[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 02:34

Mizora schreef:
Er is trouwens geen varkensvlees halal.

Je meent het? 8-) hehehe

Ik ga mijn mening maar even niet geven, dan stoot ik vast weer mensen voor de borst en dat wil ik niet..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 07:46

lifaya schreef:
Ik heb het filmpje gezien, heb ook het slachten in nederland op "schietwijze" in het echt mogen meemaken. Het enige wat ik over het filmpje kan zeggen is dat het niet goed gebeurd bij de runderen die je ziet, het nadeel van runderen slachten op kosjer of hallal wijze is dat ze enorm veel bloed in hun lichaam hebben. Het duurt bij runderen langer voordat het er uit is (en het hart dus stopt) dan bij geiten en schapen, die vrijwel meteen weg zijn. Ik zou dus bij runderen echt aangepast hallal slachten, dan zou ik meteen de hele scrotum of hoe het ook heet doorsnijden zodat er ook geen zuurstof meer naar de hersens gaat. Dan zullen ze niks meer bewust meemaken. geen idee of ze dit doen, het kan namelijk ook nog steeds spasmes zijn dat die runderen zo opstaan, maar ik vind het er niet plesant uitzien. Ik eet zelf wel hallal lam, die hebben een prima leven gehad (net als normaal geslachte lam) en zijn ook snel tot hun einde gekomen, zolang het maar in een goedgekeurde slachterij gebeurt :) met halal kip heb ik ook geen enkel probleem. Ik heb gewoon geen idee hoe het bij runderen in zijn werking gaat, of ze echt leiden of niet, dus hallal rundvlees zal niet mijn eerste keuze zijn

:') _O- Moet je wel een stier hebben, arme stier, word hij al geslacht en dan word zijn balzak ook nog eerst afgesneden opdat hij minder zuurstof krijgt. _O- _O- _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:02

Nicolletje schreef:
Er zijn ook religieuze christenen die niet bewust vlees willen eten, opgeofferd aan een 'andere' god, maar die zijn dan ineens te geloofsfanatiek zeker? En die moeten gewoon lekker niet zeuren :z

Inderdaad, ik hoef geen vlees wat (bewust) richting Mekka word geslacht en waar over een moslims gebed word gezegt. Want dat hoort niet bij mijn geloof. En waarom word er wel "uit respect" halal vlees op het menu gezet en word er bij wijze van gezegt "ja je hoeft het niet te eten". Andersom kan je dat net zo goed zeggen namelijk.

Tuurlijk vind ik dierenleed vreselijk en ben ook niet voor bio-industrie. Maar ik vind het niet kunnen dat je dit zo maar moet accepteren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:48

kabwan schreef:
lifaya schreef:
Ik heb het filmpje gezien, heb ook het slachten in nederland op "schietwijze" in het echt mogen meemaken. Het enige wat ik over het filmpje kan zeggen is dat het niet goed gebeurd bij de runderen die je ziet, het nadeel van runderen slachten op kosjer of hallal wijze is dat ze enorm veel bloed in hun lichaam hebben. Het duurt bij runderen langer voordat het er uit is (en het hart dus stopt) dan bij geiten en schapen, die vrijwel meteen weg zijn. Ik zou dus bij runderen echt aangepast hallal slachten, dan zou ik meteen de hele scrotum of hoe het ook heet doorsnijden zodat er ook geen zuurstof meer naar de hersens gaat. Dan zullen ze niks meer bewust meemaken. geen idee of ze dit doen, het kan namelijk ook nog steeds spasmes zijn dat die runderen zo opstaan, maar ik vind het er niet plesant uitzien. Ik eet zelf wel hallal lam, die hebben een prima leven gehad (net als normaal geslachte lam) en zijn ook snel tot hun einde gekomen, zolang het maar in een goedgekeurde slachterij gebeurt :) met halal kip heb ik ook geen enkel probleem. Ik heb gewoon geen idee hoe het bij runderen in zijn werking gaat, of ze echt leiden of niet, dus hallal rundvlees zal niet mijn eerste keuze zijn

:') _O- Moet je wel een stier hebben, arme stier, word hij al geslacht en dan word zijn balzak ook nog eerst afgesneden opdat hij minder zuurstof krijgt. _O- _O- _O-

Bedoelde strot natuurlijk :7 vind het een beetje jammer dat alleen daarop word gereageerd, niet op de rest

diesel83

Re: [Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:03

Ik vind dat filmpje echt te heftig om hier op bokt te zetten hoor het is heel lang in beeld denk voor de jonge bokkers onder ons dat zij dit niet moeten zien! Overigens is dit gefilmd in het buitenland vaak landen waar er minder wetregels zijn dan hier. Om in te gaan op je topic over jou school dat nu halal verkoopt vind ik tever gaan het is imo een Nederlandse school (toch?). Maar goed wat doe je eraan geen idee melden dat je het belachelijk vind met de andere die het ook onzin vinden.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:22

@lifaya
Jij en ik delen de zelfde mening, alles wat jij gezegd hebt vind ik ook. Alleen ik eet zelf geen vlees van een schaap, maar ik lever zelf wel de schapen aan een 'halal' slachter. Bij schapen kunnen beide aderen door gesneden worden en bij een rund maar 1. Daarom duurt het ook langer voor een rund leeg gebloed is.
Weet jij hoe het bij de kippen gaat? Ik dacht altijd dat ze op kop gehangen worden en dan kop er af, of door een bad met water waar stroom op staat en daarna de kop eraf. Op zich vind ik het halal slachten van kippen dan minder erg, omdat ze dan totaal geen kop meer hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:27

Ik heb volgens mij wel gezien hoe kippen op de hallal wijze werden geslacht, kop bijna eraf en op de kop in een soort tuitje dat ze leegbloeden :j gebeurt heel snel. Idd vind ik het jammer dat bij runderen het zo lang duurt, het beste zou zijn om ze meteen op te takelen zodat het sneller stroomt denk ik...

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:38

Dat is dan wel snel, bij die kippen. Wel raar dat ze dan nog een klein stukje laten zitten. Moet je wel precies snijden om het niet perongeluk helemaal de kop er af te halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:43

ja volgens mij lieten ze de kop nog aan een stukje zitten, je moet volgens mij niet de gehele kop doorsnijden. Ik wil eigenlijk ook eens een keer een haan slachten (moet toch weer binnekort op stal denk ik) gewoon omdat ik mezelf niet als hypocriet wil beschouwen. Ik ben een vleeseter, dan vind ik ook dat ik moet weten wat er allemaal bij komt kijken. Heb al de stap genomen om naar Nijkerk te gaan, wat ik echt interessant vond :j Ik zou ook wel eens een goede hallal slachter willen zien werken, ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:51

ik vind het eigenlijk schandalig dat er vanwege de wil van een bepaalde bevolkingsgroep het zo moet zijn dat de mensen van TS haar school,die at niet willen, nu verplicht zijn om Halal geslacht vlees te moeten eten.
Ik noem dat discrimineren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:06

Ik gok dat het eigenlijk gewoon commercieel gedrag is. Halal verkoopt beter dan niet halal. En ze is het niet verplicht te eten, ze kan ook voor vegetarisch gaan. Het is sowieso geen discriminatie.
Andersom kan je het natuurlijk ook stellen, doordat een bepaalde groep mensen weigert halal-vlees te eten zouden de andere het nu verplicht zijn om geen vlees daar meer te eten.

Er is dan ook nog een ontzettend grote groep mensen die het eigenlijk niet interesseerd hoe het geslacht is maar alleen op zijn achterste benen staat omdat het een moslim-gebruik is. Dat laatste is wel discriminatie.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:13

Je kan toch gewoon een gedeelte halal doen en een gedeelte 'regulier' dan is er keuze of ben ik nou mesjogge? Of heeft haar school de politieke hetze om het onverdoofd slachten volledig gemist? Ze hadden kunnen weten dat er veel tegenstanders zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:16

HijadelaLuna schreef:
Ik vraag me af hoeveel kennis de gemiddelde bokker hier daadwerkelijk heeft van de slachtrituelen en bijbehorende regels van welk geloof of regering dan ook.

Halal slachten en verdoven gaan namelijk prima samen.
Wat het slachten Halal maakt is;
- dat de slachter moslim en zgn "slachtbekwaam" is,
- dat het dier met het hoofd in de richting van Mekka staat,
- dat het dier het slachtmes niet gezien heeft en andere dieren het slachten niet zien,
- dat voor het slachten de woorden Bismillah, Allahoe Akbar worden uitgesproken.
- dat in een beweging de halsslagader en luchtpijp worden doorgesneden.
Meer is het niet, verdoven mag wel, zolang het maar omkeerbaar is. Het dier mag dus niet kunnen overlijden aan de verdoving, zgn klinisch dood gemaakt worden. Nergens staat dat verdoven verboden is, er wordt vaak dan ook wel gewoon verdoofd.

Waar niet verdoofd wordt is bij het TRADITIONEEL halal slachten, dat is de ouderwetse manier, van hoe het ging voordat het fenomeen "verdoven" werd uitgevonden. Echter gebeurt dit, zeker in NL, nog maar heel weinig.

Ik werk bij de KFC en wij moeten als werknemer weten dat alle kip bij ons halal geslacht is. Ik heb er zelf voor gekozen om ook de diepgang achter die woorden te kennen, te weten wat het inhoud. Er ligt bij ons op t werk een prachtig stuk over wat halal slachten inhoudt, als bokt daar behoefte aan heeft wil ik morgen best vragen of ik die mag kopiëren naar hier, ik denk niet dat daar veel op tegen is.

Persoonlijk vind ik met halal niks mis, het geeft wel zekerheid dat het dier een goed leven heeft gehad, en al is het dan traditioneel geslacht, staat dat lijden ivt het lijden wat veel andere dieren hun hele leven moeten ondergaan voordat zij dan aan (een misschien dan vriendelijkere dood) sterven? Boven knappe koe als het na het doorsnijden van de luchtpijp én halsslagader nog bij bewustzijn is :o Of trek ik nu een hele rare conclusie als ik zeg dat dat eigenlijk niet mogelijk is?

Over fouten die gemaakt worden, dat is tragisch, maar dat zal bij het "gewoon", of met kogel, slachten ook gebeuren.

Dat het een keuze is die je wordt afgepakt, wat een onzin. Niemand verplicht je daar toch te kopen? Je komt toch ook niet bij de KFC vragen om kip die NIET halal geslacht is? Ik zou persoonlijk als ik zo iemand voor mij krijg hem vriendelijk zeggen dat wij dat niet in ons assortiment hebben, net zoals ik geregeld mensen vertel dat wij geen hamburgers in ons assortiment hebben...

http://www.halalcorrect.com/
http://www.halalcorrect.com/publicatie/ ... t_PvdD.pdf

Ik dacht eens kijken wat wikipedia mij zegt, maar die spreekt zichzelf tegen in twee verschillende stukken, dus dat schiet niet op

Correct me if i'm wrong

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:21

Ik zou me eerst inzetten voor biologisch vlees voordat ik me zou inzetten voor de manier van slachten.
Het leven duurt immers langer dan het moment van slachten. En in het leven zit het meeste leed. Dus als je echt iets wilt doen aan het dierenwelzijn, dan zou ik de prioriteit anders leggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:40

ik ben prima op de hoogte van halal slachten....iedere week kwamen marokkanen bij ons halal slachten....maar daar gaat het hier toch niet om?

Het gaat er om dat TS geen keus heeft....en dat vind ik niet normaal.
En dat heeft niets te maken met het lijden of niet van bio-industrie en de manier van slachten,hoelang het duurt etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:44

De TS koopt daar altijd nog vrijwillig vlees of niet. Zo heeft iedereen wel wensen, ook moslims, mensen die alleen biologisch eten en ga maar door. Niet aan alle wensen valt wat aan te passen.

Ik ben voor Halal slachten. Voor de duidelijkheid, het slachten met verdoving. Bij de Islam staat dierenwelzijn erg hoog in het vaandel, ik geloof nooit dat hun hun dieren moedwillig pijnigen tijdens het slachten. Daarnaast hebben de dieren voor die tijd veelal een beter leven gehad dan een gemiddeld nederlands slachtdier, en dat is mij veel meer waard dan die paar minuten in de slachterij.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:48

Wie controleert het leven van die dieren?

Mijn pa is met zijn werk genoeg beunhazen tegen gekomen. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:33

HijadelaLuna schreef:
De TS koopt daar altijd nog vrijwillig vlees of niet. Zo heeft iedereen wel wensen, ook moslims, mensen die alleen biologisch eten en ga maar door. Niet aan alle wensen valt wat aan te passen.

Ik ben voor Halal slachten. Voor de duidelijkheid, het slachten met verdoving. Bij de Islam staat dierenwelzijn erg hoog in het vaandel, ik geloof nooit dat hun hun dieren moedwillig pijnigen tijdens het slachten. Daarnaast hebben de dieren voor die tijd veelal een beter leven gehad dan een gemiddeld nederlands slachtdier, en dat is mij veel meer waard dan die paar minuten in de slachterij.

dierenwelzijn hoog in het vaandel?....kijk eens op de site van Brooke hospital?
Misschien pijnigen ze de dieren niet tijdens het slachten.....maar worden ze daarvoor leuk behandelt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

Geerke, dat zijn last dieren, geen dieren voor de consumptie ;) Dieren die voor de consumptie worden gebruikt hebben een fantastisch leven gehad, lekker grazen aan een touwtje in een kudde, buiten, veel verplaatst worden zodat er genoeg gras blijft, of iets anders wat eetbaars is. Lijkt mij prima ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:35

HijadelaLuna schreef:

Nee, hoor.

Ik heb een tijd lang op een boerderij gewerkt waar men de vleeskoeien gewoon uit een donkere schuur opkocht om vervolgens halal te laten slachten. Niks geen dierwaardig leven.

En dit gaat zo over heel het land waarschijnlijk. Sowieso in Overijssel, naar wat ik van de boeren heb vernomen :). Ook moslims kopen met liefde dieren uit de bio-industrie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:38

Ik snap niet waar het idee toch vandaan komt dat de dieren een beter leven hebben gehad als ze halal geslacht worden, het zijn gewoon dieren uit de reguliere/ bio industrie.
In de Islam is [in deze kwestie] de eindgebruiker alleen verantwoordelijk voor wat hij weet. Een halal certificaat kan je onderzoeken/ naar vragen, dierenwelzijn niet.

Een handjevol groene moslims zet zich in voor dierenwelzijn, maar de gemiddelde KFC bezoeker zal het aan z'n bibs roesten, zolang er maar een halal certificaatje hangt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:40

Nicolletje schreef:
Ik snap niet waar het idee toch vandaan komt dat de dieren een beter leven hebben gehad als ze halal geslacht worden, het zijn gewoon dieren uit de reguliere/ bio industrie.
In de Islam is [in deze kwestie] de eindgebruiker alleen verantwoordelijk voor wat hij weet. Een halal certificaat kan je onderzoeken/ naar vragen, dierenwelzijn niet.

Een handjevol groene moslims zet zich in voor dierenwelzijn, maar de gemiddelde KFC bezoeker zal het aan z'n bibs roesten, zolang er maar een halal certificaatje hangt.

Waar het vandaan komt? Het staat in de Koran dat het dier een goed en stressvrij leven moet hebben gehad voor het geslacht word. Dáár komt het dus vandaan :) Dat dit in Nederland niet gebeurt vind ik eigenlijk zeer jammer want dan kan je het geen halal meer noemen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

Helemaal eens met Geerke. Precies wat ik bedorlde te zeggen maar dan beter verwoord.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

lifaya schreef:
Geerke, dat zijn last dieren, geen dieren voor de consumptie ;)

Toen de Islam zich nog in de woestijn afspeelde in de tijd van Mohamed, gold dierenwelzijn voor elk dier. Ook de hond en het varken mocht je geen dorst en honger laten lijden.

lifaya schreef:
Waar het vandaan komt? Het staat in de Koran dat het dier een goed en stressvrij leven moet hebben gehad voor het geslacht word. Dáár komt het dus vandaan :) Dat dit in Nederland niet gebeurt vind ik eigenlijk zeer jammer want dan kan je het geen halal meer noemen

Ben je ooit in bijv. Marokko geweest? Daar binden ze de te slachten geit op de binnenplaats in de volle zon tot de slacht. Dat kan zo een week duren.

Oke nog één keer:
http://dierenrecht.org/fileadmin/docume ... apport.pdf

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:46

Ik ben in Tunesië en in Egypte geweest, die geiten hebben een beter leven dan hier in Nederland vind ik. ze mogen lekker buiten grazen ;)

En ja, dat klopt wat betreft lastdieren, maar we hebben het NU over dieren voor consumptie.