eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:58

Ik dacht begrepen te hebben dat de receptregel dan niet door zou gaan, en sowieso is nog niet bekend hoe het met de teruggave zal lopen. Dus welk bedrag dat zal worden, is bij mijn weten nog niet bekend?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:01

Ik schrok me rot toen ik gisteravond naar het nieuws zat te kijken, wij zijn tweeverdieners waarvan alleen ik een vast contract heb en nog geen 1200 euro p/m verdien met 35 uur per week werken. Behalve de paarden verkopen, hebben we geen flauw idee waar we verder nog op kunnen bezuinigen, behalve elke dag 15km te fietsen naar mijn werk en de auto laten staan. Voor het eerst sinds al die jaren maak ik me serieus een beetje zorgen om de toekomst... En ik heb geen flauw idee waar we dit jaar op moeten stemmen.

"Te koop stembiljet, t.e.a.b."

We vinden het echt niet erg om als burger ons steentje bij te dragen aan de bezuinigingen binnen dit land, maar zou het dan echt geen optie zijn om veel dingen pro rata te doen? Ben en blijf toch een groot voorstander van een verzorgingsstaat, maar krijg nu het idee dat ons economie letterlijk kapot bezuinigd wordt.... Jammer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:01

tja...dat zal volgend jaar nog wel hoger worden
Iedereen was toch zo blij dat de PVV opgezouten was?Dit zijn dan de resultaten. ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:09

geerke schreef:
tja...dat zal volgend jaar nog wel hoger worden
Iedereen was toch zo blij dat de PVV opgezouten was?Dit zijn dan de resultaten. ;)

Weetje, persoonlijk denk ik dat veel burgers nog wel terug komen op de PVV. Misschien was Wilders zo gek nog niet... Als je ziet hoe snel deze partijen plotseling tot een akkoord zijn gekomen vermoed ik dat Wilders ook steeds tegen een blinde muur heeft staan spreken. Hij wordt altijd de 'nee-roeper' genoemd, maar doet het merendeel van de burgers momenteel niet exact hetzelfde? Hoeveel mensen horen we momenteel 'NEE' zeggen tegen de plannen die zijn opgesteld.

Ik verwacht in september hele bijzondere verkiezingsuitslagen... :') We hebben zelf nog geen flauw idee wat we willen stemmen, twijfel heel erg...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:12

Pentax schreef:
Ik zei thuis al, als ik volgend jaar mijn been breek maak ik zelf wel een spalkje. Die kant gaat het nu wel op.

Ik heb mijn been begin februari op 'slechts' 3 plekken gebroken toen ik op het ijs een scheurtje in het ijs waarschijnlijk over het hoofd heb gezien..oeps.

Ik verging van de pijn, had mijn been horen breken en helemaal scheef zien staan dus ik durfde mezelf niet meer te bewegen van de pijn en de wetenschap dat hij aan diggelen lag. (Dat hij 3 x gebroken was kwam ik pas na de röntgenfoto's achter).
Dus een ambulance gebeld. Eerst kwam er een gewone ambulanceauto, die heeft me pijnstillers en zo'n foliedeken gegeven ivm onderkoeling (was -5) en toen besliste hij dat mijn been indd waarschijnlijk wel gebroken was (ja duhh!) en er een echte ambulance moest komen.

Kreeg ik een week of 6 later even een rekening: of ik 172 euro wilde over maken naar de CZ ivm ambulancevervoer.

Het is toch gvd niet te geloven? Ambulancevervoer notabene!! Alsof je het er om doet!! Was ook nog eigen risico.
Bespottelijk. Volgende keer als je valt zou je jezelf bijna in een gewone auto van de buren laten plaatsen en naar het z-huis laten rijden, met alle kans op verdere beschadigingen van dien.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:14

Ik vind het nog steeds jammer dat Pim Fortuyn geen kans heeft gekregen en vermoord is. Hij waarschuwde toen al voor de dingen die nu gebeuren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:15

Deze plannen komen er nooit doorheen.Als je de peilingen moet geloven staan straks de SP en PVV bovenaan.Als die 2 in de regering komen,of 1 van de 2 gaat dit hele plan niet door.

geerke

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:19

de zorg is ook vreselijk duur,niet meer op te brengen....of dat nu komt door mensen die de deur van de dokter platlopen als er ook maar een haar scheef zit of door de dure bestuurslagen....geen idee.
Misschien beiden?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:22

Nederland heeft een gebrek aan geld... Een oplossing? 577 afgevaardigden, 343 senatoren, 30 ministers en staatssecretarissen. Als die lonen worden verlaagd met €1000,- zou elke maand €950.000 worden gespaard. €950.000 x 12 = €11,4 miljoen. Laat circuleren. ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:23

ashley1 schreef:
Kreeg ik een week of 6 later even een rekening: of ik 172 euro wilde over maken naar de CZ ivm ambulancevervoer.

Het is toch gvd niet te geloven? Ambulancevervoer notabene!! Alsof je het er om doet!! Was ook nog eigen risico.
Bespottelijk. Volgende keer als je valt zou je jezelf bijna in een gewone auto van de buren laten plaatsen en naar het z-huis laten rijden, met alle kans op verdere beschadigingen van dien.

Zo herkenbaar... Zo heb ik mezelf enkele dagen geleden dus maar in de auto gewurmd met hartklachten en vermoedens van een longemboly (arts was al aan huis geweest), eenmaal op spoedeisende hulp hebben ze alsnog meer dan genoeg kosten gemaakt hoor dus die eigenrisico-rekening komt er toch wel aan... Maargoed ;( Wij merken nu al aan onszelf dat we bereid zijn om grote gezondheidsrisico's te nemen, puur om de kosten iets te drukken. Zoonlief uitgezonderd. Toch van de zotte?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:23

Miracle_ schreef:
Nederland heeft een gebrek aan geld... Een oplossing? 577 afgevaardigden, 343 senatoren, 30 ministers en staatssecretarissen. Als die lonen worden verlaagd met €1000,- zou elke maand €950.000 worden gespaard. €950.000 x 12 = €11,4 miljoen. Laat circuleren. ;)

klinkt goed.... :j hebben we het CPB ook niet voor nodig. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:24

Wildgirl schreef:
En, kom op, iedereen heeft toch wel een spaarrekening met ten minste een paar honder euro?

Ben jij wereldvreemd ofzo? :=

Ik ben ook voor een hele pittige demonstratie. We zien dat stilletjes en vredig protesteren, zoals Occupy Whatever, totaal geen zoden aan de dijk zet. Dan maar wat harder.

Ik zal maar eens beginnen met wat brieven op stellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:26

De zorg is zeker erg duur,en dat komt ook doordat er zoveel geld verspilt word door de burger zelf!
Ik ken mensen die allerlei medicijnen krijgen die ze helemaal niet nodig hebben en ze dus ook niet gebruiken.Ze gooien ze gewoon weg! als ik dan vraag waarom neem je die medicijnen dan? ja dat moet omdat ik anders mijn PGB kwijt raak of minder PGB krijg.Hoe meer kwalen én medicijnen ze hebben hoe erger je 'ziekte' lijkt en meer PGB je krijgt.Een traplift? iemand heeft die gekregen [vraag me niet hóe] maar gebruikt dat ding nooit.Ook hier geld,hoe meer hulpmiddelen je hebt,hoe erger je 'ziekte' lijkt.
En geloof me dit gebeurt écht,een controle is er niet.En als je het meld bij het WMO dat de boel word opgelicht,doen ze er nix aan! Hoezo geld verspilling in de zorg?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:30

Een schande is het, je kan er verdomme niet meer tegen verdienen! Waar moet dit heen? Welke partij gaat echt iets voor de burgers doen? Ik weet het niet meer,ik baal er zo van,word verdrietig als ik denk aan de toekomst. Reken er maar niet op dat de bedenkers van deze plannen er een plak minder brood om eten,dit zal niet gaan gelden voor veel Nederlanders die echt met de handen in het haar zullen zitten. Vanaf wanneer pikken we het echt niet meer,dit kan toch niet zo doorgaan,zelfs met de beste wil van de wereld gaan de mensen met normale inkomens het niet meer redden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:33

gohya schreef:
De zorg is zeker erg duur,en dat komt ook doordat er zoveel geld verspilt word door de burger zelf!
Ik ken mensen die allerlei medicijnen krijgen die ze helemaal niet nodig hebben en ze dus ook niet gebruiken.Ze gooien ze gewoon weg! als ik dan vraag waarom neem je die medicijnen dan? ja dat moet omdat ik anders mijn PGB kwijt raak of minder PGB krijg.Hoe meer kwalen én medicijnen ze hebben hoe erger je 'ziekte' lijkt en meer PGB je krijgt.Een traplift? iemand heeft die gekregen [vraag me niet hóe] maar gebruikt dat ding nooit.Ook hier geld,hoe meer hulpmiddelen je hebt,hoe erger je 'ziekte' lijkt.
En geloof me dit gebeurt écht,een controle is er niet.En als je het meld bij het WMO dat de boel word opgelicht,doen ze er nix aan! Hoezo geld verspilling in de zorg?

Persoonlijk ken ik niemand die dat doet. Mijn eigen moeder, die een progressieve zeldzame spierziekte heeft, krijgt ook geen traplift. Ze kan nog geen 100 meter lopen, maar elke dag de trap op en af strompelen is natuurlijk volkomen logisch en ethisch :j

Het is echt niet alsof iedereen maar een beetje misbruik maakt van alles. De schuld ligt wat dit betreft echt niet bij het volk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:33

Pinda_Dipje schreef:
Weetje, persoonlijk denk ik dat veel burgers nog wel terug komen op de PVV. Misschien was Wilders zo gek nog niet...

Kom zeg, de PVV heeft geen vinger uitgestoken voor de zorg. Hij was al akkoord met het receptregel-idee, hij heeft geen bezwaar gehad tegen hogere eigen bijdrages of het afschaffen van pgb's. Wilders staat niet voor zorg. Zorg is iets waarmee hij kiezers probeert te lokken die niet afkomen op zijn anti-islam-kruistocht. Maar dat laatste is het doel, de zorg is echt maar bijzaak.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:37

Waarom geen overheidsbezuinigingen zoals:
- geen gratis eigen chauffeur meer
- geen bonnetjes kunnen inleveren om privekosten vergoed te krijgen
- geen partijfeestjes van belastinggeld
- geen partijcampagnes van belastinggeld
- verlaging van de salarissen/bonussen
Dat soort dingen.
Degene die de schulden maken hoeven nergens voor op te draaien. :n

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:39

Zitten jullie er nu over te denken om een pakketje lager te gaan zitten? om op die manier de eigen risico te compenseren?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:40

Wildgirl schreef:
En, kom op, iedereen heeft toch wel een spaarrekening met ten minste een paar honder euro?

Ja klinkt aannemelijk he? Tegendeel is echter waar. De tijden zijn niet meer zo rooskleurig en écht veel mensen zitten op zwart zaad zonder daar directe invloed op uit te kunnen oefenen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:41

antje_vip schreef:
Waarom geen overheidsbezuinigingen zoals:
- geen gratis eigen chauffeur meer
- geen bonnetjes kunnen inleveren om privekosten vergoed te krijgen
- geen partijfeestjes van belastinggeld
- geen partijcampagnes van belastinggeld
- verlaging van de salarissen/bonussen
Dat soort dingen.
Degene die de schulden maken hoeven nergens voor op te draaien. :n

Leiders zouden een gewoon loontje moeten krijgen. Leiden doe je niet om rijk te worden of voor een luizen leventje. Leiden doe je omdat je de beste bent voor die positie en met liefde voor het volk.
Maar zo gaat het al niet meer sinds de tijd van de Romeinen (waar je na je ambt kon kiezen tussen buiten de grens afgezet worden óf je koppie hakkietsjakkie eraf). Ik zeg overigens niet dat we terug moeten naar de Romeinse tijd :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:41

doom schreef:
Zitten jullie er nu over te denken om een pakketje lager te gaan zitten? om op die manier de eigen risico te compenseren?

Ik heb al jaren alleen basis, dat kan ik al nauwelijks opbrengen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:42

Dat is dus het probleem,iedereen teert in op zijn spaargeld en ziet op deze manier geen kans meer om te sparen. ;(

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:44

phormicola schreef:
doom schreef:

Ik heb al jaren alleen basis, dat kan ik al nauwelijks opbrengen.

Idem. Onze zorgpremie gaat letterlijk ten koste van de boodschappen die we kunnen doen. Ik heb momenteel nog 100 euro per maand voor mijn boodschappen over, met een gezin van 3 en een hond.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:44

phormicola schreef:
gohya schreef:

Persoonlijk ken ik niemand die dat doet. Mijn eigen moeder, die een progressieve zeldzame spierziekte heeft, krijgt ook geen traplift. Ze kan nog geen 100 meter lopen, maar elke dag de trap op en af strompelen is natuurlijk volkomen logisch en ethisch :j

Het is echt niet alsof iedereen maar een beetje misbruik maakt van alles. De schuld ligt wat dit betreft echt niet bij het volk.

Ik ken ze dus wél.
En mensen [zoals je moeder] die écht een traplift nodig hebben krijgen hem niet eens.
En er word wel degelijk veel geld verpilt door de burger zelf!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:47

Er wordt zo gigantisch veel geld verspild in de zorg - aan de ene kant aan managers, waarvan ik met de beste wil van de wereld niet kan bedenken hoe die nuttig zijn, aan de andere kant door allerlei kromme regeltjes.

Voorbeeld: een kennis van mijn ouders had een rollater nodig. Een die als beste uit de test kwam, kostte 69 euro, maar stond niet in de lijst van de zorgverzekering die vergoed werd - de goedkoopste daar was minimaal 150 euro. Kennis koopt de goedkopere van 69 euro en dient de rekening in, met het idee "we hebben zo'n 80 euro bespaard, de verzekering zal wel blij zijn". Verzekering: "die rollator staat niet op onze lijst, dus u krijgt maar 49 euro vergoed". Terwijl de rollatoren die wél op de lijst stonden (van dus minimaal 150euro!) wél volledig vergoed worden!

Ander voorbeeld: mensen kopen een rolstoel voor hun moeder die slecht ter been is (gewoon zo'n standaard duw-ding, geen electrische). Moeder overlijdt binnen een maand. Mensen willen weten waar ze met de rolstoel naar toe kunnen - 't ding is zo goed als nieuw, kan dus makkelijk nogmaals gebruikt worden. Antwoord: "als u 'm bij de thuiszorg inlevert wordt 'ie vernietigd. Wij mogen alleen nieuwe producten leveren". Kijk, bij 'n intensief gebruikte po kan ik me dat nog wel voorstellen, maar 'n rolstoel? Pure verspilling.

Ik heb al jaren alleen basisverzekering, met m'n extra eigen risico zo hoog mogelijk. Tot nu toe heb ik altijd minder dan 200 euro zorgkosten gehad, dus bespaar op die manier op m'n premie. Als er wél iets serieus gebeurt ... geen idee hoe ik dat ga betalen.