wat vinden jullie nu van de kwestie 'Mauro'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:55

Nee van mij hoeven ze niet alle jongeren binnen te laten, ik heb het nu puur over jongeren die al vanaf kleins in Nederland wonen in een pleeggezin, helemaal ingeburgerd zijn en zelfs opleidingen volgen.
Van mij mogen ze jongeren die het verknallen gewoon weigeren, want daar schieten we niks mee op.

Maar goed, de vraag is dan; Hoe valt dat te controleren.

Ik vind het ook maar lastig..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:56

Gipsylover schreef:
Appelflapje schreef:
Probleem is dat je dat pas na jaren kunt beoordelen en dan is het al te laat om ze terug te sturen.

En daarom moeten er integratieeisen komen bij een visium.

Eens. :j Als ze daar dan na een aantal jaar niet aan blijken te voldoen/hebben voldaan, worden ze alsnog teruggestuurd. Dat weten ze van tevoren en daarvoor zijn ze dan helemaal zelf verantwoordelijk.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:59

Nanne schreef:
Appelflapje schreef:

Probleem is dat je dat pas na jaren kunt beoordelen en dan is het al te laat om ze terug te sturen.

Mijn inziens mag daar ook best onderscheid in gemaakt worden. Als jij je steentje bijdraagt, gewoon werkt en normaal de taal spreekt kan je hier best blijven. Goed voor de economie.

Niet als je van tevoren wist dat je niet voldeed aan de voorwaarden voor een verblijfsvergunning. Dan kun je nog zo goed je best doen, maar die criteria zijn er niet voor niets.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:59

@Aieshja: Er moeten denk ik eisen gesteld worden aan het visum.
Bepaalde integratienormen. Mocht hieraan niet gehouden worden is er een mogelijkheid dat men na een berisping teruggestuurd word.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:00

Gipsylover schreef:
@Aieshja: Er moeten denk ik eisen gesteld worden aan het visum.
Bepaalde integratienormen. Mocht hieraan niet gehouden worden is er een mogelijkheid dat men na een berisping teruggestuurd word.

Goed idee :j

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:00

Appelflapje schreef:
Eens. :j Als ze daar dan na een aantal jaar niet aan blijken te voldoen/hebben voldaan, worden ze alsnog teruggestuurd. Dat weten ze van tevoren en daarvoor zijn ze dan helemaal zelf verantwoordelijk.

Precies, en daardoor komt er geen ophef in de pers etc. als nu is.
Gewoon vastgestelde eisen waar men niet om heen kan, doet men dit niet, huppakee zonder ellelange processen het land uit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:01

Appelflapje schreef:
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk vind ik het zielig voor Mauro en snap ik dat het vreselijk is als je na zo'n lange tijd te horen krijgt dat je weg moet uit het land waar je veilig bent opgegroeid, maar aan de andere kant word ik een beetje moe van teksten als: 'Wie vindt dat Mauro weg moet, heeft geen hart'. Regels zijn regels en als die niet worden nageleefd, kunnen we net zo goed het hele beleid afschaffen en de deur voor iedereen openzetten.

Nou is het natuurlijk wel érg makkelijk praten vanuit je luie, veilige warme stoel in het veilige Nederland, waar jíj altijd veilig zult kunnen blijven.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:02

Gipsylover schreef:
Gewoon vastgestelde eisen waar men niet om heen kan, doet men dit niet, huppakee zonder ellelange processen het land uit.

Werkt bovendien nog motiverend ook. Ze zullen beter hun best doen er iets van te maken dan de mensen die toevallig op het moment van binnenkomst aan de criteria voldeden en vervolgens voor altijd mogen blijven. :j

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:03

Appelflapje schreef:
Gipsylover schreef:

Werkt bovendien nog motiverend ook. Ze zullen beter hun best doen er iets van te maken dan de mensen die toevallig op het moment van binnenkomst aan de criteria voldeden en vervolgens voor altijd mogen blijven. :j

Precies, wat zorgt voor een groeiende beter geintregeerde samenleving.
Wat er op neerkomt dat nederland in een opwaartse spiraal terechtkomt (tenminste veel meer dan nu).

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:04

Appelflapje schreef:
Nanne schreef:

Mijn inziens mag daar ook best onderscheid in gemaakt worden. Als jij je steentje bijdraagt, gewoon werkt en normaal de taal spreekt kan je hier best blijven. Goed voor de economie.

Niet als je van tevoren wist dat je niet voldeed aan de voorwaarden voor een verblijfsvergunning. Dan kun je nog zo goed je best doen, maar die criteria zijn er niet voor niets.

Ja, maar toen hij hier kwam was hij een jaar of 8.. Hoe kan zo'n kind dan begrijpen dat hij hier niet mag/kan blijven omdat hij niet aan de criteria voldoet?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:06

@nanne: Zijn ouders wisten dit heel goed, en zij bepaalden op dat moment over zijn situatie.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:09

Gipsylover schreef:
@nanne: Zijn ouders wisten dit heel goed, en zij bepaalden op dat moment over zijn situatie.

Ja, dat is dan waar. Maar zeg eens heerlijk, zou jij een hummeltje van een jaar of 8 zo op het vliegtuig naar Angola kunnen zetten?

Ik heb zelf helemaal niks met kinderen, maar ik denk dat zelfs ik dat niet zou kunnen wetende dat het kind daar totaal geen toekomst heeft.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:09

Nanne schreef:
Ja, maar toen hij hier kwam was hij een jaar of 8.. Hoe kan zo'n kind dan begrijpen dat hij hier niet mag/kan blijven omdat hij niet aan de criteria voldoet?

Dat is waar. Als ze op zo'n jonge leeftijd alleen hierheen zijn gekomen, ligt het wel moeilijker. In zo'n geval zouden zijn pleeg-ouders of de politiek eigenlijk eerder hun verantwoordelijkheden moeten nemen en hem in eerste instantie al niet hier laten opgroeien, wetende dat hij weg moet op z'n 18e.

Aieshja

Re: wat vinden jullie nu van de kwestie 'Mauro'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:10

@Gipsylover, Mee eens :j

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:12

Appelflapje schreef:
Nanne schreef:

Dat is waar. Als ze op zo'n jonge leeftijd alleen hierheen zijn gekomen, ligt het wel moeilijker. In zo'n geval zouden zijn pleeg-ouders of de politiek eigenlijk eerder hun verantwoordelijkheden moeten nemen en hem in eerste instantie al niet hier laten opgroeien, wetende dat hij weg moet op z'n 18e.

Inderdaad!

En dat moet dus eens aangepakt gaan worden. Mensen kunnen hier veel te lang blijven voor de uiteindelijke beslissing genomen word.
Die gehele regelgeving moet nagekeken worden want zo is het geen doen. Niet voor de mensen maar ook niet voor ons land.

Al vind het wel een stuk lastiger dat het in dit geval om een jongetje van 8 gaat. Want dat was hij toen hij hier kwam.
Ik ben wel van mening dat je zo'n kind niet gewoon terug kan sturen. Je weet niet wie zijn ouders zijn, uit welke streek hij komt. Is het dan wel fair om hem terug te sturen?

Ik denk niet dat hij gevraagd heeft om naar Nederland gebracht te worden.

De reden dat het nu op zijn 18e gebeurt heeft te maken met het feit dat hij tot die tijd onder het kinderrecht valt. Dan mag hij in principe niet uitgezet worden. Nu mag dat wel want hij is voor de wet volwassen.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:14

aerdenhout1 schreef:
Precies! Je kan toch niet iemand 9 jaar hier laten wonen en dan zeggen....je bent nu 18 dus rot maar op???
Sluit dan de grens en laat geen buitenlander meer binnen!

Ja echt erg voor die jongen ben het helemaal eens met jou. :j

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:14

Nanne schreef:
Gipsylover schreef:

Ja, dat is dan waar. Maar zeg eens heerlijk, zou jij een hummeltje van een jaar of 8 zo op het vliegtuig naar Angola kunnen zetten?

Ik heb zelf helemaal niks met kinderen, maar ik denk dat zelfs ik dat niet zou kunnen wetende dat het kind daar totaal geen toekomst heeft.

Maar even realistisch, voor hoeveel kinderen in deze wereld geldt dat zij geen toekomst hebben?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:16

Eigenlijk moeten mensen binnen 1 jaar weten waar ze aan toe zijn (weg of blijven)
moet er bij aankomst geschiedenis nagetrokken worden (geen criminilen binnenlaten)

maar wat mij betreft.. heb ik liever een buitelander die zich wil inburgeren in nederland dan een buitenlander of NEDERLANDER die geen re*t doet en crimineel is etc.

Ja ik heb het nu inderdaad ook over nederlanders eruit zetten ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:17

Gipsylover schreef:
Nanne schreef:

Maar even realistisch, voor hoeveel kinderen in deze wereld geldt dat zij geen toekomst hebben?

True. :j

Maar ik heb het in dit geval over een kind wat in Nederland terecht is gekomen. Niet over kinderen die bijv. voor een hongerloon sportschoenen naaien.

Hij is hier op dat moment al, heeft totaal geen toekomst in zijn thuisland, is 8 jaar oud dus kan nog mooi "gevormd" worden door zijn pleegouders zodat hij uiteindelijk zijn steentje bij kan gaan dragen aan de maatschappij.

Zou jij hem zo weer op het vliegtuig terug kunnen zetten? Ik namelijk niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:18

Mijn mening: Als ze hem niet hier gewild hadden, hadden ze m er eerder uit moeten zetten.
Nu is hij helemaal verNederlandst. Daarnaast vind ik hem een goed voorbeeld van iemand die wel zijn best gedaan heeft om te integreren. Er zijn zoveel mensen hier die geen Nederlands spreken en die niet hun best doen om er wat van te maken, die wel mogen blijven. En iemand die wel zn best doet en door een falende overheid hier nog steeds is, zou wel weg moeten? Naar ergens waar ie de taal niet eens spreekt? Neej. :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:53

verootjoo schreef:
En hoe ga je dat toetsen? Zie het al voor me in de rechtzaal: 'maar ik vind dat deze jongen wél goed zijn best doet.' 'en ik vind dat deze jongen niet goed zijn best doet.'

Zaken als beheersen Nederlandse taal, (vrijwilligers)werk etc. zijn best makkelijk te toetsen. En objectief ook, komt geen "ik vind" bij kijken ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:57

Diablo schreef:
Appelflapje schreef:
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk vind ik het zielig voor Mauro en snap ik dat het vreselijk is als je na zo'n lange tijd te horen krijgt dat je weg moet uit het land waar je veilig bent opgegroeid, maar aan de andere kant word ik een beetje moe van teksten als: 'Wie vindt dat Mauro weg moet, heeft geen hart'. Regels zijn regels en als die niet worden nageleefd, kunnen we net zo goed het hele beleid afschaffen en de deur voor iedereen openzetten.

Nou is het natuurlijk wel érg makkelijk praten vanuit je luie, veilige warme stoel in het veilige Nederland, waar jíj altijd veilig zult kunnen blijven.

Die wet is er niet voor niets en Mauro is hier heen gestuurd door iemand volgensmij toen hij 10 jaar was. Neem die persoon verantwoordelijk, hij stuurd in een kind een land in waarvan je zeker weet dat het er weet uit word gezet. Dat vind ik pas vreemd, dat Mauro daar de dupe van word ik vind ik echt sneu voor hem maar je moet nu die lijn trekken want na Mauro is weer iemand anders. En de enigste reden dat Mauro nog in Nederland is, is omdat zijn advocaat het in media heeft gebracht anders was hij al lang weer terug in Angola. Bovendien word hij niet zomaar terug gedropt in Angola, hij krijgt voldoende geld om een nieuw bestaan daar op te bouwen en hij word daar verder begeleid.

Sneeuw88

Re: wat vinden jullie nu van de kwestie 'Mauro'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:03

Iemand die hier in Nederland zo lang al zijn leven heeft opgebouwd kan je in mijn ogen niet meer terugsturen naar een land waar hij zich totaal niet mee kan identificeren. Hij voelt zich Nederlander, en is dat in mijn ogen ook. Ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn als ik ineens werd weggestuurd van een land wat ik als mijn thuis versta omdat ik toevallig ergens anders ben geboren! Daar weet hij hoogstwaarschijnlijk amper meer wat van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:09

Iris82 schreef:
Mijn mening: Als ze hem niet hier gewild hadden, hadden ze m er eerder uit moeten zetten.
Nu is hij helemaal verNederlandst. Daarnaast vind ik hem een goed voorbeeld van iemand die wel zijn best gedaan heeft om te integreren. Er zijn zoveel mensen hier die geen Nederlands spreken en die niet hun best doen om er wat van te maken, die wel mogen blijven. En iemand die wel zn best doet en door een falende overheid hier nog steeds is, zou wel weg moeten? Naar ergens waar ie de taal niet eens spreekt? Neej. :n

maar hij was minderjarig en dan mag hij niet alleen uit gezet worden.

En ik ben het opzich wel eens dat er ook mensen zijn die niet integreren en geen nederlands spreken enzo. En dan heb ik het niet alleen over asielzoekers oid. maar kijk maar naar de polen, die spreken nog niet eens Engels! en doen ook totáál geen moeite om 't te leren. Werken hier gewoon in de zomer oid gaan dan met het mooi verdiende geld weer terug naar polen om zo het jaar er na wéér terug te komen! Dat vind ik eigenlijk gewoon schandalig! Er zijn zat mensen hier die geen werk hebben. Laat die maar mooi daar werken en die polen gaan maar mooi terug naar hun eigen land... het hele jaar! maar dan is het weer de EU.....

Dus wat dat betreft, het is niet eerlijk, de een... aangepas en al. Wordt teruggestuurd en de ander.... niet aangepast en al, mag hier gewoon werken wanneer die wil etc. Tja... leven is niet eerlijk lijkt me?....en daar kun je tot op zekere hoogte wel iets aan doen, maar het zal altijd oneerlijk blijven en je moet ergens een lijn trekken...

ps. iris82: no offence, maar van een teamie zou je toch denken dat ze geen msn taal gebruiken of wel?: m... zn... neej... :+

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:09

10jr geleden was er niet zo'n krachtig vreemdelingen beleid als dat het er nu is.

Ik begrijp dan ook wel dat het CDA nu gezegd heeft dat hij moet vertrekken, maar dat ze via een versnelde procedure een studie visum mogelijk aanbieden.
Daarbij denk ik dat het CDA een juiste zet heeft genomen.
En misschien ben ik een leek hoor, en heb ook niet veel verstand van de politiek,
maar doordat het CDA de regels heeft nageleefd die ze samen met de PVV e.d opgericht zijn worden ze als partij niet ondermijnd. Ja er zijn voldoende mensen die het er niet mee eens zijn, begrijpelijk!.
Maar door hem mogelijk een studie visum te geven, wat ik persoonlijk denk dat dat wel degelijk gebeurt, kan hij hier tot 26?jr blijven studeren.. Intussen kan hij allang een leuke meid tegen gekomen zijn. Gaat hij trouwen, volgt hij de route van inburgering waar hij natuurlijk met vlag en wimpel in slaagt
é voila....Nederlander.

Dit probleem blijft zich voor doen, met alle andere honderden misschien wel duizenden jonge mensen die 18 worden en om de zelfde reden nederland worden uitgezet.