Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:35

Misschien eens de film 'Forrest Gump' kijken. 'I may not be a smart man, but I know what love is' (leuke film over een man met een IQ dat nét te laag is om nog normaal begaafd te zijn)

Verder ben ik absoluut voor dat zwakbegaafden/mentaal gehandicapten beter geen kinderen krijgen, zeker als ze zodanig gehandicapt zijn dat ze zelf hun leven lang als kinderen verzorgd moeten worden (bv mensen met het syndroom van Down). De lijn trekken is moeilijk natuurlijk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:39

@Nikka... dit is dus de groep die onder de loep is genomen. Denk je oprecht dat als je alle nederlandse gezinnen met een "Normaal" I.Q. onder de loep zou nemen, dat het persentage lager zou zijn? ( dit is een oprechte vraag)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:41

Solleke_Noah schreef:
Misschien eens de film 'Forrest Gump' kijken. 'I may not be a smart man, but I know what love is' (leuke film over een man met een IQ dat nét te laag is om nog normaal begaafd te zijn)

Verder ben ik absoluut voor dat zwakbegaafden/mentaal gehandicapten beter geen kinderen krijgen, zeker als ze zodanig gehandicapt zijn dat ze zelf hun leven lang als kinderen verzorgd moeten worden (bv mensen met het syndroom van Down). De lijn trekken is moeilijk natuurlijk.

er zijn verschillende degradaties van Down Syndroom. Met een lichte variant kan je gewoon als "normaal" leven. Je bent alleen een beetje trager, maar je hebt ee prima concept van wat het leven inhoud enzo.
Dus hierin zou je dan ook weer een onderscheiding moeten gaan maken!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:52

Wendy schreef:
@ersina: en wat nou als er geen familie is? Of als de familie de betrokken persoon systematisch overschat (komt vaak voor)?
Kijk, bij de groep mensen met een ernstige verstandelijke beperking is er vaak geen discussie. Zij hebben simpelweg niet de mogelijkheden om voor een kind te zorgen, dat snapt iedereen. Het probleem zit hem juist vaak in de mensen met een lichte verstandelijke beperking. Zij zijn zich bewust van het feit dat veel mensen om hen heen op een gegeven moment kinderen krijgen en kunnen zelf ook een sterke kinderwens hebben. Hier zijn complete boeken en richtlijnen over geschreven, maar feit blijft dat het echt per persoon bekeken moet worden. En eerlijk gezegd denk ik dat een deskundige professional hierin een betere inschatting kan maken dan de familie.

Ik bedoel ook als er geen twijfel is dat de vrouw niet voor zichzelf en anderen kan zorgen. Ik had het niet over iemand met een lichte verstandelijke handicap, dat kon je onderaan mij post lezen. Uiteindelijk moet een dokter de ingreep doen. Als een gehandicapte in een tehuis geplaatst is, dan heeft er toch al een deskundige beoordeelt of degene daar op zijn plaats is? De dokter heeft uiteindelijk het laatste woord? Overigens vind ik dat jij een deskundig professional overschat. Voorbeelden zijn er te over dat "deskundigen"vaak falen. Bovendien denk ik dat juist omdat er geen emotionele band is, er te makkelijk over geoordeeld kan worden. De ouders zijn ervaringsdeskundigen, weten wat binnen hun familie mogelijk is. En SOMS zou sterilisatie een goede oplossing zijn, om erger te voorkomen.
Maar alles wat wij vinden, wordt niet uitgevoerd...gelukkig, want we staan niet altijd bij alles stil. Maar om nu de groep licht verstandelijk gehandicapten aan te kijken, vind ik zelf wel ver gaan. Ik ben niet overtuigd dat zij geen goede ouders zouden zijn. Tja, als er geen ouders zijn voor het zwaar verstandelijk gehandicapte mens en ook geen naaste familie, dan zou die prikpil, de enige optie zijn. Ik neem aan dat zo'n persoon onder een bewind staat, die dan kan beslissen. Maar nogmaals, als er geen twijfel is dat de persoon voor zichzelf of een ander kan zorgen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:11

LecyTinker schreef:
even een vraagje.. iedereen die voor deze stelling is...
Hoe staan jullie tegen het schenden van de mensenrechten dan? Want dit zou een schendng zijn namelijk.

Eigenlijk vind ik dat in heel erge gevallen een uitzondering gemaakt zou kunnen worden. Maar je hebt gelijk, het druist tegen mijn gevoel van aan een andermans lichaam komen in.
Toch, omdat ik een voorbeeld van nabij gemaakt heb, denk ik dat die uitzonderingen er dan maar moet komen. Schending van mensenrecht is bedoelt om mensen te beschermen.
In een heel extreem geval, bescherm je het leed bij mensen wat voorkomt NA de bevalling . Is er iemand die ook voor dat kind kan zorgen, dan wordt dat leed al een beetje verzacht. Maar zoniet...een kind bij een zwaar geestelijk gehandicapte vrouw laten?
Het is kiezen uit 2 kwaden. Niet met de opzet om iemand kapot te maken, maar de opzet verdere leed voorkomen. Het is niet zo dat er een maatstaf hoort te komen, wie wel, wie niet. Meer denk ik dat het wenselijk is als ouders van een zwaar gehandicapt kind, zo lang en veelvuldig aan de bel trekken, gehoor horen te krijgen. Soms is er geen twijfel dat de persoon en niet voor zichzelf en niet voor een baby kan zorgen.
Maar ik heb al eerder gezegd, wat wij vinden, wordt niet uitgevoerd...misschien omdat het in strijd is met mensenrechten? Discussies zijn er om te weten te komen wat er leeft.
We zijn niet met een referendum bezig.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:33

LecyTinker schreef:
@Nikka... dit is dus de groep die onder de loep is genomen. Denk je oprecht dat als je alle nederlandse gezinnen met een "Normaal" I.Q. onder de loep zou nemen, dat het persentage lager zou zijn? ( dit is een oprechte vraag)

Ja, want van alle gezinnen met een normaal IQ wordt niet bij zo'n 55% de kinderen uit huis geplaatst.
Er zijn 3,9 miljoen mensen onder de 20 jaar en ruim 23.000 kinderen bij pleegzorg in 2009. Dus percentueel is dat 0,5 %. Nu heb je het stuk 18-20 jr erbij, maar goed dat maakt geen procenten uit op dit getal.

RusselNuwell

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:27

Het klinkt sowieso al vrij absurd, maar daarbij verzekert 2x een laag iq helemaal niet van een kind met een laag iq, als voorbeeld mijn broer en ik al. Mijn ouders hebben allebei een iq van rond de 110, ik 128, en mijn broer is hoogbegaafd (iq van tussen de 130 en 140).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:33

Ik ben het hier wel mee eens. Er zijn genoeg mensen met een laag IQ die zelf prima functioneren, goed voor zichzelf kunnen rondkomen en die een baantje hebben. Dat wil nog niet zeggen dat diezelfde persoon ook in staat is om voor een kindje te zorgen. Je krijgt immers te maken met een hoop instanties, een hoop organisaties en vooral iedereen die zich gaat bemoeien met de opvoeding.
Vergeet niet dat zo'n kindje misschien wel een normaal IQ heeft.... Ik heb een kind in mijn klas gehad die dit probleem dus aan den lijve ondervond. Moeder laag IQ, kind "normaal". T kind was 9 toen ie al slimmer was dan z'n moeder en dan krijg je dus grote problemen, want dit kind had het door en maakte er op alle mogelijke manieren misbruik van. Moeder weigerde alle hulp die geboden werd, dus werd de kinderbescherming erop gezet.
Is dit nou wat je een kind toewenst? Een ouder die het zo goed probeerde, maar die het gewoon niet lukte? Een kind dat van pleeggezin naar pleeggezin moet? Lekker leven heb je dan...
Ik vind dus dat kinderen met een laag IQ geen kinderen mogen krijgen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:34

Ik vind dus dat kinderen met een laag IQ geen kinderen mogen krijgen.

Uiteraard is dat niet gewenst....ik had het over volwassenen :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:51

ik maak vaak mensen mee met een hoog IQ die naar mijn mening beter ook geen kinderen hadden mogen krijgen :7
Maar dat was de vraag niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:55

Mijn broertje mag nooit een kind krijgen. Dat willen mijn ouders niet (gelukkig) en is meer dan terecht. Hij is 17 jaar, meervoudig gehandicapt en zal nooit voor zichzelf zorgen. Daarbij is hij geestelijk ongeveer 3 jaar. Zulke mensen, hoe banketstaaf het ook klinkt, mogen gewoon geen kinderen krijgen. Een kind behoort niet door zulke mensen te worden opgevoed. Ik zie hoe mijn broertje is, en die zal niet eens uit zichzelf eten omdat hij die eetprikkel mist in zijn hersenen door de hersenbeschadeging, hoe kan hij dan er voor zorgen dat de baby wel eten krijgt als hij het honger gevoel zelf mist?

Een IQ van 100 is het gemiddelde IQ, alles wat onder de 80 zit word als laag/zwak begaaft gezien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:30

Brainless schreef:
IQ zegt niet (altijd) wat over het functioneren van een persoon.

Je hebt mensen met een (zeer) hoog IQ die het moeilijker doen in de samenleving dan mensen met een (zeer?) laag IQ.

Mee eens,mijn buurjongen heeft een hoog IQ,maar is mensschuw...dan heb ik liever een wat lager IQ.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:33

eigenlijk wil de stelling zeggen dat als je een hoog IQ hebt je wel goed kinderen op kunt voeden.
Daar heb ik een beetje moeite mee.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:27

geerke schreef:
eigenlijk wil de stelling zeggen dat als je een hoog IQ hebt je wel goed kinderen op kunt voeden.

Daar ga ik helemaal in mee.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:31

Oneens er zijn genoeg mensen met een laag IQ die heel goed voor hun zelf zorgen, soms zelfs nog beter dan mensen met een hoog IQ.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:37

Wat nou mensenrechten? als ze te veel kind zijn en niet voorzichzelf normaal kan zorgen die moeten gewoon geen kinderen kunnen krijgen, dat is erg voor een kind dat vind ik pas mensonwaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:21

Ik denk dat naar IQ kijken niet zinvol is, eventueel zou je zulke mensen eens kunnen testen, maar dan wel een iq van <80.. Dan ben je volgens mij laagbegaafd. Wil alleen niet zeggen dat die mensen geen kids op kunnen voeden.. Verder vind ik dat mensen die zelf, op wat voor manier dan ook, begeleid wonen, geen kinderen zouden mogen krijgen. Deze mensen zijn zelf al niet in staat volledig zelfstandig te wonen en zouden dus al helemaal geen kids mogen krijgen :n

Ik ken viavia verschillende mensen met laag IQ, 1 heeft een iq van 89 (is vaak getest) maar heeft ook nog eens een heel moeilijk verleden (misbruik, pleeggezinnen enz) Zij wil dus zelf absoluut geen kinderen en dat vind ik erg goed +:)+
Ken ook een stel die beide laagbegaafd zijn, geen idee wat voor iq, maar werken beide bij een sociale werkvoorziening. Zij hebben 2 kids en beide meiden zijn nu al moeilijke gevallen.. Speciaal onderwijs en als je ze ziet.. Vreselijk.. :n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:02

Ik hou het er maar op dat het plan om een bepaalde groep bij voorbaat uit te sluiten van het recht op het krijgen van kinderen wellicht wenselijk, maar hoe dan ook onuitvoerbaar is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:15

geerke schreef:

Dat begrijp ik dus niet helemaal. Als iemand zegt, ik ben blij....dan beweert diegene toch niet, dan ben jij verdrietig???
Het 1 zegt toch niets over het ander?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:25

Neem dan ook even mee dat mensen met een "hoog" iQ(goede zaak) waarvan kids allren in t weekend ouders zien ook gern kinderen meer mogen ;)

Nee je kan t niet algm verbieden, mss wel per "geval".
Maar dat heeft niks met iq te maken ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:28

colette_007 schreef:
Neem dan ook even mee dat mensen met een "hoog" iQ(goede zaak) waarvan kids allren in t weekend ouders zien ook gern kinderen meer mogen ;)

Nee je kan t niet algm verbieden, mss wel per "geval".
Maar dat heeft niks met iq te maken ;)

Voel me nu bejaard, maar sorry, kan jouw relaas bijna niet ontcijferen. SMS taal? :D

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:39

Ik denk zelf dat je het een mens eigenlijk niet kan verbieden.

Een kennis vertelde mij een verhaal van haar werk.
Een vrouw kon niet voor haar kind zorgen. Kind was weg gehaald. Maar toen nam ze er toch gewoon nog 1. En nog 1 en nog 1. Uit eindelijk heeft deze vrouw dus z'n 7 kinderen. :=

Ik denk wel dat in sommige gevallen de familie er een beslissing over moet nemen. Maar dat gaat dan voornamelijk over de lichamelijke en geestelijke toestand. En het IQ staat er volledig los van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:44

Ik denk dat je het op de 1 of andere manier wel kan verbieden hoor,mijn dochter krijgt ook nooit kinderen dat weet ik al.Ik hoop tenminste dat ze ze niet krijgt, maar zij zal daar wel anders over denken.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:48

marleen_usar schreef:
Ik denk dat je het op de 1 of andere manier wel kan verbieden hoor,mijn dochter krijgt ook nooit kinderen dat weet ik al.Ik hoop tenminste dat ze ze niet krijgt, maar zij zal daar wel anders over denken.

Ik werk met ouders met een verstandelijke beperking en wete dat je ze het niet kan/ mag verbieden volgens de wet. Bij ons hebben alle moeders al een kind en regelmatig worden er kinderen uit huis geplaatst. Mogen ze dan geen kinderen krijgen, omdat de meeste gevallen geen optimale opvoeding kunnen bieden? Lastig hoor... ik denk dat er geen eenduidig antwoord op te geven is.
Bij ons doen we wel aan een ontmoedigingsbeleid, en stimuleren anticonceptie. Liefst eentje die niet vergeten kan worden, zoals de prikpil of het spiraaltje.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:09

Laatst was erbij het progamma 'je zal het maar zijn' een meisje die 2 zwak begaafde ouders had. Het meidje is goed terecht gekomen, maar haar opvoeding is niet makkelijk geweest. haar moeder heeft haar grotendeels zelf opgevoed. En kon door heel veel structuur wel voor haar zelf zorgen.

Het progamma is nog terug te zien op uitzending gemist.