_Tara_ schreef:Op: of wij allemaal wel weten hoe we dikke mensen slank krijgen.
Dat was een sarcastische opmerking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:_Tara_ schreef:Optimel zit vol zoetstoffen en liga wordt neergezet als een gezond tussendoortje maar zit ook vol chemische stoffen en suikers
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je definitie van 'gezond' is. Bij mij is dat het eten van pure producten. Veel groenten/fruit, volkoren producten, roomboter enz. Geen margarine, light-producten, pakje/zakje spullen.
Roomboter??? Die moet je juist laten staan. Dan maar chemische light producten maar geen roomboter hier. Dan ben ik zo 10 kilo zwaarder.
Optimel mag wel zoetstoffen bevatten maar zit niet veel calorieen in.
Citaat:Dikke mensen zijn duurder voor zorg dan rokers
GRONINGEN - Mensen met serieus overgewicht kosten de zorg meer dan rokers. Dat komt doordat rokers eerder doodgaan en dus minder lang leven met beperkingen. 'Van roken ga je dood, door zwaarlijvigheid word je afhankelijk van anderen', zo vat econoom Mieke Reuser van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut haar onderzoek naar risicofactoren voor zorgafhankelijkheid samen.
Reuser promoveert deze maand aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij vond uit dat mensen met matig overgewicht niet eerder doodgaan dan mensen met een normaal gewicht, maar ze hebben op oudere leeftijd wel meer gezondheidsklachten.
Extreme zwaargewichten
Bij mannen leven de dikkerds zelfs langer dan degenen die aan de magere kant zijn. Alleen extreme zwaargewichten gaan eerder dood, maar daarvan zijn er volgens de promovenda relatief weinig.
Reuser analyseerde de gegevens van 30.000 Amerikanen van wie de gezondheid tussen 1992 en 2004 nauwkeurig is gevolgd. Volgens haar 'bieden de Amerikaanse cijfers een blik op onze eigen toekomst, want ook in Europa worden we steeds dikker, maar we worden er niet minder oud om.' De levensverwachting is in de afgelopen eeuw met gemiddeld dertig jaar toegenomen.
Hoger opgeleiden
Het is bekend dat hoger opgeleiden langer leven en minder lang last hebben van fysieke en cognitieve klachten (problemen met het geheugen). Reuser vond dat hoogopgeleide mannen van 55 jaar en ouder gemiddeld nog 1,1 jaar met cognitieve beperkingen leven terwijl laagopgeleide mannen in die situatie nog 2,7 jaar in leven blijven. Voor vrouwen is dat respectievelijk 1,9 en 3,8 jaar.
Volgens Reuser komt dat omdat hoogopgeleiden schade aan hun hersenen beter kunnen compenseren, waardoor ze cognitief verval langer kunnen uitstellen. Maar als eenmaal is vastgesteld dat ze dement zijn, is het stadium van aftakeling verder gevorderd en gaan ze sneller dood.
Niet lijnen
'Wie oud wil worden, moet stoppen met roken, maar hoeft niet te gaan lijnen. Wie lang gezond wil blijven, moet wel op zijn gewicht letten', zo stelt de promovenda.
Tessa_1 schreef:Ik denk dat het ergens nog niet een zo'n heel gek idee is om een aparte zorgverzekering te maken voor mensen zonder overgewicht die niet roken.. maarja.. sociaal gezien is dat natuurlijk vast weer minder acceptabel.
Ben zelf nog nooit op dieet geweest, maar heb wel een behoorlijk gezonde levensstijl meegekregen van mijn ouders. Ik denk ook dat een groot deel van het probleem zit bij kinderen die een slechte leefstijl meekrijgen van hun ouders en het feit dat we tegenwoordig makkelijk aan (ongezond) eten kunnen komen. Ons lichaam daarentegen heeft zich nog niet helemaal over het 'ik heb nu eten dus dat moet ik opslaan' princiepe heengezet dat we lang-lang-geleden nodig hadden, dus dat matcht ook niet bepaald met de leefstijl van tegenwoordig..
F_Orumster schreef:Slanke mensen hoeven niet per definitie gezonder te zijn. Je hebt nl ook mensen die veel kunnen eten zonder aan te komen, en die leven dus lang niet altijd zo gezond.
En nee niet ieder slank iemand eet gelijk veel, maar je kan gezondheid niet uitsluiten adh iemands postuur alleen.
tteettt schreef:Wat namelijk wel echt waar is, dat het eten en dan vooral het junk food, er op gebasseert is om er steeds meer van te willen. Vet eten werkt verslavend zout eten doet dat ook met je! En in een maatschapij waarin we niet veel tijd meer voor elkaar hebben, is het consumeren van eten een troost of zelfs een mooie zoethouder voor ouders.
tteettt schreef:En weer zoals zo vaak in Bokt Topics verbaas ik me erover dat er heel veel argumenten, redenen en oorzaken aangedragen worden over wat onze medemens nou zo vreselijk fout doet, ik durf te wedden dat er in dit Topic rustig mensen hun ongezouten mening over anderen zitten te geven terwijl ze zelf gemiddelt 10kg te zwaar zijn! Maar zoals eerder gezegd hebben ze hier waarschijnlijk een goede verklaring voorzichzelf voor en kunnen we het dus beter over anderen hebben!
Wat namelijk wel echt waar is, dat het eten en dan vooral het junk food, er op gebasseert is om er steeds meer van te willen. Vet eten werkt verslavend zout eten doet dat ook met je! En in een maatschapij waarin we niet veel tijd meer voor elkaar hebben, is het consumeren van eten een troost of zelfs een mooie zoethouder voor ouders.
Suzanne F. schreef:Lovely schreef:Wat Suzanne F beschrijft past goed bij de uitdrukking 'elk pondje gaat door het mondje'.
Ja maar zo is het wel.
Als ik zo dik zou zijn zou ik me rotschamen om friet en snacks weg te zitten kanen (ja idd wegkanen) terwijl andere mensen dat zien. Zelfs al zouden andere mensen me niet zien....
Ik zou geen hap meer eten als ik er ooit zo uit zou zien.
Mensen moeten gewoon eens eerlijker en wat harder voor zichzelf zijn. Elk pondje gaat door het mondje. En natuurlijk mag je weleens genieten van een ijsje of een frikandel maar met mate. En dan compenseren. Als ik zoiets eet, dan eet ik de rest van de dag veel minder en de dag erop ook.
Dikke mensen gaan zo vaak in de slachtofferrol. Kijk eens naar jezelf en doe er wat aan.
eclair93 schreef:ik ben op normaal gewicht maar heb nogal een ''buikje''!
ik rijd 3 keer in de week paard en heb ook nog eens 3 uur gym op school.
ik heb een aangeboren afwijking waardoor ik niet mag voetballen ofzo.....
verder eet ik ook gewoon gezond en snoep niet overmate veel.
tja, wat kan ik er nu dan nog aan doen?
Lepeltje schreef:Nou als ze dat willen veranderen mogen ze ook wel eens iets doen aan de prijs van groenten en fruit.. Gister betaalde ik in de spar voor 4 tomaten 2,50.. Wat de fiets dat is echt vet veel.. Terwijl zo'n boer er maar een paar centen voor krijgt.
Als ik een fijne salade wil maken ben ik zo 10 euro kwijt, een pizza kost me 5.(ja goed een paar slablaadjes kan ook maar daar kan ik niet op overleven hoor)