Schijnheilligheid met kerst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:51

Wie vieren ook ze winter zonnewende,en zo ie zo alle 8 jaar feesten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:23

Ik ben het wel eens met ts en erger me er ook aan.
Ik heb helemaal niks met de kerk en ik kom er alleen in gevallen als een begrafenis waar ik niet onderuit kan.
Zelfs de wekendienst en jarendiensten van mijn vader en opa, ga ik niet naartoe.
Dit is iets wat mijn oma wil en dat regeld zij ook zelf.
Mijn vader had ook niks met de kerk en had dit nooit gewild maarja.

Wat ik ook zo mooi vind is dat mensen zeggen dat kerstmis is om met de familie bij elkaar te zijn en werken op zo'n dag dat is belachelijk.
Vaak hobbelen diezelfde mensen in grote massa's meestal over woonboulevards en andere winkelcentra, wetende dat het er heel druk is.
Vervolgens lopen te vloeken en tieren tegen alles en iedereen omdat hun kerststemming in de schoenen is gezakt na 2 uur file.
Merry christmas, zou ik dan zeggen :')

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:46

jesito schreef:
Wat ik ook zo mooi vind is dat mensen zeggen dat kerstmis is om met de familie bij elkaar te zijn en werken op zo'n dag dat is belachelijk.
Vaak hobbelen diezelfde mensen in grote massa's meestal over woonboulevards en andere winkelcentra, wetende dat het er heel druk is.
Vervolgens lopen te vloeken en tieren tegen alles en iedereen omdat hun kerststemming in de schoenen is gezakt na 2 uur file.

En dan even vergeten dat het personeel van die woonboulevards wel met kerst werkt. :')

Igg blij dat het weer voorbij is.
Volgend jaar gaan we het anders doen.

eenitraM

Re: Schijnheilligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:49

Volledig mee eens TS.

Snap trouwens totaal niet de meerwaarde van dat ene kerk bezoekje. Laat staan het geloof.

Kerstmis in trouwens zo'n overtrokken feest :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:50

Scheinheilig zijn die zg priesters die zich aan jongetjes vergrijpen. Geef mij maar mensen die niet altijd een kerk van binnen zien maar normen en waarden hoog in het vaandel hebben en deze ook als zodanig in hun leven toepassen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:57

Welke normen en waarde doel je dan op? Ook dat is natuurlijk voor velerlei uitleg vatbaar. ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:05

jesito schreef:
Ik heb helemaal niks met de kerk en ik kom er alleen in gevallen als een begrafenis waar ik niet onderuit kan.
Zelfs de wekendienst en jarendiensten van mijn vader en opa, ga ik niet naartoe.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik herken dit niet en heb het ook nooit gezien moet ik zeggen.
Ik ken geen mensen die zeggen dat er niet met kerst gewerkt mag worden.
De woonboulevard is hier gesloten met kerst evenals alle andere winkels.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:11

Trennie dat bestaat wel degelijk hoor, het gaat zelfs nog verder, op elke zon of feestdag mag niet gewerkt worden volgens bepaalde geloofs overtuiginingen ;) Zij gaan zelfs zo ver dat ze weigeren om waar dan ook naar toe te gaan waar andere ongelovige aan het werk zijn. Hoezo niet met je tijd meegaan!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:19

Gelovigheid wordt niet gemeten aan de hand van kerkbezoeken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:25

Precies, en is tolerantie ook geen deugd in de religieuze wereld? En moet het (ver)oordelen niet aan God worden overgelaten?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:49

Wat ik mij in de OP afvraag,is,Moeten we de kerstdiens door een religieuze,of een culturele bril zien?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:53

papagroom schreef:
Wat ik mij in de OP afvraag,is,Moeten we de kerstdiens door een religieuze,of een culturele bril zien?

Cultuur :')

Totaal een cultuurfeest. En dan heb ik het niet over de dienst maar over het algemeen "Kerst".

Als je kijkt hoeveel mensen echt Christelijk zijn en hoeveel mensen een ander geloof hebben, dan wordt het tijd dat we ook vrij krijgen met suikerfeest e.d.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:40

Gini schreef:

Mmmmm wat zegt u? Dat klopt dus echt niet! Er zijn wel degelijk geloven waar dat zeer zeker wel een rol meespeelt, sterker nog als jou kinderen zouden besluiten om naar een ander geloof over te stappen of niet meer te geloven zal je als ouder je kind af moeten stoten. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:53

Trennie schreef:
jesito schreef:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik herken dit niet en heb het ook nooit gezien moet ik zeggen.
Ik ken geen mensen die zeggen dat er niet met kerst gewerkt mag worden.
De woonboulevard is hier gesloten met kerst evenals alle andere winkels.

Dan kom maar eens naar limburg daar is heel veel open.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:53

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Bij welke kerk Mindim? Volgens mij hoef je niet bij elke kerk belijdenis te doen hoor. Ik ken zo veel kinderen die gedoopt zijn waar van er maar 1 ouder het geloof heeft.

Gereformeerd. Ik wilde mijn zoontje laten dopen, maar ik werd de deur gewezen en mcht terug komen als ik belijdenis had gedaan.

Echt waar? Wat vreemd...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:47

Bassenqua schreef:
Gini schreef:

Mmmmm wat zegt u? Dat klopt dus echt niet! Er zijn wel degelijk geloven waar dat zeer zeker wel een rol meespeelt, sterker nog als jou kinderen zouden besluiten om naar een ander geloof over te stappen of niet meer te geloven zal je als ouder je kind af moeten stoten. ;)

Het gaat over kerkbezoek, Kerstmis en dergelijke, ik ga dus ook ervan uit dat het hier over de christelijke godsdienst gaat? In het christendom wordt de gelovigheid niet gemeten aan de hand van kerkbezoeken. Ik ken geen enkel persoon die kerkelijk verbannen is of die uit het doopregister is geschrapt omdat die niet X aantal keer per jaar naar de kerk ging. Ergo, gelovigheid wordt niet gemeten aan de hand van kerkbezoeken.
Dat er christelijke gemeenschappen (of beter gezegd sektes) zijn waarbij dat wel zo is, is de eigen keuze/regel. Maar dat komt niet vanuit het christelijke geloof als geheel.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:20

Bassenqua schreef:
Trennie dat bestaat wel degelijk hoor, het gaat zelfs nog verder, op elke zon of feestdag mag niet gewerkt worden volgens bepaalde geloofs overtuiginingen ;) Zij gaan zelfs zo ver dat ze weigeren om waar dan ook naar toe te gaan waar andere ongelovige aan het werk zijn. Hoezo niet met je tijd meegaan!!

Dat het met dit soort dagen binnen de strengere geloven het geval is, dat weet ik.
Bijv: Wij hadden vorig jaar zomer een paard gekocht in Lunteren.
De eerstkomende dag dat ik vrij was, was op zondag.
Mooi niet dat ik hem op mocht komen halen.
Maandag mocht ik weer terecht.

Ooit hadden we op zatedagavond een personeelsfeest.
De mensen uit Veenendaal moesten voor 24.00 uur thuis zijn, want dan begon de zondag.
Meiden mochten ook beslist geen broek dragen: allemaal een rok tot minimaal op de knie.

Hier is echt alles zo dicht als wat met de kerst.
Ik verbaas me er over dat dit in Limburg niet het geval is.
Daar kom je onderhand op iedere hoek van de straat een kapelletje tegen met een Maria erin. :P
Met Pasen enzo zie ik het wel hier, dat alles open is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:39

Er is een verschil tussen de bourgondische katholieken en de calvinistische strenggereformeerden ;)

@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn :=

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:44

Ik ben gek op kerst. Maar ik ben niet gelovig en ga niet naar de kerk, tenzij het is voor begrafenis, doop of bruiloft. Dit om respect te bewijzen naar de personen om wie het gaat.

Ik hou gewoon van kerstbomen en lichtjes.
Ik ga dus ook niet met kerstmis naar de kerk.

Ik leef echter in een plattelandsgemeente waar veel gelovige mensen zijn.
Het enige dat ik kan vertellen, is dat mensen een kerkdienst met kerstmis iets extra's vinden hebben. Meer sfeer, meer kerstgevoel, meer beleving.
En dat zou de verklaring kunnen zijn dat mensen zondags gewoonlijk, niet naar de kerk gaan, maar dan wel. En dan komt het dus meer op kerstgevoel aan, dan geloofsgevoel.

Overigens, kerstmis is wel echt onderdeel van onze christelijke cultuur. Het is dus echt een cultuurding.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:10

Trennie schreef:
Bassenqua schreef:

Dat het met dit soort dagen binnen de strengere geloven het geval is, dat weet ik.
Bijv: Wij hadden vorig jaar zomer een paard gekocht in Lunteren.
De eerstkomende dag dat ik vrij was, was op zondag.
Mooi niet dat ik hem op mocht komen halen.
Maandag mocht ik weer terecht.

Ooit hadden we op zatedagavond een personeelsfeest.
De mensen uit Veenendaal moesten voor 24.00 uur thuis zijn, want dan begon de zondag.
Meiden mochten ook beslist geen broek dragen: allemaal een rok tot minimaal op de knie.

Hier is echt alles zo dicht als wat met de kerst.
Ik verbaas me er over dat dit in Limburg niet het geval is.
Daar kom je onderhand op iedere hoek van de straat een kapelletje tegen met een Maria erin. :P
Met Pasen enzo zie ik het wel hier, dat alles open is.

Dat valt best wel mee volgens mij.
Roermond draait zelfs op de zondagen en feestdagen dus hier is dat niks abnormaals meer.
En de duitsers die nog meer met kerst hebben dan wij die rennen zich de voeten plat.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:17

Limburg is katholiek. En katholieken zijn over het algemeen toch liberaler ingesteld, je vindt er minder fundamentalisten onder dan bijvoorbeeld onder gereformeerden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:32

Blue_Eyes schreef:
@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn :=

Kan jij mij dan zeggen waar ergens in bijbelse teksten vermeld staat hoe dikwijls je naar de kerk moet gaan? En welke straf eraan vast hangt wanneer je je daar niet aan houdt.

sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Zo en niet anders bedoelde ik sekte, de pejoratieve lading is er jammer genoeg achteraf bij gekomen. Ik ben nog altijd op zoek naar een woord met dezelfde definitie maar met een positievere lading.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:38

Gini schreef:
Blue_Eyes schreef:

Kan jij mij dan zeggen waar ergens in bijbelse teksten vermeld staat hoe dikwijls je naar de kerk moet gaan? En welke straf eraan vast hangt wanneer je je daar niet aan houdt.

sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Zo en niet anders bedoelde ik sekte, de pejoratieve lading is er jammer genoeg achteraf bij gekomen. Ik ben nog altijd op zoek naar een woord met dezelfde definitie maar met een positievere lading.

Kerkgenoodschap misschien.....of religieuze afsplitsing..?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:07

[quote ="Blue_Eyes"]
@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn “.

Zo en niet anders bedoelde ik sekte, de pejoratieve lading is er jammer genoeg achteraf bij gekomen. Ik ben nog altijd op zoek naar een woord met dezelfde definitie maar met een positievere lading.[/quote]

Zo kun je elke geestelijke stroming wel een sekte noemen, inclusief de Rooms Katholieke kerk, met de Paus als charismatisch leider.

Wikipedia zegt hierover:
"Een sekte is een (religieuze) beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring, met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige bewegingen die behoren tot dezelfde stroming als de beweging die als "sekte" wordt aangeduid. Vroeger duidde de term "sekte" een godsdienstige beweging aan die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.
Omdat het woord "sekte" soms een pejoratieve connotatie heeft, gebruiken sommige wetenschappers, zoals dr. Reender Kranenborg, de term Nieuwe religieuze beweging (NRB). NRB is echter geen synoniem van sekte, want niet iedere NRB is een sekte, bijvoorbeeld omdat de beweging niet voldoet aan de kenmerken van een sekte (zie verderop), en niet elke sekte is een NRB, bijvoorbeeld omdat de beweging niet nieuw is.[1] Kranenborg schreef dan ook: "Een sekte is een groep mensen die zich van een bestaande religie heeft afgescheiden of daar los van is komen te staan. ... een sekte is 'een groep, waarin men door een bepaalde leer of een bepaald persoon te volgen, zich verwijderd heeft van de oorspronkelijke religie'. ... Het is een aanduiding van het feit dat in religies mensen eigen wegen ingaan en zich apart organiseren. Het is verder een neutrale aanduiding, er wordt niets ten goed of ten kwade mee gezegd."[2] In het hindoeïsme heeft de term "sekte" geen negatieve bijklank en is het in wetenschappelijke kringen in dat verband niet beladen om te spreken over sekten."

Een stukje geschiedenis:
Het vroege christendom is ontstaan vanuit het Joodse geloof en met en na de dood van Jezus Christus een vrij nieuw en impopulair geloof. De eerste 400 jaar na het ontstaan van het christendom zijn bepalend geweest voor het christendom dat wij nu kennen. Toen het christendom een aanvang nam, stonden twee wegen open: vasthouden aan de leringen van Christus en de schrift die geen geschipper toelieten of geleidelijk terecht komen op een brede en gemakkelijker weg van compromissen. De vervolging van de eerste christenen was hevig in die tijd. (Een aspect dat Jezus ook heeft genoemd: dat zijn volgelingen om zijn naam voorwerpen van haat zouden zijn.)
De geschiedschrijver Will Durant zet in zijn "De geschiedenis der beschaving - deel III, Caesar en Christus" uiteen hoe de Kerk in de loop der tijd compromissen sloot met de destijds heersende Romeinse wereld, die in schril contrast stonden met de leer van Christus en zijn apostelen. De kerk nam niet alleen enkele religieuze gewoonten/gebruiken over die in het voor-Christelijke Rome gangbaar waren (zoals het gebruik van de stola en ander kledingstukken van heidense priesters, gebruik van wierrook, branden van kaarsen en het altijd brandende altaarlicht, aanbidden van heiligen en beeldenaanbidding), ook namen Bisschoppen geleidelijk aan de rol aan van handhavers van orde en gezag in Romeinse steden. De Kerk volgde de voetsporen van de Romeinse staat. De apostel Petrus waarschuwde Jezus' volgelingen daarom in de door mij eerder genoemde 2 Korinthiers 6:14-18 om niet onder een ongelijk juk te komen met deze ongelovigen/afvalligen en "uit hun midden vandaan te gaan" hetgeen niet betekende (@Blue Eyes) dat zij in letterlijke zin ook uit dat gebied moesten trekken. In die zin is het door jouw genoemde citaat ook juist, dat zij als "schapen onder de wolven" moesten zijn, maar in feite, dat zij geen deel moesten hebben aan de "heidense" gebruiken die in de wereld om hen heen maar dus ook door mensen die zich Christenen noemden werden beoefend. In weerwil van Petrus' vermaning keerden deze christenen zich af van de zuivere oorspronkelijke bijbelse leer en werden "afvallig"; zij namen de opsmuk van heidense Romeinse religie over en bekleedden zich met heidense Romeinse kledij en titels en raakte doortrokken van Griekse filosofie. Een studie naar de geschiedenis van het ontstaan van de Rooms Katholieke kerk, het ontstaan van bepaalde (onbijbelse) leringen en gebruiken en de latere reformatie zijn bijzonder interessant en kunnen een antwoord geven op de vraag wat wij geloven en waarom wij dat doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:57

Dank voor de alternatieve benamingen! Laat echter het verdere verloop van dit topic niet bepalen door 1 klein woordje dat ik ergens tussen haakjes vermeld heb. :)