en idd ik ben niet technisch of creatief, heb discalcullie en wil niet met mensen werken. Dierverzorging is voor mij dus ideaal.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Christiene schreef:in mijn klas zaten er ook genoeg die nog nooit een hooivork beethadden gehad.. zelf sop school geen hok wouden uitmesten... vrijwilligers om de jonge geiten te wegen... nou ik en nog een meisje.. de rest wou dat niet.. was namelijk na de lessen.. praktijkweek was ook een ramp voor een paar.. te koud zielig.. schapen scheren en ze kregen dan een wondje.. oowhh dat was een ramp.. voor 2..
die stopten dan ook vaak na 1 of 2 jaar.. de meesten.
madeliefw schreef:Den Haag - .....
Studenten moeten minder de mogelijkheid krijgen om mbo-studies als artiest of dierverzorging te doen, waarmee ze kansloos zijn op de arbeidsmarkt.
....
Pelryo schreef:Astaloca schreef:Bij dierverzorging ligt het vnl aan de stages, Zo heb ik al 2 banen aangeboden gekregen. Met goede connecties kom je er zeker wel
of geluk?
slimmerik schreef:Goh Femke, als ik het goed begrijp heb je een jaar of 6 à 7 op maatschappij's kosten gestudeerd en zit je nu dubbeltjes om te draaien omdat je werk doet waar je niet voor opgeleid bent maar voel je je gelukkig....
Dan is het dus maar goed dat ze de opleiding alleen toelaatbaar proberen te maken voor mensen die er wèl wat mee doen en kunnen doen?
Nikki__ schreef:Vergeet niet dat een MBO 4 diploma ook geween een toegangsbewijs is voor het HBO. Of dit nu dierverzorging is, of administratief mederwerkster.
Er zijn zoveel leerlingen die niet weten wat ze moeten op zo'n jonge leeftijd. Wat ze later willen worden, hebben ze geen idee van. Pas met een jaartje of 20, weten ze meer.
Doordat ze een MBO dieropleiding hebben gedaan, hebben ze gewoon een toegang tot het HBO, of een MBO opleiding waar ze later wel mee kunnen.
Ik denk dat als je zulke opleidingen schrapt, die dan misschien wel worden gezien als pretopleidingen, er een hele boel meiden vroegtijdig stoppen met school en zullen gaan werken. Nu is dat ook niet erg, maar uiteindelijk hebben ze enkel hun VMBO diploma, raken gewend aan hun vaste inkomen en gaan niet meer door met school. Tot ze 21 jaar zijn en te duur worden voor hun tijdelijke baantje, ze weer naar school moeten maar inmiddels vaste lasten hebben, en de rest van hun leven onderaan de maatschappelijke ladder staan.
Nee, dat is top....!
En ach, als ik zie in welke opleidingen ze extra geld willen stoppen, vraag ik me af wat ze verstaan onder pretopleidingen. Geloof niet dat er echt heel veel vraag is naar horlogemakersEn of je daar nou een topsalaris mee krijgt.. Nah, denk dat je als poepschepper meer verdient.
Dus nee, ik ben absoluut geen voorstander. Ik vind het belangrijk dat je kan doen wat je leuk vind, helemaal op zo'n jonge leeftijd als je eigenlijk al helemaal geen zin in school hebt. Als zo'n pretstudie er dan voor kan zorgen dat je leren weer leuk gaat vinden, en je daardoor door leert, is er naar mijn idee niks mis mee.
Femke schreef:Mijn vriend is totaaaaaaaaal anders.
Die vindt mij raar, dat ik zo ben en zo denk.
Hij heeft het juist echt nodig om bij een baas aan 't werk te zijn. Het type werk maakt 'm dan niet eens echt uit. Hij gaat braaf van 9 tot 17 naar z'n werk en doet wat er van 'm gevraagd wordt. Hij heeft "zekerheid", een "vast" inkomen. Geen spannende dingen. Geen uitschieters.
Femke schreef:Welk deel van mijn studie betaalt de maatschappij eigenlijk (en dat is een serieuze vraag...)?
Want ik heb geen diploma, dus mijn OV kaart en studie financiering mag ik 100% terugbetalen.
Ik weet niet welke kosten er exact nog meer door "Jan de belastingbetaler" opgehoest worden aan subsidies enzo...
Maar ik schat in dat ik minstens 95 tot 100 % zelf op heb kunnen hoesten hoor....![]()
En ik betaal nu zelf uiteraard net zo hard mee voor de studies van anderen. Net zoals ik ook voor de longproblemen van kettingrokers mee betaal. Tja, de maatschappij draagt dat soort dingen
slimmerik schreef:Zo was ik een paar jaar geleden bij een open dag van de opleiding van dierenartsen. De man voor in de zaal vroeg hoeveel van de studenten graag dierenarts wilden worden in een Dierentuin. Zo'n 60 staken de hand op..... nou zou dringen worden in Nederland met een stuk of 5 dierentuinen waar dik voorzien was in de mannelijke DA's met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 40......
Heel goed dat pretstudies aan banden worden gelegd. Er lopen al genoeg werklozen.....