Miljoenen voor koeien in de wei.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:28

ik denk dat dit soort acties wel zin hebben. Ik hoorde laatst in het nieuws dat dit jaar er minder koeien in de wei liepen dan vorig jaar (geloof dat 1 op de 5 koeien niet meer buiten komen). Waarschijnlijk dat campina nu deze actie is gestart. Mijn persoonlijke mening is dat een koe, net als een paard in de wei hoort. Het zijn graasdieren, net als paarden en moet je mensen hier op bokt horen als iemand schrijft dat zijn paard bijna niet buiten komt. Ik drink al tijden biologische melk, gewoon bij de Deen te koop voor een paar centen extra. Ik las laatst dat om als biologisch aangemerkt te worden de koe minimaal 12m2 aan stalruimte moet hebben en die komen dan nog buiten. Mijn paard moet het ook met deze m2 doen, maar komt wel veel buiten. Ook hij heeft 2 maanden totale boxrust gehad, kreeg de hele dag door wat te knabbelen en oogte totaal niet ongelukkig. Een koe die niet meer buiten komt zal ook echt niet ongelukkig zijn. MAAR... ik ben er van overtuigd dat een koe die in de wei komt gelukkiger is. Hier in de omgeving komen de melkkoeien in de wei. Moet je ze eens blij zien bokken als ze naar een ander weiland gaan. Ik heb in een stal waar koeien permanent binnen staan nog nooit een koe van blijdschap zien bokken. Ze lopen daar maar een beetje suf rond. Nu ik dit typ kijk ik uit op een groep jonge koeien met daar tussen een volwassen koe (vast de opvoedkoe ofzo) en die zie je dus heel vaak spelen. Dan gaan ze door het land achter elkaar aan rennen (opvoedkoe rent er dan lomp achteraan) en echt spelen. Nu ken ik ook een boer die zijn jongvee binnen heeft en daar zie je dit soort spelen dus niet. Het is mijn persoonlijke mening, maar ik vind dat een koe in de wei hoort. En ik weet ook wel dat de binnenkoe echt niet ongelukkig is. En ik weet ook dat een koe gebaat bij constant voer, en dat kun je regelen als de koe op stal vreet, maar niet met weidegang. In een verse wei gaat het heel hard en in een wei waar ze al het lekkerste uitgevreten hebben, wordt met wat minder enthousiasme gegeten. En dat is eigenlijk heel slecht voor de koe. Maar zo is veel (jong) gras ook slecht voor onze paarden, zijn de nederlandse weides ook eigenlijk niet geschikt voor onze paarden, maar iedereen vind dat een paard in de wei hoort.