Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:18

En ik krijg dan weer kriebels als ik kinderen hoor die u moeten zeggen teggen tegen hun ouders :o
Vind dat zo afstandelijk op een of andere manier.
Terwijl ik het wel heel normaal vind om zelf met u aangesproken te worden in m'n klassen :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:20

Wij moeten op onze middelbare u, meneer/mevrouw zeggen hoor!
Verder spreek ik familie met je aan, en verder eigenlijk ook iedereen met je, behalve oudere mensen etc.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:21

Zijn we ooit gestopt dan, met u, meneer en mevrouw te zeggen? Schokkend. :oo

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:22

Ik persoonlijk vind het heel leuk als een jonger iemand mij met u aanspreekt.
Ik accepteer dat en zie daardoor dat diegene een goede opvoeding heeft gehad.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:28

Ik spreek vreemden (tenzij ik zeker weet dat ze <18 zijn) altijd aan met 'u'. Docenten dus ook maar vooral ook uit respect. Hebben een behoorlijke opleiding gedaan om bovenbouw VWO les te mogen geven.
Vind wel dat er een prettigere sfeer ontstaat als je weet dat je iemand aan kunt spreken met 'je'. Zo ook met docenten. Van enkelen weet ik dat ik ze aan mag spreken met 'je' gewoon omdat de relatie van mij tov die docenten (heel) goed is. Dan wordt het wat persoonlijker, minder afstandelijk vind ik.
Trouwens, je kunt 'u' met net zoveel afkeer uitspreken als dat je 'je' met respect kunt uitspreken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:45

Op de middelbare moesten wij ook u en meneer of mevrouw en achternaam docent zeggen, op het mbo mogen we gewoon voornaam en je en jij zeggen. Dus dat doe ik ook :)
Mensen die ik nooit eerder gezien heb en ze zijn minimaal 5 tot 10 jaar ouder dan mij zeg ik wel altijd u. Als ik mensen wat langer ken en ik mag ze dan zeg ik je en jij als ik mensen echt niet mag zeg ik u om de afstand groter te houden :j Dus nee voor mij is het niet altijd uit respect. Juist voor mensen waar ik respect voor heb zeg ik je :P Stagebegeleiders zeg ik dus ook meestal je/jij tegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:38

pfoeh, ja, bij ons verschilde het een beetje. Ik zei altijd u. Sommige leraren stelden zichzelf bij hun voornaam voor - vrijwel de meeste eigenlijk - , en dan was het idd de bedoeling dat je ze bij hun voornaam aansprak. Dat vonden ze zelf ook wel prettig omdat ze zichzelf anders wel een ouwe l.l voelden, denk ik :') Sommigen vertelden hun voornaam uberhaupt niet. Ook prima. Dan sprak je ze aan met meneer/mevrouw + achternaam. Het was wel een relatief nieuwe school, waarbij heel erg hard geprobeerd werd een bepaalde structuur qua 'regels' op te leggen aan de leerling. Ze waren daarin heel erg op zoek, en waren soms echt streng op het onredelijke af. Dat riep bij mij echt onwijs veel weerstand op. Er werd juist heel geforceerd gezocht naar een manier om de verhoudingen duidelijk te maken, imo gewoon om hun gebrek aan natuurlijk gezag te compenseren. Dus het sloeg al gauw nergens meer op :+ Ik heb daar écht heel veel moeite mee gehad. Dán denk ik dat er ook wel een stukje respect naar de leerling ontbreekt. Ik bedoel, we leven niet meer zo in een cultuur waarin respect wordt opgehangen aan een bepaalde 'status' (zoals in andere culturen nog wel het geval is bv. Maar daarin stel je al niets meer voor omdat je vrouw bent, om maar even iets te noemen -O- ). De maatschappij is veel meer veranderd in een cultuur waar respect verdiend moet worden. En naar mijn mening, terecht!

En imo kun je dat niet echt afdwingen, door iemand u te noemen of niet. Maarja aan de andere kant, kun je het verschil tussen leerling en docent mss beter zo duidelijk maken, dan door krampachtig vast te houden aan achterlijke regeltjes.

Mijn tweede school was een school die al onwijs lang bestaat, en daar moesten de docenten iig met meneer en mevrouw aangesproken + achternaam. Of dat nou specifiek hielp, weet ik niet. Maar 't was iig duidelijk en hielp wel heel erg mee aan de 'structuur'. Docenten konden het daarom ook wel veroorloven om wat minder streng te zijn, en ik heb daar zelf wel heel veel baat bij gehad :P .

Dus ja, nu waren dat wel beide HAVO/VWO scholen. Wel weer een verschilletje met VMBO scholen. Maar ik denk wel dat docenten veel zouden kunnen bereiken met wederzijds respect en duidelijkheid. Dat past ook wel in de huidige cultuur :j . Kijk, en dat betekent niet dat de leraar gelijk moet staan aan de leerling. En dat de leraar mattiesz moet worden met z'n leerlingen :') . Da's weer wat anders. En mss dat er ook wel veel docenten zijn die dat krampachtig proberen. En op het moment dat er dan wat van je verwacht wordt, voel je je als leerling wel genaaid. Haha :P Dus dat werkt gewoon niet.

Maarja, ik denk toch, dat heel veel problemen gewoon ligt aan de kwaliteit van de leraren en scholen. (mss moet er iets minder bezuinigd worden op onderwijs >;) ) Anders kan ik het verschil tussen mijn beide scholen, bij mijzelf, maar ook bij de rest van de leerlingen, toch niet echt verklaren.

jemig, ik ga weer lekker los :') wat een betoog is dit geworden _O-

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:03

Op de middelbare , u en meneer en mevrouw,, op mbo stelden ze zich voor met hun voornaam

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:13

noujaa, bij ons op schooel MOET je u zeggen.
en toch heb ik voor sommige leraren geen respect.
eerst wel, maar wat ze me dan geflikt hebben :n voor de leraren die gewoon normaal doen, en niet denken dat ze alles kunnen flikken en alles zijn. heb ik wel respect :)
ook als je ergens tegen in gaat ( we hadden bijv. voor de volgende dag SO opgekregen ,eigenlijk nog voor dezelfde dag, die stof hadden we nog NOOIT hoeven leren (waren iets van 100 woordjes)) nou ik was dus de enige van de klas die er tegen in ging. en ik was gelijk al brutaal. en zij hadden weer gelijk :n terwlijk ik het toch echt allemaal normaal zei...

waar ik ook super gek van word, is dat iedereen zegt dat 'de jeugd van tegenwoordig' respectloos, en brutaal is.
voor mij zijn het vooral de ouderen...
genoeg redenen. terwijl ik dan nog gewoon normaal reageer.
omdat een klein aantal misschien wat brutaler is, is gelijk iedereen brutaal :n
en over de ouderen zeggen ze dan niks...

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:09

Ik ben leerkracht op een basisschool. Ik draai eigenlijk alleen maar groep 8. Bij ons moeten de kinderen juf of meester/meneer en dan eventueel de voornaam zeggen. Ze mogen wel je en jij zeggen.Ik vind dat goed, niet alleen vanuit het respectoogpunt, maar tegen een huisarts zeg je ook dokter en tegen een agent zeg je ook meneer de agent. Het is dus meer de functie die de titel met zich meebrengt.

Verder ben ik het er helemaal mee eens dat het respect krijgen niet ligt aan de titel, maar aan hoe je met de kinderen omgaat. Ik ben erg gestructureerd en duidelijk naar de kinderen toe. Ik wil dat ze doen wat ik zeg als ze in mijn lokaal/school zijn. Ik herhaal mijn antwoorden ook zelden tot nooit, nee is en blijft nee en als ik ja had bedoeld, dan had ik dat ook wel gezegd. Als ze daar op enig moment geen zin in hebben; even goede vrienden, maar je gaat maar ergens in de aula een kop thee zitten drinken voor het raam en valt mij daar vooral niet mee lastig. Als ze bij mij afkijken krijgen ze het antwoordenboekje. Ik zeg er dan bij dat ze zo zeker weten dat alle antwoorden goed zijn. Dan komt er altijd een reactie van "dan heb ik zeker een 1". Nee, ik geef je wel een 10 hoor, als jij denkt dat jezelf beduvelen je een slimmer persoon maakt, vooral doen.
Ze mogen tegen mij alles zeggen, ze hoeven me niet leuk te vinden, als het maar op een fatsoenlijke manier gebeurt. Ik wil dan ook best met ze de discussie aangaan en ze mogen altijd zelf met suggesties voor oplossingen komen (graag zelfs, motiveren en ontwikkelen van probleemoplossend denken)
De kinderen geven aan het eind van groep 8 altijd aan dat ze het gevoel hadden gewoon zichzelf te kunnen zijn en dat ik wil dat ze hun eigen persoontje ontwikkelen en dat ze heel goed wisten wat wel en niet kon. Daadoor behandelen ze mij ook respectvol.

Wat ik trouwens ook altijd doe:
Kinderen komen heel vaak met een opmerking, terwijl ze eigenlijk iets van je willen. Bijvoorbeeld in de paardrijles (die geef ik ook) zeggen ze dan:"juf, ik heb mijn zweep laten vallen". Ik reageer dan altijd met:"dat is vervelend voor je" en verder doe ik niets. Ze kijken me dan twee rondjes heel vreemd aan en vragen dan uiteindelijk: "zou je die voor mij willen oprapen". Tuurlijk wil ik dat! Maar ik wist niet dat je dat van me wilde.
Voorbeeld op school:"juf, ik snap niet wat ik hier moet doen". Ook hier reageer ik met dat het vervelend voor ze is. In het begin van het schooljaar gaan ze dan weer zitten. Uiteindelijk komen ze er dan achter dat ze moeten vragen of ik ze kan helpen bij die opdracht. Ik vind het niet meer dan normaal dat dingen gevraagd worden en er niet na een mededeling van je verwacht wordt dat je maar even doet.

Wat ik ook graag meer zou willen zien is dat het woord "alsjeblieft" weer eens wat meer gebruikt zou worden.
In de manege gebeurt het vaak zo: de ruiters flatsen geld op de bar en zeggen "cola'. Ik heb altijd geleerd dat je netjes moet vragen: "Mag ik een cola, alsjeblieft?"

Oei, een heel verhaal, maar het houdt mij dus ook bezig. U zeggen is de oplossing niet, fatsoensnormen wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:46

Homerun schreef:
Oei, een heel verhaal, maar het houdt mij dus ook bezig. U zeggen is de oplossing niet, fatsoensnormen wel.

Maar waarom zet dan niemand hier vraagtekens bij het feit dat juist de partij die voortdurend alle fatsoensnormen met voeten treedt met dit voorstel komt. Waarom zeggen jullie die het aangaat niet, door wat de kinderen op tv deze mensen horen zeggen in officiële debatten, vervagen de normen
Want als die volwassenen op dat niveau dat normaal vinden waarom zouden kinderen zich dan beter moeten gedragen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:50

Moiryn schreef:
Ik zeg altijd u tegen leraren, schaam me dood zodra er 'je' uit flapt, al boeit het de meeste leraren niet := Ouders spreek ik gewoon met je 'je' of 'jij' aan, mijn opa en oma ook met u :))

Same here! Ik zeg altijd u tegen mensen die ouder zijn dan ik (behalve ouders) totdat er gezegd wordt dat ik er je of jij van mag maken. Anders echt niet!

Of het de oplossing is, denk het niet maar ik vind het wel een teken van meer respect..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:51

Ik vind het niet meer dan normaal dat kinderen hun leraren en ook andere volwassenen trouwens, met u aanspreken. Je ouders niet uiteraard, dat deed ik vroeger al niet. En anderen tot er specifiek gezegd wordt dat je je zeggen kunt. Maar leraren altijd u.
Maar ja, dat maakt onderdeel uit van de opvoeding en waar is die ook al weer gebleven? :?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:52

Op onze middelbare school moesten we ook gewoon U en meneer/mevrouw zeggen + achternaam. Op de hogeschool is dit wel weer heel anders. Ik spreek normaal gesproken volwassenen ook met U aan :j

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:56

Bij mij op de middelbare school, wildende docenten niet eens met U aangesproken worden.
Afhankelijk van de leeftijd was het meneer/mevrouw................... of gewoon de voornaam.

Hadden wij daarom geen respect? Wat een onzin.. Respect moet je verdienen en kun je niet afdwingen door de leraren met U aan te laten spreken..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:02

Het idee dat ik mijn docenten (universiteit) bij de voornaam zou noemen vind ik heel, heel raar. De enige bij wie dat mogelijk is zijn de PhD studenten, want die verschillen vaak in leeftijd niet zoveel van masterstudenten. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de professoren met hun voornaam aan te spreken hoor :o

Ik heb een tijdje in Schotland gestudeerd, daar was het wel een stuk informeler. Ik was de enige die mijn docenten consequent met meneer of mevrouw aansprak, voor de rest waren ze Fiona, Billy en Derek. Vooral Billy was grappig, want Billy was eigenlijk een William en hij was al minstens 50 :Y) Studenten zaten ook gewoon met docenten op FB en Billy en Derek gingen ook gerust mee naar de pub. Nou ja, een beetje afstand is niet verkeerd, denk ik maar :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:18

Zolang mensen als van Bijsterveldt zich negatief blijven uitspreken over docenten, zal er vrij weinig veranderen. Je kunt geen respect van kinderen verwachten als ze in de media er respectloos over bezig zijn. Het is dat ik wel beter weet.

De meeste leerlingen spreken mij aan met mevrouw en u, maar eigenlijk maakt dat me niet uit. In mijn mentorgroep (scheetjes <3 ) noemen ze me zo nu en dan gewoon bij voornaam. Mij maakt dat dus geen fluit uit, want als ik met een groep fijn door een deur kan, dan is het mijn mentorgroep wel. Hetzelfde ervaar ik trouwens bij mijn vmbo-groep. Die zijn zo aanhankelijk en noemen me ook gewoon bij voornaam en jij. Boeien. :+

Ik vind het vooral in het begin belangrijk dat ze me u en mevrouw noemen, maar dat is meer om de toon voor dat jaar te zetten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:35

Op het hbo zei ik ook gewoon meneer of mevrouw en dan met u erbij. Voornaam zou ik echt m'n mond niet uit krijgen :P

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:42

Ik zie dat er hier heel veel mensen zijn die zeggen; u is voor ouderen of als ik mensen niet ken. In mijn ogen is het dan de 'afstand' die het woorde 'u' afdwingt.
En het is nu net DIE afstand die er weer terug moet komen.
De politie is je vriend niet, die is er om orde te houden, ongeacht of je dit leuk vind of niet.
De leraar is er om je iets te leren en niet om leuk gevonden te worden.

En ik vind dat DAT weer terug moet komen. iedereen moet iedereen tegenwoordig maar leuk, lief en aardig vinden.... en dat is helemaal niet zo. Een agent spreek je aan met respect, ongeacht of je dit nou wel of niet voor die persoon hebt. Hetzelfde als andere mensen in een functie die niet gelijk is aan de jouwe. Of je het nu leuk vind of niet, je hebt gewoon je grote waffel te houden en niet iedereen is je gelijke...

Maarja :o dat is hoe ik er over denk.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:52

Mijn ervaring is dan juist weer dat vousvoyeren niet staat voor afstand en respect. Vorig jaar heb ik wat jongens in een havo-groep gehad die echt respectloos omgingen met docenten, maar wel vousvoyeerden.

Ik ben trouwens voor docenten met u en mevrouw/meneer aanspreken, maar het biedt geen garantie op respect. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:57

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:00

Het spreken met twee woorden schept een sociale afstand. Ik kan me voorstellen dat dit bij de collegevakken belangrijker is dan de interactieve lessen. Dit merk ik vooral in de praktijk: Op de universiteit (colleges) wordt de professor aangesproken met U, terwijl op het HBO (interactief) je en jij wordt gezegd.

De oplossing? Nee. Een stukje algemene opvoeding & goed fatsoen? Ja.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:13

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:24

Toen ik dit gisteren op TV zag, moest ik echt zo hard lachen :D . Kon me echt niet voorstellen dat iemand het daar mee eens zou zijn. Grappig dat dat dus wel zo is :D
Ik heb helemaal niets met u. U zeg je tegen mensen met wie je een afstand voelt, die je niet kent. Je kinderen u laten zeggen, vind ik dan ook echt heel bizar.
Ik zei vroeger tegen iedereen je en jij en ik was een extreem goed opgevoed en beleefd kind :+
Ik zei zelfs je tegen ouders van vriendinnetjes, waarvan de kinderen zelf wel u zeiden. Dat was dan ook mijn enige rebbelse daad vroeger :D :+

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:25

Ik denk ook niet dat het gaat helpen :n

Overigens spreek ik zelf docenten nog steeds met u aan, en dat hoor ik meerdere mensen doen :j