Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:19

Mijn dochter heeft in februari haar beugel eruit gekregen.
Beugel hadden we 100 % vergoed.
Kreeg een rekening van de orthodontist van 170 euro.
Opgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij.
Kregen daarna brief terug, 71,30 werd niet vergoed, omdat tarief van de tandarts niet klopte.
En bedankt, ben je ook 100 % verzekerd.
Ze moet eigenlijk nog voor nacontrole, worden er ook allerlei foto's gemaakt.
Ik denk dat ik dat maar afzeg, voor ik daar ook nog eens een paar honderd kan bijleggen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:19

Electra63 schreef:
Ik had gebeld met Izz, de maximale vergoeding voor een kroon is 250.
Ik ben zeer tevreden over mijn tandarts en als er iets moet gebeuren, dan doe ik dat, ongeacht of ik het vergoed krijg van mijn verzekering. Ik ga uit van de goede bedoelingen van mijn TA en dat hij mij goed adviseert.

Moet je ook zeker blijven doen!
Ik hoop dat die vrije tarieven er gewoon weer lekker uitgaan, zoveel onzin en romslomp en volgens mij kost het alleen maar meer geld dan dat het oplevert...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

Dakotah schreef:
Kregen daarna brief terug, 71,30 werd niet vergoed, omdat tarief van de tandarts niet klopte.

Mijn man heeft gisteren maar weer een verzekeringsmaatschappij gebeld omdat een patiënt ook zo'n brief had gekregen. Hij vroeg dus wat er bedoeld werd met 'tarief van de tandarts klopt niet' (zijn immers vrije tarieven). Toen werd er doodleuk gezegd: ja we weten dat die zin niet klopt en dat het ook nergens op slaat, maar dat zeggen we ook tegen mensen als ze erover bellen _-:( Hij nog zeggen: is het dan niet handiger om die zin eruit te halen en er in te zetten wat er feitelijk moet staan, nl. wij vergoeden slecht een deel van de berekende kosten (oftewel de schuld ligt eigenlijk gewoon bij ons). Maar nee: dat kon niet, want dit was nu eenmaal hoe het gesteld werd (oftewel: leg de Zwarte Piet bij de tandarts).
Ik blijf het krom vinden...

Suuskipje

Re: Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:40

Die zin is inderdaad krom Netje!

Geloof dat wij erop zetten: Het tarief wat uw tandarts berekend is hoger dan het tarief wat wij maximaal vergoeden.
iets in die richting :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:26

www.vergelijkmondzorg.nl Staan inmiddels veel tarieven op vermeldt.

Voor de mensen verzekerd bij VGZ, CZ en Menzis: volgend jaar niet schrikken van de premie want het nu door de knieën gaan voor de tandartsen omdat de polisvoorwaarden niet op orde zijn en in het geval van Menzis klakkeloos accepteren van mensen die onbeperkt fysio nodig zijn gaat hoe dan ook volgend jaar in de premieberekening terugkomen en betalen jullie allemaal de rekening voor.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:53

Anne_GTI schreef:
http://www.vergelijkmondzorg.nl Staan inmiddels veel tarieven op vermeldt.

Voor de mensen verzekerd bij VGZ, CZ en Menzis: volgend jaar niet schrikken van de premie want het nu door de knieën gaan voor de tandartsen omdat de polisvoorwaarden niet op orde zijn en in het geval van Menzis klakkeloos accepteren van mensen die onbeperkt fysio nodig zijn gaat hoe dan ook volgend jaar in de premieberekening terugkomen en betalen jullie allemaal de rekening voor.

Heb je het topic gelezen?? Dan weet je inmiddels ook dat deze opmerking kant nog wal raakt...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:58

Ik vind van niet hoor Maureen. Zeker niet als je ziet wat de tandartsen onderling voor verschilleb in prijzen hebben...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:19

maureen schreef:
Anne_GTI schreef:
http://www.vergelijkmondzorg.nl Staan inmiddels veel tarieven op vermeldt.

Heb je het topic gelezen?? Dan weet je inmiddels ook dat deze opmerking kant nog wal raakt...

Ik heb het hele topic gelezen. Verklaar jij mij maar eens waarom er orthodontisten zijn die zonder blikken of blozen het gemiddelde V461S tarief declareren voor een normale V461?
Waarom kunnen veel tandartsen wel tegen normale tarieven werken zoals blijkt uit de site die ik genoemd heb?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:45

Als het allemaal aan de ta's ligt, leg jij mij dan is uit waarom ik niet meer mijn gehele controle vergoed krijg terwijl de prijzen van mijn ta gelijk zijn gebleven aan die van vorig jaar?
Mijn verzekerings maatschappij is ook het zelfde, mijn aanvullende palet ook.
Mijn premie is wel omhoog gegaan.

Ik vind dit niet een gevalletje tandarts, maar een gevalletje verzekering!
Laatst bijgewerkt door Mri op 27-03-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:45

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:48

Mri schreef:
Als het allemaal aan de ta's ligt, leg jij mij dan is uit waarom ik niet meer mijn gehele controle vergoed krijg terwijl de prijzen van mijn ta gelijk zijn gebleven aan die van vorig jaar?
Mijn verzekerings maatschappij is ook het zelfde, mijn aanvullende palet ook.
Mijn premie is wel omhoog gegaan.

Ik vind dit niet een gevalletje tandarts, maar een gevalletje verzekering!

Ik weet niet waar jij verzekerd bent en hoe dus daar kan ik geen antwoord op geven.

De vergoeding van tandheelkundige zorg komt uit de aanvullende verzekering en daar mag elke verzekeraar zelf zijn onderscheid in maken.
(behalve de vergoeding voor kinderen onder de 18, volledige protheses en gemachtigde behandelingen, die vergoeding komt wel uit de basisverzekering)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:53

Dsw en avTop

Maar vind het belachelijk dat de verzekering nu gaat roepen dat het de schuld van de ta is, dat die zn tarieven omhoog heeft gedaan.
In mijn geval is dat dus niet zo en is enkel de vergoeding per declaratie code (of hoe dat ook heet) veranderd (verlaagd dus)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:57

Mri schreef:
Dsw en avTop

Maar vind het belachelijk dat de verzekering nu gaat roepen dat het de schuld van de ta is, dat die zn tarieven omhoog heeft gedaan.
In mijn geval is dat dus niet zo en is enkel de vergoeding per declaratie code (of hoe dat ook heet) veranderd (verlaagd dus)

Dan lijkt me het beste dat je morgen bij DSW eens navraag gaat doen waarom en hoe ze dat ingeregeld hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:03

Dsw zegt dat de bedragen die mijn ta rekent hoger zijn dan de bedragen die zij vergoeden. (per declaratie code zeg
maar).
Wil ik het volledig vergoed krijgen moet ik opzoek naar een goedkopere tandarts (of eentje die een contract heeft met hun, maar dat had mijn ta tot begin dit jaar ook.... mede daarom heb ik toen voor deze maatschappij gekozen)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:10

Staat die praktijk ook op die site www.vergelijkmondzorg.nl ?

Per 1 april gaan we deze discussie nogmaals voeren maar dan over ziekenhuizen. :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:17

Hij staat er niet bij :n
Moet de praktijk dit zelf invullen? Wat hebben ze er zelf aan als ze dit invullen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:32

Anne_GTI schreef:
De vergoeding van tandheelkundige zorg komt uit de aanvullende verzekering en daar mag elke verzekeraar zelf zijn onderscheid in maken.
(behalve de vergoeding voor kinderen onder de 18, volledige protheses en gemachtigde behandelingen, die vergoeding komt wel uit de basisverzekering)

Anne_GTI, dat is gewoon niet waar: de gemachtigde behandeling die jij noemt blijkt ook niet meer heilig. Machtiging die keurig door mijn man is aangevraagd en goedgekeurd, leverde vorig jaar een heel andere uitkomst (nl. een bijbetaling van €250 afgezien van een evt. te verekenen eigen risico dat nog open stond) dan dit jaar. Diezelfde 'machtiging' levert nu naast die €250 ook nog een een extra bijbetaling van €256 op. Ongehoord.

Mijn man heeft op dit moment een dagtaak aan het bellen naar verzekeringen (als TA) en dan krijgt hij allemaal van die lieve dames die met dezelfde l*l-smoezen komen en als hij dan zegt niet met hun te willen praten maar met de chef of desnoods nog hoger, dan krijgt hij ineens een heel ander verhaal dan aan de patiënt door die lieve dames wordt uitgelegd en wordt er gewoon erkent dat de verzekeraars gewoon minder vergoeden en zich nu aldoor maar verschuilen achter van die vergelijksites.

Maar wat je vergeet: de tarieven zijn vrijgegeven. Wij hebben een minister die zo naief is om te denken dat in een vrije marktwerking de tandartsen hun tarieven naar beneden gaan bijstellen. Wat diezelfde minister vergeet is dat er jaren en jaren lang met vastgestelde tarieven is gewerkt die simpelweg niet omhoog gingen, maar álle andere kosten voor tandartsen wél (ik noem even de loonkosten voor tandartsassistentes, de huisvestingskosten, de praktijkinrichting, het onderhoud daarvan en de onzinnige maatregelen die verplicht moeten worden genomen ivm de WIP-regeling). Denken verzekeraars nou echt dat diezelfde tandartsen na ál die jaren voor hetzelfde tarief te hebben gewerkt niet denken: ik maak een reële berekening van mijn kosten, rekeninghoudend met wat ik hiervoor zei. Tuurlijk heb je de zakkenvullers (maar waar heb je die niet): een helaas negatieve bijwerking van de vrije tarieven, waar niemand (ook de minister niet) iets aan kan veranderen. Maar neem van mij aan dat de meeste tandartsen (en ik ken er veel) toch een redelijk eerlijke tariefsvaststelling hebben gemaakt en daarvoor werken.

Daarom is mijn man ook niet van plan zich door juffies van de verzekering te laten vertellen dat hij 'volgens verkeerd tarief' werkt. Komop zeg: wat zouden die zeggen als hun baas zou zeggen: je verdient een x bedrag en dat hij na januari ineens zou zeggen dat dit wel is afgesproken het jaar daarvoor, maar dat er nu helaas minder wordt vergoed. Ik weet het, het is een krom voorbeeld. Maar waarom zouden tandartsen nu ineens aan de hand van de verzekeraars moeten gaan lopen? Zelfs áls ze dat zouden doen dan zien de verzekeraars (zie je eigen tekst hierboven) wel weer een reden om te zeggen dat de premies volgend jaar écht omhoog moeten omdat de kosten zo gestegen zijn. Flauwekul natuurlijk, want ipv méér te vergoeden, vergoeden ze alleen maar minder. En dat terwijl de premies dit jaar gewoon weer omhoog gegaan zijn.

De verzekeraars zouden zich eens achter de oren moeten krabbelen waarom ze hun klanten zoveel sprookjes aan het vertellen zijn op dit moment.

En nogmaals: de meeste tandartsen zijn helemaal niet blij met één tarief per verrichting, omdat ze zich er terdege van bewust zijn dat een eenheidstarief voor bijv. een vulling betekent dat voor de ene teveel wordt gerekend (bijv. als er geen verdoving wordt gegeven) en voor de andere te weinig, omdat het nu eenmaal een gemiddeld tarief is. Waardoor de patiënt met een simpele recht toe recht aan vulling meteen denkt dat die tandarts écht een stuk duurder geworden is. Maar nee: dat heeft onze minister zo bedacht omdat dit het allemaal simpeler zou maken....

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:47

Ten eerste vind ik 'juffies van de verzekering' heel respectloos. Deze 'juffies' werken zich momenteel een slag in de rondte door deze regelgeving en doen ook maar gewoon hun werk.

Daarnaast zit er zeker een kern van waarheid in je verhaal, maar als alle verzekeraars de tarieven zouden vergoeden die de tandartsen nu rekenen moet jij eens zien hoe snel jij het max van jouw tandartspakket bereikt hebt. 1 wortelkanaalbehandeling en zeg maar dag tegen je vergoeding voor de rest an het jaar :)

En anne_gti, ja die ziekenhuizen, dat gaat pas een feest worden...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:55

Denk jij dat de verzekeraars blij zijn met het loslaten van de tarieven?

Daarnaast worden verzekeraars verrast door de tarieven die pas per 1 januari bekend gemaakt werden door de tandartsen, vele nog later. Ze moesten echter wel hun premie voor de tandartsverzekering bekend maken voor half november. Er zijn tandartsten die maandelijks hun tarieven bijstellen, daar kan een verzekeraar niet op anticiperen omdat het om jaarcontracten met verzekerden gaat.

Er is geen beroepsgroep die in de huidige tijd van recessie een loonsverhoging van gemiddeld 9% kan verantwoorden en daarmee weg komt. Uiteindelijk krijgt de verzekerde de rekening gepresenteerd.

Bij sommige verzekeraars is dat nu omdat er gewerkt wordt met maximumtarieven, bij andere zoals ik al noemde zal dat onherroepelijk volgend jaar komen omdat ze nu serieus verlies draaien op deze producten waardoor het voortbestaan van de maatschappij in gevaar komt.

Misschien is het handiger om via PB deze discussie verder te voeren want voor een leek is dit niet meer te volgen denk ik.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:18

Suuskipje schreef:
Ten eerste vind ik 'juffies van de verzekering' heel respectloos. Deze 'juffies' werken zich momenteel een slag in de rondte door deze regelgeving en doen ook maar gewoon hun werk.

Ik zeg niet dat bij álle verzekeraars juffies werken, maar ik moet zeggen dat de lieftallige dames (misschien had ik het zo moeten zeggen) die hij heeft gesproken écht niet duidelijk konden maken hoe het nou allemaal zat. Als ze het aan een tandarts niet kunnen uitleggen - die heeft tenminste nog kennis van zaken - hoe willen ze dit dan begrijpelijk maken aan klanten. En ik kan je melden dat véél tandartsen zich op dit moment ook een slag in de rondte werken om aan hun patiënten duidelijk te maken hoe het nu zit met de tarieven en wát de verzekeringen proberen af te dwingen bij tandartsen. Mijn man is een paar procent (écht geen 9%) omhoog gegaan, maar de laatste 10 jaar of meer niet: wie kan dát opbrengen al die jaren... Je kunt het in alle gevallen de politiek verwijten omdat die er al jaren een potje van maken. Vorig jaar nog de orthodontisten verplicht naar beneden en nu laten ze die groep ook vrij. Gek hè dat ze dan weer terug gaan naar hun oude tarief (of hoger)...

Maar voor de duidelijkheid: ik zeg helemaal niet dat de verzekeraars álles moeten vergoeden en zeker niet de tarieven die sommige tandartsen nu rekenen. Wat ik zeg is dat ze hun - min of meer vaste - vergoedingen die vorig jaar werden uitgekeerd niet ineens dit jaar naar beneden moeten bijstellen en dat is wat er nu helaas gebeurt in veel gevallen. Je krijgt als patiënt dus minder vergoed voor meer premie en dát klopt m.i. niet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:32

Netje schreef:
Maar voor de duidelijkheid: ik zeg helemaal niet dat de verzekeraars álles moeten vergoeden en zeker niet de tarieven die sommige tandartsen nu rekenen. Wat ik zeg is dat ze hun - min of meer vaste - vergoedingen die vorig jaar werden uitgekeerd niet ineens dit jaar naar beneden moeten bijstellen en dat is wat er nu helaas gebeurt in veel gevallen. Je krijgt als patiënt dus minder vergoed voor meer premie en dát klopt m.i. niet.

En dit stukje in combinatie met een verhoogde premie is precies mijn "probleem".

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:14

Dakotah schreef:
Mijn dochter heeft in februari haar beugel eruit gekregen.
Beugel hadden we 100 % vergoed.
Kreeg een rekening van de orthodontist van 170 euro.
Opgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij.
En bedankt, ben je ook 100 % verzekerd.
Ze moet eigenlijk nog voor nacontrole, worden er ook allerlei foto's gemaakt.
Ik denk dat ik dat maar afzeg, voor ik daar ook nog eens een paar honderd kan bijleggen.

Ja, je geld is natuurlijk belangrijker dan het gebit van je kind...Terwijl je feitelijk gewoon verkeerd verzekerd bent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:22

Anne_GTI schreef:
Maureen; hoe verklaar je dit dan?
http://vergelijkmondzorg.nl/zoek/behand ... ation=3811

TAP Vathorst rekent 497,= voor een E321
TAP Draga rekent 198,38 voor een E321

Lees de toelichting en je weer de reden. Bij Vathorst is incl. techniekkosten en Draga is exclusief.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-03-12 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:28

maureen schreef:
Isabonny schreef:
Bij dezelfde tandartspraktijk (maar bij een andere tandarts) ging mijn schoonvader voor een kroon. Hij sloeg ook achterover van de prijs...iets van over de € 400. Toen hij zei: Laat maar zitten die kroon, toen zei die tandarts: Ach, dan doen we het toch wat goedkoper. Voor iets meer dan € 200 kreeg hij vervolgens een nieuwe kroon....ongelofelijk eigenlijk.

Jammer dat door dit soort miscommunicatie er een fout beeld ontstaat....Dacht je nu echt dat de kroon van 400 euro eenzelfde kroon (materiaal) is als die van 200 euro? Beetje logisch nadenken zou fijn zijn..

Ik wou net zeggen... Onze tandtechnieker kost nog meer dan 200 euro voor een kroon. Dat zijn dus alleen de techniekkosten.. En ja.. een Nederlandse tandtechnieker die er 8 uur in steekt een kroon te maken is idd duurder dan een afdrukje opsturen naar het buitenland waar de kwaliteit veel minder is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:29

en als ik die prijzen zie dan valt me 1 ding op...
de ene praktijk is met behandeling 1 duurder, de andere met behandeling 2
Conclusie: wil je alles vergoed hebben dan ga je voor de controle naar Pietje, voor de gebits reiniging naar klaasje, laat je de foto maken door Japie, ga je voor het vullen van een gaatje naar Henkie maar voor een wortelkanaal behandelijk moet je toch echt bij Kees zijn :+