asociaal rijgedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:54

Daar val jij dan ook onder Air, of was jij er wel bij?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:57

Maura (wordt even te ingewikkeld om jou weer te quoten :D )

Voor de mensen die bekend zijn in Zwolle, het gaat over de weg die achter het station langs loopt, de Hanzelaan. Dit is een bredeweg zonder middenstreep met 2 richtingsverkeer. Omhet moment van het gebeuren kwamen er geen tegenliggers aan en ik had ook niemand achter me rijden. Dit zag ik op het moment van inhalen en toen ik stilstond.
Ik reed dus niet echt op de linkerrijbaan maar aan de linkerkant van de weg als je het zo bekijkt.

Hier in het Topic wordt ook constant gesproken over dat die man de weg kwijt zou zijn, maar helaas het stond niet op zijn voorhoofd geschreven. Hij kon daar ook geparkeerd staan en met vertrek de andere kant weer op willen gaan, toch? Mij dus niet bekend of hij vreemd was of bekend hier.

En nog even over mijn tereinwagen waar sommigen blijkbaar de haren al van over eind gaan staan. Nee het is geen Hummer, gewoon een kort model Galopper en idd zoals iemand al melde gewoon een auto voor mijn trailer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:58

Ik weet niet hoor Air, maar hebben ze bij jouw rijlessen het hoofdstuk anticiperen overgeslagen? Inspelen op onverwachte situaties? Dan gaat het soms niet helemaal zoals de regels verzonnen zijn, maar probeer je het zo soepel en veilig mogelijk op te lossen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:59

Karin_Mylo schreef:
Nikip. Dat met de rotonde ligt er helemaal aan of de auto's of de fietsers voorrang hebben op deze rotonde. Je moet alvorens je een rotonde oprijdt weten wat voor rotonde je op rijdt. Er zijn namelijk heel veel rotondes waar je fietsers voor moet laten gaan. En als het een rotonde is waar de auto's voor horen te gaan dan is het inderdaad behoorlijk gevaarlijk. Sommige mensen kijken niet en komen er dan te laat achter dat zij voorrang hebben of niet.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Veel mensen zijn zich niet bewust van de regels van de rotonde als ze erop rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:09

IKbenEllen schreef:
Ik weet niet hoor Air, maar hebben ze bij jouw rijlessen het hoofdstuk anticiperen overgeslagen? Inspelen op onverwachte situaties? Dan gaat het soms niet helemaal zoals de regels verzonnen zijn, maar probeer je het zo soepel en veilig mogelijk op te lossen.

Wat moest hier opgelost worden?
TS had overzicht en kon er langs(waar veel mensen overheen lijken te lezen), TS had niet kunnen voorspellen dat de man zich niet aan de regels zou houden. TS anticipeerde hierop door te remmen en dus niet tegen de man zn auto aan te botsen.
De man is schuldig, niet de TS zoals iedereen beweerd.

IKbenEllen

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:13

Een onverwachte situatie moest opgelost worden. De vrouw voor ts verleende de man sociaal voorrang en ts dacht: ik heb voorrang dus ik piep er nog ff tussen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:13

Air schreef:
TS had niet kunnen voorspellen dat de man zich niet aan de regels zou houden.

En daar ben ik het niet mee eens. :)
TS zag namelijk dat de man al aan het keren was; hij had dus niet gewacht tot deze 2 auto's voorbij waren, al liet hij misschien wel ruimte voor hen om te passeren (dat vermeldt het verhaal niet). Maar hoe dan ook, de vrouw gaf hem de ruimte om te keren en hij maakt daar gebruik van. Daarmee is het te verwachten dat de man veronderstelt dat een andere chauffeur niet in gaat halen en hem alsnog blokkeert. Of dat slim/perfect rijgedrag is, nee, maar het is wél te verwachten dat iemand gebruik maakt van de geboden ruimte, in dit geval. TS had dat wel degelijk kunnen voorspellen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:14

Tja, misschien fout, maar als ik die man was geweest had ik ook doorgegaan met keren als ik voorrang van die mevrouw had gekregen.
Als ik ineens iets anders had gaan doen dan schept dat alleen maar onduidelijkheid en nee, ik verwacht niet dat er een idioot achter die mevrouw vandaan komt denderen, maar dat is wel wat men doet tegenwoordig.

Want die kerende meneer had ook wel een gevallen kind kunnen zijn waarvoor mevrouw stopte. Misschien verloor die man zijn lading wel.

Ik heb het zelf ook weleens gehad, ik geef een kind op een fietsje voorrang waar moest en links van mij komt zó een wit busje aanzetten om me in te halen, die dacht zeker dat ik voor m'n lol aan het stoppen was.
Nou die had dus zowat dat kind overhoop gereden :(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:15

Het gaat er niet om wie er schuldig is. Het gaat om gedrag....

Maar wat denk je air. Als je dit gedrag vertoont op een verkeersexamen.... denk je dat enig kans van slagen hebt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:16

Lees de op nog eens goed Air, ts had de situatie weldegelijk goed ingeschat, alleen anticipeerde daar nogal apart op.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:26

slimmerik schreef:

Maar wat denk je air. Als je dit gedrag vertoont op een verkeersexamen.... denk je dat enig kans van slagen hebt?

Ik zal het eens voorleggen aan mijn buurvrouw, die heeft een autorijschool (zelfs aan de weg waar het gebeuren heeft plaats gevonden) ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:27

IKbenEllen: misschien eerst even alles voor jezelf herder maken ipv. jezelf tegen spreken?

Slimmerik: Stel je die vraag nou serieus? Moet ik kunnen denken zoals mensen die mensen die niet kunnen rijden laten slagen en mensen die wel kunnen rijden niet laten slagen? Dat is onmogelijk. De ene examinator zal het goed vinden terwijl de ander liever heeft dat je wacht.... Er zakken overigens veel mensen op 'even wachten'.
Overigens raar om uit jou mond te horen dat het over gedrag gaat terwijl je hier direct al iemand uitscheld voor malloot.... positief gedrag? :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:29

Tja, dan hoor ik mijn rijinstructrice meteen zeggen:
"Als een ander een fout maakt en de regels overtreedt, is dat misschien wel fout maar dan is het aan jou om daarop te anticiperen"

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:54

Nicolletje schreef:
Tja, misschien fout, maar als ik die man was geweest had ik ook doorgegaan met keren als ik voorrang van die mevrouw had gekregen.
Als ik ineens iets anders had gaan doen dan schept dat alleen maar onduidelijkheid en nee, ik verwacht niet dat er een idioot achter die mevrouw vandaan komt denderen, maar dat is wel wat men doet tegenwoordig.

Volgens mij had die man op dat moment geen gas moeten geven want hij stond met de achterkant van zijn auto in de parkeerhaven.
De vrouw stond nog niet stil maar was aan het afremmen waarbij ik in mijn normale rij tempo (DUS NIET DENDEREN OF SCHEUREN) via de linkerkant van de weg wilde passeren.
Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan. En zo als eerder hier vermeld, wanneer je met een bijzondere verrichting bezig bent dien je ook op het andere verkeer te letten. Ik had idd achter de remmende vrouw kunnen gaan staan maar besloot op dat moment dat ik er ruim en makkelijk langs kon in een normaal tempo. Vrijwel iedereen vind dit dus aso, waarvoor ik al het boetekleed heb aangetrokken. Maar andersom gezien weet ik vrijwel zeker dat de kerende partij ruim zicht had en de situatie ook goed kon overzien maar bewust gas gaf. Omdat ik niet denderde of scheurde kon ik alsnog op tijd stoppen.

Want die kerende meneer had ook wel een gevallen kind kunnen zijn waarvoor mevrouw stopte. Misschien verloor die man zijn lading wel.

Had gekunt maar als ik de situatie niet duidelijk had overzien had ik sowieso niet ingehaald. Helaas net een aangifte verwerkt van een heel jong meisje (is helaas mijn werk), die wel voor een auto is gelopen....

Ik heb het zelf ook weleens gehad, ik geef een kind op een fietsje voorrang waar moest en links van mij komt zó een wit busje aanzetten om me in te halen, die dacht zeker dat ik voor m'n lol aan het stoppen was.
Nou die had dus zowat dat kind overhoop gereden :(

Heb hierboven in het vet gedrukt gereageerd, ben niet zo goed in plakken/knippen :o

Het ergste wat ik zelf eens heb meegemaakt was ook een klein kind op een fietsje wat met een behoorlijke vaart links uit een steeg kwam zeilen. Btw geen plek waar normaliter kleine kinderen spelen. Ik kon op tijd remmen maar het kind zag ik voor mijn auto met grote ogen naar mij kijken (was dus uitschrik voor mijn auto geremt) en viel eigenlijk om van de schrik. Ik ben de auto uitgesprongen om naar het kind toe tegaan maar er was al direct een omstander bij die het kind ook al pakte en voordat we het wisten ging het kind er al weer vandoor. De omstander gaf direct aan dat het absoluut mijn schuld niet was. Het kind had gelukkig niets behalve schrik, nou ik ook, dan wil je hart wel kloppen hoor!
Verder heb ik in de ruim 22 jaar dat ik mijn rijbewijs heb niet echt noemenswaardige dingen meegemaakt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:01

Inoterry schreef:
Faline schreef:
Wisselen van rijstrook en dus inhalen is een bijzondere verrichting. Daarnaast mag je alleen inhalen als het veilig kan en je niemand hindert. En voorrang moet je krijgen, niet nemen.
Ik als rijinstructeur vind dit ook niet netjes opgelost door de ts. Verkeer in de praktijk is ook een groot deel anticiperen en je niet vastbijten op regels. Iedereen maakt wel eens een foutje.

Dat anticiperen is vooral op mensen die de regels niet weten of aan hun laars lappen, schijnbaar in het kader der verdraagzaamheid. Ik heb zelf de politie op de stoep gehad omdat er iemand zo nodig harder moest rijden dan wettelijk is toegestaan. Een paar maanden later verliezen mijn schoonouders, terwijl ze net hun zoon waren verloren, een vriendin omdat er iemand even voorang moest nemen. Foutjes in het verkeer kosten mensenlevens!

Wat stel je dan voor, dat we maar niet meer anticiperen?
Met 'iedereen maakt wel eens een foutje' bedoel ik niet dat ik het opzettelijk veroorzaken van gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld door te hard rijden, goed keur! Iemand verliezen door een ongeluk in het verkeer is verschrikkelijk, maar het kan ook je objectieve kijk op de zaken vertroebelen, zoals hier gebeurt.
Ik vraag me tevens af of 'degene die voorrang nam' in je verhaal ook werkelijk voorrang had, en dus niet op de acties van de vriendin heeft geanticipeerd? In dat geval spreek je jezelf natuurlijk tegen.

zwanepol schreef:
slimmerik schreef:

Ik zal het eens voorleggen aan mijn buurvrouw, die heeft een autorijschool (zelfs aan de weg waar het gebeuren heeft plaats gevonden) ;)

Aangezien ik ook een eigen rijschool heb en les geef, kan ik je zo vertellen dat je (in de situatie zoals jij hem nu schetst!) dik gezakt was. :j

Air schreef:
Wat moest hier opgelost worden?
TS had overzicht en kon er langs(waar veel mensen overheen lijken te lezen), TS had niet kunnen voorspellen dat de man zich niet aan de regels zou houden. TS anticipeerde hierop door te remmen en dus niet tegen de man zn auto aan te botsen.
De man is schuldig, niet de TS zoals iedereen beweerd.

De TS houdt zich net zo goed niet aan de regels, aangezien zij eveneens met een bijzondere manoeuvre bezig is als ze inhaalt!!
Overigens kan je nog zo goed overzicht hebben, in een dergelijke situatie vertonen mensen niet het normale rijgedrag en zijn dus moeilijker te voorspellen. Ik lees dat de vrouw voor TS nog niet stilstond, hoe weet je dan dat zij daadwerkelijk gaat wachten? Misschien reed zij inderdaad wel iets langzamer om de boel beter in te kunnen schatten en er met gepaste snelheid langs te gaan rijden, misschien zelfs nog iets uitwijkend naar de andere weghelft? Dan zit TS daar ineens met haar auto die dat niet had aan zien komen :=

Ik vind het argument dat verdraagzaamheid of anticiperen in het verkeer ineens gelijk staat aan 'de regels aan je laars lappen' als een koe op een tang slaan. Anticiperen is iets wat juist gepromoot wordt tijdens de rijopleiding! Logischerwijs betekent dat niet dat we collectief asociaal en gevaarlijk rijgedrag goedkeuren!

Wat voor situaties zou je krijgen als iedereen stug aan de regels vast blijft houden? En in geen enkele situatie meer wil toegeven of anticiperen... En dan moet je nog maar afwachten of iedereen de regels hetzelfde interpreteert en niet foute dingen onthouden heeft...
Regels kunnen onmogelijk ALLE situaties omvatten. Denk bijvoorbeeld ook kinderen die nog geen enkel regeltje weten! Rij je zo'n kind, die bijvoorbeeld achter een bal aanrent omver omdat jij voorrang hebt volgens de regels?

Nogmaals... dit betekent absoluut niet dat ik van mening ben dat men alle regels over boord moet gooien, over het algemeen is het niet zo moeilijk om gewoon volgens en binnen de gestelde regels aan het verkeer deel te nemen. Voor de situaties waarin het niet altijd even duidelijk is, komt er gewoon een stukje gezond verstand bij kijken! Niemand beweert hier immers dat ze opzettelijk gevaar willen veroorzaken!
Laatst bijgewerkt door Faline op 02-05-12 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:02

Citaat:
Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan

Nou dan is het heel simpel, dat is een obstakel aan jouw kant van de weg en moet je wachten, aangezien er geen ruimte vóór jouw voorgaande voertuig is om terug te voegen.
Hiermee veroorzaak je een gevaarlijke situatie.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:11

De TS houdt zich net zo goed niet aan de regels, aangezien zij eveneens met een bijzondere manoeuvre bezig is als ze inhaalt!!
Waarom houd ik mij niet aan de regels dan? inhalen mag toch mits dit kan, en het kon in dit geval, of het netjes was is ten tweede maar dat is hier al uitgebreid besproken.Overigens kan je nog zo goed overzicht hebben, in een dergelijke situatie vertonen mensen niet het normale rijgedrag en zijn dus moeilijker te voorspellen. Ik lees dat de vrouw voor TS nog niet stilstond, hoe weet je dan dat zij daadwerkelijk gaat wachten? Misschien reed zij inderdaad wel iets langzamer om de boel beter in te kunnen schatten en er met gepaste snelheid langs te gaan rijden, misschien zelfs nog iets uitwijkend naar de andere weghelft? Dan zit TS daar ineens met haar auto die dat niet had aan zien komen :=
Zoals ik al tig keer eerder heb vermeld, de vrouw was aan het afremmen en gaf niet de geringste aanleiding dat ze ging uitwijken, denk je dat ik dat dan niet in de gaten hou als ik aan het inhalen ben?

Ik vind het argument dat verdraagzaamheid of anticiperen in het verkeer ineens gelijk staat aan 'de regels aan je laars lappen' als een koe op een tang slaan. Anticiperen is iets wat juist gepromoot wordt tijdens de rijopleiding! Logischerwijs betekent dat niet dat we collectief asociaal en gevaarlijk rijgedrag goedkeuren!

Wat voor situaties zou je krijgen als iedereen stug aan de regels vast blijft houden? En dan moet je nog maar afwachten of iedereen de regels hetzelfde interpreteert en niet foute dingen onthouden heeft...
Regels kunnen onmogelijk ALLE situaties omvatten. Denk bijvoorbeeld ook kinderen die nog geen enkel regeltje weten! Rij je zo'n kind, die bijvoorbeeld achter een bal aanrent omver omdat jij voorrang hebt volgens de regels?[/quote]

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:14

Nicolletje schreef:
Citaat:
Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan

Nou dan is het heel simpel, dat is een obstakel aan jouw kant van de weg en moet je wachten, aangezien er geen ruimte vóór jouw voorgaande voertuig is om terug te voegen.
Hiermee veroorzaak je een gevaarlijke situatie.

Hoe bedoel je "aangezien er geen ruimte vóór jouw voorgaande voertuig is om terug te voegen"?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:25

zwanepol schreef:
Waarom houd ik mij niet aan de regels dan? inhalen mag toch mits dit kan, en het kon in dit geval, of het netjes was is ten tweede maar dat is hier al uitgebreid besproken.

Zoals jij de situatie schetst (ik was er niet bij, dus oordeel op wat je geschreven hebt.) was je gevaarlijker dan noodzakelijk bezig.
Je veroorzaakt op deze manier een situatie die voor alle weggebruikers minder overzichtelijk wordt en meer risico en gevaar met zich meebrengt. Tevens belemmer je de doorstroming.
Daarnaast heb je het gedrag van de medeweggebruikers inderdaad niet goed ingeschat, want je had blijkbaar niet verwacht dat de man alsnog door zou gaan met keren. Ik sprak toevallig over het evt uitwijken van de andere vrouw, maar dit is natuurlijk hetzelfde wbt niet kunnen voorspellen van gedrag van anderen in dergelijke situaties. Zij hadden dit waarschijnlijk ook niet van jou verwacht.

Daarnaast is inhalen ook een bijzondere manoeuvre, dus moet jij ook mensen voor laten gaan. Inhalen mag wanneer dat kan, veilig is en je niet anderen hindert (ongeacht of die bezig zijn met een bijzondere manoeuvre of niet.)

Daarnaast, had je een aanrijding gehad was de kans groot dat degene die met keren/bijzondere verrichting bezig was op dat moment stil had gestaan, en dan wordt jij wel als de schuldige aangewezen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:33

Air, waar spreek ik mezelf tegen?

Ts, inhalen kon niet, anders had je niet stilgestaan ;)
Neem je dat zelfs van een rijinstructeur niet aan?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:39

Faline schreef:
zwanepol schreef:
Waarom houd ik mij niet aan de regels dan? inhalen mag toch mits dit kan, en het kon in dit geval, of het netjes was is ten tweede maar dat is hier al uitgebreid besproken.

Zoals jij de situatie schetst (ik was er niet bij, dus oordeel op wat je geschreven hebt.) was je gevaarlijker dan noodzakelijk bezig.
Je veroorzaakt op deze manier een situatie die voor alle weggebruikers minder overzichtelijk wordt en meer risico en gevaar met zich meebrengt. Tevens belemmer je de doorstroming.
Volgens mij belemmerde niet ik, maar de kerende partij de doorstroming.

Daarnaast heb je het gedrag van de medeweggebruikers inderdaad niet goed ingeschat, want je had blijkbaar niet verwacht dat de man alsnog door zou gaan met keren.
Nee klopt, ik heb geleerd dat wanneer ik in soort gelijke situatie bezig ben ik ten alle tijde het overige verkeer in de gaten moet houden en dat als er passerende voertuigen komen ik stil ga staan om ze voorbij te laten gaan.
Ik sprak toevallig over het evt uitwijken van de andere vrouw, maar dit is natuurlijk hetzelfde wbt niet kunnen voorspellen van gedrag van anderen in dergelijke situaties. Zij hadden dit waarschijnlijk ook niet van jou verwacht.

Daarnaast is inhalen ook een bijzondere manoeuvre, dus moet jij ook mensen voor laten gaan. Inhalen mag wanneer dat kan, veilig is en je niet anderen hindert (ongeacht of die bezig zijn met een bijzondere manoeuvre of niet.)
Inhalen kon en ik hinderde niemand, de persoon die met een bijzondere verrichting bezig was hinderde het verkeer.

Daarnaast, had je een aanrijding gehad was de kans groot dat degene die met keren/bijzondere verrichting bezig was op dat moment stil had gestaan, en dan wordt jij wel als de schuldige aangewezen.

De kans was er helemaal niet dat degene die met het keren bezig was stil had gestaan bij een aanrijding want als hij stil had gestaan kon er welgeteld nog wel een 2e auto tussen...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:40

IKbenEllen schreef:

Inhalen kon makkelijk...als je mijn verhaal goed hebt gelezen. ;)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:44

Ik ga er een eind aan breien...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:48

TS... Doorstroming betekent niet alleen maar gas geven en overal tussendoor knijpen wanneer dat nog (net) kan ;) Ik zal het anders formuleren; Voor een veilige en vlotte doorstroming was het wenselijk geweest als je achter je voorganger was gebleven.

Een dergelijke actie zou je op een examen echt voor zakken en dat is niet voor niks.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:54

zwanepol schreef:
IKbenEllen schreef:

Inhalen kon makkelijk...als je mijn verhaal goed hebt gelezen. ;)

Blijkbaar niet, je hebt het toch niet gehaald???