aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:40

Bij dierverzorging ligt het vnl aan de stages, Zo heb ik al 2 banen aangeboden gekregen. Met goede connecties kom je er zeker wel :)

en idd ik ben niet technisch of creatief, heb discalcullie en wil niet met mensen werken. Dierverzorging is voor mij dus ideaal.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 02-04-12 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:40

Ik vind het een goede zaak! Zelf heb ik -nadat ik ben gestopt met de havo- een opleiding MBO dierverzorging gedaan. Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad, maar er zijn maar weinig mensen uiteindelijk toch in de dierenbranche beland. Het was dus ook een opleiding die ik vooral voor 'de lol' en omdat ik toen nog niet wist wat ik wilde doen, heb gevolgd.
Zelf heb ik toen vooral gekozen voor deze opleiding als opstapje (met een omweg dus) naar het HBO. Na mijn propedeuse te hebben gehaald ga ik nu voor een studie aan de universiteit (waar ik ook écht voor wil gaan, vooral omdat ik me nu erg bewust ben van het feit dat een redelijke opleiding toch echt van belang is).

Ik kan zeker niet zeggen dat ik er niks aan heb gehad. Ik heb tijdens de opleiding ook kennis mogen maken met een groot scala aan onderwerpen wat betreft management. En dat is zeker niet weg. Ik denk dat de lagere opleidingen (niveau 1 en 2) in de gevarenzone zitten, omdat deze zich vaak niet meer verdiepen dan in het verzorgen van dieren, even kort door de bocht gezegd.
Maar nogmaals; ik ben blij dat er maatregelen worden genomen. Ook al heb ik een leuke tijd gehad, ik had achteraf toch graag een andere opleiding willen volgen. Vooral omdat ik nu 'gedwongen' wordt om door te leren (vind ik niet erg overigens).

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:41

Ik doe zelf ook dierenarts assistente op dit moment maar dat doe ik alleen om hierna naar het hbo te kunnen gaan en eerst had ik zelf ook de illusie om hierin werk te vinden maar ik merk nu dat dat erg moeilijk gaat worden.
Dus ik vind het erg goed als de plaatsen in opleidingen minder worden of er minder opleidingen komen.

Astaloca

Pelryo schreef:
Bij dierverzorging ligt het vnl aan de stages, Zo heb ik al 2 banen aangeboden gekregen. Met goede connecties kom je er zeker wel :)

of geluk? ;)

wouterpaard

Citaat:
Dus waarom de opleiding doen als je er ook zo in kan rollen??

Kan dat niet van meerdere beroepen worden gezegd?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:43

Christiene schreef:
in mijn klas zaten er ook genoeg die nog nooit een hooivork beethadden gehad.. zelf sop school geen hok wouden uitmesten... vrijwilligers om de jonge geiten te wegen... nou ik en nog een meisje.. de rest wou dat niet.. was namelijk na de lessen.. praktijkweek was ook een ramp voor een paar.. te koud zielig.. schapen scheren en ze kregen dan een wondje.. oowhh dat was een ramp.. voor 2..

die stopten dan ook vaak na 1 of 2 jaar.. de meesten.

Dat doet me denken aan een meisje bij mij op school toen ik een jaar of 14 was. Die ging ook kijken bij de opendeurdag van een andere school om verder te studeren. Was een landbouwschool. Het meisje was een echt type van veel te veel kilo's schmink en hoge hakken.

's Maandags kwam ze terug op school en vroegen anderen hoe het was geweest. "Ja, weet je wat je daar moet doen! Stallen uitmesten! Asjeblieft, zie je mij al stallen uitmesten! Geen denken aan!"
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:43

madeliefw schreef:
Den Haag - .....

Studenten moeten minder de mogelijkheid krijgen om mbo-studies als artiest of dierverzorging te doen, waarmee ze kansloos zijn op de arbeidsmarkt.
....

Echt weer zo'n typisch negatieve journalistieke term... -O- :')
Kansloos is 0,0% kans. En dat is natuurlijk niet zo.

Bovendien; er zijn ontzettend veel mensen die überhaubt nauwelijks de arbeidsmarkt op komen, ook als ze een prachtig papiertje van een goede (kansrijke) opleiding op zak hebben.
En dan nog zal er een hoog percentage afgestudeerden uiteindelijk in een totaal ander vakgebied aan de slag gaan dan waar ze voor gestudeerd hebben.

Ik heb zelf een HBO opleiding Dier- en Veehouderij gedaan.
Daar werd op de open dag uiteraard ook veel aandacht besteed aan mooie toekomstperspectieven in de arbeidsmarkt in dat vakgebied. Een aantal van mijn afgestudeerde klasgenoten heeft inderdaad een baan in die sector gevonden.
Maar een groot deel is totaal wat anders gaan doen.

Later nog HBO opleiding voor docent biologie gedaan....
70% Van mijn medestudenten uit het eerste jaar is uiteindelijk afgevallen, gestopt of wat anders gaan doen.
Ik ook...

Goh, ik ben een "kansloze" carrière als artiest begonnen. Zonder mbo, hbo of wo diploma _O- -:)
Nou, mij zal je niet 1 dag horen klagen hoor... Ik voel me ontzettend fijn in m'n werk.

Veel van de meest succesvolste zakenmensen ter wereld zijn ongeschoold.
Een papiertje zegt weinig... Zeker als je wat verder bent in je leven.

Zo zijn mijn beide ouders ook absoluut niet meer waar zij voor gestudeerd hebben.
Mijn vader was waterbouwkundige. Later auto rij instructeur, ski leraar en had hij z'n eigen bedrijf in lopende banden.
Mijn moeder was advocaat. Later bedrijfsjurist bij een gemeente.
En nu hebben ze beiden hun trainingscentrum op hun eigen landgoed in Duitsland waar ze mensen coachen, begeleiden, en ook kamers en het eten (en kook workshops, etc.) verzorgen.

Maar van negatieve praat kan nooit wat goeds komen.
Ik begrijp heel goed dat de arbeidsmarkt voor artistieke studies en dieren studies niet waanzinnig goed is.
Maar de arbeidsmarkt is op dit moment sowieso niet goed. Ongeacht welke studie je hebt gedaan. Zelfs voor mensen met veel ervaring is het op dit moment lastig om een contract te krijgen.

Ik las nog een opmerking over "gelukkig zijn" in je werk en opleiding?
Voor sommige mensen is het misschien moeilijk voor te stellen dat dit voor bepaalde mensen echt op nummer 1 staat in hun lijstje van belangrijke dingen in het leven. Plezier in het werk.
Ik ben daar 1 van. Ik heb verschillende baantjes gehad in allerlei totaal verschillende sectoren en op verschillende niveaus.
Ik werd ontzettend ongelukkig van de strakke schema's, het plannen, de uren, de druk, etc. etc.
Ben uiteindelijk zelfs letterlijk op de werkvloer ingestort voor de ogen van m'n collega's.

Nu heb ik geen "vast" inkomen. Geen "zekerheid".
Maar ik ben wel gelukkig. En ook al hebben we het niet heel breed thuis, ik draai liever ieder dubbeltje 2x om terwijl ik werk doe waar ik dol op ben, dan dat ik bakken met geld verdien en ongelukkig ben (of zelfs alleen maar licht ontevreden) met m'n werk.

En "zekerheid" is op dit moment sowieso iets dat bijna niemand meer heeft, ook niet in loondienst.

Voor mensen zoals mijzelf is het voldoende om net genoeg geld te hebben om te overleven, zo lang je maar plezier hebt in je werk.
Misschien is dat karakteristiek voor een bepaalde groep mensen of zelfs een bepaalde groep kunstenaars...
Maar zo ervaar ik het wel.

Mijn vriend is totaaaaaaaaal anders.
Die vindt mij raar, dat ik zo ben en zo denk.
Hij heeft het juist echt nodig om bij een baas aan 't werk te zijn. Het type werk maakt 'm dan niet eens echt uit. Hij gaat braaf van 9 tot 17 naar z'n werk en doet wat er van 'm gevraagd wordt. Hij heeft "zekerheid", een "vast" inkomen. Geen spannende dingen. Geen uitschieters.

Zo is iedereen anders natuurlijk.
Maar in mijn ogen kun je met de juiste (positieve) mentaliteit al een groot verschil maken.
Een studie afronden, achterover zitten en verwachten dat jouw droombaan vanzelf op je af komt, dat is naïef. Niet perse "kansloos".
Kansen kun je maken en krijgen. Je kunt je eigen carrière voor een heel groot deel zelf bepalen en zelf op weg helpen.

Leer jezelf kennen, zoek je talent en je passie op en ga dáár mee verder.
Hét recept om een fijne carrière voor jezelf te scheppen.

Ander succesverhaal als voorbeeld...
In 2007 ontmoette ik iemand in de VS. Die is ontzettend goed in "zaken doen".
Heeft jaren lang in de farmaceutische industrie gezeten. Veel geld verdient. Was daar "klaar" mee en wilde wat anders.
Vond paarden "wel leuk". En is daar een bedrijf in begonnen. Import en verkoop van paarden.
Wist nog helemaal niets van paarden. Maar door de juiste zakelijke beslissingen te maken en mensen met verstand van zaken in te huren, was deze persoon inmiddels ook weer schatrijk geworden in de paarden business.
Ik heb daar toen veel van geleerd... Het maakt niet uit WAT je doet, als je er maar goed in bent en je jezelf niet opbrandt (je hoeft niet perse gelukkig te worden van je werk, zo lang je er ook maar niet ongelukkig van wordt of een hekel aan hebt).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:44

Astaloca schreef:
Pelryo schreef:

of geluk? ;)

ik geloof niet in geluk. Ik denk dat je met een goede werkhouding/mentaliteit verder komt.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:46

Ik zelf doe nu de opleiding paraveterinair, dit doe ik in 3 jaar door mijn voor studie havo. Bij ons op school zijn ook geen grote klassen van para, mijn klas bestaat uit 6 man en de 4e jaars ook uit 6 als ik het goed heb. Als ik nu naar de 1e en 2e klas kijk, zie ik echt grote klassen en weet ik nu al dat de helft geen stage kan krijgen. Het is wel zoals bij mij in de klas, als je het goed op stage doet krijg je zowat al een baan aangeboden zoals het geval is bij een paar uit mijn klas.

Hierna wil ik waarschijnlijk een opleiding tot docent doen wel in de groene sector blijven, maar persé met dier weet ik nog niet vond de vakken natuurkunden scheikunde ook altijd heel interessant. Heb er nog 1 jaar voor dus ik kan nog even goed over nadenken over hoe ik het wil doen hierna

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:48

__YSB__ schreef:
Dus waarom de opleiding doen als je er ook zo in kan rollen??

Omdat je tot je 18e leerplichtig bent mss? En omdat het veel makkelijker leert als je een opleiding kunt doen die je aanspreekt (die je dus met plezier doet)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:48

Dat denk ik ook wel Pelryo. Ik geloof ook dat als je écht ergens voor wil gaan, het je dan ook lukt. De mensen die echt hun hart en ziel in de stages gooiden, zijn ook de mensen die uiteindelijk iets met dieren zijn gaan doen. Ik heb ook een baantje aangeboden gekregen, maar wilde dat niet, en koos er voor om door te leren.

kelselientje

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:49

Met doorzetting en veel motivatie kom je er wel, maar dat is met elke opleiding. Als ik een bedrijf had zou ik ook geen ongemotiveerd persoon willen hebben, kost je meer werk dan dat je er profijt van hebt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:51

Goh Femke, als ik het goed begrijp heb je een jaar of 6 à 7 op maatschappij's kosten gestudeerd en zit je nu dubbeltjes om te draaien omdat je werk doet waar je niet voor opgeleid bent maar voel je je gelukkig....

Dan is het dus maar goed dat ze de opleiding alleen toelaatbaar proberen te maken voor mensen die er wèl wat mee doen en kunnen doen?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:53

Pelryo schreef:
Astaloca schreef:

of geluk? ;)

ik geloof niet in geluk. Ik denk dat je met een goede werkhouding/mentaliteit verder komt.[/quote]

klopt, maar dan nog :) Ookal ben je supergemotiveerd als dierenverzorger voor de leeuwen bij burgers zoo..
de kans is niet groot en gewoon geluk hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:58

In iedere opleiding mag je van geluk spreken als je vakantiewerk kan doen of kan blijven. Ik heb MBO facilitaire dienst gestudeerd, ben nooit verder gegaan aangezien er geen werk in te vinden was(nu nog niet). Nu studeer ik nog MBO verpleegkundige. Ik mocht na mijn stage niet blijven(niet dat ik het zo slecht deed maar gewoon omdat ze mij niet goed genoeg vonden om meer dan 4 mensen te wassen, terwijl ik toch echt mijn stinkende best deed) voor mij was een pretstudie luchtvaartdienstverlener. Maar ik ga nu overstappen naar een niveau lager, verzorgende ig. Puur omdat er werk in te vinden is en ik nu ook wel weer een baan wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:59

Astaloca: oud-klasgenoten van mij zijn nu ook werkzaam in dierenpark Emmen, eentje doet roofvogelshows in de Beekse Bergen, anderen in dierenwinkels en kleinschalige dierenparken. Maar wel na verschillende stages en veel werkervaring + een goede werkhouding/motivatie. :)

Maar daar moet je wel voor (willen) gaan. Een vetpot is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:08

slimmerik schreef:
Goh Femke, als ik het goed begrijp heb je een jaar of 6 à 7 op maatschappij's kosten gestudeerd en zit je nu dubbeltjes om te draaien omdat je werk doet waar je niet voor opgeleid bent maar voel je je gelukkig....

Dan is het dus maar goed dat ze de opleiding alleen toelaatbaar proberen te maken voor mensen die er wèl wat mee doen en kunnen doen?

Wow, wat een heerlijke sarcastische ondertoon _/-\o_ :')
Ben blij dat je je oordeel over een compleet onbekende zo snel klaar hebt liggen. Top +:)+

Mijn dubbeltjes omdraaien is overigens niet het resultaat van mijn gebrek aan diploma of het niet in loondienst zijn.
Maar het is het resultaat van een ex-verloofde die een oplichter bleek te zijn. :o Hij was uiteindelijk ook de reden dat ik moest stoppen met mijn opleiding.
Zelfs als ik een ver boven modaal betaalde baan zou hebben, zou ik nog dubbeltjes aan 't omdraaien zijn daardoor.

Welk deel van mijn studie betaalt de maatschappij eigenlijk (en dat is een serieuze vraag...)?
Want ik heb geen diploma, dus mijn OV kaart en studie financiering mag ik 100% terugbetalen.
Ik weet niet welke kosten er exact nog meer door "Jan de belastingbetaler" opgehoest worden aan subsidies enzo...
Maar ik schat in dat ik minstens 95 tot 100 % zelf op heb kunnen hoesten hoor.... ;)
En ik betaal nu zelf uiteraard net zo hard mee voor de studies van anderen. Net zoals ik ook voor de longproblemen van kettingrokers mee betaal. Tja, de maatschappij draagt dat soort dingen nou eenmaal.

Maar inderdaad, ik heb een aantal jaren gestudeerd wat niet heeft geresulteerd in een diploma.
Echter wel in een gezonde burger die netjes belasting betaalt (en daarmee dus ook weer voor de studies van anderen....) en bijdraagt aan de maatschappij. En omdat ze gelukkig is ook niet zomaar de ziektewet, etc. in zal duiken vanwege een te stressvolle baan ofzo. Ik trek geen uitkering, maak geen gebruik van andere subsidies...

En ja, toen ik aan de opleidingen begon was ik uiteraard wel van plan om er wat mee te gaan doen.
Maar wat verwacht je van een 17 jarige die net van de HAVO komt en dan al moet weten hoe de rest van haar leven er uit moet zien? Op míjn middelbare school werden we daar eigenlijk totaaaaaaal niet voor klaargestoomd. We moesten 't maar uit zoeken.
En dat moesten we in Havo2 al weten, omdat we in Havo3 de keuzes voor onze eindexamen vakken al moesten vastleggen.
Toen was ik 14/15 jaar oud. Toen ik die beslissing al min of meer moest maken.

En zo gaat het met tienduizenden medestudenten.
Het is niet voor niets zo dat veel mensen tijdens hun arbeidsleven nog een totale carrière switch maken en zich volledig om laten scholen.

In plaats van bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen, zouden ze beter kunnen investeren in betere beroepskeuze voorlichting op middelbare scholen. Dat zou al ontzettend veel schelen, omdat studenten dan tenminste niet zomaar in het diepe gesmeten worden en met grote getale verkeerde studies kiezen of studies kiezen waar ze later weinig mee kunnen omdat er bijna geen arbeidsperspectief voor is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:09

Vergeet niet dat een MBO 4 diploma ook geween een toegangsbewijs is voor het HBO. Of dit nu dierverzorging is, of administratief mederwerkster.
Er zijn zoveel leerlingen die niet weten wat ze moeten op zo'n jonge leeftijd. Wat ze later willen worden, hebben ze geen idee van. Pas met een jaartje of 20, weten ze meer.
Doordat ze een MBO dieropleiding hebben gedaan, hebben ze gewoon een toegang tot het HBO, of een MBO opleiding waar ze later wel mee kunnen.
Ik denk dat als je zulke opleidingen schrapt, die dan misschien wel worden gezien als pretopleidingen, er een hele boel meiden vroegtijdig stoppen met school en zullen gaan werken. Nu is dat ook niet erg, maar uiteindelijk hebben ze enkel hun VMBO diploma, raken gewend aan hun vaste inkomen en gaan niet meer door met school. Tot ze 21 jaar zijn en te duur worden voor hun tijdelijke baantje, ze weer naar school moeten maar inmiddels vaste lasten hebben, en de rest van hun leven onderaan de maatschappelijke ladder staan.
Nee, dat is top....!

En ach, als ik zie in welke opleidingen ze extra geld willen stoppen, vraag ik me af wat ze verstaan onder pretopleidingen. Geloof niet dat er echt heel veel vraag is naar horlogemakers ;) En of je daar nou een topsalaris mee krijgt.. Nah, denk dat je als poepschepper meer verdient. :)

Dus nee, ik ben absoluut geen voorstander. Ik vind het belangrijk dat je kan doen wat je leuk vind, helemaal op zo'n jonge leeftijd als je eigenlijk al helemaal geen zin in school hebt. Als zo'n pretstudie er dan voor kan zorgen dat je leren weer leuk gaat vinden, en je daardoor door leert, is er naar mijn idee niks mis mee :).

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:12

Nikki__ schreef:
Vergeet niet dat een MBO 4 diploma ook geween een toegangsbewijs is voor het HBO. Of dit nu dierverzorging is, of administratief mederwerkster.
Er zijn zoveel leerlingen die niet weten wat ze moeten op zo'n jonge leeftijd. Wat ze later willen worden, hebben ze geen idee van. Pas met een jaartje of 20, weten ze meer.
Doordat ze een MBO dieropleiding hebben gedaan, hebben ze gewoon een toegang tot het HBO, of een MBO opleiding waar ze later wel mee kunnen.
Ik denk dat als je zulke opleidingen schrapt, die dan misschien wel worden gezien als pretopleidingen, er een hele boel meiden vroegtijdig stoppen met school en zullen gaan werken. Nu is dat ook niet erg, maar uiteindelijk hebben ze enkel hun VMBO diploma, raken gewend aan hun vaste inkomen en gaan niet meer door met school. Tot ze 21 jaar zijn en te duur worden voor hun tijdelijke baantje, ze weer naar school moeten maar inmiddels vaste lasten hebben, en de rest van hun leven onderaan de maatschappelijke ladder staan.
Nee, dat is top....!

En ach, als ik zie in welke opleidingen ze extra geld willen stoppen, vraag ik me af wat ze verstaan onder pretopleidingen. Geloof niet dat er echt heel veel vraag is naar horlogemakers ;) En of je daar nou een topsalaris mee krijgt.. Nah, denk dat je als poepschepper meer verdient. :)

Dus nee, ik ben absoluut geen voorstander. Ik vind het belangrijk dat je kan doen wat je leuk vind, helemaal op zo'n jonge leeftijd als je eigenlijk al helemaal geen zin in school hebt. Als zo'n pretstudie er dan voor kan zorgen dat je leren weer leuk gaat vinden, en je daardoor door leert, is er naar mijn idee niks mis mee :).

Je hebt dan altijd nog VAVO als je persé naar het HBO wilt :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:14

Wat ik nooit heb begrepen is dat er op MBO-nivo al zoveel specialisaties zijn. Hou de MBO-opleidingen zelf breed, dan hebben de studenten altijd een basis waar ze iets mee kunnen, en maak de specialisaties/ specifieke onderwerpen een aanvullende opleiding, MBO+ ofzo.

Op die manier heeft een student, ongeacht het nivo, altijd een basisopleiding die breed genoeg is om op veel plaatsen kans op werk te geven, en kan een student zich altijd nog verder bekwamen in het onderwerp van haar/ zijn keuze. Bijkomend voordeel is dat ze tegen die tijd al een hele opleiding achter de rug hebben, inclusief stages, en een paar jaar ouder zijn. De meesten zijn tegen die tijd wel weer op aarde geland wat betreft verwachtingen en ambities.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:16

Femke schreef:
Mijn vriend is totaaaaaaaaal anders.
Die vindt mij raar, dat ik zo ben en zo denk.
Hij heeft het juist echt nodig om bij een baas aan 't werk te zijn. Het type werk maakt 'm dan niet eens echt uit. Hij gaat braaf van 9 tot 17 naar z'n werk en doet wat er van 'm gevraagd wordt. Hij heeft "zekerheid", een "vast" inkomen. Geen spannende dingen. Geen uitschieters.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe jou vriend het eigenlijk vindt dat jij 'onzeker' werk hebt. Wonen jullie toevallig samen? Ik denk dat jij wel een redelijke bekendheid hebt en ook wel redelijk aan je werk geraakt. Maar zijn er maanden geweest dat je bijna niets binnenbracht? Of stel je voor dat er een periode zou zijn dat je niets binnenkrijgt. Hoe vindt hij het dat jullie elk dubbeltje moeten omdraaien zodat jij werk doet waar je gelukkig in bent? Of wonen jullie nog niet samen? Maar hoe ziet hij dan de toekomst met jou?

Ik denk namelijk zelf dat ik niet had willen gaan samenwonen met mijn vriend als hij een onzeker inkomen had. Ik wil wel een beetje een zekerheid hebben in mijn huishouden. Ik denk dat je dan toch heel goede afspraken met elkaar moet hebben.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:18

Ik wil HBO dierenmanagement gaan doen maar zit zo te twijfelen nu ik van alle kanten hoor dat de banenkans zo klein is..
Mijn 2e keus was journalistiek, maar op de voorlichtingsavond werd eerlijk toegegeven dat de banenkans hierbij zowat 0,0 was.

Ik weet onderhand echt niet meer wat ik moet. Alles wat ik leuk vind lijkt kansloos..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:19

Femke schreef:
Welk deel van mijn studie betaalt de maatschappij eigenlijk (en dat is een serieuze vraag...)?
Want ik heb geen diploma, dus mijn OV kaart en studie financiering mag ik 100% terugbetalen.
Ik weet niet welke kosten er exact nog meer door "Jan de belastingbetaler" opgehoest worden aan subsidies enzo...
Maar ik schat in dat ik minstens 95 tot 100 % zelf op heb kunnen hoesten hoor.... ;)
En ik betaal nu zelf uiteraard net zo hard mee voor de studies van anderen. Net zoals ik ook voor de longproblemen van kettingrokers mee betaal. Tja, de maatschappij draagt dat soort dingen

Oei, ik vind het wel erg als mensen niet beseffen hoeveel het kost om te studeren en hoe bevoorrecht we zijn dat we slechts veel minder dan de helft zelf hoeven te betalen.
Een jaartje studeren kost ong. 3000 tot 7000 afhankelijkk van de opleiding. Terwiijl het collegegeld ong op 1500 euro ligt.

Ik vind het zeer terecht dat pretstudies aan banden worden gelegd. Ook ter bescherming van arme pubers die denken goed bezig te zijn en daar later hard op terug moeten komen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-04-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:21

Dat dacht ik ook al. In Nederland betaal je echt maar een héél klein deel van je studie en school zelf, als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Engeland of Amerika..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:21

slimmerik schreef:
Zo was ik een paar jaar geleden bij een open dag van de opleiding van dierenartsen. De man voor in de zaal vroeg hoeveel van de studenten graag dierenarts wilden worden in een Dierentuin. Zo'n 60 staken de hand op..... nou zou dringen worden in Nederland met een stuk of 5 dierentuinen waar dik voorzien was in de mannelijke DA's met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 40......

Heel goed dat pretstudies aan banden worden gelegd. Er lopen al genoeg werklozen.....

Ben het eens met het dikgedrukte maar je noemt een ongelukkig voorbeeld.
Diergeneeskunde valt niet onder pretstudie en er is al een loting voor. Er is ook helemaal geen overschot aan dierenartsen in Nederland... ;)