De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:48

Dit wist ik niet. :j dankje voor de duidelijke uitleg.

Tja haal het geld maar uit het onderwijs, de leraar en de student is toch lui :j laat dit kabinet asjeblieft vallen, dan kunnen we weer gaan stemmen en dan wordt de SP de grootste partij :j die heeft tenminste goede ideeën over het onderwijs!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 06:55

Sammyoo schreef:
Oke, leraren hebben 12 weken vakantie, dat is minstens 7 weken meer dan de gemiddelde werknemer. Bij een 36 urige werkweek is 7 weken 252 uur. Dus, bij hetzelfde aantal verlofdagen als de gemiddelde werknemer heb je 252 uur meer om hetzelfde werk te doen. Hoef je minder thuis te doen!
Is toch niet zo ingewikkeld?

Als docent heb je een ambtenarenfunctie en dus een contract van 36 uur per week. Je werkt echter 41,5 uur per week. Je hebt namelijk een normjaartaak van 1659 uur. Deze normjaartaak levert verdeeld over 40 werkweken een werktijd van 41,5 uur per week op. Er zijn namelijk 12 weken vakantie in het onderwijs. Structureel 5,5 uur per week teveel werken gedurende 40 weken is omgerekend 27,5 vakantiedagen. Dat betekent dat je van de 60 dagen (=12 weken) vakantie er voor 27,5 dagen gewoon voor werkt. Dan hou je 32,5 dag over die we 'krijgen'. En dat is inclusief feestdagen. Dat is zelfs minder dan in een standaard ambtenarenfunctie, waar je 38 vrije dagen hebt (25 vrije dagen + 13 ATV). Het wettelijke minimaal aantal vakantiedagen is 20 exclusief feestdagen. Dus zoveel meer vakantie in het onderwijs vergeleken met het bedrijfsleven heb je als docent dus niet! :n

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 07:38

ik had een vraag?
worden de uren die een docent thuis [werkt] betaald?
zo ja dan zijn dit werkuren zoniet doen zij dan vrijwilligers werk?
als ik kijk naar mijn werk [leidinggevende] dan werk ik geen uur onbetaald hoor.
en hoeveel leerlingen heb ik in mijn groep 46 dat zijn gemiddeld twee klassen bij elkaar.
wat zeuren jullie?????
kom bij ons werken ,dan weet je dat het goed hebt als docent...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:02

x_spekkie_x schreef:
Als docent heb je een ambtenarenfunctie en dus een contract van 36 uur per week. Je werkt echter 41,5 uur per week. Je hebt namelijk een normjaartaak van 1659 uur. Deze normjaartaak levert verdeeld over 40 werkweken een werktijd van 41,5 uur per week op. Er zijn namelijk 12 weken vakantie in het onderwijs. Structureel 5,5 uur per week teveel werken gedurende 40 weken is omgerekend 27,5 vakantiedagen. Dat betekent dat je van de 60 dagen (=12 weken) vakantie er voor 27,5 dagen gewoon voor werkt. Dan hou je 32,5 dag over die we 'krijgen'. En dat is inclusief feestdagen. Dat is zelfs minder dan in een standaard ambtenarenfunctie, waar je 38 vrije dagen hebt (25 vrije dagen + 13 ATV). Het wettelijke minimaal aantal vakantiedagen is 20 exclusief feestdagen. Dus zoveel meer vakantie in het onderwijs vergeleken met het bedrijfsleven heb je als docent dus niet! :n

Spekkie, je berekening klopt niet. Ik ben ambtenaar, werk 36 uur en heb 166 verlofuren. Hier komt geen ATV meer bij. Als je rekent met een 40-urige werkweek 'spaar' je ATV. Dus geen 38 vrije dagen, maar nog geen 21! Uiteindelijk zullen leraren en andere ambtenaren gemiddeld best ongeveer evenveel uren per jaar werken. Alleen voor leraren zitten die uren in minder weken. Dus als de werkdruk als te hoog wordt ervaren zeg ik, weg met die vakanties. Doe het met vier weken in de zomer en een weekje met de kerst.

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:53

Belgiske, een leidinggevende functie betekent echt niet dat je weet hoe het is hoor. 46 mensen onder je op een dag? Peulenschilletje, vergeet namelijk niet dat de meeste klassen door bezuinigingen uit dertig leerlingen bestaan en dat je er geen twee op een dag hebt, maar gemiddeld zeven. Probeer het eens voordat je met belachelijke conclusies komt.

Sammyoo, ik ga weer deze vraag stellen gezien je hem nog niet beantwoord hebt: wat doen we met de leerlingen dan?

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:22

mayniac_val schreef:
Belgiske, een leidinggevende functie betekent echt niet dat je weet hoe het is hoor. 46 mensen onder je op een dag? Peulenschilletje, vergeet namelijk niet dat de meeste klassen door bezuinigingen uit dertig leerlingen bestaan en dat je er geen twee op een dag hebt, maar gemiddeld zeven. Probeer het eens voordat je met belachelijke conclusies komt.

Sammyoo, ik ga weer deze vraag stellen gezien je hem nog niet beantwoord hebt: wat doen we met de leerlingen dan?

belachelijke coclusie ,je zit zelf nog op school hoe kan jij dan bepalen dat ik niet weet wat het inhoud, en ik heb die mensen over heel de dag ook onder mij. net zoals een docent z'n leerlingengen in de banken heeft. en dit is mijn mening erover.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:26

Belgikske, hoelang heb je zelf voor de klas gestaan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:26

mayniac_val schreef:

Hoe kan jij daar over oordelen? Er zijn mensen/leidinggevenden die onder enorme druk staan, bijv. doordat zij bepaalde quota moeten halen.
In de zorg heeft een fulltimer (36 uur) ook maar 166 uur verlof per jaar (= 22 dagen) en geen ATV. En vooral de lichamelijke en ook geestelijke druk is in sommige beroepen in sommige zorginstellingen enorm.
Ik begrijp dat sommige leerkrachten onder druk staan, maar als ik het hier lees, wordt het soms IMO enorm overdreven. Het is niet zwaarder als in sommige andere beroepen.
PS: Mijn man en ik werken ook (continu) thuis, dus dat is ook geen uitzondering voor het onderwijs. Vooral mij man, wordt continu thuis gebeld of gemaild met vragen. Bij sommige beroepen hoort dat nu éénmaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:28

Belgikske, je bent leidinggevende. Een goede leidinggevende delegeert goed en zou niet de hele dag oppas hoeven zijn van 46 personen.
Een docent is de hele dag interactief bezig met niet 'maar' 46 personen, maar per dag over de 100 personen. Wij kunnen niet delegeren en uit handen geven, wij zijn ook nog eens oppas en opvoeder. Sta daar eens bij stil.

En misschien geheel offtopic, maar zolang je brabant met een 'd' schrijft kom je voor mij niet heel erg serieus over.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:29

Er bestaan helemaal geen ATV-dagen in het voortgezet onderwijs.

Electra, eens, maar waarom stellen anderen wel hoe het zit in het onderwijs met de werkdruk? Hoe irritant is dat zeg... Als het andersom gebeurt, dan mag het ineens niet. :? Ik keur beide af trouwens.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:37

Belgiske: omdat ik naast mijn studie ook voor de klas heb gestaan? En geloof me, 46 mensen die zo beleefd zijn om te doen alsof ze willen werken, is niet hetzelfde als vele malen zoveel pubers die geen zin hebben en niet eens gaan doen alsof.

@Elektra: heb je zelf weleens voor de klas gestaan? Iets nagekeken? Een les voorbereid? Mailtjes met vragen krijgen leraren ook hoor, da's nog wel het minst erge.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:49

Citaat:
ik had een vraag?
als ik kijk naar mijn werk [leidinggevende] dan werk ik geen uur onbetaald hoor.

Die uren worden niet betaald..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:02

randie schreef:
Citaat:
ik had een vraag?

Die uren worden niet betaald..

Zal toch wat zijn als iedereen met een lijstje aan overuren naar zijn teamleider gaat _O-
'Ja weet je, ik heb die en die week wel tien uur extra besteed aan nakijken, krijg ik die nog betaald?' Dan gaat de overheid pas piepen denk ik :=

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:03

Dit vind ik nu zo jammer. We hebben een zwaar tekort aan leraren. In plaats dat de regering de opleiding tot docent en het beroep zelf aantrekkelijk maakt, maken zij dit nu juist enorm onaantrekkelijk. Jongens, waar zit die logica???? 8)7

Ik begrijp heel goed dat leraren gaan staken voor de 80 uur die zij volgens de regering onbetaald moeten gaan werken (ze krijgen uitbetaald voor 960 uur, maar moeten nu meer dan 1080 uur werken). En dan heb ik het nog niet eens over de onbetaalde extra uren, zoals toetsen nakijken e.d.! Zijn ze helemaal???

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:05

Helaas is het wel een selectief tekort.. Zo wil ik dolgraag aan het werk, maar dat is er gewoon niet. Dus studeer ik maar verder in de hoop dat het ooit beter wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:31

mayniac_val schreef:
Belgiske: omdat ik naast mijn studie ook voor de klas heb gestaan? En geloof me, 46 mensen die zo beleefd zijn om te doen alsof ze willen werken, is niet hetzelfde als vele malen zoveel pubers die geen zin hebben en niet eens gaan doen alsof.

@Elektra: heb je zelf weleens voor de klas gestaan? Iets nagekeken? Een les voorbereid? Mailtjes met vragen krijgen leraren ook hoor, da's nog wel het minst erge.

Ik zit helemaal niet in het onderwijs, al heb ik ooit even getwijfeld :D .. Ik kijk 'savonds geen proefwerken na, maar mijn man wordt bijv. (als verantwoordelijke) veel 'savonds of in het weekend gebeld/gemaild, omdat er problemen zijn, die direkt opgelost moeten worden, omdat dit de klant of het bedrijf vele duizenden euro's of meer kan kosten als er niet direkt een beslissing wordt genomen. En zo ken ik zat voorbeelden van mensen/beroepen die ook nog 'savonds vanuit huis regelmatig (moeten) werken.
Ik ben ook tegen bezuinigingen in het onderwijs, maar vooral omdat ik de kwaliteit van het onderwijs slecht vind. De vergelijkingen met andere beroepen vind ik kinderachtig en niet nodig. Er zijn vele beroepen waar de werkdruk ook zwaar is, ook nog eens slecht betaald worden en weinig vakantie, bijvoorbeeld.
Nu wordt Belgykse aangevallen op zijn schrijffouten, maar ik zie hier wel meer schrijffouten door (bijna-)leraren gemaakt worden.
Verder vind ik opmerking dat een leidinggevende goed moet delegeren niet relevant m.b.t. werkdruk. Die leidinggevende kan misschien heel goed delegeren, maar voelt toch de enorme druk/verantwoording om een bepaalde quota te halen. Hij wordt tenslotte afgerekend als de prestatie niet wordt geleverd. Kortom appels met peren vergelijken.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:36

Afgezien van het feit of het eerlijk is of niet vind ik dat mensen zich in het algemeen wel eens wat minder benadeeld moeten voelen.
In een wereld waar op sommige plekken de helft van de bevolking werkeloos is, pensioenen gehalveerd worden, mensen hun complete spaarpot aan moeten breken om zich nog te kunnen redden, huis en haard en familie achter laten om in een ander land een baan te zoeken, gaat heel nederland in staking omdat hun pensioen met 2% gekort wordt, omdat ze een paar uurtjes langer moeten werken, een paar tientjes extra eigen risico moeten betalen voor een ongekend goed zorgstelsel. Wat een onrecht hier, het is toch verschrikkelijk. Hoe komt het over op mensen die al jaren werkeloos zijn en op zoek naar een baan dat er 20.000 mensen met een zeer goede baan staken omdat ze een paar uurtjes meer moeten werken? Ik vind het respectloos tegenover hun en tegenover een ieder die er met elkaar voor gezorgd heeft dat iedereen het hier relief nog zo goed heeft. Het wordt tijd dat men eens iets meer gaat realiseren dat we allemaal geen recht hebben op wat we krijgen maar dat het juist een voorrecht is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:39

Belgiske wordt door mij aangevallen omdat hij denkt dat hij weet waar hij het over heeft. Over zijn spelfouten zeg ik maar niks en ik reageer beleefd op zijn aanval op mijn studie.

@Stefan: maar wij wonen hier en hier is het niet te doen.

Mijn hemel, iedereen die hier een grote mond heeft, moet echt eens een weekje voor de klas.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:44

mayniac_val schreef:
Belgiske wordt door mij aangevallen omdat hij denkt dat hij weet waar hij het over heeft. Over zijn spelfouten zeg ik maar niks en ik reageer beleefd op zijn aanval op mijn studie.

Mijn hemel, iedereen die hier een grote mond heeft, moet echt eens een weekje voor de klas.

Wij wonen hier dus de rest kijken we niet naar.....
Precies, dat heet dus egoisme, exact hetgene waar ik me over opwind.
Maar als iedereen maar hard genoeg roept dat het allemaal niet te doen is, zo ontzettend zwaar is, en dat alles onrechtvaardig is dan komen we er wel.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:48

En ik wind me op over dat eeuwige gezanik van mensen in het Westen die zich het wel en wee van de hele wereld aantrekken. Denk je dat ze het in bijvoorbeeld China ook maar iets kan schelen als hier een nijpende werkloosheid komt? Nee hoor, typisch Westers :n

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:52

ik heb als leraar gewerkt en nu dus buiten het onderwijs, geloof me voor degene die er niet werken, het is ploeteren voor weinig geld.
Ik ben blij dat ik er niet meer zit, en vind het dan ook belachelijk dat er weer uren bij moeten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:58

Blue_Eyes schreef:
Het gaat de meeste leerkrachten hier dan ook niet om de zware uren, maar om de kwaliteit van het onderwijs die achteruit gaat door de maatregelen, MamboBeach. Alleen is dat moeilijker te meten en voor veel mensen ook nóg moeilijker te begrijpen.
Verder: wees blij met de mensen die leerkracht willen worden, want ze zijn hard nodig. Laten we zeggen dat we vaak een groot deel van de opvoeding van andermans kind voor ons rekening nemen :')

Ik begrijp het allemaal heel goed hoor en weet ook dat je niet klaar bent als de laatste leerling de klas uitstapt. Maar als je dat wil, dan moet je ook niet piepen, dat is mijn mening. Opvoeden doe ik zelf wel als ouder zijnde. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:00

Heel veel ouders doen dat dus niet MamboBeach. En leraren weten heus wel waar ze aan begonnen zijn, maar vermeerdering van het aantal (onbetaalde) uren en achterlijke vooroordelen zoals in dit topic zorgen er echt wel voor dat er gepiept wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:02

mayniac_val schreef:

Misschien moet jij eens een weekje als stratenmaker, verzorgende/verpleegkundige in de psychiatrsche zorg, ambulancebroeder, politie-agent, havenarbeider etc. etc. werken. Mijn hemel, als je het beroep van leraar zo zwaar vindt, moet je jezelf eens afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.

Stefan3, ik vind wel dat mensen mogen "klagen" over het inleveren van bijv. je pensioen. Immers daar betaal je zelf voor. En die paar tientjes meer aan de zorverzekeraars is al een paar jaar aan de gang en ook de kwaliteit die je daarvoor terug krijgt, is alleen maar minder geworden. Maar dit is off-topic.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:02

mayniac_val schreef:
En ik wind me op over dat eeuwige gezanik van mensen in het Westen die zich het wel en wee van de hele wereld aantrekken. Denk je dat ze het in bijvoorbeeld China ook maar iets kan schelen als hier een nijpende werkloosheid komt? Nee hoor, typisch Westers :n

Zo ver hoef je niet te gaan hoor, spanje, italie griekenland..... maar ja als je niet verder komt dan chersonissos is je visie op de wereld misschien zoizo ietswat beperkt.