Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karin_Mylo schreef:Nikip. Dat met de rotonde ligt er helemaal aan of de auto's of de fietsers voorrang hebben op deze rotonde. Je moet alvorens je een rotonde oprijdt weten wat voor rotonde je op rijdt. Er zijn namelijk heel veel rotondes waar je fietsers voor moet laten gaan. En als het een rotonde is waar de auto's voor horen te gaan dan is het inderdaad behoorlijk gevaarlijk. Sommige mensen kijken niet en komen er dan te laat achter dat zij voorrang hebben of niet.
IKbenEllen schreef:Ik weet niet hoor Air, maar hebben ze bij jouw rijlessen het hoofdstuk anticiperen overgeslagen? Inspelen op onverwachte situaties? Dan gaat het soms niet helemaal zoals de regels verzonnen zijn, maar probeer je het zo soepel en veilig mogelijk op te lossen.
Air schreef:TS had niet kunnen voorspellen dat de man zich niet aan de regels zou houden.
slimmerik schreef:Het gaat er niet om wie er schuldig is. Het gaat om gedrag....
Maar wat denk je air. Als je dit gedrag vertoont op een verkeersexamen.... denk je dat enig kans van slagen hebt?
Nicolletje schreef:Tja, misschien fout, maar als ik die man was geweest had ik ook doorgegaan met keren als ik voorrang van die mevrouw had gekregen.
Als ik ineens iets anders had gaan doen dan schept dat alleen maar onduidelijkheid en nee, ik verwacht niet dat er een idioot achter die mevrouw vandaan komt denderen, maar dat is wel wat men doet tegenwoordig.
Volgens mij had die man op dat moment geen gas moeten geven want hij stond met de achterkant van zijn auto in de parkeerhaven.
De vrouw stond nog niet stil maar was aan het afremmen waarbij ik in mijn normale rij tempo (DUS NIET DENDEREN OF SCHEUREN) via de linkerkant van de weg wilde passeren.
Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan. En zo als eerder hier vermeld, wanneer je met een bijzondere verrichting bezig bent dien je ook op het andere verkeer te letten. Ik had idd achter de remmende vrouw kunnen gaan staan maar besloot op dat moment dat ik er ruim en makkelijk langs kon in een normaal tempo. Vrijwel iedereen vind dit dus aso, waarvoor ik al het boetekleed heb aangetrokken. Maar andersom gezien weet ik vrijwel zeker dat de kerende partij ruim zicht had en de situatie ook goed kon overzien maar bewust gas gaf. Omdat ik niet denderde of scheurde kon ik alsnog op tijd stoppen.
Want die kerende meneer had ook wel een gevallen kind kunnen zijn waarvoor mevrouw stopte. Misschien verloor die man zijn lading wel.
Had gekunt maar als ik de situatie niet duidelijk had overzien had ik sowieso niet ingehaald. Helaas net een aangifte verwerkt van een heel jong meisje (is helaas mijn werk), die wel voor een auto is gelopen....
Ik heb het zelf ook weleens gehad, ik geef een kind op een fietsje voorrang waar moest en links van mij komt zó een wit busje aanzetten om me in te halen, die dacht zeker dat ik voor m'n lol aan het stoppen was.
Nou die had dus zowat dat kind overhoop gereden
Inoterry schreef:Faline schreef:Wisselen van rijstrook en dus inhalen is een bijzondere verrichting. Daarnaast mag je alleen inhalen als het veilig kan en je niemand hindert. En voorrang moet je krijgen, niet nemen.
Ik als rijinstructeur vind dit ook niet netjes opgelost door de ts. Verkeer in de praktijk is ook een groot deel anticiperen en je niet vastbijten op regels. Iedereen maakt wel eens een foutje.
Dat anticiperen is vooral op mensen die de regels niet weten of aan hun laars lappen, schijnbaar in het kader der verdraagzaamheid. Ik heb zelf de politie op de stoep gehad omdat er iemand zo nodig harder moest rijden dan wettelijk is toegestaan. Een paar maanden later verliezen mijn schoonouders, terwijl ze net hun zoon waren verloren, een vriendin omdat er iemand even voorang moest nemen. Foutjes in het verkeer kosten mensenlevens!
zwanepol schreef:slimmerik schreef:Het gaat er niet om wie er schuldig is. Het gaat om gedrag....
Maar wat denk je air. Als je dit gedrag vertoont op een verkeersexamen.... denk je dat enig kans van slagen hebt?
Ik zal het eens voorleggen aan mijn buurvrouw, die heeft een autorijschool (zelfs aan de weg waar het gebeuren heeft plaats gevonden)
Air schreef:Wat moest hier opgelost worden?
TS had overzicht en kon er langs(waar veel mensen overheen lijken te lezen), TS had niet kunnen voorspellen dat de man zich niet aan de regels zou houden. TS anticipeerde hierop door te remmen en dus niet tegen de man zn auto aan te botsen.
De man is schuldig, niet de TS zoals iedereen beweerd.
Citaat:Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan
Nicolletje schreef:Citaat:Wel geteld stond de man met de neus van zijn auto dus half op de weg van de rechter rijbaan
Nou dan is het heel simpel, dat is een obstakel aan jouw kant van de weg en moet je wachten, aangezien er geen ruimte vóór jouw voorgaande voertuig is om terug te voegen.
Hiermee veroorzaak je een gevaarlijke situatie.
zwanepol schreef:Waarom houd ik mij niet aan de regels dan? inhalen mag toch mits dit kan, en het kon in dit geval, of het netjes was is ten tweede maar dat is hier al uitgebreid besproken.
Faline schreef:zwanepol schreef:Waarom houd ik mij niet aan de regels dan? inhalen mag toch mits dit kan, en het kon in dit geval, of het netjes was is ten tweede maar dat is hier al uitgebreid besproken.
Zoals jij de situatie schetst (ik was er niet bij, dus oordeel op wat je geschreven hebt.) was je gevaarlijker dan noodzakelijk bezig.
Je veroorzaakt op deze manier een situatie die voor alle weggebruikers minder overzichtelijk wordt en meer risico en gevaar met zich meebrengt. Tevens belemmer je de doorstroming.
Volgens mij belemmerde niet ik, maar de kerende partij de doorstroming.
Daarnaast heb je het gedrag van de medeweggebruikers inderdaad niet goed ingeschat, want je had blijkbaar niet verwacht dat de man alsnog door zou gaan met keren.
Nee klopt, ik heb geleerd dat wanneer ik in soort gelijke situatie bezig ben ik ten alle tijde het overige verkeer in de gaten moet houden en dat als er passerende voertuigen komen ik stil ga staan om ze voorbij te laten gaan.
Ik sprak toevallig over het evt uitwijken van de andere vrouw, maar dit is natuurlijk hetzelfde wbt niet kunnen voorspellen van gedrag van anderen in dergelijke situaties. Zij hadden dit waarschijnlijk ook niet van jou verwacht.
Daarnaast is inhalen ook een bijzondere manoeuvre, dus moet jij ook mensen voor laten gaan. Inhalen mag wanneer dat kan, veilig is en je niet anderen hindert (ongeacht of die bezig zijn met een bijzondere manoeuvre of niet.)
Inhalen kon en ik hinderde niemand, de persoon die met een bijzondere verrichting bezig was hinderde het verkeer.
Daarnaast, had je een aanrijding gehad was de kans groot dat degene die met keren/bijzondere verrichting bezig was op dat moment stil had gestaan, en dan wordt jij wel als de schuldige aangewezen.