Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:18

Sorry per ongeluk pb naar iemand gestuurd, was niet de bedoeling :P

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:18

Het werkt idd wel echt om het goede ritme en snelheid te houden :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:19

Miriam91 schreef:
Het werkt idd wel echt om het goede ritme en snelheid te houden :j

Absoluut!

ik schrok me alleen helemaal de rambam toen de lifeliner overvloog om te landen := :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:19

Hoe gaat dat liedje, ben verpleegkundige maar ik ken dat niet. Misschien omdat ik in belgië studeer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:20

lesilla schreef:
Hoe gaat dat liedje, ben verpleegkundige maar ik ken dat niet. Misschien omdat ik in belgië studeer.

De link staat hierboven ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:21

Jolliegirl schreef:
lesilla schreef:

De link staat hierboven ;)

Aah ok, dacht dat het nog een filmpje was over de reanimatieproblematiek.
Zit in de les dus kan het niet zomaar afspelen :o

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:22

Miriam91 schreef:
Voor de mensen die een cursus hebben gehad: er zijn weer wijzigingen in het aantal borstcompressies:beademingen. Wat het nu precies is moet ik ook even opzoeken.

Ik heb in juni nog instructeursexamen gedaan op 30:2 met max. 6 sec. tussen de compressies, nieuwe richtlijnen heb ik me nog niet in verdiept.

Aedsms werkt geweldig, paar keer op pad geweest, maar we hebben hier gelukkig snelle hulpdiensten. Zelfs nu ik hoogzwanger ben heb ik hem nog niet durven uitzetten, ookal zou ik het zelf niet kunnen, ik kan iemand anders er op dat moment wel doorheen coachen.

Jolliegirl

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:23

Ik vind het jammer dat er in drenthe geen meldkamer voor is!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:23

Helaas ook hier een ervaringsdeskundige. Ik werk in de thuiszorg, als verzorgende. Samen met een collega bij een oudere zieke dame aan het werk. Mw was niet lekker, arts al gebeld. (wij wisten niet dat er door arts besloten was direct ook een ambu te laten komen). Ondertussen hebben we het haar zo comfortabel mogelijk gemaakt. Mw haar lijf was op, ze wilde ook niet meer "dokteren". Helaas heeft deze dame hier nooit werk van gemaakt, geen verklaringen aanwezig.
Mw kreeg tijdens binnenkomst van het ambu personeel een hartstilstand en ja: er MOET dan gestart worden met reanimeren. Dit ging op dat moment heel erg tegen mijn gevoel in, maar ja je MOET! Mw. Is meegenomen naar het zhk, heeft nog 3 dgn op de IC aan de beademing gelegen en is uiteindelijk overleden door complicaties.
Tijdens het zien van deze docu kwam ook alles weer even bij me terug. En wat ik het moeilijkste vind: In dit land is de zorg zo "goed" dat je niet eens meer rustig mag/ kan overlijden in je eigen bedje als het lijf er klaar mee is. Eën ding weet ik wel: ik zal niet meer zo snel om hulp roepen, of dit nu moet of niet, zeker in dit soort situaties!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:24

Het is het liedje van stay'n alive.
Je kan het ook op het deuntje doen van 1,2,3,4 hoedje van papier.. als je dat inclusief de glazen kast doet weet je precies wanneer je moet beademen..

In mijn buurt zit trouwens ook geen meldkamer van die site, jammer!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:25

cruesli schreef:
Mensen kunnen best prima uit een reanimatie komen hoor. Zelfs zonder restverschijnselen. Hier een keer een jonge vrouw 1,5uur gereanimeerd en tussentijds bloedverdunning gegeven ivm een massale longembolie. Ze heeft het overleefd, is weer thuis met man en kinderen en heeft echt 0 restverschijnselen. Dat zijn wel de uitzonderingen natuurlijk.
In het ziekenhuis bij ons (ik zit ook in het reanimatieteam) reanimeren we iedereen die geen 'niet reanimeren verklaring' heeft. Maar je kan bijv. op straat ook niet eerst rustig gaan uitzoeken of iemand wel of niet zo'n verklaring heeft. Dan is het toch reanimeren tot iemand bijv. een verklaring gevonden heeft en dan wordt er alsnog gestopt. Na 20 minuten reanimeren, als je dan de persoon weer 'terug' krijgt is de kans op restverschijnselen niet heel groot. Tuurlijk is er een kans, dat is ook van persoon tot persoon verschillend en afhankelijk van de voorgeschiedenis, maar je hebt (zeker bij een vitaal, 'jong' persoon) zeker een goede kans om iemand te redden.
Bij kinderen gaan we wel altijd langer door, veel langer zelfs, ook al weet je dat het kindje dan absoluut beschadiging heeft opgelopen. Eergisteren nog 1,5uur een baby gereanimeerd, helaas niet gered..
En over de ribben breken van een oud persoon met broze botten? Ik zou liever nog levend zijn mét gebroken ribben, dan dood met onaangetaste botten :D ;)

Dikgedrukt is fout. Als er eenmaal begonnen is, mag er alleen gestopt worden als er een arts bij is. Iemand anders mag dit niet beslissen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:26

Glazen kast? :+ Volgens mij heb ik iets gemist vroeger.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:26

steenbok1980 schreef:
Helaas ook hier een ervaringsdeskundige. Ik werk in de thuiszorg, als verzorgende. Samen met een collega bij een oudere zieke dame aan het werk. Mw was niet lekker, arts al gebeld. (wij wisten niet dat er door arts besloten was direct ook een ambu te laten komen). Ondertussen hebben we het haar zo comfortabel mogelijk gemaakt. Mw haar lijf was op, ze wilde ook niet meer "dokteren". Helaas heeft deze dame hier nooit werk van gemaakt, geen verklaringen aanwezig.
Mw kreeg tijdens binnenkomst van het ambu personeel een hartstilstand en ja: er MOET dan gestart worden met reanimeren. Dit ging op dat moment heel erg tegen mijn gevoel in, maar ja je MOET! Mw. Is meegenomen naar het zhk, heeft nog 3 dgn op de IC aan de beademing gelegen en is uiteindelijk overleden door complicaties.
Tijdens het zien van deze docu kwam ook alles weer even bij me terug. En wat ik het moeilijkste vind: In dit land is de zorg zo "goed" dat je niet eens meer rustig mag/ kan overlijden in je eigen bedje als het lijf er klaar mee is. Eën ding weet ik wel: ik zal niet meer zo snel om hulp roepen, of dit nu moet of niet, zeker in dit soort situaties!

Ik vind dat een kwalijke zaak dat je niet snel meer hulp gaat roepen, mevrouw heeft in dit land wel de mogelijkheid om rustig te overlijden op haar eigen bedje. Als ze het van tevoren gemeld had...
Het zou een kwalijke zaak zijn om dat vanuit jezelf te beslissen, al zeker het rechtsaspect

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:27

knabbelgirl : Het mag niet, maar gebeurt helaas wel... Zeker als er zo'n verklaring ontdekt wordt...

IL : '' en als het hoedje dan niet past, zet het in een glazen kast, 1,2,3,4 hoedje van papierrrr''

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:27

JG: oh ja :+
Moest even diepgraven hoor.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:29

lesilla schreef:
steenbok1980 schreef:

Ik vind dat een kwalijke zaak dat je niet snel meer hulp gaat roepen, mevrouw heeft in dit land wel de mogelijkheid om rustig te overlijden op haar eigen bedje. Als ze het van tevoren gemeld had...
Het zou een kwalijke zaak zijn om dat vanuit jezelf te beslissen, al zeker het rechtsaspect

Ik kan me er wel in vinden, maar zou er zelf denk ik niet voor kiezen. De familie kan je nog voor de rechter dagen, kijk daar dus wel mee uit! Snap dat je uit principe en eerdere ervaring zo iemand liever niet reanimeert. Zeker omdat je als verzorgende toch een soort band heb met die persoon en waarschijnlijk weet je de wens van die persoon.
Toch vind ik het van de zotte dat iemand ontzettend moeite moet doen voor zo'n niet reanimeren verklaring. Is die verklaring op dat moment niet te vinden wordt er toch gestart met de reanimatie. Er is dus nog een kans dat jij denkt dat alles netjes geregeld is en je toch gereanimeerd wordt omdat het op het cruciale moment fout loopt. Dat vind ik niet kunnen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:35

Suuszels schreef:
Hebben jullie trouwens wel eens dit filmpje gezien
http://www.youtube.com/watch?v=n5hP4DIBCEE#ws

@IndianLady, ik weet niet precies wat de eisen zijn om instructeur te worden maar wij kregen altijd les van een ambulancebroeder (die ook veel anekdotes had uit zijn werk)
En mijn schoonmoeder werkt voor een bedrijf die BHV/reanimatie cursussen voorziet..

Liedje klopt niet meer ;) dat tempo is de absolute ondergrens, het streven ligt 5x per minuut hoger uit mijn hoofd (zwangerschapsdementie, dus pin me er niet op vast)

Instructeur worden is zwaaaaar! En duur! Vooral heel frustrerend als je zakt voor praktijk omdat je de borstkas een millimeter te diep induwt volgens de grafieken terwijl de maand daarna de normen weer veranderen en het juist dieper moet. En dan de maand erna pas weer herexamen kunnen doen à een paar honderd euro :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:37

Daarom zeggen we altijd, leg het op een goed vindbare plaats en informeer iedereen erover: dus familie/ verzorgende.
Dnr formulier kan ook in de handtas zitten. Dan is de kans al heel klein om het niet te vinden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:38

Maar je gaat niet eerst in iemands handtas zitten :n

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:38

lesilla schreef:
steenbok1980 schreef:

Haar eigen huisarts was al eerder op de dag geweest..... kon weinig meer doen voor Mw. en had ook geen verdere instructies achter gelaten.
Eerder melden, tsja, voor sommige mensen is de dood/ doodgaan onbespreekbaar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:40

IndianLady schreef:
Maar je gaat niet eerst in iemands handtas zitten :n

Ja ok, je hebt momenten waar het niet gevonden word. Maar vaak gaan hulpverleners toch wel kijken naar de portomonnee.
Je kan het moeilijk op iemands gezicht schrijven, het is geen waterdicht systeem. Maar je kan zorgen dat de kans verhoogd word

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:41

Jij hebt zeker het topic van ICE nog niet gelezen? Geen enkele directe hulpverlener kijkt in een handtas/ portomonnee. Dat doet de politie of medewerkers in het ziekenhuis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:42

IndianLady schreef:
Jij hebt zeker het topic van ICE nog niet gelezen? Geen enkele directe hulpverlener kijkt in ene handtas/ portomonnee. dat doet d epolitie of medewerkers in het ziekenhuis.

Dat zeg ik toch dat zijn voor mij hulpverleners, de medewerkers op spoed.
Ik doe zelf stage op spoed ;)
Dan bedoel ik ermee, dat de reanimatie gestopt word erna.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:43

Als iemand in mijn handtas moet zoeken ben ik al 6x dood := Dan zijn ze bezig met je te redden, of je nou wilt of niet..

@odetteke,
Echt niet? Ik heb in mei/juni mijn herhaling gehad en toen kregen we dit liedje te horen :?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:44

Dan begreep ik je verkeerd :+ Sorry