Auto rijden zonder rijbewijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Auto rijden zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:17

Een paar jaar geleden werden we op zondagochtend uit ons bed gebeld, of de auto met nummerplaat zoenzo van ons was.. ja dat was hij.
Jong gastje zonder rijbewijs, ook nog dronken, was met zijn maten gaan rijden en met zo'n klap op de achterste van de rij geparkeerde auto's geklapt, die doorschoven op elkaar. Allemaal total loss.
Niet verzekerd, verzekering had ivm alcohol op toch niet uitgekeerd, maar bij die knul viel niks te vangen. Dat gaat dan via zo'n fonds waar je dan vervolgens een jaar op kunt wachten maar je hebt wel NU een nieuwe auto nodig.
Dat is al meer dan k.t vanwege het financiële maar als ik dan bedenk dat zo'n gastje ook mensen dood kan rijden, dan kan ik hem echt wel zo'n schop onder zijn hol geven dat hij nooit meer verder zal komen dan een invalidewagentje.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:31

Mm, mensen onterecht laten zakken heb ik zo m'n twijfels bij hoor.. Mijn ervaring is toch vooral dat veel denken dat ze alles kunnen en dan de examinator de schuld geven als ze zakken.. Maar het gaat niet alléén om voorrang geven etc. Ook je inzicht en weet ik wat worden beoordeeld..

Zo ook een kennis van mij: dat hij gezakt was lag aan de examinator en was ontzettend oneerlijk. De tweede keer is hij met een automaat gaan afrijden omdat hij de feeling van een schakelauto niet had, de rest ging prima maar het schakelen niet. Dan vraag ik me af wiens schuld de eerste keer zakken nou was, maar misschien ben ik blond :o?

Overigens had ik het helemaal begrepen als ik m'n 1e keer gezakt was.. Had namelijk wel een bochtje wat te hard genomen, en de stop-en-go opdracht wist ik niet eens wat het was en heb ik dus 3x gedaan.. Maargoed, dat werd gecompenseerd door een voetganger op een onoverzichtelijke zebra die ik zag, en blijkbaar meer goede dingen. Dus dat je altijd genaaid wordt is écht niet zo. Frustreert me soms ook wel dat mensen dat altijd maar meteen roepen, ipv eerst 'ns naar zichzelf te kijken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:39

Ik ben de eerste keer geslaagd voor mijn rijexamen, met de opmerking 'meisje, je rijdt ongelofelijk beroerd, maar het zal nooit beter worden, dus we zullen je je rijbewijs maar geven.' :x
Dus heb ook een hard hoofd in het onterecht laten zakken, mijn ervaring is eerder het omgekeerde :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:56

Wauw urielle, dat zal ook wel een flinke deuk in je zelfvertrouwen achter t stuur hebben gegeven? Belachelijk zeg, wat een rare examinator :n

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:27

Onterecht laten zakken... trust me it happens. (Zoals ik al zei, examinatoren zijn ook maar mensen. Soms hebben ze hun dag niet.)
Ook het verhaal van Urielle... eerder meegemaakt. Niet gelijk de eerste keer, maar toen de jongen na de zoveelste keer weer toevallig bij dezelfde examinator terecht kwam is hij ook geslaagd onder het mom van... 'beter wordt het niet' (Maar dat werd dan weer niet recht in zijn gezicht gezegd, tenminste niet op zo'n groffe manier. Meer in de zin van; 'het was niet perfect, maar toch met de hakken over de sloot geslaagd')

Bij mensen die zakken wordt inderdaad veelvuldig het excuus 'het lag aan de examinator' of ' ze zochten iets om me te laten zakken dus ze hebben me laten zakken omdat ik niet goed spiegelde'.
En soms ligt het idd aan de examinator zoals ik eerder al zei, maar dat is meer uitzondering dan regel. Het gros van de mensen zakt gewoon omdat ze niet goed gereden hebben. En mensen die denken dat ze alleen maar op het 'banketstaaf' spiegelen zijn gezakt... zijn ook terecht gezakt. Veilig deelnemen in het verkeer is voor een heel groot deel KIJKEN, weten wat er om je heen gebeurd en daar op reageren/anticiperen. Ongelukken gebeuren vaak omdat mensen niet goed kijken/opletten en dus niet adequaat kunnen handelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 01:21

Niemand kan ontkennen dat een examinator een zeer grote invloed heeft op welke route er gereden moet worden, en hoe moeilijk die is. Het zou eerlijker zijn als elke examenkandidaat dezelfde route moet rijden, of er een aantal vaste examenroutes is vastgesteld of punten waar je met ieder examen langs moet komen. daarmee schakel je in elk geval een stukje willekeur uit. (moet zeggen, ik heb m'n rijbewijs al een tijdje, weet niet hoe dat nu gaat bij examens).

Ik werd immers een compleet verlaten industriegebied op gestuurd waar een blinde en dove olifant nog zou slagen omdat er niets op de route lag wat er mis kon gaan, terwijl m'n rijmaatje dwars door de binnenstad werd gestuurd met alle bijbehorende dingen, wegopbrekingen, omleidingen, afzettingen die niet aangekondigd waren... Niemand kan ontkennen dat mijn examen toch echt veel makkelijker was dan dat van hem. En dat is toch echt een stukje willekeur van de examinator. Die had er immers voor kunnen kiezen mij ook de stad in te sturen en dat zou feitelijk een stuk eerlijker beeld gegeven hebben dan een afgelegen gebied waar alleen maar rokende fabrieken stonden. (en dan was ik zonder twijfel gezakt als een baksteen)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:51

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:
Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

Ik ben de 4de keer geslaagd, maar er is echt niets mis met mijn rij-inzicht hoor. Ik heb nooit een ongeluk gehad, zit geen deukje in mijn auto (ook niet in die van anderen :D), heb geen boetes, botsingen of wat dan ook gehad, ben niet weg geslipt. En dit gebeurde ook nooit in de lessen (uiteraard wel in het prille begin omdat ik nogal een race-monster was :+).

Ik ben gezakt op hele flauwe dingen. De eerste keer omdat we langs een auto ongeluk kwamen die overeen kwam met een auto ongeluk waarin een vriend van me was overleden. Dat was toen nog geen maand geleden gebeurd, dus ik had het al moeilijk na het zien van dit ongeluk.. Begon mijn examinator ook nog te vragen waarom ik ineens zo moeilijk keek.. Ik kort maar krachtig uitgelegd wat er gebeurd was.. Begon hij mijn vriend af te kraken als 'eigen schuld dikke bult'. Door de tranen in mijn ogen zag ik het rode licht niet meer, kreeg een ingreep en hoppa, gezakt. ;)

2de examen ben ik ook gezakt. Ik had een half jaar niet mogen rijden ivm ziekte en medicatie. Het was toen 38 graden en ik vroeg aan mijn examinator of het raampje open mocht.. Mocht niet. Airco wilde hij ook niet aan. Het was zo warm in die auto dat ik bijna van mijn stokje ging, en dat inclusief extreme zenuwen/faal angst.. :+

3de keer ben ik gezakt omdat mijn ex (het was net uit) me vlak voor mijn examen smste: "Jij kan de vakantie wel annuleren. Ik heb een vervangster gevonden. Succes met afrijden." Ehm ja. Daar ging mijn concentratie, zeker toen mijn examinator vroeg of ik nog leuke zomervakantie plannen had.. "Nou, niet meer." :=

4de keer ben ik met vlag en wimpel geslaagd. Elke les ging goed, zo goed zelfs dat mijn leraar me gewoon op de tomtom liet rijden en zelf bezig was met zijn boekhouding ofzo :').

Wat betreft rijden zonder rijbewijs.. Ik vind het idioot. Rond uit idioot. Die vriend van me, die is omgekomen in een auto ongeluk.. De bestuurder van de auto waar hij in zat, had geen rijbewijs. De bestuurder was zijn beste vriend, en die heeft het overleefd. Je wilt niet weten door wat voor hel die jongen nu nog steeds gaat. Het is nu 2 jaar geleden.

Neem het risico gewoon niet. :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:07

Ik had toen ik rijles had ook enkele vrienden die vroegen of ik niet een keer op een industrie terrein met hun auto wilde oefenen, die vonden dat heel normaal en hadden dat zelf ook allemaal gedaan :? 8)7 . Ik heb toen maar gezegd dat ik er eerlijkgezegd geen zin in had om x jaar rijontzegging te krijgen als ik gepakt werd zo vlak voor mijn examen. En dan is ergens op een afgelegen parkeerterrein wat rondjes rijden natuurlijk nog lang niet zo gevaarlijk als op een gewone weg met verkeer gaan rijden, maar ik vond dat eerlijk gezegd al aardig dom :x . Ik had het risico van rijontzegging er al niet voor over voor die 5 rondjes parkeer plaats in een vreemde auto laat staan dat je het risico neemt om onverzekerd in het verkeer te gaan rijden :n

IK heb trouwens ook mijn rijbewijs gewoon in een keer gehaald, denk toch niet dat dat geluk was hoor :? . Ik had gewoon een rijinstructeur die goed in kon schatten of iemand er klaar voor was of niet en ik heb niet zo'n last van examen stress. Ik heb met afrijden notabene een heel stuk incl. bijzondere maneures op ijs (en een beetje sneeuw) gereden dus zo'n geluk had ik daar niet mee :? . Ik geloof best dat een examinator goede en slechte dagen kan hebben en dat er soms verschillen tussen examinatoren zitten maar het is echt niet zo dat mensen die de sterren van de hemel rijden gewoon zakken en complete idioten gewoon slagen :roll:. Mijn zus had trouwens wel een examinator die tijdens haar examen nogal extreem rechtse ideeën ventileerde en zelfs zij dat meisjes met hoofddoek bij hem niet slaagde maar ik geloof echt niet dat dat de meerderheid is 8)7

@Darkdreamer: Jij hebt wel echt pech gehad zeg :(:) .

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:18

liedje89: Een verlaten plek is net zo levensgevaarlijk als een onverlaten plek. Het ongeluk van die vriend van me is op een compleet verlaten weg gebeurd. Zo verlaten zelfs dat er geen getuigen zijn geweest en het ook niet zeker is wanneer het ongeluk gebeurd is en of mijn vriend op slag dood was of niet. Ik bedoel maar. Geen rijbewijs = niet rijden. Klaar. Een kleine inschattingsfout en je leven is nooit meer hetzelfde of gewoonweg voorbij. :n
Vind het dan ook heel verstandig van je dat je het niet hebt gedaan :j.

Ik heb inderdaad wel peg gehad. Heb in totaal 1.5 jaar over mijn rijbewijs gedaan, waaronder een half jaar een break ivm ziekte en een paar maanden een break ivm mijn vader die ineens op de IC lag. Ik moest dan ook keihard janken toen ik ein-de-lijk geslaagd bleek te zijn :').

Knap overigens dat je geslaagd bent in zo'n situatie, waar moest je afrijden? Want in Utrecht gingen al die examens niet door toen met sneeuw + ijs. :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:47

Ik ben vorig jaar in Arnhem afgereden examens voor de motor en geplande politie examens gingen die dag ook niet door de week ervoor waren er ook twee dagen volledig afgeblazen later die week zijn er ook veel examens niet doorgegaan. Ik heb dus eigenlijk vooral veel geluk gehad dat ik mijn examen mocht doen :Y) . Maar opzich moet het natuurlijk niet uitmaken als je je rijbewijs haald moet/mag je daarna ook in de sneeuw rijden. Ik vind het naderhand eigenlijk wel gek dat je eigenlijk ook gewoon kan leren rijden zonder ooit in noodweer/sneeuw/donker te rijden, ik ben erg blij dat ik dat allemaal in mijn lessen tegen ben gekomen voor het eerst op ijs rijden is toch een stuk relaxter met instructeur :o .

Ik snap wel dat een verlaten plek net zo gevaarlijk is maar ik vind het nog een heel verschil of je alleen jezelf in gevaar brengt (en eventueel de maloot die bij je instapt :x ) of dat je ook anderen in gevaar brengt. Zij reden daar ook enkele rondjes hoogstens met een km of 30 per uur. Op zo'n parkeer terrein rijd dan je hoogstens tegen een hekje, een boom of een verdwaalde geparkeerde auto op. Als je op de openbare weg rijd kan je ook gewoon andere mensen verwonden of dus zelfs doden en kan je echt niet overal met een lage snelheid blijven rijden :n .

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:50

liedje89 schreef:
Ik ben vorig jaar in Arnhem afgereden examens voor de motor en geplande politie examens gingen die dag ook niet door de week ervoor waren er ook twee dagen volledig afgeblazen later die week zijn er ook veel examens niet doorgegaan. Ik heb dus eigenlijk vooral veel geluk gehad dat ik mijn examen mocht doen :Y) . Maar opzich moet het natuurlijk niet uitmaken als je je rijbewijs haald moet/mag je daarna ook in de sneeuw rijden. Ik vind het naderhand eigenlijk wel gek dat je eigenlijk ook gewoon kan leren rijden zonder ooit in noodweer/sneeuw/donker te rijden, ik ben erg blij dat ik dat allemaal in mijn lessen tegen ben gekomen voor het eerst op ijs rijden is toch een stuk relaxter met instructeur :o .

Ik snap wel dat een verlaten plek net zo gevaarlijk is maar ik vind het nog een heel verschil of je alleen jezelf in gevaar brengt (en eventueel de maloot die bij je instapt :x ) of dat je ook anderen in gevaar brengt. Zij reden daar ook enkele rondjes hoogstens met een km of 30 per uur. Op zo'n parkeer terrein rijd dan je hoogstens tegen een hekje, een boom of een verdwaalde geparkeerde auto op. Als je op de openbare weg rijd kan je ook gewoon andere mensen verwonden of dus zelfs doden en kan je echt niet overal met een lage snelheid blijven rijden :n .

Pardon? >;) Over respectloze reacties gesproken. Ik begrijp ook wel dat het niet verstandig is, maar neem maar van mij aan dat die vriend van me dit echt niet zomaar heeft gedaan. Hij weigerde al jaren in te stappen, helaas zullen we hem nooit kunnen navragen waarom hij het nu wel gedaan heeft. Maar we hebben wel onze vermoedens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 03:02

Bedoel dat uiteraard niet l*llig of persoonlijk. Ik bedoel gewoon ik vind het dom om jezelf in gevaar te brengen of je nu zelf te rijdt wanneer je dat niet mag/kan of degene bent die daarbij in stapt. Dan maak je allebei zelf die keuze en dat is toch gewoon hardstikke stom. Ik vind al mijn vrienden die dat gedaan hebben ook malloten dat ze op zo'n manier zichzelf in gevaar brengen (en eigenlijk ook de ander die ze bij zich laten instappen) betekend niet dat ik ze altijd en in iedere situatie malloten vind want dan zouden het mijn vienden niet meer zijn :\.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 03:28

Ik ben erg pricipieel en ik heb een vriendschap beeindigt omdat die muts op der 17e per se auto wilde rijden en dat dan ook gewoon deed...
Ik heb er ook 4x over gedaan... Ik haal altijd alle examens in 1x en hier was ik ineens nerveus voor. Hoe nerveus??? Ik wist niet met welke auto ik was gekomen toen ik met de examniator naar de auto liep.....

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 03:56

Urielle schreef:
Ik ben de eerste keer geslaagd voor mijn rijexamen, met de opmerking 'meisje, je rijdt ongelofelijk beroerd, maar het zal nooit beter worden, dus we zullen je je rijbewijs maar geven.' :x
Dus heb ook een hard hoofd in het onterecht laten zakken, mijn ervaring is eerder het omgekeerde :=

he geef die ook even aan mij als ik op exsamen moet hihihihi

ik moet nog 4 lezen en dan gaat hij kijken of ik op exsamen kan hoop het van wel maar zo niet les ik nog wel een paar lesjes door

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:10

Nessa schreef:
Dat mensen uberhaupt bedenken om maar gewoon de auto te pakken zonder rijbewijs.
Je hebt toch zeker al 18 jaar het gered zonder auto? waarom nu dan ineens niet meer? Wat een onzin.
Pak lekker het openbaar vervoer als het ver weg is! Of de fiets of combinatie!
Kom op zeg!
Sterker nog, ik heb vanaf mijn 19e mijn rijbewijs, maar heb die alleen in de weekenden gebruikt, want ik had geen auto en woonde op mezelf. In de weekenden bij mijn ouders.
Ging toen naar vriendje, wat 5 km fietsen was (prima te doen overigens, maar auto was makkelijker). En soms mocht ik de auto lenen voor verre ritjes.
Was dat allemaal nóódzakelijk. Nee!! Dus al die mensen die het oh zo noodzakelijk vinden. Come on, wake up!!! Zoveel andere mogelijkheden!!

Sommige plekken zijn met OV gewoon slecht bereikbaar en ik heb het ook niet 18 jaar zonder auto gered, dan had ik mijn ouders nodig. :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:35

Maar vind jij dat dan een goede reden om maar zonder rijbewijs rond té gaan rijden? Geen énkele reden is goed genoeg imo, behalve dan heeeel misschien een levensbedreigende situatie, maar dan nog - of juist - niet eigenlijk, want in paniek kun je rare dingen doen en dan gaat het misschien juist fout.

En nee, dingen als 'ik moet naar mn paard' (dan maar op de fiets of een keer niet hoor) of 'even iemand thuisbrengen' (die gene laat zich maar ophalen of blijft desnoods slapen) vind ik echt belachelijk...

Dit is een van de onderwerpen waar ik nogal een vrij sterke mening over heb ben ik bang :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:52

imd schreef:
Wauw urielle, dat zal ook wel een flinke deuk in je zelfvertrouwen achter t stuur hebben gegeven? Belachelijk zeg, wat een rare examinator :n

een half jaar later was ik in de sneeuw op een drukke snelweg onderweg naar de ORUN met mijn vrachtwagentje B-rijbewijs en een flinke fries erop. Kreeg ik een klapband, begon te slingeren over twee rijstroken, zette de combi veilig aan de kant op de vluchtstrook en mijn eerste gedachte was: Ik ga die examinator bellen want ZO beroerd rij ik blijkbaar niet }>

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:58

imd schreef:
Maar vind jij dat dan een goede reden om maar zonder rijbewijs rond té gaan rijden? Geen énkele reden is goed genoeg imo, behalve dan heeeel misschien een levensbedreigende situatie, maar dan nog - of juist - niet eigenlijk, want in paniek kun je rare dingen doen en dan gaat het misschien juist fout.

Nee ik bedoelde het vooral dat er wel mensen zijn die een auto nodig hebben en dat OV niet altijd een optie is. ;)

(Tenminste als mijn totale reistijd met het OV 4 uur is en met de auto 1,5, dan vind ik het OV niet echt een goede optie meer..)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:18

Mijn rijinstructeur heeft me zelf verteld dat er maar een bepaald percentage mág slagen elke dag. Dit heeft iets te maken met statistieken, en dat er anders misschien examinatoren te coulant gaan zijn oid. Mijn vriend zei het, ik geloofde het ook niet, maar blijkbaar is het toch zo...

Meer ontopic; ik heb fileparkeren geoefend voor mijn examen in de auto van mijn vriend terwijl hij buiten stond om te kijken of ik geen katten of kinderen oid aanreed. Niet dat het nut had, maar toch. Dat vind ik echt de grens.

_Nancy schreef:
Joolien, mijn vriendin heeft m 5x mogen doen.. En als ik nu bij haar in de auto zit.. Ik snap het niet, ze is echt een heeeeel goede chauffeur.. Je zou niet zeggen dat ze daar 5x over heeft moeten doen..

Ik geloof ook dat examinatoren zo'n beetje geldwolven zijn, die je laten zakken op het minste wat er fout gaat..
Gelukkig had ik er niet zo een!

Dat is nu, want nu is ze geslaagd :j Duh.

Een vriend van mij heeft 7 keer examen gedaan, maar die was ook niet even slim genoeg om te bedenken dat als je meer dan 2x zakt bij één bepaalde rijschool, je misschien eens op zoek moet naar wat anders 8)7 (Heeft ie na de 5e keer wel gedaan.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:25

Misschien dat die chauffeurs ttv het examen te voorzichtig reden? Een oude vriendin van me reed heel netjes maar stond eindeloos te wachten om ergens tussen te voegen, reed de snelweg op met 60, dat soort akties. Zij moest juist leren een stukje pittiger te rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:07

Ik kende iemand hier die gezakt was omdat ze vergeten was de radio af te zetten(hier mag je met eigen auto starten). "was niet goed voor je concentratie..." Tja, vertel mij eens wie er NIET met een radio op in het verkeer rijdt, waarom installeren ze die dingen dan 8)7 .
Vriendin van mij is zes keer moeten gaan. Soms gefaald om dingen als bij fileparkeren (wat ze oveirgens foutloos deed) te kort beginnen langs de andere auto. "er had maar eens iemand uit kunnen stappen da was die deur beschadigd"!,. Ik heb een paar keer bij haar in de auto gezeten toen ze nog aan het leren was (hier in België mag dat), na haar eerste of tweede keer falen, heel stuk gereden en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Nu nog niet. Ander vriendin heeft vanaf de eerste keer haar rijbewijs gehaald en als het niet moest kroop ik er niet in. Nu gaat het toch steeds beter maar in het begin heb ik toch dingen meegemaakt als door het rode licht rijden "oeps, rood licht? Niet gezien!" en bijna in een draai tegen de vangrails aanvlammen "oeps, blijkbaar toch wat te snel genomen hé". En dat zou dan zogenaam geen gevaar zijn :+ .
Ik ben 2 keer gezakt geweest op een examencentrum en ik kan echt niet zeggen dat dat was omdat ik een gevaar op de weg was. Daarna ben ik naar een ander examencentrum geweest waar ik met mijn vingers in mijn neus geslaagd ben en waar ik de examinator letterlijk hoorde zeggen "ja, we zijn er langer mee bekend dat dat adere examencentrum nogal eens rare eisen heeft ".. :=

Dat gezegd zijnde :+ vind ik het ook een van de meest stomme dingen die je in je leven kan doen, zonder rijbewijs. Eigenlijk staat het gewoon in de categorie van een moord plegen. Klinkt misschien overdreven, maar toch is het zo. Waarom? Dat iedereen een jeugdzonde heeft of meerdere, dat kan wel kloppen en er zullen er meer zijn die iets illegaals hebben gedaan. Maar als ik als jeugdige in de winkel iets steel, en ik wordt betrapt, dan krijg ik misschien even heibel met mijn ouders, krijg ik een straf en over tien jaar spreekt niemand daar nog over. Als ik als jeugdige een joint of meerdere zou roken, dan kan ik evengoed ervoor kiezen om op latere leeftijd te stoppen en gewoon zonder problemen verder te leven. Hoewel natuurlijk je altijd risico op blijvende verslavig of psychiatrische problemen hebt dus misschien toch ook niet altijd aan te raden :+ . Als ik als vandaal iets kleins vernield heb of voor overlast heb gezorgd, dan draag ik daar op dat moment ook de consequenties van maar niet 20 jaar later.
Mààr, als je als rijbewijsloze 'betrapt' wordt (dus met andere woorden een ongeval krijgt) dan ben je net zoals in de openingspost staat LEVENSLANG veroordeeld tot boetedoening. Net zoals je zou hebben als je een moord pleegde dus. Fouten in je jeugd kan iedereen maken, alleen jammer als je fouten maakt waarvoor je je levenlang kapot kan maken ipv fouten die je tijdelijk in diskrediet brengen.

Helaas zjn er veel te mensen die denken dat ze alleen voor het geluk geboren zijn en helemaal boven pech en toeval staan. "ach, mij overkomt zoiets toch niet! Ik rij maar vijf minuutes en over hele rustige straatjes hoor! X en Y en Z en E hebben ook allemaal hetzelfde gedaan en die is ook nooit iets overkomen!"

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:38

Je kan er voor het afrijden echt niets van zeggen. Ik ben in 1x geslaagd terwijl ik op de laatste kilometer op een knooppunt op de snelweg bijna door een vrachtwagen werd geramd. De examinator begon te schreeuwen dat ik moest remmen en dat deed ik braaf, maar ik had dat ding echt niet gezien... Wel geslaagd, omdat verder alles super ging (woensdagmiddag 12:15 door een woonwijk met scholen, een route die ik nog nooit had gereden). Hij zei 'dit was een goed leermoment' en daar had hij gelijk in :)
De dag voor mij is iemand geslaagd die door rood licht reed (dat net op rood sprong). Examinator vroeg waarom, waarna de jongen aangaf dat de motorrijder achter hem zo dicht op de auto zat, dat remmen geen optie was. Geslaagd omdat hij het iig overwogen had, al was het misschien niet correct.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:55

Magrathea schreef:
Mijn rijinstructeur heeft me zelf verteld dat er maar een bepaald percentage mág slagen elke dag. Dit heeft iets te maken met statistieken, en dat er anders misschien examinatoren te coulant gaan zijn oid. Mijn vriend zei het, ik geloofde het ook niet, maar blijkbaar is het toch zo...

Dit is absoluut bullshit. Ik heb dit verhaaltje al zo vaak gehoord maar het is niet waar.
Is een broodje aap die vaak door instructeurs met een lager percentage word verteld om het lage percentage te verantwoorden, maar hoe komen wij dan aan een percentage ver boven het landelijk gemiddelde?
Niks van geloven dus.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:25

Idd ontzettend dom om zonder rijbewijs te gaan rijden. Ik had mijn auto vorig jaar juli gekregen en ging een maand later in augustus pas een snelcursus volgen, dus ik moest ook een ruime maand wachten. Ik stond te popelen om met mijn eigen autootje rond te kunnen rijden, maar het is nooit in me opgekomen om al te gaan rijden voordat ik mijn rijbewijs in the pocket had. Sterker nog, toen ik mijn rijbewijs eenmaal had, durfde ik eerst niet := Je zit toch ineens alleen in de auto, niemand die met je mee kijkt of in kan grijpen. Gelukkig reed ik een week nadat ik m'n rijbewijs op had gehaald vrolijk rond, dus de angst heeft niet heel lang geduurd, haha :D

@ mick75: Misschien een beetje offtopic, maar ik keek wel even op van het feit dat je partner met wie je samenwoont ook mee zou moeten betalen, mocht je zonder rijbewijs een ongeluk veroorzaken. Die persoon staat er toch volledig buiten? Waarom is dat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:10

Als je een dergelijk ongeluk hebt worden de onkosten, de vergoedingen dus voor de slachtoffers, van het gezamelijk inkomen getrokken. Dus van het inkomen van je partner. Alles om zo snel mogelijk de slachtoffers te vergoeden.