Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:18

xRomana, het uitvoeren van de doodstraf zelf levert geen grote kosten op. Maar een ter dood veroordeelde zal (vanzelfsprekend) wel elke kans aangrijpen om er onderuit te komen, dus gaat in hoger beroep, naar de Supreme Court, dient verzoeken in voor omzetting tot levenslang - en zit al die tijd in death row, wat natuurlijk ook geld kost, naast al die proceskosten. En vergis je daar niet in, gemiddeld zit een death row gevange 10 jaar vast (sommigen zelfs 20) voordat de executie plaatsvindt.

Waarom kan dat niet sneller?
Omdat bij elk hoger beroep het gehele proces opnieuw wordt bekeken, zeer nauwkeurig, om de kans op fouten zo klein mogelijk te maken. Als de Supreme Court bijvoorbeeld vindt dat er procedurele fouten zijn gemaakt, verwijst die de zaak terug naar de rechtbank en díe moet er vervolgens ook weer opnieuw naar kijken. Bovendien wordt de executiedatum ver vooruit gepland, om ruimte te geven voor dergelijke hoger beroepen én voor eventuele nieuwe ontwikkelingen die onschuld kunnen bewijzen.

Al met al levert dat een enorme kostenpost op. En het is niet vreemd dat een ter dood veroordeelde een stúk meer protesteert dan iemand die 20 jaar cel krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:03

DaniBanani schreef:
Natuurlijk, elk geval is er eentje teveel. Maar denken dat je élke misstap kan voorkomen is een illusie.
Heb je overigens links naar die onderzoeken?

dit is een onderzoek van jeugd TBS.
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/h95ejpzn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:05

Mijn hemel een publicatie van 6 jaar geleden, sinds die tijd is er op het gebied van aanpak toch wel degelijk wat veranderd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:13

sarabande schreef:
Mijn hemel een publicatie van 6 jaar geleden, sinds die tijd is er op het gebied van aanpak toch wel degelijk wat veranderd

ik hoop het....of misschien is het nog slechter geworden?
Ik kan niets recenters vinden....misschien niet goed gezocht?
Meestal is het geen goed teken als je iets niet kunt vinden.Als iets wel goed werkt kun je overal onderzoeken lezen :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:22

Ook van een tijdje geleden, maar dat onderzoek uit 2006 gaat over dezelfde periode dus zijn deze gegevens ter vergelijking wel interessant:

"van de ex-tbs’ers uit de cohort die tussen 1999 en 2003 vrijkwam, was bij
20 procent sprake van ernstige recidive binnen twee jaar. Dit is een toename
van ongeveer 10 procent vergeleken met de cohort die in de vijf jaren daarvoor vrijkwam;
• vergeleken met ex-tbs-gestelden, ligt het percentage ernstige recidivisten bij
hantering van hetzelfde recidivecriterium beduidend hoger onder ex-gedetineerden (meer dan 40 procent; Wartna, Kalidien, Tollenaar & Essers, 2006);"

Verder wordt ook gezegd:
"Dit wil echter niet zeggen dat de effectiviteit van de maatregel afneemt. Daarvoor is de tbs-populatie qua delictgedrag en qua aard en ernst van
de stoornissen namelijk te weinig constant. Het recidivecijfer is dus geen ideale maat voor de effectiviteit van de tbs-maatregel."

In een ander artikel kwam ik ook tegen dat er pas sinds 2006 serieus onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit van TBS en naar hoe een recidiverisico goed te bepalen is; het is dus best mogelijk dat de invulling van TBS nog flink beter kan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:26

Maar sinds die tijd is met name het "laat maar" uitgangspunt aangepakt. Er zijn diverse programma's gekomen waar jongeren veel meer gedwongen worden om eigen initiatieven te ontplooien en prestaties te leveren, zodat ze iets hebben om naar uit te kijken, in plaats van 6 jaar gelaten wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:24

sarabande schreef:
Een onderdeel van het rechtssysteem waar ik moeite mee heb is het automatisch vervroegd vrijkomen.
Op dit moment actueel omdat de moordenaar van Pim Fortuyn over 2 jaar 2/3 van zijn straf van 18 jaar heeft uitgezeten en het er op lijkt dat hij dan ook vrijkomt.
Buiten de emoties die nu al opgeroepen worden daarover, vraag ik me af waarom de straf die opgelegd wordt, niet gewoon de werkelijke straf is.
Anders moeten ze bij het proces de straf opleggen die ook daadwerkelijk uitgezeten wordt en op dat moment klinkt dat vast anders

Goede vraag.

Het lijkt me dat je alleen de korting op je straf krijgt bij goed gedrag. Op deze manier stimuleer je dus dat de gevangenen meewerken in de gevangenis en geef je een kortere straf als beloning. Die korting wordt natuurlijk ook ingecalculeerd door de rechter (hij weet ook wel hoe het systeem hier werkt).

Jij stelt voor die persoon dan 12 jaar te geven ipv 18 jaar maar dan heeft die persoon geen motivatie meer om zich goed te gedragen. Je zou dan de straf kunnen verlengen (van 12 naar 18 jaar) in geval van slecht gedrag, maar dit lijkt me redelijk moeilijk voor elkaar te krijgen omdat "je slecht gedragen" niet strafbaar is.

Het "maar" hoeven uitzitten van 2/3 van je straf bij goed gedrag is dus veel makkelijker te implementeren en leidt ertoe dat gevangen een motivatie hebben zich netjes te gedragen en mee te werken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:40

Je kan je sowieso afvragen of zwaarder straffen zin heeft. In landen met de doodstraf worden bijvoorbeeld niet opvallend minder moorden gepleegd.

Ik betwijfel ook of misdadigers bezig zijn met mogelijke straffen. Als ik de auto instap ben ik niet bezig met een mogelijk ongeluk. Ik kan me voorstellen dat een verkrachter ook niet bezig is met een mogelijke straf; ik ga er vanuit dat ik geen ongeluk krijg, zij gaan er vanuit dat ze niet gepakt worden.

Ik betwijfel ook of er een causaal verband bestaat tussen de lengte van de celstraf en het risico op herhaling. Als dat er niet is, dan heeft die 12 jaar in principe net zoveel effect als 18 jaar. Ook voor de dader. Vergelijk het met in elkaar geslagen worden; het verschil tussen 1 klap of 10 merk je wel, het verschil tussen 10 of 13 niet meer. Ik denk dat die 6 jaar extra gevangenisstraf niet veel toevoegt voor de dader, noch voor de samenleving. Het maakt hooguit verschil voor de slachtoffers of voor het gevoel van rechtvaardigheid, maar de vraag is of je een straf op basis van die gevoelens moet bepalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:45

In het geval van Volkert van de G vrees ik dat het wel degelijk invloed op de samenleving heeft.
Zijn daad had een zeer grote impact op de samenleving en men begint zich nu al te roeren over het feit dat hij over 2 jaar vrij gaat komen.

Maar afgezien van Volkert ben ik er dus voor dat de straffen uitgezeten worden die opgelegd worden. Dus als men 12 bedoelt geen 18 jaar en als men 18 jaar bedoelt dus 24 jaar

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:48

Het heeft invloed op het gevoel van rechtvaardigheid en/of veiligheid.
Maar ik weet niet of die 6 jaar langere celstraf een lager risico met zich meebrengt en in dát opzicht maakt het geen maatschappelijk verschil.

Als die straffen volledig worden uitgezeten dan zouden er gewoon lagere straffen worden gegeven. Schiet je per saldo niks mee op, behalve dat gevangenen zich waarschijnlijk eerder zullen misdragen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:52

DaniBanani schreef:
Het heeft invloed op het gevoel van rechtvaardigheid en/of veiligheid.
Maar ik weet niet of die 6 jaar langere celstraf een lager risico met zich meebrengt en in dát opzicht maakt het geen maatschappelijk verschil.

Als die straffen volledig worden uitgezeten dan zouden er gewoon lagere straffen worden gegeven. Schiet je per saldo niks mee op, behalve dat gevangenen zich waarschijnlijk eerder zullen misdragen.

Nou ja dan kan je verlengen. Nu wordt er beloond voor normaal gedrag, terwijl iemand die nog nooit wat verkeerds gedaan heeft daar niet voor beloond wordt

Ik weet het het is een kromme vergelijking, maar het is soms voor de gewone man moeilijk te volgen en er wordt onder deze regeringsconstructie nogal wat vraagtekens gezet bij de rechtspleging in Nederland.
Terecht of niet terecht is even niet aan de orde, maar maak de zaken gewoon helderder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:10

sarabande schreef:
Nou ja dan kan je verlengen. Nu wordt er beloond voor normaal gedrag, terwijl iemand die nog nooit wat verkeerds gedaan heeft daar niet voor beloond wordt

Ik weet het het is een kromme vergelijking, maar het is soms voor de gewone man moeilijk te volgen en er wordt onder deze regeringsconstructie nogal wat vraagtekens gezet bij de rechtspleging in Nederland.
Terecht of niet terecht is even niet aan de orde, maar maak de zaken gewoon helderder.

Je wilt dus iemands straf verlengen zonder dat diegene een strafbaar feit heeft gepleegd terwijl hij gevangen zat (je niet goed gedragen is geen strafbaar feit)?

Ik denk dat zoiets juridisch erg moeilijk gaat worden aangezien daar ons hele rechtssysteem op is gebaseerd (het is dus geen regeringsconstructie); om gestraft te worden moet je eerst een strafbaar feit plegen.

Misschien handiger om een voorlichtingscampagne te geven aan "het volk" om uit te leggen hoe het rechtssysteem werkt (gaat wat sneller dan de grondwet en het hele strafsysteem om te gooien).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:20

Nee verlengen is een antwoord op de vorige poster je haalt het uit elkaar
Ik wil niet verlengen, eventueel alleen bij strafbaar gedrag, ik wil niet verkorten.

Het lijkt me gewoon voor iedereen beter te begrijpen dat met 12 jaar ook 12 jaar bedoelt wordt, en dat is zo ingevoerd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:24

sarabande schreef:
Nee verlengen is een antwoord op de vorige poster je haalt het uit elkaar
Ik wil niet verlengen, eventueel alleen bij strafbaar gedrag, ik wil niet verkorten.

Het lijkt me gewoon voor iedereen beter te begrijpen dat met 12 jaar ook 12 jaar bedoelt wordt, en dat is zo ingevoerd hoor.

In dat geval zouden de straffen dus waarschijnlijk omlaag gaan omdat de rechter nu de lengte van de straf corrigeerd vanwege de mogelijkheid tot vervroegde vrijlating.

Volkert vd G heeft nu 18 jaar gekregen en komt bij goed gedrag na 12 jaar vrij.
Met jouw voorstel zou hij bv 12 jaar hebben gekregen en komt na 12 jaar vrij ongeacht zijn gedrag in gevangenschap.

Dan vind ik de oude manier toch beter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:49

enzino schreef:
In dat geval zouden de straffen dus waarschijnlijk omlaag gaan omdat de rechter nu de lengte van de straf corrigeerd vanwege de mogelijkheid tot vervroegde vrijlating.

Volkert vd G heeft nu 18 jaar gekregen en komt bij goed gedrag na 12 jaar vrij.
Met jouw voorstel zou hij bv 12 jaar hebben gekregen en komt na 12 jaar vrij ongeacht zijn gedrag in gevangenschap.

Dan vind ik de oude manier toch beter.

Waarom ongeacht zijn gedrag in gevangenschap, ik geef nadrukkelijk aan dat er bij strafbare feiten verlengd kan worden.

Maar denk je nu echt dat de maatschappij op dat moment 12 jaar geaccepteerd zou hebben????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:02

sarabande schreef:
Waarom ongeacht zijn gedrag in gevangenschap, ik geef nadrukkelijk aan dat er bij strafbare feiten verlengd kan worden.

Maar denk je nu echt dat de maatschappij op dat moment 12 jaar geaccepteerd zou hebben????

Vervroegde vrijlating vanwege goed gedrag is niet hetzelfde als "geen strafbare feiten hebben gepleegd".
Bijvoorbeeld het tegenwerken van het gevangenispersoneel, het niet meewerken met onderzoeken en het opstoken van medegevangenen kan ertoe leiden dat je niet eerder vrijkomt vanwege goed gedrag. Toch heb je geen enkel strafbaar feit gepleegd (mits je er niet te ver mee doorgaat).
Bij jouw uitleg komt iemand die deze dingen dus wel doet gewoon na 12 jaar vrij (geen strafbare feiten gepleegd), terwijl dat nu niet het geval is (geen goed gedrag getoond).

En ik zie niet helemaal in wat het er toe doet of "de maatschappij het geaccepteerd zou hebben".
In een proces is het de officier van justitie die een strafmaat aandraagt en de rechter beslist.
De maatschappij heeft er op dat moment niets mee te maken. Ik ben tenminste nooit opgeroepen om te gaan stemmen hoe hoog iemands gevangenisstraf moet zijn. Zou trouwens ook leuk zijn gezien het aantal strafzaken dat er per dag behandeld worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:09

Recidive bij TBS-ers is veel lager dan bij "alleen-gevangenis"-gestrafden, maar de ernst van de recidive is wel hoger. In deze link, staat ook duidelijk aangegeven, dat TBS minder vaak wordt opgelegd. Het is maar welke keuze de maatschappij maakt: geld of veiligheid.

http://www.eur.nl/nc/nieuws/detail/arti ... print.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:49

Hier wordt meermalen het ´ oog om oog, tand om tand genoemd´ waarbij ik de indruk heb dat de schrijvers daarvan geen idee hebben van wat de strekking van de wetten van Hammurabi inhoudt.
Als er door een fout van een aannemer een kind van de huisbewoner omkwam, werd een kind van de aannemer gedood bijvoorbeeld.
Kan zó op verkeersongevallen geprojecteerd worden.
Is het nu nóg zo´n goed idee?

Ik heb een verbluffend interessant boek over de Hittieten; http://www.amazon.com/Society-Hittite-W ... 884&sr=1-5 wat ook het rechtssysteem in het dagelijkse leven onder de loep neemt.

Het is totaal wereldvreemd voor ons als je leest hoe de wet vooral een groot stuk verantwoordelijkheid bij de gemeenschap legt.

Het is helder dat als er een misdaad is, er een schuldige is.
Ook is er een slachtoffer, verongelijkte partij.

Het kan wel zijn dat een individú pas schuldig is wanneer dat bewezen is, maar dat is niet het probleem van de staat, maar van de gemeenschap.
Zo ook de genoegdoening/schadeloosstelling.
Opvallend is dat bijna alles in waarde en schadeloosstelling wordt uitgedrukt.

Heel interessant (en vermakelijk) ook hoe de definites van en opvattingen over ´onwettig geslachtsverkeer´ waren, met de bijbehorende strafmaten.

Bijvoorbeeld;
188. If a man have intercourse with his own mother, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a daughter, it is a capital crime, he shall die. If a man have intercourse with a son, it is a capital crime, he shall die.

190. If a man and a woman come willingly, as men and women, and have intercourse, there shall be no punishment. And if a man have intercourse with his stepmother, there shall be no punishment; except if his father is living, it is a capital crime, the son shall die.

191. If a free man picks up now this woman, now that one, now in this country, then in that country, there shall be no punishment if they came together sexually willingly.

192. If the husband of a woman die, his wife may take her husband's patrimony.

194. If a free man pick up female slaves, now one, now another, there is no punishment for intercourse. If brothers sleep with a free woman, together, or one after the other, there is no punishment. If father and son sleep with a female slave or harlot, together, or one after the other, there is no punishment.

195. If a man sleep with the wife of his brother, while his brother is living, it is a capital crime, he shall die. If a man have taken a free woman, then have intercourse also with her daughter, it is a capital crime, he shall die. If he have taken her daughter, then have intercourse with her mother or her sister, it is a capital crime, he shall die.

197. If a man rape a woman in the mountain, it is the man's wrong, he shall die. But if he rape her in the house, it is the woman's fault, the woman shall die. If the husband find them and then kill them, there is no punishing the husband.

Heel :D is:

199. If anyone have intercourse with a pig or a dog, he shall die. If a man have intercourse with a horse or a mule, there is no punishment.

Heel interessant leesvoer voor een bredere, andere kijk. Een aanrader.
Oh en heeft zo´n 500 jaar mbt structuur ONGEWIJZIGD stand gehouden, ondanks grote veranderingen over die vijf eeuwen en omwentelingen aan de top. Het werkte blijkbaar
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-03-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:07

DaniBanani schreef:
Cowgirl: vind jij dan dat bij bepaalde misdrijven, zoals moord, omstandigheden geen enkele rol spelen? Stoornissen, relatie tussen verdachte/slachtoffer (en daarmee bedoel ik ook het soort 'relatie' wat ouders van de misbruikte kindjes met Robert M. hebben), heftige trauma's, situatie op dat moment?
En is dat alleen bij moord of ook bij andere misdrijven, en welke dan?

Niet alle mensen die iets verkeerd doen zíjn ook inherent verkeerd. Sommige mensen zijn inderdaad anti-sociaal/psychopaat, daar valt weinig aan te genezen. Maar ik heb eens een interview gezien met een TBS'er die vertelde van baby af aan door zijn héle omgeving misbruikt en mishandeld te zijn geweest. Dan kan je nog zo'n goed mens zijn, ik denk dat niemand daar ongeschonden uit komt, en als mishandeling alles is wat je kent, is het niet heel vreemd dat je dat zelf ook gaat doen. (je hebt immers geen ander referentiekader) Zou die man dan ook thuishoren in een gevangenis?

Ik had het voorbeeld V.v.d.G even genomen omdat ik zojuist het programma Edwin zoekt Fortuyn had gezien.
Het is voor 200% duidelijk dat V.v.d.G P.Fortuyn heeft doodgeschoten. Daar hoeft niemand aan te twijfelen en hij is 100% gezond verklaart. Zo iemand moet gewoon de rest van zijn leven achter de tralies zitten. Familie heeft immers ook levens lang. a.s. donderdag 21.35 ned 3 laatste aflevering en word de moord door vrienden en familie nog eens nabesproken. We kunnen dan horen wat zoiets (nog steeds) met de nabestaanden doet zelfs al is het 10 jaar geleden.

Nogmaals dit is een voorbeeld. Er zijn natuurlijk genoeg andere voorbeelden maar daar hoor je zelden iets van.

Iemand met een achtergrond (misbruik/mishandeling) is misschien wel een ander verhaal. Wat misschien wel erger is is dat deze persoon nooit de juiste hulp heeft gekregen of dat iemand in zijn omgeving aan de bel heeft getrokken. Maar in mijn ogen mag dat nog geen reden zijn om iemand anders datzelfde leed aan te doen.
Daarnaast zal ook onderzocht moeten worden of deze persoon in herhaling kan vallen.
Verder heb ik ooit eens iets op Discovery channel gezien waarbij de hersenscans maakten van gewone mensen en (serie) moordenaars. Er was duidelijk een verschil te zien tussen deze 2. En dat maakt het natuurlijk heel erg gecompliceerd hoe zo iemand te straffen. Het heeft dan zo 2 kanten nl slachtoffer en dader.

En hoe veroordeel je een persoon die iemand dood rijd? Deze persoon was al vaker met drank op achter het stuur gekropen.
Het is 3 jaar geleden gebeurd. Slachtoffer laat 1 echtegenoot en 2 kleine kinderen achter. Dader is al weer geruime tijd vrij, rijbewijs alweer terug en rijd met alcohol op alweer vrolijk zijn rondjes.

Ander persoon is in zijn jeugd misbruikt. Dader krijgt taakstraf en is weer vrij. Slachtoffer kampt jaren met zeer zware psychische problemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:16

Moet een straf er dan vooral zijn voor de gevoelens van de slachtoffers? Of voor het beschermen van de maatschappij?

Een slachtoffer of nabestaande is natuurlijk allerminst objectief. Nu kán je argumenteren dat je dat niet als probleem ziet, en dat straffen in de eerste plaats recht zouden moeten doen aan het gevoel van rechtvaardigheid van die slachtoffers of nabestaanden.

Maar dan?
Dan maak je het slachtoffer iets blijer/minder boos, maar de maatschappij is er verder niet mee geholpen. Bovendien zullen veel slachtoffers iemand graag levenslang achter tralies zien verdwijnen en dat kost ook gewoon klauwen met geld.

Vind jij dat een acceptabel offer? Meer geld betalen en minder aandacht voor tweede kansen, om recht te doen aan slachtoffers/nabestaanden?

HC: klinkt als een interessant boek! :j
En jouw vraag vindt ik een héle interessante, vooral vanwege de implicaties die het met zich meebrengt.

Als iemand een kind misbruikt, betekent 'oog om oog' letterlijk genomen dat zijn kind ook moet worden misbruikt. Nu vermoed ik dat iedereen daarop tegen zal zijn, want dat kind heeft immers niets gedaan.
Echter; als je deze man levenslang geeft, ter dood veroordeelt, of hem zelf laat misbruiken, dan straf je zijn onschuldige kind daar toch óók mee?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:23

Citaat:
Grappig dat je je druk maakt om de kosten en vervolgens iedere moordenaarlevenslang in de cel wilt hebben (wat een gevangenis straf van meer dan 60 jaar kan betekenen; klinkt wat tegenstrijdig, misschien moet je nog even de tijd nemen om je gedachte wat verder uit te laten kristaliseren).

En de nabestaanden blijven inderdaad met het verlies zitten, maar het lijkt me ook geen prettig rechtssysteem waar de strafmaat wordt aangepast om de nabestaanden voldoening te geven.

Ik denk dat er nog tussen had gemoeten : Bij geen doodstraf levenslang in de gevangenis. ;)
Iemand die iemand van het leven beroofd heeft in mijn ogen geen recht meer om mee te doen in de samenleving.

Volgens mij mogen slachtoffers tegenwoordig ook hun zegje doen in de rechtbank. Heeft toch echt wel invloed op de uitspraak van de rechter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:40

DaniBanani schreef:
Moet een straf er dan vooral zijn voor de gevoelens van de slachtoffers? Of voor het beschermen van de maatschappij?

Nou ik denk allebei. In geval V. , die in het telefoongesprek geen enkele spijt betuigde en sprak alsof hij in de bosjes had gezeten om een zak oliebollen in ontvangst te nemen, zullen er niet veel blij zijn dat die weer vrijkomt. En als je dat gesprek ook hoort zal het mij niets verbazen dat hij een 2e keer niet zal schuwen. De eerder niet bij naam genoemde politicus in de topic zou wel eens boven aan zijn lijst kunnen staan bij wijze van.

Een slachtoffer of nabestaande is natuurlijk allerminst objectief. Nu kán je argumenteren dat je dat niet als probleem ziet, en dat straffen in de eerste plaats recht zouden moeten doen aan het gevoel van rechtvaardigheid van die slachtoffers of nabestaanden.

Maar dan?
Dan maak je het slachtoffer iets blijer/minder boos, maar de maatschappij is er verder niet mee geholpen. Bovendien zullen veel slachtoffers iemand graag levenslang achter tralies zien verdwijnen en dat kost ook gewoon klauwen met geld.

Vind jij dat een acceptabel offer? Meer geld betalen en minder aandacht voor tweede kansen, om recht te doen aan slachtoffers/nabestaanden?
Ligt aan de misdaad, voor moord en kinderverkrachters ben ik gewoon duidelijk die horen niet in de maatschappij thuis. Ze kosten geld maar leveren ook werkgelegenheid, een gevangenis heeft immers ook personeel nodig

HC: klinkt als een interessant boek! :j
En jouw vraag vindt ik een héle interessante, vooral vanwege de implicaties die het met zich meebrengt.

Als iemand een kind misbruikt, betekent 'oog om oog' letterlijk genomen dat zijn kind ook moet worden misbruikt. Nu vermoed ik dat iedereen daarop tegen zal zijn, want dat kind heeft immers niets gedaan.
Echter; als je deze man levenslang geeft, ter dood veroordeelt, of hem zelf laat misbruiken, dan straf je zijn onschuldige kind daar toch óók mee?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:15

Eerder gaf ik aan dat ik best tevreden was met ons rechtssysteem, maar net heb ik het topic weer bijgelezen en door verschillende bijdragen waarin toch weer emoties bij het rechtssysteem betrokken worden, schoot me toch nog een aanvulling op ons systeem te binnen.

Iets wat in ons systeem nog maar in de kinderschoenen staat is de slachtofferconfrontatie. Afhankelijk van gepleegde misdaad kan dat bijzonder zinvol zijn voor zowel dader als slachtoffer. Voor de dader, omdat 't hem/haar kan helpen beseffen wat hij/zij nu eigenlijk heeft gedaan en wat daar de gevolgen van zijn, maar ook omdat daders regelmatig zelf al wroeging hebben en zo'n confrontatie ervoor kan zorgen dat ze kunnen afsluiten wat ze hebben gedaan. Voor de slachtoffers kan het nog veel zinvollere effecten hebben. Emotionele problemen kunnen sterk verbeteren wanneer ook die dader uiteindelijk gewoon een mens blijkt te zijn. Bovendien werkt het vertellen van de effecten van de misdaad aan de dader zelf in veel gevallen tien keer beter dan dat vertellen aan een professionele hulpverlener. Daarbij is het dan ook belangrijk dat de slachtofferconfrontatie een beetje vlot plaatsvindt, want hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer gelegenheid er is voor het ontwikkelen van angststoornissen en volstrekt onrealistische beelden over de monsterachtigheid van de dader. En des groter de emotionele problemen, des te meer tijd kost het een slachtoffer om daar weer vanaf te komen en verder te kunnen met leven.

In dit verband heb ik zeer veel bewondering voor Hank Heijn, de weduwe van Gerrit Jan, en ik geloof dat zij volkomen gelijk heeft wanneer zij aangeeft dat vergeving minder moeite en energie kost dan het koesteren van wrok en haat. Als je iets afschuwelijks overkomt, wordt je leven niet verpest door die gebeurtenis of door degene die die gebeurtenis heeft veroorzaakt, maar door de manier waarop je daar (niet) mee omgaat. Hoe de nabestaanden van Fortuyn omgaan met hun verlies staat darom (gelukkig!) absoluut los van de vraag of zijn moordenaar in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating. Als zij 10 jaar na dato kampen met emotionele stoornissen of slaapproblemen dan gaat dat echt niet verbeteren door de moordenaar nog eens 10 jaar vast te houden, dan moeten ze gewoon naar een goede hulpverlener. 't Zou ook wel interssant worden als de strafmaat mede bepaald zou worden door het lijden van de nabestaanden. Wie een alleenstaande, kinderloze bejaarde vermoordt, hoeft helemaal niet te zitten, omdat er dan toch niemand is die er last van heeft dat die bejaarde dood is. Onzin natuurlijk. Moord is moord, ongeacht of er geen nabestaanden zijn, alleen een partner of een partner met drie kleine kindertjes waarvan er ook nog eentje meervoudig gehandicapt is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:22

ik heb soms wel mijn vragen bij ons rechtssysteem....
Vooral als iemand met een flinke slok op een meisje dood rijdt en eerder buiten de gevangenis staat als dat de begravenis achter de rug is.
Ook heb ik mijn bedenkingen dat overvallers van een juwelierszaak die gepakt worden dezelfde juwelierszaak s'middags weer overvallen.
Wees eerlijk....dan heb ik het vermoeden dat er soms toch iets niet klopt.

Wat er anders moet?Geen idee....iedergeval wat minder dadergericht en wat meer slachtoffer gericht zijn misschien?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:37

Dat soort voorbeelden vind ik inderdaad gevallen waarin harder opgetreden zou mogen worden. Ik ken ook een zaak waarin een misbruik-slachtoffer geen schadevergoeding krijgt, want "ze had al psychische problemen en het is niet te bepalen welke schade al bestond en welke is ontstaan door het misbruik."
Oftewel: als iemand al beschadigd is mag je doen wat je wil, verdere schade is toch niet te bewijzen. Dat klopt natuurlijk van geen kant.