Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:46

Rianne_ schreef:
Goh, het is 2011 en nu bedenken mensen zich ineens dat zwarte piet een racistisch iets is? :\ Ik snap niet waar iedereen zo'n punt van maakt. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan waarom zwarte piet niet blank is en ik denk dat heel veel kinderen daar niet eens over nadenken. Sinterklaas en zwarte piet wordt gezien als iets leuks, als een feest.. Waarom dan zo'n heisa maken over de kleur van deze mensen?

Sowieso heb ik nog nooit gemerkt dat een zwarte piet 'dom' overkomt of niet goed Nederlands spreekt, dat is mijn beleving totaal niet. En wat betreft de mensen die tegen iemand met een kleur zegt dat die wel voor zwarte piet kan doorgaan.. Tsja, sommige mensen die een schimmel (paard) tegenkomen zeggen ook: kijk! Daar heb je Amerigo. Je kunt je overal wel druk om maken zeg.. :x

Ooh jawel hoor, vier jaar geleden waren de pieten inneens oempa loempa's en hadden ze alle kleuren van de regenboog.
Om te sensibiliseren, helaas snapte niemand van de kinderen waarom dat de pieten inneens heel :# waren.
En toen is het weer afgeschaft, en was de piet weer :){ voor de kindjes even belangrijk want zonder de pieten geen <:)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:47

Fred_Kroket schreef:
MarcoBorsato schreef:
Fred, je bent echt niet anders door je kleur, kijk eens om je heen....

Wie zegt dat ik me anders voel... Sjeetje wat ben jij bekrompen zeg... Ik heb een Iraneese buurman en een Turkse buurvrouw... Kijk jij eens om je heen...

Jij bent degene die zegt dat ze anders is en in de minderheid is. Ik vibd dat je erg in de slachtofferrol kruipt.[/quote]

Ik zeg niet dat ik in de minderheid ben en ik zeg niet dat ik anders ben. Jij bestempeld mij als anders en in de minderheid. En zou je inhoudelijk willen reageren? Dit draagt niet bij.

Daarbij kun je mijn één na laatste post lezen en zou je wellicht daarop in kunnen gaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:47

Afbeelding

8)7

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:48

Storm schreef:
Fred_Kroket schreef:
Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is... Er wordt om mijn mening gevraagd, je mag van mij de geschiedboeken in duiken om het even op te zoeken ik heb daar geen zin in en geen tijd voor.

Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...
Het is maar een handjevol voorbeelden, ik merk het dagelijks en dat ik op de foto lichtgetint bent maakt niets uit. Een beetje verschil met de meerderheid is al genoeg om anders te zijn. Daarvoor hoef je niet heel donker te zijn, een beetje donker is al genoeg.

Denk jij nu echt dat ik mijn kind leer dat getinte mensen uitgescholden mogen worden voor zwarte Piet?
Kom op zeg, natuurlijk niet. Zwarte Pieten zijn lief, ik begin niet eens over slavernij, wat heeft mijn kind daar nu aan?

Ik zeg niet dat ik dat denk... Jij neemt alles persoonlijk op en je beschuldig mij ervan dat ik het niet zo persoonlijk moet opvatten...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:48

Fred_kroket, volgens mij is jouw probleem helemaal niet Zwarte Piet, maar zit het veel en veel dieper bij jou.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:49

Ik vind het niks discriminerend, de donkere mensen komen juist positief en als kindervrienden in het nieuws!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:49

Net als de TS heb ik altijd geleerd dat de zwarte pieten zo zwart waren omdat ze door de schoorsteen kropen. Wij hadden nog een kolenkachel en als je kolen geschept had, zaten je handen vol met roet. Dus dat verhaal was toen heel geloofwaardig. Dat de pieten zo krom Nederlands praten, kwam omdat zij in Spanje woonden. De Nederlandse taal was dus niet hun moedertaal. Ook heel geloofwaardig. Van de slavernij had in mijn jeugd nooit gehoord. Dat men het nu discrimerend vinden, dat de Pieten zwart zijn vind ik heel ver gezocht. Mensen zijn er een negatieve draai aan gaan geven, die ik als kind nooit gevoeld heb. Maar het kan mij niets schelen als de Pieten gewoon wit blijven. Het is een EER om Sinterklaas te helpen en geef die eer maar aan mensen die het graag doen, wel of niet zwart gemaakt.
Het verhaal kan een draai krijgen dat de pieten nu niet meer zwart worden, omdat de meesten mensen een centrale verwarming hebben. Wij blij, de mensen die er zo zwaar over denken blij. :){ <:)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:50

Storm schreef:
Fred_kroket, volgens mij is jouw probleem helemaal niet Zwarte Piet, maar zit het veel en veel dieper bij jou.

Het is onbeleefd (wederom je deed het al eerder) om bevooroordeeld te zijn als je niet weet hoe de situatie is. Je denkt dat in Friesland geen negers lopen en dat ik niet gewend ben aan de randstad en nu neem je aan dat ik een probleem heb. :')

Storm

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:54

Nou, je neemt alles zo serieus op, dat er wel een dieper probleem moet liggen. Anders had je het je niet zo aangetrokken. De rest van ons doet dat namelijk niet. Niemand hier heeft een probleem met zwarte Piet, en jij wel.
En leg dan nog maar eens uit hoe de situatie wel zit, want tot nu toe ben je nog niet echt overtuigend, niemand is het met je eens dat zwarte Piet uit het straatbeeld zou moeten verdwijnen.
En je hebt bij je ava staan dat je in Friesland woont, ik kan me voorstellen dat er in een hoop piepkleine friese dorpjes weinig tot geen getinte mensen wonen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:55

Bij Sinterklaas hoort gewoon een zwarte Piet en dat is helemaal niet racistisch bedoeld, maar zo zijn wij in Nederland opgevoed. Het is gewoon een van onze tradities en die moeten niet door allerlei partijen/mensen de grond in worden geboord omdat het zogenaamd discriminerend zou zijn.

Hetzelfde geldt voor de zogenaamde Negerzoenen http://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen ; die zijn ook al (omdat het disciminerend zou zijn) van naam veranderd.
Zo is het gewoon niet bedoeld, maar Nederland is een land waarin mensen zich -in mijn- ogen, veel te veel aanpassen *D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:55

Fred_Kroket schreef:
F_Orumster schreef:
Ook het noorden en Friesland is multicultureel hoor bokkers ;)
Zeker in Groningen zitten er gewoon hoofddoekjes bij de kassa's van de AH en dat vind ik een goed ding.

Fred Kroket, zijn zulke dingen echt tegen je gezegd? Dat verbaast me heel erg.

Nou... ik verzin het niet... Ik zou willen dat ik het verzon... En mensen zijn dan verbaasd dat je boos reageert als je het niet leuk vind om uitgezongen te worden... En dan bedoelen ze het niet zo, naja dan kun je het ook niet doen...

Ik wilde ook niet suggereren dat jij het verzint, ik bedoel dat het me verbaasd dat er mensen zo stom zijn dergelijke opmerkingen te maken. Dat snap ik niet, en dat verbaasd me dat dat nog gebeurd, zeker nu heel NL toch wel aardig multiculti is?

Ik betwijfel of het wel zo goed is kinderen te leren dat Pieten eigenlijk slaven zijn. Volgens mij geef je een kind dan een negatieve lading aan het sinterklaasfeest. En je weet hoe kinderen zijn, die zullen eruit flappen dat Piet toch een slaaf is? En natuurlijk zit er een bijsmaak aan dat team zwarte pieten die een witte dient, maar dat geeft het óns volwassenen en nog niet de kinderen. Anderzijds krijgen kinderen zeer onbewust toch een inprenting dat pieten onderdanen zijn... Lastig punt eigenlijk.
Zelf als kind heb ik er nooit bewust stil bij gestaan..

Dani

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:58

Maar kinderen zien zwarte pieten toch niet als onderdanig? Zo heb ik het tenminste nooit beleefd, zwarte piet hoorde gewoon bij Sinterklaas, en had een ándere rol, maar geen mindere of zo..

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:59

Gut, ik vind dit echt zooooo ontzettend onzin... :o

Net als vorig jaar dat een school geen kerstboom wilde plaatsen omdat dat misschien aanstootgevend zou zijn voor de niet-Nederlandse leerlingen...

Doe toch normaal man.. Dit IS Nederland, dus met Nederlandse waarden, normen en tradities..

Laten we dat alsjeblieft zo houden zeg...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:59

DaniBanani schreef:
Maar kinderen zien zwarte pieten toch niet als onderdanig? Zo heb ik het tenminste nooit beleefd, zwarte piet hoorde gewoon bij Sinterklaas, en had een ándere rol, maar geen mindere of zo..

Inderdaad, en hoe meer mensen hier een probleem over maken, hoe meer kinderen dat meekrijgen.
Dus, niks doen, lekker laten zoals het nu is, en geen problemen zoeken waar ze ook niet zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:00

Fred_kroket: Dat mensen (ouders zelfs) jou aanwijzen als zwarte piet of gaan praten met een accent zegt meer over de bekrompenheid van die mensen als over jou of zwarte piet.
Ik denk dat als je je daar nooit overheen zal kunnen zetten je een negatief chagrijnig mens wordt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:02

Ben het wel eens, hoor, met Fred Kroket. Ik hoor het in deze tijd ook wel kinderen roepen, en als het dan alleen kleintjes zijn, (die de man best wel eng vinden, in de stad pepernoren in je hand gedrukt krijgen), dan is het meer en afhankelijk van hoeveel ze donkere mensen zien, en het zich afvragen, met name in deze tijd. Maar oudere kids schelden echt. Dat hoort gewoon niet zo.

Maar ik weet wel zeker, dat ze de achtergrond van Zwarte Piet niet kennen, die leren ze pas kennen, door dit soort discussies (niet perse van Bokt, maar het komt ook soms op TV voorbij)

Het blijft wel moeilijk, om hiermee goed om te gaan. Deels is het een oerhollands feest, uit de tijd dat er weinig tot geen gekleurde mensen waren in Nederland. Met een achtergrond, die geen kind eigenlijk kent.
We moeten het de dommen onder ons maar vergeven, zij weten niet beter.

Hoewel...oud Hollands feest...In Duitsland viert men het ook. In het Noorden en midden, op een iets verschillende wijze, en heel verschillend met Nederland.En op 6 december. Daar heeft men dan Ruprecht als begeleider van Nikolaus. Waar Nikolaus vriendelijk is, is Ruprecht daar voor de stoute kids. In sommige delen komen er ook nog op de vooravond griezelige figuren door de straten, zgn Krampus. Maar het vergelijk met het slaafdom, is er niet, zoals hier in Nederland.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:03

Alina schreef:

Net als vorig jaar dat een school geen kerstboom wilde plaatsen omdat dat misschien aanstootgevend zou zijn voor de niet-Nederlandse leerlingen...

Doe toch normaal man.. Dit IS Nederland, dus met Nederlandse waarden, normen en tradities..

Echt waar ? Geen kerstboom....
Dat vind ik pas discriminatie, dat Nederlandse tradities weggepoetst worden omwille van een minderheid die niet wil begrijpen dat het goedbedoeld tot stand is gekomen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:05

F_Orumster schreef:
Ik betwijfel of het wel zo goed is kinderen te leren dat Pieten eigenlijk slaven zijn. Volgens mij geef je een kind dan een negatieve lading aan het sinterklaasfeest. En je weet hoe kinderen zijn, die zullen eruit flappen dat Piet toch een slaaf is? En natuurlijk zit er een bijsmaak aan dat team zwarte pieten die een witte dient, maar dat geeft het óns volwassenen en nog niet de kinderen. Anderzijds krijgen kinderen zeer onbewust toch een inprenting dat pieten onderdanen zijn... Lastig punt eigenlijk.
Zelf als kind heb ik er nooit bewust stil bij gestaan..

als mij als kind was uitgelegd dat zwarte pieten slaven waren, en je ziet ze dansen,springen zingen;had ik gedacht dat het leuk was een slaaf te zijn.
ik vind niet dat je overal te veel achter moet zeken.
wel is er een verschil tussen gediscrimineerd worden en je gediscrimineerd voelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:07

Fred_Kroket schreef:
Naja... het wordt een beetje herhaling nu en ik herhaal mezelf steeds en sommige reacties zijn te bekrompen om op te reageren. Ik vraag niet om afschaffing, ik vraag niet om wegpoetsen van Zwarte Piet, ik zeg alleen dat Zwarte Piet (nogmaals...) niet zwart is van het roet maar omdat het een slaaf is...

officieel misschien niet. Maar voor een kind wel. En die gelooft dat heus. Die denkt niet na over slaven als dat niet vertelt wordt. Piet is zwart door de schoorsteen en daarmee punt voor het kind. No way dat ik mijn kinderen later ga zeggen dat zwarte pieten domme slaven zijn, of dat alle zwarte mensen op straat pieten zijn. Dat zouden ze eens moeten proberen, dat zou direct afgeleerd zijn :D .

Citaat:
Maar ik vraag alleen om een beetje begrip, leer je kinderen dat het een gezellig feest is en leer dat Zwarte Piet vroeger gedwongen is om voor de Sint te werken, geef je eigen draai eraan of doe het niet maar leer in ieder geval dat het pijn doet om uitgescholden te worden door volwassenen, of gewezen te worden door mama's die roepen daar loopt Zwarte Piet. Of uitgezongen te worden met "daaag Sinterklaasje, en Zwarte Piet" om aangesproken te worden door een Zwarte Piet die je pepernoten aanbied met een Surinaams accent...

Daar is toch niemand hier het niet mee eens? Ik zie hier niemand zeggen dat het normaal is als volwassene om iemand voor kinderen op straat na te roepen. Dat hoort inderdaad niet, als volwassene moet je beter weten. En dat kan je dan ook gerust tegen die volwassene en bijbehorend kind zeggen in het midden van de volle straat. "sorry mevrouw, maar ik ben helemaal geen Piet en zal het ook nooit worden. En ik zal het heel erg appreciëren als u dat ook aan uw kinderen verteld dat niet iedereen een zwarte Piet is, anders gaan ze nog vaak teleurgesteld zijn en misschien komt u nog wel eens iemand tegen die er nóg minder om kan lachen als ik." Ik denk dat er nogal wat met schaamrood op de kaken zouden staan. Jij moet ten alle tijden onthouden, jij bent degene die slim is en niet omgekeerd. Ik heb ook al meegemaakt dat mensen mij wel drie keer vragen hoe mijn vriend heet omdat ze denken dat ik een grapje maak, of me proestend vragen waar ik hem vandaan gehaald heb "uit de kebabzaak zeker?". Dan denk ik ook "tja, wie van ons twee is nu de achterlijke sukkel" en als ik dan bloedserieus antwoord hoe de vork echt aan de steel zit dan zijn ze plots stil <:)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:07

ik heb als kind zwarte piet altijd gezien als een soort clown. Ik wist nieteens wat slaven waren, en dacht er ook niet bij na. ze zijn zwart gemaakt, het zijn geen zwarte mensen. Heb nog nooit een zwarte piet zonder schmink gezien. Gewoon een zwart persoon dus, nooit. Wel vind ik het dom als ze een surinaams accent opzetten.. dat is niet nodig.. tis een feest, snap niet dat er dan ineens moeilijk gedaan moet worden.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:15

DaniBanani schreef:

Kinderen denken toch niet echt na over zulke dingen?
Ik vind het ook racistisch als wat.
En denk dat de echte Ninos Laos dit ook niet echt de bedoeling vond. Hij deed de arme mensen helpen. Nu is het alleen maar commercieel. Dat vind nogal respectloos naar de echte Ninos Laos. Maar goed.
Nog erger vind ik de koets van de koningin met slaven er op afgedrukt 8)7

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:21

Storm schreef:
Nou, je neemt alles zo serieus op, dat er wel een dieper probleem moet liggen. Anders had je het je niet zo aangetrokken. De rest van ons doet dat namelijk niet. Niemand hier heeft een probleem met zwarte Piet, en jij wel.
En leg dan nog maar eens uit hoe de situatie wel zit, want tot nu toe ben je nog niet echt overtuigend, niemand is het met je eens dat zwarte Piet uit het straatbeeld zou moeten verdwijnen.
En je hebt bij je ava staan dat je in Friesland woont, ik kan me voorstellen dat er in een hoop piepkleine friese dorpjes weinig tot geen getinte mensen wonen.

pfff... ja.. omdat ik de enige ben die in deze discussie iets anders roept dan wat het gros roept... Jij verondersteld steeds, je neemt dingen aan en je denkt voor anderen. De rest die zich niet iets van de situatie aantrekt is niet een maatstaaf om te denken dat iemand een "dieper probleem" heeft.

Ik leg al talloze malen uit hoe het volens mij zit en geef er voorbeelden bij die er niet om liegen. En ik vraag alleen om wat begrip en dan vind je het niet overtuigend, Ik zeg toch heelmaal niet dat het uit het straatbeeld moet verdwijnen? Quote mij dan waar ik dat zeg, ik zeg juist dat het niet uit het straat beeld moet verdwijnen...

Omdat ik Friesland als woonplaats heb kun jij je voorstellen dat er weinig tot geen getinte mensen wonen... in piepkleine dorpjes...

Waarom zou ik in hemelsnaam in een piepklein dorp kunnen wonen waar weinig tot geen getinte mensen wonen... Ik woon in een middelgrote stad en had en heb alleen nog maar naaste buren gehad die niet Fries waren...

Mijn aanname is na jouw postst (eerm ik krijg dat niet normaal gespeld...) dat je in vooroordelen denkt in en bekrompen bent. Als je al zo denkt over Friesland hoe zou je dan met mij mee kunnen denken over mijn mening over dit verhaal? Je leest alleen maar wat je wilt lezen en daar wordt op ingehakt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:21

Dat fred kroket word gediscrimineerd in haar beleving heeft naar mijn idee niet veel te maken met sinterklaas en zwarte piet. Als we zwarte piet zouden weghalen bedenken mensen wel wat anders als ze haar zo graag willen pestten. Daarnaast is het maar net hoe je er zelf in staat. Natuurlijk vervelend als je gepest word, op welke manier dan ook. Maar je kan ook werken aan je eigen beeld. Ik word ook welleens "zwarte" genoemd omdat ik donker haar heb, of ik heb wel meer dingen waar mensen welleens opmerkingen over maken ( ga ik hier niet noemen ) maar dat is ook uiterlijk en kan ik niks aan doen. Maar ik stel me zo in dat ik beter weet, en zolang het een grapje blijft dan kan ik me er niet druk om maken. Sinterklaas is een kinderfeest, en we zijn in nederland multicultureler dan ooit.. maar toch zie je echt wel het verschil tussen een neger ( zwart/ bruin persoon ) en een zwarte piet.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:22

Kwanyin schreef:
Dan denk ik ook "tja, wie van ons twee is nu de achterlijke sukkel" en als ik dan bloedserieus antwoord hoe de vork echt aan de steel zit dan zijn ze plots stil <:)

Das een mooie om dit jaar te gebruiken!! :D Ik was dit jaar al een keer al Zwarte Piet op een zwart paard.... 8)7

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:24

Ersina schreef:
Alina schreef:

Echt waar ? Geen kerstboom....
Dat vind ik pas discriminatie, dat Nederlandse tradities weggepoetst worden omwille van een minderheid die niet wil begrijpen dat het goedbedoeld tot stand is gekomen.

Dank u _/-\o_ _/-\o_

En dát is nou precies wat ik bedoel :j