Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Miriam91 schreef:Voor de mensen die een cursus hebben gehad: er zijn weer wijzigingen in het aantal borstcompressies:beademingen. Wat het nu precies is moet ik ook even opzoeken.
cruesli schreef:Mensen kunnen best prima uit een reanimatie komen hoor. Zelfs zonder restverschijnselen. Hier een keer een jonge vrouw 1,5uur gereanimeerd en tussentijds bloedverdunning gegeven ivm een massale longembolie. Ze heeft het overleefd, is weer thuis met man en kinderen en heeft echt 0 restverschijnselen. Dat zijn wel de uitzonderingen natuurlijk.
In het ziekenhuis bij ons (ik zit ook in het reanimatieteam) reanimeren we iedereen die geen 'niet reanimeren verklaring' heeft. Maar je kan bijv. op straat ook niet eerst rustig gaan uitzoeken of iemand wel of niet zo'n verklaring heeft. Dan is het toch reanimeren tot iemand bijv. een verklaring gevonden heeft en dan wordt er alsnog gestopt. Na 20 minuten reanimeren, als je dan de persoon weer 'terug' krijgt is de kans op restverschijnselen niet heel groot. Tuurlijk is er een kans, dat is ook van persoon tot persoon verschillend en afhankelijk van de voorgeschiedenis, maar je hebt (zeker bij een vitaal, 'jong' persoon) zeker een goede kans om iemand te redden.
Bij kinderen gaan we wel altijd langer door, veel langer zelfs, ook al weet je dat het kindje dan absoluut beschadiging heeft opgelopen. Eergisteren nog 1,5uur een baby gereanimeerd, helaas niet gered..
En over de ribben breken van een oud persoon met broze botten? Ik zou liever nog levend zijn mét gebroken ribben, dan dood met onaangetaste botten![]()
steenbok1980 schreef:Helaas ook hier een ervaringsdeskundige. Ik werk in de thuiszorg, als verzorgende. Samen met een collega bij een oudere zieke dame aan het werk. Mw was niet lekker, arts al gebeld. (wij wisten niet dat er door arts besloten was direct ook een ambu te laten komen). Ondertussen hebben we het haar zo comfortabel mogelijk gemaakt. Mw haar lijf was op, ze wilde ook niet meer "dokteren". Helaas heeft deze dame hier nooit werk van gemaakt, geen verklaringen aanwezig.
Mw kreeg tijdens binnenkomst van het ambu personeel een hartstilstand en ja: er MOET dan gestart worden met reanimeren. Dit ging op dat moment heel erg tegen mijn gevoel in, maar ja je MOET! Mw. Is meegenomen naar het zhk, heeft nog 3 dgn op de IC aan de beademing gelegen en is uiteindelijk overleden door complicaties.
Tijdens het zien van deze docu kwam ook alles weer even bij me terug. En wat ik het moeilijkste vind: In dit land is de zorg zo "goed" dat je niet eens meer rustig mag/ kan overlijden in je eigen bedje als het lijf er klaar mee is. Eën ding weet ik wel: ik zal niet meer zo snel om hulp roepen, of dit nu moet of niet, zeker in dit soort situaties!
lesilla schreef:steenbok1980 schreef:Helaas ook hier een ervaringsdeskundige. Ik werk in de thuiszorg, als verzorgende. Samen met een collega bij een oudere zieke dame aan het werk. Mw was niet lekker, arts al gebeld. (wij wisten niet dat er door arts besloten was direct ook een ambu te laten komen). Ondertussen hebben we het haar zo comfortabel mogelijk gemaakt. Mw haar lijf was op, ze wilde ook niet meer "dokteren". Helaas heeft deze dame hier nooit werk van gemaakt, geen verklaringen aanwezig.
Mw kreeg tijdens binnenkomst van het ambu personeel een hartstilstand en ja: er MOET dan gestart worden met reanimeren. Dit ging op dat moment heel erg tegen mijn gevoel in, maar ja je MOET! Mw. Is meegenomen naar het zhk, heeft nog 3 dgn op de IC aan de beademing gelegen en is uiteindelijk overleden door complicaties.
Tijdens het zien van deze docu kwam ook alles weer even bij me terug. En wat ik het moeilijkste vind: In dit land is de zorg zo "goed" dat je niet eens meer rustig mag/ kan overlijden in je eigen bedje als het lijf er klaar mee is. Eën ding weet ik wel: ik zal niet meer zo snel om hulp roepen, of dit nu moet of niet, zeker in dit soort situaties!
Ik vind dat een kwalijke zaak dat je niet snel meer hulp gaat roepen, mevrouw heeft in dit land wel de mogelijkheid om rustig te overlijden op haar eigen bedje. Als ze het van tevoren gemeld had...
Het zou een kwalijke zaak zijn om dat vanuit jezelf te beslissen, al zeker het rechtsaspect
Suuszels schreef:Hebben jullie trouwens wel eens dit filmpje gezien
http://www.youtube.com/watch?v=n5hP4DIBCEE#ws
@IndianLady, ik weet niet precies wat de eisen zijn om instructeur te worden maar wij kregen altijd les van een ambulancebroeder (die ook veel anekdotes had uit zijn werk)
En mijn schoonmoeder werkt voor een bedrijf die BHV/reanimatie cursussen voorziet..
lesilla schreef:steenbok1980 schreef:Ik vind dat een kwalijke zaak dat je niet snel meer hulp gaat roepen, mevrouw heeft in dit land wel de mogelijkheid om rustig te overlijden op haar eigen bedje. Als ze het van tevoren gemeld had...
Het zou een kwalijke zaak zijn om dat vanuit jezelf te beslissen, al zeker het rechtsaspect
IndianLady schreef:Maar je gaat niet eerst in iemands handtas zitten
IndianLady schreef:Jij hebt zeker het topic van ICE nog niet gelezen? Geen enkele directe hulpverlener kijkt in ene handtas/ portomonnee. dat doet d epolitie of medewerkers in het ziekenhuis.