Honger in Afrika; nog lang niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:47

gummie schreef:
Ik vergelijk het met het opvoeden van kinderen: als je een werkloos en lui kind dat weigert te solliciteren, als ouder telkens geld toe stopt als het financieel in de problemen raakt, voelt het kind geen enkele drang om wel een baan te zoeken. Op die manier wordt het probleem in stand gehouden. Als je de geldkraan dichtdraait, en het kind ineens de rekeningen niet meer kan betalen, zal het eerst stampvoetend door het huis gaan, om vervolgens toch maar een sollicitatiebrief de deur uit te doen.

Als de burgers alles helemaal zelf in de hand zouden hebben, dus konden kiezen tussen wel of geen baan, wel of geen kinderen, wel of geen eten, etc. dan zou ik er een voorstander van zijn die mensen gewoon op hun bek te laten gaan zodat ze op zichzelf aangewezen zouden zijn, waardor ze leren hun eigen problemen op te lossen door te doen wat ze moeten doen in plaats van hun hand op te houden.

Maar......... dat werkt alleen als de omstandigheden dat toelaten! Als de burger daadwerkelijk alles zelf in de hand heeft en invloed heeft op zijn of haar leefomstandigheden. En ik geloof dat het wat mensen hier ontgaan is, dat Afrika qua banenmarkt, gezondheidszorg, voedselvoorziening, klimaat, onderwijs, voorlichting, zorgstelsel, toekomstperspectief, regering, tradities, etc., etc., etc. op geen enkele manier met Nederland te vergelijken is!!

Goh, ik ben het al voor de 2e keer met jou eens :D , het moet niet gekker worden ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:49

*\o/* :)ddd :=

Thirty

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:10

Dat werkt alleen als de burgers zelf enige invloed hebben, en zelf geld hebben. Wat dus volgens mij niet het geval is. Burgers hebben daar niets te zeggen, en hebben geen enkele invloed op het een of ander.
Correct me if i'm wrong, maar die indruk krijg ik ervan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:18

Volgens mij zijn we het dan eens :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:51

Even terug naar de vraag in de OP (Solis, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik even de volgorde van je post heb veranderd):

Solis schreef:
We herinneren ons giro 555 nog wel, om geld in te zamelen ten goede van de dreigende hongersnood in onder andere Ethiopië. Ruim 25 miljoen euro is binnengekomen.

Voor de goede orde: er is niet ruim, maar bijna 25 miljoen binnengekomen. Giro 555 staat nog steeds open voor de Hoorn van Afrika. Logisch ook, want tot een volgende oogst lukt is voor veel mensen alleen voedsel uit noodhulpprogramma's beschikbaar.

Solis schreef:
Het is misschien niets nieuws, maar toch vraag ik me af.. We hebben 25 miljoen euro ingezameld, weet iedereen dan wel hoe dat ingezet wordt en waar dat precies heen gaat?

Van de site van SHO: "De opbrengsten worden gebruikt om noodhulp te bieden aan de mensen die door de honger worden bedreigd. Denk hierbij aan water, voedsel en medische zorg voor de mensen in de getroffen dorpen en vluchtelingenkampen." Alle SHO-leden maken overigens jaarrapporten, waarin staat hoe de middelen besteed zijn. Sommige organisaties zetten een jaarrapport (of samenvatting daarvan) op internet, bij andere kun je het eenvoudig opvragen, even bellen of mailen.

Solis schreef:
In deze uitzending van nieuwsuur is te zien dat de honger nog lang niet voorbij is.
Te zien is dat een Indiase ondernemer op land wat voorheen van Ethiopische boeren was, rijst en mais teelt voor de (hoogste bieder op) wereldmarkt, waaronder de voedselhulporganisaties. Die het vervolgens weer aan hongerige Ethiopiers geeft.

Dan ga ik toch denken; doen we goed aan het doneren van geld? Houden we op die manier niet de gang van zaken juist in stand, doen we op deze manier niet mee aan het afhankelijkheids syndroom (genoemd in het fragment)?

Heel in het kort is de Indiër die je noemt een goed voorbeeld van de complexiteit van hongersnoden. Er is natuurlijk altijd wel ergens voedsel. De vraag is hoe je dat voedsel op tijd bij de hongerigen krijgt. Die Indiër is een goede ondernemer, heeft kennis van landbouw en toegang tot zaaigoed en kunstmest. Wat hij feitelijk doet, is hetzelfde als wat in de jaren '70 werd gedaan onder de vlag van ontwikkelingshulp: niet-Afrikaanse landbouwkudigen gingen daar helpen met het opzetten van landbouw. Echter met wisselend succes. In het geval van de Indiër helpt het dat hij om commerciële redenen in Ethiopië zit (net als de Chinezen daar en elders in Afrika). Maar goed, noodhulp houdt zich bezig met het zo snel mogelijk voedsel, water, medicijnen en onderdak verschaffen aan wie dat het hardst nodig heeft en daar mag zo'n Indiër best geld aan verdienen.

Giro 555 heeft niets te maken met structurele hulp. In het geval van de Indiër in Ethiopie bestaat structurele hulp eruit om een betrouwbare voedselstroom op gang te krijgen van de vruchtbare hoogvlaktes in het noorden naar het droge zuiden van het land. Die Indiër gaat de benodigde weg niet aanleggen, die kijkt wel uit. De Ethiopische regering gaat die weg ook niet aanleggen, die heeft de kennis en de middelen niet en is bovendien te corrupt om zo'n groot project aan toe te vertrouwen. Even een klein zijspoor om aan te geven dat dingen best ingewikkeld zijn: om aan geld voor een weg te komen moet de Ethiopische overheid geld lenen of geld verdienen. Geld lenen is best lastig in tijden van wereldwijde economische crisis en met een staatsschuld die zo hoog is dat je met dat geld het halve continent zou kunnen asfalteren. Dus moeten ze geld verdienen. Alleen ze hebben niet heel veel. Maar ze hebben wel grond. Vruchtbare grond in de noordelijke hoogvlaktes. Die verleasen ze nu dus. Aan onder andere Aziaten.
Westerse donorlanden gaan die weg alleen aanleggen als het risicoprofiel van het project laag genoeg is. Daarbij wordt gekeken naar de veiligheid (we moeten niet hebben dat blanke ingenieurs ontvoerd worden door lokale bendes) naar prestige (als we een mooie weg aanleggen willen we daar wel mee kunnen opscheppen bij onze vriendjes), naar rendement (wat levert die weg ons zelf op de lange termijn op) etc. Uiteindelijk komt zo'n weg er wel, maar dat kan jaren duren. En in de tussentijd ontstaat een nieuwe hongersnood in het zuiden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:25

One 1 person dies, it is a tragedy, when 1 million people die, it is a statistic. Heel erg wrang.

http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?t=3438003

Maar helaas wel een waarheid als een koe. Ik denk wel dat er veel toekomst in Afrika zit, als we het continent maar eens serieus gaan nemen. Ik ken helaas ook al te veel mensen die een goede opleiding hebben in dat land en toch niet aan werk komen. Daarnaast komt veel te veel goedbedoelde hulp helemaal verkeerd aan.

Daarnaast zijn er veel koloniaal ingestelde groenfanaten die door het lint gaan als Afrika zich echt zou gaan ontwikkelen, want dan wordt het grootste stuk nog overblijvende natuur gecultiveerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:07

joostvangestel schreef:
One 1 person dies, it is a tragedy, when 1 million people die, it is a statistic. Heel erg wrang.

http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?t=3438003

Maar helaas wel een waarheid als een koe. Ik denk wel dat er veel toekomst in Afrika zit, als we het continent maar eens serieus gaan nemen. Ik ken helaas ook al te veel mensen die een goede opleiding hebben in dat land en toch niet aan werk komen. Daarnaast komt veel te veel goedbedoelde hulp helemaal verkeerd aan.

Daarnaast zijn er veel koloniaal ingestelde groenfanaten die door het lint gaan als Afrika zich echt zou gaan ontwikkelen, want dan wordt het grootste stuk nog overblijvende natuur gecultiveerd.

Misschien, maar er zullen ook koloniaal ingestelde bedrijven niet blij zijn als Afrika zich gaat ontwikkelen en men de volle pond voor allerlei (grond)stoffen moet gaan betalen.
Er worden nu eenmaal altijd mensen rijk door de armoede/ellende van een ander.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 16:16

maura schreef:
Even terug naar de vraag in de OP (Solis, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik even de volgorde van je post heb veranderd):

In tegenstelling, ik heb mijn post juist bewust zoveel als mogelijk vrij van oordelen en mening gelaten en mijn overdenkingen in de vorm van afvragen opgesteld. Juist om de reden die je noemt; ik vind ook dat als je ergens het fijne niet van weet, dat je dan niet zomaar ongenuanceerd een mening kunt verkondigen en (nog belangrijker) zomaar kunt oordelen.
En ik vind het jammer als mensen wel oordelen vanuit een (al dan niet bewust eenzijdig en naïef) perspectief en niet openstaan voor andere referentiekaders, gedachtegangen en kennis, en deze meningen verkondigen als iets generalistisch. Daar krijg je discussies van waar je niks van leert en die bovendien irritaties opwekt. Dat is wat teleurstellend en demotiverend.

Vind het dan ook fijn dat mensen uitleg en nuancering kunnen geven, dat is doel geweest van het openen van dit topic. Dank :j

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:32

Afrika is een werelddeel, een werelddeel met verscheidene landen met hun presidenten, die landen met hun presidenten hebben weer ontelbare stammen met stamhoofden. Die stammen en stamhoofden zijn nooit met elkaar eens. Dus dat wordt geregeld oorlog voeren en elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Je kan wel voedsel sturen naar die landen die het hardst nodig hebben, maar het komt bijna nooit aan, want er zijn weer stammen (rebellen) die zo nodig weer oorlog met elkaar moeten voeren of wegen moeten blokkeren omdat ze niet willen hebben dat een bepaalde stam geholpen wordt.
Zolang die oorlogen tussen de stammen blijven doorgaan, zullen de meeste landen in Afrika altijd ontwikkelingslanden blijven. Dat was vroeger zo en het zal altijd zo blijven, zolang de mensen daar oorlog met elkaar blijven voeren.
Maar oorlogvoeren zit in hun bloed, met name bij de mannen.(Haantjesgedrag) Vrouwen, kinderen en de ouderen zijn helaas weer de pineut. Die mogen het land bewerken, als er voldoende regen is en verder kop dicht.
Ik durf te zweren als er hulp uit de rijkere landen moet komen, het niet d.m.v. geld (want dat gaat naar de TOP en daar worden weer geweren, munities etc. van gekocht) gedaan moet worden. Maar door educatie en met name naar de vrouwen.
Maar ja, dat is mijn mening.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:40

LimaMambo schreef:
puma schreef:
Wat een walgelijke reactie. Ik meen me te herinneren dat jij volledig afhankelijk bent van een uitkering om te kunnen leven?
Wees dan maar blij dat je in dit rijke land woont en niet daar want dan had je ook bij de natuurlijke selectie gehoort als er alleen maar mensen zouden zijn met zo 'n instelling als jij.

ziektewet ;) ik wil wel werken maar dat KAN niet
dat is iets heel anders dan niet WILLEN werken

weet niet waarom je deze info er bij haalt maar zorg dan wel dat je je huiswerk goed doet ;)

[

Misschien moet jij leren beter begrijpend te lezen. Het boeit niet of je niet werkt omdat je niet wil of omdat je niet kan. Het gaat erom dat je 'je hand ophoudt' en dat de voorzieningen hier zo goed zijn dat dat kan. Als jij daar had gewoond had je jezelf kunnen redden en was je net zo goed afhankelijk van gulle gevers. Dan had jij dus bij de (jouw woorden) natuurlijke selectie gehoord.

En waarom ik dit er bij haal. Ik kan er gewoon niet tegen dat mensen zulke uitspraken durven te doen zonder zichzelf eerst een spiegel voor te houden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:18

@Solis: graag gedaan.

Nadat ik je post las scrolde ik omlaag en dit deel deel in je onderschrift viel me op:

"Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato"

Daarna las ik de post van Cryssie. Heel even wilde ik daarop reageren, toen dacht ik aan Plato en schoot in de lach. Er is in ruim 2000 jaar duidelijk niets veranderd. Ik geloof niet dat ik iets aan Plato toe kan voegen, dus ik laat het hier maar bij.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:53

puma schreef:
Misschien moet jij leren beter begrijpend te lezen. Het boeit niet of je niet werkt omdat je niet wil of omdat je niet kan. Het gaat erom dat je 'je hand ophoudt' en dat de voorzieningen hier zo goed zijn dat dat kan. Als jij daar had gewoond had je jezelf kunnen redden en was je net zo goed afhankelijk van gulle gevers. Dan had jij dus bij de (jouw woorden) natuurlijke selectie gehoord.

En waarom ik dit er bij haal. Ik kan er gewoon niet tegen dat mensen zulke uitspraken durven te doen zonder zichzelf eerst een spiegel voor te houden.

ik heb jaren lang hard gewerkt waardoor ik nu recht heb op die uitkeringen die ze hier in NL aanbieden
daarbij woon ik niet daar.. maar hier.. waar we dit soort dingen met zijn allen hebben opgebouwd

en dat is niet wat ik zie in die landen in afrika waar de honger heerst
die mensen daar zijn aangewezen op hulp van andere landen.. giften van goede doelen etc etc
en er zullen vast uitzonderingen zijn maar ik zie die mensen niet proberen het voor zichzelf te verbeteren.. met elkaar.. of alleen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:56

Niet proberen? Niet kunnen bedoel je.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:58

LimaMambo schreef:
puma schreef:

ik heb jaren lang hard gewerkt waardoor ik nu recht heb op die uitkeringen die ze hier in NL aanbieden
daarbij woon ik niet daar.. maar hier.. waar we dit soort dingen met zijn allen hebben opgebouwd

en dat is niet wat ik zie in die landen in afrika waar de honger heerst
die mensen daar zijn aangewezen op hulp van andere landen.. giften van goede doelen etc etc
en er zullen vast uitzonderingen zijn maar ik zie die mensen niet proberen het voor zichzelf te verbeteren.. met elkaar.. of alleen

Jij kan ook proberen uit je uitkeringspositie te komen, dat kan iedereen. Je kan bijvoorbeeld toch typen?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:59

Electra63 schreef:
Jij kan ook proberen uit je uitkeringspositie te komen, dat kan iedereen. Je kan bijvoorbeeld toch typen?

hier ga ik niet eens op reageren :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:01

LimaMambo schreef:
Electra63 schreef:

Dat hoeft ook niet. Ik val je er ook niet op aan.
Maar probeer je dan ook eens te verdiepen in een ander, die hebben helemaal geen keuze of uitkering.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:33

LimaMambo schreef:
Electra63 schreef:

Vind ik eigenlijk ook niet echt een redelijke vraag. Tenzij ik em verkeerd heb opgevat.

Edit: had em dus verkeerd opgevat. Ja inderdaad: misschien moeten we ons wat meer proberen voor te stellen hoe het is in een land waar uitkeringen niet eens bestaan. Valt me op dat ook hier weer van een recht gesproken wordt. Ik vind niet dat we recht hebben op die dingen, ik vind dat we mazzel hebben dat het bestaat in ons land.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:49

Ik vind ook dat wij mazzel hebben dat wij in Nederland zijn geboren, een verzorgingsstaat.

Maar, wat ik bedoelde met mijn vraag aan Limamambo: tegenwoordig wordt je niet zomaar meer afgekeurd, men kijkt wat je nog wel kan in het arbeidsproces. Je kan typen, wie niet, dus al ben je arbeidsongeschikt, je kan bij wijze van spreken aan de slag als callcenter-medewerker of data-typiste. Kan je niet omgaan met stress: dan ga je lekker schoonmaken, boenen met je verstand op nul. Ik bedoel het helemaal niet banketstaaf (zo klinkt het wel :D ), maar tegenwoordig kan iedereen werken, behalve als je heel ziek bent of echt "oud".
Wij hebben hier allemaal scholing/onderwijs gehad en wij hebben allemaal een dak boven ons hoofd. We zien/horen iedere dag het nieuws. Er zijn uitzendbureaus, arbeidsbureaus, reintegratiebureaus, bemiddelingsbureaus, Legerdesheils, BlijfvanmijnLijf-huizen, Jeugdinstellingen, Voedselbanken, Jeugdzorg, uitkeringen, toeslagen enz. enz., er is hier hulp genoeg. Dit heeft een groot gedeelte van de mensen in Afrika niet, de meeste zaken bestaan daar niet eens.
Natuurrampen bestaan hier ook niet echt, behalve dat de Maas eens een paar decimeters buiten haar oevers treedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:38

Electra63 schreef:
Ach, Mindim, ik heb niet de illusie dat ik wereldproblemen kan oplossen. Maar ik baseer niet mijn mening op een tv-programma waarin wat luie Afrikanen (heel continent over 1 kam scherend) te zien zijn, misschien waren die "lodge-eigenaren" grote uitbuiters, weet ik veel. Ik hoop toch, dat als O, O Cherso ergens op deze wereld vertoond wordt, dat mensen ook niet denken, dat alle jongelui uit Nederland zo zijn. Maar ook dat maakt niet uit, het ging mij om de woorden: natuurlijke selectie, lui, dom enz. enz.
Ik denk zelf namelijk dat de problemen nooit opgelost worden in Afrika. De natuur laat zich niet leiden en het rijke westen heeft nog altijd een groot voordeel in het arme Afrika.

Nou, dank je wel dat je denkt dat ik zo naief ben dat mijn gehele mening gestoeld is op een programma over het opzetten van een lodge in Afrika :roll:
Ik vind het persoonlijk naief gedacht dat men denkt dat alleen het westen debet is aan de situatie van afrika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:41

Electra63 schreef:
Die honderdduizenden Nederlanders die hier geholpen worden, kunnen daar vaak wel wat aan doen, sommigen zijn ook gewoon te lui of te dom. En daar betaal ik belasting voor.

Waarom mag iemand niet het woord dom en lui in de mond nemen als het over Afrika gaat, maar jij wel wanneer het over nederlanders gaat? Misschien verstandig om die woorden maar helemaal niet te bezigen?
Ik hoop niet dat jij enig vorm van subsidie, hypotheekrenteaftrek of toeslag ontvangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

gummie schreef:
Ik vergelijk het met het opvoeden van kinderen: als je een werkloos en lui kind dat weigert te solliciteren, als ouder telkens geld toe stopt als het financieel in de problemen raakt, voelt het kind geen enkele drang om wel een baan te zoeken. Op die manier wordt het probleem in stand gehouden. Als je de geldkraan dichtdraait, en het kind ineens de rekeningen niet meer kan betalen, zal het eerst stampvoetend door het huis gaan, om vervolgens toch maar een sollicitatiebrief de deur uit te doen.

Als de burgers alles helemaal zelf in de hand zouden hebben, dus konden kiezen tussen wel of geen baan, wel of geen kinderen, wel of geen eten, etc. dan zou ik er een voorstander van zijn die mensen gewoon op hun bek te laten gaan zodat ze op zichzelf aangewezen zouden zijn, waardor ze leren hun eigen problemen op te lossen door te doen wat ze moeten doen in plaats van hun hand op te houden.

Maar......... dat werkt alleen als de omstandigheden dat toelaten! Als de burger daadwerkelijk alles zelf in de hand heeft en invloed heeft op zijn of haar leefomstandigheden. En ik geloof dat het wat mensen hier ontgaan is, dat Afrika qua banenmarkt, gezondheidszorg, voedselvoorziening, klimaat, onderwijs, voorlichting, zorgstelsel, toekomstperspectief, regering, tradities, etc., etc., etc. op geen enkele manier met Nederland te vergelijken is!!

Ik denk niet dat je Afrika met Nederland moet gaan vergelijken, das geen vergelijk inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

Jouw 2e bericht in dit topic ging over dat je wel eens een tv-serie had gezien waarin de Afrikanen lui waren (kort samengevat). Hoe moet ik weten of jij wel of niet naief bent? Ik ken je verder niet. Ik baseer mijn mening op jouw berichten in dit topic.

En natuurlijk is niet alleen het rijke westen debet aan de situatie. Er zijn daar natuurrampen en oorlogen geweest en het zijn allemaal wel ooit koloniën geweest. Sommige landen leeggeplukt door het westen/bedrijven.
Maar IMO doet dit niet ter zake. Je geeft wel of je geeft niet. Maar praat jezelf niet schoon door te zeggen dat zij het allemaal aan zichzelf te danken hebben. De kinderen die daar nu sterven hebben dit te danken omdat ze DAAR geboren zijn en niet hier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:47

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Die honderdduizenden Nederlanders die hier geholpen worden, kunnen daar vaak wel wat aan doen, sommigen zijn ook gewoon te lui of te dom. En daar betaal ik belasting voor.

Waarom mag iemand niet het woord dom en lui in de mond nemen als het over Afrika gaat, maar jij wel wanneer het over nederlanders gaat? Misschien verstandig om die woorden maar helemaal niet te bezigen?
Ik hoop niet dat jij enig vorm van subsidie, hypotheekrenteaftrek of toeslag ontvangt?

Het enige dat ik ontvang is hypotheekrente. Ik heb nog nooit een uitkering of toeslag ontvangen (behalve kinderbijslag, maar dit ontvangt iedereen).
Maar dit doet er verder niet toe. Er wordt hier in dit topic gesteld, dat men maar voor zichzelf moet zorgen in Afrika, eigen schuld dikke bult, moeten ze maar niet fokken. Daarop zeg ik: ook hier in Nederland zijn mensen te lui of te dom om te werken en fokken maar door, wat is het verschil. Hier heb je nog ooit een opleiding genoten en kan je kennis vergaren op allerlei manieren. Daar in Afrika niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:50

Electra63 schreef:
Ik vind ook dat wij mazzel hebben dat wij in Nederland zijn geboren, een verzorgingsstaat.

Maar, wat ik bedoelde met mijn vraag aan Limamambo: tegenwoordig wordt je niet zomaar meer afgekeurd, men kijkt wat je nog wel kan in het arbeidsproces. Je kan typen, wie niet, dus al ben je arbeidsongeschikt, je kan bij wijze van spreken aan de slag als callcenter-medewerker of data-typiste. Kan je niet omgaan met stress: dan ga je lekker schoonmaken, boenen met je verstand op nul. Ik bedoel het helemaal niet banketstaaf (zo klinkt het wel :D ), maar tegenwoordig kan iedereen werken, behalve als je heel ziek bent of echt "oud".
Wij hebben hier allemaal scholing/onderwijs gehad en wij hebben allemaal een dak boven ons hoofd. We zien/horen iedere dag het nieuws. Er zijn uitzendbureaus, arbeidsbureaus, reintegratiebureaus, bemiddelingsbureaus, Legerdesheils, BlijfvanmijnLijf-huizen, Jeugdinstellingen, Voedselbanken, Jeugdzorg, uitkeringen, toeslagen enz. enz., er is hier hulp genoeg. Dit heeft een groot gedeelte van de mensen in Afrika niet, de meeste zaken bestaan daar niet eens.
Natuurrampen bestaan hier ook niet echt, behalve dat de Maas eens een paar decimeters buiten haar oevers treedt.

Wat zie jij als oorzaak van al meer dan 30 jaar ellende in Afrika, hongersnood in Afrika en dat aids daar maar geen daling kent? Vind jij dat we geld moeten doneren en noem het maar. Nee, er is geen kant en klare oplossing. mAar ik neem aan dat je wel een denkrichting hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:58

Electra63 schreef:
Jouw 2e bericht in dit topic ging over dat je wel eens een tv-serie had gezien waarin de Afrikanen lui waren (kort samengevat). Hoe moet ik weten of jij wel of niet naief bent? Ik ken je verder niet. Ik baseer mijn mening op jouw berichten in dit topic.

En natuurlijk is niet alleen het rijke westen debet aan de situatie. Er zijn daar natuurrampen en oorlogen geweest en het zijn allemaal wel ooit koloniën geweest. Sommige landen leeggeplukt door het westen/bedrijven.
Maar IMO doet dit niet ter zake. Je geeft wel of je geeft niet. Maar praat jezelf niet schoon door te zeggen dat zij het allemaal aan zichzelf te danken hebben. De kinderen die daar nu sterven hebben dit te danken omdat ze DAAR geboren zijn en niet hier.

Jij legt mij het woord lui in de mond, dat heb ik het hele topic nog niet gedaan. Dus ik zou het ook fijn vinden als je dat kan laten. Je gaat er vanuit dat ik daar mijn mening op baseer. Ik kijk ook actualiteiten, lees de krant en heb veel kennisen die overal ter wereld komen en daar het een en ander zien.
Ik hoef mij zelf niet schoon te praten, ik heb nergens nameluijk gezegd dat de bevolking het aan zich zelf te danken heeft. Hou eens op me vana alleas in de mond te leggen. Ik denk wel dat wanneer de regeringen daar meer zouden meewerken er ook meer bereikt kan worden en dat is iets heel anders dan zeggen dat mensen het maar aan zich zelf te danken hebben.
De kinderen die DAAR geboren zijn, dat vind ik heel erg voor die kindertjes, maar hoe komen die er dan?