Internet terreur met auteursrechtsmoes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:08

En dan hebben we het nog nieteens over de situatie 'wat als het uitlekt'

Privégegevens ruim 650 Venraynaren openbaar gemaakt
Door Roland Hermans — za 14-01-2012, 15:57
in

Citaat:
Privégegevens ruim 650 Venraynaren openbaar gemaakt

Onder de privégegevens van 315.000 gebruikers van de websites beauty.nl en recreatief.nl die gisteren uitlekten blijken zo'n 650 gebruikers te zijn met een adres in de gemeente Venray.

Dat blijkt na nader onderzoek van Omroep Venray van de gisteren door de website security.nl ontdekte publicatie. Het gaat in totaal om 500 adresgegevens van gebruikers van recreatief.nl en 150 adresgegevens van gebruikers die bij beauty.nl waren geregistreerd.

Verder zijn e-mailadressen, namen, telefoonnummers, geboortedata en wachtwoord-hashes bekend gemaakt.

Alle gebruikers van recreatief.nl en beauty.nl wordt aangeraden om zo snel mogelijk hun wachtwoord te wijzigen. Indien hetzelfde wachtwoord ook voor andere websites werd gebruikt is het advies om ook daarvan het wachtwoord te wijzigen.

http://www.omroepvenray.nl/nieuws/2012/ ... ar-gemaakt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:11

Het originele stuk:
http://www.security.nl/artikel/39873/

Even ter info: de sites van bijv. Nasdaq krijgen miljoenen aanvallen per dag dus ik wil niet weten als er een databeest met alle wereldbevolking-gegevens ergens komt te staan.
Aangezien onze overheid nieteens veilige systemen met Digi-d enz. kan aanbieden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:17

xHaithi schreef:
@ maura: Ik denk dat jij niet snapt dat het veel grootser is dan deze zaken apart. Ik ken hier helemaal zoveel niet van als de TS, hoegenaamd niet, maar mijn vriend heeft zich wat meer verdiept in alles dat in Amerika draait (ook alles met de FED etc) en ik krijg hier ook een stuk van mee. Dit gaat op wereldschaal de compleet foute kant uit. Daar wil de TS voor waarschuwen. Als deze suffe snurkende bende die denkt dat alles blijft zoals het altijd geweest is en alle mooie praatjes van regeringen blijft slikken niet eens wakker wordt is het te laat. Als het al niet te laat is.

We krijgen een wereldregering waarbij je alles zal moeten verantwoorden dat je doet en zodra je uit de pas loopt zullen er sancties volgen. Dit lijkt nu allemaal een ver van ons bed show maar dat is het niet!

Dit is nu precies wat ik bedoel met angstaanjagende kreten over big brother.
'het is veel grootser', wát is dan veel grootser? en met alle respect vor jouw vriend hoor, maar wat moet ik me in vredesnaam voorstellen bij 'alles dat in Amerika draait'. Is jouw vriend een vooraanstaand Amerika-deskundige? En zo ja, wat krijg jij daar dan van mee? Ook voor jou alle respect hoor, maar als jouw vriend chirurg zou zijn en jij zou daar wat van meekrijgen, dan zou ik toch echt niet door jou in mij laten snijden als ik geopereerd moest worden...
Wie is de suffe snurkende bende en wie denkt er dan dat alles altijd blijft zoals het altijd geweest is?????
En waar haal je de wijsheid vandaan dat we een wereldregering krijgen? Misschien komt die er inderdaad ooit, maar bij de wereld zoals ik die ken horen ook kleurrijke landen als Noord-Korea, Afghanistan, Bhutan en Jemen en al die landen hebben om verschillende redenen een economie en een bestuurssysteem dat niet zomaar compatibel is met het Europese of Amerikaanse. Mocht er al ooit een wereldregering komen, dan geloof ik niet heel hard dat dat 'in our lifetime' zal gebeuren. En dat heeft dan weer niet zoveel te maken met denken dat altijd alles hetzelfde blijft maar met feiten.

Ik beweer helemaal niet dat ik iets beter weet (integendeel), maar ik heb wel m'n twijfels bij vage uitspraken die hier gedaan worden en daar zoek ik dan iets over op (zoals die Schmitz en de veroordeling tot 50 jaar die gewoon niet waar is, overigens no offence jegens Fiffil) of ik stel daar vragen over. ik zeg ook niet dat de wereld geen problemen heeft, maar angst zaaien om niet-concreet benoemde terreur van wie dan ook aan de kaak te stellen vind ik gewoon een beetje moeilijk te begrijpen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:19

Nog eentje

Citaat:
FBI bouwt Facebook spionage-app
Vandaag,11:47 doorRedactie

De FBI wil een speciale app ontwikkelen waarmee het berichten op Facebook, Twitter en andere sociale netwerken kan monitoren, om zo crimineel gedrag te voorspellen. Het gaat dan om publieke verstoringen en terrorisme. De opsporingsdienst heeft een verzoek om informatie uitgeschreven waarin het bedrijven vraagt om een voorstel voor zo'n systeem te doen en wat de mogelijke kosten zijn.

http://www.security.nl/artikel/40070/1/ ... e-app.html

Nou komt mijn fictieve voorbeeld van een paar pagina's geleden wel héél dichtbij.
"Alles voor terrorismebestrijding" toch?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:24

Maura, in mijn voorbeeld komt het erop neer dat ik in principe niet bang ben voor de FBI 'want ik doe niks fout' maar ik heb wél bijvoorbeeld een Palestijns Hamas-aanhanger als neefje (hoe ik eraan kom, geen idee, die kant van de familie hebben wij geen contact mee)
Mijn zusje staat met naam op fb en hij heeft een vriendchapsverzoek naar haar gestuurd maar ze durfde het niet vanwege zijn pro-hamas pagina.
Het is behoorlijk zorgwekkend dat wij dan misschien wel in de monitoren van de FBI terecht komen om iets wat we niet doen als we vriendjes met hem worden.

Nou en zou je zeggen, ik heb toch niks misdaan.
Maar ondertussen zit ik vrolijk films te downloaden, of iemand anders op mijn ip adres, of géén idee wat ik dan misdoe.
Maar volgens nieuwe wetten ben ik een misdadiger.
En aangezien ik al in de monitoren van de FBI verschijn vanwege een hamas-neefje ben ik vrij snel een verdachte en mag ik bespioneerd worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:30

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:53

@ Nicolletje: Die uitgelekte gegevens, het is een regelrechte schande!
Want inderdaad, daarover had ik het nog niet eens in mijn stukje.

En ach nee, onze systemen zijn voor geen bal beveiligd. Tis niet voor niks dat hackers er een sport van maken instellingen als de CIA te hacken en de CIA hen vervolgens aanneemt om hun systemen te verbeteren :')

@ maura: Dat is geen angst zaaien. Dat is realiteit. De FED is een privébedrijf, net als de ECB, een bedrijf dat het alleenrecht heeft op het drukken van het Amerikaanse geld. Hoeveel meer macht wil je een bedrijf geven als overheid? De FED staat BOVEN hun eigen overheid. Het plan is om de Amerikaanse economie zo te kelderen dat er vraag gaat komen van de gedupeerde landen om meer financiële veiligheid en stabiliteit, omdat iedereen in geweldige armoede zal zinken. De Amerikaanse schuld tikt aan he, die is niet 'opgelost', en Europa zakt hier mee in omdat Amerika zo belangrijk is in de economie. Hoe groter die schuld, hoe groter die catastrofe want hoe meer dat land moet terugbetalen aan die bank. Op dat moment zal de FED (in samenwerking met het ECB, Europese Centrale Bank) voorstellen een wereldbank op te richten, zogezegd om stabiliteit en zekerheid te bieden aan alle betrokken landen, maar denk je even in hoeveel màcht zo'n instelling heeft. Ze staan boven alle regeringen van Europa en Amerika aangezien die afhankelijk zijn van hen. Ze hebben er schulden bij! Die nooit ingelost kunnen worden trouwens (eigen aan ons economisch systeem, hierover heb ik filmpjes die dit uitleggen)

Wat betreft andere landen, daar weet ik minder over, maar ik weet dat Amerika bezig is (nu nog) koude oorlogen te voeren tegen landen als Pakistan met smoezen die nergens op slaan, oa dat Pakistan zogezegd wist dat Osama in hun land verbleef, terwijl dit hele Osamaverhaal totaal opgezet spel was/is en de Pakistanen nergens van weten. En dit heb ik niet eens enkel uit tekst of filmpjes, maar sowieso vond ik zelf gelijk dat er een luchtje zat aan dat verhaal.
Ze hebben het ook aan de stok met Rusland die geëist heeft dat de Amerikanen hun raketten gericht op Rusland zouden weghalen. (heb ik ook een filmpje van van de Russische president naar de Amerikanen toe)
Ook al die PLOTSE opstanden naar een zogezegde democratie in die Arabische landen zijn op z'n zachtst gezegd, verdacht. Effe toevallig dat dit in deze periode plaatsvindt..

Die wereldregering is zeker niet iets dat nog een paar eeuwen duurt, vergeet het maar. Alles wat Huertecilla hier post duidt er toch al op dat er dingen gebeuren die niet kunnen, en dat hun macht plotseling veel verder zal reiken dan ze ooit gedaan heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:58

xHaithi schreef:
Op dat moment zal de FED (in samenwerking met het ECB, Europese Centrale Bank) voorstellen een wereldbank op te richten, zogezegd om stabiliteit en zekerheid te bieden aan alle betrokken landen, maar denk je even in hoeveel màcht zo'n instelling heeft. Ze staan boven alle regeringen van Europa en Amerika aangezien die afhankelijk zijn van hen. Ze hebben er schulden bij! Die nooit ingelost kunnen worden trouwens (eigen aan ons economisch systeem, hierover heb ik filmpjes die dit uitleggen)

Dat is toch bij ons al gaande.... iets met de Euro en Griekenland :$

Dit is wel héél off topic alleen := maar misschien ook niet als je het grote geheel bekijkt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:58

UIt interesse geklikt op dit topic en ik zal gelijk eerlijk toegeven, ik heb me er niet in verdiept :n

Maar na het lezen van deze 4 pagina's ga ik dat zeker wel doen :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:02

Ja en waarom Pakistan? Als je je verdiept in de geschiedenis, dan weet je ook dat Pakistan het "Israel" voor de moslims in India is en Kashmir de "Gazastrook"...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:11

Wel, de ECB doet in Europa wat de FED in Amerika doet, dus geld drukken en landen ter hulp schieten die in de problemen zitten, door middel van het opkopen van staatsobligaties. En inderdaad, landen als Griekenland moeten geld terug aan de ECB. Onze regeringen zijn zelfs gefrustreerd richting de ECB omdat die volgens hen 'zijn plicht niet vervult', het uit de penarie helpen van landen in de problemen, zoals de FED miljarden en miljarden dollars in Amerika pompt. Dat dit dus op lànge termijn hoegenaamd geen goede zaak is wordt er uiteraard niet bijverteld.

En dit is niet écht offtopic, wel een beetje. Het heeft niet rechtstreeks wat te maken met het schenden van privacy en dergelijke, maar het is wel een erg belangrijk algemeen aspect dat zal bijdragen aan deze 'wereldregering'. Die wereldbank zal het geld centraliseren, en wie het geld heeft, heeft de macht. Dat weten we allemaal :=

Edit 2: En de reden dat ik dit postte was ook omdat maura vroeg 'wat er dan draaide in Amerika' en 'wat mijn vriend dan opzocht' (is haar goed recht uiteraard!) Wel, dat dus :P En die lak aan privacy van de laatste jaren hoort daar in principe bij.
En ik wil ook nog even melden dat je geen professor moet zijn om dit uit te vissen. Deze informatie is gewoon te vinden, ik leer hierover zelfs op school :) Alleen wordt de negatieve kant er voor het gemak even uit gelaten, maar dat de ECB ons geld moet lenen en intresten vraagt wordt gewoon gedoceerd hoor. De negatieve kant hieraan kan je er dan in principe zelf wel bij denken.

Edit: En Nicolletje, die link is heel interessant! Heb het filmpje ook gekeken. Trouwens, dat dit al 4 jaar oud is duidt er net op vind ik dat het tóen als zo erg was. Dan is deze controle nu nog verergerd.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 27-01-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:18

Nicolletje, mijn punt is helemaal niet dat privacy niet van belang is. Ik was (en ben) ook ernstig tegen de plicht om altijd een geldig identiteitsbewijs bij je te hebben, zat niet te wachten op het elektronisch patiëntendossier en ben ook niet van plan om m'n bokt-profiel in te vullen. Waar het mij om gaat is dat complexe onderwerpen als 'privacy versus veiligheid' die ons allemaal (kunnen) raken geen kwestie zou moeten zijn van voor of tegen, maar van inhoud, argumenten, voorstellen en alternatieven. Als er grote bezwaren zijn tegen ACTA moet er een alternatief akkoord ontwikkeld worden dat recht doet aan die bezwaren maar óók aan de noodzaak om piraterij aan te pakken. En ik hoor voornamelijk 'tegen', en niet 'als we het nou eens zo zouden aanpakken'.

Privé informatie waarvan je niet wilt dat de hele wereld meekijkt, moet je niet op internet zetten. Niet op Bokt, niet op Facebook, nergens. Dat je zusje geen vriendschapsverzoek aanneemt van een Hamas-neefje omdat ze dat niet dúrft, vind ik ook zorgelijk. Maar dat heeft niks met de FBI te maken, maar met blijkbaar aangeprate angst. Ik vind het vreemd dat hele volksstammen massaal vriendschapsverzoeken accepteren van mensen die ze totaal niet kennen, maar goed, ik ben dan ook een debiel in virtueel leven. Als iemand vrienden met jou wil worden, zoek je toch eerst uit of jij dat ook wilt? En met iemand die je niet kent word je toch sowieso geen vrienden? En als je een neefje hebt dat pro-Hamas is, dan kan het toch niet zo heel erg ingewikkeld zijn om uit te zoeken wat dat inhoudt en waar dat vandaan komt?

Nogmaals, ik ben zeker voor een discussie over de vraag waar privacy ophoudt en veiligheid begint, maar niet als die discussie is gebaseerd op 'zij' zijn de slechteriken. Ik wil dan eerst weten wie 'zij' zijn en waarom ze slecht zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:20

Ja het is zéker verergerd, alleen toen deed niemand (ik ook niet...) er iets mee, en dat is nu niet veel anders.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:26

maura schreef:
Als er grote bezwaren zijn tegen ACTA moet er een alternatief akkoord ontwikkeld worden dat recht doet aan die bezwaren maar óók aan de noodzaak om piraterij aan te pakken. En ik hoor voornamelijk 'tegen', en niet 'als we het nou eens zo zouden aanpakken'.

Dan komen we hier bij de kern van het topic.

Mensen die 'Pirate Bay' enz. hebben opgericht hebben dat vooral gedaan om de 'failure' in het systeem aan te pakken, niet om misdadigers te zijn.
De failure is namelijk, dat de páár grote bedrijven (in dit geval filmindustrie, NIET de artiest zelf) de macht bepalen en wat zij nu doen is de 'piraten' als vijand maken maar géén oplossing geven of andere strategie bedenken voor HUN falende beleid en daar is duidelijk ook geen ruimte voor, anders had dit wel héél anders aangepakt met dat hele SOPA, ACTA, whatever.
Maar nee, dat gebeurt niet want dit hele gedoe past eigenlijk prima in het straatje van de 'toeziende' overheden én als alles werkt zoals het zou horen zijn de filmmaatschappijen en platenmaatschappijen eigenlijk overbodig... oeps.
We creëren een vijand en alles mag ingezet worden om dat te bestrijden. Desnoods onschuldige burgers. Is dat niet altijd zo geweest?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:35

Ik ben het met je eens maura, dat het 'stelen' van digitale zaken zou mogen worden aangepakt, echt wel, maar wat Nicolletje ook zegt is dat van systemen ook ALTIJD negatief misbruik wordt gemaakt. SOPA zou goed kunnen zijn maar ze maken er een bizarre klopjacht van..

Kijk, het idee van bv die OVkaart vind ik superhandig! Veel handiger dan dat kaartjesgedoe, en ook nog te gebruiken op alle treinen en bussen. Super! Alleen euh, dat opslaan van alles? Waarom? Waar helpt dat de consument mee?
Ook die camera's. Tuurlijk, super voor de veiligheid. Maar de privacy? En de manieren waarop dit wel slécht kan worden gebruikt?

Overigens wil ook even iets anders melden, al die ingebouwde webcams in laptops, plak die aub af! Hackers kunnen deze gebruiken om regelrecht binnen te kijken in je huis. (aangezien vele mensen denken dat dit een fabel is)
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 27-01-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:36

Oja en nog iets vreemds. Als de ACTA ook bedoeld is om nepartikelen uit bijv. China de kop in te drukken, waarom spelen de bedrijven daar niet op in en gooien ze de héle productie naar China?
Het vreemde is namelijk dat bij ons in Nederland alles wordt 'vrijgegeven' zogenaamd om 'de concurrentie te bevorderen' en dat is dan met name ernstig belangrijke dingen zoals gezondheidszorg, tandartsen en energieleveringen. Waar je uiteindelijk géén keuze in hebt en de prijzen lekker verhoogd worden en WIE gaat er met de omzet vandoor? NIET de verpleegkundige aan het bed!
Maar met die onzin-troep uit China worden nu hele wetten inelkaar geknutseld dat dat dus weer NIET mag: vrije markt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:52

@xHaithi

Ik bewonder en respecteer je gedrevenheid en enthousiasme. Altijd fijn dat er nog mensen zijn die zich betrokken voelen bij de wereld als geheel en niet alleen hun eigen leventje. Ik kan alleen niet zeggen dat je blijk geeft van erg veel kennis van zaken of van kennis die meer is dan wat algemeen bekend (of in elk geval algemeen googlebaar) is. In je enthousiasme noem je ook zoveel verschillende onderwerpen tegelijk dat het lastig wordt om een heldere lijn van argumentatie te ontdekken. Overigens weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik reken er niet op dat ik een paar eeuwen oud wordt hoor :D . Ik ga er alleen vanuit dat een wereldregering - voor zover afzonderlijke landen en staatshoofden daar al ooit uitkomen - nog niet bepaald voor de deur staat. Da's niet meteen minimaal 200 jaar.

Het kan ook best zijn dat de FED en ECB een wereldbank willen oprichten. Die zullen ze dan wel een andere naam moeten geven, want de Wereldbank bestaat al, sinds 1944.

Om te bedenken dat er een luchtje zat aan het Osamaverhaal hoef je geen ook geen genie te zijn, ik denk (maar ik heb soms de neiging om mijn medemens te overschatten) dat geen levende ziel gelooft dat de Amerikaanse special forces toevallig in Pakistan over Osama struikelden toen ze daar voor een bedrijfsuitje even zonder medeweten van de Pakistaanse overheid een ommetje aan het maken waren. Maar ook hier niets nieuws onder de zon. De lijst van als dan niet politiek leiders die door andere leiders uit de weg zijn geruimd is lang en ik zou iedereen die zo'n baantje wil aanraden om bij de salarisonderhandelingen niet te vergeten om een gevarenbonus op te nemen. De Amerikanen zijn misschien wel lijstaanvoerder als het gaat om dubieuze opruimacties. Lumumba, Mossadeq, Noriega, Allende en vermoedelijk Kennedy himself om er maar een paar te noemen. Maar daar gaat het allemaal niet om. Wat ik graag wil weten is - als de FED en de ECB en de FBI en weetikveel allemaal zo verschrikkelijk fout zijn - wát er precies zo fout is, waarom en hoe het beter zou moeten. Want om bij de FED te blijven, er zal toch geld gedrukt moeten worden. En ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat geld een product is dat niet heel geschikt is om in vrije concurrentie te laten produceren. Moet de FED dan weg, moet het bestuur vervangen worden, moet het bedrijf staatseigendom worden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:59

maura schreef:
Om te bedenken dat er een luchtje zat aan het Osamaverhaal hoef je geen ook geen genie te zijn, ik denk (maar ik heb soms de neiging om mijn medemens te overschatten) dat geen levende ziel gelooft dat de Amerikaanse special forces toevallig in Pakistan over Osama struikelden toen ze daar voor een bedrijfsuitje even zonder medeweten van de Pakistaanse overheid een ommetje aan het maken waren.

De meeste Amerikanen ? :=
Die brandweerlui en overlevenden van 911 hebben gehuild toen Osama neergeschoten was, omdat zij er heilig van overtuigd zijn dat hij 911 op zijn geweten heeft en Amerika er goed aan heeft gedaan om hem uit de weg te ruimen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:05

Ik kan het verder ook niet veel meer uiteenzetten en details geven, ook omdat dat hier gewoon niet mogelijk is, dan krijg je teksten van kilometers lang. De reden dat ik nogal veel door elkaar typte was om een beetje een globaal antwoord te geven op alles en het hele stuk ook niet te lang te maken. Wat betreft de FED zelf, daar ben ik ook nog mee bezig, maar dat is de grote lijn. Ik heb wel een heel document op mijn computer staan aan documentatie hierover, en ik heb meerdere filmpjes gezien met informatie over deze zaken (jammer genoeg niet allemaal bijgehouden :=)

Om te bedenken dat er een luchtje zat aan het Osamaverhaal hoef je geen ook geen genie te zijn, ik denk (maar ik heb soms de neiging om mijn medemens te overschatten) dat geen levende ziel gelooft dat de Amerikaanse special forces toevallig in Pakistan over Osama struikelden toen ze daar voor een bedrijfsuitje even zonder medeweten van de Pakistaanse overheid een ommetje aan het maken waren.
_O-

Ik ga je hierover PBen denk ik want het wordt anders nogal offtopic hier, zoals Nicolletje ook aanhaalde.

Edit: Paar dingen toch wat meer verduidelijkt daarboven voordat mensen denken dat ik maar wat uit m'n nek klets x)
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 27-01-12 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:07

Nicolletje schreef:
maura schreef:

De meeste Amerikanen ? :=
Die brandweerlui en overlevenden van 911 hebben gehuild toen Osama neergeschoten was, omdat zij er heilig van overtuigd zijn dat hij 911 op zijn geweten heeft en Amerika er goed aan heeft gedaan om hem uit de weg te ruimen.

Het lijkt me logisch dat de dood van Osama nogal wat emoties heeft losgemaakt bij mensen die betrokken waren bij de aanslagen op het WTC, maar dat betekent toch niet dat die mensen geloven dat de special forces toevallig in Pakistan waren en dat de Pakistaanse overheid niet wist dat Osama daar rondhing?

xHaithi

Re: Internet terreur met auteursrechtsmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:08

Jawel maura, dat doen velen wel. Ik PB je dus :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:18

Waarom bijv. de FBI zou fout is, is daar niet laatst een film over gemaakt?

Maargoed, hier een oud en nietszeggend nieuwsberichtje als voorbeeld: http://www.security.nl/artikel/28263/1/ ... lucht.html
Iemand heeft ooit een Wolverine-film op het internet gezet waardoor een complete internetprovider is afgesloten en al hun servers en spullen zijn meegenomen door de FBI.
Gelukkig ? was dit maar een provider met 50 klanten.

Plaats dat eens naast de ACTA, SOPA, enz.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:36

maura schreef:
...
Dat de mainstream media amper meer aandacht besteden aan Fukushima vind ik mateloos frustrerend. Net zoals die media nooit vertellen hoe een zaak afloopt. Ik herinner me een familidrama een paar maanden terug waar een vader een kind had vermoord, mensen - uiteraard op internet - zich verdrongen om te beschrijven welke gruwelijkheden ze zo iemand zouden aandoen als hij niet al zelfmoord had gepleegd en vervolgens hoor je daar nooit meer iets van. Een krant die wel berichten over Fukushima blijft plaatsen of geanonimiserde achtergronden van gezinsdrama's plaatst om mensen te laten beseffen dat iederéén op een dag door kan slaan is snel failliet. Want mensen willen helemaal niet weten hoe dingen echt in elkaar steken. Mensen willen alleen maar ergens voor of tegen zijn, zich nergens in verdiepen, overal een mening over hebben en nergens verstand van.

Ik ben het deels met je eens, maar ik denk dat er best mensen geïnteresseerd zijn in onderzoeksjournalistiek en meer follow-ups. Het probleem is, is dat er geen geld voor is, want echt goede journalistiek kost veel tijd en dus geld. Dan is er sowieso een kleinere groep die daar echt in is geïnteresseerd en een kleine groep verliest het altijd van de massa in een stelsel waar kijkcijfers het belangrijkste zijn. Maar goed, de journalistiek is ook wel weer een vreemde eend in de bijt tussen de grote commerciële media bedrijven.

maura schreef:
Ik ben niet voor censuur en al helemaal niet voor het oppakken en zonder aanklacht vasthouden van mensen, maar ik ben er niet tegen om wetgeving te ontwikkelen die het mogelijk maakt om piraterij aan te pakken. Als ACTA en SOPA een weetikveel niet de juiste aanpak zijn, dan zou ik hier liever een pleidooi voor een betere aanpak lezen dan angstaanjagende kreten over big brother (zonder te benoemen welk misdadig genie dat dan is).

Betere aanpak zou zijn als de media-industrie zijn energie zou steken in het aanbieden van legale content en accepteren dan internet de markt veranderd heeft. Ik had de quote al ergens neergezet, maar hij blijft sterk en alles omvattend: "Piracy is a service problem", Gabe Newell (co-founder van Valve en Steam). "The easiest way to stop piracy is not by putting antipiracy technology to work. It’s by giving those people a service that’s better than what they’re receiving from the pirates (....) I believe the motto of capitalism and especially the United States is: ‘Competition is the life-blood of the economy’, right? Well, Hollywood, you’ve met your largest competitor. It’s up to you now, do you adapt or do you die?"

Daarnaast is er wetgeving om piracy aan te pakken en intellectueel eigendom te beschermen. Maar het gaat allang niet meer om ideeën van creatieven te beschermen. Dat zie je al aan de patentenstrijd. Ideeën worden opgekocht en die grote jongens willen daar veel geld mee verdienen. Kijk hoeveel Disney heeft verdiend met de al oude sprookjes van de gebroeders Grimm; ze hebben het helemaal niet zelf verzonnen, maar verdienen er wel heel veel geld mee. Nog een zijstraatje, bedrijven die proberen een clausule in contracten van werknemers in te bouwen, dat die niet meer bij een ander soortgelijk bedrijf aan de slag kunnen onder het mom van ideeën en kennis die je dan naar het nieuwe bedrijf meeneemt. Je ontzegd mensen zo een carrière en het zijn nota bene de werknemers die een bedrijf succesvol maken.

Edit: mooi onderschrift heb je btw in het kader van deze discussie.

xHaithi

Re: Internet terreur met auteursrechtsmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:41

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:16

Knoffer schreef:
maura schreef:
...
Dat de mainstream media amper meer aandacht besteden aan Fukushima vind ik mateloos frustrerend. Net zoals die media nooit vertellen hoe een zaak afloopt. Ik herinner me een familidrama een paar maanden terug waar een vader een kind had vermoord, mensen - uiteraard op internet - zich verdrongen om te beschrijven welke gruwelijkheden ze zo iemand zouden aandoen als hij niet al zelfmoord had gepleegd en vervolgens hoor je daar nooit meer iets van. Een krant die wel berichten over Fukushima blijft plaatsen of geanonimiserde achtergronden van gezinsdrama's plaatst om mensen te laten beseffen dat iederéén op een dag door kan slaan is snel failliet. Want mensen willen helemaal niet weten hoe dingen echt in elkaar steken. Mensen willen alleen maar ergens voor of tegen zijn, zich nergens in verdiepen, overal een mening over hebben en nergens verstand van.

Ik ben het deels met je eens, maar ik denk dat er best mensen geïnteresseerd zijn in onderzoeksjournalistiek en meer follow-ups. Het probleem is, is dat er geen geld voor is, want echt goede journalistiek kost veel tijd en dus geld. Dan is er sowieso een kleinere groep die daar echt in is geïnteresseerd en een kleine groep verliest het altijd van de massa in een stelsel waar kijkcijfers het belangrijkste zijn. Maar goed, de journalistiek is ook wel weer een vreemde eend in de bijt tussen de grote commerciële media bedrijven.

Maar dat er geen geld is voor goede onderzoeksjournalistiek en meer follow-ups komt toch juist doordat mensen daar niet voor willen betalen? Ik zelf trouwens ook niet hoor, als de zaterdagkrant me € 15 zou kosten zou ik 'm mooi laten liggen. Maar ik verwacht niet van een journalist dat die échte journalistiek bedrijft als hij daar geen droog brood mee kan verdienen. Ik geloof echt niet dat De Mol en co alleen maar bagger maken omdat ze daar zelf graag naar kijken, ik geloof dat ze dat maken omdat ze daar (reclame)geld mee kunnen verdienen. Zoals gezegd: ethiek is geen onderdeel van economie dus zolang wij wel wasmiddelen kopen als daarvoor reclame wordt gemaakt tijdens The Voice en niet als daar reclame voor wordt gemaakt tijdens 'Maura en Knoffer vertellen u hoe het écht in elkaar steekt' kijken we dus naar The Voice.

Tegenwoordig kijkt iedereen naar DWDD, dus wil iedereen daarin reclame maken. Van de week promootte Beau van Erven Doorn daar z'n nieuwe show en Anouk kwam vertellen dat er nog kaartjes waren voor haar misschien-wel-laatste-concert in het Gelredome. 't Grote verschil was dat Beau er niet bij zei dat hij gewoon een verkooppraatje kwam houden (ik vraag me echt af of SBS de Vara niet gewoon betaalt voor die zendtijd) en dat Anouk wel gewoon zei dat ze daar niet aan tafel had gezeten als 't Gelredome al was uitverkocht. Ik kon daar wel om lachen.

Alweer een vrijdagmiddag vol, dank voor het compliment over m'n onderschrift, het komt uit een recent proefschrift en ik kwam het toevallig tegen. Geen domme dame die Avelino.