Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ersina schreef:Verschrikkelijk.
En om antwoord te geven op de vraag of ik vind dat zo'n 14 jarige de cel in moet...Nee.
Deze jongen hoort opnieuw opvoeding te krijgen , waarin hij leert dat elke daad een reactie geeft.
Winddancer schreef:Goh....ik ben het zo waar helemaal eens met Huertecilla
DjunDjun schreef:Ik moet 10 km fietsen naar mijn werk en zie dan ook zoooveel van die schoolgaande kinderen die elkaar leuk de weg overduwen.
Huertecilla schreef:Verder is het én geen normaal gedrag én een gevaar voor de samenleving.
maura schreef:Misschien een goed idee om die kinderen dan nu maar vast op te sluiten? Voordat er per ongeluk eentje onder het vervoermiddel van een andere verkeersdeelnemer terecht komt? Voor alle duidelijkheid: ik ben bepaald geen fan van kinderen en evenmin van pubers en ik zou het zelfs geen gek idee vinden om het fenomeen 'kostschool' in ere te herstellen, maar er is een goede reden waarom in de rijinstructie aandacht wordt besteed aan het anticiperen op mogelijk gedrag van medeweggebruikers. Fietsers, en zeker fietsende jongeren/kinderen, hebben nu eenmaal de neiging om op de meest onhandige momenten onverwacht uit te wijken, of ze elkaar daarbij nu duwen of niet.
maura schreef:Zoolgangster schreef:Jongen valt onder jeugdrecht, wordt daarom niet strafrechtelijk vervolgd...
Daar is jeugdstrafrecht voor uitgevonden.
Kinderen hebben geen volwassen brein en doen de gekste en meest onverantwoordelijke dingen. Het komt regelmatig voor de kinderen, ook jonger dan 14 jaar, iemand doden. Soms min of meer per ongeluk, soms expres. Soms familie of bekenden, soms volslagen vreemden. Dat het vaker voorkomt betekent dat deze jongen 'gewoon' beoordeeld en berecht kan worden volgens bestaande wetgeving.
Een mooi boek over dit onderwerp is geschreven door Jonathan Trigell, het is ook (indrukwekkend) verfilmd en heet 'Boy A'.
Zoolgangster schreef:maura schreef:Daar is jeugdstrafrecht voor uitgevonden.
Kinderen hebben geen volwassen brein en doen de gekste en meest onverantwoordelijke dingen. Het komt regelmatig voor de kinderen, ook jonger dan 14 jaar, iemand doden. Soms min of meer per ongeluk, soms expres. Soms familie of bekenden, soms volslagen vreemden. Dat het vaker voorkomt betekent dat deze jongen 'gewoon' beoordeeld en berecht kan worden volgens bestaande wetgeving.
Een mooi boek over dit onderwerp is geschreven door Jonathan Trigell, het is ook (indrukwekkend) verfilmd en heet 'Boy A'.
Het waren de woorden van een Duitse commentator die ik citeerde. Geen straf dus. Tenminste, dat zei die persoon. Best mogelijk dat deze man voor zijn beurt praatte.
Er zullen in Duitsland toch ook wel mogelijkheden zijn om zo iemand te corrigeren, mag ik hopen.
maura schreef:DjunDjun schreef:Ik moet 10 km fietsen naar mijn werk en zie dan ook zoooveel van die schoolgaande kinderen die elkaar leuk de weg overduwen.
Misschien een goed idee om die kinderen dan nu maar vast op te sluiten? Voordat er per ongeluk eentje onder het vervoermiddel van een andere verkeersdeelnemer terecht komt? Voor alle duidelijkheid: ik ben bepaald geen fan van kinderen en evenmin van pubers en ik zou het zelfs geen gek idee vinden om het fenomeen 'kostschool' in ere te herstellen, maar er is een goede reden waarom in de rijinstructie aandacht wordt besteed aan het anticiperen op mogelijk gedrag van medeweggebruikers. Fietsers, en zeker fietsende jongeren/kinderen, hebben nu eenmaal de neiging om op de meest onhandige momenten onverwacht uit te wijken, of ze elkaar daarbij nu duwen of niet.Huertecilla schreef:Verder is het én geen normaal gedrag én een gevaar voor de samenleving.
Het opzettelijk voor tegen een rijdende vrachtwagen duwen van een leeftijdgenoot is geen normaal gedrag. Het duwen van een leeftijdgenoot is voor pubers wél normaal gedrag. Vooralsnog zijn de precieze toedracht en omstandigheden niet bekend. Wat mij betreft dan ook lichtelijk voorbarig om naar aanleiding van dit zeer beknopt beschreven incident te oordelen dat de jongen een gevaar voor de samenleving is. Tenzij je over meer uitgebreid bronnen beschikt dan hier genoemd, ben ik het absoluut niet met dit oordeel eens en eigenlijk ook nogal verbaasd dat jij een oordeel uitspreekt op basis van zo weinig informatie.
Zoolgangster schreef:Het waren de woorden van een Duitse commentator die ik citeerde. Geen straf dus. Tenminste, dat zei die persoon. Best mogelijk dat deze man voor zijn beurt praatte.
Er zullen in Duitsland toch ook wel mogelijkheden zijn om zo iemand te corrigeren, mag ik hopen.
DjunDjun schreef:Ik kan hier wel een uitgebreid antwoord op gaan geven, maar het enige wat ik tegen jou kan zeggen is dat ik het uitermate schokkend vind dat jij het maar normaal vind dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen. Absurd.
maura schreef:Zoals JuliaMaria goed gelezen heeft: ik vind het helemaal niet normaal dat wie dan ook iemand voor een vrachtwagen duwt. Ik vind het persoonlijk zelfs niet echt normaal dat jongeren elkaar duwen, maar ik volgens mij ís elkaar duwen gedrag dat bij jongeren hoort en dat je dus van ze kunt verwachten. Zeker als ze met twee of meer zijn.
Ik vind het eigenlijk schokkender dat het gemakkelijker is om te geloven dat iemand het normaal vindt dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen dan om te bedenken dat dát zo'n rare gedachte is dat je vast verkeerd hebt gelezen...