Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:30

Kinke schreef:
Jolliegirl, ik zou toch maar enigszins voorzichtig zijn met die zogenaamde lieve stieren die jij regelmatig staat te aaien, je overschat hun 'lief' zijn, dat is gevaarlijk.

Even ter verduidelijking : Ik sta niet rechtstreeks in contact met de stieren, er zit een ijzeren wachtstal tussen...
Ik ken menig koe die gevaarlijker is dan een stier die we zo nu en dan krijgen! Ben paar maanden geleden maar even héél rap een ander stalletje ingesprongen.. koe spoorde niet!

Maar ik pas wel op. Ze kunnen onvoorspelbaar zijn, bedankt voor de waarschuwing, dat waardeer ik wel :j

ambre

Re: Stier verwond beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:36

Natuurlijk is het een gruwelijke sport,maar het blijft daar een onderdeel vd cultuur waardoor er toch heel anders tegen aan gekeken wordt.
Die stieren worden daar speciaal voor gefokt en gedurende het opgroeien steeds weer geselecteerd op agressie.
Zijn dus totaal niet te vergelijken met de vleesstieren hier in NL.

Vreselijk voor die man,maar misschien nu een eyeopener voor de regering om het landelijk te gaan verbieden,als is het maar vanwege andere redenen dan dierenmishandeling.
Het heeft echter grote gevolgen,veel mensen raken daardoor hun baan kwijt.Niet alleen degene vd entertainment maar ook de stierenfokkers.

Voor ons hier dus slecht te begrijpen,maar hier slaat men soms ook wel door met het dieren knuffelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:37

ambre schreef:
Natuurlijk is het een gruwelijke sport,maar het blijft daar een onderdeel vd cultuur waardoor er toch heel anders tegen aan gekeken wordt.
Die stieren worden daar speciaal voor gefokt en gedurende het opgroeien steeds weer geselecteerd op agressie.
Zijn dus totaal niet te vergelijken met de vleesstieren hier in NL.

Vreselijk voor die man,maar misschien nu een eyeopener voor de regering om het landelijk te gaan verbieden,als is het maar vanwege andere redenen dan dierenmishandeling.
Het heeft echter grote gevolgen,veel mensen raken daardoor hun baan kwijt.Niet alleen degene vd entertainment maar ook de stierenfokkers.

Voor ons hier dus slecht te begrijpen,maar hier slaat men soms ook wel door met het dieren knuffelen.

De regering van Spanje, desnoods de EU, kan de stierenfokkers geld geven zodat ze kunnen leven tot ze een baan hebben, de stierenrodeo's en gevechten verbieden.
Dat zou een oplossing zijn...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:38

Tuurlijk,kan allemaal.Jammer alleen dat er geen geld is...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:40

Daar heb je een punt, of gewoon een miljardje pikken uit het noodfonds.
De Grieken hebben toch genoeg geld om 400 tanks te kopen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:43

Geen medelijden. Als je kijkt hoeveel stieren dit al hebben doormaken omdat hij zo nodig dit leuke spelletje moest spelen......

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:45

Brr, wat een vies ongeluk.
Hopelijk wordt hier wat aandacht aan besteed en worden de stierengevechten afgeschaft.
Ik hoop voor die man dat hij er goed doorkomt, hoe erg stierenvechten ook is, dit wens ik niemand toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:47

En nu even olie op het vuurtje: Die zielige spaanse stieren hebben een aantal jaartjes heerlijk kunnen leven grazen en rennen. worden vertroeteld tot en met, het zijn nu eenmaal prijsstieren. krijgen goede voeding en veel heel veel ruimte. Alleen op het laatst komen ze inderdaad rottig aan hun eindje. Vergelijk hun leven maar eens met dat van ons slachtvee. Succes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:48

Naar om dat filmpje te zien. Ook omdat ie volledig bij bewustzijn is, maar idd iets met boontje...

En cultuur en geschiedenis m'n ass, dierenleed ter vermaak is in geen enkel geval goed te praten.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:48

Jeetje wat vreselijk naar voor die stier...
Hopelijk mag het herstel van die man lang duren, echt vreselijk dat ze dit een officieel spel gemaakt hebben ooit :x

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:49

applaus voor de stier...die het alsnog met de dood mocht bekopen...

moet eerlijk zeggen dat ik de speren in de rug van de stier schokkender vind als die vent die er zelf voor gekozen heeft deze "strijd" aan te gaan en die nu het onderspit delft..

moge deze vorm van dierenmishandeling maar heel snel voorbij zijn...walgelijk volksvermaak en totaal onnodig dierenleed...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:50

Ik ben benieuwd wanneer dit gebeurt is. Ik dacht namelijk dat de stierengevechten recentelijk waren afgeschaft.

Maar ik kan geen medelijden opbrengen voor de stierenvechter. Eigen schuld....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:50

Feitelijk heeft de stier 'gewonnen'..... toch oneerlijk dat het dier niet zijn prijs in ontvangst mag komen nemen op het erepodium... eerlijk gewonnen immers?
De humane winnaar mag in zich baden in champagne, en het dier mag alsnog gruwelijk de dood vinden....vreemde spelregels...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:51

annepaardoes schreef:
Ik ben benieuwd wanneer dit gebeurt is. Ik dacht namelijk dat de stierengevechten recentelijk waren afgeschaft.

Maar ik kan geen medelijden opbrengen voor de stierenvechter. Eigen schuld....

Nee hoor, alleen in Catalonie, een provincie waar het maar nauwelijks werd gedaan...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:51

Wildgirl schreef:
Wat een kortzichtigheid hier omtrent stierenvechten, wel eens het leven vergeleken van een Nederlandse koe die vervolgens verwerkt wordt in jouw zadel en entrecootje en een Spaanse stier die in de arena sterft? :)*
Daarnaast klopt imo de vergelijking stier/mens ook niet helemaal maargoed; triest voor de matador dat hem door uit te glijden dit is overkomen.

Ja... een Nederlandse vleeskoe wordt vetgemest en in één klap doodgemaakt... Een Spaanse vechtstier wordt een paar dagen opgesloten in een donkere ruimte zonder eten en drinken en wordt talloze malen gepest en pijn gedaan tot het dier bijna is doodgebloed waarna iemand hem een laatste jens in zijn slagader geeft...

Vergelijkingen zijn hier totaal niet op zijn plaats (hoewel ik er ook één heb gemaakt) met Hollandse koeien. Het moedwillig zo veel mogelijk pijn toedienen aan een weerloos dier wat vooraf zo zwak mogelijk is gemaakt alleen maar omdat het ter vermaak dient.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:55

ik heb 1 keer op een blauwe maandag zitten zappen en kwam op een zender terecht waar ze dus die stieren gevechten uitzonden,mén wat zielig...hoe die beesten sterven verdiend geen enkel beest,hoe "goed" ze het ook zogenaamd gehad hebben in hun leven daarvoor :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:56

Jolliegirl schreef:
Wildgirl schreef:
Wat een kortzichtigheid hier omtrent stierenvechten, wel eens het leven vergeleken van een Nederlandse koe die vervolgens verwerkt wordt in jouw zadel en entrecootje en een Spaanse stier die in de arena sterft? :)*
Daarnaast klopt imo de vergelijking stier/mens ook niet helemaal maargoed; triest voor de matador dat hem door uit te glijden dit is overkomen.

Je kunt wel alles met elkaar gaan vergelijken, maar dan blijft het cirkeltje rond. :)
Dat heeft dus geen nut. Bekijk dingen individueel, dan los je veel meer op als er actie ondernomen wordt.

Zeg nou zelf : Vind jij dit een sport? 2: vind jij dit een sport met respect/eerlijkheid?
Graag een eerlijk antwoord?

Bij deze een eerlijk antwoord ;)

Over het stierenvechten an sich laat ik me niet uit, ik sta hier ook redelijk neutraal in.
Enerzijds ken ik de cultuur(door vrienden,wonen in spanje etc) en begrijp ik de trots en eer die hiermee gepaard gaat.
Anderzijds is het jammer dat dit door het leed van een dier moet ontstaan.

Maargoed, waar ik me wél over uitspreek is de manier waarop Nederland en masse in de startblokken staat als het hierom gaat.
Men geeft aan tegen het afmaken van dieren te zijn ''om het plezier'' wat mensen eraan hangen.
Het is geen plezier, het is een traditie die vele malen dieper gaat dan wij kunnen bedenken; haast een geloof.
Families zijn hiervan afhankelijk, het hóórt bij Spanje.
De stieren(en paarden overigens ook) worden uitmuntend verzorgd, leven het leven (in het geval van de stieren) wat iedere rund zou moeten kunnen leven en betalen daar éénmalig een 20 min durende prijs voor.
Vervolgens komt er een groep bokkers,activisten of weet ik wie die deze traditie zonder hem zelf écht goed te kennen afkeuren.
Terwijl ze wel, voor hun eigen plezier (en hier zit niks traditioneels of geloofsmatigs aan) iedere dag rundvlees eten afkomstig van bio-kalveren en 5 hoofdstellen en 3 zadels in hun kast hebben liggen.
Waar klopt het dan niet?
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is in deze perfect op mijn plaats als je het mij vraagt.

Even nog ter informatie; er zijn in Spanje steeds meer gevechten en demonstraties in opkomst waarbij de stier niet wordt gedood maar waar bijvoorbeeld alleen de rijkunsten van de picadores worden getoond.
Daarnaast zijn er enkele grote arena's waarbij de stier wel wordt gedood maar dit is echt niet iets wat 3x in de week terugkomt.

Het is jammer dat 99% van de tegenstanders niet in de gelegenheid is om de andere kant van het gebeuren, de spaanse families, het verdriet,de trots en de eer en de verzorging van de stier van dicht bij mee te maken; dat zou een hoop kortzichtigheid voorkomen.....

@fredkroket, hoe kom je hierbij?
Ik heb meerdere gevechten meegemaakt en hierbij worden de stieren vanuit het land geselecteerd, op transport gezet en niks niet mishandeld voordat ze de arena binnenkomen. De agressie komt daarom vaak ook pas na het steken van de lansen en dat is ook hoe een goede spaanse stier zich dient te gedragen.....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:58

Morganlefay schreef:
En nu even olie op het vuurtje: Die zielige spaanse stieren hebben een aantal jaartjes heerlijk kunnen leven grazen en rennen. worden vertroeteld tot en met, het zijn nu eenmaal prijsstieren. krijgen goede voeding en veel heel veel ruimte. Alleen op het laatst komen ze inderdaad rottig aan hun eindje. Vergelijk hun leven maar eens met dat van ons slachtvee. Succes....

Dat einde duurt alleen zo verdomd lang... Daarnaast ben ik ook niet bepaald voor de manier waarop ons slachtvee in de slechte gevallen worden behandeld en geslacht.
Nee, geen enkele medelijden met deze matador, wel met de stier.

edit; zulke demo's kan ik me ook in vinden, waarbij geen stierenbloed hoeft te vloeien. Ik ben gewoon tegen dat 'stiertje doodpesten' Stieren slachten om op te eten ben ik niet op tegen, gewoon omdat het functioneel is. Maar mijn voorkeur gaat dan wel naar het biologisch vlees. Wat de zadels, schoenen enz betreft; mooi dat er zoveel mogelijk van een dood stierenlijf gebruikt kan worden, als ie dan toch al opgegeten wordt
Laatst bijgewerkt door Juut op 09-10-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:00

Juut schreef:
Morganlefay schreef:

Dat einde duurt alleen zo verdomd lang... Daarnaast ben ik ook niet bepaald voor de manier waarop ons slachtvee in de slechte gevallen worden behandeld en geslacht.
Nee, geen enkele medelijden met deze matador, wel met de stier.

Maximaal 20 minuten waarvan er 15 pijnlijk zijn, studies hebben echter wel eens aangetoond dat de stier minder notie heeft van het gebeuren door de adrenaline.
Liever dat, dan een bio kalf wat 6 maanden op 1 bij 1 staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:03

afschuwelijk dat je 20 minuten lijden gewoon vind omdat een mensch zich daarbij verheerlijkt voelt....

overigens waarom geen leer gebruiken als de dieren die geslacht worden geheel gebruikt kunnen worden?

mag echt hoppen dat deze walgelijke vorm van dierenleed voor volks vermaak,wat niet eens meer gezien wordt als dierenleed door liefhebbers eindelijk eens afgeschaft gaat worden,ze gaan elkaar maar speren in hun reet steken..eens zien hoe lekker ze dat vinden..

:r

overigens bio industrie voor kistkalveren is al heel wat jaartjes afgeschaft...dus dat klopt ook niet helemaal meer om daarmee te vergelijken...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:05

Ja, dus omdat er hier in Nederland koeien zijn die ingehokt zitten en daarna worden geslacht, is het normaal dat er in Spanje stieren doodgestoken worden voor vermaak?

Kan allebei gewoon niet.. :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:05

Niet voor niets bereiken ons verhalen van de eindeloze reeks dieren die in Spanje op gruwelijke wijze gemarteld en afgemaakt worden.
Naar blijkt is respectvol omgaan met alles dat leeft geen alledaags 'ding' aldaar.
Niet alleen stieren, maar ook honden, katten en alle mogelijke andere dieren zijn 'lijdend voorwerp' in deze toch ietwat 'sadistische' cultuur.
De Spaande mensen die ik zelf ken zijn het daar roerend mee eens, in hun woorden: "I'm ashamed that so many people in our country can be such beasts".

Cultuur ging in Rome ook ooit gepaard met het genieten van slaven die voor hun leven moesten vechten tegen leeuwen.... 'en dat meestal niet na konden vertellen'.
Als alles wat onder de noemer 'cultuur' maar behouden moet blijven, dan ziet de huidige wereld er NOG een tandje minder fraai uit....

In NL kunnen we er ook wat van... maar dan binnen, onder dak, achter gesloten deuren... ik eet daarom ook geen vlees en mijdt dierlijke producten zoveel mogelijk...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:08

Is het ook traditie in Spanje om honden levend te verbranden, levend te begraven, ophangen aan een boom etc omdat ze niet hard genoeg lopen op de renbaan? En moeten we het daarom maar goedkeuren? Wat een ontzettende kul!!!!!!!! Nee het is een cultuur probleem en daar moet gewoon verandering in komen, jammer dan voor de spanjaarden maar dan gaan ze maar in 3D op de spelcomputer stiertje pesten, vriendelijker en pijnloos voor alle partijen, meegaan met je tijd zou ik zeggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:09

Mijn mond valt open van sommige uitspraken hier... :r

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:10

Fiffill schreef:
Mijn mond valt open van sommige uitspraken hier... :r

Misschien duidelijker wanneer je vermeld om welke uitspraken het gaat?