Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:45

Joh, zelfs in asfalt kunnen dierlijke stoffen verwerkt zitten, en in het beeldscherm van je computer, en eigenlijk overal wel. Daar kun je weinig aan doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:25

Ik vind een aantal opmerkingen hier nogal van het type ' pot verwijt de ketel'. Dus omdat het voor mij nagenoeg onmogelijk is om helemaal geen dierlijke producten te gebruiken, ben ik een slechte veganist en moet ik maar gewoon weer vlees gaan eten enzo?

Punt is dat op den duur (ervan uit gaande dat steeds meer mensen in gaan zien hoe onpraktisch het gebruik van vlees eigenlijk is en dus gaan verminderen) het vanzelf goedkoper wordt voor producenten om niet-dierlijke producten te gebruiken omdat er geen slachtafval in overvloed meer is :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:56

liesjecryos schreef:
Peppertree schreef:
Magrathea, ook bij biologische melk wordt het kalfje direct bij de moeder en worden de koeien direct weer geinsemineerd. Alleen wordt er zonder chemische middelen gewerkt.

hehe iemand die eindelijk het weet en niet klakkeloos alles gelooft.

Ik kan echt boos worden van dit soort opmerkingen. Alsof het dan toch maar beter is om niet-biologische producten te gebruiken. Ik kan ook niet alles weten, had alleen twee dingen door elkaar gehaald.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:58

F_Orumster schreef:
Er zijn veel meer 'verstopte' zaken naast gelatine. Denk aan varkenshaar ter structuurverbetering van brood, koekjes etc.

Die had ik eerder in dit topic al genoemd ;)

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:30

Ik ben best positief over veganisme ik snap de denkwijze wel en ben dan ook een vegetarier en eet alleen biologische dierlijke producten.
Maar wat ik wel wat minder vind is dat als je bijvoorbeeld een veganistisch zadel hebt dat het dan al snel kunststof wordt ;), geen dieren dus maar wel andere (voor het milieu) slechte stoffen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:32

Op zich kan ik wel beter leven met leer hoor :) want wie heeft er nu wekelijks een nieuw zadel nodig?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:35

Wat een leuk topic!

Ik heb het idee dat vegetarisme steeds meer geaccepteerd word, maar veganisme nog steeds een taboe is.
Ik eet niet helemaal veganistisch, maar ik denk dat ik ongeveer 5 dagen per week plantaardig eet. Veder eet ik wel helemaal vegetarisch.

Ik weet niet of je al donkderblauwe haarverf hebt gevonden die proefdiervrij is. Maar ikke wel. Het merk heet la mere direction ofzoiets. Heel goedkoop te koop via ebay. Zelf heb ik er nog eentje thuis staan in de kleur donkerblauw.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:43

Magrathea schreef:
Mag ik weten waar je dat vandaan hebt? Mijn bron zegt namelijk wat anders 8)7

Mijn vriendin had een biologische boederij en hier mochten de kalfjes wel degelijk bij de moeder blijven voor een paar dagen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:57

Hee Arans :P

Nja, een paar dagen, dan kan je hem beter direct weghalen :n
Al ziet wat eerder is gezegd er ook wel prima uit.. de 'opfok' zegmaar.. op zich, schildpadjes redden zich ook ineens zonder hun moeder..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:57

Ik ben dan geen veganist, maar als vegetariër zijnde herken ik het wel terug. En ik moet dan toch ook wel zeggen dat ik soms schrik van mensen hun onwetendheid. Altijd de standaard opmerking wat we met al die varkens en koeien moeten als we allemaal geen vlees meer gaan eten, nee want goh, natuurlijk hebben we die niet speciaal voor hun vlees gefokt, en natuurlijk stopt heel Nederland uit het niets met het eten van vlees.

Dan de standaard opmerking dat vlees eten in onze aard is. Ga ik niet ontkennen, maar wanneer gaan zij erkennen dat het op elkaar gepropt worden met zijn 20'en in 1 klein hokje niet in een varkens aard zit. Eerlijk is eerlijk, als er strenge regels komen over hoe dieren gefokt en vervoerd moeten worden voordat ze geslacht worden, wellicht pak ik dan ook mijn stukje vlees weer op.

En als weerstand op mijn opmerking over de bio-industrie, komt dan de opmerking dat die dieren toch niet anders weten, nee want natuurlijk die dieren hebben geen instinct meegekregen. En tjah, de aller armsten in Afrika hebben ook geen flauw benul dat wij ze zielig vinden omdat ze aids hebben en ondervoed zijn, want die hebben ook geen tv, goh, laten we dan ook maar meteen stoppen met ontwikkelingshulp toch?

Ik merk toch dat zelfs de meest kritische mensen mijn visie prima snappen nadat ik ze het uitgelegd heb en dat het ze toch tot nadenken zet. Al schrok ik vorige maand toch wel, toen ik tijdens mijn decentrale selectie van diergeneeskunde de vraag kreeg wat ik van vegetariërs vond, toen ik steevast antwoordde dat ik er zelf een was, zag ik hun blik al gaan 'niet weer zo'n dierenknuffelaar', maar na mijn visie te hebben uitgelegd antwoordde een van hen zelfs dat hij het nog nooit zo bekeken had, en dat hij het een goede reden vond.

Ik denk toch dat mensen het uiteindelijk wel gaan snappen, mits je het zelf goed beredeneerd, en wellicht win je wel veganisten erbij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:25

Citaat:
Ik kan echt boos worden van dit soort opmerkingen. Alsof het dan toch maar beter is om niet-biologische producten te gebruiken. Ik kan ook niet alles weten, had alleen twee dingen door elkaar gehaald.

Of biologisch het beste is, en het diervriendelijkst, valt ook nog te bediscussiëren. Er zijn voorwaarden aan de biologische houderij die mi hun doel (hoe nibel ook) voorbijstreven.
Het maar 1x per productiejaar mogen behandelen met medicijnen, bijv. Doel is medicijngebruik terugdribgen en niet klakkeloos gaan spuiten. Heel goed, kan ik als dierenarts (en ook nog werkzaam in de voedselveiligheid in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong) alleen maar heel hard toehuichen!
Top gedachte.
Alleen in de praktijk werkt het zelfs welzijnsschade voor dieren in de hand. Je zult die koe maar zijn die twee keer ziek wordt... Er wordt in de praktijk nu sons te lang gewacht met (zinvol) behandelen.
En dat is nu net níet de doelstelling van die maatregel.
En daarom kan ik de opnerking waar jij nu zo boos opwordt, wel een beetje onderschrijven.
Mensen gaan af op informatie, das logisch. Maar de informatie is twee kanten op vaak gekleurd. 'Slecht' wordt slechter gemaakt, 'goed' wordt beter gemaakt.
En dan is uiteindelijk elke mening gekleurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:10

Tja, daar zit wat in. Maar dan nog, dan kan je net zo goed helemaal niets meer eten :')
Het is natuurlijk erg moeilijk om te bepalen wat nu wel preventief is en wat niet. Want ja he, dat valt achteraf niet meer te bepalen...
Ik moet gewoon een biologische melkveehouder hier ind e buurt vinden waar ik het met mijn eigen ogen kan zien of het goed is. :\

Het was meer dat deze persoon zomaar aanneemt dat blijkbaar biologisch per definitie heel slecht is :')
Ik probeer zeker wel op te letten op wat ik in mijn mond steek. Ik koop alleen eieren met 3 sterren voor beter leven, aangezien er bij 1 en 2 sterren nog steeds sprake is van afgeknipte snavels. Maar zolang je producten uit de supermarkt haalt, kan je nooit zeker weten waar het vandaan komt.

Zucht. Maar hopen dat de sojamelk snel in de aanbieding gaat :') Ik ben erachter dat hij prima smaakt in de koffie, ontbijtgranen en aanmaakpindasaus :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:47

Ik eet over het algemeen ook geen vlees, af en toe wel worst op mijn brood, en als we patat eten kan ik een frikandel ook niet laten staan, dus ik ben geen echte vegetarier. Maar over het algemeen eet ik geen vlees, en waarom, ten eerste omdat ik niet eens ben met de manier waarop veel dieren geslacht worden. Ik al vrij vroeg last heb van sommige gewrichten (en dan zijn dierlijke vetten niet zo goed) en omdat ik niet zo van vlees houd. Ik ben echt niet bleek en mager en geitenwollensokken hoor. Maar dat heb ik ook nog nooit ervaren dat mensen er zo over denken. Op school met de bbq hadden ze ook speciaal vegetarisch vlees enz, niemand reageerd er in mijn omgeving raar op.
Maar bijvoorbeeld iets als melk vind ik wel vreemd als mensen dat niet willen drinken (kijk ik drink het niet omdat ik het niet lekker vind :+ ) want dit is gewoon iets wat koeien van nature produceren, en er niet onder lijden of dood door gaan omdat mensen dat zo graag willen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:48

Maar de kalfjes wel. Denk je dat een koe melk geeft omdat ze gras eet?

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:47

Appelmoes_11 schreef:

Inderdaad ja ;). Mensen lijken gewoon te denken dat zo'n koe die melk over heeft, en ja dan is het toch aardig van ons om het op te drinken, anders zit ze er maar mee :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:31

Ts, mag ik vragen wat je ouders ervan vinden gezien je leeftijd? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Overigens, als vegetariër en al helemaal als veganist ben je een uitzondering op de regel. Dus vragen zal je altijd blijven krijgen en mensen die je vreemd aankijken ook.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:54

Appelmoes_11 schreef:

Nee dat is zo, maar al die koeien die ze melken, die hebben toch niet allemaal kalfjes, dat kan toch niet?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:54

Uhh. Jawel hoor. Hoezo kan dat niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:57

xJess schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Nee dat is zo, maar al die koeien die ze melken, die hebben toch niet allemaal kalfjes, dat kan toch niet?

Nee, die hebben ze niet meer. Die gaan naar de slacht.. Een enkeling mag zelf melk gaan produceren...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:59

Ee koe geeft alleen melk als ze een kalfje heeft gehad, maar dat kalfje wordt weggehaald en bijna altijd geslacht omdat de melk voor menselijke consumptie is.

Rowdine, ik woon in principe niet meer bij mijn ouders.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:03

Kalfjes worden meteen bij de moeder weggehaald na de geboorte.
Melk is voor de mens, niet voor de kalfjes dus.
Een koe geeft sowieso geen melk voordat ze een kalfje heeft gehad.
En omdat je een koe blijft melken, blijft ze maar melk produceren.
Dus om genoeg melk te hebben voor de mens, moeten er dus heeeel veel kalfjes naar de slacht.

Edit, zie de post hierboven dat ik bijna hetzelfde heb getyped.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:08

Ik schrik hier van de onwetendheid, over melk. Ik ben geen veganist maar beperk wel mijn zuivelgebruik en ik weet gelukkig wel waar alles vandaan komt. Zie wel dat genoeg mensen het wel weten hoor, maar het verbaast me dat sommigen het niet weten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:45

Douce schreef:
Ik schrik hier van de onwetendheid, over melk. Ik ben geen veganist maar beperk wel mijn zuivelgebruik en ik weet gelukkig wel waar alles vandaan komt. Zie wel dat genoeg mensen het wel weten hoor, maar het verbaast me dat sommigen het niet weten.

Melk komt uit een pak :j

Ik moet zeggen adt ik er vroeger ook niet echt bij stilstond. Vroeger, zegmaar, vorige week :')
Maar zuivelgebruik beperken is niks mis mee nu ik erover nadenk..
Moet alleen voor hartige gerechten nog een alternatief bedenken, de meeste sojamelk is toch welecht zoetig.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:48

Maar je weet waar het vandaan komt. Heb het met mijn vriend er een keer over gehad "Schat, weet jij waar je eten vandaan komt?" Hij wist het grotendeels, ik heb er wat gruwelijke verhalen bijgehaald over kippen die niet meer kunnen lopen omdat ze zo snel groeien maar verder weet hij het wel. Alleen hij woont ook op het platteland. In de stad hadden ze ooit toch iets onderzocht. Kinderen hadden geantwoord dat melk gewoon uit de supermarkt kwam

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:49

Douce schreef:
Kinderen hadden geantwoord dat melk gewoon uit de supermarkt kwam

Dit is ook wel aandik-gevoelig hoor... Die kinderen zeggen dat omdat je melk koopt in de supermarkt, dat is logisch want dat doe je ook. Ga je doorvragen, dan zullen de meesten echt wel weten dat het uit een koe komt.