Vjestagirl schreef:Ik keur niets goed en ik praat niets goed. Maar ik begrijp het wel.
Deze jongens hebben vaak helemaal niets meer als ze het leger in gaan. Uiteraard stapt een deel erin omdat ze het leuk vinden, net als hier, maar het leger in de USA heeft ronselaars, mannen die in foute barren rondhangen, die bij scholen in slechte wijken rondhangen etc. en die gouden bergen beloven aan iedereen die zich inschrijft. Lang niet iedereen die zich inschrijft is 100%, er zitten zát zwakbegaafde jongens tussen, mensen met psychische problemen.
Vervolgens krijgen ze een loodzware training, worden ze opgeleid tot niet-nadenkende moordmachine. Wat de commandant zegt doe je ook, no questions asked. Ze krijgen de 'eer' uitgezonden te worden, ze zijn helden.
En vervolgens worden ze in the middle of nowhere gedropt voor maanden en maanden, waar hun werk bestaat uit patrouilles, en als ze geluk hebben mogen ze een keertje schieten. Maar al die tijd moeten ze wel bang zijn, bang dat het kamp gebombardeerd wordt, bang dat ze over een bermbom rijden, bang dat ze afgezonderd raken van hun groep en vermoord worden. Dat doet wat met je, 24/7 bang zijn.
Combineer die angst met de achtergrond en de opleiding van deze jongens, en ik snap best dat het dan af en toe mis gaat. Ik keur het niet goed, en ik denk dat deze jongens absoluut hulp moeten krijgen, maar ik veroordeel ze ook niet zo hard als sommigen hier.
Ik vind het afschuwelijk wat hier is gebeurd, laten we dat even vooropzetten.
Maar ik ga voor de volle 100% mee met Vjesta, wij kunnen ons echt niet voorstellen hoe het is om daar geleefd te worden.
Wij weten niet eens wat het is om bang te zijn, we leven hier zo beschermd, we kunnen alles doen en zeggen.
Die arme jongens moeten dag en nacht elke minuut op hun hoede zijn, bang zijn voor werkelijk álles wat er om hen heen is.
NIETS is daar veilig, de grond niet, de auto niet, achter elke muur of struik kan iemand met een geweer staan, terroristen vermommen zich als burgers, gebruiken/gijzelen vrouwen en kinderen.
Zie het filmpje van het hondje op een van de vorige pagina's, dát is het enige wat je nog kunt vertrouwen, die onschuld, maar dat is maar enkele seconden, dan moet je weer je positie bepalen, op je hoede zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat daar weleens wat mis gaat, dat er welleens een burgerslachtoffer valt en kan me ook voorstellen dat deze jongens zich ergens moeten afreageren, zeker als je hun achtergronden kent, lang niet allemaal hebben ze een liefhebbend thuis wat wekelijks een brief schrijft. Angst is je grootste vijand, het maakt iedereen gek, dat kun je niet blijven volhouden maar moet er een keer uit.
Wat ik pas echt WALGELIJK vind zijn de reactie's hier, een stel domme pennymeiden die meteen beginnen met bombardementen en bermbommen gooien. Bah, ik schaam me gewoon voor mijn medemens, JULLIE zijn om te kotsen, geen flauw benul waar je 't over hebt en maar meteen een ander te verwensen.
Het zou wat zijn als die jongens er niet meer waren, dan moesten jullie daarheen, dat komt vast goed denk je niet???