Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:03

De jongen moet zeker gestraft worden. 14 of niet, hij heeft een dode op zijn geweten. Straffen dus. Kan ie een tijdje afgezonderd nadenken over wat hij heeft gedaan, ik denk zelfs dat voor zo iemand een gedwongen opname noodzakelijk is.

Een volwassene zou in dit geval ook een flinke straf krijgen en een 14 jarige is niet achterlijk en weet best dat iemand voor een vrachtwagen duwen heel verkeerd af kan lopen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:07

@Kaula: Voor zover ik weet is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen is, dus de media mag niet iemand zo maar iemand beschuldigen.

Daarbij vind ik gewoon dat iemand gestraft moet worden hoe dan ook, per ongeluk of niet.
Je duwt sowieso niet iemand zo maar de straat op. Risico's zijn bekend, neem dan ook maar je verantwoording.
En als het echt per ongeluk was geweest, had hij het meteen toegegeven en niet eerst ontkend.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:31

Dat doet de media inderdaad niet, maar ze laten wel in het midden of het opzet was of niet,
dit geeft aanleiding tot speculaties of dat dingen anders gelezen word dan wat er eigenlijk staat.
Als je het bericht van Maura had gelezen, dan heeft de Duitse krant het zelfs over een ongeval.

Tuurlijk moet zo'n jongen gestraft worden, maar om hem nou de meest enge martelpraktijken toe te wensen,
en dan heb ik het niet over jou persoonlijk hoor :) .
Ik heb trouwens ook nooit gezegd dat hij niet gestraft moet worden.

Ook vraag ik mij af waarom jij er vanuit gaat dat als iemand het verzwijgt dat het meteen maar opzet moet zijn geweest.
Hij weet dus in ieder geval dat het heel erg fout is wat hij heeft gedaan, wellicht is hij compleet in paniek geraakt.
Het is in ieder geval geen feit dat als iemand iets verzwijgt dat het dan express is.

amazone77

Re: Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:34

Verschrikkelijk....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:40

Een 14 jarige weet prima wat het verschil tussen leven en dood is, alleen is het stukje oorzaak en gevolg nog niet ontwikkelt in de hersenen.
Persoonlijk denk ik dat deze jongen al voldoende gestraft door het feit gevolg van zijn daden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:49

Verschrikkelijk.
En om antwoord te geven op de vraag of ik vind dat zo'n 14 jarige de cel in moet...Nee.
Deze jongen hoort opnieuw opvoeding te krijgen , waarin hij leert dat elke daad een reactie geeft. In ons land en Duitsland , zijn nu altijd verzachtende omstandigheden, als een dader minderjarig is, een geestelijke ziekte heeft, slechte jeugd gehad. Maar dit is toch geen vrijbrief, dat er dan maar alles fout gedaan kan worden?
In veel gevallen ben ik tegen een gevangenisstraf, omdat men er vaker slechter uit komt, dan men erin gaat.
Vóór TBS of bij minderjarigen hernieuwde opvoeding , die erop gericht is, het geweten te laten groeien.
Dat het kind voor een vrachtauto is geduwd, komt m.i. niet zomaar uit het niets. De school, maar ook de ouders, hadden eerder aan de bel moeten trekken.
Indien de pesterijen op school waren, waarom heeft dan niemand de conflicten te proberen om te buigen( ik ga er even van uit dat dit niet gebeurd is)?
Scholen hebben uit het verleden kunnen leren dat pesten, van grote invloed is op het functioneren van de gepestte later en dat pesters vaak niet kunnen herinneren dat het pesten zo ernstig was. Daar moeten alle scholen wat mee doen. Een pester mag best een gesprek krijgen ,wat hij/zij van zijn leven niet meer vergeet en bewust worden dat het pesten grote gevolgen kan hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:02

Ersina schreef:
Verschrikkelijk.
En om antwoord te geven op de vraag of ik vind dat zo'n 14 jarige de cel in moet...Nee.
Deze jongen hoort opnieuw opvoeding te krijgen , waarin hij leert dat elke daad een reactie geeft.

Het is ongewenst gedrag dus moet dit ontmoedigd worden door het toevoegen van iets vervelends of weghalen van iets leuks. Dat is straf.
In dit geval is het gedrag het ultieme ongewenste, dus dient de ontmoediging GROOT te zijn; de straf HOOG.

Verder is het én geen normaal gedrag én een gevaar voor de samenleving.
TBS en strafmaat door psychologen laten bepalen.
Deze jongen hoort voorlopig niet in de samenleving dus wel achter slot en grendel. Of dat het beste een ´cel´ is of een gesloten afdeling is een afgeleide.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:06

Goh....ik ben het zo waar helemaal eens met Huertecilla :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:45

Winddancer schreef:
Goh....ik ben het zo waar helemaal eens met Huertecilla :D

Durf het ook bijna niet te zeggen.....maar ben het er ook mee eens.

Als die jongen inderdaad opzettelijk het meisje voor de vrachtwagen duwde...
Ik vind hem met 14 jaar oud genoeg om de gevolgen van dit soort zaken te overzien.
Bovendien heeft deze actie niet alleen het leven gekost van het meisje, maar bedenk ik ook wat het heeft gedaan met de chauffeur.
(Heb het nog niet eens over de nabestaanden etc.)
Je hebt dan of flink straf verdiend, of hebt dusdanig een steekje los dat je ook ergens achter slot en grendel hoort.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:50

jeetje! nou die 14 jarige dader moet heus de gevolgen er wel van kunnen overzien lijkt mij..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:08

Vreselijk zeg voor dat meisje en haar nabestaanden!

Ik moet 10 km fietsen naar mijn werk en zie dan ook zoooveel van die schoolgaande kinderen die elkaar leuk de weg overduwen.
Dit is een 60km weg met stukken waar je 80km mag.
Die kinderen snappen ook echt wel dat als je iemand voor de vrachtwagen duwt, dat dit niet goed komt!
Maar het is veel te 'lollig' om elkaar de gehele weg over te duwen, of er nu een auto/vrachtwagen/tractor of iets anders aan komt of niet. Boeiend toch? De wereld draait toch om hun?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:23

DjunDjun schreef:
Ik moet 10 km fietsen naar mijn werk en zie dan ook zoooveel van die schoolgaande kinderen die elkaar leuk de weg overduwen.

Misschien een goed idee om die kinderen dan nu maar vast op te sluiten? Voordat er per ongeluk eentje onder het vervoermiddel van een andere verkeersdeelnemer terecht komt? Voor alle duidelijkheid: ik ben bepaald geen fan van kinderen en evenmin van pubers en ik zou het zelfs geen gek idee vinden om het fenomeen 'kostschool' in ere te herstellen, maar er is een goede reden waarom in de rijinstructie aandacht wordt besteed aan het anticiperen op mogelijk gedrag van medeweggebruikers. Fietsers, en zeker fietsende jongeren/kinderen, hebben nu eenmaal de neiging om op de meest onhandige momenten onverwacht uit te wijken, of ze elkaar daarbij nu duwen of niet.

Huertecilla schreef:

Het opzettelijk voor tegen een rijdende vrachtwagen duwen van een leeftijdgenoot is geen normaal gedrag. Het duwen van een leeftijdgenoot is voor pubers wél normaal gedrag. Vooralsnog zijn de precieze toedracht en omstandigheden niet bekend. Wat mij betreft dan ook lichtelijk voorbarig om naar aanleiding van dit zeer beknopt beschreven incident te oordelen dat de jongen een gevaar voor de samenleving is. Tenzij je over meer uitgebreid bronnen beschikt dan hier genoemd, ben ik het absoluut niet met dit oordeel eens en eigenlijk ook nogal verbaasd dat jij een oordeel uitspreekt op basis van zo weinig informatie.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:38

maura schreef:
Misschien een goed idee om die kinderen dan nu maar vast op te sluiten? Voordat er per ongeluk eentje onder het vervoermiddel van een andere verkeersdeelnemer terecht komt? Voor alle duidelijkheid: ik ben bepaald geen fan van kinderen en evenmin van pubers en ik zou het zelfs geen gek idee vinden om het fenomeen 'kostschool' in ere te herstellen, maar er is een goede reden waarom in de rijinstructie aandacht wordt besteed aan het anticiperen op mogelijk gedrag van medeweggebruikers. Fietsers, en zeker fietsende jongeren/kinderen, hebben nu eenmaal de neiging om op de meest onhandige momenten onverwacht uit te wijken, of ze elkaar daarbij nu duwen of niet.

Sorry maar een behoorlijk kromme opmerking.....dus we mogen alleen nog maar te voet de weg op?
Ik weet niet hoe oud jij bent (aangezien je alleen maar schijnbaar anoniem durft te reageren), maar anticiperen kun je zo goed als je wilt, maar als iemand een ander persoon voor je vrachtwagen notabene duwt, kun je anticiperen wat je wilt, maar dat red je helaas niet.

Ale er pubers/kinderen met 3 a 4 man naast elkaar rijden houd ik er ook altijd extra rekening mee dat door de een of andere reden ze kunnen vallen, uitwijken etc. Maar als er iemand voor je voertuig wordt geduwd, houd het wel op, daar kun je niks mee, zou je nergens meer kunnen/mogen rijden, want overal staan of lopen wel mensen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:50

Sorry hoor, maar de tieners die ik kende toen ik een tiener was waren niet zo debiel dat ze elkaar random gingen lopen duwen. En al helemaal niet op de fiets of de weg op. (En ik ben niet bejaard ofzo, ben pas 20 :P)
In mijn ogen is dat echt een zielige vorm van humor :')
Maarja, het zal dan wel weer een VWO-iets zijn dat je wel normaal met elkaar weet om te gaan? >;)

(Net als van die jongens die tijdens het uitgaan gaan roepen 'jah jonguh! moet je vechten ofzo!', dat is ook vrij kansloos en zeker niet zo stoer als ze denken :') )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:50

maura schreef:
Zoolgangster schreef:
Jongen valt onder jeugdrecht, wordt daarom niet strafrechtelijk vervolgd...

Daar is jeugdstrafrecht voor uitgevonden.

Kinderen hebben geen volwassen brein en doen de gekste en meest onverantwoordelijke dingen. Het komt regelmatig voor de kinderen, ook jonger dan 14 jaar, iemand doden. Soms min of meer per ongeluk, soms expres. Soms familie of bekenden, soms volslagen vreemden. Dat het vaker voorkomt betekent dat deze jongen 'gewoon' beoordeeld en berecht kan worden volgens bestaande wetgeving.
Een mooi boek over dit onderwerp is geschreven door Jonathan Trigell, het is ook (indrukwekkend) verfilmd en heet 'Boy A'.

Het waren de woorden van een Duitse commentator die ik citeerde. Geen straf dus. Tenminste, dat zei die persoon. Best mogelijk dat deze man voor zijn beurt praatte.
Er zullen in Duitsland toch ook wel mogelijkheden zijn om zo iemand te corrigeren, mag ik hopen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:58

Zoolgangster schreef:
maura schreef:
Daar is jeugdstrafrecht voor uitgevonden.

Kinderen hebben geen volwassen brein en doen de gekste en meest onverantwoordelijke dingen. Het komt regelmatig voor de kinderen, ook jonger dan 14 jaar, iemand doden. Soms min of meer per ongeluk, soms expres. Soms familie of bekenden, soms volslagen vreemden. Dat het vaker voorkomt betekent dat deze jongen 'gewoon' beoordeeld en berecht kan worden volgens bestaande wetgeving.
Een mooi boek over dit onderwerp is geschreven door Jonathan Trigell, het is ook (indrukwekkend) verfilmd en heet 'Boy A'.

Het waren de woorden van een Duitse commentator die ik citeerde. Geen straf dus. Tenminste, dat zei die persoon. Best mogelijk dat deze man voor zijn beurt praatte.
Er zullen in Duitsland toch ook wel mogelijkheden zijn om zo iemand te corrigeren, mag ik hopen.

Mjah kinderen onder de 12 hebben soms nog wel eens licht psychopatische trekjes, dat weet ik wel na de oppaskindjes die ik heb gehad (jongetje dat letterlijk zijn zusjes arm wilde breken, dat ze met houten zwaarden elkaar wilden slaan etc..)

Maar op je 14e moet je eigenlijk al wel redelijk door die fase heen zijn..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:28

@ Winddancer, je quote een opmerking van mij zonder de quote waar die opmerking een reactie op was en vervolgens trek je een conclusie. Die conclusie klopt dus niet. Verder is iedereen vrij om te reageren op bokt en is dat in de regel anoniem. Zelfs als je wel een profiel invult is het voor iemand die je niet kent onmogelijk om te controleren of hetgeen in dat profiel staat waar is. Als je heel erg gaag wilt weten hoe oud ik ben kun je me dat gewoon per PB vragen. Ik vind het zelf soms juist interessanter om niets te weten over degene die een mening post, omdat je dan niet (onbewust) de manier waarop je die mening leest kleurt door (voor)oordelen over de schrijver. Heeft niet zo veel met durf te maken hoor.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:29

maura schreef:
DjunDjun schreef:

Huertecilla schreef:

Het opzettelijk voor tegen een rijdende vrachtwagen duwen van een leeftijdgenoot is geen normaal gedrag. Het duwen van een leeftijdgenoot is voor pubers wél normaal gedrag. Vooralsnog zijn de precieze toedracht en omstandigheden niet bekend. Wat mij betreft dan ook lichtelijk voorbarig om naar aanleiding van dit zeer beknopt beschreven incident te oordelen dat de jongen een gevaar voor de samenleving is. Tenzij je over meer uitgebreid bronnen beschikt dan hier genoemd, ben ik het absoluut niet met dit oordeel eens en eigenlijk ook nogal verbaasd dat jij een oordeel uitspreekt op basis van zo weinig informatie.

Ik kan hier wel een uitgebreid antwoord op gaan geven, maar het enige wat ik tegen jou kan zeggen is dat ik het uitermate schokkend vind dat jij het maar normaal vind dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen. Absurd.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:31

DjunDjun: Maura beweert helemaal niet dat ze dat normaal vindt, lees nog maar een keer..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:33

Zoolgangster schreef:

Thanks voor de toelichting. Zoals ik eerder ook al schreef vond ik op een Duits site ook wat info over dit voorval. Daar werd het duidelijk een ongeluk genoemd, geen misdaad. Volgens mij word je in Nederland normaal gesproken ook niet vervolgd voor een ongeluk, tenzij je dat ongeluk opzettelijk veroorzaakt (en dan nog niet altijd trouwens). Had de commentator die je citeerde het ook over een ongeluk? Of had die het wel over een opzettelijke (mis)daad?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:38

DjunDjun schreef:
Ik kan hier wel een uitgebreid antwoord op gaan geven, maar het enige wat ik tegen jou kan zeggen is dat ik het uitermate schokkend vind dat jij het maar normaal vind dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen. Absurd.

Zoals JuliaMaria goed gelezen heeft: ik vind het helemaal niet normaal dat wie dan ook iemand voor een vrachtwagen duwt. Ik vind het persoonlijk zelfs niet echt normaal dat jongeren elkaar duwen, maar ik volgens mij ís elkaar duwen gedrag dat bij jongeren hoort en dat je dus van ze kunt verwachten. Zeker als ze met twee of meer zijn.
Ik vind het eigenlijk schokkender dat het gemakkelijker is om te geloven dat iemand het normaal vindt dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen dan om te bedenken dat dát zo'n rare gedachte is dat je vast verkeerd hebt gelezen...

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:43

Jemig wat vreselijk!
vind als de jongen inderdaad schuldig is dat hij wel straf moet krijgen. Maar misschien kunnen we het in deze situatie beter HULP noemen, want als je zoiets op je geweten hebt (én verzint) heb je wel hulp nodig IMO...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:46

maura schreef:
Zoals JuliaMaria goed gelezen heeft: ik vind het helemaal niet normaal dat wie dan ook iemand voor een vrachtwagen duwt. Ik vind het persoonlijk zelfs niet echt normaal dat jongeren elkaar duwen, maar ik volgens mij ís elkaar duwen gedrag dat bij jongeren hoort en dat je dus van ze kunt verwachten. Zeker als ze met twee of meer zijn.
Ik vind het eigenlijk schokkender dat het gemakkelijker is om te geloven dat iemand het normaal vindt dat jongeren elkaar voor vrachtwagens duwen dan om te bedenken dat dát zo'n rare gedachte is dat je vast verkeerd hebt gelezen...

Je hebt gelijk, ik heb het niet helemaal goed gelezen. Excuses.

Ik vind het echter nog steeds geen normaal gedrag, ook al duwen ze elkaar voor de lol en niet om elkaar expres te laten verongelukken.
Ik word hier gewoon hartstikke boos van omdat ik het iedere week wel een keer meemaak dat er iemand bijna verongelukt door zulk gedrag.
Het is een kwestie van opvoeding. Ik duwde mijn klasgenootjes ook niet aan, ik zou er niet eens aan denken!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:50

Geen woorden voor..
Er zijn al genoeg dingen gezegd welke straf die 14 jarige jongen zal kunnen krijgen, of wat mensen hem gunnen. (niet echt t goede woord geloof ik)

Maar zo enorm sneu voor het meisje, familie en natuurlijk ook die chauffeur, die zal zkr ook de schrik van zijn leven hebben gehad..
Ben benieuwd hoe t verder verloopt..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:52

Ik zeg het niet snel en het is misschien best hard maar dit soort mensen/kinderen horen niet in de samenleving thuis..opsluiten en nooit meer vrij laten...

wat ik trouwens wel apart vind dat sommige mensen zich afvragen of hij zich er "bewust" van is, er heeft hier(geloof ik?) eens een bericht gestaan van kinderen (7,8,9 jaar oid ) die een meisje van 7 verkracht hadden met een frikandel en daar hoorde je niemand zeggen dat ze niet wisten wat ze gedaan hadden..