Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jesito schreef:Wat ik ook zo mooi vind is dat mensen zeggen dat kerstmis is om met de familie bij elkaar te zijn en werken op zo'n dag dat is belachelijk.
Vaak hobbelen diezelfde mensen in grote massa's meestal over woonboulevards en andere winkelcentra, wetende dat het er heel druk is.
Vervolgens lopen te vloeken en tieren tegen alles en iedereen omdat hun kerststemming in de schoenen is gezakt na 2 uur file.
Merry christmas, zou ik dan zeggen
jesito schreef:Ik ben het wel eens met ts en erger me er ook aan.
Ik heb helemaal niks met de kerk en ik kom er alleen in gevallen als een begrafenis waar ik niet onderuit kan.
Zelfs de wekendienst en jarendiensten van mijn vader en opa, ga ik niet naartoe.
Dit is iets wat mijn oma wil en dat regeld zij ook zelf.
Mijn vader had ook niks met de kerk en had dit nooit gewild maarja.
Wat ik ook zo mooi vind is dat mensen zeggen dat kerstmis is om met de familie bij elkaar te zijn en werken op zo'n dag dat is belachelijk.
Vaak hobbelen diezelfde mensen in grote massa's meestal over woonboulevards en andere winkelcentra, wetende dat het er heel druk is.
Vervolgens lopen te vloeken en tieren tegen alles en iedereen omdat hun kerststemming in de schoenen is gezakt na 2 uur file.
papagroom schreef:Wat ik mij in de OP afvraag,is,Moeten we de kerstdiens door een religieuze,of een culturele bril zien?
Gini schreef:Gelovigheid wordt niet gemeten aan de hand van kerkbezoeken.
Trennie schreef:jesito schreef:Ik ben het wel eens met ts en erger me er ook aan.
Ik heb helemaal niks met de kerk en ik kom er alleen in gevallen als een begrafenis waar ik niet onderuit kan.
Zelfs de wekendienst en jarendiensten van mijn vader en opa, ga ik niet naartoe.
Dit is iets wat mijn oma wil en dat regeld zij ook zelf.
Mijn vader had ook niks met de kerk en had dit nooit gewild maarja.
Wat ik ook zo mooi vind is dat mensen zeggen dat kerstmis is om met de familie bij elkaar te zijn en werken op zo'n dag dat is belachelijk.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik herken dit niet en heb het ook nooit gezien moet ik zeggen.
Ik ken geen mensen die zeggen dat er niet met kerst gewerkt mag worden.
De woonboulevard is hier gesloten met kerst evenals alle andere winkels.
Mindim schreef:MamboBeach schreef:Bij welke kerk Mindim? Volgens mij hoef je niet bij elke kerk belijdenis te doen hoor. Ik ken zo veel kinderen die gedoopt zijn waar van er maar 1 ouder het geloof heeft.
Gereformeerd. Ik wilde mijn zoontje laten dopen, maar ik werd de deur gewezen en mcht terug komen als ik belijdenis had gedaan.
Bassenqua schreef:Gini schreef:Gelovigheid wordt niet gemeten aan de hand van kerkbezoeken.
Mmmmm wat zegt u? Dat klopt dus echt niet! Er zijn wel degelijk geloven waar dat zeer zeker wel een rol meespeelt, sterker nog als jou kinderen zouden besluiten om naar een ander geloof over te stappen of niet meer te geloven zal je als ouder je kind af moeten stoten.
Bassenqua schreef:Trennie dat bestaat wel degelijk hoor, het gaat zelfs nog verder, op elke zon of feestdag mag niet gewerkt worden volgens bepaalde geloofs overtuiginingenZij gaan zelfs zo ver dat ze weigeren om waar dan ook naar toe te gaan waar andere ongelovige aan het werk zijn. Hoezo niet met je tijd meegaan!!
Trennie schreef:Bassenqua schreef:Trennie dat bestaat wel degelijk hoor, het gaat zelfs nog verder, op elke zon of feestdag mag niet gewerkt worden volgens bepaalde geloofs overtuiginingenZij gaan zelfs zo ver dat ze weigeren om waar dan ook naar toe te gaan waar andere ongelovige aan het werk zijn. Hoezo niet met je tijd meegaan!!
Dat het met dit soort dagen binnen de strengere geloven het geval is, dat weet ik.
Bijv: Wij hadden vorig jaar zomer een paard gekocht in Lunteren.
De eerstkomende dag dat ik vrij was, was op zondag.
Mooi niet dat ik hem op mocht komen halen.
Maandag mocht ik weer terecht.
Ooit hadden we op zatedagavond een personeelsfeest.
De mensen uit Veenendaal moesten voor 24.00 uur thuis zijn, want dan begon de zondag.
Meiden mochten ook beslist geen broek dragen: allemaal een rok tot minimaal op de knie.
Hier is echt alles zo dicht als wat met de kerst.
Ik verbaas me er over dat dit in Limburg niet het geval is.
Daar kom je onderhand op iedere hoek van de straat een kapelletje tegen met een Maria erin.![]()
Met Pasen enzo zie ik het wel hier, dat alles open is.
Blue_Eyes schreef:@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn
Gini schreef:Blue_Eyes schreef:@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn
Kan jij mij dan zeggen waar ergens in bijbelse teksten vermeld staat hoe dikwijls je naar de kerk moet gaan? En welke straf eraan vast hangt wanneer je je daar niet aan houdt.
sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Zo en niet anders bedoelde ik sekte, de pejoratieve lading is er jammer genoeg achteraf bij gekomen. Ik ben nog altijd op zoek naar een woord met dezelfde definitie maar met een positievere lading.