Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Ja, zo weet ik dat het dier een goed leven heeft gehad en ik weet wat ik eet.
48 (18%)
Nee, de band met het dier is dan te groot geworden om het op te eten.
155 (60%)
Het ligt eraan welk dier.
38 (14%)
Anders. (graag toelichten in het topic)
17 (6%)

Totaal aantal stemmen: 258

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:29

Toen ik nog bij mijn ouders woonde aten we ook regelmatig soep van eigen kip :+ Mijn opa en oma hadden een boerderij, die hadden ook regelmatig een clubje kalkoenen om vet te mesten en dan te slachten en verkopen. Mijn opa slachtte ze altijd, volgens mij. Later deed mijn moeder het, maar die deed alleen het slachten, doodmaken mocht mijn vader doen :+ (tot die keer dat er per ongeluk een kip tussen de deur zat :=).
Mijn moeder had vroeger veel konijnen waar ze mee naar keuringen ging. Toen ze daar klaar mee was zijn de konijnen ook de diepvries in gegaan :+ Ik heb nog zwaar geprotesteerd tegen het eten ervan. Mijn ouders hadden nog wel eens een konijneboutje, maar mijn zus en ik kregen dan wat anders. Zo heb ik jaren geloofd dat ik nooit konijn had gegeten, tot mijn moeder zei dat ze het altijd door de nasi deed >;) "en lekker dat jullie het vonden :') ". Jonge mannetjeskonijnen gingen altijd naar mijn opa en oma op de boerderij, maar ik heb er nooit over nagedacht waar ze dan bleven := Maar mijn opa en oma verkochten het konijnenvlees dus in de buurt. De keer dat ik een emmer met stukken konijn heb zien staan zei mijn opa dat ze ruzie hadden gehad. Tsja, dat kon ik wel begrijpen. Toen ik dat jaren later verelde werd ik uitgelachen :') "Heeft opa je mooi voorgelogen".

Nouja, je groeit er mee op enzo :+ Toen mijn vader klein was slachtten ze zelf nog varkens. Later dus alleen konijnen, kippen en kalkoenen. Mijn ouders hebben nu geen kippen meer. Op zich wel jammer, ik had het best willen leren :j Kipjes hebben altijd een mooi leven gehad hier, beter dan de gemiddelde supermarktkip, dus zielig vind ik het niet. (en 20 rode kippen hou je toch niet uit elkaar :D)

Brittol

Re: Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:36

Kippen, varkens, koeien enzo heb ik geen problemen mee om zelf te slachten.
Of laten slachten inderdaad, kan zelf niet zo goed een dier dood maken als hij geen leed heeft.
Maar vlees uit eigen tuin (om het zo maar even te zeggen :') ) is wel het lekkerst!

Eigen paarden zou ik never nooit kunnen slachten als ze nog kerngezond zijn, al helemaal niet opeten. Terwijl ik paardenvlees wel hartstikke lekker vind.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:57

Hoewel ik het een mooi idee vind móet ik toegeven dat ik het niet zou kunnen. Mijn ouders wonen in een boerderij met allerlei beesten maar ik zou daar nog geen kip kunnen slachten. Als ik ze regelmatig voer en verzorgd wat ik al een tijd doe raak ik er blijkbaar aan gehecht. Toen mijn ouders kippen namen was dat voor de eieren maar mijn vader had bedacht dat ze af en toe best de vriezer in konden, nou de eerste móet er nog in komen na tien jaar...wij zijn daar te soft voor,en hebben zelfs met een kip te snel een soort van band.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:43

FahyaFemke schreef:
Ik koop 9 vd 10 keer bio vlees, vanmorgen nog een kleine discussie met de verkoper van een kleine supermarkt hier, die erg prijzig is in het biovlees (in alles omdat ze de enige winkel hier in de buurt zijn). Ze vond het onzin als mensen alleen het biovlees kochten wanneer er korting op zat, als ik begreep wat ze bedoelde......... Ik dacht zegt ze dat nu tegen mij?? Ik zei ja ik koop het hier alleen als het in de aanbieding is ja. Dat vond ze dan hypocriet.
Het drong niet helemaal tot me door, maar later dacht ik meid, ik koop het als het in de aanbieding is bij jullie, en elder waar het betaalbaar is. En heb ik geen geld: eet ik geen vlees. Dat is toch ook een mogelijkheid? Ik hoef niet elke dag een lapje vlees op mn bord hoor, en mn vriend gelukkig ook niet!
Er wordt nog maar een enkele keer "normaal" vlees gekocht, en dat is eigenlijk omdat mn vriend dan iets ziet wat ie echt niet kan laten liggen. Ik zelf heb daar geen moeite mee maar ieder zijn ding toch!!

Wat een vreselijk mens zeg, hoe durft ze! En jij koopt dan nog geeneens ander vlees, blijkbaar trekt zij de conclusie zelf dat je alle andere dagen "slecht" vlees eet. En dan nog, zou ze dat tegen iedereen zeggen die niet-biovlees bij haar koopt? Ik neem aan van niet want dan houdt ze weinig klanten over...

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:50

Shaggysophie schreef:
Zo bedoel ik het niet natuurlijk wel naar goed baasje maar waarom zou je nie die hele kleine moeite kunnen doen om een dier nog een laatste goede leven kan geven. En breng ze anders naar een pesion. Kijk als heeeel veel pijn hebben okee dan snap ik het maar anders niet

We hebben het hier niet over het slachten van oudere dieren die niet meer fit zijn. Het gaat erom dieren bewust voor de slacht te houden, zodat je weet dat het vlees dat je eet een goed leven heeft gehad en niet het vreselijke leven in de bio-industrie dat het vlees dat je in de supermarkt haalt achter de rug heeft.
Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:17

Ik heb 'anders' ingevuld.
Ik eet zelf geen vlees. Ook geen biologisch vlees. Mijn vriend eet sporadisch vlees.

Onze katten eten natuurlijk wel gewoon vlees.
We hebben wel eens een overschot aan konijnen gehad (moeder ontsnapt en gedekt door wild konijn). Die voerde ik aan de katten.
Zelf doodmaken kan ik (nog) niet, maar eenmaal dood vind ik het geen probleem om schoon te maken, te plukken of in porties op te voeren. Kippen, duiven, konijnen, vis, kwartels, allemaal geen probleem.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:23

Nee ik ben niet vegetarisch, maar ik eet wel erg 'moeilijk' varkensvlees. Dat krijg ik gewoon niet weg, klinkt heel egoistisch tegenover andere dieren, maar varkens... Nee, die komen bij mij niet snel binnen! :n

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:57

@ ElineB: Hoe kom je dan op specifiek varkens? Zoals je zelf al zegt zijn varkens erg intelligent,maar weten veel mensen dit niet. Hoe komt het dat jij dit wel weet?
Het valt me echt op, vandaar mn vraag... :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:18

Ik heb "anders" gestemd. Ik zeg nu dat ik nooit een eigen dier zou kunnen slachten of opeten, maar ik weet ook dat een mens tot heel wat in staat is als je echt honger hebt. Dus ik zeg nooit, nooit.....

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:38

Trennie:

Ik was vroeger erg gek op varkentjes (nog steeds hoor) maar toen las ik ook echt veel over ze. Dus toen wist ik veel meer over ze. Ik "schrok" dus ook best toen ik te weten kwam dat ze zo slim zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:38

Jep dat kan ik. :)
Gebeurt ook wel.

Ben blij dat ik kan zeggen dat ik eerlijk vlees eet :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:12

ElineB schreef:
Trennie:

Ik was vroeger erg gek op varkentjes (nog steeds hoor) maar toen las ik ook echt veel over ze. Dus toen wist ik veel meer over ze. Ik "schrok" dus ook best toen ik te weten kwam dat ze zo slim zijn.

Varkens zijn enorm slim en snappen erg veel idd.
Ik heb 2 varkens gehad (niet voor de slacht :P) en heb ook wat kennis en ervaring.
Je reactie viel me daarom op, omdat relatief weinig mensen echt iets weten over varkens.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:21

Volgens mij weten heel veel mensen wel dat een varken een behoorlijk intelligent dier is hoor :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:23

Ja. Ik eet echter geen vlees.
Zou er wel aan liggen welk dier, echt een 'huis'dier waar ik aan gehecht ben zou ik niet graag slachten natuurlijk.

Trennie schreef:
@ ElineB: Hoe kom je dan op specifiek varkens? Zoals je zelf al zegt zijn varkens erg intelligent,maar weten veel mensen dit niet. Hoe komt het dat jij dit wel weet?
Het valt me echt op, vandaar mn vraag... :)

Volgens mij weet praktisch iedereen wel dat varkens intelligent zijn. Heb er iig nog nooit mensen raar op zien reageren als het ter sprake komt.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:46

Ik heb dit weekend braaf scharrelkipjes gegeten, na het openen van dit topic (en helemaal na die foto die ik zelf geplaatst heb) kon ik het niet meer over mijn hart verkrijgen "gewone" kipjes te eten... -O- :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:02

Ik eet overigens geen vlees in de herkenbare vorm: geen kippenboutje voor mij! := Maar dat komt omdat mijn eetlust verloren gaat als mijn tafelgenoot gaat kluiven...(vooral als daarna de vingers worden afgelikt, gatsie!) Dusse voor mij liever een stukje onherkenbaar vlees!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:09

Ik zou het wel kunnen doen, ik heb alleen nu de mogelijkheid niet. Andere mensen die ik ken wel en daar eet ik ook weleens van.

Ik ken een boer die heeft twee varkens en die gaan met kerst straks ook de diepvries in. Dan neem ik zo wat stukken vlees mee, ondanks dat ik die varkens bijna dagelijks zie en heb zien opgroeien van big af aan. Ze hebben een mooi leven gehad en ik houd wel van een stukkie vlees.

Hetzelfde geld voor kippen/hanen die mooi op het erf hebben rond gewandeld en daarna de pan ingaan. Ik eet dan lekker een kippensoeppie op.

Wat ik dan niet kan zijn konijnen... Die vind ik gewoon te lief. Hoe hypocriet ook, het maakt me dus wel uit om welk dier het gaat. Een varken, kip, koe, kom maar op. Een lief schaap, geitje en konijntje... Dat zou ik dan weer niet eten. Heeft eigenlijk geen logische redenatie, maar mijn hele gevoel zegt nee tegen die dieren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:33

Ik eet niet graag vlees/vis. Maar als de nood aan de man is, durf ik niet te beweren dat ik niet zelf zou slachten. Maar eerst zou ik mijn kennis in eetbare knollen uitbreiden! Dan zou ik beginnen met insecten!!!!Pas als mijn leven ervan af hangt ,er niets te koop is en mijn man ook niet kan slachten...dan pas zou ik het overwegen.
Zo wie zo, geniet ik niet van het eten van een stuk vlees, als het een eigen dier is. brr, ik wil er niet aan denken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:43

Nee, ik zou het absoluut niet kunnen :n Ben gelukkig vegetariër dus ik hoef die keus niet te maken, maar het lijkt met echt enorm lastig omdat je toch wel een band opbouwt met die dieren. Natuurlijk is het wel eerlijker tegenover de dieren dan bio-industrie dus als andere mensen het doen dan vindt ik dat ook geen probleem.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:04

Trennie schreef:
ElineB schreef:
Trennie:

Varkens zijn enorm slim en snappen erg veel idd.
Ik heb 2 varkens gehad (niet voor de slacht :P) en heb ook wat kennis en ervaring.
Je reactie viel me daarom op, omdat relatief weinig mensen echt iets weten over varkens.

Oh wat leuk! Ik hoop ze ooit ook eens te hebben. :o
Ze schijnen zelfs bommen op te kunnen sporen ! :Y)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:35

ElineB schreef:
Oh wat leuk! Ik hoop ze ooit ook eens te hebben. :o
Ze schijnen zelfs bommen op te kunnen sporen ! :Y)

Ja varkens hebben een heel goed reuk vermogen! Ze worden ook voor honden verkozen om truffels te zoeken.. maar die basterds eten de truffels altijd op voordat de persoon erbij kan.. dus daarom honden

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:17

Offtopic: In Amerika gebruiken ze hangbuikzwijntjes op vliegvelden om drugs op te sporen.
Mijn varken kon op comamndo zitten.
Had haar veel kunnen leren, maar heb er verder nooit iets mee gedaan.
Maar zijn echt superbeesten, zondermeer! :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:54

oh wat gaaf zeg. Haha ja Susyb, lijkt me idd dat qua eet-verslaving ze niet zo geschikt zijn. :D Bovendien is (groot) varken van pakweg 200-300 kilo toch iets sterker dan een hond van zo'n 30-40 kilo. :)

Inderdaad, 'k vind ze erg leuk. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:49

Hmm, misschien is mijn vraag dan eigenlijk best wel ontopic.
Mensen waar ik vroeger vaak kwam (ik reed hun paarden) hadden een varkensbedrijf, maar ook een aantal van die kleine hangbuikzwijntjes. Van die zwijntjes werd gezegd dat ze niet eetbaar zouden zijn. Is dat zo, en waarom dan eigenlijk niet?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:33

ElineS schreef:
Ik zou het wel kunnen doen, ik heb alleen nu de mogelijkheid niet. Andere mensen die ik ken wel en daar eet ik ook weleens van.

Ik ken een boer die heeft twee varkens en die gaan met kerst straks ook de diepvries in. Dan neem ik zo wat stukken vlees mee, ondanks dat ik die varkens bijna dagelijks zie en heb zien opgroeien van big af aan. Ze hebben een mooi leven gehad en ik houd wel van een stukkie vlees.

Hetzelfde geld voor kippen/hanen die mooi op het erf hebben rond gewandeld en daarna de pan ingaan. Ik eet dan lekker een kippensoeppie op.

Wat ik dan niet kan zijn konijnen... Die vind ik gewoon te lief. Hoe hypocriet ook, het maakt me dus wel uit om welk dier het gaat. Een varken, kip, koe, kom maar op. Een lief schaap, geitje en konijntje... Dat zou ik dan weer niet eten. Heeft eigenlijk geen logische redenatie, maar mijn hele gevoel zegt nee tegen die dieren.

Vind ik inderdaad hypocriet. :j
Zeker als je nagaat dat een lief schaapje, geitje of konijntje een stuk minder hersens heeft als een varkentje. Ik bedoel niet dat ze geen stress e.d. kunnen ervaren, maar ze weten (gelukkig) niet zo goed wat er gebeurt. Varkens wel. En bij die gedachte kan ik niet hun vlees eten.

edit: schreef schaatje ipv schaapje