terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:40

Anya schreef:
Terugkeer van de gulden valt wat mij betreft onder dom en sentimenteel gewauwel. Zo'n 'vroeger was alles beter-sentiment". Het zou ontzettend veel geld kosten, levert op termijn forse risico's voor de stabiliteit van Europa op. De meeste mensen hier zijn 'oorlogsvrij' opgegroeid. Ze hebben geen idee van de risico's van stompzinnig nationalistisch denken.

_/-\o_ Vólledig mee eens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:45

Nathaliefje schreef:
Anya schreef:
Terugkeer van de gulden valt wat mij betreft onder dom en sentimenteel gewauwel. Zo'n 'vroeger was alles beter-sentiment". Het zou ontzettend veel geld kosten, levert op termijn forse risico's voor de stabiliteit van Europa op. De meeste mensen hier zijn 'oorlogsvrij' opgegroeid. Ze hebben geen idee van de risico's van stompzinnig nationalistisch denken.

_/-\o_ Vólledig mee eens.

Inderdaad. En daarnaast zou het alleen maar een andere naam voor dezelfde waarde betekenen. De prijzen gaan dan echt niet ineens weer halveren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:46

Ik denk dat over de lange termijn de gulden voordeliger zal zijn voor onze portemonnee.

Er staan steeds meer landen op instorten. Landen met weinig stabiele economie betalen hogere rentes. Zoals Griekenland, maar ook Ierland, Italie, Portugal en Spanje. En er zijn meer landen in gevaar, denk bv aan Belgie. Nederland, Duitsland en Frankrijk profiteren van die hoge rentes van andere landen. Hun rentes dalen.

Maar in verhouding moeten ze wel meer geld in het noodfonds stoppen. En dat noodfonds is goed, maar houd alleen de kleine landen omhoog. Als Italie omvalt bv kunnen we daar niks aan doen. Er is te weinig geld om dat land overeind te houden. Natuurlijk kun je er vanuit gaan dat er bijgesprongen word. Maar dat zal minimaal zijn.
Dat betekend dus dat de euro nog sneller zal devalueren. Devaluatie betekend naar verhouding ongunstigere prijzen voor producten die van buiten de eu moeten komen. Denk aan olie en andere dure grondstoffen.

En dan kom je op het punt dat het (volgens mij ;) ) voordeliger gaat zijn om zonder euro te gaan.
Nederland heeft namelijk een heel solide economie. We zullen ons sneller herstellen dan de instabiele euro. (Denk aan consumentenvertrouwen, maar ook aan stabiliteit. De gulden was een waarde vast product, de euro is dat nooit geweest).

Verder denk ik dat als Nederland er uitstapt er landen zijn die snel zullen volgen...
Overigens zou het nog gunstiger zijn om zwakke economieen gewoon uit de euro te gooien.

De reden dat de prijzen overal in de eu stijgen komt trouwens ook door de voedselcrisis...

Anya

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:48

De Nederlandse economie is afhankelijk van de export Veulen. Ik stel voor dat je een crashcourse macro-economie gaat doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:52

De gulden een waarde vast product?? Sinds wanneer?

Nederland gaat trouwens niet crashen, iedereen die vorige week goed de krant gelezen heeft, weet dat.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:53

Ik weet dat de nederlandse economie afhankelijk is van export. Waar ben je bang voor? Dat de export weg zal vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:55

Veulen84 schreef:
Ik weet dat de nederlandse economie afhankelijk is van export. Waar ben je bang voor? Dat de export weg zal vallen?

De tip van Anya om wat te lezen over macro economie is best goed, want zo leer je de economie begrijpen :).

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:59

En als ik de krant vorige week niet goed heb gelezen, wil je het dan iets verder uitschrijven, of me vertellen waar ik het artikel online kan vinden waar je naar refereert?

Ik ben het niet met je eens veulen84, wij hebben geen economie die op zichzelf kan blijven draaien. We zijn van ontzettend veel dingen afhankelijk van andere landen, of dat nu import, export of überhaupt het draaiend houden van onze economie is. Er zitten veel internationale concerns in Nederland, we hebben havens, kassenbouw, als we ons overal uit terug trekken dan gaat er veel fout.

Sowieso zie ik een splitsing tussen terug naar de gulden of helemaal uit de EU.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:03

Het probleem met de euro, was een gebrek aan controle op het op orde houden van het huishoudboekje van hele naties. Daarbij zijn er een aantal vrij zwakke landen binnen de euro en kort of lang, die kosten geld.

Het idee dat Nederland met de gulden uit allerlei problemen gaat komen, die helemaal niets te maken hebben met de munteenheid op zich (zoals zorgkosten) vind ik wel bijzonder.

Het idee dat je crises kunt bestrijden door als burger heel veel te spenderen, ook. Het is korte termijndenken. Het ligt er maar helemaal aan wat de oorzaak van de crisis is, wat de oplossing zal zijn.

En waar hebben we mee te maken?

-Een grote wijziging in de positie van traditioneel westerse, voormalige kolonialiserende landen.
-Opkomende wereldmachten als China en India, die ons traditionele productiemodel op losse schroeven zetten, Afrikaanse economieen die hun eigen kracht willen benutten en zich losmaken van westerse afhankelijkheid
-Heel veel verandering op politiek gebied, zie Arabische lente, en dus instabiliteit
-Vrije markteconomie die wat te ver doorgeschoten was
-Een welvaart in westerse landen die niet of onvoldoende gesteund wordt door de inkomsten van zon land.
-Uitputten van energiebronnen en bijbehorende oorlogen

De grap is dat terugkeren naar de gulden, dus eigenlijk van nederland weer een veilig dorpje maken, de slechts denkbare oplossing is.
Innovatie, meer investeren en toegankelijk houden van onderwijs, internationaal meerwaarde verlenen aan ons bedrijfsleven, strategische internationale hulpverlening om banden met bepaalde opkomende economieen aan te halen, lijken me op zijn plaats.

En natuurlijk: niet meer uitgeven. Want structureel te veel uitgeven, boven je stand willen leven, kan gewoon niet goed blijven gaan.
Ik word soms bang als ik zie hoe de huidige generatie kinderen verwend wordt, materieel, en wat de toekomst van hen zal verlangen....

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:07

als de euro blijft in Nederland, dan wil ik dat de EU niet verder groeit, behalve als Engeland of Zwitserland erbij komt (en die zijn heel slim al niet meegegaan)
Waar blijft de verantwoordelijkheid van de banken voor deze ongein: klaag die maar eens aan voor het veel te makkelijke verstrekken van geld aan mensen die het geld niet hebben om hun schulden af te lossen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:07

Ik denk dat nu terugkeren niet verstandig is. We hadden er nooit aan moeten beginnen, net als Engeland.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:10

ik wil niet dat de gulden terug komt,
De klanten zijn wel gewend aan de gulden van vroeger,
Maar voor mij word het dan zo moeilijk om alles weer te leren enzo.. dan word het helpen van de klanten veel moeilijker in de winkel!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:11

Bonnyyyyyy schreef:
Maar voor mij word het dan zo moeilijk om alles weer te leren enzo.. dan word het helpen van de klanten veel moeilijker in de winkel!

Dat vind ik zo'n kul argument :+ daar ben je snel genoeg weer aangewend. Net als toen de euro werd ingevoerd.
Maar je bent pas 16 zie ik, je hebt de ingang van de euro niet erg bewust meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:12

De zwiterse economie is een goed voorbeeld van hoe gunstig het is om een sterke munt te hebben :n. Ook de zwiterse hebben tegenwind hoor. De britten hoef ik er ook niet bij met hun werkeloosheid.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:14

Lovely schreef:
De zwiterse economie is een goed voorbeeld van hoe gunstig het is om een sterke munt te hebben :n. Ook de zwiterse hebben tegenwind hoor. De britten hoef ik er ook niet bij met hun werkeloosheid.

Ja dat heb ik gemerkt toen ik daar deze zomer op vakantie was en 1 frank 1 euro was :\ Duur hoor! Een McMenu voor 14!!! frank ;) een pak WCpapier voor 21!!! frank...... Duuuuuuur land sowieso, maar deze zomer was het nog duurder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:16

Bonnyyyyyy schreef:

Dat is echt het aller slechtste argument ever. Bijna net zo slecht als 'maar een euro glimt zo mooi'. Je went er snel genoeg aan.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:16

Anya schreef:

:j Hier sluit ik mij ook volledig bij aan.
Het is echt niet zo, dat als we weer terug gaan naar de gulden, met een klap alle financiële problemen zijn opgelost.. Je salaris mag dan wel meer lijken, maar de huur/hypotheek/boodschappen en weet ik veel allemaal wat zal ook 'hoger' worden.
En 't is echt niet zo dat de Engelsen en Zwitsers er beter van af komen met hun eigen munt, ten overstaande van de Euro-landen..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:19

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat nu terugkeren niet verstandig is. We hadden er nooit aan moeten beginnen, net als Engeland.

Ja, want de economie van Groot-Brittannië gaat zo ontzettend goed op dit moment... De Europese economieen die het wel goed doen zijn de scandinavische landen en dat is voor een goed deel te wijten aan de natuurlijke hulpbronnen die deze landen hebben en die Nederland nagenoeg ontbeert.

De kracht van de Zwitserse frank is ook zijn nadeel: investeren in en importeren uit Zwitserland is heel duur. De Zwitserse centrale bank heeft al maatregelen genomen om die frank maar niet zo populair te houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:20

Probleem is dat veel mensen denken dat door de euro goed is geweest voor de export. Maar daar zij zo veel discussies over, dat is gewoon niet te bewijzen op dit moment. Zouden we vanaf het begin niet mee zijn gegaan met de euro dan zou inderdaad onze export er iets op achteruit zijn gegaan. We zouden duurder zijn geweest. (Beeldvorming: beetje wat noorwegen/zweden/denemarken nu hebben ten opzichte van de euro). Maar we hebben wel de euro genomen. Dus die situatie is veranderd. Een berekening daar naar zou heel nuttig zijn.

Zeker als ze daarbij loonmatiging, de winst op Griekenland en de toenemende handel met Azie mee gaan nemen. Ben benieuwd wat de berekeningen dan zeggen. Tot nu gaat men er van uit dat de euro nu nog voordelig is voor Nederland, maar het precieze omslagpunt voor wanneer het verlies gaat opleveren is nooit berekend. Dat er een omslag punt is, is wel zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:21

Evelli schreef:
Lovely schreef:

Ja dat heb ik gemerkt toen ik daar deze zomer op vakantie was en 1 frank 1 euro was :\ Duur hoor! Een McMenu voor 14!!! frank ;) een pak WCpapier voor 21!!! frank...... Duuuuuuur land sowieso, maar deze zomer was het nog duurder.

Knettersterk die frank, je moet er alleen ontzettend veel van hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:23

Lovely schreef:
Knettersterk die frank, je moet er alleen ontzettend veel van hebben.

Heb daar een beroepsmilitair gesproken en die baalde ook van de Frank. Huur was onbetaalbaar, zorgverzekering kreeg ie vanuit het leger, maar was ook weinig waard.
Zwisters verdienen over het algemeen wel iets meer, maar dan nog. Alles is er duur. Kleding :\ 1 polo die je hier voor een 10tje koopt, kost daar 80 Frank! Zooo verschrikkelijk duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:24

Judith_VB schreef:
In het begin van de euro is het salaris gehalveerd

Serieus, dat is best wel erg dan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:26

Maar je weet nooit hoe de gulden gestaan zou hebben, als ie er nog was... Dus ik vind dat volkomen zinloos eigenlijk.

Maar goed, misschien moet er ook eens onderzoek gedaan worden naar hoe de economie zich ontwikkeld zou hebben als we allemaal op klompen waren blijven lopen, echt typemachines waren blijven gebruiken en onze huizen met kaarsen waren blijven verlichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:27

Evelli, de levensstandaard is daar heel anders dan hier, daar verkijken veel mensen zich op he.

En over scandinavie, hun succes ligt maar gedeeltelijk in de natuurlijke bronnen (nederland heeft die ook), maar voornamelijk in het feit dat er hoge belastingen worden geheven en daar houd je een land mee gezond.

En voor de jonge mensen: Griekenland, Italie en Ierland zijn altijd al ontwikkelingslanden geweest, daar is niks nieuws aan.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:27

De gulden zichzelf zal alleen maar winst maken wanneer de Euro er totaal uit is van de andere landen.

Daarnaast zullen winkels gewoon het bedrag iets lager neerzeten en een gulden teken ervoor pluren.

Overig wanneer "alleen" Nederland terug gaat in de Gulden dan gaat een heel hoop vervoer rondom Nederland omdat de rest nog wel in de Euro's zitten.

Dit betekent van geen vrachtverkeer die even zullen tanken in Nederland, of juist het lucht vrachtverkeer van schiphol.
Schiphol zal in deze geval de meeste inpact hebben.

Het liefst heb ik de gulden terug maar daar zal eerst eens goed landelijk onderzoek naar moeten worden gedaan en niet te haastig.