Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:38

Rock schreef:
Jaren volhouden terwijl je niet goed in je vel zit... Ik ben vorig jaar december uit een relatie van 8,5 jaar gestapt. Met een man welteverstaan.

In je veilige kast met je deuren dicht kan je het heeeeeel lang uitzingen hoor.

Dat geloof ik, maar ik geloof dus niet dat zo'n persooon in die situatie in het klimaat van die school wil blijven, dat bedoelde ik ermee.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:39

Veel gelovige scholen zijn ook lang niet zo streng meer (zie mijn laatste voorbeeld) maar het ligt echt aan de regio waar je woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:40

superwoman schreef:
Rock schreef:
Jaren volhouden terwijl je niet goed in je vel zit... Ik ben vorig jaar december uit een relatie van 8,5 jaar gestapt. Met een man welteverstaan.

In je veilige kast met je deuren dicht kan je het heeeeeel lang uitzingen hoor.

Dat geloof ik, maar ik geloof dus niet dat zo'n persooon in die situatie in het klimaat van die school wil blijven, dat bedoelde ik ermee.

Nou ja, dat ligt er denk ik maar net aan in hoeverre je het zelf en je directe omgeving al hebt geaccepteerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:44

Rock schreef:

Nou ja, dat ligt er denk ik maar net aan in hoeverre je het zelf en je directe omgeving al hebt geaccepteerd.[/quote]

De omgeving - in dit geval de school, heeft het dus niet geaccepteerd ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:45

alex66 schreef:
bijzondere scholen zetten groepen kinderen bij elkaar van uit dezelfde achtergrond ..... terwijl je juist kinderen met verschillende achtergronden bij elkaar zou moeten zetten.

joods, christen, moslim......... laat ze als kind maar aan elkaar wennen dan slaan ze elkaar laten misschien niet de hersens in en leren ze respect voor mensen die anders zijn dan zij

In deze tijd voelt het juist heel veilig voor kinderen als ze op een school zitten waar het merendeel van de kinderen hetzelfde gelooft als zij. Ik zou echt willen dat er vroeger zoiets geweest was waar ik opgroeide, dat had een hoop ellende gescheeld :=
Maar goed, dat heeft weinig meer te maken met de oorspronkelijke discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:46

Daarom schreef ik ook 'directe omgeving'; familie, vrienden...

Als je het voor jezelf nog niet hebt geaccepteerd, of je weet dat het in je persoonlijke kring niet wordt geaccepteerd is het 'makkelijker' om de schijn op je werk ook op te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:48

alex66 schreef:
bijzondere scholen zetten groepen kinderen bij elkaar van uit dezelfde achtergrond ..... terwijl je juist kinderen met verschillende achtergronden bij elkaar zou moeten zetten.

joods, christen, moslim......... laat ze als kind maar aan elkaar wennen dan slaan ze elkaar laten misschien niet de hersens in en leren ze respect voor mensen die anders zijn dan zij

Ik geloof niet dat het zo werkt. :n
Respect naar elkaar komt imo vooral door de opvoeding.
In dezelfde klas zitten zorgt nog niet voor respect.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:49

In de jaren 80 worstelde ik enorm met mijn geaardheid op de Christelijke MAVO. Er gingen wel geruchten dat een leraar Engels/Godsdienst homo zou zijn maar daar werd niet over gesproken.
Mijn enige voorbeeld was Robert Long en zelfs dat ik die muziek leuk vond werd op school niet geaccepteerd.

Gevolg, getrouwd en kindertjes gekregen met een man en op mijn 35e gescheiden en uit de kast gekomen. Toen ben ik dus ook die leraar tegen gekomen op een Gay-pride en daar heb ik een goed gesprek met hem gehad. Het was bij de docenten wel bekend dat hij op mannen viel maar hij mocht er van het schoolbestuur geen aandacht aan besteden naar de leerlingen toe.
Wat zou ik het een stuk makkelijker gehad hebben als die leraar wel uit de kast was geweest, dan was er iemand te vertrouwen geweest zonder dat je zelf door moest worstelen. Hij beaamde dat, maar ja, andere tijden.

Ik ben er voorstander van als op iedere school, ook de streng gereformeerden, een vertrouwenspersoon is waar leerlingen met hun geaardheid terecht kunnen. Bij voorkeur een leraar m/v die openlijk homoseksueel is.

Ook al ben ik uit de kast, op het moment ben ik vrijgezel en als ik nieuwe mensen ontmoet zeg ik niet "ik ben Tiwi en Lesbisch" ik stel met gewoon voor met mijn naam. Vaak doe ik er niet moeilijk over om te zeggen dat mijn ex een vrouw is als dat zo ter sprake komt, maar in sommige situaties ben ik toch wat voorzichtig. O.a. bij een vriendinnetje van mijn dochter en haar ouders, die komen uit zwaar Christelijke kring en zullen daar beslist moeite mee hebben. De vriendschap van mijn dochter wil ik niet op het spel zetten en ben er nog niet achter hoe ruimdenkend de ouders zijn.
Als ze goed zouden kijken in mijn huis dan kunnen ze het wel weten, de Zij aan Zij ligt hier gewoon op de bank of bij de WC :D

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:52

het zou al een vooruitgang zijn als voorlichting over homoseksualiteit verplicht werd op scholen.... maar met name de gereformeerde en islamitische scholen verzetten zich hier met hand en tand tegen.

en waarom???..... misschien denken ze wel dat je het wordt door er over te praten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:53

Lijkt me inderdaad moeilijk Tiwi, wat dat betreft ben ik toch wel blij dat ik in de huidige tijden ben opgegroeid, hoewel ik dus dezelfde stappen heb doorlopen als jij.

Wat betreft op het spel zetten van vriendschappen van mijn kinderen... da's voor mij ook een hele goeie reden om tegen sommige mensen mijn mond te houden ja.

Alex, tis ook zeer besmettelijk natuurlijk :j

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:54

Rock schreef:
Alex, tis ook zeer besmettelijk natuurlijk :j

was het maar waar :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:00

Tiwi69 schreef:
In de jaren 80 worstelde ik enorm met mijn geaardheid op de Christelijke MAVO. Er gingen wel geruchten dat een leraar Engels/Godsdienst homo zou zijn maar daar werd niet over gesproken.
Mijn enige voorbeeld was Robert Long en zelfs dat ik die muziek leuk vond werd op school niet geaccepteerd.

Tsja, maar dat was op mijn niet-christelijke VWO precies hetzelfde... Er waren verschillende docenten homo, o.a. die voor tekenen en twee van Frans. Werd ook niet over gesproken en ze gaven zelfs geen antwoord als je het vroeg. Ik heb het ook lang niet zeker geweten trouwens, tot ik recent een overlijdensadvertentie in de krant zag staan van de vader van die docent Frans, en hij daar stond met zijn vriend: 'Eindhoven: Ernst en Willem'. Sja, dat kon niet meer missen :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:03

Pas maar op het springt zo van je beeldscherm af... :D

Toch zijn de Christelijke scholen er wel mee bezig, als er verplichte voorlichting gaat komen dan zijn ze al een stuk op weg met een voorlichtingsprogramma. Ze werven ook hun eigen voorlichters, de "standaard COC voorlichter" komt daar de klas niet in.
Zie ook: http://www.homoindeklas.nl/

Anoniem

Re: Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:05

Tja... ik moet zeggen dat ik toch niet zo'n hoge pet opheb van COC voorlichters... Bij mij op de middelbare school waren het nogal stereotypen. Een homo ging zelfs vertellen wat er in een darkroom allemaal gebeurt >;)

Toen ik dat ooit zei op mijn opleiding (dat ik het COC maar stom vind) werd ik overigens aangekeken alsof ik homofoob was.

Voor mij de trigger om meteen maar even voor de hele klas uit de kast te komen :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:05

Die paar mensen van het COC die ik ken, die zou ik ook niet voor mijn klas willen hebben :n Niet omdat ze niet aardig zijn, maar ja, hoe zeg ik dat.... die gedragen zich zo overdreven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:07

Juist, dat vind ik dus ook.

Je hoeft niet als een van de Village People binnen te komen lopen in een middelbare school klas om te vertellen over homoseksualiteit.

Bij voorkeur niet :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:08

Nah, neuh, om nou het beeld te bevestigen lijkt me niet nodig :=
Ik had twee buurvrouwen hier, heel leuke meiden, die hadden van mij best voor de klas mogen komen uitleggen. En jij ook wel hoor Steentje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:09

Thanks voor het vertrouwen :))

Ik denk dat het ook zeker een pré zou kunnen zijn tzt voor het winnen van het vertrouwen van leerlingen die met hun geaardheid worstelen trouwens.

Maar dan moet ik het er wel eerst over hebben, want ik zie er niet stereotype lesbisch uit :')

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:13

ik ben bang dat op sommige scholen voorlichting alleen niet gaat helpen. Die kinderen komen dan met nieuwe ideeën thuis en die worden er door de ouders meteen weer uit geholpen. Dan moet je na de voorlichting ook begeleiding gaan geven aan de kinderen die ermee worstelen of er meer over willen weten.
En dat gaat dan weer moeilijk worden op scholen waar ze vanuit het bestuur al niet achter homosexualiteit staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:14

Rock schreef:
Thanks voor het vertrouwen :))

Ik denk dat het ook zeker een pré zou kunnen zijn tzt voor het winnen van het vertrouwen van leerlingen die met hun geaardheid worstelen trouwens.

Maar dan moet ik het er wel eerst over hebben, want ik zie er niet stereotype lesbisch uit :')

Hup, in je tuinbroek jij, en scheer die haren eens af :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:14

Heb je helemaal gelijk in DeHP...
Ik ben ook van mening dat er gewoon geschikte vertrouwenspersonen voor moeten zijn. Het is zo belangrijk dat je jezelf kan accepteren, ook al doet de wereld om je heen dat (nog) niet...

@ BE; je wil niet weten hoe vaak ik grapjes maak over tuinbroeken _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:17

Oooh, daar heb ik wel een vermoeden van hoor :D
Nah, ik zal eens aftaaien en mijn zere hoofd te ruste gaan leggen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:18

misschien moet dat onderdeel ook even worden meegenomen in de voorlichting.
Als lesbiene hoef je tegenwoordig geen tiunbroek meer te hebben!! En je hoeft er ook niet als halve kerel uit te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:19

Hahaha inderdaad DeHP! :D

Hoewel het het functioneren van de gaydar soms wel in de weg staat -O-

Maar we dwalen wel heel erg af op deze manier :o

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:22

je hebt gelijk, ik zal me weer gaan gedragen en het topic overlaten aan mensen die inhoudelijk willen reageren.