21/12/2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:20

friends_f_e schreef:
Maar dus toch opmerkelijk dat nu 2012 begonnen is, iedereen ineens over de Maya's hun voorspelling bezig is.
Ondertussen geloof ik niet meer in het vergaan van de wereld. Gelukkig :)

Natuurlijk heeft iedereen het er over. Het is 'in'.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:33

juniper schreef:
friends_f_e schreef:
Maar dus toch opmerkelijk dat nu 2012 begonnen is, iedereen ineens over de Maya's hun voorspelling bezig is.
Ondertussen geloof ik niet meer in het vergaan van de wereld. Gelukkig :)

Natuurlijk heeft iedereen het er over. Het is 'in'.

Het is toch eigenlijk járen in? Ik heb in 2007 een artikel gelezen over een vrouw die zich al aan het voorbereiden was op het einde van de wereld. Ze had ook al haar roeiboot en thermo-ondergoed gekocht. Wanneer de vloedgolf dan zou komen, zou zij via het raam naar de Himalaya gebergte roeien.... :roll:

friends_f_e

Re: 21/12/2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:34

Met haar roeibootje zou ze niet ver komen denk ik :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:10

Adamootje schreef:
Het is toch eigenlijk járen in? Ik heb in 2007 een artikel gelezen over een vrouw die zich al aan het voorbereiden was op het einde van de wereld. Ze had ook al haar roeiboot en thermo-ondergoed gekocht. Wanneer de vloedgolf dan zou komen, zou zij via het raam naar de Himalaya gebergte roeien.... :roll:

Hahaha, sommige mensen..
Doet me denken aan een verhaal, ook in 2007, dacht ik althans. Was een oudere man die ervan overtuigd was dat de wereld morgen zou vergaan. Hij had bijna alles verkocht, auto meubilair. Echt alles! Zegt hij heel droog: 'morgen heb ik er toch niets meer aan'
Die vent moet gebaald hebben de volgende dag :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:36

Danique_G schreef:
Adamootje schreef:

Hahaha, sommige mensen..
Doet me denken aan een verhaal, ook in 2007, dacht ik althans. Was een oudere man die ervan overtuigd was dat de wereld morgen zou vergaan. Hij had bijna alles verkocht, auto meubilair. Echt alles! Zegt hij heel droog: 'morgen heb ik er toch niets meer aan'
Die vent moet gebaald hebben de volgende dag :')

Nou inderdaad! :')

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:43

Adamootje schreef:

Ja eigenlijk al sinds de jaren 60 toen de tekst voor het eerst vertaald en onderzocht is. De new age beweging was de eerste die er op in sprong. Maar nu het zo dichtbij komt wordt de media aandacht natuurlijk nog groter.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:44

Ik leer nog eens wat van jou, haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:50

juniper schreef:
Maar nu het zo dichtbij komt wordt de media aandacht natuurlijk nog groter.

Plus dat elk losstaande rampachtig iets in verband gaat worden gebracht met dat 2012 gebeuren en dus voor extra paniek kan zorgen. Ik heb het wel te doen met alle mensen die nu al bang zijn en ja, het zal me niets verbazen als er mensen in december zelfmoord gaan plegen omdat ze die datum niet aan kunnen.

Maar dan vraag ik me toch af, stel dat 21/12 nu toch waar is, en die tijd van 21.12 ook. Voor welke tijdzone geldt dat dan? Vind ik wel prettig om te weten, want dan kunnen we beter de verjaardag van mijn moeder inplannen. Maken we er een knalfuif van :D .

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:53

Pluizebolpum schreef:
juniper schreef:
Maar nu het zo dichtbij komt wordt de media aandacht natuurlijk nog groter.

Plus dat elk losstaande rampachtig iets in verband gaat worden gebracht met dat 2012 gebeuren en dus voor extra paniek kan zorgen. Ik heb het wel te doen met alle mensen die nu al bang zijn en ja, het zal me niets verbazen als er mensen in december zelfmoord gaan plegen omdat ze die datum niet aan kunnen.

Maar dan vraag ik me toch af, stel dat 21/12 nu toch waar is, en die tijd van 21.12 ook. Voor welke tijdzone geldt dat dan? Vind ik wel prettig om te weten, want dan kunnen we beter de verjaardag van mijn moeder inplannen. Maken we er een knalfuif van :D .

Terwijl het niet zo is dat er zich meer rampen voordoen. Alleen is de media de laatste decennia zó actueel geworden. Ze zijn zo bij de plaats des onheils. En dan lijkt het natuurlijk alsof er de laatste decennia meer rampen voorkomen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:58

Hoeveel hedendaagse Maya's zijn er? Zéér weinig. Waarom maken we ons allemaal zo druk om de voorspellingen van een compleet dood volk?

En ja, ik weet dat er een volk 'de mayas' is, die zijn als het goed is niet related aan de maya's waar t hier om gaat.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:01

Vjestagirl schreef:
Hoeveel hedendaagse Maya's zijn er? Zéér weinig. Waarom maken we ons allemaal zo druk om de voorspellingen van een compleet dood volk?

Het gaat ook niet zozeer om de Maya's. Zij hebben namelijk niet het einde van de wereld voorspeld. Het gaat meer om de doemdenkerige theorieën over het einde van de wereld die sommige wetenschappers geven.

En waarom zijn sommige mensen daar nu zo mee bezig? Omdat ze bang zijn dat het écht gaat gebeuren. Mensen zijn bang voor de dood.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:27

Mensen worden ook banger omdat ze veel films maken over hoe de wereld vergaat.
Wel veel verschillende manieren in die films,maar ze kloppen niet echt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:33

Lieverd, in Back to the Future, die film met Micheal J. Fox, is hij in 2015 geweest......
Dus maak je geen zorgen, als de wereld zou vergaan, dan zou Micheal ook niet naar 2015 kunnen reizen.
Dus het is niet waar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:39

Ik bedoel meer de films als The Day After Tomorrow en 2012.En zo zijn er nog veel meer films gemaakt die laten zien hoe de wereld vergaat.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:35

Vjestagirl schreef:

En ja, ik weet dat er een volk 'de mayas' is, die zijn als het goed is niet related aan de maya's waar t hier om gaat.

Dat is niet waar. Vandaag de dag leven er nog zo'n 7-9 miljoen Maya's in Centraal Amerika. Ja, veel kenmerken van de oorspronkelijke cultuur zijn verdwenen, bijvoorbeeld de dynastie, de bouw van tempels en paleizen, en de sociale stratigrafie van elite versus burgers.

Maar een deel van de cultuur is zeker nog actief, zoals het gebruik van de kalender, de taal, de landbouw, en de verering van bepaalde goden. Maar inderdaad, de waarde van de datum 21-12-2012 is nu weg, hoewel het vroeger ook niet het einde van de wereld betekende.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:41

Ik denk dat het tijd word dat de Maya's een nieuw kalander maken, zoals wij iedere jaar op 01.01 doen...
Niks einde van de wereld, meer een nieuw begin van de maya kalander ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:56

Je weet dat de moderne Maya's veelal katholiek zijn? En dus ook de Gregoriaanse kalender aanhouden?

Vind die oude kalender JUIST belangrijk voor hun geschiedenis. Veel van hun cultuur is vernietigd, vergeten, of uit het hoofd gepraat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:17

Adamootje schreef:
Je weet dat de moderne Maya's veelal katholiek zijn? En dus ook de Gregoriaanse kalender aanhouden?

Vind die oude kalender JUIST belangrijk voor hun geschiedenis. Veel van hun cultuur is vernietigd, vergeten, of uit het hoofd gepraat.

Nee, dit wist ik niet.. Zo thuis ben ik niet in de maya's. maar als ze nu de gregoriaanse kalander aan houden (die neem ik aan niet afloop op 21.12.2010) wie heeft het dan nog over het einde van de wereld?

Heb niks met of tegen deze cultuur en goed dat er iets van de geschiedenis in stand wordt gehouden, maar ik snap eerlijk gezegd de ophef om deze datum echt niet...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:36

renee16 schreef:
Adamootje schreef:

Nee, dit wist ik niet.. Zo thuis ben ik niet in de maya's. maar als ze nu de gregoriaanse kalander aan houden (die neem ik aan niet afloop op 21.12.2010) wie heeft het dan nog over het einde van de wereld?

Heb niks met of tegen deze cultuur en goed dat er iets van de geschiedenis in stand wordt gehouden, maar ik snap eerlijk gezegd de ophef om deze datum echt niet...

De "kalender" waarvan de 13e baktun afloopt is de lange telling. Behoort bij de oude Maya cultuur. Maya's geloofden toen (wat ik me nog kan herinneren) dat bij ingang van een nieuwe pictun (periode van 20 bactun) de wereld verging en opnieuw gecreëerd werd. Dáár komen dus de apocalyptische theorieën over 2012 vandaan, denk ik. Maar de nieuwe pictun begint pas in 4772.

En terecht dat je de ophef van deze datum niet snapt, want er is namelijk geen enkele reden tot paniek! :o

Juniper, correct me if I'm wrong.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:57

mooi om te lezen hoe sommigen mensen er over denken :)

Zelf geloof ik er totaal niet in dat het dit jaar gebeurd, ja ooit wel maar dat maken wij echt niet meer mee :n

En mocht hel wel zo zijn, dan ja dan is het zo en kun je er toch niets aan doen :)

carpe diem!!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:03

Dan loopt inderdaad de volgende pictun af. Ik weet niet zeker wat er dan gebeurd, maar op wikipedia (ja, schaam) staat idd dat dan de wereld vernietigd wordt en een nieuwe wereld zal worden gecreëerd. Bedoelen ze daarmee de overgang naar het 5e tijdperk? Ik weet helaas ook nog niet alles:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:28

Ik ben er echt niet bang voor, als we gaan, gaan we met z'n allen.. :')
En daarbij.. ik vind het zo'n onzin. De wereld maakt zichzelf wel kapot uiteindelijk, denk ik. Of er komt een ziekte zoals de pest waardoor een groot deel van de bevolking sterft, maar eerlijk? Dat is gewoon een keer nodig.. de wereld is bijna niet meer beleefbaar zoals wij er mee om gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:48

De wereld maakt zich niet kapot,dat doet de natuur wel voor ons.
Alleen wanneer? niemand die het weet.Dus gewoon genieten van je leven nu,leef van dag tot dag.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:07

gohya schreef:
De wereld maakt zich niet kapot,dat doet de natuur wel voor ons.
Alleen wanneer? niemand die het weet.Dus gewoon genieten van je leven nu,leef van dag tot dag.

Dat vind ik erg knap, de mensen maken de wereld kapot (waaronder de natuur).
De natuur(klimaat) verwoest leefgebieden van de mensen, maar niet de wereld..
Het klimaat is nooit stabiel geweest, die veranderd continue.

Leuke vraag misschien: wat zouden jullie doen mocht er iets gebeuren (maakt niet uit wat en wanneer) waardoor 90% van de mensheid uitsterft en jij bij de 10% hoort die nog leeft.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:31

juniper schreef:
Dan loopt inderdaad de volgende pictun af. Ik weet niet zeker wat er dan gebeurd, maar op wikipedia (ja, schaam) staat idd dat dan de wereld vernietigd wordt en een nieuwe wereld zal worden gecreëerd. Bedoelen ze daarmee de overgang naar het 5e tijdperk? Ik weet helaas ook nog niet alles:P

Ik geloof dat dat inderdaad het vijfde tijdperk is ja. :j