Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:26

Ik ben niet gelovig en heb niks met de kerk. Ik vind alleen wel dat op een dorp waar ik dan zelf woon de kerk wel moet blijven bestaan. Vorg jaar kregen wij dus ook een brief met daarin dat de dominee weg ging en om een andere te kunnen bekostigen moesten ze een bepaald soort bedrag hebben. Ik heb dat keurig uit gerekend wat ze van ieder persoon (er stond ook in hoeveel mensen die brief kregen) zouden moeten krijgen en dit over gemaakt dat was €55,- en de vrijwillige bijdrage van €10,-. maar wat ik in de ts dr op lees vind ik wel een beetje ver gaan eerlijk gezegt. Dat er geld nodig is snapt iedereen maar ik zou op deze manier nooit geen €250,- geven vin dik ook wel een beetje erg veel eerlijk gezegt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:27

Maar is hij ook gelovig of is hij enkel zo opgevoed?

blokjeJarig

Quellian schreef:
blokje schreef:
Onze dominee was arts had een giga inkomen wat hij nu krijgt is velen malen minder. Een luxe leven zit er voor hem niet meer in.

Ehhh...? Dit is eigen keuze hoor.
Als ik in het dierenasiel ga werken, dan weet ik ook dat een luxe leven er niet meer in zit.
Hij kan er ook voor kiezen arts te blijven en op zondag vooraan te zitten in de kerk. Die 50 euro mist hij dan niet op zijn inkomen.

Nee ik bedoel te zeggen dat een dominee echt niet al het geld krijgt en geen rijk man (hoeft) te zijn.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel de kerk hem betaald dat is in elke gemeente etc anders.
Hij heeft zijn hart gevolgt en dominee geworden.

vuurneon

Ik vind het altijd netjes dat ik een brief krijg met de inkomsten en uitgave :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:28

Evelli schreef:
VjestaGirl: Maar dat kindermisbruik heeft plaatsgevonden binnen de Rooms Katholieke kerk. Dit is een ander onderwerp als de KerkBalans van de Protestantse kerk :)

Wat is het verschil? :o? :?

Ben vast heel blond hoor, maare: groot gebouw, kruis op het dak, kruis aan de muur en iemand die verteld over God?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:28

Tieneke schreef:
Dat het 10% van je inkomen MOET zijn, omdat er in de bijbel gesproken wordt over tienden, is wel al heel erg achterhaald... Als gelovige mag je ook best kritisch zijn naar wat een kerk je voorschotelt... Doe maar eens wat research.

Klopt.
Vroeger was de kerk sociaal heel belangrijk en werd er ook gezorgd voor zieken, weduwen en wezen (uitkeringen ed bestonden toen nl niet). Vandaar dat er van leden 10% van hun "inkomen" werd gevraagd.
Dit was niet alleen geld, maar vaak producten welke weer verdeeld werden onder de armen.

Nu zijn deze mensen niet meer afhankelijk van de kerk en is die 10% regel zeker achterhaald.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:29

vuurneon schreef:

Ja ik ook. Kon ook precies zien hoe of de wat ze gedaan hadden best netjes.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:29

Wij hebben geen gebouw, er hangt geen kruis in onze zaal, geen op het dak (het is niet ons gebouw). We hebben wel mensen die vertellen over God, oef :+

Vjestagirl

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:30

Heb je dan als betalend lid ook iets te zeggen over waar dat geld naar toe gaat?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:30

Vjestagirl schreef:
Evelli schreef:
VjestaGirl: Maar dat kindermisbruik heeft plaatsgevonden binnen de Rooms Katholieke kerk. Dit is een ander onderwerp als de KerkBalans van de Protestantse kerk :)

Ben vast heel blond hoor, maare: groot gebouw, kruis op het dak, kruis aan de muur en iemand die verteld over God?

Dat het een hele andere stroming is van het geloof. Die inderdaad, heel verwarrend, allemaal in God geloven :)
Maar de centjes waar ze in het foldertje om vragen komen niet bij de RKkerk terecht ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:30

blokje schreef:
Nee ik bedoel te zeggen dat een dominee echt niet al het geld krijgt en geen rijk man (hoeft) te zijn.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel de kerk hem betaald dat is in elke gemeente etc anders.

Ik zeg ook niet dat een dominee een rijke man is hoor.
Ik heb op een Protestantse school gezeten en mijn beste vriendinnetje was dochter van de dominee, maar slecht hadden ze het niet hoor. Ze waren niet overdreven rijk (wat is rijk?), maar ook zéker niet arm hoor :) Ik denk dat ze wel redelijk leefden in luxe :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:30

vuurneon schreef:

Ik ook :+ als je de diagram zou kunnen aflezen :+ hebben ze dit jaar erg moeilijk gemaakt in allerlei opelkaarlijkende grijstinten :+

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:31

Euhh dat wee tik eigenlijk niet eens. Misschien even na zoeken?

zonnebloem18

Mijn vriend kreeg die brieven ook altijd, maar heeft nooit een cent gegeven, toch kreeg hij altijd wel weer nieuwe brieven.

blokjeJarig

Vjestagirl schreef:
blokje schreef:
Ts vroeg iets omtrent het geld niet over misbruik etc.

En alles over 1 kam scheren qua rijkheid vind ik nogal zielig.

Toch zou de huidige kennis over misbruik binnen de kerk voor mij wel een reden zijn om (veel) minder te geven. Heel cru, maar van zo'n club zou ik geen lid willen zijn. Het gaat over zeker 20.000 kinderen!

En sorry, voor mij is een kerk een groot gebouw met een kruis erop, met een man met een zwart boordje en een wit vlakje voorop die verteld over God en die bij het Vaticaan horen. Al die verschillende bewegingen...

Het is ook heel erg dat dat gebeurd is. Ik ben niet lid van die kerk en dan nog zou ik wel betalen.
Niet elke priester etc heeft zich daaraan schuldig gemaakt.

Misschien heeft zoiets binnen mijn kerk ook wel plaats gevonden ik heb geen idee.
Maar ik geloof wat de kerk mij leert dus zal ik lid blijven. Als de leer die er geleerd wordt mij tegen staat dan ga ik weg.

Misschien worden er wel mensen misbruikt binnen jou sport???
Daar betaal je toch ook geld aan? Als je het weet misschien niet meer.
Als je bijv aan voetbal doet en in het dorp naast je werdt de voetbal ploeg misbruikt dan stop jij toch niet met voetbal?
In mijn gemeente is niets gebeurd, in mijn kerk verband (Gereformeerd) is dit niet gebeurd.
Moet ik dan geen geld meer geven omdat een andere tak van het christendom kinderen misbruikt heeft.

Het is heel erg wat er gebeurd is maar de mensen in de kerk zijn daar niet schuldig aan...
En niet alle dienaren in die kerk

Vjestagirl

Evelli schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat het een hele andere stroming is van het geloof. Die inderdaad, heel verwarrend, allemaal in God geloven :)
Maar de centjes waar ze in het foldertje om vragen komen niet bij de RKkerk terecht ;)

Dat is het. Iedereen geloofd in God. Geloofd iedereen dan ook in dezelfde God? En als iedereen in dezelfde god geloofd, geloofd iedereen dan ook in dezelfde bijbel?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:33

Vjestagirl schreef:
Evelli schreef:

Ik denk dat je jezelf dan eens meer IN het geloof moet verdiepen want ik geloof niet het zelfde als de roomse kerk. En mijn geloof is weer net anders dan de protestantse kerk.

Hier een dominee en ouderlingen en diakenen, geen paus, priesters etc.
Heb ook niets met vaticaanstad etc.
ZIt erg veel verschil in (vind ik)

En als jij het ziet als groot gebouw, kruis op dak, kruis aan de muur en iemand die over God verteld.
Dan is dat prima maar dan moet je jezelf niet mengen in deze discussies.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:33

Stendo schreef:
vuurneon schreef:

Ja ik ook. Kon ook precies zien hoe of de wat ze gedaan hadden best netjes.

Hier het zelfde :)

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:34

Tieneke schreef:
Wij hebben geen gebouw, er hangt geen kruis in onze zaal, geen op het dak (het is niet ons gebouw). We hebben wel mensen die vertellen over God, oef :+

hihi hier net zo.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:35

Evelli schreef:
Vjestagirl schreef:

Klopt. Dus heeft dat misbruik etc er niet mee te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:35

Vjestagirl;En nog is het niet gelijk, de ene leeft via het oude testament de ander weer via het nieuwe en weer een club combineert beide ;) dus zelfs de bijbel kan worden opgesplits.
Ja, het is christendom en daar valt het onder.

Paardrijden is ook een sport, maar in de sport heb je veel disciplines.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:36

Quellian schreef:
blokje schreef:

Ik zeg ook niet dat een dominee een rijke man is hoor.
Ik heb op een Protestantse school gezeten en mijn beste vriendinnetje was dochter van de dominee, maar slecht hadden ze het niet hoor. Ze waren niet overdreven rijk (wat is rijk?), maar ook zéker niet arm hoor :) Ik denk dat ze wel redelijk leefden in luxe :)

Maar dat is dus per gemeente verschillend. Is maar net hoeveel de gemeente beslist dat de dominee krijgt ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:36

Vjestagirl schreef:
Heb je dan als betalend lid ook iets te zeggen over waar dat geld naar toe gaat?

inspraak heb je altijd, maar of het bepalend is geen idee
maar jij kan ook met dingen aankomen, als je zegt dat je een goed doel heb

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:37

Ja we geloven in één God en bijna alle kerken hebben dezelfde bijbel.
Ik weet dat de Jehovah's een andere bijbel hebben. Die gebruiken niet alle bijbel boeken die wij wel gebruiken. Daar zit in de kerken nog wel eens verschil in. Wij gebruiken een hele oude bijbelvertaling andere kerken juist een hele moderne.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:38

Of je gaat in het raad van bestuur oid zitten, dan heb je meer inspraak.