Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BaileyMix schreef:Ik had het er vandaag nog over met klasgenote, zij is pas terug uit Canada en heeft daar ook familie. Zij zei dat het daar net zo gewoon is als dat we hier dagelijks koeien slachten. Er is schijnbaar overpopulatie en ze eten alle vis op.
Gewoon weer een actie dus puur en alleen in het belang van de mens. Als ik ze ooit tegenkom... Wij schieten toch ook hun kinderen niet dood omdat er zoveel mensen zijn en ze alle vis opeten!?
Sizzle schreef:Ik zie nooit topics over fasanten en konijnen jacht.
Er worden ook stapels herten afgeschoten in Nederland.
Is een zeehondje belangrijker dan een konijn? Enkel omdat hij grotere ogen heeft?
Zeehondenvlees wordt wel degelijk gegeten en echt niet weggesmeten.
Fiffill schreef:kimberley12 schreef:Blijkbaar is de populatie nog groot, anders stijgt het aantal zeehonden doden niet.....Er was iemand op hyves, die zei dat ze hier een enorme heisa om maakte, maar je hoorde niemand klagen dat half Nederland met een wasbeer van bont om zijn nek liep...Ik geef diegene helaas wel gelijk.......
Ja en dan nog, er zijn ook zat mensen die nog steeds vlees uit de bio-industrie eten. Als we zo gaan beginnen, is er altijd wel iets dat 'erger' isop die manier bereik je ook niks.
Sizzle schreef:Ik zie nooit topics over fasanten en konijnen jacht.
Er worden ook stapels herten afgeschoten in Nederland.
Is een zeehondje belangrijker dan een konijn? Enkel omdat hij grotere ogen heeft?
Zeehondenvlees wordt wel degelijk gegeten en echt niet weggesmeten.
Sizzle schreef:Langcare, hoe kom je erbij dat ik tegen jacht ben![]()
Ik ben juist gek op konijn![]()
Wat de hoofdreden van de zeehondenvangst ook is zolang het daarna maar efficient gebruikt wordt zoals bijv een lammetje. We maken miljarden dieren dood per jaar, ik vind de ophef dus gewoon hypocriet tenzij er inderdaad sprake is van sterke afname, dan moet er natuurlijk een beperking komen. Enkel doden om het velletje vind ik ook verwerpelijk, maar in de OP staat dat ook het vlees gebruikt wordt.
Wat ik wel echt walgelijk vind is die dolfijnen moord in scandinavie die enkel doodgemaakt worden om de mannelijkheid te tonen.
Sizzle schreef:Wat de hoofdreden van de zeehondenvangst ook is zolang het daarna maar efficient gebruikt wordt zoals bijv een lammetje. We maken miljarden dieren dood per jaar, ik vind de ophef dus gewoon hypocriet tenzij er inderdaad sprake is van sterke afname, dan moet er natuurlijk een beperking komen. Enkel doden om het velletje vind ik ook verwerpelijk, maar in de OP staat dat ook het vlees gebruikt wordt.
Wat ik wel echt walgelijk vind is die dolfijnen moord in scandinavie die enkel doodgemaakt worden om de mannelijkheid te tonen.
julius_juut schreef:Dat is hetzelfde verschil als burgerslachtoffers vs. soldaten die omkomen.
De zeehonden sterven een min of meer nutteloze dood waartegen ze zich niet kunnen verweren waardoor het mensen meer aangrijpt (net zoals een onschuldige burger die net even in de weg liep over het algemeen meer gevoelens oproept), de antilope heeft gewoon dikke pech om door een natuurlijke vijand opgegeten te worden omdat hij net de traagste van de groep is.
Shenavallie schreef:Je kunt een mens niet met een dier vergelijken. De mens kiest er zelf voor om oorlog te voeren, kan praten en duidelijk maken wat hij/zij wel of niet wil, vluchten desnoods. Een zeehond kan dat niet. Het enige wezen hier op aarde die doelbewust moord en de boel naar de kl*te helpt is nog altijd de mens. De natuur helpt zichzelf: de zwakkeren gaan op in de cirkel van het leven, trekken zichzelf terug oftewel zijn voer voor de volgende (wat je zelf al omschrijft als voorbeeld bij de antilope). De mens laat zijn zwakkere soortgenoten maar in leven en zo ontstaat er overpopulatie. Die overpopulatie van mensen gaat zich "storen" aan een zogenaamde overpopulatie van dieren en gaan die laatste groep doden om meer plek voor de mens te maken. Beetje krom allemaal. Bovendien: de mens is er ook zo goed in om de natuur te verkl*ten door hun "geniale" inzicht in afschieten: er is minder voer voor de cirkel en dus komt de volgende diersoort in de problemen, etc.
Langcara schreef:Shenavallie schreef:Je kunt een mens niet met een dier vergelijken. De mens kiest er zelf voor om oorlog te voeren, kan praten en duidelijk maken wat hij/zij wel of niet wil, vluchten desnoods. Een zeehond kan dat niet. Het enige wezen hier op aarde die doelbewust moord en de boel naar de kl*te helpt is nog altijd de mens. De natuur helpt zichzelf: de zwakkeren gaan op in de cirkel van het leven, trekken zichzelf terug oftewel zijn voer voor de volgende (wat je zelf al omschrijft als voorbeeld bij de antilope). De mens laat zijn zwakkere soortgenoten maar in leven en zo ontstaat er overpopulatie. Die overpopulatie van mensen gaat zich "storen" aan een zogenaamde overpopulatie van dieren en gaan die laatste groep doden om meer plek voor de mens te maken. Beetje krom allemaal. Bovendien: de mens is er ook zo goed in om de natuur te verkl*ten door hun "geniale" inzicht in afschieten: er is minder voer voor de cirkel en dus komt de volgende diersoort in de problemen, etc.
Die uitspraak is niet geheel eerlijk. Mensen komen vaak in oorlogssituatie terecht, zonder dat ze daar invloed op hebben. Dus heel vaak is er geen sprake van een keuze. En dat vluchten is een wanhoopsoptie; stel je voor, je huis en haard, je leven, je alles moeten achterlaten en verder gaan met niets, een onzekere toekomst tegemoet.
Voor de rest van je uitspraak ben ik het overigens wel met je eens.