Yamcha schreef:En waar normen en waarden vervagen, hebben straffen geen nut, omdat er geen schuldbesef is. Dan is straffen burgertje-pesten en men is het slachtoffer van Vadertje Staat.
Helemaal mee eens!
Daders zijn slachtoffers... "Ik heb iemand neergestoken omdat ik een slechte jeugd heb gehad"... Nee, je hebt iemand neergestoken omdat je iemand wilde neersteken en je bewust een mes bij je had. Punt.
En daarnaast denk ik dat het onderliggende probleem niet zozeer is dat mensen bang zijn om in te grijpen, maar dat mensen zich onvoldoende geroepen voelen om de gehele maatschappij in den positieve te veranderen. Want het is allemaal ieder voor zich, er is weinign verantwoordelijkheidsgevoel voor het geheel.
Straffen is dweilen met de kraan open, zoals HC zegt. De oorzaak wordt niet aangepakt, we doen aan symptoombestrijding. iedereen heeft het over vervaging van normen en waarden, van verharding van de samenleving. Maar hoeveel mensen zijn werkelijk bereid er iets aan te doen? Offers te brengen zodat de negatieve spiraal wordt gestopt?