Discussie: Gay-ouders Waarom ben je voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Re: Discussie: Gay-ouders Waarom ben je voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:14

ik ben zelf idd ook nog nooit een écht tegenargument tegengekomen. :P

waar zijn de studies die onomstotelijk bewijzen dat een homostel als ouders een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling of gezondheid (lichamelijk dan wel geestelijk) van een kind die niet optreedt bij heterostellen?
tja... die zijn er niet :) dat zegt genoeg denk ik :))

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:07

er wordt serieus gevraagd naar voor én tegenargumenten,maar de tegenargumenten worden vaak helemaal niet serieus genomen,dat is dan weer een beetje jammer............

overigens,zelf heb ik er geen problemen mee hoor. een gay stel kan net zulke leuke/goede ouders zijn als een hetero stel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:11

Er is een verschil tussen niet serieus nemen of kritisch zijn :) Ik denk overigens dat het probleem in dit soort discussies zit in het niet kunnen aantonen van causaal verband...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:12

maar mensen voelen hun mening zo,dat hou je en dat weet je met dit soort vragen,toch?

nogmaals,zelf maakt het me niet uit,ik bekijk alleen ook de andere kant.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:17

Tis altijd goed om het van alle kanten te willen bekijken :) Soms helpt het om advocaat van de duivel te spelen, om argumenten te zoeken bij de mening die je juist niet onderschrijft. Dan krijg je meer begrip voor en inzicht in wat een ander denkt en vindt. Alleen is het in dit soort discussies altijd zo dat je eigenlijk nooit kunt aantonen dat het een een gevolg is van het ander: bijvoorbeeld dat het opvoeden in een gaygezin (om het maar even zo te zeggen) negatief voor het kind uitpakt.... Als je kunt aantonen dat het kind problemen ondervindt, hoe bewijs je dan dat dat het gevolg is van de aanwezigheid van een gay-ouderpaar? En dat bijvoorbeeld niet persoonsfactoren, opvoedingsstijl, omgevingsfactoren, etc. de oorzaak zijn?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:18

Ja ik snap je punt hoor. Het is ook moeilijk

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:20

ik snap dat mensen een mening erover hebben, maar bij zoiets als een bevolkingsgroep bijv. te verbieden kinderen te nemen omdat dat schadelijk zou zijn voor een kind verwacht ik onderzoek, objectieve trials en onweerlegbare conclusies. de dag dat iemand me kan aantonen dat kinderen van homostellen allemaal een stoornis ontwikkelen ofzo dan zeg ik ook "dan maar niet". maar wt er *naar mijn mening* nu vaak gebeurt is dat mensen die zich er ongemakkelijk bij voelen, die het uit welke overtuiging dan ook niet vinden kunnen, of die homo's haten gooien met argumenten die geen stand blijken te houden om hun gelijk te halen. en dat vind ik niet kunnen.

ik vind het bijna nog erger dat er dan door politiek ( en media) vaak serieus op die bezwaren wordt ingegaan ( zonder dat kritisch te bekijken) waardoor een slecht onderbouwd angst-argument het mooiste geluk in het leven van een stelletje zou kunnen verpesten!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:23

Ik ben er van overtuigd dat het hetero of homo zijn an sich in vergelijking tot alle andere factoren van zeer ondergeschikt belang is als het gaat om het succesvol opvoeden van een kind. Theorieen over voorbeeldrollen, afwezigheid van "vaderfiguur" etc. vind ik gewoon onvoldoende onderbouwd en weinig overtuigend, alhoewel ze er nog steeds worden ingestampt bij sommigen...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:37

gummie schreef:
Ik ben er van overtuigd dat het hetero of homo zijn an sich in vergelijking tot alle andere factoren van zeer ondergeschikt belang is als het gaat om het succesvol opvoeden van een kind. Theorieen over voorbeeldrollen, afwezigheid van "vaderfiguur" etc. vind ik gewoon onvoldoende onderbouwd en weinig overtuigend, alhoewel ze er nog steeds worden ingestampt bij sommigen...

helemaal mee eens!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:09

Het probleem van de argumentatie is dat veel terug te voeren valt op een onderbuikgevoel. Niet direkt op feiten, maar eerder op gevoelens.

Tegenstanders van homoseksuelen zijn vaak vooral tegenstanders van homoseksualiteit. Daarbij is het een diep ingesleten geloof dat mensen homoseksueel kunnen worden door beïnvloeding van buitenaf.

Als ik naar mezelf kijk, ben ik heel overtuigd heteroseksueel, geen cel in mijn lijf denkt ook maar om iets seksueels met een man te willen. De gedachte alleen al. Daarom geloof ik dus al niet in die overtuiging dat je homoseksueel kunt worden door externe beïnvloeding.

Overigens geloof ik wel dat je een homoseksueel kunt dwingen (maatschappelijke druk) om zich te profileren als heteroseksueel. Dat gebeurt al generaties, we zijn nu in de eerste of tweede generatie waarin je zonder al te veel problemen openlijk homoseksueel kunt zijn (in een aantal landen althans). Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat het eeuwenlange afkeuren van homoseksualiteit (sinds Sodom en Gomorra) niet heeft geholpen. Er zijn er nog homoseksuelen, dus blijkbaar helpt het niet eens om het te verbieden.

Het omgekeerde (een heteroseksueel dwingen om zich als homoseksueel te gedragen) zal dus theoretisch ook mogelijk zijn, maar denk ik een stuk minder waarschijnlijk.

Ik denk dat het onderbuik gevoel vooral te maken heeft met een bezorgdheid dat de homoseksualiteit zich verder uitbreidt (door suggestie of zelfs door erfelijke aanleg). Dat is mijns inziens vooral vanuit de beleving dat homoseksualiteit op zichzelf fout is en daarom beperkt moet worden. De vraag is of dat een juist uitgangspunt is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:20

joostvangestel schreef:
Het probleem van de argumentatie is dat veel terug te voeren valt op een onderbuikgevoel. Niet direkt op feiten, maar eerder op gevoelens.

Tegenstanders van homoseksuelen zijn vaak vooral tegenstanders van homoseksualiteit. Daarbij is het een diep ingesleten geloof dat mensen homoseksueel kunnen worden door beïnvloeding van buitenaf.

Als ik naar mezelf kijk, ben ik heel overtuigd heteroseksueel, geen cel in mijn lijf denkt ook maar om iets seksueels met een man te willen. De gedachte alleen al. Daarom geloof ik dus al niet in die overtuiging dat je homoseksueel kunt worden door externe beïnvloeding.

Overigens geloof ik wel dat je een homoseksueel kunt dwingen (maatschappelijke druk) om zich te profileren als heteroseksueel. Dat gebeurt al generaties, we zijn nu in de eerste of tweede generatie waarin je zonder al te veel problemen openlijk homoseksueel kunt zijn (in een aantal landen althans). Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat het eeuwenlange afkeuren van homoseksualiteit (sinds Sodom en Gomorra) niet heeft geholpen. Er zijn er nog homoseksuelen, dus blijkbaar helpt het niet eens om het te verbieden.

Het omgekeerde (een heteroseksueel dwingen om zich als homoseksueel te gedragen) zal dus theoretisch ook mogelijk zijn, maar denk ik een stuk minder waarschijnlijk.

Ik denk dat het onderbuik gevoel vooral te maken heeft met een bezorgdheid dat de homoseksualiteit zich verder uitbreidt (door suggestie of zelfs door erfelijke aanleg). Dat is mijns inziens vooral vanuit de beleving dat homoseksualiteit op zichzelf fout is en daarom beperkt moet worden. De vraag is of dat een juist uitgangspunt is.

Geen cel in mijn lijf denkt ook maar om iets seksueels met een man te willen. De gedachte alleen al.
Dat maakt mij overtuigd Lesbisch :D
En ik kan het weten, been there, done that en weet heel goed wat ik wel of niet wil.

Kijk mijn ouders zijn geen van beide homoseksueel, ook mijn ooms en tantes en neven en nichten niet... Waar zou ik het vandaan hebben als het erfelijk zou zijn?
In mijn opvoeding heb ik alleen een homoseksuele neef van mijn moeder gehad. Mijn broer kwam daar ook en die is al jaren gelukkig met een vrouw, besmettelijk? Dacht het niet.
Zelfs rolpatronen waren er nog niet zoveel in de jaren 80 op de Veluwe...

Weinig voorbeelden of genen en toch ben ik lesbisch.
Het kan dus ook makkelijk andersom zo zijn: een kind van met twee homo-vaders en twee lesbische moeders (dat komt geregeld voor) heeft veel homo- voorbeelden maar kan net zo goed later zelf hetero blijken te zijn.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:31

joostvangestel schreef:
Daarom geloof ik dus al niet in die overtuiging dat je homoseksueel kunt worden door externe beïnvloeding.

Heb er laatst nog een heel stuk over gelezen inderdaad, in een boek over de werkingen van je hersenen.
Je seksuele voorkeuren worden vast gelegd in de baarmoeder, op basis van bepaalde (overvloedige) hormonen als ik het goed heb..

Ik ben een voorstander van kinderen voor homoseksuelen, juist omdat er planning, overleg en goed nadenken aan vooraf gaat.
Het is een ontzettend bewuste keuze die je totaal samen maakt. Ik geloof ook niet dat je perse een vader en een moeder moet hebben voor een juiste manier van opvoeden.
Tja, en de discussie over pesten .. Mag je dan als dikke ouders ook geen kinderen nemen, omdat een dik kind meer kans heeft om gepest te worden? :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:41

Staat een heel mooi hoofdstuk over in het boek "Wij zijn ons brein", van Dick Swaab. Geaardheid kun je niet afleren. Verbieden en straffen leidt slechts tot onderdrukken, niet tot verandering van geaardheid.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:42

gummie schreef:
Staat een heel mooi hoofdstuk over in het boek "Wij zijn ons brein", van Dick Swaab. Geaardheid kun je niet afleren. Verbieden en straffen leidt slechts tot onderdrukken, niet tot verandering van geaardheid.

Die bedoelde ik :D . Ben nu bij het stukje Puberteit.. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:42

Leuk boek he!! :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:44

gummie schreef:
Leuk boek he!! :D

Ja heel interessant! Zitten ook echt stukken tussen dat er echt een lichtje bij me gaat branden van 'Ohhh jaaa! duhh' :D .
Vond het stukje over seksuele voorkeur ook wel heel interessant. :j

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:41

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:39

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:29

Ik dus ook!
Want een intelligente jongen zeg, onlangs zijn gay-ouders :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:25

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 00:07

Snoevie schreef:
maar mensen voelen hun mening zo,dat hou je en dat weet je met dit soort vragen,toch?

nogmaals,zelf maakt het me niet uit,ik bekijk alleen ook de andere kant.

Inderdaad alles heeft vaak meerdere kanten
maar zo te zien zijn er niet echt veel mensen op bokt die er tegen zijn als ik de reacties zo lees
dus het is toch al heel erg geaccepteert denk ik

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:21