Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:15

annabell8 schreef:
Als je als soldaat naar zo'n land gaat ben je niet helemaal onvoorbereid lijkt me. Dus als je een tijdlang tussen dit soort ellende leeft ga je er zelf ook aan mee doen? Ik dacht dat Amerikanen de mensen daar wel het goede voorbeeld konden geven,maar ze gaan zelf ook lekker tekeer daar... ik kots er van. Een hulpeloos dier zo te behandelen...

Volgens mij kun je nooit helemaal voorbereid zijn op de situaties daar :n en niet iedereen zal er in mee gaan. Sommige mensen slaan door... het is niet niks wat je daar voor je kiezen krijgt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:18

In dit geval kan ik het niet begrijpen en niet voorstellen dat ik zoiets zou doen.
Wel zou ik me kunnen voorstellen, dat als ik zo getraumatiseerd zou zijn, dat ik dan zelfmoord zou plegen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:19

Ik kan het me ook niet voorstellen dat ik zoiets zou doen hoor. Maar je weet niet hoe je gaat reageren in zo'n situatie... die situatie alleen al kun je je eigenlijk niet voorstellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:22

Tja, niemand weet hoe die zal reageren... Ze hebben ook experimenten gedaan waarbij gewone studenten in de gevangenis in 2 groepen werden verdeeld. De ene helft kreeg de macht over de andere. Deze doodnormale, intelligente studenten maakte misbruik van de macht door de 'gevangenen' te vernederen. Experiment duurde een paar dagen.

Dit waren studenten zeiden dat ze het nooit zouden doen, maar in die omstandigheden gebeurde het gewoon.
Zolang er geen baas is de er de controle over houdt, is de kans op ellende groot. Helemaal als je in een helse situatie zit zoals middenin een oorlog. De impact is voor ons onbegrijpelijk als je het niet hebt meegemaakt.
De meest normale mensen, kunnen daardoor de meest onmenselijke dingen doen. Helaas... En dat is ook zeker kwalijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:34

Vjestagirl schreef:
Ik keur niets goed en ik praat niets goed. Maar ik begrijp het wel.

Deze jongens hebben vaak helemaal niets meer als ze het leger in gaan. Uiteraard stapt een deel erin omdat ze het leuk vinden, net als hier, maar het leger in de USA heeft ronselaars, mannen die in foute barren rondhangen, die bij scholen in slechte wijken rondhangen etc. en die gouden bergen beloven aan iedereen die zich inschrijft. Lang niet iedereen die zich inschrijft is 100%, er zitten zát zwakbegaafde jongens tussen, mensen met psychische problemen.

Vervolgens krijgen ze een loodzware training, worden ze opgeleid tot niet-nadenkende moordmachine. Wat de commandant zegt doe je ook, no questions asked. Ze krijgen de 'eer' uitgezonden te worden, ze zijn helden.

En vervolgens worden ze in the middle of nowhere gedropt voor maanden en maanden, waar hun werk bestaat uit patrouilles, en als ze geluk hebben mogen ze een keertje schieten. Maar al die tijd moeten ze wel bang zijn, bang dat het kamp gebombardeerd wordt, bang dat ze over een bermbom rijden, bang dat ze afgezonderd raken van hun groep en vermoord worden. Dat doet wat met je, 24/7 bang zijn.

Combineer die angst met de achtergrond en de opleiding van deze jongens, en ik snap best dat het dan af en toe mis gaat. Ik keur het niet goed, en ik denk dat deze jongens absoluut hulp moeten krijgen, maar ik veroordeel ze ook niet zo hard als sommigen hier.

Ik vind het afschuwelijk wat hier is gebeurd, laten we dat even vooropzetten.
Maar ik ga voor de volle 100% mee met Vjesta, wij kunnen ons echt niet voorstellen hoe het is om daar geleefd te worden.
Wij weten niet eens wat het is om bang te zijn, we leven hier zo beschermd, we kunnen alles doen en zeggen.
Die arme jongens moeten dag en nacht elke minuut op hun hoede zijn, bang zijn voor werkelijk álles wat er om hen heen is.
NIETS is daar veilig, de grond niet, de auto niet, achter elke muur of struik kan iemand met een geweer staan, terroristen vermommen zich als burgers, gebruiken/gijzelen vrouwen en kinderen.
Zie het filmpje van het hondje op een van de vorige pagina's, dát is het enige wat je nog kunt vertrouwen, die onschuld, maar dat is maar enkele seconden, dan moet je weer je positie bepalen, op je hoede zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat daar weleens wat mis gaat, dat er welleens een burgerslachtoffer valt en kan me ook voorstellen dat deze jongens zich ergens moeten afreageren, zeker als je hun achtergronden kent, lang niet allemaal hebben ze een liefhebbend thuis wat wekelijks een brief schrijft. Angst is je grootste vijand, het maakt iedereen gek, dat kun je niet blijven volhouden maar moet er een keer uit.

Wat ik pas echt WALGELIJK vind zijn de reactie's hier, een stel domme pennymeiden die meteen beginnen met bombardementen en bermbommen gooien. Bah, ik schaam me gewoon voor mijn medemens, JULLIE zijn om te kotsen, geen flauw benul waar je 't over hebt en maar meteen een ander te verwensen.
Het zou wat zijn als die jongens er niet meer waren, dan moesten jullie daarheen, dat komt vast goed denk je niet???

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:37

Ja echt amerikanen he, ik wordt dan ook kotsmisselijk van ze.

Vreselijk gewoon.

En dan zijn ze zogenaamd zo goed en beschaafd. Ze doen constant van dat soort zieke spelletjes, bah.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:39

Dit heeft niks te maken met waar je vandaan komt hoor... 8)7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:41

Ragdollcat schreef:

Vreselijk gewoon.

En dan zijn ze zogenaamd zo goed en beschaafd. Ze doen constant van dat soort zieke spelletjes, bah.

Wat is het toch heerlijk om iedereen over 1 kam te scheren hè? Dat oordeelt wel zo makkelijk...

Ragdollcat

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:43

Doet me niks, kijk eens op You Tube, dan weet je genoeg.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:45

Je ziet in dit topic als snel een scheiding tussen de wat meer 'simpele denkers' die alleen kunnen beginnen over bermbommen en bombardementen. De makkelijke schreeuwers zeg maar... En de wat meer intelligente mensen die gaan zoeken naar een oorzaak waardoor soldaten tot hun acties komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:48

Ragdollcat schreef:

Toevallig op de eerste pagina:

Floor_x schreef:
En om niet alle amerikaanse soldaten over een kam te scheren <3:

Echt, Ragdollcat, dat is wel heel simpel gedacht :n ten eerste zijn dit soort dingen niet gebonden aan waar je vandaan komt, ook Nederlandse of Engelse soldaten zouden zoiets kunnen doen. En ten tweede doet niet elke soldaat dit soort dingen, dat moet je toch zelf ook wel kunnen bedenken...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:50

echt triest dit.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:51

Het spijt me hoor, dat met mijn zogenaamde simpele geest er een schaap doodknuppelen niet in komt.

Ongeacht wat voor reden. Die kerels lachen daar allemaal de ballen uit zijn broek. Dit is gewoon vermaak voor hun. En dan kunnen ze het daar nog zo moeilijk hebben, en dat begrijp ik ook allemaal best. Dat ze continue op hun hoede moeten zijn, angst etc. DAN NOG gaat er een schaap doodknuppelen bij mij niet in.

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, en die knuppelen echt niet massaal met zijn allen schapen dood. Dit zijn enkele uitzonderingen, die dit soort acties doen, en die mogen het van mij weer keihard terug op hun brood krijgen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:51

Het is niet aan mij om wat dieper in te gaan over het waarom? dat is voer voor psychologen, het is erg genoeg dat er mensen en dieren eronder lijden en dat is nooit hoe dan ook goed te praten op wat voor manier dan ook.

Over de hele wereld heb je van die zieke mensen die zulke dingen uithalen met mensen en dieren, daar word ik kotsmisselijk van.

Ik kan het me echt niet voorstellen dat als ik in zulke situatie terechtkom dat ik dan vrolijk kinderen ophits en een dier doodslaat.

Dat leuke hondje in filmpje die is alsnog gedood door deze mensen, had ik ergens vernomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:52

Neroo schreef:
Het spijt me hoor, dat met mijn zogenaamde simpele geest er een schaap doodknuppelen niet in komt.

Ongeacht wat voor reden. Die kerels lachen daar allemaal de ballen uit zijn broek. Dit is gewoon vermaak voor hun. En dan kunnen ze het daar nog zo moeilijk hebben, en dat begrijp ik ook allemaal best. Dat ze continue op hun hoede moeten zijn, angst etc. DAN NOG gaat er een schaap doodknuppelen bij mij niet in.

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, en die knuppelen echt niet massaal met zijn allen schapen dood. Dit zijn enkele uitzonderingen, die dit soort acties doen, en die mogen het van mij weer keihard terug op hun brood krijgen

Hier ben ik het mee eens, ik wordt gewoon ziek van deze kerels. En wie zegt dat ik ze allemaal over 1 kam scheer?????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:55

Jijzelf, aangezien jij alle amerikanen ervan beschuldigt. YouTube staat er immers vol van...

Overigens worden wel vaker puppy's en honden gedood. Ja, ook door Nederlanders. Omdat een aantel erg gevaarlijk is of ze de dieren niet willen laten lijden. Ja, er zitten wel degelijk 'gezonde' tussen. Helaas een enkeling ook die compleet doorslaat... En dat is eng.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-12-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:57

Ragdollcat schreef:
Ik kan het me echt niet voorstellen dat als ik in zulke situatie terechtkom dat ik dan vrolijk kinderen ophits en een dier doodslaat.

En ik denk dat iedere soldaat dat thuis ook dacht, voor hij uitgezonden werd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:57

Neroo schreef:

Het zit 'm erin dat niet iedereen dit echt puur voor de lol doet. Daar gaat het om. Niet iedereen die dit soort gruwelijkheden uithaalt zou dat thuis, in een normale situatie ook doen. Het is nu eenmaal zo dat zulke (oorlogs)situaties rare dingen met een mens kunnen doen. Het experiment dat hier al vaker is aangehaald is daar een goed voorbeeld van... hoe mensen in een paar dagen kunnen veranderen van mensen zoals jij en ik, die zeggen 'dat zou ik nooit doen' naar mensen die anderen onderdrukken en wreedheden begaan. Er zit veel meer achter dan 'voor de lol' een schaap doodknuppelen.

Ragdollcat schreef:
Neroo schreef:

Hier ben ik het mee eens, ik wordt gewoon ziek van deze kerels. En wie zegt dat ik ze allemaal over 1 kam scheer?????

Ragdollcat schreef:

Ragdollcat schreef:

Lijkt me duidelijk of niet? :=

En nogmaals: niemand in dit topic praat dit goed.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:00

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, die jongens hebben het daar allemaal moeilijk. Maar niet iedere militair daar knuppelt een schaap dood?
En degene die dat wel doen die hebben achterliggende redenen, het is daar moeilijk, ellendig. Het is voor alle militairen ellendig.
Laatst bijgewerkt door Neroo op 13-12-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:00

Maar daar heb je het al, geen mens is gelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:02

Anoeska schreef:
Ragdollcat schreef:

En ik denk dat iedere soldaat dat thuis ook dacht, voor hij uitgezonden werd.

Om eerlijk te zijn, kan ik het me heel goed voorstellen dat ik een mens iets aan kan doen als die iets ergs gedaan heeft, maar onschuldige kinderen en burgers en een dier voor de lol en ter vermaak doodmishandelen, nee dat gaat er hoe dan ook bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-12-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:03

vuurneon schreef:
Ragdollcat schreef:

Vreselijk gewoon.

Wat is het toch heerlijk om iedereen over 1 kam te scheren hè? Dat oordeelt wel zo makkelijk...

Volledig mee eens! Het is zo makkelijk mensen over 1 kam scheren!

En het aparte is, is dat dit wereld nieuws is! Hetzelfde als er een TBS-er ontsnap. 99 van de 100 keer gaat het goed met uitstapjes. Maar juist die ene keer dat het fout gaat is het wereld nieuws. Of dat turken stinken. Dag, niet alle turken stinken. Maar 1 enkeling zorgt ervoor dat ze ineens allemaal stinken!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:03

Wreedheden gebeuren door mensen uit alle landen, voorbeelden genoeg uit Afrika, Azie, Europa. Kortzichtig om dit aan 1 bevolkingsgroep toe te kennen. Leer geschiedenis

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:07

Neroo schreef:
Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, die jongens hebben het daar allemaal moeilijk. Maar niet iedere militair daar knuppelt een schaap dood?
En degene die dat wel doen die hebben achterliggende redenen, het is daar moeilijk, ellendig. Het is voor alle militairen ellendig.

Natuurlijk is het voor iedereen ellendig. Maar toch niet iedereen reageert hetzelfde op een situatie ;) sommige mensen slaan door. Anderen niet, of minder, of op een totaal andere manier... je kunt gewoon niet voorzien hoe je gaat reageren in zo'n situatie. Ook jij en ik niet, ook al ben je er nu zo stellig van overtuigd dat je zoiets nooit zou doen (wat ik persoonlijk bij mezelf ook niet kan voorstellen hoor).

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:10

Walgelijk :r ik heb de petitie getekend met een passende tekst voor de mannen in kwestie. ik heb besloten het filmpje niet te bekijken. Te ziek voor woorden dit _-:(