Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:39

little_birdy schreef:
ik ben het er helemaal mee eens,
en ik ben er ook helemaal voor om ALLE gehandicapte mensen op anticonceptie te zetten

o jee en nu krijg ik bokt over me heen :=

Ik ben gehandicapt of heb een beperking maar niet geestelijk.
Mag ik dan ook maar geen kinderen krijgen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:41

gummie schreef:
"ongeschikt zijn als vader of moeder"

Waar ligt de grens tussen geschikt en ongeschikt? Wie gaat die grens bepalen? Op basis waarvan?

ik denk dat dat het probleem is....als je mij die grens laat bepalen ben ik bang dat het menselijke ras vrij snel uitgestorven is....gemeten aan het aantal pokkekinderen wat er rondloopt ;)

ELpatcho

Re: Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:46

Ja er zijn veel mensen die nooit een baby (hadden) moeten krijgen. Ik vind alleen niet dat anderen dit voor jou moeten beslissen. Gedwongen anticonceptie, waar gaat het dan heen? Waar leggen we de grens? Geen tienermoeders meer? Menseen die even vast lopen in hun opvoeding worden met de nek aangekeken, waren ze maar eerder gedwongen. Mensen die een gehandicapt kind krijgen, maar dwingen om niet meer een kind te krijgen? Nee dit gaat mij veel te ver!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:49

En ja wie zegt dat een tienerzwangerschap niet goed kan gaan.
Ik heb toch wel voorbeelden dat het uiteindelijk wel goed gaat, en soms met hulp van ouders maar ach als die er achterstaan. Wat is het probleem?
Wie bepaalt uit eindelijk of je geschikt ben?
En tja ik was zo '' pokkekind'' zoals het hier in de topic werd gezegd, driftig grote bek krijzen alles erop en eraan, maar dat lag niet helemaal aan mij ouders. Ik heb een erg fel karakter. Dus om de ouders altijd maar meteen de schuld te geven.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:07

Ik ben zo vóór! Ongeschikt is in mijn ogen al heel snel een grens te trekken.
Kijk naar voorbeelden als het meisje van Nulde, of het jongetje in Utrecht die door zijn 'stiefvader' is doodgeslagen, met medeweten van zijn moeder.
Per direct anticonceptie! Nooit geen kinderen meer krijgen.
Daarnaast veelvuldig in contact met Jeugdzorg voor mishandeling/verwaarlozing.. hetzelfde verhaal.
En daarbij mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, kunnen dat ook niet voor een kind.
Ik ben er vrij simpel in, een kind kiest er niet voor geboren te worden bij ouders die er niet voor kunnen zorgen, maar zal er wel zn leven lang mee moeten dealen.
Op dez emanier kun je hen in bescherming nemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:14

Ik ken genoeg ouders die niet in staat zijn om een kind op te voeden en die hebben helemaal geen beperking, maar zijn een product van de huidige maatschappij (egoïstische mensen die alleen aan zichzelf denken en geen prioriteiten kunnen stellen of keuzes durven te maken in het leven; vaak materialistische mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel). Ik ken ook een aantal mensen met een lager IQ die juist hele vriendelijke en liefhebbende ouders zijn en ook nog eens rechtvaardige en consequente opvoeders waar bepaalde hooggeschoolde carrière mensen nog een hoop van kunnen leren...

Ik vind het dus een hele moeilijke zaak. In bepaalde gevallen zou ik absoluut voor zijn, maar je moet het per geval bekijken en zeker niet met een scorelijst erbij.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:16

Rosita, jij richt je dus op mensen die al een kind (of meerdere) hebben. Is het niet beter om preventief te werk gaan? Problemen eerder signaleren en die mensen eerder bij te springen in de hulp? De kinderberscherming heeft nu al uiterste moeite om die kinderen bij zo'n gezin weg te krijgen juridisch gezien, laat staan ouders gaan dwingen anticonceptie te nemen. Ik vind zo'n maatregel het beeld van een overheid die liever lui is dan moe. Waarom deze mensen niet écht helpen?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:22

Ook ik ben voor. Ik ben echter ook van mening dat, wil dit juridisch gezien tot stand komen, dit enorm goed moet worden uitgedacht.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:38

Eens! Preventief handelen zou beter zijn, maar hoe kun je preventief al zien wie zn kind gaat mishandelen of verwaarlozen? Ik zou er nog in kunnen komen dat ieder vanaf zn puberteit een prikje zou krijgen zodat er geen kinderen kunne. Komen en pas wanneer er goed over nagedacht is, de boel op orde is. Geeft geen garantie, maar wel bedachtzaamheid. Echter vind ik het een goede stap om nu in ieder geval te ghandelen bij waar het al misgegaan is7. In ieder geval geen kans op herhaling meer. Heeft imo niets te maken met een luie regering. Wel met het welzijn van kinderen, de jeugdzorg kost klauwen met geld, er zijn bakken met hulp, maar toch weer terugvallen en herhaling.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:04

Citaat:
Oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Pieter van Vollenhoven pleit voor een wettelijke regeling die gedwongen anticonceptie mogelijk maakt voor verslaafden, psychiatrische patiënten en geestelijk gehandicapten. Dat meldt de NOS.Van Vollenhoven doet zijn uitspraken vanavond in het televisieprogramma Zembla. 'Mensen zullen zeggen: 'Dat gaat te ver' en ik moet eerlijk zeggen, dat zeg je ook makkelijk als je de werkelijkheid niet kent', erkent Van Vollenhoven. Maar hij vervolgt: 'Je ziet dat je die ouders moet helpen, want die hebben zichzelf niet in de hand. Als je dat zo signaleert, dan moet je misschien toch overgaan tot anticonceptiemiddelen.'

Deskundigen van de jeugdzorg en de GGZ zijn het met Van Vollenhoven eens. De gedwongen anticonceptie moet mishandeling van kinderen voorkomen. Nu sterven daardoor jaarlijks naar schatting vijftig kinderen.

De meest verregaande maatregel die nu genomen kan worden is het interneren van een verslaafde vrouw na 24 weken zwangerschap. Een andere optie is het meteen weghalen van de baby na de geboorte.

Voor de laatste groep waar het zo overduidelijk is dat het kind niet bij moeder kan blijven lijkt het me niet verkeerd om gelijk daarna een implanon te plaatsen. En wanneer deze is uitgewerkt te evalueren en onder lichte dwang eventueel een nieuwe te laten plaatsen (bij weigering geen gebruik meer mogen maken van de methadonpost bijvoorbeeld).

Een baby verdient het niet om verslaafd geboren te worden en ik denk dat we als samenleving alles moeten doen om dat te voorkomen, zelfs als dat ingrijpt om het zelfbeschikkingsrecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:11

odetteke schreef:
En wanneer deze is uitgewerkt te evalueren en onder lichte dwang eventueel een nieuwe te laten plaatsen (bij weigering geen gebruik meer mogen maken van de methadonpost bijvoorbeeld).

Dat lijkt me dan weer een ontzettend slecht idee: dan laat je ze weer terug aan de heroine, zonder AC? Daar wordt werkelijk niemand beter van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:15

Lante schreef:
Ik ken genoeg ouders die niet in staat zijn om een kind op te voeden en die hebben helemaal geen beperking, maar zijn een product van de huidige maatschappij (egoïstische mensen die alleen aan zichzelf denken en geen prioriteiten kunnen stellen of keuzes durven te maken in het leven; vaak materialistische mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel). Ik ken ook een aantal mensen met een lager IQ die juist hele vriendelijke en liefhebbende ouders zijn en ook nog eens rechtvaardige en consequente opvoeders waar bepaalde hooggeschoolde carrière mensen nog een hoop van kunnen leren...

Ik vind het dus een hele moeilijke zaak. In bepaalde gevallen zou ik absoluut voor zijn, maar je moet het per geval bekijken en zeker niet met een scorelijst erbij.

ik zie dat ook vaak gebeuren...hooggeschoold maken er een zooi van en de wat simpelere vrouw die thuis blijft(hiermee bedoel ik niet dat als je thuis blijft om voor de kinderen te zorgen,je simpel bent ;) )die heeft de kinderen goed onder de duim.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:24

Eens. Ik zou ook met liefde verplichte anticonceptie nemen tot bewezen is dat ik een capabele ouder ben. (moeten ze die alleen niet uit het basispakket gaan halen := )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:24

Shadow0 schreef:
[***] schreef:
En wanneer deze is uitgewerkt te evalueren en onder lichte dwang eventueel een nieuwe te laten plaatsen (bij weigering geen gebruik meer mogen maken van de methadonpost bijvoorbeeld).

Dat lijkt me dan weer een ontzettend slecht idee: dan laat je ze weer terug aan de heroine, zonder AC? Daar wordt werkelijk niemand beter van.

Nou, de methadon gaat toch echt voor een kind bij de gemiddelde junk, en anders de uitkering ook maar intrekken. Iig mensen zodanig "motiveren" dat kiezen voor anticonceptie de enige keuze is en je vrouwen niet met een arrestatie team hoeft op te halen om anticonceptie toe te dienen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:37

Ik heb gister Zembla gekeken over dit onderwerp en ik moet zeggen dat het mij wel behoorlijk geraakt heeft.
Drugsbaby's die al verslaafd zijn in de buik en die moeten afkicken, baby's die worden doodgeschud of tegen de muren worden gegooid door ouders die een verstandelijke beperking hebben. Een moeder die 7 kinderen op de wereld zet die uiteindelijk allemaal uit huis zijn geplaatst in internaten en pleeggezinnen.

Voor iedereen die zich hier in wil verdiepen wil ik aanraden om naar de uitzending van Zembla van gister te kijken. Zoveel verborgen leed...het heeft mijn ogen echt geopend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:45

Ik heb eens een programma gezien, waarin een meisje kwam die 2 laagbegaafte ouders had. Zij vond het vreselijk en wenste het niemand toe. Zij was zelf wel 'normaal' en was al vrij jong slimmer en zelfstandiger dan haar eigen ouders. Ouders zouden een voorbeeld moeten zijn waar je op terug kan vallen en niet andersom :n Niet op die jonge leeftijd iig :n Dit meisje was meen ik een jaar of 16 toen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:52

Ik ben ook helemaal voor. Helaas is dit in de praktijk erg moeilijk uitvoerbaar. Waar vroeger de vrouwen in een instelling de pil kregen onder het mom van vitamine is dit tegenwoordig met alle regels er registraties bijna niet meer mogelijk. Ik ken zelf een verhaal van een moeder die haar zwaar meervoudig gehandicapte dochter wilde laten serriliseren (ze moest toch een buikoperatie dus het had in 1 moeite mee gekund) maar dat mocht niet en werd onethisch gevonden.
Mensen die wijzen op het recht om kinderen te krijgen moeten zich goed bedenken welk recht zwaarder weegt, het recht van het kind om in een gezonde en veilige omgeving op te groeien of het recht om kinderen te krijgen.
Ik kende een gezin met 10 kinderen, moeder verstandelijk laag niveau, alcohol verslaafd enz. vader met losse handjes wisselend in en uit beeld. Die kinderen waren ontzettend verwaarloosd, hadden honger en waren stuk voor stuk verstandelijk gehandicapt/onthecht. Uiteindelijk is er brand uitgebroken waarbij 1 van de kinderen is omgekomen. Pas toen is er intensieve begeleiding gekomen en is het hele gezin opgenomen in een instelling. Toen ik met moeder sprak zie ze dat het maar goed was dat dat kind was omgekomen want daar had ze er gelukkig nog 1 van (was de helft van een eeneiige tweeling). Zo diep gaat die 'liefde' dus... Het mag dan allemaal heel leuk klinken om iedereen het recht op kinderen te gunnen maar mensen die dusdanig beperkt zijn zijn vaak niet eens in staat om echt van een kind te houden. Dat zie je vaak al als je de bevalling ziet van mensen met een verstandelijke handicap, die blijven hangen in de pijn en kijken na de geboorte niet eens naar de baby maar zijn alleen maar bezig met zichzelf en met de pijn. Daar kunnen ze niks aan doen (net zo goed als dat een kleuter er niks aan kan doen dat ie nog egoïstisch is) maar daar moet een kind wel tegen beschermd worden. Als ouders moet je op sommige momenten jezelf gewoon helemaal weg kunnen cijferen en voor je kind gaan. Onze jongste dochter van bijna twee slaapt nog niet door 's nachts wij hebben soms al moeite om dat vol te houden. Voor iemand met een beperking is dat gewoon nog veel moeilijker en de kans dat het dan mis gaat is heel veel groter. Ik sprak met een laag niveau vader zijn kinderen hadden hem de hele nacht wakker gehouden dus hij zou ze wel even een lesje leren door ze ook de hele nacht wakker te houden en hij heeft ze de hele nacht Jurasic park films laten kijken (kinderen waren 3 en 5) en ze wakker gemaakt als ze in slaap vielen. Hij vond echt dat hij het goed had opgelost en was er van overtuigd dat ze het nu wel uit hun hoofd zouden laten om 's nachts wakker te worden.
Ik ken gewoon geen gevallen waarbij het goed is gegaan zelfs als het met intensieve begeleiding wel goed lijkt te gaan gaat het mis zodra die begeleiding weg valt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:59

ik vind dit wel een heel moeilijk iets hoor. waar trek je de grens? en hoe wil je dit controleren? en vooral mensen die verplicht zijn tot het slikken van bv de pil... stel ze doen dat niet en ze worden wel zwanger. wat dan? je kan ze moeilijk dwingen tot abortus of dergelijke...

ik ben verder wel voor. maar dan voor mensen die het geestelijk niet aan kunnen ( waar probleem kinderen van kunnen komen) en mensen met een erfelijke afwijking. dit omdat de meeste mensen het wel weten als ze een afwijking hebben en er dan hun kinderen er mee opzadelen. dan wel niet zo bewust als ik het nu zeg. onderandere het voorbeeld want Relaxed net zegt.

ook zou ik het helemaal geen raar idee vinden om "kinderen" te verplichten de pil te nemen tijdens hun school periode. je ziet tegenwoordig heel vaak tieners die zwanger worden, van school af gaan, kinderen krijgen en daarna nooit meer aan het werk komen omdat ze geen diploma's hebben. of ze krijgen rot klussen te doen wat niet goed betaald en ze dus hun gezin er niet goed mee kunnen onderhouden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:02

Zo, even alles bijgelezen! :)

Ik ben een aantal argumenten tegengekomen die naar mijn mening niet van toepassing zijn.

Iets over of Barbie dan ook geen kinderen zou mogen krijgen. Nee, want Barbie vertoont misschien sociaal onwenselijk gedrag, maar zeer beslist geen gedrag wat direct gelinkt kan worden aan kindermishandeling, voor zover ik weet. Het gaat absoluut niet om mensen die zich 'anders' gedragen, maar mensen met problematiek die BEWEZEN regelmatig leidt tot kindermishandeling.

Overigens is het 'opzadelen met een erfelijke afwijking' mijns inziens geen mishandeling. Bij zeer ernstige afwijkingen die tot veel pijn leiden is dat misschien nog anders, maar zolang er ook mensen met die afwijking gelukkig leven is het dus niet per definitie verkeerd of slecht om dan toch een kindje te willen.

Verder zag ik iemand zeggen dat het niet goed is, want dan vervagen de grenzen steeds meer en mag straks bijna niemand een kind krijgen. Dat is helemaal niet gezegd. Dat kán, maar hoeft zeker niet, en is puur gedacht vanuit angst. Zolang de criteria beperkt blijven tot zeer ernstige problemen die in onderzoeken blijken te leiden tot mishandeling, lijkt me niet dat de groep steeds groter wordt.

Wat er werd gezegd over meerdere uithuisplaatsingen van kinderen - in zo'n geval lijkt het mij prima, en zeer verstandig, om de betreffende moeder verplicht aan de anticonceptie te zetten.

Ik las ook dingen over de instanties, hoe slecht dat nu al gaat, en daar zie ik ook een probleem. Zoals ik al zei, ik ben voorstander van het idee, aan de uitvoering zie ik wel problemen. Helaas vooral doordat instanties hier nogal eens flinke fouten maken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:08

En hoe gaan we dat dan toepassen bij mannen? Bestaat er "tijdelijke anticonceptie" voor mannen? En als die niet bestaat, en er alleen een permanente ingreep gedaan kan worden, is die maatregel dan niet onevenredig groot in vergelijking tot de tijdelijke maatregelen die bij vrouwen getroffen kunnen worden? En is dat op zichzelf dan al niet een reden om het NIET te doen?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:10

ik had het even beter moeten uitleggen :D met opzadel met een erfelijke afwijking bedoel ik mensen die door hun afwijking niet het leven en arbeid kunnen bieden die een gezond persoon wel kan. dus een afwijking waar je regelmatig mee geconfronteerd word in je dagelijks leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:10

Misschien leuke bruinbreker voor de wetenschap; anticonceptie pil voor de man.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:14

Ik ben tegen.

Ik werk met sglvg'er in de leeftijd van 18 tot ongeveer 30( soms iets ouder).
Mijn cliënten krijgen ook kinderen, en nee ze kunnen daar niet voor zorgen met alle gevolgen van dien. Deze kinderen maken heel veel mee, omdat er wel bezoekrecht is en ze "verplicht" hun echte ouders moeten zien en dit is zowel voor de kinderen als voor de ouders zeer belastend. Natuurlijk sturen wij aan op de prikpil ect. Ik heb ooit een cliënt gehad die sterilisatie wou, geen arts die het wou doen. Omdat wij deze cliënt hadden overtuigd.
Nu zul je denken, met dit voorbeeld dat ik voor zou zijn.
Toch ben ik tegen, wie zijn wij om te beslissen dat goed is voor een kind en wie het wel en niet kan?
Waar ligt de grens ?
iedereen heeft hier een andere mening en visie over. Daarnaast zijn er ook gevallen waar bij op voorhand wordt gedacht dat het mis gaat, en het toch goed gaat.

Ik vind niet dat wij dit mogen beslissen.
Echter denk ik wel, dat er met artsen, hulpverleners ect een opzet moet komen, als iemand het wel wil, is er geen arts die het wil uitvoeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:16

Ik ben het er in zekere mate wel mee eens.
Een kind moet om te beginnen een goede stabiele basis hebben, in de vorm van aandacht, tijd, kennis en geld.
Verder vind ik ook dat er met sommige erfelijke afwijkingen niet verder 'gefokt' moet worden.......dit is bij bijvoorbeeld de honden toch immers ook het streven, beetje hypocriet als we het zelf dan niet doen. (mijn mening).
Ouders met een verslavind horen hier wat mij betreft ook bij, het lijkt mij niet een erg stabiele basis om een kind op de wereld te zetten.

Tuurlijk zijn er grenzen, maar dat is wel heel erg moeilijk te bepalen in deze.
Maar ik vind wel dat iedereen bij zichzelf te rade moet gaan of het nu verstandig is, of soms of het uberhaupt verstandig is om een kind op er wereld te zetten.
Ik vind persoonlijk dat het wel regelmatig uit egoisme lijkt voort te komen, of 'omdat het zo hoort'.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:16

Wie gaat er dan bepalen welke ouders er geschikt en ongeschikt zouden zijn?
Wat is geschikt en ongeschikt?