Wateroverlast Woltersum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:02

Sok schreef:
Hoe is jouw wei quintusgl? := Ook zo nat?

De wei bij onze groep is rima. WEl beetje drassig mar geen modder. Alleen voor bij de stallen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:03

quintusgl schreef:
Sok schreef:
Hoe is jouw wei quintusgl? := Ook zo nat?

De wei bij onze groep is rima. WEl beetje drassig mar geen modder. Alleen voor bij de stallen.

Gelukkig maar!
Gisteren was onze wei behoorlijk nat, dus ik ga zo nog maar even kijken..
Vind het maar een eng idee, dat water naast de a28 ligt echt pal achter onze wei.. :=

Yaka

Re: Wateroverlast Woltersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:12

Voor zover ik weet helpt het leger wel mee hoor, in lauwersoog was het leger ook niks anders aan het doen dan zandzakken aan het leggen..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:39

Ik ben nu thuis (stad), kwam op de terugweg nog wagens van het leger tegen, dus die zijn er inderdaad wel.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:40

LiNdA1986 schreef:
eowyn04 schreef:
Een vraagje, zouden jullie weg gaan als je beesten daar nog zouden zijn?
Mijn eerste gevoel zegt nee, ik blijf bij de dieren. Maar hoe reageer je op zo'n moment als het daadwerkelijk daar is?

Ik zal mijn dieren zeker redden, met gevaar voor eigen leven. Echt ik kan ze niet achterlaten. Als ik vrij was had ik misschien wel gaan helpen met de dieren evacueren. Al moet ik er dan wel paar uur voor rijden.

Belachelijk dat het leger enzo daar niet voor ingezet wordt. Om te vechten wel, maar om dieren te redden niet. En plek kan je overal wel vinden. Desnoods in een weiland of op een ander stuk grond. Je gaat verdorie toch niet die dieren opgesloten laten in een stal, als het water komt hebben ze geen enkele kans om te vluchten!

Idd, dat ze hier dan idd niet het leger ofzo voor inzetten.
We hebben het hier over levende wezens!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:41

WendyBZ schreef:
Ik ben nu thuis (stad), kwam op de terugweg nog wagens van het leger tegen, dus die zijn er inderdaad wel.

Ooo gelukkig, maar zijn die er dan enkelt om de mensen te helpen?
Of gaan ze dan nu ook het vee helpen??

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:47

zou het echt een drama vinden om mijn dieren achter te moeten laten, maar waar vind je zo snel een boeren die zoveel vee van anderen kunnen bergen? ik wens ze daar veel sterkte ik weet niet hoe het weer nu daar is maar hier schijnt nu de zon eventjes hopelijk blijft het vanaf nu rustig met het weer

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:49

eowyn04 schreef:
WendyBZ schreef:

Ooo gelukkig, maar zijn die er dan enkelt om de mensen te helpen?
Of gaan ze dan nu ook het vee helpen??

Volgens mij helpen ze gewoon met alles mee hoor :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:59

+:)+ +:)+ gelukkig!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:07

Ik heb net gehoord van iemand die bij de evacuatie is [ een ambtenaar ] dat de situatie niet gestabliseerd is, maar juist alleen maar erger is geworden. Er loopt nu ook zand uit de dijken, wat dus betekend dat er een gat zit.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:10

Sundral schreef:
Ik heb net gehoord van iemand die bij de evacuatie is [ een ambtenaar ] dat de situatie niet gestabliseerd is, maar juist alleen maar erger is geworden. Er loopt nu ook zand uit de dijken, wat dus betekend dat er een gat zit.

ojee.... ;(

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:11

ik hoor net op de radio dat ze aanhet spuien zijn.
maar ja die dijk bij woltersum is dus zwak en daarom blijft die evacuatie van kracht en mag men op dit ogenblik nog niet weer terug. en aan gezien het weer voor vanavond en vannacht weer erger wordt met regen en weer noordwester harde wind denk ik dat dit gebied nog wel even leeg blijft.
we zllen welzien.
als die dijk het begeeft dan krijgen we hier misschien ook nog wle natte voeten.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:16

Het is echt heel spannend en onwerkelijk, wij kijken aan de andere kant uit op het eemskanaal. Je mag het eemskanaal niet meer over, allemaal ME en politie e.d. heel raar!

Vanmorgenvroeg al 2 ponys op stal gekregen te logeren, die staan hier erg gezellig.

Verder vanmorgen met onze vrachtwagen, aanhangers e.d. 150 jongvee/kalfjes/koeien met man en macht bij een relatie van mijn vader weg gehaald (vlakbij Woltersum). Aantal staan bij onze buurman en aantal in onze schuur, die was gelukkig leeg.

Ik hoop zo dat het mee valt!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:21

farahmunda schreef:
Het is echt heel spannend en onwerkelijk, wij kijken aan de andere kant uit op het eemskanaal. Je mag het eemskanaal niet meer over, allemaal ME en politie e.d. heel raar!

Vanmorgenvroeg al 2 ponys op stal gekregen te logeren, die staan hier erg gezellig.

Verder vanmorgen met onze vrachtwagen, aanhangers e.d. 150 jongvee/kalfjes/koeien met man en macht bij een relatie van mijn vader weg gehaald (vlakbij Woltersum). Aantal staan bij onze buurman en aantal in onze schuur, die was gelukkig leeg.

Ik hoop zo dat het mee valt!

Geloof zeker dat het heel onwerkelijk overkomt allemaal.

Wat super dat jullie deze vee weg hebben kunnen halen! +:)+

T is voor ons, mij dan, die hier in zuid-holland woont zo moeilijk voor te stellen hoe het is.
Je maakt je een voorstelling, maar irl is het natuurlijk altijd anders.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:34

Ik hoor nu net dat meer boeren toch vee gaan verplaatsen, de boer waar wij vanmorgen waren was de eerste volgens mij, toen wilde de rest nog niet, of wisten het nog niet.

Pfff, ik ga even een rondje maken in de bak op mijn bruintjes, even alle spanning eruit!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:38

Als het wel overstroomt welke kan stroom het dan op ? Richting de kant van ten boer of de kant van harkstede ?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:42

xMonsterr schreef:
Als het wel overstroomt welke kan stroom het dan op ? Richting de kant van ten boer of de kant van harkstede ?

Naar het laagste punt lijkt mij. Dat lijkt gewoon langs het eemskanaal te zijn
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:49

Ik woon dus in het gedeelte van Ten Boer wat niet ontruimd wordt, net op 100m. aan de goede kant van het Damsterdiep. Niets van de hele heisa gemerkt toen ik vanmorgen rond 6 uur in de bus stapte. Pas op het werk hoorde ik het van collega's. Ok, het was nog donker, maar ik kijk vanaf de bushalte zo op het gebied uit. Ik ken diverse mensen die in het gebied wonen wat ontruimd moest worden (of je moet iets ondertekenen dat je op eigen risico blijft).
Mijn paard heeft ook jaren in dat gebied gestaan, maar vorig jaar heb ik haar verhuisd. Dus ik hoefde gelukkig geen paard weg te halen daar.
Ik woon zelf ook 40cm onder NAP.

Maar ik lees dat er tot 18 uur gespuid kan worden. En dan daalt het water normaal gesproken snel.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-01-12 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:50

Citaat:
14.24 uur: Friesland stelt boerderijen open
De provincie Friesland biedt getroffen melkveehouders uit Woltersum onderdak aan voor hun vee. In een viertal boerderijen bij Buitenpost kunnen de boeren hun vee onderbrengen. Er is plaats voor 2000 dieren en is zijn melkinstallaties aanwezig. De boerderijen worden zo snel mogelijk bedrijfsklaar gemaakt.

Ook plaats ik het hier! Komt van de NOS site!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:54

14:43 uur
RTV Noord meldt dat er ook in Winschoten zwakke plekken in de dijk zitten, aan het Winschoterdiep. Het water sijpelt onder de dijk door en er worden noodschermen geplaatst.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:02

Adriana schreef:
Citaat:
De provincie Friesland biedt getroffen melkveehouders uit Woltersum onderdak aan voor hun vee. In een viertal boerderijen bij Buitenpost kunnen de boeren hun vee onderbrengen. Er is plaats voor 2000 dieren en is zijn melkinstallaties aanwezig. De boerderijen worden zo snel mogelijk bedrijfsklaar gemaakt.

Wat fijn!!! Hopelijk zijn ze allemaal op tijd weg. Wat een drama.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:04

Adriana schreef:
Citaat:

+:)+ +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:05

Water daalt al, van de nos site:
13.11 uur: Water Eemskanaal daalt
Het waterpeil in het Eemskanaal is licht aan het dalen. De hoogste stand werd om 13.00 verwacht, maar voor die tijd zette de daling al in. Ten opzichte van de hoogste stand is er nu 3 centimeter af.

De meevaller is te danken aan het feit dat het vanochtend niet meer heeft geregend. Bovendien is de windrichting zodanig dat het water de goede richting wordt opgestuwd

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:17

Hopelijk blijft het zo doorgaan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:21

Hier staat RTV Noord ook aan. Ik zit zelf gelukkig niet in de buurt van het water maar kan me de stress van mensen daar met vee wel voorstellen.
In de jaren '90 (ik woonde toen in Utrecht) toen in de Betuwe de boel onder dreigde te lopen, zijn we een hele nacht aan het rijden geweest om paarden op te halen en onderdak te geven.