Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:58

Heino schreef:
Geen werk te vinden? Vreselijk moeilijk om werk te vinden? Het kan echt wel hoor. Alleen wil de gemiddelde Nederlander dat werk helemaal niet doen.
http://ondernemen.blog.nl/ondernemersni ... -nederland

Heino, Er zijn ruim 455.000 werklozen en 100.000 banen.

Algemeen...Over opleiding...Ik heb als volwassene meerdere opleidingen gevolgd om meer kansen te hebben op de arbeidsmarkt. Och, ik heb werk gevonden, maar nooit waar iik voor geleerd had. Ja, ik heb genoegen genomen met een minder betaalde baan (moest toen wel, want ik had nog geen partner), maar ik nam toe wel de plek in van een minder opgeleide die misschien niet de intelligentie had om terug naar school te gaan. Want het blijft schuiven hè, met zoveel werklozen en minder werk!
( Het is misschien een oplossing dat 2 verdieners die met gemak rondkomen, 1 baan laten vallen voor hun medemens?..zuur grapje.)
Laatst bijgewerkt door Ersina op 11-12-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:58

Somebitch schreef:
woofie schreef:
Tjonge, wat zitten er een hoop sociale mensen op bokt :(

Beseffen jullie eigenlijk wel wat die nieuwe wet precies gaat inhouden?
Stel, je eigen vader, 50, wordt ontslagen tijdens een reorganisatie.....
Hij solliciteert zich een slag in de rondte maar in het huidige klimaat liggen de banen niet voor het opscheppen.
Tel daarbij op dat de meeste werkgevers liever goedkope oost Europeanen aannemen dus na de wettelijke WW vervalt je vader in de bijstand.
Jij, dochter, 20, hebt net je studie afgerond en een leuke goed betaalde baan gevonden.
Je vriend en jij zijn inmiddels op zoek naar een leuk huisje en sparen zoveel mogelijk om een eigen leven op te bouwen.
Nou....zet dat eigen leven maar bij het grof vuil, want jij mag voortaan zorgen voor het gezinsinkomen.
Is deze vader een luie uitvreter? dacht het niet!
Waarschijnlijk is hij zoals indertijd gebruikelijk was, zo rond zijn 16e begonnen met werken.
Dus heeft hij al 34 jaar via zijn brutosalaris sociale premie 's en heffingen betaald.
Vind jij het dan reëel dat jij als kind geen kans krijgt om een eigen leven op te bouwen?

Natuurlijk zijn er mensen die nog nooit in hun leven gewerkt hebben omdat ze daar het nut niet van inzien....Die mensen mogen van mij dan ook keihard worden aangepakt.
Maar kort dan deze mensen op hun eigen uitkering en laat niet hun kinderen die wel hun best doen om iets te bereiken de dupe worden van het wangedrag van hun ouders.

Als hij zolang gewerkt heeft heeft hij 38 maanden WW recht en dus de tijd om een baan te zoeken. De meeste mensen lukt dit ook. En in 38 maanden zal jij ook wel een huisje hebben gevonden.

En in het ergste geval gebeurt dat niet tja niets aan te doen jammer, maar het is niet anders.

38 maanden WW, hopelijk ook nog wat spaargeld. Is het leuk? Nee natuurlijk niet, maar betekent dat dan dat de maatschappij er maar voor op moet draaien als dit ook binnen het gezin geregeld kan worden?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:59

woofie schreef:
Heino schreef:
Geen werk te vinden? Vreselijk moeilijk om werk te vinden? Het kan echt wel hoor. Alleen wil de gemiddelde Nederlander dat werk helemaal niet doen.
http://ondernemen.blog.nl/ondernemersni ... -nederland

Nou....Jij laat hier precies zien waar het precies fout gaat...
Werkgevers huren veel liever goedkope oost Europeanen in.
De regering zou er goed aan doen om deze instroom in te dammen!!

Ja dit is natuurlijk een beetje een kip-ei verhaal: werkgever zegt dat er Polen moeten komen, omdat de nederlanders het werk niet willen doen en werkzoekenden zeggen geen werk te kunnen vinden omdat de Polen het werk weg kapen...wie zou gelijk hebben?

De gemiddelde pool werkt in Nederland tegen minder dan het minimum loon, 12 uur uur ter dag en dat 6 dagen per week. Wat dan dus zou betekenen dat iemand met een uitkering voor minder geld dan z'n uitkering, veel meer uren zou moeten gaan werken. Tja,...zelfs ik moet toegeven dat dit niet erg aantrekkelijk klinkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:01

@ tiggs,
Welke maatschappij?? iemand die altijd hard heeft gewerkt en netjes zijn premie's heeft betaald wordt verdorie als een uitvreter neergezet als hij zijn baan verliest!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:02

Britty schreef:
woofie schreef:

Nou....Jij laat hier precies zien waar het precies fout gaat...
Werkgevers huren veel liever goedkope oost Europeanen in.
De regering zou er goed aan doen om deze instroom in te dammen!!

Ja dit is natuurlijk een beetje een kip-ei verhaal: werkgever zegt dat er Polen moeten komen, omdat de nederlanders het werk niet willen doen en werkzoekenden zeggen geen werk te kunnen vinden omdat de Polen het werk weg kapen...wie zou gelijk hebben?

De gemiddelde pool werkt in Nederland tegen minder dan het minimum loon, 12 uur uur ter dag en dat 6 dagen per week. Wat dan dus zou betekenen dat iemand met een uitkering voor minder geld dan z'n uitkering, veel meer uren zou moeten gaan werken. Tja,...zelfs ik moet toegeven dat dit niet erg aantrekkelijk klinkt

Dan kies je er zelf voor om thuis te blijven en dus straks zo in de bijstand te komen met deze gevolgen. :j Dusja, dat zijn keuzes die je moet maken..

woofie

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:06

Welke keuze heb je dan? genoegen nemen met een zwaar minder betaalde baan via een uitzendbureau met het gevaar dat je binnen de kortste keren weer op straat staat omdat je contract niet wordt verlengd?
En vervolgens opnieuw een uitkering krijgen die 70% van je laatst verdiende loon bedraagt?
Een snelle manier om onder bijstandsniveau te geraken....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:07

woofie schreef:
Welke keuze heb je dan? genoegen nemen met een zwaar minder betaalde baan via een uitzendbureau met het gevaar dat je binnen de kortste keren weer op straat staat omdat je contract niet wordt verlengd?
En vervolgens opnieuw een uitkering krijgen die 70% van je laatst verdiende loon bedraagt?
Een snelle manier om onder bijstandsniveau te geraken....

Dat ligt eraan wanneer je contract afgelopen wordt en hoe oud je bent. In de WW heb je namelijk een garantiedagloon wat inhoudt dat als je aan bepaalde voorwaarden voldoet je je oude dagloon (dus uit de 1e baan waardoor je in de WW kwam) terug krijgt.
En anders bestaat er ook nog een toeslag boven op je WW uitkering.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:09

Volgens mij zou de regering er beter aan doen om werkgevers te verplichten Nederlanders aan nemen in plaats van oost Europeanen....

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:13

Toevallig zit ik net South Park te kijken, daar gaat het over Mexicaanse imigranten die opeens graag terug willen. Wel toepasselijk want volgens mij is het voor de Oost-Europese gastarbeiders ook niet echt een pretje om hier te komen werken.

Somebitch

woofie schreef:
Volgens mij zou de regering er beter aan doen om werkgevers te verplichten Nederlanders aan nemen in plaats van oost Europeanen....

Nee Nederlanders verplichten het werk te doen wat nu de Oost Europeanen doen omdat ze anders geen uitkering krijgen. :j Daar doe je goed aan.

Jou voorbeeld is al geprobeerd in de tuinbouw de Roemenen die hier het werk deden kregen geen werkvergunning meer. Met als gevolg dat de werkgevers Nederlanders moesten zoeken. Op de 500 (dacht ik) aangeboden krachten vanuit het uwv zijn er daadwerkelijk maarlieft 50!!!! Nederlanders in de tuinbouw aan het werkgegaan.

Nou dat werkt dus niet, want het gevolg is dat werkgevers in de financiele problemen komen omdat wij Nederlanders het vertikken lager werk / betaald werk te doen.

Tessa_1

woofie schreef:

Maar die oost europeanen werken veel harder dan nederlanders, die worden niet alleen aangenomen omdat ze goedkoper zijn, maar ook omdat je veel betere productie hebt als je een pool inhuurt dan als je twee nederlanders inhuurt. (Loon dat die nederlanders dan kosten niet eens meegeteld)
Nederlanders moeten eerst maar eens iets aan hun werkhouding doen voordat ze vinden dat ze benadeeld worden. We kunnen nog wat leren van de Polen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:15

Ah woofie, er zit wat mij betreft iets kroms in je redenering.

Als volwassen kind met baan mag je wel leven op de uitkering van je vader en/of moeder? En je salaris opsparen? Gedurende hoeveel jaar mag je dan "teren" op geld van de samenleving.

Jij hebt het over de tijd van rond de 16 jaar beginnen met werken. Dat is ook mijn tijd. Ik was 15. Ruim 30 jaar gewerkt en toen ging het mis met een fikse burnout. Dus zo'n beetje de situatie die jij schetst.

Daarom krijg ik van sommige nitwitters hier erge buikpijn.

Oja, ik was 18 toen ik uit huis ging en voor mezelf ging zorgen. Dat was in die tijd zo, je bleef niet te lang hangen thuis, lekker op jezelf met een fulltime baan en vaak nog avondschool erbij.
Een heel stuk minder materialistisch allemaal, gewoon andere tijden.

En het gaat hier niet om WW, die staat hier helemaal buiten.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:15

Somebitch schreef:
woofie schreef:

Nee Nederlanders verplichten het werk te doen wat nu de Oost Europeanen doen omdat ze anders geen uitkering krijgen. :j Daar doe je goed aan.

Jou voorbeeld is al geprobeerd in de tuinbouw de Roemenen die hier het werk deden kregen geen werkvergunning meer. Met als gevolg dat de werkgevers Nederlanders moesten zoeken. Op de 500 (dacht ik) aangeboden krachten vanuit het uwv zijn er daadwerkelijk maarlieft 50!!!! Nederlanders in de tuinbouw aan het werkgegaan.

Nou dat werkt dus niet, want het gevolg is dat werkgevers in de financiele problemen komen omdat wij Nederlanders het vertikken lager werk / betaald werk te doen.

Ja hallo!
Wat verwachten de werkgevers dan? dat Nederlanders voor hetzelfde bedrag gaan werken?
Dat kan helemaal niet want de polen verdienen hier onder bijstandsniveau omdat ze geen sociale lasten hoeven af te dragen....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:16

Alleen geen loonbelasting maar verder betalen zij alle lasten die jij ook betaald.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:17

flicka schreef:

Als volwassen kind met baan mag je wel leven op de uitkering van je vader en/of moeder? En je salaris opsparen? Gedurende hoeveel jaar mag je dan "teren" op geld van de samenleving.

Jij hebt het over de tijd van rond de 16 jaar beginnen met werken. Dat is ook mijn tijd. Ik was 15. Ruim 30 jaar gewerkt en toen ging het mis met een fikse burnout. Dus zo'n beetje de situatie die jij schetst.

Oja, ik was 18 toen ik uit huis ging en voor mezelf ging zorgen. Dat was in die tijd zo, je bleef niet te lang hangen thuis, lekker op jezelf met een fulltime baan en vaak nog avondschool erbij.

Nee tuurlijk niet! maar je kan een volwassen kind ook niet de kans om een eigen leven op te bouwen ontnemen en dat is wat er gebeurt als het kind zijn/haar gehele inkomen aan het gezin moet spenderen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:17

flicka schreef:

Maar iemand heeft wel eerst recht op WW en dan pas bijstand. Dus dan moet je deze werkelijkheid ook schetsen anders klopt er dus niets van heel het verhaal.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:19

Somebitch schreef:
Alleen geen loonbelasting maar verder betalen zij alle lasten die jij ook betaald.

En hoe hoog denk jij dat de loonbelasting is?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:19

woofie schreef:
Somebitch schreef:

En hoe hoog denk jij dat de loonbelasting is?

Afhankelijk in welk belastingtarief je valt en wat het bruto bedrag is wat je uitgekeerd krijgt. ;)
Ik weet hoe hoog de loonbelasting is want ik werk zelf in de uitkeringen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:21

Somebitch schreef:
Maar iemand heeft wel eerst recht op WW en dan pas bijstand. Dus dan moet je deze werkelijkheid ook schetsen anders klopt er dus niets van heel het verhaal.

Er stond niet dat de beste man in loondienst was, toch? Hij kan ook ZZP'er zijn en zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering betaald niet uit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:22

Depende schreef:
Somebitch schreef:

Er stond niet dat de beste man in loondienst was, toch? Hij kan ook ZZP'er zijn en zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering betaald niet uit?

Citaat:
Stel, je eigen vader, 50, wordt ontslagen tijdens een reorganisatie.....

Dat is dus geen ZZPer. ;)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:23

Polen betalen wel verdere belastingen hoor, en de staat verdient er ook aan: http://www.nu.nl/economie/2681872/polen ... nomie.html
Dus dat ze onder bijstandsniveau verdienen omdat ze geen vaste lasten willen dragen is weer zo'n smoes om te verklaren waarom de polen dat werk wel kunnen doen en de nederlanders niet.
En anders kan de staat toch het bedrag van de loonsbelasting bijleggen? Dat zal aligt goedkoper zijn dat een hele uitkering betalen..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:24

Tjonge jonge, nou komen de buitenlanders weer in beeld, zucht.

Van de week was er nog een programma over Poolse werknemers in Nederland. Ze krijgen het minimum loon wat een stuk meer is dan ze in Polen krijgen. Ze komen hier graag werken.

Maar ook de buitenlandse werknemers vallen buiten dit topic wat gaat over het bijstand-gezinsinkomen vanaf 2012.

Nee, somebitch, sommige mensen komen direct in de bijstand. Je hoeft niet altijd een werkverleden te hebben. Kijk naar gescheiden vrouwen, asielzoekers, daklozen, drugsverslaafden. Bijstand is het laatste vangnet. En dat vangnet krijgt steeds grotere mazen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:25

Ow sorry Somebitch. Maar in dat geval dan? Van een ZZP'er Die geen recht heeft op BBZ want het bedrijf is niet meer te redden of IOAZ want dan had hij 10 jaar ouder moeten zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:26

flicka schreef:
Tjonge jonge, nou komen de buitenlanders weer in beeld, zucht.

Van de week was er nog een programma over Poolse werknemers in Nederland. Ze krijgen het minimum loon wat een stuk meer is dan ze in Polen krijgen. Ze komen hier graag werken.

Maar ook de buitenlandse werknemers vallen buiten dit topic wat gaat over het bijstand-gezinsinkomen vanaf 2012.

Nee, somebitch, sommige mensen komen direct in de bijstand. Je hoeft niet altijd een werkverleden te hebben. Kijk naar gescheiden vrouwen, asielzoekers, daklozen, drugsverslaafden. Bijstand is het laatste vangnet. En dat vangnet krijgt steeds grotere mazen.

Ja dat snap ik. :+ Maar ik had gereageerd n.a.v. het voorbeeld en dat voorbeeld ging niet om de soort mensen die jij opnoemt. :) Dus vandaar daarop ook mijn reactie. ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:27

Abiola schreef:
Ik vind het een goede zaak dat het totale gezinsinkomen gerekend wordt.

Onderbouwen graag...

Britty schreef:
Heino: ik heb er deze week een cursus over gehad, het wetsvoorstel wordt 20-12 door de 1e kamer behandeld. De nieuwe wet zou op 01-01-2012 al in moeten gaan en is een soort voorloper van de Wet werken naar vermogen die (geloof ik) in 2013 komt.

Ik vind het bijvoorbeeld wel heel goed, dat inwonende meerderjarige kinderen geen recht hebben op een uitkering. Maar om nou als kind je ouders te moeten onderhouden, vind ik wat ver gaan. Een bijdrage is wel heel normaal, maar je hele salaris?
Ook nog een raar puntje in de wet: als je jonger dan 27 bent, heb je een soort wachttijd van 4 weken, welke je moet benutten om te gaan solliciteren. Heel goed natuurlijk! Maar...deze regel geldt niet als je net uit de gevangenis komt, dan heb je meteen recht op een uitkering. En als je dus door een relatiebreuk met je kindje van 4 jaar oud (om maar een voorbeeld te noemen) zonder inkomen zit, moet je dus wel eerst 4 weken wachten. Vond ik wel een beetje krom...

waarom is het goed om als meerderjarig kind geen uitkering te krijgen? Ik neem aan dat er dan wel gekeken moet worden naar het WAAROM?

Heino schreef:
Britty schreef:
die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden

Hartstikke leuk zo'n paard, maar van dat paard kunnen twee achterstandsgezinnen een maand eten :)

Neuh... mijn paard kost max. 100 euro per maand

bromfiets schreef:
Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit ook andersom geldt... Dus dat je als kind een uitkering hebt en je ouders werken. Krijgt het kind dan ook minder of geen uitkering meer?

Ja :j

Vjestagirl schreef:
Ik vind het eigenlijk best logisch dat je gekort wordt op je uitkering als er iemand in je gezin een leuk salaris heeft per maand. Als pa een voltijd baan heeft is het toch ook logisch dat hij betaald?

Een leuk salaris per maand, gaat meestal samen met 'leuke' lasten per maand :n

Britty schreef:
Kind krijgt dan inderdaad ook geen uitkering meer, als de ouders werken. En dat vind ik dus heel goed.

Ik vind m'n papa en mama echt heel lief, maar als zij het vertikken om te gaan werken, ga ik dus niet m'n paarden verkopen, zodat zij weer een maandje op de bank kunnen zitten!

Waarom heel goed? Ik vind het bagger....

Britty schreef:
....

En dat mensen constant roepen 'laat de rijken maar betalen'. Ja, die mensen hebben vaak ook keihard hun best gedaan om een goede baan te krijgen. Vaak hebben ze er een moeilijke opleiding of weet ik wat voor moeten doen. Dan kan je dat net zo goed niet doen als je uiteindelijk toch net zoveel overhoudt als iemand die zijn basisschool heeft afgemaakt en het toen wel mooi vond?
Ik denk dat er dan nog vrij weinig mensen arts willen worden hoor, als ze voor loodgieter hetzelfde salaris krijgen en in 1/4 van de tijd klaar zijn met studeren..

Mee eens :j De rijken moeten ook hard werken voor hun geld

maai_ke schreef:
Cowgirl schreef:
Maaike je bent uitgenodigt op de koffie om te zien hoe 'lui' bijstands mensen zijn. Ik durf te wedden dat het gros van deze mensen op dit moment met tegenzin in de bijstand zittten. Je zal maar 40+ zijn , baan kwijt en door noodzaak in de bijstand gekomen te zijn. Succes en veel plezier :r Misschien ga ik maar eens een boek schrijven.

Heb je het nou over jezelf?
Als je mijn stukjes goed leest, zeg ik ook dat ik het jammer zou vinden voor de mensen met een lichamelijke/verstandelijke beperking of die om de een of de andere reden niet kan werken.
Maar iemand die in de bijstand zit omdat hij zijn baan kwijt is kan wel wat doen toch? Je hoeft toch niet thuis te zitten op de bank? Ik vind het belangrijk dat je solliciteert. Natuurlijk is het balen als je werk krijgt toegewezen wat onder jou niveau zit maar doe het tenminste denk ik dan! Ik bedoel in mijn stuk meer de ouders etc. die thuisblijven voor de kindertjes, die inmiddels groot zijn, en het wel makkelijk vinden zo'n uitkering. En ik ken genoeg van die ouders. Ook van mijn vriendengroep uit. Daar kan ik me echt aan ergeren! Want ik ben dan wel degene die daar voor betaald. Als je geen zin hebt om te werken, prima maar dan hoef je ook geen geld te krijgen? Daarmee ga je dat supporten.

Het lijkt mij verstandig dat er een regeling komt. Bv. uitkering tot een bepaalde tijd en de sollicitatieplicht, die er weliswaar nu ook wel is maar niet echt goed wordt gecontroleerd. Daarmee kun je er al een hoop gros uithalen.

Tuurlijk kan je gaan putjesscheppen.... maar kom je na een maand weer op straat te staan, krijg je maar 70% van DAT loon... no wonder dat een arts liever niet lager gaat in inkomen als het om een baan gaat.

Ik zal even mijn situatie schetsen:

Ben 21, in de steek gelaten door mn ex toen ik 7 maanden zwanger was. Ben al vanaf mn 17de het huis uit en ben zeer zelfstandig. Helaas direct na mijn bevalling is de reuma opgespeeld en nu, 11 maanden verder, kan ik zo goed al niets meer. Zelfs de verzorging van mn dochtertje kan ik niet meer alleen aan. Februari dit jaar een uitkering aangevraagd.... ik heb um nog niet. ik zit noodgedwongen bij mijn ouders in huis, mijn eigen (recreatie)woning staat te koop omdat ik de kosten niet meer op kan brengen. Mijn schuld is ondertussen meer als 8000 euro, welke ik niet van de bank heb gekregen, maar van mijn ouders.
Mijn ouders staan dus wél 8000 euro in het rood om MIJ te helpen. En dan heb ik het alleen nog maar over hypotheek, verzekering enz enz. Het betalen van eten, water, gas, licht, luiers enz, dat doen ze zonder morren.

Mijn vader werkt fulltime in een eigen bedrijf, mijn zusje studeert in rotterdam en kost 600 euro per maand. Mijn moeder werkt ook. Ik kost aan vaste lasten 700 euro per maand. Daarnaast hebben ze nog een eensgezinswoning welke groter is dan normaal, maar is gekocht in betere tijden....

Ze verdienen meer dan 1300 euro, maar er gaat alleen al 1300 euro aan lasten naar de dochters. Dan komt hun eigen huis er nog bij....

En dan zou ik geen uitkering krijgen????? :n Belachelijk!!!