Fred_Kroket schreef:Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is...
officieel misschien niet. Maar voor een kind wel. En die gelooft dat heus. Die denkt niet na over slaven als dat niet vertelt wordt. Piet is zwart door de schoorsteen en daarmee punt voor het kind. No way dat ik mijn kinderen later ga zeggen dat zwarte pieten domme slaven zijn, of dat alle zwarte mensen op straat pieten zijn. Dat zouden ze eens moeten proberen, dat zou direct afgeleerd zijn
.
Citaat:
Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...
Daar is toch niemand hier het niet mee eens? Ik zie hier niemand zeggen dat het normaal is als volwassene om iemand voor kinderen op straat na te roepen. Dat hoort inderdaad niet, als volwassene moet je beter weten. En dat kan je dan ook gerust tegen die volwassene en bijbehorend kind zeggen in het midden van de volle straat. "sorry mevrouw, maar ik ben helemaal geen Piet en zal het ook nooit worden. En ik zal het heel erg appreciëren als u dat ook aan uw kinderen verteld dat niet iedereen een zwarte Piet is, anders gaan ze nog vaak teleurgesteld zijn en misschien komt u nog wel eens iemand tegen die er nóg minder om kan lachen als ik." Ik denk dat er nogal wat met schaamrood op de kaken zouden staan. Jij moet ten alle tijden onthouden, jij bent degene die slim is en niet omgekeerd. Ik heb ook al meegemaakt dat mensen mij wel drie keer vragen hoe mijn vriend heet omdat ze denken dat ik een grapje maak, of me proestend vragen waar ik hem vandaan gehaald heb "uit de kebabzaak zeker?". Dan denk ik ook "tja, wie van ons twee is nu de achterlijke sukkel" en als ik dan bloedserieus antwoord hoe de vork echt aan de steel zit dan zijn ze plots stil