Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:55

Ik denk dat je als juf niet onder opvoeden uitkomt. Mijn zoon zit in groep 2 en wanneer je zo'n groep voor je hebt, ben je ook met opvoeden bezig. Nee, ze leren ze niet met mes en vork eten en niet te smakken. Maar als er een boer gelaten wordt in de klas wordt daar wel wat van gezegd, ook samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, alsjeblieft zeggen en wenselijk sociaal gedrag. Doe je thuis ook, maar een juf evengoed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:16

Mindim schreef:
Ik denk dat je als juf niet onder opvoeden uitkomt. Mijn zoon zit in groep 2 en wanneer je zo'n groep voor je hebt, ben je ook met opvoeden bezig. Nee, ze leren ze niet met mes en vork eten en niet te smakken. Maar als er een boer gelaten wordt in de klas wordt daar wel wat van gezegd, ook samen spelen, samen delen, op je beurt wachten, alsjeblieft zeggen en wenselijk sociaal gedrag. Doe je thuis ook, maar een juf evengoed.

Maar dat moet niet de hoofdmoot zijn... Waar een leerkracht mee bezig is. Als een ouder een kind geen goede opvoeding geeft, dan merkt een leerkracht dat ook en dat is wat ik bedoel dat een ouder dat moet doen en het kind op moet voeden. Een leerkracht moet onderwijzen. Kijk, als mijn kind naar opa en oma gaat en het zit ergens aan, dan mogen die ook wat zeggen uiteraard maar het opvoeden, diegene die ze dat bij brengt moeten de ouders zijn, lijkt mij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:17

Lusitana schreef:
En wat is opvoeden dan? Dat is toch ook onderwijzen, alleen op een ander vlak.
Anders heb je het over grootbrengen oftewel alleen voederen en kleden...

Alleen voederen en kleden?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:20

Vroeger was het normaal dat een kind opgevoed werd door de gemeenschap. Zeg je nu iets over het gedrag van een kind, dan krijg je de volle laag!
Ik ben van mening dat de school zeker een groot aandeel in opvoeding heeft, maar dat moet aansluiten bij de ouders. Je kan als school wel erg streng zijn, maar als je thuis nog gewoon het ettertje kan zijn, dan zal je gedrag er niet beter op worden.
Tegenwoordig moeten de mama's ook werken en ze zijn allang blij als ze maar geen 'gezeur' aan hun hoofd hebben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:23

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:
:') Oh, dat?! :D

Tsja, ik bedoel, ik hoef het woordje opvoeden toch niet uit te leggen. :) Volgens mij niet zo moeilijk. :D

In een dergelijke discussie dus wel, omdat sommige mensen 'dingen leren' blijkbaar niet onder opvoeden vidnen horen (want: alleen ouders voeden op, school niet, want school hoort kinderen alleen dingen te leren). Zolang daar verwarring over is kun je nooit een goede discussie hebben, omdat je niet utigaat van dezelfde vooronderstellingen :)

Dank U... :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:25

1Boefje schreef:
Vroeger was het normaal dat een kind opgevoed werd door de gemeenschap. Zeg je nu iets over het gedrag van een kind, dan krijg je de volle laag!
Ik ben van mening dat de school zeker een groot aandeel in opvoeding heeft, maar dat moet aansluiten bij de ouders. Je kan als school wel erg streng zijn, maar als je thuis nog gewoon het ettertje kan zijn, dan zal je gedrag er niet beter op worden.
Tegenwoordig moeten de mama's ook werken en ze zijn allang blij als ze maar geen 'gezeur' aan hun hoofd hebben.

Welke gemeenschap?
Opvoeding heb ik niet van mijn school gekregen, daar heb ik onderwijs gekregen maar opvoeding? Nee. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat als ouders het af laten hangen van school... Een vriendin van mij zei ook eens heel makkelijk dat school op moet voeden en maar een oplossing moest bedenken. Dat is makkelijk, om alles op school af te schuiven...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:33

Er zijn meerdere opties:
- ouders voeden niet op, de school ook niet
- ouders voeden wel op, de school niet
- ouders voeden niet op, de school wel
- ouders voeden op, de school ook.

Dat ouders behoren op te voeden, daar is iedereen het over eens. Dat dat niet altijd gebeurt, is ook geen geheim. Als we het hier hebben over de rol van school als opvoeder, betekent dat niet dat de school het moet doen als de ouders het niet doen. Of dat we vinden dat de ouders dat dan niet hoeven doen, omdat de schoopl het al doet. Dus de zinssnede: op de school afschuiven is niet van toepassing. Want het is niet of/of, maar en/en.

Ik kan geen enkel argument bedenken waarom school niet betrokken zou kunnen of moeten zijn bij de opvoeding van kinderen. En het is ook vrijwel onmogelijk om het niet te doen, want conflicten oplossen is opvoeden, je aan regels leren houden is opvoeden, op tijd komen is opvoeding, je hand opsteken als je iets wilt vragen op school is opvoeding, de leraren netjes aanspreken is opvoeding, geen spullen kapot maken is opvoeding, stil zijn als dat gevraagd wordt is opvoeding, je huiswerk af hebben is opvoeding, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Als de school zich niet met opvoeding zou bemoeien, zou die school niet kunnen draaien, zou het een chaos worden, zouden we een groot probleem hebben.

Dus nogmaals: wat is het verschil tussen opvoeden thuis en opvoeden op schol? Want ik zie het niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:39

Ik heb het al eerder in een post gezet hoe ik het zie.

De basisopvoeding hoort een ouder te doen en een school moet daar eigenlijk het 'gemak' van hebben. Als er bepaalde kinderen thuis geen goede opvoeding hebben gekregen en op school komen, dan komen er problemen en dat vind ik erg. In die zin bedoel ik dat je een leerkracht niet kan laten opvoeden, dat behoren de ouders te doen. Als mijn kinderen naar school gaan, krijgen ze daar onderwijs en ik hoop dat de leerkrachten verder weinig aan opvoeding hoeven te doen wat betreft mijn kinderen, ik hoop dat ik die basis heb gelegd. Als er iets op school gebeurt dan moet/mag de school uiteraard hier op in springen, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat dat de hoofdmoot is van de school. Als moeder zijnde ben ik de hoofdmoot van het opvoeden en ik hoop dat ik dat goed doe. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:17

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:

Maar dat moet niet de hoofdmoot zijn... Waar een leerkracht mee bezig is. Als een ouder een kind geen goede opvoeding geeft, dan merkt een leerkracht dat ook en dat is wat ik bedoel dat een ouder dat moet doen en het kind op moet voeden. Een leerkracht moet onderwijzen. Kijk, als mijn kind naar opa en oma gaat en het zit ergens aan, dan mogen die ook wat zeggen uiteraard maar het opvoeden, diegene die ze dat bij brengt moeten de ouders zijn, lijkt mij.

Moet zekers niet de hoofdmoot zijn. Je brengt als ouder zo goed als je kunt manieren bij en op school handhaven ze het. hoop ik :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:57

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:

Het is niet de hoofdmoot voor een docent nee, maar toch vergis je je.
De taak van een docent (ik als docent op een middelbare school) is hetklaarstomen van een leerling voor de maatschappij. Niet alleen in mijn vakgebied (Engels), maar zeer zeker ook op sociaal vlak. Op tijd komen, je aan afspraken houden, om leren gaan met falen, samenwerken, om kunnen gaan met aangesproken worden door anderen, leren correct gedrag te vertonen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een school is absoluut wel een opvoeder.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:06

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:

Moet zekers niet de hoofdmoot zijn. Je brengt als ouder zo goed als je kunt manieren bij en op school handhaven ze het. hoop ik :D

Dat hoop ik dus ook! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:07

Goof schreef:
MamboBeach schreef:

Het is niet de hoofdmoot voor een docent nee, maar toch vergis je je.
De taak van een docent (ik als docent op een middelbare school) is hetklaarstomen van een leerling voor de maatschappij. Niet alleen in mijn vakgebied (Engels), maar zeer zeker ook op sociaal vlak. Op tijd komen, je aan afspraken houden, om leren gaan met falen, samenwerken, om kunnen gaan met aangesproken worden door anderen, leren correct gedrag te vertonen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een school is absoluut wel een opvoeder.

Waarom vergis ik mij? Jij ziet het gewoon anders en verschillen daar in in mening maar school heeft mij geen opvoeding gegeven hoor, de zaken die jij op noemt kreeg ik, gelukkig, van huis uit mee.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:01

Net gekeken naar `Debat op 2´, waar dit onderwerp besproken werd... Was erg interessant.
Ik begrijp niet zo goed waarom er zo in tegenstellingen gedacht wordt, in plaats van gemeenschappelijkheden. Waarom discussieren over wie welke taak wel of niet op zich moet nemen, in plaats van uit te gaan van het einddoel, namelijk kinderen klaarstomen voor de maatschappij zoals hier ook al werd gezegd... En daar dan samen naar toe werken.

Ik heb sowieso wel eens het idee dat er het individualisme en gebrek aan denken in termen van gemeenschappelijkheden ten koste gaat van de samenleving. Tis net als de opvoeding thuis: het is niet gunstig voor een kind om van ma steeds nee te horen, en van pa ja. Of van pa helemaal niets, omdat dat de taak van de moeder is. Of van ma helemaal niets, omdat de school dat maar moet doen. Of dat beide ouders een school aanklagen, omdat hun kind wat harder werd aangepakt op een moment dat ie alle fatsoen aan zijn laars lapte.

Als thuis en school elkaar overlappen in de zin van consequentheid, is dat toch veel duidelijker voor een kind? En daar heb je toch enige vorm van opvoeding op beide fronten voor nodig? Volgens mij ontbreekt het al gauw aan samenwerking en communicatie tussen ouders en school, als die er wel is haden we deze discussie wellicht niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:01

Ik weet nog dat gymnastiek vroegah bij mij op school op de rapportlijst stond als lichamelijke opvoeding :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:01

odetteke schreef:
Ik weet nog dat gymnastiek vroegah bij mij op school op de rapportlijst stond als lichamelijke opvoeding :j

Zo heet datnog steeds;)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:05

School niet opvoeden? :+

Dus ze mogen wel een grote mond hebben, rondrennen, spugen, slaan, schoppen, niets opruimen, dingen stuk maken, niet luisteren naar de opdracht... Nee, laten we ons als Juf maar bezighouden met lesgeven en hier vooral niet mee bezig zijn.
Zelfs de best opgevoede kinderen leren een boel bij op school, op school zijn immers andere regels dan thuis. En aan die regels moeten ze zich houden. Ook is de situatie heel anders dan thuis en worden er hele andere dingen van de kinderen verwacht. Het stukje opvoeden is onmisbaar in het onderwijs!!!
Weet je wat één van de hoofdonderwerpen is tijdens de opleiding? Pedagogiek, oftewel, opvoedkunde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:15

gummie schreef:
Er zijn meerdere opties:

-ouders voeden slecht op, de school probeert te corrigeren
-ouders voeden slecht op, de school kan niet meer corrigeren omdat het zo erg geworden is, kind beland in psychiatrie of in de gevangenis

Zijn ook mogelijkheden. En ik heb als juf in de basisschool pas meegemaakt dat ik de politie moest bellen en mijn klas moest evacuëren.

Opvoeden zou de hoofdtaak van de ouders moeten zijn. De school geeft ook opvoeding, maar niet op dezelfde manier en niet in dezelfde mate. In een klas zit je ook makkelijk met 20 kinderen samen, dus je kan ook niet alles verwachten van een leerkracht. Een school heeft trouwens ook een pedagogisch project wat elke ouder onder z'n neus krijgt bij het inschrijven van het kind (of dat zou toch moeten).

Ik zie het voor mijn neus gebeuren dat veel ouders, en er zijn er ook een hoop die het goed doen hoor, steken laten vallen. Ouder zijn is ook niet gemakkelijk en dat moet je ook leren, maar ik zie meer en meer dingen die gewoon echt niet kunnen. Ik hoop dat de generatie die nu op het punt staat om ouder te worden dit ook ziet en er van leert.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:23

Gezien wat je zelf als juf van een basisschool waarneemt, dat sommige ouders het slecht doen en dat er dingen gebeuren die niet kunnen, blijf je dan nog steeds van mening dat de school opvoeding in eerste instantie niet als taak moet zien?

Ik heb overigens ook gezegd dat ouders en school het verlegnde van elkaar kunnen, en in mijn ogen zouden moeten zijn. Dus ook al geeft school niet op dezelfde manier opvoeding als thuis, het geeft wel degelijk opvoeding. Pedagogisch project = opvoeding.

Ik denk alleen dat de opleiding tot leerkracht wellicht wat aanpassingen nodig heeft, als blijkt dat de leerkracht simpelweg niet is opgeleid om deze taak op zich te nemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:30

De leerkracht is daar wel deels voor opgeleid, deels. Het blijft nog altijd de taak van de ouders om de hoofdopvoeding voor eigen rekening te nemen, daar heb je als leerkracht simpelweg de tijd niet voor. Je kan op school onmogelijk ernstige opvoedingsfouten van ouders goedmaken, terwijl die foute dingen thuis gewoon doorgaan of als ouders tegen het kind zeggen: "Je moet niet luisteren naar de juf!". Dat lukt gewoon niet, je moet jezelf nu al in 20 stukken delen.

Idd, school geeft opvoeding en als ouder kies je nog altijd zelf de school, dus dan kan je ook kiezen welke school naar jouw mening het best aansluit met jouw manier van opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:02

Avalon_ schreef:
School niet opvoeden? :+

Dus ze mogen wel een grote mond hebben, rondrennen, spugen, slaan, schoppen, niets opruimen, dingen stuk maken, niet luisteren naar de opdracht... Nee, laten we ons als Juf maar bezighouden met lesgeven en hier vooral niet mee bezig zijn.
Zelfs de best opgevoede kinderen leren een boel bij op school, op school zijn immers andere regels dan thuis. En aan die regels moeten ze zich houden. Ook is de situatie heel anders dan thuis en worden er hele andere dingen van de kinderen verwacht. Het stukje opvoeden is onmisbaar in het onderwijs!!!
Weet je wat één van de hoofdonderwerpen is tijdens de opleiding? Pedagogiek, oftewel, opvoedkunde.

Volgens mij zegt niemand dat kinderen een grote mond mogen hebben, rond mogen rennen, spugen en slaan en noem het maar op. Maar ik vind niet dat de school de eerste moet zijn die een kind daar op wijst, ik vind dat een ouder dat al aan een kind geleerd moet hebben.
Neemt niet weg dat kinderen dat alsnog heus zullen doen op school en dan vind ik dat de school zoiets moet corrigeren inderdaad. Ik vind ook niet dat het en/ of moet zijn, maar en/en.
Ik heb mijn zoon de dingen geleerd die op zijn leeftijd wel of niet sociaal acceptabel zijn, met dat gedoe beginnen ze namelijk thuis al :D Zal niet wegnemen dat ie het op school ook probeert en dan hoort daar de leerkracht bij te sturen, maar de basis moet van thuis komen, vind ik.
Mijn zoon komt soms met de grofste woorden thuis, die hij thuis niet heeft geleerd, dus niet elke ouder denkt er zo over helaas.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:18

Uiteraard moet de basis van thuis komen. De ouders kiezen voor ouderschap en daar hoort opvoeding bij, maar het kind zit het grootse deel van de dag op school en zit daar vooral met mensen die niet "eigen" zijn en niet alles draait om hem/haar en dat eist omgangsvormen die af kunnen wijken en bijgesteld kunnen worden.

Pesten met name gebeurt niet zo in huiselijke kring, maar meer in groepsverband, dus moeten ze daarover leren op school, hoewel de ouders moeten zorgen dat hun kinderen weerbaar zijn en geen pesters worden...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:20

Maar het probleem is er net als ouders er vanuit gaan dat die basis ook maar op school bijgebracht moet worden, of als ze helemaal niks geven om die basis. Als de basis thuis stelen, misbruik en geweld is, tja, dan krijg je dat er op school echt niet uit. En dat is zo verschrikkelijk erg.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:22

Ja, dat is inderdaad een probleem! er staat echter nergens dat de school de vervanging van de ouders zou moeten zijn... Kan me overigens voorstellen dat dit vreselijk frustrerend is voor jou als juf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:29

Tieneke schreef:
Maar het probleem is er net als ouders er vanuit gaan dat die basis ook maar op school bijgebracht moet worden, of als ze helemaal niks geven om die basis. Als de basis thuis stelen, misbruik en geweld is, tja, dan krijg je dat er op school echt niet uit. En dat is zo verschrikkelijk erg.

Ja, dat zie ik hier dus om me heen, erg triest. Er was laatst nog een jochie dat zelfmoord pleegde voor de ogen van zijn tweelingbroertje omdat hij het pesten niet meer aankon. Zo uit de klas gerend naar de dichtsbijzijnde rivier en er in gesprongen.
Hier is toen ook de discussie gestart om het te proberen te doorbreken. Thuis moet de aanzet zijn, school kan maar zoveel doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:09

Tieneke schreef:
gummie schreef:
Er zijn meerdere opties:

-ouders voeden slecht op, de school probeert te corrigeren
-ouders voeden slecht op, de school kan niet meer corrigeren omdat het zo erg geworden is, kind beland in psychiatrie of in de gevangenis

Zijn ook mogelijkheden. En ik heb als juf in de basisschool pas meegemaakt dat ik de politie moest bellen en mijn klas moest evacuëren.

Opvoeden zou de hoofdtaak van de ouders moeten zijn. De school geeft ook opvoeding, maar niet op dezelfde manier en niet in dezelfde mate. In een klas zit je ook makkelijk met 20 kinderen samen, dus je kan ook niet alles verwachten van een leerkracht. Een school heeft trouwens ook een pedagogisch project wat elke ouder onder z'n neus krijgt bij het inschrijven van het kind (of dat zou toch moeten).

Ik zie het voor mijn neus gebeuren dat veel ouders, en er zijn er ook een hoop die het goed doen hoor, steken laten vallen. Ouder zijn is ook niet gemakkelijk en dat moet je ook leren, maar ik zie meer en meer dingen die gewoon echt niet kunnen. Ik hoop dat de generatie die nu op het punt staat om ouder te worden dit ook ziet en er van leert.

Dat is precies wat ik bedoel. :j