Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Re: Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:45

Je zou toch bijna gaan emigreren naar een land wat het wel beter heeft en/of waar de toekomst er beter uitziet.... (Als zijn veel landen nu ook in zwaar vaarwater)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:55

Nouja dan is het er in elk geval mooi weer 8-)
Of de huizen zijn mooier :Y)

Het heeft ook niks met milieu en files vermijden te maken want als ik nu OV van mijn werkgever vergoed zou krijgen (en geen km's) dan zou ik mooi zeggen bekijk het maar ik ga met de auto!
Als ik het toch allemaal zelf moet betalen....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:43

Brainless schreef:
Amalarab schreef:
=
veilig achter je pc, in een paar seconden je naam en adres (prijs)geven en dat was het dan weer!

Nee hoor, ik heb al een brieven (email) verstuurd naar diverse bestuursleden.
FNV en CNV zijn ook al aangeschreven.

Staken kan niet, demonstreren wel.. maar dat is even wachten op een gezamenlijke oproep.

goed zo!! :)

ik denk dat we het nog iets te goed hebben om van de bank te komen voor demonstraties... :o
en ik hoop eerlijk gezegd dat het niet nodig zal zijn maar dat de economie op tijd aantrekt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:50

Abiola schreef:
Als je die drie paarden eruit doet, hoef je ook niet te schrapen hoor.
Wat ik wel vreemd vind is dat het ov en evt. De fiets van de zaak ook duurder gaan worden. Je zou van een groene partij toch verwachten dat ze juist willen dat iedereen op de fiets naar zijn werk gaat?

Ik heb geen dure pensionstalling, Ik verhuur 1 paard, 1 is van mijn zoontje ( shet) en opa betaald, smid is gratis, en dat vreten wat hij krijgt zijn de restjes wat de andere overlaten onderhand, de ander rijdt ik zelf maar aangezien ik ook pension verhuur heb ik mijn eigen gratis staan, heb alleen veel werk, dus niet meteen oordelen over de paarden!!!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:47

Ik vind dat gedeelte dat leaserijders zonder privégebruik nu ook belast gaan worden ook een erg slechte zaak.

Veel leaserijders zonder privégebruik moeten een auto van de zaak rijden omdat het er gewoon niet echt representatief uitziet als een vertegenwoordiger o.i.d. in een oud roestig barrel aan komt zetten. Of met de trein en bus, dan duurt het eeuwen voordat ze ergens zijn.

De meesten willen hun eigen auto ook liever niet gebruiken. Misschien dat moeder de vrouw overdag in de gezinsauto rondrijdt om op werk te komen en de kinderen rondbrengt.

Als er straks 1 auto (de leaseauto die nieteens van jou is) wegvalt, voorzie ik een toename in belastingvrije oldtimers (niet echt wat ze bedoelen met milieuvriendelijk) waarin moeder de vrouw mag rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:51

Dichter bij je werk gaan wonen..?? Zie je huis maar eens te verkopen in deze tijd!
Door al die bezuinigingen op de gewone man wordt de ecenomische crisis alleen maar erger.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:52

Het is gewoon een middel om weer geld te kloppen en de mensen die werken zijn daar de dupe van. Bij werkloze valt immers niks te halen.

Milieu? laat me niet lachen. Eerst akkoord geven voor 130 km per uur op bepaalde wegen (meer uitlaat gassen etc dus slecht voor het milieu) en nu zouden er minder auto's moeten gaan rijden? Als dat gebeurd raakt het staatspotje snel leeg en komen ze wel weer met een andere heffing.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:53

Lante schreef:
Dichter bij je werk gaan wonen..?? Zie je huis maar eens te verkopen in deze tijd!
Door al die bezuinigingen op de gewone man wordt de ecenomische crisis alleen maar erger.

wat denk je wat verhuizen kost? moet jij de kosten gaan dragen omdat je straks 6 x moet verhuizen voor een baan? En inderdaad, zie je huidige huis maar eens te verkopen.

Ik werk nu in a'dam. Geen haar op mijn hoofd die hier wil wonen. vind het een vreselijk stad.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:56

tamary schreef:
Milieu als argument gebruiken kan ik snappen en in dat licht gezien is werkeloos thuis zitten misschien wel minder milieubelastend dan werken (met woonwerk verkeer, reizen en meer geld om uit te geven), maar waarom dan het OV en helemaal alles daarvan wat elektrisch gaat en schoon opgewekt kan worden er ook onder laten vallen? Waarom trein, tram en metro niet gratis maken? Ja dan moet je van de NS weer een staatsbedrijf maken, soit. Van privatisering is het niet bepaald beter geworden.

Er zit ongeveer al 50% subsidie op elk treinkaartje/buskaartje of wat dan ook.......

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:57

Maar hoe zit het dan met forensenbelasting? Dat innen gemeenten (tenminste hier) van mensen die elders in het land werken en hier wonen. Dat zal dan wegvallen als iedereen dicht bij hun werk gaat wonen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:59

aikon schreef:
Maar hoe zit het dan met forensenbelasting? Dat innen gemeenten (tenminste hier) van mensen die elders in het land werken en hier wonen. Dat zal dan wegvallen als iedereen dicht bij hun werk gaat wonen.

Dat is toch alleen als je een tweede woning hebt die langer dan 90 dagen leegstaat?

Citaat:
Als u meer dan negentig dagen per jaar in een recreatieverblijf verblijft (slaapforensen) of als u een gemeubileerde woning voor u of uw gezin ter beschikking houdt (woonforensen), kan de gemeente u forensenbelasting opleggen. Onder gemeubileerde woningen vallen ook zomerhuisjes, chalets en caravans.

Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan negentig dagen per jaar in de woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan negentig dagen per jaar zou kunnen verblijven. Ook is het niet vereist dat u in een aaneengesloten periode over de woning kan beschikken

http://overheidsloket.overheid.nl/index ... _id=900598

Wat heeft dit in hemelsnaam met de reiskostenvergoeding temaken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:55

Ik woon 80km van m'n werk, ga dagelijks met het OV. Eigen woning gekocht op het allerduurste moment. Dus verkopen is onmogelijk en ander werk zoeken ook. Kortom, je kunt geen kant op.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:00

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:02

hier gaat het ook een dikke 150 euro in de maand schelen al zetten ze het door, ander werk zoeken is leuk, maar dan moet dat werk wel te vinden zijn ,

ik snap gewoon echt de logica in een aantal maatregels niet :n
onbelaste vergoeding er uit op een moment dat het vervoer al idioot duur is door de bizarre brandstof prijzen , dan moet je maar dichterbij het werk gaan wonen of dichterbij het wonen gaan werken terwijl het werk echt niet voor het oprapen ligt ivm crisis, bedrijven zijn momenteel of de maat aan het aanhouden die ze hebben, of ze krimpen in , of ze gaan failliet.
btw gaat omhoog, dus leven in het algemeen word duurder. huren willen ze voor inkomens die redelijk wat te verwerken krijgen door de maatregelen ook nog even omhoog schroeven, de zorgpremies gaan jaarlijks zo 10 euro p/m omhoog, zo ook het eigen risico wat ze nog net niet willen verdubbelen volgend jaar
en ga zo maar door.
je kunt wel willen bezuinigen en ik weet dat er ergens geld vandaan moet komen, maar zo zie ik het alleen maar slechter worden , leven word duurder, mensen gaan minder uitgeven , zelf basale dingen worden nadenkertjes , doe ik het wel of niet want sja, geld is nu eenmaal niet oneindig , zeker nu niet ..
door minder uitgeven komt de economie alleen maar meer onder druk ..
nee , gaat lekker zo :roll:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:09

Sonja_vR schreef:
ik snap gewoon echt de logica in een aantal maatregels niet :n

De logica:
1. dit is makkelijk uit te voeren. Over ingrijpende hervormingen moet je nadenken
2. gevolgen en langetermijnvisie zijn niet meer zo populair in de politiek dus wat het voor gevolgen heeft op het land (en niet op de begroting op zich) doet er niet meer zoveel toe
3. de echt hoge inkomens (en dan heb ik het over 250.000+ ) blijven relatief veel meer buiten schot: eigen risico of reiskostenvergoeding zijn voor hen van veel minder invloed op wat ze te besteden hebben. En da's belangrijk, vooral voor de lobbyisten van VVD en CDA.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:12

Ja, geweldig toch dat nederland, lekker alles kapot bezuinigen.
De rijken worden alleen maar rijker en de mensen die toch al heel goed op moeten letten komen nu in de problemen.
Goh hoe zou het toch kunnen dat een hoop mensen hun ziektekosten niet meer kunnen betalen of de autobelasting maar even laten.
Zeker de belasting gaat op alle fronten fors omhoog qau betalen en als je iets terug moet krijgen wordt het steeds minder.
Praten ze in andere landen over corruptie, nou hier kunnen ze er ook wat van.
Er is geld zat, al die ministers 1000 euro per maand inleveren, dat koningshuis weg ermee (kost ook klauwen vol geld) en voila, geld over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:57

jesito schreef:
Er is geld zat, al die ministers 1000 euro per maand inleveren, dat koningshuis weg ermee (kost ook klauwen vol geld) en voila, geld over.

Ook dat zijn tamelijk kleinschalige en makkelijk verzonnen kortingen, zonder visie of hervorming.

Ik zou liever hebben

- de code tabaksblat verplicht invoeren, het bonussysteem verbieden voor toppers voor alle overheid, semi-overheid, nutsbedrijven en elk ander bedrijf dat deels overheidsgeld ontvangt of belangrijke functies in onze maatschappij vervult. Plus strengere aanpak (te beginnen met mogelijkheden voor ontslag zonder ontslagvergoeding) en eventueel zelfs persoonlijke aansprakelijkheid voor niet-functionerende directeuren en toezichthouders (die hun organisatie willens en wetens (bijna) failliet laten gaan bv) (Het sprookje dat bonussen tot beter bestuur leiden mag nu toch wel als doorgeprikt beschoud worden: vele bedrijven en instellingen zijn naar de knoppen geholpen, terwijl de verantwoordelijke, niet-functionerende bestuurder ALSNOG een ruime bonus krijgt.)

- de hypotheekrente op dure woningen (300.000 + ) aanpakken

- het ontwikkelen van een visie op de woningmarkt (NIET op een deel ervan, maar het geheel: hoe willen we dat mensen in Nederland wonen, wat zijn de voor- en nadelen van huur vs eigen woningbezit, hoe breng je de opgeblazen kosten terug tot redelijke niveaus etc.)

- het ontwikkelen van een visie op de zorg (welke zorg vinden we als land noodzakelijk, hoe stoppen we de verkeerde werking van de 'financiele prikkels' die aanleiding geven tot bv de problemen met de DBC's. Welke bezuinigingen zijn aanvaardbaar, hoe gaan we om met levensverlengende of uitzonderlijk dure operaties, of juist met chronisch medicijngebruik.)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:15

Huis van m'n schoonvader heeft 2 jaar te koop gestaan daarna heeft ie het verhuurd voor 3 jaar, dit jaar wilt ie weer eens aan zien om het huis in de verkoop te gooien.
En zo zijn er nog wel méér huizen die jaaaaren te koop staan en die huisbezitters op den duur besluiten het in de verhuur te gooien.
Lante schreef:

Mijn vriend heeft sowieso elke dag een auto nodig ivm zijn werk (opzichter) en heeft ook eens in de maand bereikbaarheids dienst waar ie bijv ook wel eens (komt zelden voor, maar het kan bijv als er een brand uit breekt bijv) aanwezig moet zijn. Maar hij heeft een woon/werk verkeer auto waar ie zelf niks voor betaald maar dus ook geen prive gebruik van mag maken, kan sowieso al niet doordat in de auto soort systeempje ingebouwd zit die echt alles registreert zodra mijn lief ook maar bijv met die auto bij de winkel of in het centrum hier bij ons stopt registreert dat systeem het en ziet de belastingdienst dat er prive gereden word ermee, zouden wellicht opties voor vele werkgevers kunnen zijn auto's zijn dan in volle eigendommen van het bedrijf zelf en werknemer betaald daar niets aan mee enkel dat werknemer op het werk komt en weer mee thuis.
Wij wonen in Hoorn sinds nov 2008 echt net op tijd en net voor de crisis ellende begon, ons eigen appartement toendertijd in Amsterdam zuidoost hadden we in juni 2008 zelf te koop gezet zonder makelaar en eind juni was het al verkocht met als doel van die nwe koper ie er in juli meteen in wilde trekken. Het was voor ons een geluk dat schoonvader zijn huis nog niet verkocht was en we dus gewoon de koop door konden laten gaan en trokken wij tijdelijk in mijn lief zijn ouderlijk huis.

Maar even over de ministers zei krijgen ook te maken met bezuinigingen oa dat hun loon niet verhoogd word en ook hun vakantiegeld gekort word, dus ook hun moeten eraan geloven...
Laatst bijgewerkt door XFiemoX op 15-05-12 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:17

Mee eens Shadow.

Als aanvulling hierop: ik zou graag zien dat er een verhouding in het salaris en het beloningssysteem komt die redelijk is. De hoogste functie krijgt maximaal 10x het salaris/beloning van de laagste functie lijkt mij heel redelijk. Op diezelfde manier ook bijvoorbeeld winstdelingen en bonussen uitkeren. Dan stimuleer je het hele bedrijf en wordt niet alleen de top beloond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:38

Anne, het lastige daarvan is dat je dan alle topbestuurders het land uit jaagt. Daar valt immers veel meer te halen.

Bijv.; de ´laagste´ functies in een groot bedrijf, bijv. de receptioniste of telefoniste (ik noem even wat), verdient 1800 bruto per maand. Dan zou een bestuurder maar 18.000 bruto per maand mogen krijgen (ja, ik zeg bewust ´maar´ al vind ik het erg veel). Ik ken bedrijven waar het middle-management al meer verdient dan dat, let alone wat het management team zelf verdient (dan moet je denken aan 35.000 per maand en een jaarlijkse bonus van twee ton, not kidding).
Daarbij vind ik ook; die managers hebben veel verantwoordelijkheid en mogen daar best voor beloond worden maar bonussen hoger dan een ton of wat mogen wat mij betreft wel afgeschaft worden. Met een salaris per maand waar ik bijna een jaar voor moet werken vind ik het eigenlijk sowieso wel genoeg. Maar ik denk dat het opleggen van een salaris-maximum voor het bedrijfsleven niet de oplossing is, omdat die wel weer een andere manier vinden om hun toppers te belonen.

Shadow, eens, er moet een VISIE worden ontwikkeld. Er kan op veel punten behoorlijk worden bezuinigd (ik noem de ambtenarij, heb er zelf lang genoeg in gewerkt om te weten dat veel mensen simpelweg geen reet uitvoeren, echt te triest), ook in de zorg. Maar dan wel op de GOEDE punten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:43

Ffortuna schreef:
Anne, het lastige daarvan is dat je dan alle topbestuurders het land uit jaagt. Daar valt immers veel meer te halen.

Zou dat zo erg zijn dan? Misschien dat dingen daar heel erg van opknappen. Tot nu toe zijn er erg veel 'top'bestuurders die er nogal een zootje van maken. En die daar op geen enkele manier op aangesproken worden. Het drastisch verminderen van topinkomens levert waarschijnlijk vooral ook een flinke demotivatie op om alles maar te fuseren. Geen superbestuurder meer aan het hoofd van een megazorginstelling of onderwijsgigant, maar gewoon kleine units. Dat lijkt mij alleen maar winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:58

Niet eens, dat zou in mijn ogen bureaucratie opleveren. Zo van: die moet ja zeggen, en die ook, en die ook, en die ook... voor iets kan worden uitgevoerd. In de praktijk is het al zo bij veel gemeenten bijvoorbeeld en dat is in mijn ogen hét toonbeeld van een log bestuursorgaan. Laat iemand maar beslissen, en de verantwoordelijkheid nemen. Dan mag ´ie er ook best naar betaald worden.
Daarbij betalen die topbestuurders ook het meeste belasting, in verhouding en absoluut gezien.

Overigens schrik ik van het artikel dat hier boven staat. Ik verbruik maandelijks bijna 250 euro aan reiskosten (met het OV). Dan mag ik straks dus flink gaan inleveren.

Weet iemand trouwens of deze maatregel, die uit het bezuinigingsakkoord komt, sowieso doorgaat? Is het niet zo dat na de TK ook nog de Eerste Kamer moet stemmen? En mag dit wel, nu ons kabinet demissionair is? Ik heb geen idee geef ik eerlijk toe en Google helpt me ook niet verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:02

Maar bezuinigen op het torenhoge loon van die hoge piefen, ho maar.
Ja hoor, gelijkheid. Laat de burger zich maar krom betalen omdat de overheid niet met geld om kan gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:06

Shadow0 schreef:
Ffortuna schreef:

Zou dat zo erg zijn dan? Misschien dat dingen daar heel erg van opknappen. Tot nu toe zijn er erg veel 'top'bestuurders die er nogal een zootje van maken. En die daar op geen enkele manier op aangesproken worden. Het drastisch verminderen van topinkomens levert waarschijnlijk vooral ook een flinke demotivatie op om alles maar te fuseren. Geen superbestuurder meer aan het hoofd van een megazorginstelling of onderwijsgigant, maar gewoon kleine units. Dat lijkt mij alleen maar winst.

Ik ben het met je eens, dat de mega grote instellingen voor zorg of onderwijs niet werken. Maar ook kleine instellingen moeten bestuurd worden en dan kan niet iedereen. En voor een salaris van Jan Modaal gaat een bestuurder geen verantwoordelijkheid (en stress) nemen. Natuurlijk zijn er bestuurders die een zooitje van zaken hebben gemaakt, maar ik heb niet de illusie dat Jan met de pet dit beter kan er komt immers heel veel bij kijken. Ook komt een deel van de zooi vaak door invloeden buitenaf, waar soms ook een bestuurder niets aan kan doen (op korte termijn).

Dus allerlei oplossingen zoals Ministers en topbestuurders salaris in laten leveren en het Koningshuis afschaffen, zet geen zoden aan de dijk in verhouding tot het bedrag wat bezuinigd moet worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:07

Bizzybijtje schreef:
Maar bezuinigen op het torenhoge loon van die hoge piefen, ho maar.
Ja hoor, gelijkheid. Laat de burger zich maar krom betalen omdat de overheid niet met geld om kan gaan.

Daar spreekt jaloezie, geen lange termijnbeleid. Ik ben ook een burger die maar blijft betalen voor anderen - maar ik heb helaas niet de invloed noch het briljante beleidsplan om hier verandering in te brengen. Enkel klagen en spreken uit jaloezie werkt ook niet (en toont precies waarom Nederland bekend staat als ´klaagvolk´).