KWF stopt samenwerking met Pink Ribbon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:25

FlyAway schreef:
15 jaar geleden hing er geen kaartje in de pashokjes van de Hunkemöller met daarop precies aangegeven hoe je als vrouw je eigen borst moest onderzoeken. Juist omdat het taboe was. Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar (borst)kanker heeft decennialang onder een taboe gezeten. Niet voor niets dat er vaak gezegd werd, hij/zij heeft "k" en het woord kanker werd niet eens genoemd.

Ik ga niet voor jou zoeken naar bronnen over kanker en taboe. Google is your friend en ik weet zeker dat je een lange lijst met hits zult vinden waarin gesproken wordt over het taboe op kanker in het recente verleden.

Sterker, nog, dit blaadje zag ik op 10-jarige leeftijd gewoon bij de moeder van een vriendin in de douche hangen!

Er is een verschil tussen campagne maken, en daadwerkelijk doordringen tot mensen. Zijn er nu meer mensen op borstkanker (of welke soort kanker) dan ook getest? Hoe test je dat als je maar 288.000 hebt gebruikt, en de KWF daarvoor blijkbaar geen ruk uitvoerde? Dat kun je namelijk niet testen.

Het blijft een feit dat je je als stichting diep moet schamen om maar 288.000 euro uit te geven aan onderzoeken, en de rest van de miljoenen op een bankrekening staan te verstoffen. Organiseer van dat geld bv leuke reisjes voor cronische of terminale patienten, doe iets met het geld, want met zulke publicatie verlies je heel veel donateurs waardoor patienten nog meer belazerd worden, 1: ze krijgen niets van het geld te zien 2: door verkeerd stichting beleid word er weer minder geld gestort door donateurs, hoe dan ook staan deze mensen waar het daadwerkelijk om draait in hun hemd!

Ik word zo ziek van zulke stichtingen... hoe halen ze het in hun hoofd om zo met de ziekte van een ander te spelen?

Bovendien is het nog steeds en altijd eigen verantwoording van de mens om je lichaam goed in de gaten te houden. Maar dat doen er gewoon maar heel weinig, waardoor ziektes vaak pas op een cruciaal punt ontdekt worden, bij toeval dan wel niet door pijnklachten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:27

Evelli schreef:
En dit bericht maakt een einde aan mijn donaties aan de stichting. Zijn ze helemaal van de pot gerukt? Maar 15% van alle opbrengsten naar onderzoek? Belachelijk!

Helaas was dit voor mij al langer bekend. Pink Ribbon heeft inderdaad heel veel verricht voor wat betreft de media maar in mijn ogen te weinig aan het onderzoek, terwijl dit zo belangrijk is. I.v.m. mijn major volgend jaar (wil ik gaan inrichten met onder andere kennisgeving en onderzoek naar kanker) en directe ervaringen hoop ik echt dat de KWF nog veel meer steun krijgt voor de onderzoeken.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:28

Pffff ben hier echt even stil van.......

Denk je met je goede gedrag te doneren.....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:50

DarkDreamer schreef:
Dit is overigens de info die op Pink Ribbon zelf staat:
Citaat:
De suggestie wordt gewekt dat Stichting Pink Ribbon van de 20 miljoen euro die is opgehaald sinds de oprichting in 2003 slechts een bedrag 288.000 euro heeft besteed aan Wetenschappelijk Onderzoek.

Dat is onjuist. 6,7 miljoen hiervan is opgehaald in 2010 en wordt uitgegeven tijdens de lopende financieringsronde in 2011. 1 miljoen houdt Pink Ribbon als continuiteitsreserve. Voor de overige 12 miljoen geldt dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker.

Maar of dat hier geloofd word is natuurlijk de vraag. :+ Dit soort nieuws zal je altijd te horen krijgt tijdens actieperiodes. (Zoals nu pinkoktober en voor dit jaar ook gedeeltelijk pinknovember). Net zoals je standaard zoiets hoort tijdens een natuurramp. Giro 555 stort maar 'zoveel' van het 'grote' bedrag.. Blablabla.. De pers zoekt altijd wel een mooie manier om iets wat goed bedoelt is kapot te maken.

Dat denk ik niet. De pers laat ons zien wat er daadwerkelijk met je gift gebeurd. En het lijkt wel of ze heel blij zijn met die 25% uitgegegeven aan onderzoek, opsporing en zorg. Maar ik word weer even op de feiten gedrukt. Ik vind 25ct vd euro veel te weinig.
Dat houdt in dat 2/3 wordt gebruikt voor ëigen doeleinden". Voor mij een reden om Pink Ribbon niet meer te steunen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:51

Teddy321 schreef:
Dat denk ik niet. De pers laat ons zien wat er daadwerkelijk met je gift gebeurd. En het lijkt wel of ze heel blij zijn met die 25% uitgegegeven aan onderzoek, opsporing en zorg. Maar ik word weer even op de feiten gedrukt. Ik vind 25ct vd euro veel te weinig.
Dat houdt in dat 2/3 wordt gebruikt voor ëigen doeleinden". Voor mij een reden om Pink Ribbon niet meer te steunen.

Vergeet die 8 miljoen die nog beschikbaar zijn niet. Die reken jij nu voor het gemak onder "eigen doeleinden" maar dat zijn het natuurlijk (nog) niet.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:54

FlyAway schreef:
Teddy321 schreef:

Vergeet die 8 miljoen die nog beschikbaar zijn niet. Die reken jij nu voor het gemak onder "eigen doeleinden" maar dat zijn het natuurlijk (nog) niet.

Ik geef je op een briefje dat dat geld nu wel snel besteedt zal worden, ze moeten toch hun naam en goede gezicht redden

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:57

Teddy321 schreef:
FlyAway schreef:

Ik geef je op een briefje dat dat geld nu wel snel besteedt zal worden, ze moeten toch hun naam en goede gezicht redden
Hoewel ik met je eens ben dat we inderdaad snel zullen zien dat het geld ingezet gaat worden, ben ik iets voorzichtiger in het eraan hangen van het labeltje "naam en goede gezicht redden." Ik denk dat de druk vanuit de media, die getuige de onjuiste berichtgeving in de openingspost, de reacties van KWF en Pink Ribbon een niet geheel juiste of op z`n minst incomplete weerspiegeling van de zaken geven, er inderdaad wel druk staat op actie van Pink Ribbon.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:49

DarkDreamer schreef:
Dit is overigens de info die op Pink Ribbon zelf staat:
Citaat:
De suggestie wordt gewekt dat Stichting Pink Ribbon van de 20 miljoen euro die is opgehaald sinds de oprichting in 2003 slechts een bedrag 288.000 euro heeft besteed aan Wetenschappelijk Onderzoek.

Dat is onjuist. 6,7 miljoen hiervan is opgehaald in 2010 en wordt uitgegeven tijdens de lopende financieringsronde in 2011. 1 miljoen houdt Pink Ribbon als continuiteitsreserve. Voor de overige 12 miljoen geldt dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker.

Maar of dat hier geloofd word is natuurlijk de vraag. :+ Dit soort nieuws zal je altijd te horen krijgt tijdens actieperiodes. (Zoals nu pinkoktober en voor dit jaar ook gedeeltelijk pinknovember). Net zoals je standaard zoiets hoort tijdens een natuurramp. Giro 555 stort maar 'zoveel' van het 'grote' bedrag.. Blablabla.. De pers zoekt altijd wel een mooie manier om iets wat goed bedoelt is kapot te maken.

Ja... maar dat is prima, een beetje kritiek is toch op zijn juiste plaats. DAn is maar 25% toch nog te weinig? Geef gewoon al het geld wat gedoneerd is aan wetenschappelijk onderzoek, waarom maar 25%... Ze verdienen genoeg aan de verkoop van die armbandjes en bedeltjes.

Het is niet een mooie manier om iets "goedbedoelds" kapot te maken. Het is niet ondenkbaar dat Pink Ribbon eerder uit is op winstbejag dan aan wetenschappelijk onderzoek ondersteunen. Er zijn ook veel patiënten die niets hebben met de "glamour" verpakking van Pink Ribbon en de TV uitzending een vlag op een modderschip vinden.

Prima dat het er is en fijn dat ze aandacht besteden aan deze aandoening maar het mag ook ietsje minder voor Pink Ribbon en ietsje meer voor onderzoek. Want met aandacht, glossy's en armbandjes met leuke bedeltjes en agenda's wordt deze ziekte (die ook mannen treft) niet genezen.

Krips

Re: KWF stopt samenwerking met Pink Ribbon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:08

Ik ben eigenlijk niet verrast. Ik dacht altijd al dat het doel van Pink Ribbon de bewustwording was en niet onderzoek e.d. en ik denk dat ze daar zeker wel een heleboel voordoen.

Even om op de laatste regel van Fred_Kroket te reageren: nee, niet genezen, maar misschien wel in veel gevallen kan een slechte afloop voorkomen worden doordat vrouwen eerder wat ontdekken.

Ik ben het er wel mee eens dat de balans een beetje zoek is.. maar ik dacht altijd al dat het doel van deze campagne bewustwording was, maar het artikel is dan al wel weer flink vertekenend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:15

Las van de week dat ook van de miljoenen financiele hulp aan Haiti, niet meer valt te herleiden waar het terecht gekomen is. En de Haitianen wonen nog steeds in krotten. Logisch toch dat mensen - hoe vreselijk ook - geen geld meer gaan geven.

"...Dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker... Tussen zeggen en doen zit een wereld van verschil.
Ik ben benieuwd hoeveel hiervan echt valt aan te tonen. De geinterviewde dame (en haar zus) beide borstkankerpatienten hebben daar in ieder geval niets van gemerkt.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:56

[quote="DarkDreamer]@Vienna2007: De kanker van mijn moeder is niet te voelen of te vinden met zelftests. Deze is pas ontdekt tijdens controle in zo'n bus. Dit is iets waar pink ribbon aan heeft meegewerkt. De mogelijkheid tot volks onderzoek.
Overigens was de kanker van mijn moeder ook moeilijk te zien op de eerste scan, ze heeft nog een 2de scan moeten maken in het ziekenhuis.[/quote]

Is dit wel zo?
Die onderzoeksbussen waren er volgens mij eerder dan Pink Ribbon daarbij komt nog dat het KWF geld schonk aan Pink Ribbon en dat geld werdt ingezet voor onderzoeken maar hun eigen donaties staat het merendeel op de bank!
Daarbij ben ik net even op de site geweest van bevolkingsonderzoekborstkanker.nl en de zoek optie kan geen Pink Ribbon vinden dus of Pink Ribbon hieraan heeft mee gewerkt heb ik echter mijn vraagtekens.

En zoals sommigen hier zeggen dat het geld er nog is omdat het nog op de bank staat,hoe eerder dit gebruikt wordt voor onderzoeken hoe beter toch?
Wat ze nu doen is gewoon oppotten en daar hebben de patienten echt niets aan!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:58

www.pinkribbon.nl schreef:
‘In de media wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat KWF Kankerbestrijding de samenwerking met Pink Ribbon heeft opgezegd omdat Pink Ribbon haar middelen niet verantwoord zou besteden. KWF werkt echter nog steeds samen met Stichting Pink Ribbon', aldus Michel Rudolphie, algemeen directeur van KWF Kankerbestrijding.

Beetje tegenstrijdige berichten...

Ik ben iig blij met Pink Ribbon. Ze hebben borstkanker veel meer onder de aandacht gebracht. Bovendien hebben ze in 2010 25% van hun donaties besteed aan fondsenwerving, 10% aan administratieve zaken en bijna de helft aan doelen. Met de rest van het geld wat ze blijkbaar gespaard hebben zeggen ze op de website het volgende mee te doen:

www.pinkribbon.nl schreef:
Het geld, dat niet gereserveerd is voor lopende projecten, zullen we besteden aan:
Verdere bewustwording van risico’s op borstkanker;
Financiering van projecten ter verbetering van de zorg voor borstkankerpatiënten en hun omgeving;
Financiering van wetenschappelijk onderzoek gericht op preventie en vroege diagnose.

Bovendien is op deze link te vinden aan welke wetenschappelijke projecten Pink Ribbon mee doet, en hier een lijst met de zorgprojecten.

Voorlopig blijf ik het een prima organisatie vinden. Mijn moeder heeft dit jaar borstkanker gehad en ik ben er heel dankbaar voor dat dit soort organisaties (waaronder natuurlijk ook KWF en BVN) bestaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:26

Zoals ik eerder in het topic al suggereerde; Quinty Trustfull liet vandaag namens Pink Ribbon weten dat er zeer binnenkort onderzoek van start zal gaan, (mede) gefinancierd met die 7 miljoen die op de rekening staat.

En voor de wantrouwenden onder de lezers die zouden willen roepen; ja, nu kan het wel; het plannen en opzetten van klinisch onderzoek doe je niet in een dag, daar gaat maanden werk in zitten, dus dit zat al lang in de pen, maar daar hoor je de media niet over, want dat levert geen kijkcijfers op.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:32

FlyAway schreef:
Zoals ik eerder in het topic al suggereerde; Quinty Trustfull liet vandaag namens Pink Ribbon weten dat er zeer binnenkort onderzoek van start zal gaan, (mede) gefinancierd met die 7 miljoen die op de rekening staat.

En voor de wantrouwenden onder de lezers die zouden willen roepen; ja, nu kan het wel; het plannen en opzetten van klinisch onderzoek doe je niet in een dag, daar gaat maanden werk in zitten, dus dit zat al lang in de pen, maar daar hoor je de media niet over, want dat levert geen kijkcijfers op.

Mensen geloven de media. Dat er alleen al in het artikel van de TS een 'kleine' fout staat word gelijk weg gepraat. Maar zo'n fout geeft al aan dat de media hun zaken ook niet op orde hebben.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:39

Citaat:
Volgens de presentatrice klopt het dat er nu nog 7 miljoen op de rekening van Pink Ribbon staat. "Er is net weer een financieringsronde geweest. Die 7 miljoen zal binnen een paar weken vergeven zijn aan projecten die door Pink Ribbon zijn goedgekeurd. Het is een proces dat gaande is."

Bron: www.rtl.nl/actueel/rtlboulevard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:33

@ Darkdreamer : wat is die ' kleine fout ' in het artikel ??

Edit bron toegevoegd http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/16/gezondheid/KWF-breekt-met-pink-ribbon.xml

Bedoel je dat ik de verkeerde bron had !! JA ik zie het was op 2 sites aan het lezen, op een of andere manier krijg ik deze bron niet goed terwijl ik hem gewoon kopieer. Ga anders naar http://WWW.RTL.NL en tik Pink ribbon in bij zoeken .. Tadaaa

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:01

Als ik dit zo lees is de 3 miljoen die door pink ribbon uitgegeven is aan onderzoek door stichting a sister's hope en KWF ingezameld en was dat ook geoormerkt om daaraan uitgegeven te worden. Van de eigen inzameling zou er dan dus op dit moment nog helemaal niks aan onderzoek uitgegeven zijn:

http://www.spaink.net/2011/11/19/pink-r ... n-cijfers/

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:33

Ik ben er ook klaar mee, heel spijtig. Ik was er in oktober al achter, heb op de website voor 22 euro aan spulletjes gekocht en zag staan dat er slechts 3,25 euro naar het KWF ging. Dat gaat toch nergens over? En dat kunnen never nooit niet allemaal productiekosten zijn, want er zat een bidon bij waar ik 6 euro voor betaalde, die in productie nog geen euro kost.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:37

Lees de laatste pagina even goed door, dan zul je lezen dat het geld wat nog niet uitgegeven is aan onderzoek gereserveerd stond en binnen enkele weken in onderzoek geinvesteerd wordt ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:23

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoeveel KWF zelf investeerd.
Schrikken dat Pink Ribbon te weinig in onderzoek investeert doe ik niet. Aan goede doelen geef ik niet. De goede lijden dan maar onder de kwade. Maar er wordt teveel geld opgehaald en helemaal niet besteed aan het doel waarvoor het is. Inspanning wil ik leveren, goederen wil ik sturen.
Maar wat ik weggeef, daar ga ik niet meer over. Dat gevoel heb ik ook met geld.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:38

Ersina schreef:

Als ik het goed gezien heb gaat er bij het KWF 80% naar onderzoeken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:42

ag, wat dacht je van t leger desheils .... weet je wel wat die op hun rekening hebben staan ?

40 miljard.......

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:15

Sandrohit schreef:
Ersina schreef:

Als ik het goed gezien heb gaat er bij het KWF 80% naar onderzoeken.

Is heel veel. Maar dat fonds ontvangt meer dan 110 miljoen per jaar. 8 procent is voor personeelskosten.(140 mensen) 12% reclame?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

Ersina schreef:
Is heel veel. Maar dat fonds ontvangt meer dan 110 miljoen per jaar. 8 procent is voor personeelskosten.(140 mensen) 12% reclame?

Geen idee hoe dit verder is ingevuld maar als je in percentages praat maakt dat toch ook niet uit?

Wat ik niet vind kloppen dat de producten worden verkocht en de fabrikanten vermelden dat er een bedrag daarvan voor onderzoeken wordt gebruikt en dit blijkt niet waar te zijn,dit geeft Pink Ribbon zelf ook toe.
Voor informatie zie filmpje: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/313896-weinig-geld-pink-ribbon-naar-onderzoek.html

Daarbij vind ik het raar dat Estee Lauder wel het lintje mag gebruiken voor hun Gala avond (hier wordt geen geld mee opgehaald) maar het KWF mag dat zelfde lintje niet gebruiken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:02

Wanted2003 schreef:
Ik ben er ook klaar mee, heel spijtig. Ik was er in oktober al achter, heb op de website voor 22 euro aan spulletjes gekocht en zag staan dat er slechts 3,25 euro naar het KWF ging. Dat gaat toch nergens over? En dat kunnen never nooit niet allemaal productiekosten zijn, want er zat een bidon bij waar ik 6 euro voor betaalde, die in productie nog geen euro kost.

Hoeveel dacht jij dat er dan naar KWF zou gaan van die 22 euro?

Denk eens heel simpel: in het begin van Pink Ribbon waren er veel fabrikanten en andere partijen die geheel belangenloos wel wat wilden aanbieden om de awareness van borstkanker te vergroten (zo ging het toch ook met AIDS?). Een kostenpost die valt onder schenking op hun jaarrekening. Belastingtechnisch interessant. Een kostenpost waar ze niet zoveel op veloren aan omzet/winst. Niemand had kunnen bedenken dat PR zo groot zou worden. Veel mensen kopen producten omdat ze daarmee PR ondersteunen en dat geeft hen een goed gevoel omdat ze op deze manier iets kunnen bijdragen.
Geen enkele fabrikant of andere partij die er nu aan denkt om er zelf niets meer op te verdienen in het kader van goede doelen. Dan kan je je fabriek maar gelijk sluiten! Jouw voorbeeld van die bidon. Consumentenprijs 6 euro. Kosten productie: 1 euro. Salaris van de man die de machine bedient die die bidon perst: 1 euro. Kosten brandveiligheid fabriek, kosten onderhoud machines die die bidons maken, kosten transport van de fabriek naar de winkel waar jij het koopt, kosten reclame/marketing etc. En wat houdt de fabrikant er aan over als winst? Minder dan die 3 euro die naar het KWF is gegaan.
Deze fabrikant van bidons doet mee, de enige kosten die hij er extra aan heeft, is een ander logo op zijn bidon laten zetten maar als hij hiermee meer bidons verkoopt dan normaal, dan is hij een slimme zakenman. En van de extra omzet/winst die hij hierdoor genereert, gaat een deel naar het KWF. Anders was 100% van de omzet/winst in zijn "eigen za(a)k" gegaan. Dus wat is rechtvaardiger???

De discussie in de media moet er simpelweg gewoon toe leiden dat er meer openheid en inzichtelijkheid moet komen over bestedingen van donaties en doelstellingen van stichtingen. Die discussie komt elke keer weer naar voren zodra er via een stichting veel geld is opgehaald. Hadden we deze discussie ook al niet ten tijde van de tsunami? Hadden we deze discussie ook al niet een keer met de Staatsloterij, Postcodeloterij en alle andere loterijen?