‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:47

Mijn vent werkte bij een ICT bedrijf: was de eerste die vroeg om een pappadag (geen CAO, allemaal mannen). Hij heeft het zonder al te veel morren gekregen.
Hij is na een paar jaar van baan gewisseld, en werd daarna door het bedrijf weer teruggevraagd als manager. 4 dagen was geen probleem, en wat schetste zijn verbazing: véél meer kerels hadden ineens een pappadag :wow:

Dus het heeft zijn carriere niet in de weg gestaan, en de wens leefden bij veel meer mannen, maar niemand durfde de eerste stap te zetten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:03

Precies hc! En omdat ik thuis ben hoeft mijn man ook niets te doen is het.huishouden. Als hij thuis is, is hij echt vrij en hoeft hij alleen de vuilnisbak aan de weg te zetten :+

Kebie, de vrouwen die fulltime willen werken kunnen dat toch gewoon doen? Vooral bij verloskundigen zie je vaak dat de rolverdeling wat omgedraaid is.

Ik roep altijd dat ik zo geëmancipeerd ben dat ik me niet meer geëmancipeerd hoef te gedragen :+ Ik doe gewoon wat ik leuk vind, mij maakt het niet uit of dat binnen een ouderwetse of nieuwerwetse rolverdeling past. Ik hoef niet persee te bewijzen dat ik sommige dingen net zo goed kan als mannen. Ik kan heel veel, maar heb geen zin om me overal in te verdiepen. :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:17

kebie schreef:
Mijn vent werkte bij een ICT bedrijf: was de eerste die vroeg om een pappadag (geen CAO, allemaal mannen). Hij heeft het zonder al te veel morren gekregen.
Hij is na een paar jaar van baan gewisseld, en werd daarna door het bedrijf weer teruggevraagd als manager. 4 dagen was geen probleem, en wat schetste zijn verbazing: véél meer kerels hadden ineens een pappadag :wow:

Dus het heeft zijn carriere niet in de weg gestaan, en de wens leefden bij veel meer mannen, maar niemand durfde de eerste stap te zetten.

Bij mijn man op het werk gaat het echt wel ten koste van bepaalde kansen. Het is geen doen als je in allerlei commissies en denktanks zit en de ene kan niet op woensdag ivm papadag, de ander niet op vrijdag ivm papadag, weer een ander zit op de hele maandag standaard in vergadering, de ander dinsdag op een andere vestiging etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:20

Als ouders werk je toch altijd full-time, alleen dan niet op een kantoor maar thuis.
De 12 jaar dat ik nu werk heeft me nog nooit een gevoel gegeven van nuttig zijn.
Ik zou me meer nuttig voelen om een mensje goed voor te bereiden op de maatschappij en te helpen zich te ontplooien tot een mooi goed mens, dan nu met wat contracten en briefjes tikken en telefoontjes aannemen de hele dag. Het is maar net waar je je voldoening uithaalt. Ik word blijer van een schoon fris huis met alles aan kant en opgeruimd, dan van een goed gelukte afspraak. :D
Emancipatie zou behoren te betekenen dat wij vrouwen gewoon moeten kunnen doen waar we ons goed bij voelen, zonder daar (vooral door andere vrouwen) op aangekeken of om beoordeeld te worden.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:21

Ibbel schreef:
Ik denk dat vrouwen vooral zélf moeten beslissen wat ze willen, en zich niet gek moeten laten maken door 'wat normaal wordt gevonden' en 'wat de omgeving er van vindt'. Inclusief bokt en filmsterren :+

Wil je geen kinderen? Prima, dat beslis je mooi samen, heeft niemand iets over te zeggen.

Wil je kinderen en thuisblijven? Fijn (voor de kinderen vooral - de duidelijkheid qua regels wordt er niet beter op met peuterspeelzalen, tig (inval-)krachten die de boel draaiende moeten houden, thuisoppassen en opa's en oma's die ook af en toe meedoen en állemaal moeten proberen die kinderen dezelfde regels en grenzen mee te geven), moet je vooral doen en lekker zelf beslissen. Laat je vooral niet weerhouden "omdat je wereldje dan zo klein wordt en je afhankelijk van je man wordt qua inkomen". So what, daar is de afgelopen 2000 jaar ook niemand van doodgegaan.

Wil je allebei 50/50 gaan werken? Ook goed, en laat papa ook vooral zich niet gek laten maken "dat 'm dat z'n carriere kost". Dat kunnen jullie vast ook heel goed zelf beslissen.

Wil je 100% carriere én 100% gezin? Ga er voor - het schijnt in sommige kringen de norm te zijn. Zolang je het maar NIET doet ómdat het in sommige kringen de norm is.

Moet je 100% blijven werken omdat je eigenlijk niet rond kunt komen zonder jouw inkomen? Denk dan eerst nog even na over kinderen - die zijn nou eenmaal duur. En wél kinderen nemen maar ze (te) weinig zelf kunnen opvoeden omdat je eigenlijk geen geld hebt is, denk ik, níet per se in het voordeel van het kind. Hoe gewenst dat kind ook is.

In principe ben ik het hier mee eens. Iedereen moet zelf kunnen kiezen.......

Maar..., waar staan de meeste (thuisblijf)moeders bij een scheiding of bij het verbreken van de relatie? Die belanden vaak verbitterd in een bijstanduitkering ergens in een gehorige flat of huisje.
Ik vind dat zowel de vaders en de moeders voor de kinderen moeten zorgen en dat zowel de vader en de moeder enigzins financieel zelfstandig moeten zijn. Het is nu eenmaal een feit dat één op de drie relaties kapot gaan. Ik vind het naief om te zeggen dat het jou niet gaat overkomen. Ik ga er ook niet vanuit dat mijn huis afbrandt maar toch heb ik een brandverzekering ;) ( eigen situatie: 3 kinderen, zowel mijn vriend als ik werken 4 dagen. 2 dagen een oppas aan huis en 1 dag kdv/bso)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:05

Ik herken eigenlijk veel in het verhaal van kebie. Ik loop nu stage bij een klein (80 man) techniekbedrijf met eigenlijk alleen maar mannen (ik heb maar 1 andere vrouwelijke collega). Maar hier is het parttime werken, met of zonder kinderen, wel heel normaal: in mijn project zijn er 3 die een half of heel dagje per week minder werken, waaronder zowel de mechanische handyman als de projectleider. En ja, dan is het soms een beetje schipperen met vergaderingen: nou dan doe je dat dus gewoon. Niemand die er hier moeilijk over doet. Hangt dus erg van je bedrijfscultuur af, en die kan ook nog eens veranderen als iemand het voortouw durft te nemen.

En ik ben het met je eens hoor suze: emancipatie betekent niet dat je het anders moet doen, maar dat het anders kan. Alleen hoor ik nu veel mensen toch vertellen dat ze nog niet echt konden kiezen voor een andere verdeling, vanwege een lager salaris van de vrouw, of een minder uitdagende baan, of een bedrijf van papa dat niet zou kunnen/willen toestaan dat hij ook minder gaat werken. En dan is de emancipatie dus toch nog niet goed geslaagd vind ik.

En persoonlijk is mijn ideaalbeeld voor kinderen een situatie waarin ze zowel gedeeltelijk in opvang/BSO zitten en dus veel contact hebben met leeftijdsgenootjes, als gedeeltelijk door mama opgevangen worden en gedeeltelijk door papa, zodat papa en mama een gelijkwaardige rol in de opvoeding spelen. Dat vind ik erg belangrijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:23

odetteke schreef:
kebie schreef:

Bij mijn man op het werk gaat het echt wel ten koste van bepaalde kansen. Het is geen doen als je in allerlei commissies en denktanks zit en de ene kan niet op woensdag ivm papadag, de ander niet op vrijdag ivm papadag, weer een ander zit op de hele maandag standaard in vergadering, de ander dinsdag op een andere vestiging etc.

Mijn man is (mede) om die reden naar een ander bedrijf gegaan: wij vonden het middeleeuws dat iemand (man of vrouw) die vier dagen (dat is nog steeds 80% van de werktijd!) aanwezig was, blijkbaar niet mee kon dingen naar mooie kansen in een bedrijf. En wat schetst onze verbazing, mijn man zit nu bij een grote multinational, waar het niet alleen vanzelfsprekend is dat hij enorme stappen kan maken, maar ook meer betaald krijgt voor hetzelfde werk en parttime werken onder zijn technische collega's gemeengoed is....... Scandinavisch bedrijf trouwens, een stuk gezinsvriendelijker dan wat wij gewend zijn hier in NL.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:25

Laat iedereen toch zelf een keuze maken. Tegenwoordig moeten veel vrouwen blijven werken i.t.t. vroeger. Vaak is het inkomen van de man hoger, dus is het daarom aantrekkelijker dat de vrouw minder werkt of stopt met werken en niet de man. In sommige branches is het ook not-done of niet mogelijk om minder te werken. In de zorg is het heel gewoon dat men 4 x 9 uur werkt, of 4 x 8 uur, ook de mannen. In de branche(olie/chemie) van mijn man totaal niet.

Sofy

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:29

Nou, ik weet niet waar je man werkt, maar het kan wel in die branche hoor electra. Zit mijn vader namelijk ook in, en die draait toch echt parttime, net als veel van zijn collega's.

Maar zoals gezegd: ik ben helemaal voor dat iedereen zijn eigen keuzes maakt, ik zou alleen wel de startvoorwaarden gelijk willen hebben (dus dat het niet standaard zo is dat de man meer verdient of in een bedrijf zit waar je niet parttime zou kunnen/mogen werken).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:30

Moeders moeten thuis blijven EN werken :Y)

Er is genoeg te doen vanuit huis! :j

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:37

Sofy schreef:
En persoonlijk is mijn ideaalbeeld voor kinderen een situatie waarin ze zowel gedeeltelijk in opvang/BSO zitten en dus veel contact hebben met leeftijdsgenootjes, als gedeeltelijk door mama opgevangen worden en gedeeltelijk door papa, zodat papa en mama een gelijkwaardige rol in de opvoeding spelen. Dat vind ik erg belangrijk.

Wij hebben het op deze manier geregeld. Mijn man werkt vier dagen. Ik werk fulltime, maar ik kan omdat ik nog geen km van school/huis werk de meeste uren wel onder schooltijd maken. Woensdag is mijn man thuis, vrijdagmiddag ik. Ik breng mijn dochter elke dag zelf naar school, op woensdag eet ik tussen de middag een hapje mee thuis, heerlijk. Als mijn man voor zijn werk in het buitenland zit, neem ik de dagen dat hij normaal thuis zit verlof, geen enkel probleem. Zo regel ik het ook met mijn eigen personeel, werk en zorg is best te combineren als iedereen een beetje wil meewerken! Ik heb heel veel mama's voor me werken, die me om 10 uur 's avonds nog dingen mailen, omdat ze om 3 uur weg zijn gegaan om de kinderen op te halen. Ik haat de prikklok, gewoon samen verantwoordelijkheid nemen, werkt veel prettiger.

Ik ben wel een echt carrière mama, ik heb een leidinggevende functie. Ik verdien al jaren meer dan mijn man, zeker voor mijn leeftijd heb ik het wat dat betreft echt lekker voor elkaar. MAar ik werk niet voor het geld, we zouden ook kunnen leven van alleen het salaris van mijn man (of alleen dat van mij). Mijn werk is vooral belangrijk omdat ik daarin wat kan betekenen voor onze gemeenschap en voor mijn eigen ontwikkeling.

Ik heb het eerste jaar na de bevalling een stuk minder gewerkt, maar toen studeerde ik er nog wel bij (vooral onder de slaapjes). Ik ben daarna weer fulltime gaan werken, en toen vond ik het echt niet grappig hoeveel tijd onze dochter op de KDV zat (ik werkte btw wel mijn uren in 4 dagen).
Wij hebben allebei gekeken hoe we onze levens anders konden inrichten, zodat we allebei voldoening uit ons werk zouden halen, maar vooral er voor ons gezin konden zijn. We hebben onze boel opgepakt, allebei een andere baan aangenomen, in een ander deel van het land gaan wonen, ik heb mijn paard verkocht en ben gestopt met verder studeren. Netto hebben we daardoor ontzettend veel tijd met elkaar gekregen.

Nu zit mijn dochter 6 uur per week op de bso, ik vind dat alleszins redelijk. Ik snap het ook als moeders (of vaders ;) ) thuis willen blijven, zeker de eerste jaren. En als je dat met zijn tweetjes afspreekt, wie is een ander dan om er wat van te vinden? Ik zou er zelf niet aan moeten denken om nu thuis te zitten, terwijl mijn dochter naar school is, maar ja, dat is ieder voor zich. Als je maar allebei gelukkig bent met hoe je het georganiseerd hebt!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:40

Zesiram schreef:
Mijn man is (mede) om die reden naar een ander bedrijf gegaan: wij vonden het middeleeuws dat iemand (man of vrouw) die vier dagen (dat is nog steeds 80% van de werktijd!) aanwezig was, blijkbaar niet mee kon dingen naar mooie kansen in een bedrijf. En wat schetst onze verbazing, mijn man zit nu bij een grote multinational, waar het niet alleen vanzelfsprekend is dat hij enorme stappen kan maken, maar ook meer betaald krijgt voor hetzelfde werk en parttime werken onder zijn technische collega's gemeengoed is....... Scandinavisch bedrijf trouwens, een stuk gezinsvriendelijker dan wat wij gewend zijn hier in NL.

Mijn man werkt ook bij een multinational, heel erg bezig met "het nieuwe werken" flexibele werktijden, laptop van de zaak, maar toch zou hij niet staan waar hij nu staat als hij geen weken van 60 uur maakt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:46

Ik snap wat je bedoelt Odetteke, ik heb zelf bij zulke bedrijven gewerkt. Wij hebben er allebei voor gekozen dat wij niet meer mee doen aan die ratrace: hard werken en carrière maken prima, maar niet als het met zulke werktijden moet. Maar ook dat is heel persoonlijk natuurlijk!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:55

Zesiram: ik ben jaloers! Klinkt ideaal, ik hoop dat ik het ooit zo voor elkaar krijg :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:04

Voor ons is het ook ideaal, maar ik weet van veel mensen dat ze ons schema compleet hysterisch vinden :D Wat ik zeg: doe vooral wat voor jezelf en jouw gezin werkt, wordt iedereen blijer van!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:23

Zesiram schreef:
Ik snap wat je bedoelt [***], ik heb zelf bij zulke bedrijven gewerkt. Wij hebben er allebei voor gekozen dat wij niet meer mee doen aan die ratrace: hard werken en carrière maken prima, maar niet als het met zulke werktijden moet. Maar ook dat is heel persoonlijk natuurlijk!

Weetje, mijn man staat bijna als een kind te juichen dat hij een dienstreis heeft.geregeld. Hij is dan een weekje weg, dat weet hij ook pas een week vooraf, maar het was een grote jongensdroom die in vervulling ging (het hoe en wat.vertel ik niet online, maar het was iig stoer) := Zelfs als hij vrije dagen had moeten inleveren had hij dat gedaan. En dat is gewoon geweldig, een baan en hobby die zo sterk overlappen en dat soort gave dienstreizen krijgt hij voor elkaar omdat hij hard werkt. Dat je zo op je plek zit is gewoon zeldzaam en dan wil je nieteens parttime werken.

Die zelfde passie als hij met zijn werk heeft, tja, dat heb ik nergens zo sterk mee, zelfs niet met paardrijden ofzo. Ik ben gewoon echt het meest gelukkig als ik met mijn gezinnetje samen ben. Hij doet wat hij het leukst vind, ik doe wat ik het leukst vind.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:28

Nou, daar gaat het toch ook om in je huwelijk, dat je elkaar het gunt om te doen waar je gelukkig van wordt! Klinkt alsof jullie dat heel goed voor elkaar hebben ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:49

Sofy schreef:
Ik merkte dat mijn vader zich pas realiseerde hoe graag hij eigenlijk ook ons wel eens op wilde vangen 's middags, toen hij het een tijdje deed omdat hij dus arbeidstijdverkorting had. Dus het kan ook zijn dat paps gewoon niet weet wat hij mist.

Zegt iemand dus, die zegt zelf te willen blijven werken. :D

Zonder gekheid, we hebben hier 2 maanden geruild, dus hij weet de klappen van de zweep. :j

Zesiram: Dat bedrijf mag je wat mij betreft noemen! Die dingt mee naar baas van het jaar! Daar doe ik mijn hoed voor af. Ooit had ik een bedrijfsleider die liever 20 parttimers had, dan 10 fulltimers. Waarom? Omdat Parttimers meestal flexibeler zijn als er een keer een ziekmeldig is. Dan kan hij er altijd wel één optrommelen om te vervangen. Ik vond dat een gouden opmerking. Helaas ook weggepromoveerd. :n

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:52

Als een vrouw wil werken,moet ze dat gewoon doen,,zo lang de kinderen daar niet onder lijden althands.......de financiele noodzaak zie ik wat minder......er zijn heel veel mensen die niet te wijnig verdienen,maar te luxe leven....te dure woning,te dure auto,te dure boodschappen,noem maar op....maak ook gebruik van de wet van de uitgestelde behoefte,,maw,wat je nu wilt hebben,ga je niet eerder als volgende maand aanschaffen,je zult zien dat die behoefte dan vaak allang weer vervlogen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:03

papagroom schreef:
Als een vrouw wil werken,moet ze dat gewoon doen,,zo lang de kinderen daar niet onder lijden althans......

en dat geldt voor vaders niet?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:26

Urielle schreef:
Dat is een punt Diablo, aan de andere kant moet jij er altijd wel staan als het nodig is. Ik weet niet hoe oud jouw kindjes zijn, maar als er iemand om drie uur een nachtmerrie heeft of ziek is en door de nacht zes keer het beddegoed onderkotst denk ik dat jij ook degene bent die er staat?

Ja, dan staat deze moeder er ook. En is om half negen weer op kantoor tot vijf uur (plus).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:31

Viennanova schreef:
Ja, dan staat deze moeder er ook. En is om half negen weer op kantoor tot vijf uur (plus).

En jij doet dat niet afwisselend met jouw man dan? Zeg hem maar dat hij boft :D Ik trap mijn vent gewoon uit bed als we allebei de volgende dag op het werk moeten zijn hoor! Als thuismoeder vind ik dat het bij mijn taken hoort, maar beiden werken is beiden zorgen voor de kinderen! :Y)

(en ben ik een hele slechte moeder als ik mijn werk even offtime van de kinderen vind? :oo Ik vind het wel relaxed weer :D )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:59

Mijn gedachte, Urielle :D Op dagen dat we beiden moeten werken, is het niet per se mama Ellen die eruit gaat 's nachts ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:50

Urielle schreef:
Viennanova schreef:

En jij doet dat niet afwisselend met jouw man dan? Zeg hem maar dat hij boft :D Ik trap mijn vent gewoon uit bed als we allebei de volgende dag op het werk moeten zijn hoor! Als thuismoeder vind ik dat het bij mijn taken hoort, maar beiden werken is beiden zorgen voor de kinderen! :Y)

(en ben ik een hele slechte moeder als ik mijn werk even offtime van de kinderen vind? :oo Ik vind het wel relaxed weer :D )

Zelfs ik, die niet werkt, ben niet degene die altijd 's nachts opstaat. Wel vaak, maar ook wel andersom. Ik werk dan wel niet, maar ik ben ook maar een mens en heb ook behoefte aan een nachtrust die een hele nacht duurt.
Gelukkig zijn onze kinderen alweer wat ouder (de jongste is 9), dus die tijd hebben we wel zo'n beetje gehad. Nu komen ze gewoon bij ons.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:57

Normaal gesproken slapen ze bij ons ook wel door, maar nu jongste (5,5) met haar oren aan het klungelen is, is ze toch wel een paar keer per nacht wakker. Nog 12 nachtjes... dan heeft ze nieuwe buisjes en kunnen we weer doorslapen. Tot die tijd wil ze helaas vooral máááámááááá :')