respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annesterre

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:42

@muppet waar maak jij uit op dat in dit topic word gezegd dat christenen dom zijn omdat ze de bijbel lezen ?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:49

Muppett schreef:
Met jullie bedoel ik een aantal mensen in dit topic die zich nogal anti gelovig profileren (imo)
Dat de bijbel mensen/dieren naar beneden haalt is ook een mening. Mijn ervaring is dat juist helemaal niet. In de bijbel wordt juist opgeroepen om respectvol met dieren en de natuur om te gaan, omdat God die heeft gemaakt. Iets wat hij gemaakt heeft kapotmaken is in Gods ogen een grote zonde.
Dus de bijbel is een stuk natuurvriendelijker dan je denkt @baileymix.

Absoluut niet, dieren worden in de bijbel naar mijn mening echt wel minderwaardig neergezet dan mensen. Net zoals dat in sommige bijbelverhalen schapen worden geslacht etc. alsof het niets is, vindt ik gewoon zwaar respectloos en veel te ver over de grens.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:58

BaileyMix schreef:
Muppett schreef:
Met jullie bedoel ik een aantal mensen in dit topic die zich nogal anti gelovig profileren (imo)
Dat de bijbel mensen/dieren naar beneden haalt is ook een mening. Mijn ervaring is dat juist helemaal niet. In de bijbel wordt juist opgeroepen om respectvol met dieren en de natuur om te gaan, omdat God die heeft gemaakt. Iets wat hij gemaakt heeft kapotmaken is in Gods ogen een grote zonde.
Dus de bijbel is een stuk natuurvriendelijker dan je denkt @baileymix.

Absoluut niet, dieren worden in de bijbel naar mijn mening echt wel minderwaardig neergezet dan mensen. Net zoals dat in sommige bijbelverhalen schapen worden geslacht etc. alsof het niets is, vindt ik gewoon zwaar respectloos en veel te ver over de grens.

De bijbel is zo wie zo respectloos naar alles en iedereen die niet gelooft....neem alleen al dat verhaal over de dode...of was het rode...zee.......ze waren over en het water kwam weer terug.........of de ark......iedereen mocht voor straf verdrinken.....iedereen mag van mij zn eigen hobby hebben hoor,maar kom niet aan met leuter koek dat het in de bijbel allemaalokis

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:15

In bijbelse tijden waren er nog geen sociale uitkeringen en was overleven van mensen al zwaar genoeg. Er waren nog geen vleesvervangers te koop in AH, dus werden er dieren doodgemaakt om op te eten. Daar doet de bijbel niet moeilijk over, eh nee dat klopt niet: er staan regels in over het feit dat je geen dieren mag uitroeien: geen eieren rapen èn de moedervogel vangen, geen bokje in de melk van zijn moeder koken je mag zelfs geen bomen uitroeien om een stad te belegeren... In het oude testament waren de dierenoffers een vooruitwijzing naar de lijdende dienstknecht van God. Maar ja, dat is moeilijk te begrijpen voor veel westerse mensen, voor wie eten uit de magnetron afdeling van de buurtsuper komt...

Vraagje aan de atheisten: stel je voor dat na dit leven blijkt dat God bestaat, en dat de gelovigen gelijk hadden; gaan jullie dan jezelf verwijten maken of de gelovigen die jullie niet waarschuwden?

Ok, ik weet het, lastig die vraag van tevoren te beantwoorden, maar ik begrijp dat veel mensen zichzelf graag ruimdenkend en intelligent vinden, dan mogen ze best eens even nadenken toch? :P

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:18

@papagroom: "leuter koek"? Dat is nou precies de houding waarom christenen het idee krijgen dat zij dom zijn om in zoiets te geloven. En wat betreft de ark e.d. : dat was echt niet omdat God dat nou zo leuk vond.

11 In Noachs tijd was de aarde in Gods ogen verdorven en vol onrecht. 12 Toen God zag dat de aarde door en door slecht was..

Volgens de bijbel was Noach met zijn gezin de enige die nog fatsoenlijk leefde. Stel dat het allemaal mensen waren met ideeën als Hitler of gedachten als Breivik? Een extreem voorbeeld, maar niet minder extreem dan de gedachten dat God het leuk vindt om zomaar de aarde onder water te zetten imo. :)

Ik ben vooral blij dat er in ieder geval nog één fatsoenlijk mens op aarde was die God wilde sparen. Anders was ik er nu niet geweest. :+

Mensen kunnen de bijbel altijd zo heerlijk uit zijn verband trekken. De meeste verhalen en gebeurtenissen uit de bijbel worden er in uitgelegd, maar die wordt nooit genoemd in zulke discussies.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:18

@ zoolgangster: nou, dat ligt er aan :') als ik in de hel beland dan denk ik dat ik me toch zwaar belabbert voel dan :+

edit: ik bedoel dus dat ik in de hel beland omdat ik niet geloofde. Dan voel ik me behoorlijk belabbert... maar stél dat 't tóch zo is, dan mag ik toch hopen dat god daarvoor mensen niet in de hel stopt (of wat dan ook) en dat baseert op een 'goed' of 'slecht' leven geleid te hebben. Dus ik heb natuurlijk foute dingen gedaan, heb wel eens iemand uitgescholden, maar ik heb bijv. nooit iemand vermoord.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 10-02-12 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:23

Cassidy schreef:
De evolutietheorie en het scheppingsverhaal. Kan het niet allebei? Wie zegt dat een dag echt 24 uur moet hebben? Daar echt aan vasthouden, en de bewijzen die er zijn dat het langer heeft geduurd dan 7x24 uur compleet negeren...tja....

nou dat een dag 24 uur heeft en een beetje ligt gewoon aan de zon en hoe wij er omheen draaien niks meer en niks minder zo is de dag op mars ook geen 24 uur

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:25

@ zoolgangster ,
als aan het eind van mijn leven god en de hemel bestaat geloof ik niet dat God dan zo is om de mensen die goed hebben geleefd en altijd met respect met andere mensen zijn om gegaan iemand weigerd om naar de hemel te gaan omdat die gene niet geloofde . ik denk dat Gid niet zo is .
Ik geloof zelf niet maar als er een hemel bestaat en ik heb goed geleefd weigerd God mij hoop ik niet vanwege mijn geloof .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:30

xannex123 schreef:
@ zoolgangster ,
als aan het eind van mijn leven god en de hemel bestaat geloof ik niet dat God dan zo is om de mensen die goed hebben geleefd en altijd met respect met andere mensen zijn om gegaan iemand weigerd om naar de hemel te gaan omdat die gene niet geloofde . ik denk dat Gid niet zo is .
Ik geloof zelf niet maar als er een hemel bestaat en ik heb goed geleefd weigerd God mij hoop ik niet vanwege mijn geloof .

nee hoor god houd van iedereen. maar als ik eens een keer wens te vloeken en dan zodanig dat het ook oplucht en niemand het hoort, ach. soms horen ze het ook wel, en nee die ga ik hier niet neerzetten. om niemand van zn geloof af te laten vallen :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:32

@xxxannex123: ik vind dat lastig..
Ik zie dat altijd een beetje als een buurman waar je nooit naar om kijkt, nooit gedag zegt en niet helpt als hij ziek is, die je eigenlijk compleet negeert, maar waar je wel ineens op de stoep staat als hij een groot feest geeft. :P Beetje oneerlijk toch?

Al hoop ik natuurlijk wel dat iedereen in de hemel komt! Ik neem de gok liever niet, dus ik geloof lekker! :P

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:32

ik heb niet het hele topic gelezen, ik ga puur even in op de beginpost: ik ben me er zelf niet van bewust dat er tegenwoordig alleen maar films worden gemaakt die antichristelijk zijn. En ik sloeg net de Insite open, die m'n broertje krijgt omdat hij naar de EO jongerendag ging (nee, niet gelovig), en daar staat een stukje over vampierfilms, waarover iemand zegt "ja, goed gespeeld van de duivel om zo'n occult wezen in de hoofdrol van een populaire film te zetten". Nou dát soort opvattingen, daar word ik dus moe van. Ik heb verder niks tegen God, wel tegen zijn 'aanhangers' die op deze manier geloven, zo ontzettend closed-minded, om nog maar niet te spreken van alle mensen die ik ken die vinden dat God daadwerkelijk tegen ze praat en ze opdrachten geeft (dat varieert van iemand vertellen waar iemand anders z'n tas ligt tot bij een sekte gaan omdat dat van God moet), en ik kan me dus écht niet voorstellen dat God zich met dat soort dingen (en mensen) bezig zou willen houden, alleen maar omdat zij heel streng gelovig zijn.

Daarnaast heb ik nog nooit atheïsten of paganisten langs de deuren zien gaan om het geloof te verkopen en heb ik nog nooit meegemaakt dat een atheïst of paganist tegen iemand anders zei dat die persoon bezeten was omdat hij andere kleren draagt dan de rest van de mensen (ja, dat heb ik te horen gekregen van een christen). Ik heb überhaupt nog nooit andersgelovigen gezien die iedereen in hun omgeving proberen te overtuigen dat ze moeten gaan geloven, dus ik denk dat deze 'aftakeling' van het christendom niet heel gek is. En dat hoef je niet persoonlijk op te vatten, want niet iedereen is zo, maar ik zou zeggen : een betere wereld begint bij jezelf. Als het christendom wat meer open zou staan voor andere geloven en andere opvattingen en niet continu bezig zou zijn om zoveel mogelijk 'leden' te werven zou er denk ik heel wat meer respect voor zijn.

Ik wil er overigens wel even bij vermelden dat ik nooit over iemand oordeel op basis van zijn geloof, ik heb genoeg christelijke vrienden waar ik wel gezellig mee om kan gaan en de ouders van mijn vriend zijn ook christelijk, en een groot deel van mijn familie ook. Maar dat wil niet zeggen dat ik het van wie dan ook zou pikken als iemand mij zijn geloof op zou dringen of als iemand als enig argument heeft "omdat God dat zo wil". We leven in een moderne tijd en ik vind het sowieso cru om te zeggen dat alles voorbestemd is door God, zoals dat de een door een hoop leugens heel snel rijk wordt en dat de ander in korte tijd zowel z'n vrouw als drie kinderen en z'n beste vriend moet verliezen, om maar even wat te noemen.

en nu heb ik genoeg gerant.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:39

wat ik van het geloof vind is dat een ieder dat op zn eigen manier mag doen en niet moet, dat god van iedereen houd of je nou gelooft of niet, zelf ben ik luthers, maarten luther was iemand die het katholieke geloof en alle moeilijk dinegn vertaalde voor de normale mens aangezien de katholieke kerk vroeger in de middeleeuwen het allerhoogst was en dat je iets kon kopen om bv niet in de hel te komen, klein voorbeeldje. luther vertelde dat dat geen geloven is maar de boel gewoon besodemieteren en omdat de mensen erg bang waren en alles geloofde kon dit gebeuren. de mensen die andere mensen wijs maken dat iets moet of dat waarom je niet geloofd en je proberen over te halen zijn hoe dan ook niet goed bezig. Geloven is een gevoel waar dat ook vandaan mogen komen van god en uitjezelf of apart of wat dan ook. Het geloof hoeft geen mensen bang te maken. En een keertje vloeken is helemaal niet erg. Je kan het jezelf ook erg moeilijk maken en waarom?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:41

@peacehorses: in ieder geloof heb je natuurlijk de extremen. Ik snap best dat atheïsten niet langs de deur gaan: "wij geloven in niets, doe mee!" Grapje natuurlijk. :)

Over het algemeen willen christenen jou niet hun geloof opdringen omdat het Gods wil is, maar omdat zij geloven dat alleen christenen in de hemel komen en ze jou daar ook graag willen hebben. :)

Ik geloof wel dat alles voorbestemd is. En ik geloof ook dat diegene die snel rijk wordt door een heleboel leugens daar in een volgend leven voor betaalt. "De laatsten zullen de eerrsten zijn" staat er in de bijbel.

Daarnaast wil ik nog even kwijt dat het grootste gebod in het christendom is:"heb je naaste lief als jezelf". Stel je voor hoe prachtig de wereld zou zijn als iedereen dat deed! Helaas vergeten veel christenen dit gebod gemakshalve en die verpesten het voor de rest.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:42

Niwla schreef:
@xxxannex123: ik vind dat lastig..
Ik zie dat altijd een beetje als een buurman waar je nooit naar om kijkt, nooit gedag zegt en niet helpt als hij ziek is, die je eigenlijk compleet negeert, maar waar je wel ineens op de stoep staat als hij een groot feest geeft. :P Beetje oneerlijk toch?

Al hoop ik natuurlijk wel dat iedereen in de hemel komt! Ik neem de gok liever niet, dus ik geloof lekker! :P

zo zie ik het niet , ikgeloof wel dat er meer is dan alleen de mensen maar ben niet christelijk en geloof dus niet in God . Ik zie het jeigenlijk niet zoals je het hierboven beschrijft. Ik geloof dat God niet alleen naar geloof kijkt maar gewoon naar of je je best hebt gedaan in het leven en of je goed geleefd hebt .

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:47

Niwla schreef:
@peacehorses: in ieder geloof heb je natuurlijk de extremen. Ik snap best dat atheïsten niet langs de deur gaan: "wij geloven in niets, doe mee!" Grapje natuurlijk. :)

Over het algemeen willen christenen jou niet hun geloof opdringen omdat het Gods wil is, maar omdat zij geloven dat alleen christenen in de hemel komen en ze jou daar ook graag willen hebben. :)

Ik geloof wel dat alles voorbestemd is. En ik geloof ook dat diegene die snel rijk wordt door een heleboel leugens daar in een volgend leven voor betaalt. "De laatsten zullen de eerrsten zijn" staat er in de bijbel.

Daarnaast wil ik nog even kwijt dat het grootste gebod in het christendom is:"heb je naaste lief als jezelf". Stel je voor hoe prachtig de wereld zou zijn als iedereen dat deed! Helaas vergeten veel christenen dit gebod gemakshalve en die verpesten het voor de rest.

dat doe ik ook en ik heb respect voor andere mensen met een ander geloof maar ik geloof gewoon niet dat God iemand weigerd die zo goed mogwlijk probeert te leven , zo zie ik God niet . Ik zie God als een vrede lievende persoon die van alle mensen houd en ze zo goed mogelijk probeert te helpen . Hier ben ik hem dan ook heel dankbaar voor maar ik geloof niet in het verdere geloof , wel dat er meer is .

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:48

Ik heb het topic nog niet doorgelezen. Neem ik morgen de tijd voor.

Het begint al met de openingszin; RESPECT voor geloof. Mijn god, TS, we leven in een maatschappij waar geloof een (imo) te grote rol speelt. Het politieke systeem? Geloof. Normen en waarden? Grotendeels geloof. Schelden met appelflap? Eeh, geven en nemen.

De bijbel, thora, koran? Allemaal "heilige geschriften" met dezelfde verhaallijn. Toch worden deze verhalen anders opgevat en wie zegt dat ze waar zijn?

Ik ben van mening dat je een land niet kan regeren met een geloof als achtergrond (CDA, CU). Ik ben ook van mening dat je niet in de kerk hoeft te trouwen, niet op je 25 kinderen moet hebben en moet samenwonen met de enige tot de dood ons scheidt. Maar toch wordt het nog steeds doorgedrukt.

Beetje respect voor de ongelovigen graag, want die worden met de lange nek aangekeken omdat ze niet naar de Nederlandse maatstaven denken.

Pfff.. Geloven.. Ik probeer in mezelf te geloven, dat is al moeilijk genoeg :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:51

Mixje90 schreef:
Citaat:
Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?

Hoezo word de THEORIE dan als feit gezien? Genoeg wetenschappers die dat niet als feit zien en er niet in geloven....

I know dat t off topic is, maar wilde dat even kwijt :)

Wetenschap is ook maar een mening :')

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:53

Niwla: dat is wel exact wat ik bedoel met de closed-mindedness van het christendom, hun geloof is het enige geloof en iedereen moet daaraan meedoen zodat ze in de hemel komen waar zij alleen in geloven bij een god waar zij alleen in geloven etcetera. En wat ik heb begrepen over Jehova-getuigen (als zij het zijn, in elk geval mensen die langs de deuren gaan om het geloof te verkondigen) is dat zij geloven dat er een beperkt aantal plaatsen vrij is in de hemel, en dat ze die op een of andere manier willen vullen met de mensen waarbij zij langs de deuren gaan, zouden zij dan niet zelf de kans lopen om in de hel te komen omdat ze hun eigen plaats wellicht ook 'verkopen' zo? Maar ik bedoel dus maar dat atheïsten en paganisten niet langs de deuren gaan om anderen van hun geloof te overtuigen, terwijl dat geloof echt niet minder is dan een ander geloof. Zij vallen alleen anderen er niet mee lastig. Want dat vinden mensen een raar idee, maar blijkbaar is het wel heel normaal als mensen zich tussen je deur door wurmen om een verhaal af te steken over het christendom? Dat lijkt me wat scheef.

en ik geloof ook wel in iets dergelijks, maar dat wil niet zeggen dat ik bij een overleden kat/hond/familielid wil horen "ach, god heeft het zo gewild", want daar heb ik niks mee te maken. Net als dat ik niet wil horen dat ik aan Jezus moet vragen of hij de zombies wegstuurt van m'n kamer (angstaanvallen die iets te letterlijk genomen werden door een christelijke vriendin). Want even puur logisch gezien is hij zelf ook een zombie, hij is overleden en weer opgestaan (no offense)

en ik denk sowieso dat de halve wereld daar een probleem mee heeft, met dat soort dingen zoals naastenliefde. Ik denk gewoon dat als iedereen elkaar in z'n waarde laat, dus christenen hun eigen mening maar ook andere mensen hun eigen mening en vooral niet proberen de hele tijd tegen elkaar in te gaan, dat het dan al een heel stuk prettiger is. Ik mag het bijvoorbeeld met mijn vrienden wat betreft geloof niet eens zijn, maar we kunnen er wel goede gesprekken over voeren en ik leer er graag over.

wat franka75 zegt kan ik me wel in vinden :) ik ben ervan overtuigd dat als god de mensen zelf gemaakt heeft, hij ze ook zo gemaakt heeft zoals ze zijn en als alles voorbestemd is, hij dan zelf ook verantwoordelijk gehouden mag worden voor de daden van die mensen. Dus niet dat je niet gelooft maar wel netjes leeft, en dan toch de hel in gaat puur om dat ene 'foutje' waardoor je ineens door en door slecht bent.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:56

eenitraM schreef:

Het begint al met de openingszin; RESPECT voor geloof. Mijn god, TS, we leven in een maatschappij waar geloof een (imo) te grote rol speelt. Het politieke systeem? Geloof. Normen en waarden? Grotendeels geloof. Schelden met appelflap? Eeh, geven en nemen.

De bijbel, thora, koran? Allemaal "heilige geschriften" met dezelfde verhaallijn. Toch worden deze verhalen anders opgevat en wie zegt dat ze waar zijn?

Ik ben van mening dat je een land niet kan regeren met een geloof als achtergrond (CDA, CU). Ik ben ook van mening dat je niet in de kerk hoeft te trouwen, niet op je 25 kinderen moet hebben en moet samenwonen met de enige tot de dood ons scheidt. Maar toch wordt het nog steeds doorgedrukt.

Beetje respect voor de ongelovigen graag, want die worden met de lange nek aangekeken omdat ze niet naar de Nederlandse maatstaven denken.

hihi :+ wat je over de heilige geschriften zegt, ik blijf er ook wat dat betreft bij dat het boeken zijn die door mensen geschreven zijn en wat mensen doen is of kan flawed zijn, en ik ben ooit een man tegengekomen die ook gelovig was, maar uitlegde dat hij de bijbel niet als iets letterlijks zag, maar dat je -net als bij een goed boek- ook tussen de regels door moet lezen om te begrijpen wat het betekent. En dat kunnen veel mensen volgens mij niet zo goed. Ik heb soms ook het idee dat god en de bijbel een beetje schuilplekken zijn geworden, als iets neit goed gaat dan lost god het wel op en als iets wel goed gaat moet je god wel bedanken want anders gaat het misschien morgen fout, dat soort dingen. Mensen willen niet meer instaan voor hun eigen acties want god heeft het zo gewild.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:01

peacehorses schreef:
eenitraM schreef:

hihi :+ wat je over de heilige geschriften zegt, ik blijf er ook wat dat betreft bij dat het boeken zijn die door mensen geschreven zijn en wat mensen doen is of kan flawed zijn, en ik ben ooit een man tegengekomen die ook gelovig was, maar uitlegde dat hij de bijbel niet als iets letterlijks zag, maar dat je -net als bij een goed boek- ook tussen de regels door moet lezen om te begrijpen wat het betekent. En dat kunnen veel mensen volgens mij niet zo goed. Ik heb soms ook het idee dat god en de bijbel een beetje schuilplekken zijn geworden, als iets neit goed gaat dan lost god het wel op en als iets wel goed gaat moet je god wel bedanken want anders gaat het misschien morgen fout, dat soort dingen. Mensen willen niet meer instaan voor hun eigen acties want god heeft het zo gewild.

Mensen proberen op zo'n manier een reden te zoeken voor waarom iets gebeurd. En daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Ik zal je een mooi verhaaltje vertellen over een jongen die ik heb ontmoet in Ethiopië en die daar zat voor school. Hij was Christelijk. Streng Christelijk.

Ik vroeg aan hem waarom hij geloofde. Dat moest van zijn ouders. Ik vroeg aan hem of hij ooit wat van Hem heeft gezien. En toen kwam het.

Ja, God bestaat. Want: Toen ik op een dag moest leren voor een proefwerk had ik de keuze om of te leren uit het boek, of de bijbel te gaan lezen. Ik heb de bijbel gelezen en gebeden. Toen ik de volgende ochtend op school kwam, was de lerares ziek en hadden we geen proefwerk.

Nou jongens. Hier hebben we het al. Einde discussie; God bestaat _/-\o_ :j

Zolang er geen levende bewijzen zijn moet je er gewoon niet in geloven! Waarom geloof je in iets wat niet te bewijzen valt. Ik bedoel, opstaan na de dood, de zee spreidt zich uit, lopen over water, en boot bouwen en alle soorten dieren 2 meenemen, Adam en Eva. Al dat soort dingen zijn wetenschappelijk bewezen dat het niet kan (Ookal is wetenschap een mening, maar wel toonaangevend.)

No offence. Ik stel hier een vraag; waarom geloven in iets wat niet te bewijzen valt. Sta open voor uitleg en nee, ik druk niet mijn mening door. Ik ben gewoon heel realistisch.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:12

ik vind geloven in iets wat niet te bewijzen valt nog niet eens zo heel vreemd, luister maar naar dat nummer van Herman Finkers (Daarboven In De Hemel), zit zeker wel een kern van waarheid in. Maar in mijn ogen moet je er niet in doorslaan, dat voorbeeld van die jongen vind ik dus een voorbeeld van iemand die z'n leven/verantwoordelijkheid van zich af wil schuiven en in Gods handen wil leggen, oftewel: iemand die z'n eigen hersenen (toch ook door God gegeven) niet wil gebruiken.

En ik vind het dan persoonlijk ook erg scheef, dat een pratende slang, iemand die over het water loopt, de zeeën splijt etc allemaal wel perfect normaal zijn, maar iemand die op hetzelfde geslacht valt niet. Nu ben ik zelf ook parttime gay dus wellicht heeft dat gewoon te maken met dat ik het te persoonlijk opvat, maar ik denk toch dat er wel meer mensen zijn die het hier met me eens zijn.

Maar om nog even terug te komen op dhr Finkers: dat is een van de weinige christenen die mij ervan zou kunnen overtuigen om christelijk te worden. Niet door te drammen, maar door goed doordachte argumenten en door wel te geloven maar niet over te komen als de "standaard gelovige" die alles extreem serieus en letterlijk neemt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:20

Geloven achter de voordeur zei ik. Als atheist draag ik ook niet op alle mogelijke manieren uit dat ik atheist ben, ik bouw geen gebouwen ter verering van mythishe figuren, leur niet langs deuren en roep niet bij voorbaat al in een nieuw gezelschap dat ik atheist ben. Kom dan ook niet bij mij langs de deur, haal je kruisjes, hoofddoekjes en weet ik veel wat weg en stop met het bouwen van foeilelijke, landschapsvervuilende gebouwen om je mythische god te vereren (vroeger deed men in elk geval nog moeite er mooie gebouwen van te maken). Zolang dat niet gebeurt kan je niet stellen dat wij atheisten onze levensvisie opdringen! In de regel zijn atheisten allang atheist achter de voordeur!

Het hele dagelijkse leven is vergoten met religieuze symbolen. Van kerken die je in elk dorp vindt tot "zondagsrust" waarbij men toch niet bepaald subtiel de Christelijke visie opdringt aan de rest van de maatschappij. Van het feit dat je om beedigd te worden tot kamerlid op god moet zweren dat je je taak naar behoren zal uitvoeren (wat dus voor atheisten geen zak voorstelt en ook geen enkele betekenis heeft) tot het feit dat Christelijke partijen een groot deel van de landspolitiek beheersen (we hebben op papier nota bene scheiding tussen staat en religie!). En dan nog met droge ogen beweren dat christenen hun geloof niet opdringen???

Een atheist hoeft geen verantwoording af te leggen aan een of ander opperwezen. Een atheist moet verantwoording afleggen aan zichzelf en met zichzelf leven! Dat vind ik een veel zwaardere verantwoording dan die uit handen geven aan een of andere godheid!

Of in de VS, waar volgens Trouw atheisten de meest gediscrimineerde groep zijn... Meer nog dan homo's, Moslims, Latino's en zelfs de oorspronkelijke bewoners...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:30

Ik ben niet gelovig opgevoed, dus ik weet er niet zoveel van.. Ik geloof wel, in mezelf :D Ik heb zeker wel respect voor het geloof, maakt niet uit welk geloof. Ik heb bij een bijeenkomst van Jehova's getuige geweest, waarom? Omdat ik me wilde verdiepen in het leven van de cliënten waar ik op dat moment stage liep.. Ik sta overal voor open, maar verwacht ook respect voor het feit dat ik niet in een god geloof. Binnenkort ga ik met een vriendin mee naar de kerk, waarom? Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben en ik het zo mooi vind hoe zij God in haar leven 'ervaart' *vooral om het punt eten lig ik regelmatig in een stuip, thank God there's foooddd whatsappt ze altijd, dan komt ze op maandag mijn La Place-kortingsbonnen halen en is ze helemaal gelukkig* _O-

Ik kan er ook niet goed tegen als ik mensen hoor schelden met woorden uit geloofsovertuigingen, net zo min als dat ik mensen hoor schelden met ziektes.
Ben dan ook wel een persoon die daar wat van zegt :=

Waar ik dan wel moeite mee heb, is dat er dingen zijn die naar mijn gevoel opgedrongen worden. Jehova's die continu aan de deur staan, de mevrouw van de Protestanse kerk die elke zoveel maanden aan de deur staat op de envelope op te halen (mijn vriend is aangesloten bij de kerk omdat zijn ouders geloven) waarom mag je niet zélf kiezen of je geld doneert of niet?? En dan het nieuws (of eerder, de mededeling) dat bij mijn moeder in de wijk (vrij klein wijkje in het grote Almere hier) een Moskee gebouwd wordt.. Beter nog, 25 feb. worden de 1e palen geslagen. Niet zo erg zou je zeggen, echter werd dit gebracht als mededeling en is er niemand uit de directe (aangrenzende) omgeving hierover ingelicht. Ik vind dit niet kunnen...

Er zal altijd over en weer gekibbeld worden over wel respect of geen respect.. Er zullen altijd mensen blijven die met woorden schelden die van toepassing zijn op geloofdsovertuigingen. Het is zo persoonsgebonden hoe je in het leven staat en vooral waarmee je wil leven. Dat is zoveel meer dan alleen het woordje 'respect'.. Opvoeding, normen en waarden, omgeving, media en ga zo maar door..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:35

precies, dat heb ik ook. Ik ga binnenkort ook met een vriendin mee naar de kerk waarschijnlijk, ook puur omdat ik het wil ervaren. Hoewel ik dan ook wel een beetje 'bang' ben dat ik iets verkeerd doe daarbinnen, want dat is natuurlijk niet mijn terrein en ik ben er ook nog niet uit of het eerlijk is om daar tijdens een dienst te zitten terwijl ik niet gelovig ben. En ik vind het interessant om over te leren, maar ik wil graag zelf bepalen of ik erin wil geloven

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:39

Waarom zou dat niet eerlijk zijn? Het is toch juist mooi dat je interesse hebt in dingen die nieuw/vreemd voor je zijn. Ik heb zo maar het idee dat ze je met open armen zullen ontvangen, gewoon jezelf zijn :) Je hebt altijd het recht om te geloven wat je wil, ook als je een keer daar geweest bent ben je niet verplicht om dan ook te geloven waarin zij geloven ;)