Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

patatkraam

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:06

ach ik vind het op zich wel gemakkelijk, er zijn nadelen aan ,maar die zijn aan elk systeem

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:21

Nou dames... Daar issie dan... Vers van de pers... Net in de bus...

En boete van het DUO van € 272,- voor het door blijven reizen op mijn studentenOV terwijl ik daar geen recht meer op had.
Euhhhh, even ter verduidelijking: die verliep op 31 oktober. Ik heb toen geprobeerd dat stop te zetten via zo'n automaat. Ervanuitgaande dat dat goed was gegaan, ga ik de volgende dag weer met de bus, op 1 november dus. Saldo opgeladen en bij het inchecken, staat er ineens alsnog "Week student ov". Niet goed dus... meteen bij het CS naar het loket gelopen. Wat blijkt? De studentenOV was níet stopgezet door dat apparaat. 1 dag later krijg ik inderdaad van de OV chipkaart organisatie een brief in de bus, dat ik geprobeerd heb mijn studentenreisproduct stop te zetten, maar dat dat door een technische fout niet gelukt is. Is dat mijn schuld????? Dacht het niet.....

Daarbij: in de brief staat dat het automatisch wordt stopgezet, nou niet dus....

Vanavond gaat er meteen een bezwaar de deur uit, ik ga die boete niet betalen....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:37

purny schreef:
Ik heb geen mening gestemd. Heb eerlijk gezegd nooit problemen met mijn ov chip. Wel ben ik van mening dat ze overal in NL dezelfde tariefsystemen moeten toepassen. Om maar even een klein voorbeeld te nemen bij mij in DH.

HTM: heeft kaartjes van een half uur(2,50) en een uur(3,50). Hiermee kan je wel in iedere HTM bus of tram overstappen mits je binnen de tijd bent. Je kan hier ook weer niet mee in de Veolia bussen.
Veolia: verkoopt losse kaartjes van 3.50. Deze zijn alleen geldig in dezelfde bus en je kan niet mee overstappen in de andere Veolia lijnen.

Bij de RET kun je voor 2,50 onbeperkt 2 uur reizen.

Hoe krom is dit?

Tja, verschillende bedrijven, verschillende prijzen. Net zoals een tomaat bij de AH en bij de Plus niet even duur is :P

Liezel, dat zou ik ook echt niet betalen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:07

Sizzle schreef:
Op schiphol kun je ze nergens kopen of opladen: lekker toerist vriendelijk.

Je kan gewoon opladen bij de kaartjesautomaten :?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:11

Liezel1 schreef:
Nou dames... Daar issie dan... Vers van de pers... Net in de bus...

En boete van het DUO van € 272,- voor het door blijven reizen op mijn studentenOV terwijl ik daar geen recht meer op had.
Euhhhh, even ter verduidelijking: die verliep op 31 oktober. Ik heb toen geprobeerd dat stop te zetten via zo'n automaat. Ervanuitgaande dat dat goed was gegaan, ga ik de volgende dag weer met de bus, op 1 november dus. Saldo opgeladen en bij het inchecken, staat er ineens alsnog "Week student ov". Niet goed dus... meteen bij het CS naar het loket gelopen. Wat blijkt? De studentenOV was níet stopgezet door dat apparaat. 1 dag later krijg ik inderdaad van de OV chipkaart organisatie een brief in de bus, dat ik geprobeerd heb mijn studentenreisproduct stop te zetten, maar dat dat door een technische fout niet gelukt is. Is dat mijn schuld????? Dacht het niet.....

Daarbij: in de brief staat dat het automatisch wordt stopgezet, nou niet dus....

Vanavond gaat er meteen een bezwaar de deur uit, ik ga die boete niet betalen....

Oh, ik heb daar ook zoveel mee afgezien := Al was t begin nog erger, ik was geen 18 dus had nog geen studenten OV, moest ik dus alles zelf gaan betalen tot een bepaalde datum. Nou, voor dat ding geactiveerd was en t deed.. Duurde wéken, heb al die weken lekker zwart gereden, dus ik zit er niet mee, maar werd er niet bepaald vrolijk van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:29

De OV is landelijk systeem dus vind ik ook dat het landelijke tarieven moet zijn. Bij de AH in Maastricht en bij de AH in Leeuwarden betaal je ook voor een tomaat hetzelfde.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:51

purny schreef:
De OV is landelijk systeem dus vind ik ook dat het landelijke tarieven moet zijn. Bij de AH in Maastricht en bij de AH in Leeuwarden betaal je ook voor een tomaat hetzelfde.

De ov mag wel een landelijk systeem zijn, maar er zijn verschillende aanbieders van dat ov. Dus tja, dan hanteren ze ook verschillende prijzen. Ik vind er niks vreemds aan. Bij Veolia ben je als student ook nu al verplicht om in de trein in en uit te checken maar bij de NS niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:57

wat ik me dus afvraag hé, als je met de trein ergens naartoe moet en je komt op dezefde dag ook weer precies dezelfde route terug. Je checkt in, checkt uit, en terug het zelfde verhaal. Wordt dat dan verrekend in 2 enkele ritten? of wordt dat dan verrekend als een retourtje wat een kaartje dus zou kosten?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:06

2 enkeltjes en een retour zijn sinds kort even duur. Dus dat maakt niet uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:07

Fiffill schreef:
Sizzle schreef:
Op schiphol kun je ze nergens kopen of opladen: lekker toerist vriendelijk.

Welke kaartjes automaten?
Die van de NS kun je enkel op vooruitbestelling doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:10

Voor mij is het alleen maar goedkoper geworden.
Normaal betaalde ik voor retourtje 8.10.
Nu met ov-chipkaart max. 7.20. En met dalmanschaps uren word het nog goedkoper door de 40 % korting.
En zodra mijn saldo onder de 5 euro komt, word er automatisch weer 15 euro bij opgeschreven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:18

Sizzle schreef:
Fiffill schreef:

Welke kaartjes automaten?
Die van de NS kun je enkel op vooruitbestelling doen.

Nee :n
ik laad hem ook gewoon op, bij het station zelf, eerst ov kaart ervoor, dan pinpas erin, en weer ovkaart ervoor ;)

ik ondervind geen problemen!
ik was normaal 2.40 kwijt voor 5 km verder, en nu het zelfde bedrag voor 15 km verder (naar het station)
Ik vind het heel handig :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:28

Ik kreeg de mededeling dat deze functie niet actief was oid. Heb meerdere geprobeert. Had hetzelfe probleem op amsterdam centraal :?

Een pasje kopen kun je er sowieso niet, dus dat schiet ook niet op.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:31

Misschien was het automaat kapot?
Het kan normaal namelijk wel (Athans hier wel :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:37

Ik zal het de volgende keer dat ik weer naar Nederland vlieg weer proberen.
Hoe doe je het precies (er staat namelijk ook nergens een gebruiksaanwijzing)?
Je kaart op dat ronde vlakje met ov-chip logo en dan direct je pinpas erin? Of moet je nog ergens op drukken dat ik potentieell gemist heb?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:39

Voorzover ik weet kan ik al zeker een jaar gewoon bij de ns-kaartjesautomaat je ov chipkaar opladen.
De overige punten van kritiek vind ik zwaar overtrokken.
Ja het is even wennen, maar ditzelfde gebeurde bij de invoering van de strippenkaart en
waar willen we nu niet vanaf met z'n alle? Juist ja.. de strippenkaart.

Daar is overigens wel echt onderzoek naar gedaan...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:40

Sizzle schreef:
Ik zal het de volgende keer dat ik weer naar Nederland vlieg weer proberen.
Hoe doe je het precies (er staat namelijk ook nergens een gebruiksaanwijzing)?
Je kaart op dat ronde vlakje met ov-chip logo en dan direct je pinpas erin? Of moet je nog ergens op drukken dat ik potentieell gemist heb?

gewoon naar het schermpje kijken, dan kan je kiezen voor ov-chipkaart saldo, daar weer kopje opladen en voila een kind kan de was doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:40

nee onhandig he zonder gebruiksaanwijzing ( ook voor oudere ) :=
ja je kaart op dat ov chip logo leggen, en dan staat er (even uit me hoofd :') ) volgens mijn saldo opladen, en dan staat er met welk bedrag ( je kunt kiezen) vervolgens klik je op de betaalmogelijkheid.stopt je pinpas erin, voert je code in, en dan geeft tie aan dat je ov pas weer voor het ronde vakje met het logo moet houden. dan geeft tie aan dat het gelukt is :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:43

Er staan hele demo filmpjes op de ov-chipkaart site en de site van de ns, dus er is zeker wel een gebruiksaanwijzing.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:43

Alles went :j Hier is hij al een tijdje ingevoerd, geen problemen meer in rotjeknor hoor :))

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:46

Kaula schreef:
Er staan hele demo filmpjes op de ov-chipkaart site en de site van de ns, dus er is zeker wel een gebruiksaanwijzing.

Ik denk niet dat oudere mensen daar op komen, om daar even te kijken :)*

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:48

Maar iedere oudere heeft vast wel een kennis/kind/kleinkind/buurman/buurvrouw die dat wel even kan laten zien. Ik heb mijn oma het gewoon laten zien en daarna heb ik het samen met haar gedaan.

Je kunt natuurlijk ook overal een probleem van maken terwijl de oplossing heel simpel is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:53

Kaula schreef:

Ja, lekker handig als je geen internet op je foon hebt en voor het eerst naar zo'n ding staat te staren.......

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:57

Maar wat had je dan gewild dat ze er aan deden? En dat is een oprechte vraag.
Had jij een demo gewild op het station? Een brief met pictogrammen?

Bovendien is dit zo simpel, iemand die een treinkaartje kan halen die kan dit ook.
Het is gewoon lezen en toetsen wat je wilt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:58

Ik heb er eigenlijk geen problemen mee, t werkt simpel zat ik snap echt niet dat sommigen zoveel moeite met het gebruik hebben. Het enige wat me wel tegen staat is dat de tarieven niet meer zo transparant zijn als voorheen, ik heb inderdaad het idee dat de prijzen flink verhoogd zijn sinds de invoering.