gummie schreef:Ik vergelijk het met het opvoeden van kinderen: als je een werkloos en lui kind dat weigert te solliciteren, als ouder telkens geld toe stopt als het financieel in de problemen raakt, voelt het kind geen enkele drang om wel een baan te zoeken. Op die manier wordt het probleem in stand gehouden. Als je de geldkraan dichtdraait, en het kind ineens de rekeningen niet meer kan betalen, zal het eerst stampvoetend door het huis gaan, om vervolgens toch maar een sollicitatiebrief de deur uit te doen.
Als de burgers alles helemaal zelf in de hand zouden hebben, dus konden kiezen tussen wel of geen baan, wel of geen kinderen, wel of geen eten, etc. dan zou ik er een voorstander van zijn die mensen gewoon op hun bek te laten gaan zodat ze op zichzelf aangewezen zouden zijn, waardor ze leren hun eigen problemen op te lossen door te doen wat ze moeten doen in plaats van hun hand op te houden.
Maar......... dat werkt alleen als de omstandigheden dat toelaten! Als de burger daadwerkelijk alles zelf in de hand heeft en invloed heeft op zijn of haar leefomstandigheden. En ik geloof dat het wat mensen hier ontgaan is, dat Afrika qua banenmarkt, gezondheidszorg, voedselvoorziening, klimaat, onderwijs, voorlichting, zorgstelsel, toekomstperspectief, regering, tradities, etc., etc., etc. op geen enkele manier met Nederland te vergelijken is!!
Goh, ik ben het al voor de 2e keer met jou eens