Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:17

Wildgirl schreef:
Sheran schreef:
M_D_H: _O- Met jou kan ik praten!

Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan :). Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?

Communicatie, daarvoor een blauwe maandag paard&management; heel hard werken, ook in vakanties, zorgen dat je de goede baantjes weet te vinden, handel etc en daarvan kon ik (krap) rondkomen.
Ik ben op dit moment ook één van de weinigen in mijn vriendenkring die geen giga schult heeft; daar ben ik erg blij mee.
Uiteindelijk heb ik mijn studie niet afgemaakt, na 2 jaar kwam ik erachter dat dit ik een andere richting uitwilde.
Vervolgens aan het werk gegaan, omhoog klimmen, en nu verdien ik met bijna 25 jaar boven modaal, heb ik een paard én kan ik 2x pj op vakantie.
Heeft me wel in totaal 6 jaar zwoegen gekost en 4x per week macaroni met kaas.
Heb trouwens niet gekocht maar gehuurd ;-)

Mbt het krijgen van kids; tuurlijk kunnen er dingen gebeuren waardoor je krap komt te zitten; dat is inderdaad zuur. Maar als we sowieso in NL iets slimmer om gingen met ''het krijgen'' van kids dan zouden er nu geen bezuinigingen optreden mbt de stufi.
De staat investeerd namelijk in álle studenten; en de meeste WO'ers en een aantal HBO'ers verdienen zich terug maar wat dacht je dat een gemiddelde MBO'er de staat uiteindelijk gaat opleveren?
Juist, en waar hebben we de meeste van?

MDH, wat zou je ervan vinden als de staat restricties aan de stufi zou toekennen, bijvoorbeeld: je krijgt stufi als je een aantal luxe zaken opgeeft waaronder je paard. Zou je dan nog zo graag studeren>?

gnagna... ja want dan geef ik mijn paard aan mijn broertje :Y)
ja natuurlijk zou ik dan nog studeren...
mijn paard is mijn alles, maar zonder toekomst kom ik ook nergens meer...
maar de vraag is... moet alles om studeren gaan?
als ik de hele dag met mijn kop in de boeken zit ben ik blij dat er mijn paard is, waar ik even lekker 2 uurtjes op de dag mee aan het werk kan :)
bovendien... mijn paard is een deel van mijn opleiding :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:19

Killyenn schreef:
M_D_H schreef:
inderdaad geen enkel land...
gaat duitsland bezuinigen over de rug van zijn toekomst? of frankrijk? belgie mischien?
oh wacht, die italianen, grieken spanjaarden, portugezen en de ieren doen die het?
NEE hun studenten studeren van het geld dat WIJ ze geven...
hoezo kromme wereld?

waarom moeten we accepteren dat lenen er bij hoort als diezelfde overheid die de studenten nu wilt verplichten om te lenen ook een negatief advies geeft met betrekking tot leningen?

Dan ga ik je even uit die droom helpen, want Engeland bezuinigt dus wel op onderwijs. De meeste van die landen hebben uberhaupt geen basisbeurs, dus nee, wij betalen niet voor hun studenten.

Voor je lening leen je niet van een bank, maar van de overheid, dat is iets heel anders. Daarnaast is een studentenlening heel veilig omdat je pas terugbetaald vanaf een bepaald inkomen en je maandelijkse betaling afhankelijk is van dit inkomen.

dan ga ik jou nou even uit de droom helpen ;)
duitsland, italie en griekenland helpen wel hun studenten met studeren...
en voor de duidelijkheid... dat zijn dus 2 van de 5 landen die wij momenteel financieren ;)

en engeland telt voor mij dus echt niet mee op dit moment he ;)
geen euro dus ook geen eurocrisis ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:22

@Sheran, dankje, ja ik ben best tevreden al ben ik wel met wat nieuwe uitdagingen bezig maar dat hoort bij mij, altijd verder kijken ;-)
Super dat je open staat voor mijn argumenten overigens; ik denk nl idd dat als de Nederlandsche student wat meer prioriteiten zou stellen er een hoop minder ge-prutsmuts was!

M_D_H, je geeft aan dat jouw studie iets te maken heeft met paarden; kun je mij dan vertellen wat JIJ later voor de economie en NL gaat betekenen waardoor IK nu jouw stufi zou moeten betalen?
Of, wacht even, het gaat er om dat JIJ recht hebt op een goede toekomst?

En dan zijn we weer terug bij af: Rechten krijg je niet, die VERDIEN je....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:23

Wildgirl schreef:
Sheran schreef:
M_D_H: _O- Met jou kan ik praten!

Wildgirl: ik vraag me echt af hoe je het hebt gedaan :). Wat heb je gestudeerd? Hoe kon je én studeren én werken én meteen een huisje kopen? Ik ben ook hard aan het knokken (vind ik zelf dan) maar dat haal ik bij lange na niet...
Maar als je eerst rijk bent en dan arm, hoe moeten de ouders dat dan doen met dat tweede kind?

Communicatie, daarvoor een blauwe maandag paard&management; heel hard werken, ook in vakanties, zorgen dat je de goede baantjes weet te vinden, handel etc en daarvan kon ik (krap) rondkomen.
Ik ben op dit moment ook één van de weinigen in mijn vriendenkring die geen giga schult heeft; daar ben ik erg blij mee.
Uiteindelijk heb ik mijn studie niet afgemaakt, na 2 jaar kwam ik erachter dat dit ik een andere richting uitwilde.
Vervolgens aan het werk gegaan, omhoog klimmen, en nu verdien ik met bijna 25 jaar boven modaal, heb ik een paard én kan ik 2x pj op vakantie.
Heeft me wel in totaal 6 jaar zwoegen gekost en 4x per week macaroni met kaas.
Heb trouwens niet gekocht maar gehuurd ;-)

Mbt het krijgen van kids; tuurlijk kunnen er dingen gebeuren waardoor je krap komt te zitten; dat is inderdaad zuur. Maar als we sowieso in NL iets slimmer om gingen met ''het krijgen'' van kids dan zouden er nu geen bezuinigingen optreden mbt de stufi.
De staat investeerd namelijk in álle studenten; en de meeste WO'ers en een aantal HBO'ers verdienen zich terug maar wat dacht je dat een gemiddelde MBO'er de staat uiteindelijk gaat opleveren?
Juist, en waar hebben we de meeste van?

MDH, wat zou je ervan vinden als de staat restricties aan de stufi zou toekennen, bijvoorbeeld: je krijgt stufi als je een aantal luxe zaken opgeeft waaronder je paard. Zou je dan nog zo graag studeren>?

Ik vind het knap van je :j
Overigens zijn MBO'ers even hard nodig als de rest. Wordt vaak erg ondergewaardeerd heb ik het idee. Overschot is nooit goed natuurlijk maar ja, eigenlijk zijn er sowieso teveel mensen in dit kleine landje :+ Wat mij betreft mogen sommige dingen best aangepakt worden, maar helemaal afschaffen ben ik geen voorstander van. Want er zijn gewoon mensen voor wie het wél enorm scheelt wbt de studie (en die het dus niet op zuipen). Kijk, ik zou ook best een paard willen, maar dat komt later wel als ik er zelf voor kan werken.
Ik neem aan dat jij ook gewoon stufi hebt gekregen trouwens ;)

Bassenqua schreef:
Fifill uiteraard hoeft niet alles ikke te zijn maar dat geldt ook voor de student ;)

Ik vind het dan ook niet erg om later bij te dragen qua belasting zodat er mensen (gemakkelijker) kunnen blijven studeren. NL moet gewoon kennis de kans kunnen geven, we moeten het tenslotte voor een groot deel toch daarvan hebben.

Wildgirl schreef:
@Sheran, dankje, ja ik ben best tevreden al ben ik wel met wat nieuwe uitdagingen bezig maar dat hoort bij mij, altijd verder kijken ;-)
Super dat je open staat voor mijn argumenten overigens; ik denk nl idd dat als de Nederlandsche student wat meer prioriteiten zou stellen er een hoop minder ge-prutsmuts was!

M_D_H, je geeft aan dat jouw studie iets te maken heeft met paarden; kun je mij dan vertellen wat JIJ later voor de economie en NL gaat betekenen waardoor IK nu jouw stufi zou moeten betalen?
Of, wacht even, het gaat er om dat JIJ recht hebt op een goede toekomst?

En dan zijn we weer terug bij af: Rechten krijg je niet, die VERDIEN je....

Tsja, communicatie staat hier ook bekend als een 'nutteloze' pretstudie :+ dan kun je de helft van de studies wel gaan schrappen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-12-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:24

@Fiffil, een blauwe maandag maar omdat ik dacht daarmee wel te kunnen frauderen werd die snel stopgezet ;-)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:28

Praktijkprobleempje dan: 16-jarige komt van school, gaat MBO doen, kan die dan ook al lenen?
Dat gaat nu al tegen de wetgeving in...
Die moet dus een baantje zoeken totdat de 18-jarige leeftijd is bereikt en sparen, kan dan pas de opleiding gaan doen en lenen, is 4 jaar later klaar en tadaaa! Te oud voor het bedrijfsleven, omdat er 2 jaar 'achterstand' is! >;)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:28

TessaVB schreef:
Als ze nou is beginnen met het inkorten van die te belachelijke hoge salarissen van sommige hoge pieten die het best kunnen missen, in plaats van de doelgroep die het nou weer net niet kunnen missen. Scheelt in ieder geval al wat geld, maar nee, daar hoor je ze niet over. :')

idd, ons maar bekorten terwijl ze zelf belachelijk veel verdienen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:29

Fiffill schreef:
Killyenn schreef:
Dat is iets heel anders. Het argument dat jullie gaven was een drogreden, vergelijk het maar met "ik sla mijn kind, maar er zijn ouders die hun kind vermoorden, dus dan kan je beter dat aanpakken en mij met rust laten." Ik probeer te laten zien dat het niet willen lenen en daar zo'n ramp van maken een cultureel verschijnsel is, terwijl het alleen om da afschaffoing van de basisbeurs gaat. Studeren wordt dus niet alleen voor de elite (iets wat we uberhaupt nauwelijks hebben in NL) en het wordt ook niet onbetaalbaar, als je maar accepteert dat lenen erbij hoort.

Overigens hebben we momenteel juist veel te veel studenten, studeren voor iedereen is zelfs helemaal niet goed voor een economie. Het mag natuurlijk geen geldkwestie worden wie wel of niet gaat studeren, maar de aanvullende beurs zorgt er voor dat dat verschil toch niet al te groot wordt.

Wat jij zegt komt in feite neer op 'in het buitenland is het slechter dan hier', oftewel net zoiets als 'ik heb honger maar in Afrika hebben ze meer honger, dus mijn honger moet dan maar minder erg zijn'. Dat het er in andere landen anders aan toe gaat dat kan, maar het gaat hier over Nederland, niet over andere landen.
Ik vind de studiefinanciering juist een positief iets aan NL, alsof we het maar normaal moeten vinden dat je nadat je klaar bent met je studie direct met een schuld staat.

Nee, dat is niet waar het op neer komt. De Engelsen hebben imo een veel beter onderwijssysteem om nog maar niet te spreken over een ruim aanbod aan universiteiten die ver boven die van NL uitkomen, dus mij hoor je niet zeggen dat ze het in het buitenland minder hebben, anders zou ik er zelf ook niet heen gaan. Studiefinanciering vind ik ook prima, maar een basisbeurs vind ik overbodige luxe, en niet gezond voor een economie in deze staat. Ja, als het geld er is, maak je het onderwijs gratis en is iedereen gelukkig, daar ben ik enorm voorstander van. Maar nu is het geld er gewoon niet, omdat we in een enorme recessie zitten. Lenen als student is geen ramp, niet slecht voor de economie en zorgt er niet voor dat studeren alleen voor de elite wordt, dat zijn typische Nederlandse doembeelden. En daar probeer ik doorheen te breken zodat we het kunnen hebben over de basisbeurs als beginsel, in de economie die we nu hebben.

M_D_H schreef:
dan ga ik jou nou even uit de droom helpen ;)
duitsland, italie en griekenland helpen wel hun studenten met studeren...
en voor de duidelijkheid... dat zijn dus 2 van de 5 landen die wij momenteel financieren ;)

en engeland telt voor mij dus echt niet mee op dit moment he ;)
geen euro dus ook geen eurocrisis ;)

Ja, ze helpen mee met studeren, maar niet me een basisbeurs, maar een beurs die gerelateerd is aan het inkomen. In Spanje althans, de andere systemen heb ik geen ervaring mee. Dat is iets wat wij in NL dus ook hebben in de vorm van de aanvullende beurs, die gewoon blijft bestaan, want het gaat om de afschaffing van de basisbeurs.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:31

Damelza schreef:
TessaVB schreef:
Als ze nou is beginnen met het inkorten van die te belachelijke hoge salarissen van sommige hoge pieten die het best kunnen missen, in plaats van de doelgroep die het nou weer net niet kunnen missen. Scheelt in ieder geval al wat geld, maar nee, daar hoor je ze niet over. :')

idd, ons maar bekorten terwijl ze zelf belachelijk veel verdienen

En hoe zag je dat dan later voor je? Jij wil toch ook veel verdienen? Denk niet dat jij later met een goede baan denkt, goh zal ik eens even de helft gaan missen omdat die arme kinderen willen studeren.

Dat is gewoon kapitalisme, degenen zonder bezit willen het van anderen hebben en degenen met bezit willen zoveel mogelijk houden. Vind dit beetje een loos argument in deze discussie :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:33

Als MBO student krijg je 75,39 per maand en als HBO student krijg je 90 euro per maand.
Men wil dat iedereen een goede opleiding heeft en een goede baan maar op deze manier werk je alleen maar de werkeloosheid in de hand.
O als ze dan toch de OV en de beurzen gaan afschaffen, waarom dan ook niet het schoolgeld gelijk :+

De afschaffing van de beurs riepen ze een jaar geleden ook al, en het omzetten in een leenstelsel is volgens mij al aan de gang.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:33

absoluut niks :n
ik ga mijn studi afmaken van JOU centjes :))
en dan lui achter mijn pc zitten en steun trekken bij de bijstand ;)
oh en ik neem 13 kinderen die allemaal moeten studeren van JOU belasting geld :))

nee, alle gekheid op een stokje, ik besef dat er bezuinigd moet worden, maar om daarvoor iets volledig af te schaffen?
respect voor jou hoor, dat jij het allemaal zonder stufi gered hebt (waarom deed je dat eigenlijk?)
maar met mijn opleiding red ik dat niet ;)
ik werk nu al bij om een gedeelte te kunnen betalen en heb geluk met mijn ouders die ook bijspringen :)
ik red het met mijn opleiding niet om volledig te werken...
je kunt ook beginnen bij het begin...
verlaag de lonen van de overheid, incl die van de ministers en de koningin...
de leraren etc etc etc... verlaag de koten van de opleidingen zelf... en tenslote verlaag de stufi :)
dat zou een betere oplossing zijn :)

maar om bij je vraag terug te komen...
ik vermoed dat je het idee hebt dat je met iemand te maken hebt die alleen maar geld wilt verdienen, de sport in wilt een eigen stal wil beginnen en die als het allemaal mislukt bij de overheid wilt aankloppen?
want zo naif ben ik niet :n
ik wil hierna de lerarenkant op :)
maar wel de groene leraren kant :)
dus de paarden, de dieren, de boompje, bloemen etc :)
dus de kennis kant op ;)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:34

CoronaLime schreef:
Damelza schreef:

En hoe zag je dat dan later voor je? Jij wil toch ook veel verdienen? Denk niet dat jij later met een goede baan denkt, goh zal ik eens even de helft gaan missen omdat die arme kinderen willen studeren.

Dat is gewoon kapitalisme, degenen zonder bezit willen het van anderen hebben en degenen met bezit willen zoveel mogelijk houden. Vind dit beetje een loos argument in deze discussie :j

Ik heb het onder andere over al die bonussen en ander geldgestrooi. Ik vind het voor die lui makkelijk praten, 'bezuinigen dit, bezuinigen dat' terwijl ze zelf in hun Mercedes naar hun huis rijden. Laat ze maar een beetje inkorten daar hoor. Ik vind gewoon niet dat je het kan maken om te bezuinigen in studenten.
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 29-12-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:35

Wildgirl schreef:
Waarom zou je niet meer kunnen gaan studeren?
Je kunt een lening bij de staat afsluiten en precies dezelfde inkomsten ontvangen als nu, alleen is het een lening en geen gift.
Wat verwacht men dan? Dat alle belastingbetalers gaan dokken voor ''de student'' die over het algemeen genomen hele andere dingen met zijn stufi doet?
Ja, ik scheer nu mensen over één kam maar geloof me, hier in Groningen is het soms ongelofelijk wat je mensen hoort doen van hun stufi.
Kom op zeg, verwacht niet dat de staat alles voor je betaald maar kom gewoon zelf in actie.....laat ouders verantwoordelijkheidsgevoel krijgen en gaan sparen, hoe krap ze ook zitten.
Redden ze het niet 2 kids te laten studeren? Prima, krijg dan ook geen 2 kids.
Ben je 18 en wil je graag naar de Pabo? Prima, je sluit een lening af, ramt die studie er in 4 jaar door en betaalt de schuld binnen 5 jaar terug.
Wat is het probleem? Dat je geen paard meer kunt onderhouden,niet meer uit kunt slapen,niet meer 2x per week in de kroeg kunt zitten....so be it, je wilt toch studeren?
Heb daar dan ook wat voor over en zit niet zo af te geven op de staat die godsamme voor iedereen wel een potje klaar heeft staan en daardoor een verwende bevolking krijgt die hun eigen belang voor het landsbelang zetten.
Bah.

Hoe weet jij wat mensen doen met hun geld? De studenten moeten ook hun school betalen, en gaan ook lekker uit ja! Mag het? Waarschijnlijk werken ze daar gewoon voor.

Wat ouders doen mogen ze zelf weten, sterker nog er zijn ook studenten die geen ouders hebben die voor hun hebben kunnen sparen. En ja er zullen ouders zijn die gewoon het vertikken om geld in hun kind te steken maar dat betekend toch niet dat het kind daar uiteindelijk de dupe van te worden?

Binnen 5 jaar terug betalen? Waar haal jij die informatie vandaan? Heb je überhaupt wel door hoeveel een studie kost? Niet alleen collegegeld, maar ook boeken, readers, schriften, (in mijn geval) laboratorium benodigdheden, glaswerk etc. etc.

Even mijn persoonlijke situatie:
5/4 dagen per week naar college (verschillend rooster maar ik ben meestal zeker de hele dag weg), elk vrije dag geef ik door op werk en werk ik, (bijna) elke vrijdagavond sta ik koopavond ook werk ik dan nog op zaterdag en zondag. Dus na die dagen op school werk ik ook 2-4 dagen! En zelfs dan is het krap elke maand met alle schoolkosten! Dus wat jij zo schrijft dat maakt mij wel pissig ik moet ook knokken en dat beetje stufi dat ik ontvang dat geeft mij nog een (klein) beetje ruimte om wat voor me zelf te kopen, om een keer naar de kapper te gaan of een broodje te kopen op het station op z'n tijd!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:39

Renee: ik snap wat je bedoelt, maar het komt een beetje aanvallend over denk ik :).
Ik vind het ook ongelooflijk wat Wildgirl heeft gedaan en mij lukt dat ook echt niet, hoewel ik ook heb gewerkt. In het onderwijs.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:42

:( Als ik geen studifi krijg, stop ik per direct met studeren.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:43

CoronaLime schreef:

ik reageer alleen maar op wat Tessa zegt hoor, hoef je mij niet op aan te vallen :P

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:44

Wat ik wel belachelijk vind is dat de tweede studie duurder wordt. Langstudeer boete, okee... Maar ik ben nu bezig met 2 bachelors: één op de TU Delft, en één op het Erasmus, en het is voor mij nog betaalbaar nu. Ik verwacht in 4 jaar (totaal) mijn 2 bachelors te hebben. Als ik één jaar later was begonnen had ik dat "instellingsgeld" moeten betalen, en dan had ik mezelf niet kunnen verbreden.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:46

MarvanTom schreef:
Praktijkprobleempje dan: 16-jarige komt van school, gaat MBO doen, kan die dan ook al lenen?
Die moet dus een baantje zoeken totdat de 18-jarige leeftijd is bereikt en sparen, kan dan pas de opleiding gaan doen en lenen, is 4 jaar later klaar en tadaaa! Te oud voor het bedrijfsleven, omdat er 2 jaar 'achterstand' is! >;)

Nu krijgt een MBO-er op 16 jarige leeftijd geen stufi of ov dat komt pas op de 18e ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:48

Sheran schreef:
Renee: ik snap wat je bedoelt, maar het komt een beetje aanvallend over denk ik :).
Ik vind het ook ongelooflijk wat Wildgirl heeft gedaan en mij lukt dat ook echt niet, hoewel ik ook heb gewerkt. In het onderwijs.

Dat was ook precies de bedoeling, het was ook een aanval, heel simpel wanneer ik me aangevallen voel val ik ook aan ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:49

MarvanTom schreef:

dat lost zich vanzelf op omdat al die 16-jarigen eerst moeten gaan werken voordat ze kunnen lenen en dus studeren. :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:52

Sheran schreef:

Het is ook een beetje geluk hebben denk ik, net de goede baantjes gevonden...had ik een kassabaantje bij de AH gehad dan was de zaak uiteraard anders geweest.
Ik heb er net tijdens het lopen met de hond nog eens over nagedacht.
Het is denk ik niet het feit dát je stufi kunt krijgen in Nederland wat irritatie bij mij opwekt maar wel het feit dat iedereen er maar van uit gaat dat de staat(en dus ik als belastingbetaler) het wel even financieel opvangt.
Datzelfde principe kom je ook tegen bij mensen in de bijstand,kinderopvang etc.
Het is, als je er over gaat nadenken, toch eigenlijk van de gekke dat iemand die kiest voor het krijgen van een kind vervolgens afhankelijk is van de staat qua toeslag, waar gaat het dan mis?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:58

Wildgirl: Als mensen geen kinderen meer mogen krijgen van jou hebben we straks ook helemaal een probleem met de vergrijzing, dus dat lijkt me geen strak plan. Of wilde je de pensioenen ook afschaffen? (Leenstelsel daarbij lijkt me een beetje onhandig :+ )

Verder, zelfs als een student zijn of haar stufie gebruikt om een kamer te huren draagt dat bij aan de studie, omdat ze vaak anders 3 uur per dag kwijt zijn aan reizen en dan dus tijd te kort komen voor het studeren, dus op zich zijn dat soort uitgaven niet erg.

Maar inderdaad, mensen die kinderen krijgen en ze echt niet kunnen onderhouden snap ik soms ook niet.. (of mensen die kinderen krijgen en ze alleen maar lastig vinden). Aan de andere kan vind ik wel dat kinderen de kans moeten kunnen krijgen om te studeren, sommigen zitten bijvoorbeeld met ouders die in de bijstand zitten en dan verdienen die kinderen toch een eerlijke kans op een opleiding..

Aan de andere kant, misschien dat mensen wel minder van die pretstudies gaan kiezen als ze de stufi moeten terugbetalen..

Ik vind het een lastig iets, kan zelf namelijk argumenten bedenken voor en tegen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:01

Misschien moeten ze stufie gaan maken voor studies die écht nodig zijn, en dat studies als sociologie en vrije tijdswetenschappen waar al een overschot aan studenten is, dat niet meer hebben waardoor alleen mensen die het écht willen dat gaan studeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:05

@Tessa vandaar mijn nuancering; het IS ook een lastig iets.
Helemaal afschaffen hoeven ze van mij niet te doen; ik help graag mensen die echt willen studeren maar imo mogen al deze ''staatsgiften'' wel veeeel meer aan banden worden gelegd!
En, mbt kinderen krijgen, ik verbied niemand om kinderen te krijgen maar als ik hier in het dorp een meisje net zo oud als ik hoor terwijl ze zwanger is van de 2e "Pffff ik ben blij dat we kinderopvang toeslag krijgen'' anders zou mijn auto eruit moeten of anders zouden we het niet redden...ja, dan begint het bij mij wel te kriebelen...
@lieziej, ik heb er ook wel eens over nagedacht om bij de MBO studies de stufi af te schaffen; en wellicht de kosten voor dit onderwijs naar beneden te brengen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:07

lieziej schreef:
Misschien moeten ze stufie gaan maken voor studies die écht nodig zijn, en dat studies als sociologie en vrije tijdswetenschappen waar al een overschot aan studenten is, dat niet meer hebben waardoor alleen mensen die het écht willen dat gaan studeren.

Ik denk wel dat elke studie een functie heeft in een samenleving, dus ik denk niet dat je zo maar studies zonder stufi kan zetten. Maar ik snap wel wat je bedoelt investeren in iets waar je zekerheid hebt om er iets terug voor te krijgen.