Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muppett schreef:Met jullie bedoel ik een aantal mensen in dit topic die zich nogal anti gelovig profileren (imo)
Dat de bijbel mensen/dieren naar beneden haalt is ook een mening. Mijn ervaring is dat juist helemaal niet. In de bijbel wordt juist opgeroepen om respectvol met dieren en de natuur om te gaan, omdat God die heeft gemaakt. Iets wat hij gemaakt heeft kapotmaken is in Gods ogen een grote zonde.
Dus de bijbel is een stuk natuurvriendelijker dan je denkt @baileymix.
BaileyMix schreef:Muppett schreef:Met jullie bedoel ik een aantal mensen in dit topic die zich nogal anti gelovig profileren (imo)
Dat de bijbel mensen/dieren naar beneden haalt is ook een mening. Mijn ervaring is dat juist helemaal niet. In de bijbel wordt juist opgeroepen om respectvol met dieren en de natuur om te gaan, omdat God die heeft gemaakt. Iets wat hij gemaakt heeft kapotmaken is in Gods ogen een grote zonde.
Dus de bijbel is een stuk natuurvriendelijker dan je denkt @baileymix.
Absoluut niet, dieren worden in de bijbel naar mijn mening echt wel minderwaardig neergezet dan mensen. Net zoals dat in sommige bijbelverhalen schapen worden geslacht etc. alsof het niets is, vindt ik gewoon zwaar respectloos en veel te ver over de grens.
Cassidy schreef:De evolutietheorie en het scheppingsverhaal. Kan het niet allebei? Wie zegt dat een dag echt 24 uur moet hebben? Daar echt aan vasthouden, en de bewijzen die er zijn dat het langer heeft geduurd dan 7x24 uur compleet negeren...tja....
xannex123 schreef:@ zoolgangster ,
als aan het eind van mijn leven god en de hemel bestaat geloof ik niet dat God dan zo is om de mensen die goed hebben geleefd en altijd met respect met andere mensen zijn om gegaan iemand weigerd om naar de hemel te gaan omdat die gene niet geloofde . ik denk dat Gid niet zo is .
Ik geloof zelf niet maar als er een hemel bestaat en ik heb goed geleefd weigerd God mij hoop ik niet vanwege mijn geloof .
Niwla schreef:@xxxannex123: ik vind dat lastig..
Ik zie dat altijd een beetje als een buurman waar je nooit naar om kijkt, nooit gedag zegt en niet helpt als hij ziek is, die je eigenlijk compleet negeert, maar waar je wel ineens op de stoep staat als hij een groot feest geeft.Beetje oneerlijk toch?
Al hoop ik natuurlijk wel dat iedereen in de hemel komt! Ik neem de gok liever niet, dus ik geloof lekker!
Niwla schreef:@peacehorses: in ieder geloof heb je natuurlijk de extremen. Ik snap best dat atheïsten niet langs de deur gaan: "wij geloven in niets, doe mee!" Grapje natuurlijk.
Over het algemeen willen christenen jou niet hun geloof opdringen omdat het Gods wil is, maar omdat zij geloven dat alleen christenen in de hemel komen en ze jou daar ook graag willen hebben.
Ik geloof wel dat alles voorbestemd is. En ik geloof ook dat diegene die snel rijk wordt door een heleboel leugens daar in een volgend leven voor betaalt. "De laatsten zullen de eerrsten zijn" staat er in de bijbel.
Daarnaast wil ik nog even kwijt dat het grootste gebod in het christendom is:"heb je naaste lief als jezelf". Stel je voor hoe prachtig de wereld zou zijn als iedereen dat deed! Helaas vergeten veel christenen dit gebod gemakshalve en die verpesten het voor de rest.
Mixje90 schreef:Citaat:Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?
Hoezo word de THEORIE dan als feit gezien? Genoeg wetenschappers die dat niet als feit zien en er niet in geloven....
I know dat t off topic is, maar wilde dat even kwijt
eenitraM schreef:Ik heb het topic nog niet doorgelezen. Neem ik morgen de tijd voor.
Het begint al met de openingszin; RESPECT voor geloof. Mijn god, TS, we leven in een maatschappij waar geloof een (imo) te grote rol speelt. Het politieke systeem? Geloof. Normen en waarden? Grotendeels geloof. Schelden met appelflap? Eeh, geven en nemen.
De bijbel, thora, koran? Allemaal "heilige geschriften" met dezelfde verhaallijn. Toch worden deze verhalen anders opgevat en wie zegt dat ze waar zijn?
Ik ben van mening dat je een land niet kan regeren met een geloof als achtergrond (CDA, CU). Ik ben ook van mening dat je niet in de kerk hoeft te trouwen, niet op je 25 kinderen moet hebben en moet samenwonen met de enige tot de dood ons scheidt. Maar toch wordt het nog steeds doorgedrukt.
Beetje respect voor de ongelovigen graag, want die worden met de lange nek aangekeken omdat ze niet naar de Nederlandse maatstaven denken.
Pfff.. Geloven.. Ik probeer in mezelf te geloven, dat is al moeilijk genoeg
peacehorses schreef:eenitraM schreef:Ik heb het topic nog niet doorgelezen. Neem ik morgen de tijd voor.
Het begint al met de openingszin; RESPECT voor geloof. Mijn god, TS, we leven in een maatschappij waar geloof een (imo) te grote rol speelt. Het politieke systeem? Geloof. Normen en waarden? Grotendeels geloof. Schelden met appelflap? Eeh, geven en nemen.
De bijbel, thora, koran? Allemaal "heilige geschriften" met dezelfde verhaallijn. Toch worden deze verhalen anders opgevat en wie zegt dat ze waar zijn?
Ik ben van mening dat je een land niet kan regeren met een geloof als achtergrond (CDA, CU). Ik ben ook van mening dat je niet in de kerk hoeft te trouwen, niet op je 25 kinderen moet hebben en moet samenwonen met de enige tot de dood ons scheidt. Maar toch wordt het nog steeds doorgedrukt.
Beetje respect voor de ongelovigen graag, want die worden met de lange nek aangekeken omdat ze niet naar de Nederlandse maatstaven denken.
Pfff.. Geloven.. Ik probeer in mezelf te geloven, dat is al moeilijk genoeg
hihiwat je over de heilige geschriften zegt, ik blijf er ook wat dat betreft bij dat het boeken zijn die door mensen geschreven zijn en wat mensen doen is of kan flawed zijn, en ik ben ooit een man tegengekomen die ook gelovig was, maar uitlegde dat hij de bijbel niet als iets letterlijks zag, maar dat je -net als bij een goed boek- ook tussen de regels door moet lezen om te begrijpen wat het betekent. En dat kunnen veel mensen volgens mij niet zo goed. Ik heb soms ook het idee dat god en de bijbel een beetje schuilplekken zijn geworden, als iets neit goed gaat dan lost god het wel op en als iets wel goed gaat moet je god wel bedanken want anders gaat het misschien morgen fout, dat soort dingen. Mensen willen niet meer instaan voor hun eigen acties want god heeft het zo gewild.