Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DaniBanani schreef:Natuurlijk, elk geval is er eentje teveel. Maar denken dat je élke misstap kan voorkomen is een illusie.
Heb je overigens links naar die onderzoeken?
sarabande schreef:Mijn hemel een publicatie van 6 jaar geleden, sinds die tijd is er op het gebied van aanpak toch wel degelijk wat veranderd
sarabande schreef:Een onderdeel van het rechtssysteem waar ik moeite mee heb is het automatisch vervroegd vrijkomen.
Op dit moment actueel omdat de moordenaar van Pim Fortuyn over 2 jaar 2/3 van zijn straf van 18 jaar heeft uitgezeten en het er op lijkt dat hij dan ook vrijkomt.
Buiten de emoties die nu al opgeroepen worden daarover, vraag ik me af waarom de straf die opgelegd wordt, niet gewoon de werkelijke straf is.
Anders moeten ze bij het proces de straf opleggen die ook daadwerkelijk uitgezeten wordt en op dat moment klinkt dat vast anders
DaniBanani schreef:Het heeft invloed op het gevoel van rechtvaardigheid en/of veiligheid.
Maar ik weet niet of die 6 jaar langere celstraf een lager risico met zich meebrengt en in dát opzicht maakt het geen maatschappelijk verschil.
Als die straffen volledig worden uitgezeten dan zouden er gewoon lagere straffen worden gegeven. Schiet je per saldo niks mee op, behalve dat gevangenen zich waarschijnlijk eerder zullen misdragen.
sarabande schreef:Nou ja dan kan je verlengen. Nu wordt er beloond voor normaal gedrag, terwijl iemand die nog nooit wat verkeerds gedaan heeft daar niet voor beloond wordt
Ik weet het het is een kromme vergelijking, maar het is soms voor de gewone man moeilijk te volgen en er wordt onder deze regeringsconstructie nogal wat vraagtekens gezet bij de rechtspleging in Nederland.
Terecht of niet terecht is even niet aan de orde, maar maak de zaken gewoon helderder.
sarabande schreef:Nee verlengen is een antwoord op de vorige poster je haalt het uit elkaar
Ik wil niet verlengen, eventueel alleen bij strafbaar gedrag, ik wil niet verkorten.
Het lijkt me gewoon voor iedereen beter te begrijpen dat met 12 jaar ook 12 jaar bedoelt wordt, en dat is zo ingevoerd hoor.
enzino schreef:In dat geval zouden de straffen dus waarschijnlijk omlaag gaan omdat de rechter nu de lengte van de straf corrigeerd vanwege de mogelijkheid tot vervroegde vrijlating.
Volkert vd G heeft nu 18 jaar gekregen en komt bij goed gedrag na 12 jaar vrij.
Met jouw voorstel zou hij bv 12 jaar hebben gekregen en komt na 12 jaar vrij ongeacht zijn gedrag in gevangenschap.
Dan vind ik de oude manier toch beter.
sarabande schreef:Waarom ongeacht zijn gedrag in gevangenschap, ik geef nadrukkelijk aan dat er bij strafbare feiten verlengd kan worden.
Maar denk je nu echt dat de maatschappij op dat moment 12 jaar geaccepteerd zou hebben????
DaniBanani schreef:Cowgirl: vind jij dan dat bij bepaalde misdrijven, zoals moord, omstandigheden geen enkele rol spelen? Stoornissen, relatie tussen verdachte/slachtoffer (en daarmee bedoel ik ook het soort 'relatie' wat ouders van de misbruikte kindjes met Robert M. hebben), heftige trauma's, situatie op dat moment?
En is dat alleen bij moord of ook bij andere misdrijven, en welke dan?
Niet alle mensen die iets verkeerd doen zíjn ook inherent verkeerd. Sommige mensen zijn inderdaad anti-sociaal/psychopaat, daar valt weinig aan te genezen. Maar ik heb eens een interview gezien met een TBS'er die vertelde van baby af aan door zijn héle omgeving misbruikt en mishandeld te zijn geweest. Dan kan je nog zo'n goed mens zijn, ik denk dat niemand daar ongeschonden uit komt, en als mishandeling alles is wat je kent, is het niet heel vreemd dat je dat zelf ook gaat doen. (je hebt immers geen ander referentiekader) Zou die man dan ook thuishoren in een gevangenis?
Citaat:Grappig dat je je druk maakt om de kosten en vervolgens iedere moordenaarlevenslang in de cel wilt hebben (wat een gevangenis straf van meer dan 60 jaar kan betekenen; klinkt wat tegenstrijdig, misschien moet je nog even de tijd nemen om je gedachte wat verder uit te laten kristaliseren).
En de nabestaanden blijven inderdaad met het verlies zitten, maar het lijkt me ook geen prettig rechtssysteem waar de strafmaat wordt aangepast om de nabestaanden voldoening te geven.
DaniBanani schreef:Moet een straf er dan vooral zijn voor de gevoelens van de slachtoffers? Of voor het beschermen van de maatschappij?
Nou ik denk allebei. In geval V. , die in het telefoongesprek geen enkele spijt betuigde en sprak alsof hij in de bosjes had gezeten om een zak oliebollen in ontvangst te nemen, zullen er niet veel blij zijn dat die weer vrijkomt. En als je dat gesprek ook hoort zal het mij niets verbazen dat hij een 2e keer niet zal schuwen. De eerder niet bij naam genoemde politicus in de topic zou wel eens boven aan zijn lijst kunnen staan bij wijze van.
Een slachtoffer of nabestaande is natuurlijk allerminst objectief. Nu kán je argumenteren dat je dat niet als probleem ziet, en dat straffen in de eerste plaats recht zouden moeten doen aan het gevoel van rechtvaardigheid van die slachtoffers of nabestaanden.
Maar dan?
Dan maak je het slachtoffer iets blijer/minder boos, maar de maatschappij is er verder niet mee geholpen. Bovendien zullen veel slachtoffers iemand graag levenslang achter tralies zien verdwijnen en dat kost ook gewoon klauwen met geld.
Vind jij dat een acceptabel offer? Meer geld betalen en minder aandacht voor tweede kansen, om recht te doen aan slachtoffers/nabestaanden?
Ligt aan de misdaad, voor moord en kinderverkrachters ben ik gewoon duidelijk die horen niet in de maatschappij thuis. Ze kosten geld maar leveren ook werkgelegenheid, een gevangenis heeft immers ook personeel nodig
HC: klinkt als een interessant boek!![]()
En jouw vraag vindt ik een héle interessante, vooral vanwege de implicaties die het met zich meebrengt.
Als iemand een kind misbruikt, betekent 'oog om oog' letterlijk genomen dat zijn kind ook moet worden misbruikt. Nu vermoed ik dat iedereen daarop tegen zal zijn, want dat kind heeft immers niets gedaan.
Echter; als je deze man levenslang geeft, ter dood veroordeelt, of hem zelf laat misbruiken, dan straf je zijn onschuldige kind daar toch óók mee?