De 2de wereldoorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

mayniac_val schreef:
De concentratiekampen waren ook niet zo slecht hoor: gewoon naar je werk (in het kamp dan), voetbal wedstrijden, sporten.. De vernietigingskampen waren de 'slechte' kampen zeg maar. En niemand in die kampen kwam in opstand, omdat zij niet wisten wat er hen te wachten stond en er werd hen wijsgemaakt dat alles goed zou komen als zij zich netjes gedroegen :)

Het vergassen van Joden was Hitlers laatste uitweg, die pas in '42 of '43 ter sprake kwam. Tot die tijd was het eigenlijk het plan om alle Joden naar een Afrikaans land te brengen (weet niet meer uit mijn hoofd welkey maar dat bleek niet zo'n goed plan.

Madagascar toch?

050206051012

Re: De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:37

Eind '41 zijn ze inderdaad begonnen met vergassen, ruim 12.000 Joden per dag.

Mijn familie van moederskant is niet levend door de oorlog gekomen (Auschwitz en Sobibor).
Mijn Opa heeft de oorlog ondergedoken gezeten bij mijn Oma.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:37

mayniac_val schreef:
De concentratiekampen waren ook niet zo slecht hoor: gewoon naar je werk (in het kamp dan), voetbal wedstrijden, sporten.. De vernietigingskampen waren de 'slechte' kampen zeg maar. En niemand in die kampen kwam in opstand, omdat zij niet wisten wat er hen te wachten stond en er werd hen wijsgemaakt dat alles goed zou komen als zij zich netjes gedroegen :)

Het vergassen van Joden was Hitlers laatste uitweg, die pas in '42 of '43 ter sprake kwam. Tot die tijd was het eigenlijk het plan om alle Joden naar een Afrikaans land te brengen (weet niet meer uit mijn hoofd welkey maar dat bleek niet zo'n goed plan.

:wow: waar heb jij geschiedenis gehad??

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:51

Equimotion schreef:
mayniac_val schreef:

:wow: waar heb jij geschiedenis gehad??

Dat studeer ik :) Hoezo?

@patatkraam: volgens mij wel ja!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:53

Citaat:

:')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:58

In the mean time: TS, 13 in de oorlog is ook een hele goede serie :) Gebruikte hem tijdens de les, het is een beetje jip en janneke taal af en toe maar wel mooi, helder uitgelegd. Als je bij google 13 in de oorlog intypt, kom je op de site terecht en daar kun je afleveringen kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:07

mayniac_val schreef:

Omdat je aangeeft dat concentratiekampen zo slecht nog niet waren. Werken, oke. Maar wel tot je er dood bij neerviel. Daar zijn al zoveel doden gevallen door uitputting, uitdroging, ondervoeding, mishandeling etc. Ouders werden gescheiden van elkaar en van hun kinderen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:10

Equimotion, mayniax_val heeft ergens wel gelijk :j
Westerbork was niet slecht onder de leiding van *knipt met vingers, wie was dat nou, ik kom erop terug*
Mensen werkten, mensen hadden onderdak, mensen mochten zelfs een huisdier houden (tot de hond van de kampleider werd aangevallen, toen moesten alle dieren worden afgemaakt).
Er is een vrouw bevallen in de trein richting Westerbork en baby's mochten niet worden vergast beneden de *ik geloof* 2 maanden.
De kampleider heeft een aantal vrouwen uit het kamp gehaald om de baby te verzorgen, de baby kreeg dagelijks een drup cognac om lekker te kunnen slapen en er werd een couveuse gemaakt. Toen de baby oud genoeg was voor vergassing, is deze ook op transport gegaan naar een vernietigingskamp.

Als je het boek 'Sterrekinderen' leest, dan word je een heel stuk wijzer van hoe het er aantoe ging in de kampen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:12

Wat maakt dat nou uit in principe? Toen de baby oud genoeg was voor vergassing ging het alsnog naar een vernietigingskamp.
Had hem dan meteen vergast. Wat maken die paar maanden dan nog uit? Waarom stond daar een grens voor? Onder de zoveel maanden niet maar ouder dan 6 maanden mocht wel worden vergast?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:14

Suzanne F. schreef:
mayniac_val schreef:

Omdat je aangeeft dat concentratiekampen zo slecht nog niet waren. Werken, oke. Maar wel tot je er dood bij neerviel. Daar zijn al zoveel doden gevallen door uitputting, uitdroging, ondervoeding, mishandeling etc. Ouders werden gescheiden van elkaar en van hun kinderen.

relatief gezien..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:18

Op National Geographic zijn vaak docu's over Hitler, o.a. The Rise of Hitler en Mein Kampf. Erg intressant en indrukwekkend.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:19

ik bekijk ze ook graag ja

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:38

Ik kijk ook trouw elke zondag.
Ook mijn familie is nooit leven teruggekomen, mijn oma en haar oma waren fe enigste overlevende.

Op een dag wil ik ook naar Auschwitz, dit zal erg zwaar worden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:41

Westerbork was een doorgangs-kamp, het was belangrijk dat het daar relatief rustig bleef. Dus niet te vergelijken met Auschwitz en andere vernietigingskampen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:41

Suzanne F. schreef:
mayniac_val schreef:

En wat denk je van alle ziektes die uitbraken in zo'n kamp. Bijvoorbeeld de welbekende vlektyfus waarvan ze denken dat Anne Frank aan overleden is.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:56

Suzanne F. schreef:
Wat maakt dat nou uit in principe? Toen de baby oud genoeg was voor vergassing ging het alsnog naar een vernietigingskamp.
Had hem dan meteen vergast. Wat maken die paar maanden dan nog uit? Waarom stond daar een grens voor? Onder de zoveel maanden niet maar ouder dan 6 maanden mocht wel worden vergast?

Ze lieten de baby langer leven om het idee levend te houden dat het een werk kamp was en geen vernietigingskamp.
De illusie werd op allerlei verschillende manieren in stand gehouden. Zo dus ook door middel van het helpen van een baby. Want wie zou een baby nou vergassen als ze eerst geld en tijd in het helpen stoppen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:03

Concentratiekampen waren ingericht zoals de 'gewone samenleving', hoe moesten ze anders iederÉen rustig houden?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:06

mayniac_val schreef:
Concentratiekampen waren ingericht zoals de 'gewone samenleving', hoe moesten ze anders iederÉen rustig houden?

Door bijvoorbeeld lange werkdagen, hutje mutje slapen, weinig eten etc. Mensen hadden ook gewoon niet de kracht om in opstand te komen.
En trouwens zou jij je mond open trekken als er iemand met een geweer voor je staat? Ik zou ook kiezen voor mezelf en het maar zo goed mogelijk proberen door te komen

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:09

De kampen die werden gebouwd, dus ook werkkampen vind ik meer dan abnormaal!
Mensen moesten keihard werken naar hun eigen vernietiging, zoals ovens bouwen waarin uiteindelijk hun eigen ''ras'' in werd verbrand.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:18

@Miriam91: vergeet niet dat er (beperkte) correspondentie was met het thuisfront voordat men naar de vernietigingskampen werd gestuurd. Niet heel handig als iedereen dan te horen krijgt hoe vreselijk zo'n kamp is. Bovendien werden de joden te werk gezet voor de Duitse oorlogseconomie, wat hebben ze dan aan doodvermoeide arbeiders? En ik heb het hier niet over bijvoorbeeld Auschwitz he.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:12

@mayniac_val: Die beperkte correspondentie werd toevallig wel nagekeken en alles wat niet verteld mocht worden werd zwart gemaakt. Er kwam dus ook gewoon niets naar de buitenwereld. Mijn opa is dwangarbeider geweest in Nederland en Duitsland en die kreeg ook heel weinig te eten. Reken maar dat de arbeiders uitgehongerd werden. En als er een dood ging? Boeiend, er was voldoende aanvoer. Bovendien werd er vaak ook gevaarlijk werk gedaan bijv. in tunnels met dynamiet. Die arbeiders konden mooi de vuile werkjes opknappen, maar enige bescherming tegen gevaarlijke stoffen ofzo? Nee hoor. En ik heb het hier ook zeker niet over Auschwitz

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:54

heel interessant, ik lees mee...
ik zou die film ook wel willen zien 'the wave'

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:54

Ik ook :j kan dat ergens online?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:58

Ik lees mee, vind het interessant.

Maar ben wel benieuwd hoe jullie over het feit denken dat nederland zo onbeschoft en onrespectvol was om westerbork na de oorlog weer te gebruiken?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:01

Ja dat vind ik echt erg. := maarja weinig andere opties toen misschien?