breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:04

ashley1 schreef:
Dit zijn keuzes die je maakt. Maar een moeder heeft bijna altijd een keuze!

:? |o :Z

Wie is die man ook alweer die op zondag het vlees snijdt? :roll:

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:06

Persoonlijk gaan/gingen mijn kinderen niet naar een KDV, maar dat is puur omdat de oma's te graag willen oppassen. Mocht ik in een situatie verkeren waarin mijn kinderen wel naar een KDV zouden moeten, dan gebeurt dat ook. Wel zou ik de inspectierapporten bekijken, zodat je in ieder geval een idee krijgt van een KDV.

En we hebben het wel over rotte appels in dit geval. Natuurlijk is het belangrijk dat dit soort zaken aan het licht komen, maar mensen kunnen hier wel heel erg op reageren.

Als je nu opeens bedenkt dat je je kind liever niet op een KDV wilt hebben, door deze nieuwsfeiten...dan kunnen opa&oma, oom&tante etc ook niet meer oppassen. De meeste delicten vinden plaats in gezinsverband. Dus dan kan papa ook niet meer voor het kind zorgen, want er zijn ook zaken waarbij vaders kinderen misbruiken.
Door al het nieuws worden we "bang" gemaakt. Maar om dan je kind maar thuis te houden... nee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:07

Authentic schreef:
Ik heb even gekeken bij onze gemeente. 1 KDV staat als "niet meer geregistreerd"? En bij geen enkele staat een inspectierapport.

NIet meer geregistreerd = geen kinderopvangtoeslag. Je gemeente is verplicht de inspectierapporten te publiceren. Dan zou ik er maar eens achterna gaan bellen! Het kan trouwens ook dat ze op de gemeentelijke website staan (is eigenlijk niet meer de bedoeling, maar sommige gemeenten hebben het blijkbaar nog niet helemaal op orde).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:08

Thirty: maar hoe moet het dan als hij naar school gaat? Mag hij met de schoolbus bijvoorbeeld?

Overigens vind ik dat wel iets typisch Amerikaans, zo 'overbeschermend' richting je kinderen zijn. Bij vrienden van ons mocht hun zoontje van 6 alleen maar in de tuin fietsen, 10 meter heen en 10 meter terug, op zijn driewieler, met een helm op, elleboog en kniebeschermers om en dan nóg alleen als papa in de buurt was. Van de kat hadden ze de nagels laten trekken om te voorkomen dat het jongetje een tik van de kat kon krijgen, en voor ieder hapje wat hij at moest hij zijn handen desinfecteren...

Toen wij (m'n broertje en ik) klein waren gingen we wel naar een PSZ, ik geloof 2 ochtenden in de week, gewoon om het sociale contact. Ben er zeker niet slechter va geworden!
Ik zou eerder mijn (gelukkig niet bestaande) kinderen leren over de gevaren van vreemden 'nooit met vreemde mensen mee gaan' dan dat ik ze weg zou houden bij alles en iedereen...

Magrathea

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:14

@ thirty, ik wens je veel plezier als je kind straks naar school gaat...
Nagels knippen van de katten vind ik overigens niet zo raar :+ mijn kat vindt handjes nogal eng. Maar kinderen mogen best wat weerstand opbouwen hoor.. kan er op kamp ook altijd heel slecht tegen dat moeders zich vastklampen aan hun kindjes. Die zich persoonlijk beledigd voelen als hun kind niet hartverscheurend huilt bij het afscheid... Nee, niks voor mij :n

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:17

Nee, hij gaat zeer zeker niet met de schoolbus. Als je weet hoeveel er gepest wordt tijdens het ritje in de bus, schandalig. En dan te bedenken dat sommige kinderen 's morgens en 's middags anderhalf uur onderweg zijn. De chauffeurs zijn ook niet opgeleid om met kinderen om te gaan.

Ik ben liever overbeschermend dan dat ik straks mezelf kan verwijten. "Had ik maar.....'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:21

@Thirty, ben je niet bang dat je kinderen juist gepest gaan worden of anderszins buiten de boot vallen, juist omdat ze nu geen omgangsvormen met andere kinderen leren en alvast contacten leggen voor straks op school?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:21

Authentic schreef:
2 halve dagen vind ik iets anders dan fulltime...

5 dagen van 9 tot 5 je kind ergens anders onderbrengen... Dat vind ik echt verschrikkelijk.

Ik werk al 5 jaar op een KDV met 3 groepen dus best veel kinderen En ik moet je eerlijk zeggen dat er bij ons niemand is die zijn kind 5 dagen brengt hoor.
En ook op de 4 andere vestigingen in 4 verschillende dorpen die wij hebben komt dat niet voor.
Dus dat is een beeld wat mensen vaak hebben oh KDV is 5 dagen dumpen maar dat is echt helemaal niet waar.
Bij ons komt er 1 kind 4 dagen en de rest allemaal 1-2-3 dagen. Het meeste is 2 dagen hoor.
En ik ben van mening dat het alleen maar goed is voor je kind.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:24

Zesiram schreef:
http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl

Bij Zoeken naam en gemeente van je KDV invullen. Bij elke KDV staat in ieder geval het meest recente inspectierapport online (pdf). Als de KDV of gastouder er niet in staat heb je btw nog een groter probleem, want dan kom je niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag ;)

Dank je wel voor de link.

Heb onze toekomstige kdv even helemaal doorgespit en ook diegenen die we ingedachten hebben en weet nu dat we een goede keus hebben gemaakt. De andere hadden nog behoorlijk wat op- en aanmerkingen en onze keus blijkt dus goed te zijn.

Maar goed, een rapport geeft geen garantie, het is een momentopname :o

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:30

Urielle schreef:
@Thirty, ben je niet bang dat je kinderen juist gepest gaan worden of anderszins buiten de boot vallen, juist omdat ze nu geen omgangsvormen met andere kinderen leren en alvast contacten leggen voor straks op school?

Je kan toch ook naar de speeltuin en andere leuke dingen met je kind doen onder toezicht van jezelf om sociaal goed te ontwikkelen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:31

Urielle schreef:

daar heb je een heel goed punt. voorzichtig prima maar het kan ook te.

Een kind moet ook kind kunnen zijn en lekker kunnen spelen en doen. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:35

Als een kind in de schoolbus gepest wordt wordt ie dat gewoon op school niet ineens niet meer. Sterker nog : 'oeeee kijk daar heb je (kind), die mag niet in de bus van zijn mammie, ahhhh '.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:37

Magrathea schreef:
Als een kind in de schoolbus gepest wordt wordt ie dat gewoon op school niet ineens niet meer. Sterker nog : 'oeeee kijk daar heb je (kind), die mag niet in de bus van zijn mammie, ahhhh '.

zeker weten. dan vallen ze nog meer op. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:39

Zipporah schreef:
Je kan toch ook naar de speeltuin en andere leuke dingen met je kind doen onder toezicht van jezelf om sociaal goed te ontwikkelen.

Nou, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ondanks de aanwezigheid van vele binnen- en buitenspeeltuinen hier is het aanbod van activiteiten voor kindjes van 0 - 2,5 jaar maar erg klein. Ze kunnen dan natuurlijk ook nog niet zo heel veel motorisch gezien. Het is al geluk hebben om uberhaupt een andere baby of peuter aan te treffen, en dan ben ik nog meestal druk met zorgen dat de kleintjes niet omver gelopen worden door de groten of bedolven raken in een ballenbad. Bovendien zijn het steeds wisselende vreemde kindjes, die ook nog volgens andere gedragsregels spelen, dus het is dan ook moeilijk om echt in een groep te functioneren. Het blijft dan toch veel naast elkaar spelen en her en der een keer elkaar van een fietsje trekken of met een speelgoedje op het hoofd slaan :+ Dans- en knutselgroepjes beginnen pas vanaf schoolgaande leeftijd helaas, dus daar kunnen ze het ook niet leren.
En nou woon ik in een boerendorp, maar hier op de scholen is het ook wel erg 'ons kent ons'. Dus ik hoop dat mijn kleine al wat vriendjes maakt voor straks, dan staat ze sociaal alweer sterker.
en hier is een speeltuin een uitstap, niet iets wat we dagelijks doen

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:40

Ik zou mijn kind overal laten spelen en doen... Maar niet in een creche. Heb in een creche gewerkt, ga niet alles openbaar gooien, maar je werd er niet altijd even vrolijk van...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:41

Goh ze vertellen enkel de ergernissen want ook al vind ik het heel erg helemaal omdat het dichtbij mij huis is en ik dus wel degelijk veel ouders ken die hun kind(eren) op die KDV hebben zitten, brengen hun kind(eren) nog met veel plezier daar naar toe ze weten zelfs te vertellen dat zulke ''gebeurtenissen'' wat dus ff naar buiten gebracht gelogen moet zijn.. Degene die dit als nieuws naar buiten heeft gebracht zijn oa ex medewerkers van De Blokkendoos wellicht willen zij wraak ivm ontslag oid.. Want de ouders die vertellen dus dat al hun kind(eren) nog steeds met plezier daar naar toe gaan.

Nee, ik ben blij dat ik het verhaal heb mogen en kunnen aan horen van ouders die hun kind(eren) daar naar toe brengen.

Daks schreef:
http://binnenland.nieuws.nl/694299/crec ... ar_rechter

en er was vanmorgen op de radio bij Q-music ook een stuk aan gewijd.

En nogmaals ik heb gezegd misschien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:42

Papa of mama zijn, leert je ook dat je je kind moet los laten op zijn tijd. Ik kan allerlei doemscenario's in mijn hoofd halen, maar zolang ik daar geen reden voor zie, gaat mijn kind lekker naar school, diverse clubjes, speelt ze alleen buiten met de buurtkinderen en vriendinnetjes die bij ons over de vloer komen (ze is 7 jaar), enzovoort...... Overbeschermen is niet goed. Maak je kind zelfstandig, vol zelfvertrouwen, verantwoordelijk en assertief. Overigens komt mijn dochter niet meer bij de NSO gelukkig. Heb het anders op kunnen lossen met mijn nieuwe baan. Ze is op mijn werkdagen bij haar vader in principe en ik stop eerder met werken, zodat ik haar zelf op kan halen uit school om 15 uur.

Overigens ben ik geen voorstander voor het wegbrengen van babies en zeer jonge kinderen naar de opvang e.d. Ik snap dat het soms niet anders kan, hoor. Maar ik ben blij dat ik thuis ben gebleven, de eerste jaren van haar leven. :j
Heb inmiddels toch echt weer een prima baan na een aantal jaren 'er uit' te zijn geweest. ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:42

Ik ben bang dat je dit helaas niet kunt voorkomen.. Als je denkt en het voelt goed bij de creche.. gewoon doen. En idd 100% zekerheid heb je ook niet meer tegenwoordig bij je familie, ook daar gebeurt het helaas..

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:52

annebe schreef:
Citaat:
Is het je wel eens te binnen geschoten dat die mensen dat misschien niet voor de lol doen?
Mijn zwager zit de hele week op zee, en ja mijn zusje werkt ook. Die zit een hele week in d'r eentje thuis (en op zee bestaan er geen 'papa' dagen ) en moet haar kindje (6 mnd) dus wel naar de kinderopvang brengen aangezien ze niet voor alle dagen oppas kan regelen. So shoot her...

Dit zijn keuzes die je maakt. Maar een moeder heeft bijna altijd een keuze!
Soms is het een kwestie minder werken, niet iederen wil dit of denkt deze keuze niet te hebben.

:z wake up... minder werken en niet meer werken zijn ook twee verschillende dingen.. Ik weet niet wat voor droombaan jouw partner heeft? Maar die van mij werkt keihard maar van alleen zijn salaris zou het leven zwaar worden hoor! Dus wat is dan de keuze?
Stoppen met werken en het huis kwijt raken zodat we met onze dochter op straat komen te staan?
Of mijn ouders vertellen dat zij moeten stoppen met werken zodat ze fulltime voor onze kinderen kunnen zorgen?
Aan de andere kant hebben we namelijk helaas geen oma omdat ze jong is overleden en opa zit in een verzorgingstehuis omdat hij een hersenbloeding heeft gehad... Leuke keuzes hoor! :(:)

En als het al wel mogelijk was.. is het dan verplicht om te stoppen met werken omdat je een kind krijgt? Heb je dan zelf geen sociale contacten meer nodig? En als na 4 jaar mijn meisje dan naar school gaat dan zit ik thuis en dan? Dan is het niet zo makkelijk om 1,2,3 een nieuwe baan te vinden denk ik, terwijl ik nu een fijne goede baan heb.

Ieder zijn ding hoor, maar helemaal stoppen met werken zou ik niet fijn vinden. Als iemand dat wel wil dan vind ik dat helemaal prima! En heb ik daar veel respect voor. Maar moeten we niet iedereen hun eigen keuze laten en niet de ene keuze afkeuren en de andere de hemel in prijzen? Heet het niet daarom ook keuze?

Overigens, want daar ben ik nog niet op ingegaan :)
Mijn meisje gaat dus 2 dagen naar een KDV, sinds ze 13 weken oud was.
Vanaf moment 1 heb ik haar daar met een gerust hart achter gelaten en ze is altijd vrolijk als ik haar breng en weer net zo vrolijk als ik haar ophaal. Voor mij dus een gerust gevoel, ook al is ze nog zo klein en niet weerbaar. Als haar iets niet lekker zit dan merk je dat toch wel :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:52

Magrathea schreef:
Nagels knippen van de katten vind ik overigens niet zo raar :+ mijn kat vindt handjes nogal eng. Maar kinderen mogen best wat weerstand opbouwen hoor.. kan er op kamp ook altijd heel slecht tegen dat moeders zich vastklampen aan hun kindjes. Die zich persoonlijk beledigd voelen als hun kind niet hartverscheurend huilt bij het afscheid... Nee, niks voor mij :n

Kun je dan niet beter je kind leren om rustig en voorzichtig te doen met de kat, dan de nagels van de kat eruit te trekken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:55

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Kun je dan niet beter je kind leren om rustig en voorzichtig te doen met de kat, dan de nagels van de kat eruit te trekken?

Mijn ene kat krabt iedereen die te dicht in haar buurt komt (mits je haar heel rustig benaderd en luistert naar wat ze aangeeft). Mijn dochter heeft geleerd daar netjes mee om te gaan. En anders leren ze het vanzelf wel, als de kat eens goed uithaalt. Nagels uit laten trekken vindt ik dierenmishandeling. Leer een kind gewoon om te gaan met dieren die wat minder dol zijn op (te drukke) mensen! Vind ik als katteneigenaar en moeder ook fijn, als andere kinderen dat eens leren, want als je soms ziet hoe kinderen met dieren omgaan, vind ik het niet gek dat een kat uithaalt. Dat is haar goed recht, vind ik dan, heel eerlijk gezegd. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:56

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Kleine baby's snappen dat nog niet hoor. Daarbij is mijn kat niet helemaal 100, dus ik zou ze sowieso nooit alleen laten. Maar stel ze glipt een keer de babykamer in... Nee
Ik heb het trouwens niet over trekken maar knippen ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:58

Haakje op de deur van de babykamer maken en die gebruiken, dan kan een kat nooit de babykamer inglippen. Hebben wij ook gedaan destijds. Nergens last van gehad. Vond het ook wel fijn, haar deur op een kiertje. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:02

Voor onze kinderen hebben we oppas aan huis. Maar dat het onveilig is op kdv....nee nu zeker niet meer. Nu wordt alles driedubbel gecontroleerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:14

NatasjavE schreef:
Voor onze kinderen hebben we oppas aan huis. Maar dat het onveilig is op kdv....nee nu zeker niet meer. Nu wordt alles driedubbel gecontroleerd.

Nou, ik ben vrij nuchter van aard, maar hier zomaar vanuit gaan, zou ik nou ook weer niet doen. :n