'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:48

Huh? Okee dat is wel heel dom.

Is daar niet ook iets voor? Dat je bijv als reumapatient wel administratief werk ' kan' doen maar geen bouwvakker kan zijn, zoiets. Dus dat je beperkt bent in het selecteren van vacatures, en dus minder kans hebt op een baan. Stel jij hebt een ziekte waardoor jij alleen maar met een paars hoedje op mensen kan enqueteren die een bepaalde yoga-pose aannemen, tja dan is je baanperspectief beperkt en dus is er minder kans op een baan. Dus heb je recht op meer dingen. Denk ik.

Het is wel een moeilijke kwestie..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:50

Magrathea schreef:
Huh? Okee dat is wel heel dom.

Is daar niet ook iets voor? Dat je bijv als reumapatient wel administratief werk ' kan' doen maar geen bouwvakker kan zijn, zoiets. Dus dat je beperkt bent in het selecteren van vacatures, en dus minder kans hebt op een baan. Stel jij hebt een ziekte waardoor jij alleen maar met een paars hoedje op mensen kan enqueteren die een bepaalde yoga-pose aannemen, tja dan is je baanperspectief beperkt en dus is er minder kans op een baan. Dus heb je recht op meer dingen. Denk ik.

Het is wel een moeilijke kwestie..

Ja :j
Laatst bijgewerkt door Keet op 28-03-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:53

Ik werk op kantoor, maar de UWV arts zei dat hij me 100% had afgekeurd als ik fysiek zwaar werk had gehad.
Nu heb ik mazzel met mijn baan (en mijn ervaring op dit gebied), maar anders heb je toch mooi pech. Als je altijd als kapster hebt gewerkt dan kom je niet zo snel op kantoor terecht, bij wijze van (en zeker niet in deze tijd).

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:56

Evelli schreef:
Ja :D want ik heb een hele goede baan :)
Maar niets doen en van alles gratis krijgen klinkt ook wel aardig ;) dure kranten abo's, gratis super snelle computers, gratis internet, gratis sporten, gratis opleidingen, gratis huisraad, gratis voedsel, geld voor cadeautjes (verlovingen, trouwen, geboortes, verjaardagen), vergoedingen voor alles, geen belastingen betalen, subsidies.
Vind het bijzonder oneerlijk verdeeld.

Waar heb je dat vandaan? Want ik ken niemand die in de bijstand zit, die ook maar 1 van die dingen krijgt hoor. En ja ik ken er veel. En vaak heeft dat ook helemaal niks te maken met lui zijn/niet willen werken. Lekker kortzichtig allemaal dit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:58

Elma_ schreef:
Evelli schreef:
Ja :D want ik heb een hele goede baan :)
Maar niets doen en van alles gratis krijgen klinkt ook wel aardig ;) dure kranten abo's, gratis super snelle computers, gratis internet, gratis sporten, gratis opleidingen, gratis huisraad, gratis voedsel, geld voor cadeautjes (verlovingen, trouwen, geboortes, verjaardagen), vergoedingen voor alles, geen belastingen betalen, subsidies.
Vind het bijzonder oneerlijk verdeeld.

Waar heb je dat vandaan? Want ik ken niemand die in de bijstand zit, die ook maar 1 van die dingen krijgt hoor. En ja ik ken er veel. En vaak heeft dat ook helemaal niks te maken met lui zijn/niet willen werken. Lekker kortzichtig allemaal dit.

Als je even gelezen had: meegelopen/gewerkt op het callcenter van de sociale dienst + veel verhalen van kennisen en mensen die bij de gemeente werken.
Maar dit zou best wel eens kunnen verschillen per gemeente ofzo. Bij onze gemeente in ieder geval wel :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:00

Er was vorige week nog bij debat op 2 over gesproken
hier is de uitzending :)

http://tvblik.nl/debat-op-2/tijd-voor-dwangarbeid

Wil daarnaast toch nog eventjes benadrukken dat als je echt niet kan werken door psych klachten of andere beperkingen of ziekte dat je geen Bijstandsuitkering krijgt maar bv een wajong of wia....
Maargoed dat punt waren jullie zoiezo al voorbij las ik ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:01

Nou Evelli, Ik heb idd even meegelezen, & ik ben blij dat je het de kinderen van bijstandsouders niet gunt om op een sport te gaan, want daar zijn idd subsidies voor, en ja, je krijgt idd 1 x per jaar een meedoepremie van geloof ik 200 euro,(ALS je actief solliciteert) maar dat is het dan ook wel hoor. Macbooks ed... Grootste ozin.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:03

En ook in de WIA of Wajong zitten een hoop nepperds!

Ik ken ook iemand in de Wajong die nérgens last van heeft zolang ze haar medicijnen slikt en voor de keuring neemt ze gewoon een paar dagen haar pillen niet en kan ze weer een jaar Wajong trekken.
Zulke mensen moeten ze aanpakken, want die hebben en kunnen wel meer dan jij en ik samen, ondanks dat we hard werken!

Maar ik denk (en hoop) dat zulke mensen er meer uit gepikt kunnen worden als de wet 'werken naar vermogen' erdoor is. En ook dan zullen er weer goeden moeten lijden onder de kwaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:08

Quellian schreef:
Even serieus... leuk hoor, het minimumloon, maar daar kun je toch niet normaal je huur & boodschappen van betalen. Is toch niet meer van deze tijd...

Nee dat klopt, maar ik ken er weer genoeg die met simpel werk met 1200 euro thuis komen en dan een gezin hebben...ook dat vind men dan normaal.

Ik vraag mij af hoe het komt dat met de komst van de euro de prijzen ineens 2,5 keer zo hoog zijn geworden en dat men, en dan zeker Den Haag dat gewoon maar toelaat??? Want daar is het mee begonnen....

Dan krijg je een vicieuze cirkel...men moet kopen om te produceren en verkopen om winst te maken...

Hoor ik dat een uitkering van een Pool in eigen land 60 euro is en hier verdienen ze met 12-14 uur werken per dag 1000 euro...nog schandalig met zoveel uren te draaien, maar die hebben dus een giga zak geld om daar te besteden...nog 10 jaar en wij gaan daar werken voor :9 1000 euro in de maand en 12-14 uur per dag draaien.......want men heeft tenminste geld....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:12

Elma_ schreef:
Nou Evelli, Ik heb idd even meegelezen, & ik ben blij dat je het de kinderen van bijstandsouders niet gunt om op een sport te gaan, want daar zijn idd subsidies voor, en ja, je krijgt idd 1 x per jaar een meedoepremie van geloof ik 200 euro,(ALS je actief solliciteert) maar dat is het dan ook wel hoor. Macbooks ed... Grootste ozin.

Gun ze best een sport hoor :) dat heb je echt verkeerd begrepen :)
Maar als je wel kan werken maar dit vertikt..... dan vind ik dat je geen aanspraak mag moeten kunnen maken op het potje voor de sportclubjes.
Ik vind dat dat potje behouden moet blijven voor de gezinnen waarvan de ouder niet kan werken en daarom in de bijstand zit. Of wel werkt maar niet voldoende verdiend daarmee om het sportclubje te betalen.

Geloof dat jij de essentie van dit topic niet zo begrijpt.
Gaat niet zo zeer om de mensen die terecht in de bijstand zitten. Maar om de mensen die wel kunnen werken maar dit bewust niet doen ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:15

Evelli schreef:
Elma_ schreef:

Gun ze best een sport hoor :) dat heb je echt verkeerd begrepen :)
Maar als je wel kan werken maar dit vertikt..... dan vind ik dat je geen aanspraak mag moeten kunnen maken op het potje voor de sportclubjes.
Ik vind dat dat potje behouden moet blijven voor de gezinnen waarvan de ouder niet kan werken en daarom in de bijstand zit. Of wel werkt maar niet voldoende verdiend daarmee om het sportclubje te betalen.

Geloof dat jij de essentie van dit topic niet zo begrijpt.
Gaat niet zo zeer om de mensen die terecht in de bijstand zitten. Maar om de mensen die wel kunnen werken maar dit bewust niet doen ;)

Ok, dan heb ik het idd een beetje verkeerd opgevat, want ik vond het nogal aanvallend overkomen allemaal. En ja ik heb goeie vriendinnen die erin zitten, en eruit Willen, en er niet uitkomen omdat er geen passende vacatures/geen geld voor opleidingen zijn.
Dat is gewoon vervelend en dat is de andere kant van het verhaal. Maar iemand die gewoon niet wil, en lachend zijn handje ophoudt. Daar heb ik ook geen respect voor.
Excuses :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:16

Quellian schreef:
En ook in de WIA of Wajong zitten een hoop nepperds!

Ik ken ook iemand in de Wajong die nérgens last van heeft zolang ze haar medicijnen slikt en voor de keuring neemt ze gewoon een paar dagen haar pillen niet en kan ze weer een jaar Wajong trekken.
Zulke mensen moeten ze aanpakken, want die hebben en kunnen wel meer dan jij en ik samen, ondanks dat we hard werken!

Maar ik denk (en hoop) dat zulke mensen er meer uit gepikt kunnen worden als de wet 'werken naar vermogen' erdoor is. En ook dan zullen er weer goeden moeten lijden onder de kwaden.

Zo iemand ken ik idd ook :j Die gaf ook openlijk toe dat ze het flink aandikte bij de keuring en voila, weer een jaar uitkering :j Gratis geld noemt ze het :r

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:18

Quellian schreef:
Hij had zelfs iemand 100% goed moeten keuren die verlamd is geraakt door complicaties tijdens de bevalling. De hoge meneren zeggen dan: 'ze kan toch met een headset aan de telefoon mensen te woord staan? Dús kan ze werken'.

Vind jij dat ze niet zou kunnen werken dan? Er zijn zat mensen in een rolstoel (om wat voor reden dan ook) die fulltime werken..
Dat er daarbij een goede begeleiding zou moeten zijn naar passend werk ( en evt omscholing) is natuurlijk een pre en daar schort het nogal eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:19

russel schreef:
Quellian schreef:
Even serieus... leuk hoor, het minimumloon, maar daar kun je toch niet normaal je huur & boodschappen van betalen. Is toch niet meer van deze tijd...

Nee dat klopt, maar ik ken er weer genoeg die met simpel werk met 1200 euro thuis komen en dan een gezin hebben...ook dat vind men dan normaal.

Ik vraag mij af hoe het komt dat met de komst van de euro de prijzen ineens 2,5 keer zo hoog zijn geworden en dat men, en dan zeker Den Haag dat gewoon maar toelaat??? Want daar is het mee begonnen....

Dan krijg je een vicieuze cirkel...men moet kopen om te produceren en verkopen om winst te maken...

Hoor ik dat een uitkering van een Pool in eigen land 60 euro is en hier verdienen ze met 12-14 uur werken per dag 1000 euro...nog schandalig met zoveel uren te draaien, maar die hebben dus een giga zak geld om daar te besteden...nog 10 jaar en wij gaan daar werken voor :9 1000 euro in de maand en 12-14 uur per dag draaien.......want men heeft tenminste geld....

Polen verdienen geen 1000 euro per dag, dit krijgen ze hooguit per maand.. Mijn vriend heeft vaak Poolse vrachtwagenchauffeurs gesproken, die worden echt schandalig uitgebuit voor Nederlandse begrippen, dikke weken maken en weinig geld. Krijgen nog niet de helft van wat Nederlandse chauffeurs krijgen voor dezelfde uren en werk. Maar goed, de Polen willen het er wel voor doen en veel Nederlanders halen er de neus voor op. Ik geef de bedrijven dus geen ongelijk :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:20

Relaxed: denk ook dat ze per maand bedoeld ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:21

Evelli schreef:
Als je even gelezen had: meegelopen/gewerkt op het callcenter van de sociale dienst + veel verhalen van kennisen en mensen die bij de gemeente werken.
Maar dit zou best wel eens kunnen verschillen per gemeente ofzo. Bij onze gemeente in ieder geval wel :)

Nou fijne gemeente dan! Hier is dat wel anders geregeld, niets gratis, gewoon de uitkering die gekoppeld wordt aan je levenssituatie en daar moet je het maar van doen.

Wat betreft het onderwerp, ja niet iedereen is geschikt voor elke baan. Mij kan je ook niet in een kas zetten, ga daar maar werken. Hetzelfde geldt voor schoonmaken, horeca of winkelwerk. En nee, dat zie je niet aan de buitenkant! ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:22

Relaxed schreef:
Zo iemand ken ik idd ook :j Die gaf ook openlijk toe dat ze het flink aandikte bij de keuring en voila, weer een jaar uitkering :j Gratis geld noemt ze het :r

Goh, ga haast denken dat het dezelfde is! 'Ik lach elke maand weer als ik geld op mijn rekening krijg en ik er niets voor heb hoeven doen!'.

Figaro schreef:
Quellian schreef:
Hij had zelfs iemand 100% goed moeten keuren die verlamd is geraakt door complicaties tijdens de bevalling. De hoge meneren zeggen dan: 'ze kan toch met een headset aan de telefoon mensen te woord staan? Dús kan ze werken'.

Vind jij dat ze niet zou kunnen werken dan? Er zijn zat mensen in een rolstoel (om wat voor reden dan ook) die fulltime werken..
Dat er daarbij een goede begeleiding zou moeten zijn naar passend werk ( en evt omscholing) is natuurlijk een pre en daar schort het nogal eens aan.

Vind het niet kunnen om iemand aan het werk te trappen (erg beperkt ook) die enkel zijn/haar hoofd kan draaien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:25

Figaro schreef:
Quellian schreef:

Kan, maar er zullen ook mensen zijn met dezelfde aandoening die diezelfde baan niet kunnen volbrengen. Daarbij denk ik dat wanneer mensen wat mankeren er toch min of meer rekening moet worden gehouden met hun in hun werk. Ziekteverzuim zal wat hoger (kunnen) zijn, de ene dag zullen ze de ene dag wellicht beter functioneren als de andere.

Ik ben dus wel voor passend werk hoor, maar hoop voor deze mensen dan wel dat de begeleiding goed is en goed blijft, want het zal toch altijd wel pittig zijn wanneer je een ziekte of handicap hebt, denk ik zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:25

Iemand die in de bijstand zit omdat hij/zij dat wel makkelijk vindt (genoeg jongeren die hier onder de hangjeugd uithangen die ik hoor over hoe lekker het is om geld te krijgen zonder te werken :x ) mogen ze wat mij betreft uit hun uitkering schoppen.

Ik zit momenteel zelf met een uitkering en ik vind het he-le-maal niet leuk. Ik hoor iedereen maar van, joh lekker thuis met dit weer. Het is helemaal niet lekker thuis -:(- maar ik kan gewoon nu niet anders. Helaas kan ik, gezien mijn gezondheid, geen (zwaar) lichamelijk werk doen, anders had ik dat maar wat al te graag gedaan. En ondanks dat ik geen sollicitatieplicht heb, solliciteer ik wel. Want ik wil, zodra het kan, meteen aan het werk.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:28

Quellian schreef:
Vind het niet kunnen om iemand aan het werk te trappen (erg beperkt ook) die enkel zijn/haar hoofd kan draaien.

Dat iemand blijkbaar een hoge dwarsleasie oploopt van complicaties bij de bevalling vind ik erg bijzonder.. (maar soit, ik stond er niet naast). Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat iemand met een hoge dwarsleasie weer volledig aan het werk 'moest'. Wel mensen die ondanks hun (zeer ernstige) beperkingen wel gingen werken of studeren (denk aan Sam!). Maar aan de andere kant denk ik, als er werk is wat iemand ongeacht zijn beperkingen KAN doen, waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Figaro op 28-03-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:31

Vreselijk.. die mensen weigeren dus praktisch om aan het werk te gaan (mensen die het niet kunnen uitgezonderd)!? Uitkering intrekken. Moeten ze het zelf maar uitzoeken...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:32

Jessix schreef:
Kan, maar er zullen ook mensen zijn met dezelfde aandoening die diezelfde baan niet kunnen volbrengen. Daarbij denk ik dat wanneer mensen wat mankeren er toch min of meer rekening moet worden gehouden met hun in hun werk. Ziekteverzuim zal wat hoger (kunnen) zijn, de ene dag zullen ze de ene dag wellicht beter functioneren als de andere.

Ik ben dus wel voor passend werk hoor, maar hoop voor deze mensen dan wel dat de begeleiding goed is en goed blijft, want het zal toch altijd wel pittig zijn wanneer je een ziekte of handicap hebt, denk ik zo..

Natuurlijk zal er in veel gevallen gezocht moeten worden naar passend werk, en nogmaals een pre daarbij is goede begeleiding. Ik zie overigens niet in waarom iemand in een rolstoel en die niks aan zijn hoofd mankeert de ene dag beter zou kunnen functioneren dan de andere dag? Buiten de normale menselijke veranderingen om natuurlijk. Omdat iemand niet kan lopen hoef je hem nog niet af te schrijven..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:34

Figaro schreef:
Maar aan de andere kant denk ik, als er werk is wat iemand ongeacht zijn beperkingen KAN doen, waarom niet?

Dan is er punt 1) erg weinig begeleiding, punt 2) weinig aanbod in werk, punt 3) weinig vraag naar mensen met beperking.

Ik heb ruim een jaar 8 uur per week ziektewet ontvangen, maar het zat er écht niet in dat ik die uren definitief afgekeurd zou worden. Ze zeggen doodleuk: 'als u het niet volhoudt dan kunt u overwegen minder dagen te gaan werken'. Ja echt enórm leuk hoor, maar ik moet ook boodschappen doen én dus werk je gewoon braaf door :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:36

Evelli schreef:
Relaxed: denk ook dat ze per maand bedoeld ;)

Zo staat het er niet, maar zou kunnen ;)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:36

Quellian schreef:
Figaro schreef:
Maar aan de andere kant denk ik, als er werk is wat iemand ongeacht zijn beperkingen KAN doen, waarom niet?

Dan is er punt 1) erg weinig begeleiding, punt 2) weinig aanbod in werk, punt 3) weinig vraag naar mensen met beperking.

De begeleiding daar heb ik al wat over gezegd. Dat er weinig vraag naar of werk is voor mensen met een beperking is inderdaad zo, maar is imo nog steeds geen reden om iemand dan maar volledig af te keuren.