Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:50

heeft hij sympathisanten dan? :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:52

Yep en die worden elke dag weer opgepakt bij de rechtbank....
(extreem rechts heeft het er maar druk mee )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:04

Ja, en 1 vrouw is zelfs het land uitgezet, op het vliegtuig naar Duitsland... lekker, worden wij met zulke malloten opgescheept! :(
Iemand een idee wat met zo iemand gebeurt?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:30

Marjoow schreef:
EvaC schreef:
Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?

Jij vind de doodstraf net zo erg als wat deze man heeft gedaan? Deze man heeft levens verwoest. Dit is geen wraak, maar rechtvaardigheid. Ik had liever dat hij zelf een kogel door zijn kop had gejaagd, of de politie dmv zelfverdediging.

Ja, dat vind ik. Want ondanks dat het een monster is, blijft hij wel een mens Als hij zelf een kogel door zijn kop had geschoten zou hij nog laffer zijn dan hij al is. Nu de slachtoffers/nabestaanden (in mijn ogen ben je als nabestaande net zo goed slachtoffer) en de rest van de wereld inzicht in zijn handelen. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat het rechtvaardigd wat hij heeft gedaan. Maar het geeft wel uitleg en hopelijk wat afsluiting voor deze mensen.

sarabande schreef:
EvaC schreef:
Dat ben ik echt helemaal met je eens. Waar houdt het op als je exact terug doet wat diegene ook gedaan heeft?

exact terug doen is 77 mensen in koelen bloede doodschieten en zeggen dat dat er helaas te weinig waren, dat is toch wat anders dan een spuitje geven

Ja, dat is wat anders, maar waar houdt het dan op als zoiets vreselijks als iemand vermoorden een wettelijk toegestane straf is als de rechter/jury dit heeft bepaald? Als er in de wet staat dat je niemand mag vermoorden, waarom mag je het als wetshandhaver dan wel?

Als ik jouw auto steel, mag jij de mijne dan ook stelen? Omdat we dan weer quite staan? Het zou jou net zo'n grote crimineel maken als ik dan zou zijn. Dat wil ik ermee zeggen.

Voor de mensen met twitter: @luukjmulder doet live verslag vanuit de rechtszaal. Heel erg interessant maar ook behoorlijk gruwelijk om te lezen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:36

Het voorbeeld van de auto slaat nergens op. Een wetshandhaver mag jouw auto ook in beslag nemen. Het gaat niet om jou en andere "burgers".

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:45

Nu ik het nalees, ben ik het me je eens. Maar je begrijpt m'n punt toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:46

Jawel hoor, maar ben het niet met je eens. Hoeft gelukkig ook niet. En het maakt niks uit, doodstraf is daar niet. Dus eigenlijk kunnen we daar wel over ophouden :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:47

EvaC schreef:
Als er in de wet staat dat je niemand mag vermoorden, waarom mag je het als wetshandhaver dan wel?

Als ik jouw auto steel, mag jij de mijne dan ook stelen? Omdat we dan weer quite staan? Het zou jou net zo'n grote crimineel maken als ik dan zou zijn. Dat wil ik ermee zeggen.

Voor de mensen met twitter: @luukjmulder doet live verslag vanuit de rechtszaal. Heel erg interessant maar ook behoorlijk gruwelijk om te lezen.

Omdat, indien de doodstraf zou bestaan, daar een proces aan ten grondslag ligt waar vastgesteld wordt of de dader ook schuldig is, dat lijkt me niet te vergelijken met iemand die rücksichtslos in het rond schiet.

Jouw vergelijking met auto's is dermate bizar dat ik dat maar niet serieus neem.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:55

Ik vind het vreemd dat mensen die hem zo hard haten en hem het ergste willen toewensen, juist om de doodstraf vragen. Dat is juist wat hij zou WILLEN!!!! Wat gebeurt er dan? Krijgen zijn nabestaanden voldoening, een gevoel dat ze gerechtigheid hebben? Nee, want hun slachtoffers krijgen ze niet terug. Maar Breivik, die gaat wèl vol trots en eer "sterven" voor zijn vaderland, die gaat tot het laatste van leven denken dat hij sterft om zijn land een grote dienst te bewijzen, als een martelaar. Een leven zonder spijt en een gewilde -in zijn ogen- eervolle dood.

Verklaar hem ontoerekeningsvatbaar, lach hem gewoon uit, behandel hem als iemand die ze niet alle vijf heeft en een behandeling nodig heeft. Als je hem het ergste toewenst, dan is er voor hem geen zwaardere straf dan dat. Wegrotten als een idioot die niet serieus genomen moet worden.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:28

MarliesV schreef:
Marjoow, dat is precies wat hij wil. Of de doodstraf (die er niet is in Noorwegen) of vrijlaten.
Hij vind levenslang te min wat ik er van begreep.

Wat ik er verder van begreep is het ergste wat ze hem aan kunnen doen qua straf wat hem betreft hem ontoerekeningsvatbaar verklaren en dan in een psychiatrische detentieinrichting opsluiten. Hij vind zichzelf 'niet gek' en vind dat een grote vernedering.

21 jaar is in Noorwegen idd de langste straf. Daarna kan er gekeken worden of deze verlengt kan worden als iemand een gevaar voor de samenleving is (denk niet dat het een discussiepunt is).

Vind het een fasinerende man. Niet in de zin van dat ik het met zijn ideeën eens ben, absoluut niet.
Maar hoe kan iemand zo worden, hij is volgens mij zich heel bewust van wat hij doet en zegt, lijkt me behoorlijk intelligent.
Hoe kan een weldenkend mens zover komen dat hij tot zulke dingen in staat is en zulke ideologiën er op na kan houden? Dat is wat ik telkens denk als ik hem zie.

Hij heeft vandaag verklaard dat hij van plan was 3 bommen te plaatsen, een hoog geplaatste politicus te ontvoeren en voor de camera te onthoofden en al schietend door Oslo te gaan. Waarom hij zijn plannen heeft gewijzigd is niet duidelijk.
Hij heeft daarbij ook verklaard dat hij alle mensen op het eiland had willen doden en niet de 77 die er nu vermoord zijn.

Ben het wel met je eens, het is inderdaad een fascinerend proces. Hoe kan iemand zo worden en zo narcistisch overtuigd zijn van zijn eigen wel doen en wanen.
Want dat is iets wat me duidelijk lijkt, het dringt niet tot hem door dat hij zoveel kinderen heeft vermoord, of het dringt door in een andere context, hij vind het goed wat hij doet. Terwijl het onschuldigen zijn.
Aan de ene kant zeg ik zet hem maar tegen de muur dan ben je er van af, maar aan de andere kant gun ik hem levenslang ook al kost dat geld. En laat hem dan maar eens honderd en nog gekker worden. :j

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:41

Ik ben het echt helemaal eens met Kwanyin :j
De advocaten van Breivik zijn dan ook alleen maar bezig met Breivik toerekeningsvatbaar te verklaren, want dat is het enigste wat hij wil.
De enigste manier om dit te 'winnen' van Breivik is hem ontoerekeningsvatbaar te verklaren..

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:07

Zullen we de discussie over doodstraffen even laten voor wat het is? Denk dat het niet echt van belang is.. In mijn ogen een gesloten boek aangezien er geen kans is op de doodstraf.

Het lijkt me trouwens erg lastig om de advocaat van Breivik te zijn.. Dan moet je werk en prive (en gevoel..) echt gescheiden kunnen houden.

Achten jullie hem in staat om zelfmoord te plegen mocht hij levenlang krijgen? Denk wel dat ze er alles aan zullen doen om hem dat niet mogelijk te maken.. Maargoed.. Als ie echt wil..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:10

Ik vind hem ook geen type voor zelfmoord eerlijk gezegd; hij is veel te gek op aandacht en zal in de bak ook vast nog wel veel schrijven etc. Hij kickt op het hebben van een podium en er zijn echt wel mensen die hem als idool zien.
Hij gaf zich op het eiland ook zo over zonder enig gevecht,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-04-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:12

Ik geloof niet dat hij zelfmoord gaat plegen. Behalve als hij plots het licht ziet en wèl spijt krijgt van zijn daden, dan zal hij niet meer met zichzelf kunnen leven.

Maar hij heeft er over getwijfeld op het eiland. Hij heeft echter besloten dat hij moet leven en vanuit de gevangenis "verder vechten". Ik denk dat hij zichzelf een beetje ziet als een soort van Nelson Mandela, en meent dat hij nu misschien veracht wordt, maar over x aantal jaar als een held er uit gehaald gaat worden en dat iedereen wel gaat inzien dat hij geniaal was en gelijk had. Hij zal dus geen zelfmoord plegen maar verwachten dat hij ooit nog gaat winnen. Zo zot als een deur dus.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:13

Pfff.. ik ben nu de tweets van Luuk Mulder aan het leven. Echt enorm heftig wat Breivik allemaal heeft gezegt..

- Aan de west kust zag ik een groepje dat er verward uit zag. "Hebben jullie hem gezien", vroeg ik ze. Zodat ze niet weg zouden rennen.

- Ik zei, "jullie moet hier heen komen, er komt een boot om jullie te evacueren." Een aantal kwamen op me af. Ik schoot er 2 in het hoofd.

- De groep bestond uit 15 man. Ik schoot ze neer. Er was er eentje die zei: "alsjeblieft, vriend." Ik schoot ze allemaal neer.

:n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:20

Er was eergisteren op BNN een docu over de overlevers, was 1 jongen bij aan wie Breivik dat vroeg; heb je hem gezien? De jongen wees naar die kant waar hij als laatste de schoten hoorde en gaf aan de dader nooit gezien te hebben. Breivik liep stukje weg en lachte wat. Toen is die jongen het water ingerend omdat hij de link legde. De achterblijvens aan de westkant zijn doodgeschoten. Hij was gelukkig weggekomen....

HhildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:17

Enig idee hoe die docu heette vuurneon?

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:33

Mijn god ik snap echt niet dat iemand zoiets kan doen.
Echt ziek is die man gewoon. Verschrikkelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:38

Hhilde schreef:

Helaas... Teveel docu's gezien om titels te onthouden en het is ook niet meer herhaald. Had het zelf graag ook nog weer eens willen zien :=

HhildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:31

vuurneon schreef:
Hhilde schreef:

Helaas... Teveel docu's gezien om titels te onthouden en het is ook niet meer herhaald. Had het zelf graag ook nog weer eens willen zien :=

Ik heb 't terug gezocht en terug gekeken.. Het heet Het Noorse drama van Utøya.. Heel heftig.. Ik heb enorm hard zitten janken.. Verschrikkelijk..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:36

O ja, dat was het inderdaad :j

Wat mij is bijgebleven dat die meid zei; 'wij (mensen) zijn sterker dan wij denken. Als je mij een maand terug had gevraagd wat zou ik gedaan hebben bij zo'n drama dan zou ik hebben gehuild. Maar nu ik het heb meegemaakt kijk ik er anders tegen aan en kan door'

HhildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:16

Ja, ze was haar zus verloren tijdens het drama..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:01

Debbie schreef:
Pfff.. ik ben nu de tweets van Luuk Mulder aan het leven. Echt enorm heftig wat Breivik allemaal heeft gezegt..

- Aan de west kust zag ik een groepje dat er verward uit zag. "Hebben jullie hem gezien", vroeg ik ze. Zodat ze niet weg zouden rennen.

- Ik zei, "jullie moet hier heen komen, er komt een boot om jullie te evacueren." Een aantal kwamen op me af. Ik schoot er 2 in het hoofd.

- De groep bestond uit 15 man. Ik schoot ze neer. Er was er eentje die zei: "alsjeblieft, vriend." Ik schoot ze allemaal neer.

:n

Ja, ziek hè? Ik geloof dat ze voor dat hij de verklaring begon ook aan alle aanwezigen in de zaal slachtofferhulp hebben aangeboden. Zelfs voor de journalisten. Maar ook hoe hij het verteld, zonder enige emotie, dat vind ik zo bizar!