Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:EvaC schreef:Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?
Jij vind de doodstraf net zo erg als wat deze man heeft gedaan? Deze man heeft levens verwoest. Dit is geen wraak, maar rechtvaardigheid. Ik had liever dat hij zelf een kogel door zijn kop had gejaagd, of de politie dmv zelfverdediging.
sarabande schreef:EvaC schreef:Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?
exact terug doen is 77 mensen in koelen bloede doodschieten en zeggen dat dat er helaas te weinig waren, dat is toch wat anders dan een spuitje geven
EvaC schreef:Als er in de wet staat dat je niemand mag vermoorden, waarom mag je het als wetshandhaver dan wel?
Als ik jouw auto steel, mag jij de mijne dan ook stelen? Omdat we dan weer quite staan? Het zou jou net zo'n grote crimineel maken als ik dan zou zijn. Dat wil ik ermee zeggen.
Voor de mensen met twitter: @luukjmulder doet live verslag vanuit de rechtszaal. Heel erg interessant maar ook behoorlijk gruwelijk om te lezen.
MarliesV schreef:Marjoow, dat is precies wat hij wil. Of de doodstraf (die er niet is in Noorwegen) of vrijlaten.
Hij vind levenslang te min wat ik er van begreep.
Wat ik er verder van begreep is het ergste wat ze hem aan kunnen doen qua straf wat hem betreft hem ontoerekeningsvatbaar verklaren en dan in een psychiatrische detentieinrichting opsluiten. Hij vind zichzelf 'niet gek' en vind dat een grote vernedering.
21 jaar is in Noorwegen idd de langste straf. Daarna kan er gekeken worden of deze verlengt kan worden als iemand een gevaar voor de samenleving is (denk niet dat het een discussiepunt is).
Vind het een fasinerende man. Niet in de zin van dat ik het met zijn ideeën eens ben, absoluut niet.
Maar hoe kan iemand zo worden, hij is volgens mij zich heel bewust van wat hij doet en zegt, lijkt me behoorlijk intelligent.
Hoe kan een weldenkend mens zover komen dat hij tot zulke dingen in staat is en zulke ideologiën er op na kan houden? Dat is wat ik telkens denk als ik hem zie.
Hij heeft vandaag verklaard dat hij van plan was 3 bommen te plaatsen, een hoog geplaatste politicus te ontvoeren en voor de camera te onthoofden en al schietend door Oslo te gaan. Waarom hij zijn plannen heeft gewijzigd is niet duidelijk.
Hij heeft daarbij ook verklaard dat hij alle mensen op het eiland had willen doden en niet de 77 die er nu vermoord zijn.
vuurneon schreef:Hhilde schreef:Enig idee hoe die docu heette vuurneon?
Helaas... Teveel docu's gezien om titels te onthouden en het is ook niet meer herhaald. Had het zelf graag ook nog weer eens willen zien
Debbie schreef:Pfff.. ik ben nu de tweets van Luuk Mulder aan het leven. Echt enorm heftig wat Breivik allemaal heeft gezegt..
- Aan de west kust zag ik een groepje dat er verward uit zag. "Hebben jullie hem gezien", vroeg ik ze. Zodat ze niet weg zouden rennen.
- Ik zei, "jullie moet hier heen komen, er komt een boot om jullie te evacueren." Een aantal kwamen op me af. Ik schoot er 2 in het hoofd.
- De groep bestond uit 15 man. Ik schoot ze neer. Er was er eentje die zei: "alsjeblieft, vriend." Ik schoot ze allemaal neer.