Lous schreef:Op vers afgebakken brood staat ook geen tht,maar wel de bereidingsdatum. Het gaat in de supermarkt vlak voor sluitingstijd in de aanbieding,daarna wordt het idd afgschreven. Ik vind het ook verspilling,maar helaas koopt niemand brood wat de dag ervoor is afgebakken.
Ik merk op mijn werk dat dit helaas wel zo is. De klanten die vroeg in de ochtend komen vragen 9 van de 10 keer bezorgt of het 'toch geen brood van gister is'. Anderzijds zijn er ook heel veel klanten gefrustreerd als in de avond een kwartier voor sluitingstijd hun favoriete brood er niet meer is. 'Dat moet toch altijd beschikbaar zijn!?' Zo zouden wij ontzettend veel moeten weg gooien omdat veel klanten altijd maar vers brood e.d. verwachten.
Helaas werken de regels e.d. ook niet heel erg mee. Producten op datum mogen echt niet worden verkocht of weg gegeven ivm boetes, ook al is het product niet persé oneetbaar. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld wel een voedselbank, maar deze deelt slechts 1 x per maand uit. Producten die bijna op datum zijn kunnen hier dus helaas niet heen omdat ze tegen de tijd van uit delen over datum zijn.
Thuis is het gelukkig wel mogelijk om verspilling zoveel mogelijk te voorkomen. Zoveel mogelijk gaat op en wat nog bruikbaar is gaat in de vriezer, uit eindelijk zijn er zoveel kleine porties in de vriezer dat een kliekjesdag mogelijk is. Vrijwel alle andere restjes gaan naar de kippen of eventueel de paarden. Echt eten weg gooien gebeurt hier bijna nooit.