9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:17

In de grote steden zou dat toch wel heel veel verlichting brengen, die jarenlange wachtlijsten voor een woning slaan in deze tijd nergens meer op. En ombouwen naar woonruimte scheelt in de kosten, sloop is duurder. ;)

Nadat de babyboomers allemaal in het verzorgingstehuis zijn opgenomen komt er natuurlijk zat woonruimte vrij, maar daar 40 jaar op wachten is ook zowat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:24

juval schreef:
als iemand niet wil werken om thuis voor haar (of zijn?) kinderen te zorgen vind ik dat prima.. maar dan zonder uitkering.
ik vind het soms ook wel frustrerend als sommige mensen 'voor de hobby' werken terwijl ze dus een arbeidsplaats bezet houden voor iemand die het echt nodig heeft.

Inderdaad, dit bedoelde ik dus ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:29

rommulus schreef:
Shenavallie schreef:
5. Energie
- Onenigheid vanwege de olieprijzen zou in één keer de kop in gedrukt kunnen worden als men gebruik gaat maken van de uitgewerkte ideeën over rijden op water. Deze techniek is al door een aantal mensen uitgewerkt, maar werden afgekocht voor hoge bedragen. En anders zonnebloemolie in je auto doen!
- Wind, regen, zon, we hebben het allemaal en het is allemaal gratis. De bestaande vormen om dit om te zetten in bruikbare energie is allang afbetaald, dus het is nu pure winst. We kunnen er zelf al een hoop aan doen, maar de overheid moet daar ook aan meewerken. Zet al die onnodige fonteinen maar uit en al die lampen in ruimtes in de gebouwen die niet gebruikt worden. En maak geen gebruik van enorme ontvangstruimtes, want het kost goud geld om die te verwarmen/verlichten.

Dit kan dus nog niet
Rijden op water gaat nog niet werken omdat het scheiden van de bruikbare stoffen van de onbruikbare stoffen heeft meer energie nodig dan dat het oplevert (scheiden van zuurstof en waterstof)
Plus het probleem dat het waterstof reageert met metaal en het zo dusdanig explosief is dat de motor dit niet houd

Vriendlief zou dit tot in de puntjes kunnen uitleggen en hij heeft het bij mij ook gedaan maar ik ben niet zo best met uitleggen :o

HA HA HA, mijn man heeft het me ook al eens uitgelegd! Het klopt, maar in plaats van hun tijd en geld aan onzinnige dingen te verpatsen, zouden ze zich hier over kunnen buigen. Uiteindelijk is het heel rendabel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:30

koningshuis
aanpassingen voor die 130 km per uur gedoe
dierenpolitie
defensie

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:34

Er zitten ook vrij veel mensen in hun eentje in een (vrij groot) huurhuis, terwijl gezinnen in de wachtrij mogen omdat er alleen maar (te) kleine flatjes over zijn. Wellicht dat hier ook wat aan gedaan kan worden om woning tekort aan te pakken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:34

geeen olympische spelen naar nederland halen.

geen politiebewaking meer bij voetbalwedstrijden..

zou dat wat opleveren?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:53

Zoooooooo, dat zou een hoop geld schelen! Als je eens weet hoeveel politie (en ME) er ingezet wordt in Amsterdam als er alleen al sprake is van een MOGELIJKE confrontatie tussen twee voetbalclubs... Echt te belachelijk voor woorden! Ik ben er een groot voorstander van als dit door voetbalclubs zelf wordt bekostigd (er gaan tenslotte toch miljoenen door zo'n organisatie).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:59

Koningshuis, kinderbijslag en hypotheek rente aftrek bij tophypotheken/ inkomens afschaffen. Dan schieten we al een heel eind op!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:10

Figaro schreef:
Nijn schreef:
Werk is er ook wel, mensen moeten alleen niet zo kieskeurig zijn.
Kijk naar de zorg, er is daar zo ontzettend veel vraag naar personeel, krijg je ook nog eens een opleiding cadeau, maar merendeels voelt zich daar te goed voor of wilt enkel een kantoorbaan. Is aan de ene kant best wat voor te zeggen, aan de andere kant zullen wel met z'n allen Nederland draaiende moeten houden :)

Ik ben het met je eens dat als je werkzoekende bent je ook werk onder je 'niveau' zou moeten accepteren. Maar dan nog klinkt het erg makkelijk, veel mensen solliciteren op alles wat 'vacature' heet en worden gewoon echt niet aangenomen.

Geen mensen de zorg in dwingen. Dat werk moet echt een keuze zijn voor mensen. Ik zou er echt niet aan moeten denken dat iemand waar ik om geef om ikzelf verzorgt moet worden door iemand die dat zelf afschuwelijk vind, maar gedwongen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:39

Lekker liberaal topic: van tweeverdieners de één dwingen om de baan op te geven, om thuiszitters aan het werk te helpen. Of thuisblijfmoeders dwingen te werken i.v.m. het komende tekort aan arbeidskrachten. Mensen in grote huizen dwingen te verhuizen naar kleinere woningen. Enz. enz. :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:41

Er worden zat goede ideeen genoemd! Koningshuis, kindertoeslag/kinderopvang, een max. op de hypotheekrente aftrek. Het uitgangspunt moet (naar mijn mening in ieder geval) zijn dat je niet gaat halen bij de mensen die het geld voor Nederland verdienen maar bij de mensen die geld kosten, hoe vervelend dat ook is. Laatst las ik ergens een bericht van een boze moeder die is gekort op haar uitkering en daardoor dit jaar niet op vakantie kon. Dan denk ik wel, tja heel vervelend maar als ik niet werk kan ik ook niet op vakantie (al ken ik natuurlijk niet de situatie van die mevrouw). Het is misschien erg rechts gedacht maar uiteindelijk zijn de mensen die werken wel de 'drijfveer' van de economie! Die moet je 'koesteren'. Daarnaast mogen ze van mij ook mensen die in de WW zitten (voor een langere tijd) inzetten voor vrijwilligerswerk, van verzorging tot bermen opruimen 8-) dan helpen ze nederland ook een handje mee. Dan 'werken' ze toch voor hun 'loon'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:58

biancaaaa schreef:
Er worden zat goede ideeen genoemd! Koningshuis, kindertoeslag/kinderopvang, een max. op de hypotheekrente aftrek. Het uitgangspunt moet (naar mijn mening in ieder geval) zijn dat je niet gaat halen bij de mensen die het geld voor Nederland verdienen maar bij de mensen die geld kosten, hoe vervelend dat ook is. Laatst las ik ergens een bericht van een boze moeder die is gekort op haar uitkering en daardoor dit jaar niet op vakantie kon. Dan denk ik wel, tja heel vervelend maar als ik niet werk kan ik ook niet op vakantie (al ken ik natuurlijk niet de situatie van die mevrouw). Het is misschien erg rechts gedacht maar uiteindelijk zijn de mensen die werken wel de 'drijfveer' van de economie! Die moet je 'koesteren'. Daarnaast mogen ze van mij ook mensen die in de WW zitten (voor een langere tijd) inzetten voor vrijwilligerswerk, van verzorging tot bermen opruimen 8-) dan helpen ze nederland ook een handje mee. Dan 'werken' ze toch voor hun 'loon'.

Mijn god, hoeveel kreeg die vrouw dan wel niet dat ze op vakantie kon? Wij kunnen al jaren niet op vakantie (vorig jaar met enige moeite een klein weekje met een geleende caravan, dit jaar is het nog maar de vraag). 8)7

Abiola

Re: 9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:06

Wat mij betreft kunnen ze de BTW wel een procent verhogen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:25

Shenavallie schreef:
biancaaaa schreef:

Mijn god, hoeveel kreeg die vrouw dan wel niet dat ze op vakantie kon? Wij kunnen al jaren niet op vakantie (vorig jaar met enige moeite een klein weekje met een geleende caravan, dit jaar is het nog maar de vraag). 8)7

Dat weet ik niet maar ik weet wel dat er inderdaad bepaalde regelingen zijn. Mijn tante (alleenstaande moeder met drie kinderen) mag haar kinderen ook ieder jaar op kosten van de gemeente op vakantiekamp sturen (een week). Dat vind ik ook al dubbelzinnig maar dat komt dan nog ten goede van de kinderen. Verder werkt mijn tante ook ontzettend hard in de schoonmaak maar zit op het mimimum. Al zijn dat soort dingen (vakanties e.d.) echt wel dingen waar op bezuinigd kan worden. Dat is toch een soort van luxe.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:13

Abiola schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, want dat betekent dat Jan Kaas weer mag gaan inleveren... Wat voor jou een procent is, is voor een ander een behoorlijk verschil.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:19

biancaaaa schreef:
Dat weet ik niet maar ik weet wel dat er inderdaad bepaalde regelingen zijn. Mijn tante (alleenstaande moeder met drie kinderen) mag haar kinderen ook ieder jaar op kosten van de gemeente op vakantiekamp sturen (een week). Dat vind ik ook al dubbelzinnig maar dat komt dan nog ten goede van de kinderen. Verder werkt mijn tante ook ontzettend hard in de schoonmaak maar zit op het mimimum. Al zijn dat soort dingen (vakanties e.d.) echt wel dingen waar op bezuinigd kan worden. Dat is toch een soort van luxe.

Dat ben ik helemaal met je eens: vakantie is een vorm van luxe, maar wel heel hard nodig. Zelf werk ik met paarden en verdien echt het minimumloon, geen kilometervergoeding, geen extra vakantiegeld (daarom zijn we zo blij met een eventuele fooi). Er wordt wel eens geroepen: "Waarom zoek je dan niet een betere baan, want je hebt niet voor niets stapels papieren en een goed stel hersens". Het punt is dat men je niet meer aanneemt als je langer dan een bepaalde tijd niet meer een soortgelijke functie hebt bekleed. Ooit werkte ik op kantoor en nog niet zo lang geleden heb ik daar weer een poging voor gedaan met solliciteren, maar men wil je gewoon niet meer omdat men DENKT dat je niet meer meekomt. Nu zou ik het liefst mijn huidige baan willen houden, want het is letterlijk en figuurlijk een wereldbaan, maar financieel gezien zou het wel wat meer mogen zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:25

Shenavallie schreef:
Abiola schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, want dat betekent dat Jan Kaas weer mag gaan inleveren... Wat voor jou een procent is, is voor een ander een behoorlijk verschil.

We moeten ook allemaal inleveren, dan lijkt me dit juist wel een slimme manier. Daarnaast mag er wat mij betreft ook inderdaad wel wat aan de HRA en huurtoeslag gedaan worden. En zo kan ik nog wel een hele rits opnoemen :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:28

@ Abiola: Maar we moeten al zoveel inleveren en meer betalen. Kijk naar de zorgtoeslag, die nog niet zo lang geleden alweer omhoog is gegaan. Kijk naar de prijzen in de supermarkt. Ze zijn dan wel met centen en dubbeltjes omhoog gegaan, zodat het niet zo heel erg opvalt, maar het is toch heel wat. En wat dacht je van sommige producten die nu in kleinere hoeveelheden verkocht worden voor dezelfde prijs. Dan lijkt het of de prijzen niet gestegen zijn, maar je krijgt wel minder voor dat geld. En zo kan ik ook nog een hele rits opnoemen waar we nu al de dupe van zijn (benzineprijzen, eigen risico die verhoogd is, etc.). Het ligt mijns inziens nu bij de regering/overheid om in hun eigen straatje te gaan kijken en te gaan vegen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:39

Maar de regering zijn wij ook. We vormen samen dit land, en wanneer er bezuinigd moet worden, moeten we dat allemaal doen. Net zoals we allemaal profiteren in betere tijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:43

idd.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:46

1. ambtenaar korten op salaris, 2de kamer: chauffeur eruit, een beetje hogefunctionaris kan prima zelf rijden
2. ontwikkelingshulp -> miljoenen naar het buitenland terwijl we in nederland steeds meer achteruit gaan.
3. de euro waarom waren we er uberhaubt aan begonnen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:05

Ik vind: bezuinigen op alle schade als gevolg van o.a. verkeerde mentaliteit.
- roekeloos gedrag (onnodige ongevallen veroorzaken door te asociaal rijgedrag, met z'n 3-en naast elkaar fietsen zonder licht, onvoldoende voorbereid gaan sporten, geen helm op de brommer, etc.)
- agressie en geweld (in het uitgaansleven, voor tijdens en na voetbalwedstrijden, in huis, etc)
- vervuiling (afval op straat en in bermen gooien, graffiti die verwijderd moet worden, etc.)
- vernielingen (kapot trappen van bushokjes, ingooien van autoruiten, etc.)
- drank- en drugsmisbruik (hoge zorgkosten)
- misbruik van regelingen

Daarnaast bezuinigen op:
- dure kunstwerken (bijvoorbeeld langs de weg of in openbare ruimten)
- allerlei milieumaatregelen die geen enkel effect hebben maar meer vanuit een soort van moraliteit genomen worden
- JSF
- inefficiente ontwikkelingshulp (dus niet bezuinigen op noodhulp)/ inefficiente goede doelen
- energieverbruik
- onnodig/ onterecht declareren
- snoepreisjes voor zogenaamde probleemjongeren
- opknappen van "probleemwijken" door de overheid
- in het leven roepen van een overmaat aan regelingen en wetten.

Kort gezegd: verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag en zo allerlei kostenposten omlaag brengen, ipv aan te schoppen tegen "de overheid" en "de rijken".

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:08

Shenavallie schreef:
@ Abiola: Maar we moeten al zoveel inleveren en meer betalen. Kijk naar de zorgtoeslag, die nog niet zo lang geleden alweer omhoog is gegaan. Kijk naar de prijzen in de supermarkt. Ze zijn dan wel met centen en dubbeltjes omhoog gegaan, zodat het niet zo heel erg opvalt, maar het is toch heel wat. En wat dacht je van sommige producten die nu in kleinere hoeveelheden verkocht worden voor dezelfde prijs. Dan lijkt het of de prijzen niet gestegen zijn, maar je krijgt wel minder voor dat geld. En zo kan ik ook nog een hele rits opnoemen waar we nu al de dupe van zijn (benzineprijzen, eigen risico die verhoogd is, etc.). Het ligt mijns inziens nu bij de regering/overheid om in hun eigen straatje te gaan kijken en te gaan vegen.

Zorgtoeslag omhoog? Dat bedoelde je denk ik niet?
Prijzen in de supermarkt met centen omhoog heet inflatie, dat is 'normaal'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:53

Inflatie is ook normaal, maar het gaat momenteel wel heel erg hard. Waarschijnlijk valt het pas op als je zelf wat minder te besteden hebt...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:12

gummie schreef:
Ik vind: bezuinigen op alle schade als gevolg van o.a. verkeerde mentaliteit.
- roekeloos gedrag (onnodige ongevallen veroorzaken door te asociaal rijgedrag, met z'n 3-en naast elkaar fietsen zonder licht, onvoldoende voorbereid gaan sporten, geen helm op de brommer, etc.)
- agressie en geweld (in het uitgaansleven, voor tijdens en na voetbalwedstrijden, in huis, etc)
- vervuiling (afval op straat en in bermen gooien, graffiti die verwijderd moet worden, etc.)
- vernielingen (kapot trappen van bushokjes, ingooien van autoruiten, etc.)
- drank- en drugsmisbruik (hoge zorgkosten)
- misbruik van regelingen
je bedoelt waarschijnlijk niet het "bezuinigen" op...: maar simpel de veroorzaker laten dokken voor de door hun zelf aangericht schade ipv de gemeenschap ?
Daar ben ik glad voor :D en is rechtvaardig.