Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:57

Ik ben bang dat dat ook het grootste nadeel is en het pesten in stand houd, dat héél veel mensen géén benul hebben wat het met iemand kan doen!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:58

nelis schreef:
@ Yamcha,

Ik stel alleen iets vast, pesten komt sinds jaar en dag voor. dat keur ik niet goed.

Echter kan onze jeugd tegenwoordig nog maar vrij weinig hebben

Laat me raden: altijd aan de veilige kant meegedaan?

Geen idee wss wat pesterijen echt kunnen doen met iemand. Gaat niet alleen erom of je "er tegen kunt". Pesterijen gaan veel verder. Daarom ben ik blij dat bokt iig zoveel mogelijk doet aan anti-pesten en dat er niet op de man gespeeld mag worden.

Zo ontzettend gemakkelijke en wrede manier van "scoren" :r dat cyberpesten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:59

Ik vind het nogal een typische opmerking voor iemand die zelf nooit gepest is of het nooit van dichtbij heeft meegemaakt.

Men zegt wel dat woorden geen pijn doen, maar het tegenovergestelde is vaak meer dan waar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:00

Ik sluit me aan bij Yamcha :-)

Vroeger had het pesten al een grote impact, maar dan bleef het op school (of op de sportclub of waar dan ook). Dan had iemand thuis of op sport of ergens anders nog gewoon rust en kans een ander leven te hebben.
Nu met de Social Media is het overal en is het niet meer mogelijk om je er voor af te sluiten. Niet meer thuis als veilige haven of de sportclub waar je bij kunt komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:01

In- en intriest :n

Ik denk niet dat de jeugd van tegenwoordig minder kan hebben. Ik denk dat de impact van het pesten veel groter is doordat het zich niet meer beperkt tot uitjoelen op het schoolplein. Zelfs al heb je zelf geen sociale media, dan ontsnap je nog niet aan zo'n lijst op het internet. Want je klasgenoten, buurkinderen, de hele wereld heeft het wel. Waardoor je, in tegenstelling tot vroeger, nergens meer veilig bent.
Vroeger werd je uitscholden omdat je rood haar had, een stevig postuur had of omdat je naam ergens op rijmde. Nou wordt je op het internet geknald in een of andere lijst waarin je als grootste slet van de school wordt afgeschilderd. Hoe kun je dan zeggen dat kinderen van nu minder kunnen hebben????

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:01

Laat ik het dan zo zeggen, social media is iets waar we allemaal de mening over hebben dat het link kan zijn, voor meerdere leeftijdsgroepen.
Echter zitten we nu wel allemaal massaal te vissen cq te kijken op twitter wie , wat waar gezegd heeft.

Op het moment dat het om een beroemdheid gaat word er van alles online geknald en die moeten er mee dealen want ze zijn "beroemd".
Daar komt zo nu en dan een zaak uit voort wegens Smaad etc . maar ook die mensen moeten dingen lezen die ruk zijn over hun eigen persoon.

Ik snap niet als dit meisje , indien dit al langer speelt samen met haar ouders , vertrouwenspersoon etc etc op is gestaan en hier actie op heeft ondernomen. bij mijn weet kan je in geval van cyberpesten , hyves etc informeren
Wat er nu is gebeurt is verschrikkelijk maar imo kan er ook wat tegen woorden worden gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:02

@ Kentaro: Nou, dat hebben ze wel.
Helaas hebben ze dat wél. De 'hoofdpester' weet helaas heel erg goed wat hij of zij doet, en geniet van het leed dat wordt aangericht. De meelopers niet nee..... die hebben geen idee. Dat zijn in wezen gewoon heel bange en laffe mensen, die alles voor zichzelf goedpraten. Maar als het effect zichtbaarder is dan gedacht, ligt het aan het slachtoffer dat "niks kan hebben".

@ nelis: jij hebt echt geen flauw idee, hoe een mens geraakt kan worden door woorden, en hoe machteloos je kunt zijn. Ik feliciteer je met je dikke en gladde huid, wat een zegen moet dat zijn.
En toch hoop ik dat je ooit meer empathie zult tonen naar een ander, het zal je een fijner mens maken, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:02

_San87_ schreef:
Ik vind het nogal een typische opmerking voor iemand die zelf nooit gepest is of het nooit van dichtbij heeft meegemaakt.

Men zegt wel dat woorden geen pijn doen, maar het tegenovergestelde is vaak meer dan waar.

Of iemand die dat wel is maar toevallig zo'n geweldige olifantenhuid had en totaal geen inlevingsvermogen dat andere kinderen dat niet hebben.

Over Carry Slee, gesproken, spijt is ook zo'n mooi boek.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:03

nelis schreef:
Laat ik het dan zo zeggen, social media is iets waar we allemaal de mening over hebben dat het link kan zijn, voor meerdere leeftijdsgroepen.
Echter zitten we nu wel allemaal massaal te vissen cq te kijken op twitter wie , wat waar gezegd heeft.

Op het moment dat het om een beroemdheid gaat word er van alles online geknald en die moeten er mee dealen want ze zijn "beroemd".
Daar komt zo nu en dan een zaak uit voort wegens Smaad etc . maar ook die mensen moeten dingen lezen die ruk zijn over hun eigen persoon.

Ik snap niet als dit meisje , indien dit al langer speelt samen met haar ouders , vertrouwenspersoon etc etc op is gestaan en hier actie op heeft ondernomen. bij mijn weet kan je in geval van cyberpesten , hyves etc informeren
Wat er nu is gebeurt is verschrikkelijk maar imo kan er ook wat tegen woorden worden gedaan.

Zo makkelijk moet je dat niet zeggen, want ik denk dat hun vaak ook niet weten wat ze moeten doen..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:03

slimmerik schreef:
nelis schreef:
@ Yamcha,

Ik stel alleen iets vast, pesten komt sinds jaar en dag voor. dat keur ik niet goed.

Echter kan onze jeugd tegenwoordig nog maar vrij weinig hebben

Laat me raden: altijd aan de veilige kant meegedaan?

Geen idee wss wat pesterijen echt kunnen doen met iemand. Gaat niet alleen erom of je "er tegen kunt". Pesterijen gaan veel verder. Daarom ben ik blij dat bokt iig zoveel mogelijk doet aan anti-pesten en dat er niet op de man gespeeld mag worden.

Zo ontzettend gemakkelijke en wrede manier van "scoren" :r dat cyberpesten.

pardon? meegedaan? wat insinueer jij nou? :roll:

Nee ik heb niet gepest in mijn jeugd en ja ik heb het van dichtbij ook gezien.

Daarnaast zal jij der beter over mee kunnen praten wat cyber pesten inhoudt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:04

nelis schreef:

Was het maar zo simpel.

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Of iemand die dat wel is maar toevallig zo'n geweldige olifantenhuid had en totaal geen inlevingsvermogen dat andere kinderen dat niet hebben.

Dat zou ook kunnen, ja :).

Sowieso zijn de boeken van Carry Slee voor de jeugd heel waardevol, ik heb ze verslonden toen ik jong was.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:05

Echt afschuwelijk voor de meisje, en nog meer voor de ouders en vrienden.

De tieners worden steeds gekker. Bij mij op school heb je de zogenaamde "honte" (schaamte). Als je ook maar iets vreemds doet is het de schaamte. Ik werd er helemaal gek van. En dan heb je de groepsdruk er ook nog bij. Ik ken een meisje (basisschool) die een vrindin kwijt is geraakt, waarschijnlijk omdat haar grootouders buitelands zijn (en ze dus een andere huidkleur heeft), buiten de groep is gezet door de andere kinderen, en haar vriendin wilde zelf niet buiten de groep worden gezet en is mee gaan doen ( ik wil wel eventjes zeggen dat het eerste meisje fel van karacter is en even hard terugscheld als ze wordt uitgescholden, wat niet vaak gebeurd (het laatste dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:07

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Spijt is idd een geweldig boek, zó waar....... dat raakte mij ook heel erg, toen ik het las. Ik hoop echt dat zij haar doel bereikt met haar boeken, dat mensen het niet naast zich neerleggen en zeggen dat het wel mee zal vallen.

DeSprinkhaan schreef:
Echt afschuwelijk voor de meisje, en nog meer voor de ouders en vrienden.

De tieners worden steeds gekker. Bij mij op school heb je de zogenaamde "honte" (schaamte). Als je ook maar iets vreemds doet is het de schaamte. Ik werd er helemaal gek van. En dan heb je de groepsdruk er ook nog bij. Ik ken een meisje (basisschool) die een vrindin kwijt is geraakt, waarschijnlijk omdat haar grootouders buitelands zijn (en ze dus een andere huidkleur heeft), buiten de groep is gezet door de andere kinderen, en haar vriendin wilde zelf niet buiten de groep worden gezet en is mee gaan doen ( ik wil wel eventjes zeggen dat het eerste meisje fel van karacter is en even hard terugscheld als ze wordt uitgescholden, wat niet vaak gebeurd (het laatste dan)

Ik begin echt oud te worden, maar wat bedoel je met : als je ook maar iets vreemds doet, is het de schaamte"?

Ik begrijp er niets van, vrees ik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:09

nelis schreef:

Hoeveel kinderen die gepest worden hebben de moed om daar voor uit te komen? Zo simpel ligt het allemaal niet hoor :n .

Ik ben ook gepest geweest, maar tot op vandaag nooit een volwassene die het te weten is gekomen. Gaan melden? Tegen welke prijs? Met het risico om nog harder gepest te worden zoals die andere die durven "klikken", omdat de volwassenen nu eenmaal toch niet weten hoe het in de hand te houden (of zo naïf zijn om te denken dat het met een paar gesprekken en sorry zeggen wel opgelost is).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:11

Heb er ook geen goede ervaring mee dat praten helpt.... ;(

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:11

Kwanyin schreef:
Hoeveel kinderen die gepest worden hebben de moed om daar voor uit te komen? Zo simpel ligt het allemaal niet hoor :n .

Ik ben ook gepest geweest, maar tot op vandaag nooit een volwassene die het te weten is gekomen. Gaan melden? Tegen welke prijs? Met het risico om nog harder gepest te worden zoals die andere die durven "klikken", omdat de volwassenen nu eenmaal toch niet weten hoe het in de hand te houden (of zo naïf zijn om te denken dat het met een paar gesprekken en sorry zeggen wel opgelost is).

Ik neem aan dat je als ouder van een 13 jarige ook wel een beetje de internet activiteiten nagaat. Zeker gezien het huidige klimaat van pedo's loverboys etc.
Daaruit kan je als ouder veel info krijgen waardoor je het voor je kind makkelijker maakt om een onderwerp aan te snijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:12

Je kunt dit soort dingen niet toewijzen aan 'social media', het zijn de gebruikers die social media maken tot wat het is. Zonder gebruikers is social media helemaal níets. Het wordt tijd dat er eens goed nagedacht wordt over wat voor voorbeeld ouders geven, welke rol leraren hebben, hoe 'we' de jeugd op een fatsoenlijke wijze volwassen laten worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:12

En wat gaan die ouders dan er tegen doen? Foei zeggen tegen de pesters, je mag mijn dochter/zoon niet pesten?

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:14

Kwanyin schreef:
En wat gaan die ouders dan er tegen doen? Foei zeggen tegen de pesters, je mag mijn dochter/zoon niet pesten?

Ja inderdaad, en dan wordt het waarschijnlijk alleen maar erger..

Edit: hierbij bedoel ik niet dat het niet verstandig is om het aan je ouders te vertellen, maar ik denk dat je je ouders beter kunnen steunen, dan foei zeggen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:16

Zorgen dat je kind zich geborgen voelt, veilig genoeg om te praten over wat hem/haar bezighoudt, maken dat je kind niet zo ver weg kan geraken dat alle grip kwijt is, leren dat de wereld niet altijd mooi is. Veel te veel ouders hebben te weinig oprechte échte aandacht voor hun kinderen, ze zijn druk met vanalles en een kind moet zichzelf maar zien te redden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:17

nelis schreef:
Kwanyin schreef:

Ik neem aan dat je als ouder van een 13 jarige ook wel een beetje de internet activiteiten nagaat. Zeker gezien het huidige klimaat van pedo's loverboys etc.
Daaruit kan je als ouder veel info krijgen waardoor je het voor je kind makkelijker maakt om een onderwerp aan te snijden.

Het huidige klimaat van pedo's en loverboys? Toe nou, weet je wel waar je het over hebt?

Pedo's zijn van alle tijden, loverboys ook. Het wordt ze alleen een stuk makkelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-03-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:17

nelis schreef:
Kwanyin schreef:

Ha.. denk je nou echt dat een 13 jarige dat toe laat? de ouders controleren dat écht niet....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:18

En denk je dat dat het even gaat oplossen als een kind volledig zwart gemaakt wordt op internet? Dat dan opeens het kind geen nare dingen meer op het internet tegenkomt? Mooi gezegd maar de praktijk is helaas anders.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:19

Niets zeggen omdat je bang bent voor repressailles is wel kenmerkend voor de NLse cultuur. Is het niet hetzelfde met aangifte doen? Ja mevrouw, maar als de boef om uw naam vraagt dan moeten we hem geven. Lekker dan, doe je aangifte (wat goed is :j ) kun je er nog een keer zo slecht vanaf komen. Zelfde met pesten. Wordt niet aangegeven of niets aan gedaan want 'dan wordt het alleen maar erger'. Dat is toch van de zotte? Pesten (en dan niet een keer 'he rooie!' roepen) mag van mij wel zo gruwelijk hard worden aangepakt. Ben zelf gelukkig heel weinig gepest maar heb links en rechts wel gezien wat het kan doen. Pesters zelf gaan vrolijk door met hun leven terwijl de slachtoffers het de rest van hun leven mee dragen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:19

Als ouder zijnde kun je wel nav dit soort berichten het gesprek aangaan met je kind :-)