Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Ik denk dat je als juf niet onder opvoeden uitkomt. Mijn zoon zit in groep 2 en wanneer je zo'n groep voor je hebt, ben je ook met opvoeden bezig. Nee, ze leren ze niet met mes en vork eten en niet te smakken. Maar als er een boer gelaten wordt in de klas wordt daar wel wat van gezegd, ook samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, alsjeblieft zeggen en wenselijk sociaal gedrag. Doe je thuis ook, maar een juf evengoed.
Killyenn schreef:MamboBeach schreef:Oh, dat?!
![]()
Tsja, ik bedoel, ik hoef het woordje opvoeden toch niet uit te leggen.Volgens mij niet zo moeilijk.
In een dergelijke discussie dus wel, omdat sommige mensen 'dingen leren' blijkbaar niet onder opvoeden vidnen horen (want: alleen ouders voeden op, school niet, want school hoort kinderen alleen dingen te leren). Zolang daar verwarring over is kun je nooit een goede discussie hebben, omdat je niet utigaat van dezelfde vooronderstellingen
1Boefje schreef:Vroeger was het normaal dat een kind opgevoed werd door de gemeenschap. Zeg je nu iets over het gedrag van een kind, dan krijg je de volle laag!
Ik ben van mening dat de school zeker een groot aandeel in opvoeding heeft, maar dat moet aansluiten bij de ouders. Je kan als school wel erg streng zijn, maar als je thuis nog gewoon het ettertje kan zijn, dan zal je gedrag er niet beter op worden.
Tegenwoordig moeten de mama's ook werken en ze zijn allang blij als ze maar geen 'gezeur' aan hun hoofd hebben.
MamboBeach schreef:Mindim schreef:Ik denk dat je als juf niet onder opvoeden uitkomt. Mijn zoon zit in groep 2 en wanneer je zo'n groep voor je hebt, ben je ook met opvoeden bezig. Nee, ze leren ze niet met mes en vork eten en niet te smakken. Maar als er een boer gelaten wordt in de klas wordt daar wel wat van gezegd, ook samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, alsjeblieft zeggen en wenselijk sociaal gedrag. Doe je thuis ook, maar een juf evengoed.
Maar dat moet niet de hoofdmoot zijn... Waar een leerkracht mee bezig is. Als een ouder een kind geen goede opvoeding geeft, dan merkt een leerkracht dat ook en dat is wat ik bedoel dat een ouder dat moet doen en het kind op moet voeden. Een leerkracht moet onderwijzen. Kijk, als mijn kind naar opa en oma gaat en het zit ergens aan, dan mogen die ook wat zeggen uiteraard maar het opvoeden, diegene die ze dat bij brengt moeten de ouders zijn, lijkt mij.
MamboBeach schreef:Mindim schreef:Ik denk dat je als juf niet onder opvoeden uitkomt. Mijn zoon zit in groep 2 en wanneer je zo'n groep voor je hebt, ben je ook met opvoeden bezig. Nee, ze leren ze niet met mes en vork eten en niet te smakken. Maar als er een boer gelaten wordt in de klas wordt daar wel wat van gezegd, ook samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, alsjeblieft zeggen en wenselijk sociaal gedrag. Doe je thuis ook, maar een juf evengoed.
Maar dat moet niet de hoofdmoot zijn... Waar een leerkracht mee bezig is. Als een ouder een kind geen goede opvoeding geeft, dan merkt een leerkracht dat ook en dat is wat ik bedoel dat een ouder dat moet doen en het kind op moet voeden. Een leerkracht moet onderwijzen. Kijk, als mijn kind naar opa en oma gaat en het zit ergens aan, dan mogen die ook wat zeggen uiteraard maar het opvoeden, diegene die ze dat bij brengt moeten de ouders zijn, lijkt mij.
Mindim schreef:MamboBeach schreef:
Moet zekers niet de hoofdmoot zijn. Je brengt als ouder zo goed als je kunt manieren bij en op school handhaven ze het. hoop ik
Goof schreef:MamboBeach schreef:
Het is niet de hoofdmoot voor een docent nee, maar toch vergis je je.
De taak van een docent (ik als docent op een middelbare school) is hetklaarstomen van een leerling voor de maatschappij. Niet alleen in mijn vakgebied (Engels), maar zeer zeker ook op sociaal vlak. Op tijd komen, je aan afspraken houden, om leren gaan met falen, samenwerken, om kunnen gaan met aangesproken worden door anderen, leren correct gedrag te vertonen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een school is absoluut wel een opvoeder.
gummie schreef:Er zijn meerdere opties:
- ouders voeden niet op, de school ook niet
- ouders voeden wel op, de school niet
- ouders voeden niet op, de school wel
- ouders voeden op, de school ook.
Avalon_ schreef:School niet opvoeden?![]()
Dus ze mogen wel een grote mond hebben, rondrennen, spugen, slaan, schoppen, niets opruimen, dingen stuk maken, niet luisteren naar de opdracht... Nee, laten we ons als Juf maar bezighouden met lesgeven en hier vooral niet mee bezig zijn.
Zelfs de best opgevoede kinderen leren een boel bij op school, op school zijn immers andere regels dan thuis. En aan die regels moeten ze zich houden. Ook is de situatie heel anders dan thuis en worden er hele andere dingen van de kinderen verwacht. Het stukje opvoeden is onmisbaar in het onderwijs!!!
Weet je wat één van de hoofdonderwerpen is tijdens de opleiding? Pedagogiek, oftewel, opvoedkunde.
Tieneke schreef:Maar het probleem is er net als ouders er vanuit gaan dat die basis ook maar op school bijgebracht moet worden, of als ze helemaal niks geven om die basis. Als de basis thuis stelen, misbruik en geweld is, tja, dan krijg je dat er op school echt niet uit. En dat is zo verschrikkelijk erg.
Tieneke schreef:gummie schreef:Er zijn meerdere opties:
- ouders voeden niet op, de school ook niet
- ouders voeden wel op, de school niet
- ouders voeden niet op, de school wel
- ouders voeden op, de school ook.
-ouders voeden slecht op, de school probeert te corrigeren
-ouders voeden slecht op, de school kan niet meer corrigeren omdat het zo erg geworden is, kind beland in psychiatrie of in de gevangenis
Zijn ook mogelijkheden. En ik heb als juf in de basisschool pas meegemaakt dat ik de politie moest bellen en mijn klas moest evacuëren.
Opvoeden zou de hoofdtaak van de ouders moeten zijn. De school geeft ook opvoeding, maar niet op dezelfde manier en niet in dezelfde mate. In een klas zit je ook makkelijk met 20 kinderen samen, dus je kan ook niet alles verwachten van een leerkracht. Een school heeft trouwens ook een pedagogisch project wat elke ouder onder z'n neus krijgt bij het inschrijven van het kind (of dat zou toch moeten).
Ik zie het voor mijn neus gebeuren dat veel ouders, en er zijn er ook een hoop die het goed doen hoor, steken laten vallen. Ouder zijn is ook niet gemakkelijk en dat moet je ook leren, maar ik zie meer en meer dingen die gewoon echt niet kunnen. Ik hoop dat de generatie die nu op het punt staat om ouder te worden dit ook ziet en er van leert.