Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:26

En hoewel het natuurlijk reuze interessant is om te discusseren over mijn woordkeus in dit topic en wie dat anders had gedaan en hoe, zou ik graag over de inhoud van het bericht willen discussiëren.

Hoe staan mensen tegen over het syndroom van down? Is dat dan ook niet levensvatbaar genoeg? Ik durf te zeggen dat er genoeg mensen zijn in NL die dit denken maar niet hard op zouden durven zeggen..

LindyH

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te vermoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:27

Ik denk dus dat je meer kans hebt op een goede discussie als je de titel laat wijzigen.

050206051012

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te vermoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:29

Lijkt mij ook, de titel klopt niet met het nieuwsbericht.
Misschien dat iemand de behoefte voelt om te temmen om de topictitel te laten wijzigen? :)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:29

Daar kan ik je niet anders dan gelijk in geven maar ik kan het niet meer wijzigen helaas.

Edit. Temmen is natuurlijk een idee. Ga ik doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:30

@Glitfaxi, ik vind dat mensen met het syndroom van Down best mogen blijven leven hoor :j
Ze kunnen misschien niet goed meekomen met onze maatschappij, maar degenen die ik heb gezien die dat syndroom hadden, hadden veel plezier in het leven. Ik vind ze dus levensvatbaar genoeg

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:33

Stel dat je tijdens de zwangerschap uit de test krijgt dat het kind het syndroom van down krijgt, zou je dan kiezen voor abortus? Zo ja, wat is er dan anders dan dat je het vlak na de geboorte weet? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:36

Glitfaxi schreef:
Stel dat je tijdens de zwangerschap uit de test krijgt dat het kind het syndroom van down krijgt, zou je dan kiezen voor abortus? Zo ja, wat is er dan anders dan dat je het vlak na de geboorte weet? :)

Wij hebben bewust geen nekplooimeting uit laten voeren, omdat ik Syndroom van Down 'niet zo erg' had gevonden.
Had het een afwijking geweest waardoor de levensverwachting kort/onwaardig zou zijn, dan hadden wij de zwangerschap af laten breken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:42

Glitfaxi schreef:

Persoonlijk zou ik het kind dan ook laten komen. Het zij dan maar zo en daar moet je meer leren leven :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:44

Glitfaxi schreef:
Dokters moeten het recht krijgen om een pasgeboren baby te vermoorden wanneer deze gehandicapt, ongewenst of simpelweg te duur zijn volgens filosoof en medisch eticus Fransesca Minerva.

Diep triest... als moeder van 3 kinderen dacht ik dat het echt een vergissing moest zijn, maar helaas staan de artikelen erbij.... gehandicapt, ongewenst en simpelweg te duur is voor mij gewoonweg moord (doden is hetzelfde als vermoorden, al klinkt het misschien vriendelijker ;( )

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat er misschien uitzonderingen zijn als het kindje als een kasplantje zou moeten leven.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:45

Noem het hoe je wilt maar actief een leven stopen door bv euthenasie blijft voor mij moord, zo denk ik ook over abortus. Stoppen met behandelen is stoppen met symptoom bestrijden en ligt anders en ben ik wel voor.

Voor mij is ieder kind welkom

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:46

Net alles doorgelezen!
Ik ben niet tegen abortus mocht het kindje niet levensvatbaar of zwaar gehandicapt zijn, maar denk wel bij mijzelf, als het op de wereld komt, dan moet je er ook als ouder voor staan en niet zeggen geef maar een spuitje het is toch niet wat ik verwacht had. Niet als ze geboren zijn, tot de 24e wk heb ik er vrede mee! Er zijn voldoende onderzoeken tegenwoordig, waardoor ze er al vroeg achter kunnen komen, mocht er wat mis zijn met het kindje!

Heb ook een zwangerschap achter de rug wat niet helemaal goed ging. Hadden we natuurlijk niet verwacht van te voren en daar wil je ook niet over na denken van te voren. Ook al werk je in de gehandicapten zorg.
Gelukkig is alles goed afgelopen en heb ik een kerngezonde dochter gekregen! Maar het had ook anders kunnen lopen!

Maar wat ik me nu verder afvraag. Wat als je kind een ongeluk krijgt en er gehandicapt uitkomt of je man.
Niet aangeboren hersenletsel. Wat wil je dan doen, spuitje geven of proberen om te kijken in hoeverre iemand kan revalideren!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:47

Overigens -bedenkt het zich ineens- dacht ik na de geboorte van mijn zoontje dat hij Down had. Ik dacht nog: 'zul je zien hee... bewust niet laten onderzoeken'. Hij had een beetje bolle ogen, hebben 3 verschillende artsen naar gekeken (ik maakte me toch wel zorgen), maar de bolle ogen bleken te komen omdat hij een 'beetje' klem had gezeten, was de volgende dag dus ook weg.

trustHim, soms is stoppen met behandelen genoeg om een kind te laten overlijden. Soms moet er gewoon gestopt worden...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:49

trustHim, soms is stoppen met behandelen genoeg om een kind te laten overlijden. Soms moet er gewoon gestopt worden...[/quote]

Hier ben ik het mee eens, maar dat geldt niet alleen voor kinderen!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:49

Maar bij het syndroom van down heb je ook kans op het ontstaan van allerlei stoornissen waardoor kinderen een kasplantje kunnen worden, die kans is behoorlijk groot omdat een groot percentage van de kinderen met het syndroom van down epileptisch is en dit vaak gecombineerd gaat met een syndroom (denk aan lennox-gastaut) en deze kinderen ook een kans hebben op het worden van een kasplantje. En dan?

Anders om is het dan wel oke (een kind die meervoudig complex gehandicapt kind laten doden) terwijl er nog niks gezegd kan worden over de aard vd beperking of het toekomstperspectief en het kind misschien wél zou kunnen leren/lopen/praten etc, maar het syndroom van down dat zo ontzettend veel risico's met zich mee brengt mag wel blijven leven?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:50

Interessant artikel :j Ik vind de stelling van de dokter interessant, omdat je die redenering ook kunt gebruiken als anti-abortus. Want wat is eigenlijk het verschil als je een kindje laat aborteren dat gehandicapt is of als het ingeslapen wordt na geboorte? Is daar verschil in? We hebben er allerlei tests voor om geboorteafwijkingen aan te tonen, zodat je hierna eventueel abortus kunt plegen (of uiteraard andere maatregelen zoals operatie e.d.).

En ook abortus op gezonde kinderen is toegestaan! Maken die aantal weken verschil in of het ethisch is het kindje te doden of niet?

Overigens vind ik dat een kindje dat dermate zwaar gehandicapt is en daarmee geen kans heeft op een menswaardig leven inderdaad geëuthaniseerd moet kunnen worden. Maar dat zie ik dan als recht van het kind, het recht op een menswaardig leven. Niet als het recht van een dokter of ouder. Zo'n beslissing moet uberhaupt nooit bij dokters liggen en mag nooit met geld te maken hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:52

Quellian dat bedoel ik dus, pijn vrij houden met morfine ook voorstander maar geen levens rekken.

Ik vind dat mensen niet moeten beslissen over leven of dood. Alleen wel of niet behandelen en ja dat bedoel ik voor alle leeftijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:54

Glitfaxi, 'mag, mag', van mij mogen alle kinderen leven, ieder mens heeft recht op leven. Jawel, LEVEN, niet OVERLEVEN.
Veel mensen met Down hebben ook hartkwalen, maar hee... ook veel mensen zónder Down hebben hartkwalen.

IK DENK dat ouders wat 'vrijer' gelaten moeten worden in bepaalde keuzes. Zoals wat ik al eerder zei; een kind dat enkel in leven kan blijven door apparaten is vaak niet omdat de ouders dat zo graag willen.
En zoals die ex collega; hij en zijn vrouw zouden uit de ouderlijke macht gezet worden als zij door bleven 'drammen' over het stoppen van de behandeling (overigens hebben we het hier over een kindje met 1 oog, missende tenen, 6 vingers per hand, geen middenrif -darmen in borstkas-, open verhemelte, open rug, vergroeiingen, etc.).

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:55

Maar in NL is de wetgeving toch dat je ook niet meer abortus mag plegen als de foetus 24 weken is en dus levensvatbaar? Dan is de baby uit de buik toch ook levensvatbaar??

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:57

Quellian schreef:
Glitfaxi, 'mag, mag', van mij mogen alle kinderen leven, ieder mens heeft recht op leven. Jawel, LEVEN, niet OVERLEVEN.
Veel mensen met Down hebben ook hartkwalen, maar hee... ook veel mensen zónder Down hebben hartkwalen.

IK DENK dat ouders wat 'vrijer' gelaten moeten worden in bepaalde keuzes. Zoals wat ik al eerder zei; een kind dat enkel in leven kan blijven door apparaten is vaak niet omdat de ouders dat zo graag willen.
En zoals die ex collega; hij en zijn vrouw zouden uit de ouderlijke macht gezet worden als zij door bleven 'drammen' over het stoppen van de behandeling (overigens hebben we het hier over een kindje met 1 oog, missende tenen, 6 vingers per hand, geen middenrif -darmen in borstkas-, open verhemelte, open rug, vergroeiingen, etc.).

Dat vind ik dan weer de andere kant van het verhaal. Maar dat zou ik niet eens inde catagorie levensvatbaar plaatsen, laat staan beperkt. Dit zou ik zeker kwalijk vinden en vind ook dat de ouders hier in de keus zouden moeten hebben omdat het niet realistisch is met een kind als deze in dit verhaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:58

Glitfaxi schreef:
Maar in NL is de wetgeving toch dat je ook niet meer abortus mag plegen als de foetus 24 weken is en dus levensvatbaar? Dan is de baby uit de buik toch ook levensvatbaar??

Dus als een kind levensvatbaar is mag er niks meer aan 'gebeuren'?

Zie het verhaal van Quellian. Dat kind was ook levensvatbaar, moeten we het daarom vanaf blijven? 'Gelukkig' stopte het lijden na 6 dagen, maar waarom moeten we tot dan wachten? Waarom niet een lijdensweg voorkomen van 6 dagen, 6 weken of 6 maanden?

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:59

geerke schreef:
vermoorden?
je bedoelt euthanasie?....anders zou een dierenarts ook veel dieren vermoorden ;)

Ik denk dat bij zwaar lichamelijk of geestelijk handicap dit helemaal geen slecht idee is.
Maar gewoon omdat het een ongelukje was en het toch niet uitkomt een baby...zou ik het schandalig vinden.
Maar ja,waar ligt de grens?

Ik ben het met je eens, grenzen zijn heel moeilijk te bepalen bij dit soort zaken/situaties.
Als het kindje idd geen waardig bestaan zou kunnen leiden door de handicap of ziekte ben ik ook niet tegen. Maar dat heb ik ook bij euthanasie bij volwassenen. ( en dieren natuurlijk waar dit de normaalste zaak van de wereld is.... :? )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:00

Glitfaxi schreef:

In Nederland gaan ze erg ver... té ver als je mij vraagt :o Ze doen aan erg late abortussen en dan niet alleen in het geval van 'niet levensvatbaar', maar inderdaad ook bij 'te duur' of 'geen zin in/tijd voor een baby'.

De baby van de collega was ook niet levensvatbaar, na 6 dagen (ondanks dat de artsen weigerden te stoppen met behandelen) is het kindje alsnog overleden.
Dit was een foutje geweest van de echoscopiste met de 20 weken echo, die was tijdens de echo druk met het regelen van een feestje van een vriendin aan de telefoon dat ze niet had opgemerkt dat het kindje 6 vingertjes per handje had en tenen miste. Dan had Trisomie 13 eerder vastgesteld kunnen worden en had de zwangerschap afgebroken kunnen worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:02

De vergelijking tussen mensen en dieren die hier op bokt steeds opduikt snap ik niet. Voor mij is dat echt geen vergelijking

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:02

Maar wat is een waardig leven? Is dat het verhaal van quellian of is dat al bij een aantal meervoudig complex gehandicapte kinderen uit een kinderdagcentrum, om even een voorbeeld te noemen, een meisje van 6 jaar dat niet kan lopen, praten, luier omheeft, nog niet eens de mogelijkheid heeft om met een knop oid aan te geven wat ze wil, wel alle 10 handen en voeten heeft, maar op dit moment nog maar 40 cm is?

Nuage

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:08

Alle 10 handen en voeten lijkt me een beetje heftiger dan het is hoop ik... maar ik moet eerlijk zeggen dat wat jij omschrijft me echt vreselijk klinkt. Net als een meisje wat doof en blind geboren is. Vind ik ook vreselijk. Maar het is zo moeilijk in te schatten wat nog een waardig leven is omdat ik het enkel kan vergelijken met mijn kwaliteit van leven. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe het is als je zo geboren wordt en niets anders kent.