Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:40

[/quote]Wat egoïstisch van je.
Natuurlijk moeten we genieten van alle mooie dingen; maar alleen als het niemand schaadt.
En nu kan je natuurlijk weer beginnen dat autorijden enz. ook gevaarlijk is en mensen kan verwonden, maar mensen kiezen zelf om met de auto te rijden. om te fietsen. om op het voetpad te lopen. En daar moeten we dan idd rekening mee houden dat we kunnen doodgereden worden.
Maar die dieren kiezen niet of ze nu bang zijn of niet, of ze er bij willen zijn of niet.
Naar hun standpunt wordt niet gekeken, want vuurwerk is toch zo mooi!
Ik dacht dat de mensen hier op bokt dierenvrienden waren, die het beste voor hadden voor (hun) dieren, maar blijkbaar gaat het eigen plezier toch nog altijd voor.... :j[/quote]

Wat onwijs goed omschreven.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:46

Damned schreef:
Wat egoïstisch van je.
Natuurlijk moeten we genieten van alle mooie dingen; maar alleen als het niemand schaadt.
En nu kan je natuurlijk weer beginnen dat autorijden enz. ook gevaarlijk is en mensen kan verwonden, maar mensen kiezen zelf om met de auto te rijden. om te fietsen. om op het voetpad te lopen. En daar moeten we dan idd rekening mee houden dat we kunnen doodgereden worden.
Maar die dieren kiezen niet of ze nu bang zijn of niet, of ze er bij willen zijn of niet.
Naar hun standpunt wordt niet gekeken, want vuurwerk is toch zo mooi!
Ik dacht dat de mensen hier op bokt dierenvrienden waren, die het beste voor hadden voor (hun) dieren, maar blijkbaar gaat het eigen plezier toch nog altijd voor.... :j

Je kunt niet 100% van de tijd rekening houden met dieren, dat is niet realistisch. Dan mogen we ook niet meer autorijden, want dieren kiezen er niet voor om doodgereden te worden. En al helemaal geen trekkers meer, want veel paarden zijn daar bang van. En ook geen helicopters, want daar zijn dieren ook bang van. Luchtalarm, vreemde mensen, andere dieren, het geluid van een dichtslaande vuilnsisbak etc etcetc. Allemaal dingen waar dieren bang van kunnen zijn.

Het lijkt me realistischer om je dier te trainen (dus bijvoorbeeld met de hondenclub 's zomers ontheffing aanvragen om te trainen met rotjes), om te zorgen dat je dier goed staat met oud en nieuw (dus paarden op stal met het licht aan etc.) dan om iedereen zijn lol te ontnemen.

_PatriciaH

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:51

En wat als je alle clubs en trainingen al hebt gehad??? zo makkelijk gaat dat helaas niet!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:52

@vjestagirl
Iedereen heeft daar natuurlijk een andere mening over, maar ik zou het helemaal niet erg vinden moesten ze vuurwerk afschaffen (of alleen maar in grote steden bv Antwerpen en Gent) maar natuurlijk begrijp ik ook dat veel mensen het heel leuk en mooi vinden etc.
Maar ik snap niet dat je het zò erg zou vinden moest het niet meer mogen dat je een hele discussie begint. ik bedoel, vuurwerk is toch niet het einde van de wereld?
Er zijn toch wel andere dingen die je ook leuk vind? hoop ik :D
(grapje hoor ;) )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:56

Damned schreef:
@vjestagirl
Iedereen heeft daar natuurlijk een andere mening over, maar ik zou het helemaal niet erg vinden moesten ze vuurwerk afschaffen (of alleen maar in grote steden bv Antwerpen en Gent) maar natuurlijk begrijp ik ook dat veel mensen het heel leuk en mooi vinden etc.
Maar ik snap niet dat je het zò erg zou vinden moest het niet meer mogen dat je een hele discussie begint. ik bedoel, vuurwerk is toch niet het einde van de wereld?
Er zijn toch wel andere dingen die je ook leuk vind? hoop ik :D
(grapje hoor ;) )

Absoluut, ik vind vuurwerk ook alleen maar leuk van achter een ruit.

Maar andere mensen wel. Mijn broertje kan er heel december naar uitkijken om voor €25 aan vuurwerk te halen en dit op 31 dec om 24.00 aan te mogen steken.

Als ik alles alleen zou beredeneren vanuit mezelf dan werden er nog veel meer dingen afgeschaft...

@zoek: als ze dan nogsteeds bang zijn: ik weet van een vriendin van me dat ze op 30dec haar hond wegbrengt naar een pension wat ver afgelegen ligt, en waar ze dus geen vuurwerk horen. Er is altijd wel een mouw aan te passen.
Onze eigen katten sluipen op korte pootjes door het huis. Prima, wij zetten de kattenbak neer zodat ze hun behoeftes kunnen doen, en verder laten we ze lekker lopen, ze vinden zelf wel een goede verstopplek
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 28-12-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:56

Van mij mogen ze het afschaffen en één van mijn honden zou er erg gelukkig van worden. Die is al sinds begin november bang tijdens het uitlaten.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:57

Vjestagirl schreef:
Ik ben het er trouwens mee eens dat we ons best moeten doen voor dierwelzijn, maar ik vind ook dat we daar niet in door moeten slaan. Je kunt niet alles verbieden waar dieren bang voor zijn, zo werkt het nou eenmaal niet.

Hetzelfde geldt voor veiligheid: ik vind dat we er veel aan moeten doen om vuurwerk veilig te maken. Dat houdt dus in: strenge controle's op illegaal vuurwerk, boetes voor te vroeg afsteken, voorlichting over hoe vuurwerk afgestoken dient te worden. Maar verbieden: nee, dat gaat me te ver.

@Dromen: of in Leeuwarden. Of op een wadden eiland? Of Maastricht. 1 centrale show is compleet onrealistisch. Weet je hoeveel mensen er dan besluiten om die ene avond in Utrecht of Amsterdam te gaan zitten? Daar is koninginnedag niets bij.

Ja, okey, meerdere shows op meerdere plekken

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:00

Die van ons kan niet naar pension hij wordt er ziek van, alleen zijn en in een kennel zitten dit is hij niet gewend.....dan liever bij me in het geknal zodat ik zie wat hij doet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:02

Zoek schreef:
Die van ons kan niet naar pension hij wordt er ziek van, alleen zijn en in een kennel zitten dit is hij niet gewend.....dan liever bij me in het geknal zodat ik zie wat hij doet!

Dan zorgen dat hij er optijd is uit geweest voor zijn behoeftes, desnoods een keertje in de tuin (als je die hebt). Misschien heb je familie of vrienden die rustiger wonen waar hij naartoe kan. En anders: binnen houden, gordijnen dicht, licht aan, muziek aan en verder niet te veel aandacht aan besteden...

Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:03

maar dan vraag ik mij af, zijn het dan weer de echte dierenvrienden die zich maar moeten aanpassen en hun dieren moeten platspuiten of naar een pension brengen en geld uitgeven?
omdat wat 'stoere gasten' wat vuurwerk willen afsteken? (niet persoonlijk bedoelt hoor :) )

Estera

Hahaha, wat een gel*l weer zeg _O- .
Ok, ik koop zelf geen vuurwerk, vind het zonde van mijn eigen geld, maar ik vind het wel prachtig om te zien.
Ik begrijp ook dat sommige mensen het vreselijk vinden voor hun dieren en voor die dieren is het ook vreselijk, maar gelukkig ben ik gezegend met allemaal beesten die er niets om geven, dus ik zelf heb er geen problemen mee dat er vuurwerk wordt afgestoken. Beestjes zijn ook te trainen om geen angst te hebben voor vuurwerk (uitzonderingen daar gelaten).
Daarnaast is dit iets wat al jaren gebeurd (net als Sinterklaas met zijn ZWARTE Pieten) en gaat het volgens mij toch echt niet gebeuren dat het afgeschaft gaat worden.
Tjonge, jonge, kunnen mensen ook nuttige dingen verzinnen om na te streven 8)7 . Sorry hoor, dit is mijn mening, maar er zijn echt ergere dingen op de wereld.

thyra89

Ik ben ook geen fan van vuurwerk. Dit vooral omdat mijn hond rond de oud en nieuw tijd eigenlijk niet naar buiten durft als ze die knallen hoort.
En met buitenrijden met je paard is het ook vervelend.
Dus van mij mag het gelijk af geschaft worden. Maar ben bang dat het er nooit door komt. Er zijn te veel nederlanders die het leuk vinden om vuurwerk af te steken. Kijk maar is naar de bedragen vuurwerk die we elk jaar de lucht in knallen met oud en nieuw ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:04

Damned schreef:
maar dan vraag ik mij af, zijn het dan weer de echte dierenvrienden die zich maar moeten aanpassen en hun dieren moeten platspuiten of naar een pension brengen en geld uitgeven?
omdat wat 'stoere gasten' wat vuurwerk willen afsteken? (niet persoonlijk bedoelt hoor :) )

Ja.

Om de dood simpele reden dat je niet 100% van de mensen naar de zin moet maken. Moeten miljoenen Nederlanders dan maar geen vuurwerk afsteken, omdat er een paar 'zeikerds' hun poelewoele diertjes zo zielewielig vinden?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 28-12-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:05

Ja.

:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:06

Ach er is al zo vaak geprobeerd het af te schaffen, met vroeger het argument dat het sommige mensen aan de oorlog herinnerde en ze dus bang werden.
Dat argument heeft het niet gehaald, dit argument zal het dus ook wel niet halen.

Vind het echt weer zo'n agenda punt om makkelijk mee te scoren bij het "dierenliefhebbendpubliek",
maar weer een voorstel wat kansloos is.
Gaat dus weer smak geld kosten aan zinloze debatten en wordt vervolgens weer vergeten.
(Denk aan goudvis kom verbod)

Lijkt me zinvoller om dan maar eens in de wetgeving de status van dier, op te schroeven, zodat het geen ding meer is.
Als ze toch iets te doen willen hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:07

Pfft ik lees hier best veel negatiefs, maar ik koop al jaren gewoon pakketje 3 of 4 (super mild en goedkoop 8)7 ) en ruim na afloop de flesjes en doosjes netjes op. Daarbij zijn de katten van mijn vriend helemaal niet meer bang voor vuurwerk (waren ze het 2e of 3e jaar dat ze het meemaakten al niet meer), sterker nog, ze moeten met dwang binnen gehouden worden als ze buiten al aan het knallen zijn. Want ja al die ktjochies die het grappig vinden om vuurwerk te gooien naar dieren...

Betere controle / straffen is echt 100x beter dan het helemaal afschaffen. Kom op zeg, die ene keer per jaar...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:09

Vjestagirl schreef:
Damned schreef:

Ja.

Om de dood simpele reden dat je niet 100% van de mensen naar de zin moet maken. Moeten miljoenen Nederlanders dan maar geen vuurwerk afsteken, omdat er een paar 'zeikerds' hun poelewoele diertjes zo zielewielig vinden?

pffffff denk eens na!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:20

Ik denk na (dank je zeer) alleen wel ook vanuit andere mensen dan alleen mezelf en mijn huisdieren.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:28

Elke gemeente moet maar een mooi vuurwerk op een plein organiseren. (En dan weet ik dat ik dat ook betaal terwijl ik nu niks koop)
Buiten dat vuurwerk op het plein moeten ze het totaal verbieden.
Geen ellende van afgerukte vingers meer. Geen ellende van klootviolen die er andere mensen en dieren mee lastig vallen.
Makkelijker te controleren op straat want elk vuurwerk in beslag nemen met hoge boete.
Elk die graag vuurwerk kijkt gaat naar het plein.
Elk die er niets mee wil neemt hun dier en zichzelf elders heen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:29

Van mij mag het afgeschaft. Ik waag m'n leven al niet meer op zaterdag, ik blijf lekker binnen. Ik ben al meerdere malen bekogeld met vuurwerk en heb ook al het een en ander aan verwondingen opgelopen terwijl ik toch gewoon netjes in de deuropening blijf staan. Nee hoor, van mij mag het weg :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:33

Ah, mijn favoriete partij is weer bezig...

Ik vind een verbod vreselijk overdreven, joh die paar dagen in een heel jaar? Tja... Ik vind het wel cool, de paarden kijken er niet op of om van en de kat kruipt rustig weg rond 12 uur op 31 december. En t gezin geniet van het mooie vuurwerk vanachter mijn raam :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:34

Marit schreef:
Van mij mag het afgeschaft. Ik waag m'n leven al niet meer op zaterdag, ik blijf lekker binnen. Ik ben al meerdere malen bekogeld met vuurwerk en heb ook al het een en ander aan verwondingen opgelopen terwijl ik toch gewoon netjes in de deuropening blijf staan. Nee hoor, van mij mag het weg :')

Jouw probleem is niet dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar dat er ettertjes zijn die het naar mensen gooien.
Ik heb ook geen problemen met voetbal en niet met de meeste supporters, maar zou kunnen zeggen, laten we voetbal verbieden!
Want er zijn ook hooligans!
Dus een totaal verbod op voetbal!

Waarom zouden de goeien onder de kwaaien moeten lijden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:40

schrikdraad schreef:
Elke gemeente moet maar een mooi vuurwerk op een plein organiseren. (En dan weet ik dat ik dat ook betaal terwijl ik nu niks koop)
Buiten dat vuurwerk op het plein moeten ze het totaal verbieden.
Geen ellende van afgerukte vingers meer. Geen ellende van klootviolen die er andere mensen en dieren mee lastig vallen.
Makkelijker te controleren op straat want elk vuurwerk in beslag nemen met hoge boete.
Elk die graag vuurwerk kijkt gaat naar het plein.
Elk die er niets mee wil neemt hun dier en zichzelf elders heen.

Vreselijk overdreven dit. Afgerukte vingers is iets wat gebeurt doordat mensen ZELF onverantwoord bezig zijn. Mijn vriend gooide vroeger ook rotjes als jongen maar hij wist donders goed dat je er echt voorzichtig mee moest zijn, vuurwerk dat niet afgaat laten liggen, niet naar dieren of mensen mocht gooien en niet steeds op dezelfde plek blijven (want irritant voor mensen binnen). Gewoon een kwestie van goed opvoeden en voorlichten.

Zou het echt niet afgeschaft willen zien.. Vind het echt wel wat hebben, buiten staan, oorverdovend geknal en overal mooi vuurwerk, terwijl er continue mensen langslopen met de beste wensen :) Dat is overigens ook iets wat je dan niet meer hebt, niemand gaat willekeurig de deuren langs om aan te bellen om een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:44

Sjolvir schreef:
Marit schreef:

Jouw probleem is niet dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar dat er ettertjes zijn die het naar mensen gooien.
Ik heb ook geen problemen met voetbal en niet met de meeste supporters, maar zou kunnen zeggen, laten we voetbal verbieden!
Want er zijn ook hooligans!
Dus een totaal verbod op voetbal!

Waarom zouden de goeien onder de kwaaien moeten lijden?

Ja dat is opzich wel zo, maar met nieuwjaar heb ik er ook last van. Het gaat alle kanten op, ik vind het gewoon zó onveilig. En daarbuiten kost het ook nog idioot veel geld wat je gewoon de lucht in knalt. Bij ons thuis is elk jaar weer ruzie ove rhet geld wat mn vader eraan uitgeeft :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:44

Marit schreef:
Ja dat is opzich wel zo, maar met nieuwjaar heb ik er ook last van. Het gaat alle kanten op, ik vind het gewoon zó onveilig. En daarbuiten kost het ook nog idioot veel geld wat je gewoon de lucht in knalt. Bij ons thuis is elk jaar weer ruzie ove rhet geld wat mn vader eraan uitgeeft :')

Maar hoeveel het kost is ieder voor zich toch?