Taste the waste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:40

Isegrim schreef:
In de VS heb je Day Old Bread stores. Daar kun je dus het brood van de vorige dag krijgen, tegen een lagere prijs.

Wij eten zelf versgebakken brood van zelf versgemalen granen. Dat is heel goed houdbaar en is verder altijd wel ergens in te restverwerken.

De bakker komt wekelijks een paard zakken oud brood neerzetten. Gaat hardgedroogd naar de paarden en geweekt naar de kippen.
Soms zitten er ´bollitos´(suikerbroodjes) in en die redden we voor broodpap-specials :9

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

stef schreef:
brood gewoon in de vriezer gooien en alleen eruit halen wat je nodig hebt. Zo heb je nooit last van oud brood

....én geen idee van hoe versgebakken brood smaakt ;)

Wij bakken, op micro-schaal, brood voor artesenale marktjes en evenueel onverkocht brood gaat in de vriezer. Prima te eten. Zeker omdat verschillende broodsoorten na een week buiten de vriezer ook nog zalig zijn, maar het is wél een verschil met vers brood.

Bij ´max houdbaar´ van brood hebben we het echter over droog, hard, zacht, niet meer lekker. Niet over niet meer gezond om te eten.
HEEL wat anders :)*

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:40

ik heb echt van thuis uit geleerd bijna niets weg te gooien. Gewoon ook alleen maar dingen kopen waar je zeker van weet je ze die week gaat opeten. En naar een dagje overdatum kijk ik niet hoor, je ziet en ruikt wel of iets nog goed is of niet. Vroeger hadden we thuis ook kippen, dus ging er helemaal iets verloren.Nu woon ik in centrum stad dus dat is minder handig :o
Mijn stiefmoeder had vroeger een (bio)restaurant waar ik ook werkte, en na sluitingstijd kwamen enkele krakers en daklozen de overschotten halen.. Ik ben dus vrij bewust ja, en erger me mateloos aan bv supermarkten die nog volledig bruikbare etenswaren overgieten met bleekwater dat ze zeker niet meer uit de vuilbak gevist zouden worden 8)7 Hier in Belgie kreeg iemand 6maand cel voor muffins uit de vuilnisbak te vissen %) (hij is wel in beroep gegaan en is vrijgesproken achteraf)

Over houdbaarheidsdatums, nog iets wat veel mensen niet weten.. Er is een verschil tussen "ten minste houdbaar tot " en dan is er een andere variant, weet het niet meer precies, ik denk "l.o.t"(lost of taste?) als afkorting ofzo, en deze wil dus gewoon zeggen dat het product vanaf die datum MISSCHIEN wat smaak kan verliezen. Kruiden, pasta, rijst etc kan dus eigenlijk niet echt slecht worden, gewoon wat aan smaak verliezen vanaf deze datum. Dus ja, ik heb kruidenpotjes staan die al JAREN over datum zijn :D
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 13-03-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:49

Lous schreef:
Op vers afgebakken brood staat ook geen tht,maar wel de bereidingsdatum. Het gaat in de supermarkt vlak voor sluitingstijd in de aanbieding,daarna wordt het idd afgschreven. Ik vind het ook verspilling,maar helaas koopt niemand brood wat de dag ervoor is afgebakken.

Ik merk op mijn werk dat dit helaas wel zo is. De klanten die vroeg in de ochtend komen vragen 9 van de 10 keer bezorgt of het 'toch geen brood van gister is'. Anderzijds zijn er ook heel veel klanten gefrustreerd als in de avond een kwartier voor sluitingstijd hun favoriete brood er niet meer is. 'Dat moet toch altijd beschikbaar zijn!?' Zo zouden wij ontzettend veel moeten weg gooien omdat veel klanten altijd maar vers brood e.d. verwachten.

Helaas werken de regels e.d. ook niet heel erg mee. Producten op datum mogen echt niet worden verkocht of weg gegeven ivm boetes, ook al is het product niet persé oneetbaar. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld wel een voedselbank, maar deze deelt slechts 1 x per maand uit. Producten die bijna op datum zijn kunnen hier dus helaas niet heen omdat ze tegen de tijd van uit delen over datum zijn.

Thuis is het gelukkig wel mogelijk om verspilling zoveel mogelijk te voorkomen. Zoveel mogelijk gaat op en wat nog bruikbaar is gaat in de vriezer, uit eindelijk zijn er zoveel kleine porties in de vriezer dat een kliekjesdag mogelijk is. Vrijwel alle andere restjes gaan naar de kippen of eventueel de paarden. Echt eten weg gooien gebeurt hier bijna nooit.

1234

Re: Taste the waste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:20

Ik had nou net zo'n zelfde vraag, toevallig dat er net een topic over is xD
Vorige week ofzo was er een aanbieding 2e halve prijs voor vla, dus ik had 2 pakken gekocht, en eentje was ten minste houdbaar tot 11-03
Nu vind ik het zonde om zo'n heel pak (nog niet geopend) weg te gooien.
Denk dat ik hem wel gewoon ga eten. Ff kijken of het goed ruikt :)
K ben niet bang om wat weg te gooien, gooi al vrij snel dingen weg als het over datum is, maar een heel vol pak vla vind ik zonde xD

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:23

als hij nu nog helemaal dicht zit kun je het sowieso nog prima eten hoor :j er is geen lucht bij geweest en de kans van bederven is dan veel kleiner dan wanneer hij al een paar dagen open is geweest :j

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:23

Ja hij was nog volledig gesloten :j
Ga het wel gewoon eten denk ik :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:24

gewoon doen, is niets mis mee :) alleen nu niet nog weer een week open laten staan :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:25

Haha nee dat zou ik nieteens durven :')
Ben niet zo van het bewaren van etenswaren xD
Alles bewaar ik hoogstens 2 dagen in de koelkast ofzo.
Invriezen ben ik ook niet zo van.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:50

Wij eten alles nog, zolang het nog goed ruikt en smaakt :+

wat ik wel héél erg vind, is het eten dat in restaurants wordt weggegooid.. Soms gaan hele gerechten zo de prullenbak in. Daar zou men toch wat aan moeten doen. Denk dat als je dat kunt voorkomen, je de halve eurocrisis opgelost hebt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:53

Bij mijn broertje in het restaurant waar hij werkt willen ze soms zelfs nog gebak ofzo dat over datum is, aan de gasten geven :oo Broertje heeft er, terecht, maar ff voor gezorgd dat dat dus níet gebeurt :')

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:07

Het is altijd makkelijker om het in de prullenbak te mieteren dan na te denken wat je er nog wel mee zou kunnen doen.
Ik probeer van de laatste restjes groenten altijd nog iets te maken, vlees en vis gooi ik nooit weg. Doordat je het invriest kun je het gebruiken wanneer je wilt. Ik kook bijvoorbeeld kleinere porties, beter iets te weinig eten en dan eet je maar wat meer vla of yoghurt na het eten, dan te veel want dat gooi je toch weer weg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:04

ik kook dus altijd te veel, voordeel is dus dat je er dan 2 dagen van kunt eten haha. vla en yoghurt hebben we nooit in huis, zuivel na het eten is helemaal niet goed voor je darmen en maag :n, laten we zo stellen toetjes in het algemeen zijn niet zo goed voor je direct na het eten. maar over het algemeen komen bv de 4 persoons knor wereld gerechten bij ons met zn 2en wel op (vriendje heeft en groooote eetlust haha)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:25

Hier wordt echt niet gekeken naar een houdsbaarheid datum of paar plekjes... Alleen komt het dus wel eens voor dat iets helemaal niet meer bruikbaar/eetbaar is :=

Ik moet wel zeggen dat gehakt wat over de datum is, altijd een vreemd geurtje/smaakje krijgt ookal is niet nog goed... Dus dat gaat altijd de vriezer in en komt er alleen uit als we het zeker weten gaan gebruiken.

Verder gaan de etensrestjes naar de honden en/of paarden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:33

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus mijn excuses als dit al gezegd is.
Zou het niet een idee zijn als de winkel die producten die nog wel goed zijn maar normaal weggegooid worden gewoon tegen zeer lage prijs verkoopt? Dus geen 35% korting-sticker maar echt heel goedkoop? Hoeveel mensen zou je daar niet blij mee maken? En al dat voedsel hoeft dan niet weggegooid te worden.
(ik begrijp dat de winkel er dan waarschijnlijk verlies op gaat maken omdat dan een deel van hun klanten grotendeels de goedkope producten gaat kopen en niet meer in de winkel).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:37

Ik verwacht niet dat ze echt veel verlies gaan maken. Er zijn zat mensen die panisch worden van de tht datum en ik koop geen kilo gehakt wat bijna tegen die datum aan zit als ik niet zeker weet dat ik het ook ga opmaken. Ik denk dat supermarkten het liever weggooien dat mensen hun andere producten inkopen, dan dat ze het andere tegen kostprijs verkopen... anderzijds, maak je uiteindelijk denk ik wel minder verlies...?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:44

Misschien dat ze ook bang zijn voor naamverlies omdat ze producten na de THT datum verkopen. En er zal vast ook wel een wet zijn die zegt dat dat niet mag. Maar het is zo jammer dat goed voedsel wordt weggegooid terwijl er mensen sterven van de honger... het is zo krom.
Ik vind het lastig in te schatten of ze nu meer of minder verlies op zouden maken. Enerzijds maken ze winst omdat ze producten toch nog verkopen waar ze anders niets aan zouden verdienen. Anderzijds worden er minder producten tegen een hogere prijs verkocht in de winkel zelf. Wat het break-even point is, geen idee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:24

Century schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen, dus mijn excuses als dit al gezegd is.
Zou het niet een idee zijn als de winkel die producten die nog wel goed zijn maar normaal weggegooid worden gewoon tegen zeer lage prijs verkoopt? Dus geen 35% korting-sticker maar echt heel goedkoop? Hoeveel mensen zou je daar niet blij mee maken? En al dat voedsel hoeft dan niet weggegooid te worden.
(ik begrijp dat de winkel er dan waarschijnlijk verlies op gaat maken omdat dan een deel van hun klanten grotendeels de goedkope producten gaat kopen en niet meer in de winkel).

Daar ging het de helft van het topic over geloof ik :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:25

Was ik al bang voor, sorry! Had alleen even niet de tijd om alles te gaan lezen. Wat was de conclusie?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:28

Nou, van de wet mag het (helaas ;) ) sowieso niet...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:36

Ik heb ook in een supermarkt gewerkt, en ja daar gaat zoveel goed spul weg... Ook wel eens een net manderijnene gezien, 1 daarvan was een heel klein beetje zacht, maar daarom moest het hele net weg. EN nee je mag het ook niet meenemen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:54

Fiffill schreef:
Nou, van de wet mag het (helaas ;) ) sowieso niet...

Dat dacht ik ook al ja. Jammer eigenlijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:57

Ja, vind ik ook!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:50

Er staat zelfs een houdbaarheidsdatum op water :roll:

Ze zetten een THT erop, om de verkoop de verhogen.
Men kijkt naar een verpakking.. "Oeh, het is over datum, weg ermee, koop wel een nieuwe'
Terwijl de helft van de tijd het product nog prima te consumeren is :)

Mensen durven het vaak niet aan om een product langer te bewaren dan dat op de verpakking staat.

Dit geldt niet voor zuivel producten, hierbij is de datum wel belangrijk.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:14

En eieren ook.. maar daar doe ik altijd de versheidtest mee:
• De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.
• De breekproef: bij het breken zal een vers ei een bolronde, stevige dooier en veel stevig eiwit hebben dat weinig uitloopt.

De breekproef is niet zo verstandig als je denkt dat een ei echt ver over datum is.. iets met PFOESTANK oei misselijk, ren naar de wc en :r