Doe es effe normaal man! Ofwel: taalgebruik parlement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Doe es effe normaal man! Ofwel: taalgebruik parlement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:42

Achja, het is wel vermakelijk zo.
Maar tegelijk zit ik hier wel met plaatsvervangende schaamte, ik probeer mijn kinderen op te voeden met bepaalde normen en waarden, let op naar welke school ze gaan enz.
En ondertussen zitten ze daar een taal uit te kramen die op het schoolplein in een asobuurt niet zou misstaan. Hoe moet ik dat mijn kinderen uitleggen? Daar mogen ze het wel?
Heel europa zit in crisis, iedereen werkt zich kapot en handenvol mensen zitten thuis op een houtje te bijten en ipv er wat aan te doen zitten ze daar een beetje kleuterklasje te spelen.

Wilders blijft gewoon een straatjochie, dat kun je overal al aan zien en zijn taalgebruik bewijst het telkens weer. Als er iets onverwachts gebeurt flapt ie er van alles uit.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:46

Heb het gehoord bij Radio 538, waar ze het live na speelde. :')
Laat ze lekker daar ruzie maken, heeft de pers ook weer wat te bepraten. :P

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:49

Sonja schreef:
Ik vond het een genante vertoning.
En ik ben bang dat de Wildersaanhang dit alleen maar prachtig vindt, "omdat hij ze eens aanpakt"...
Ik hou echt m'n hart vast voor de volgende verkiezingen.

Hier ben ik helemaal mee eens.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:52

anneliesdj schreef:
Achja, het is wel vermakelijk zo.
Maar tegelijk zit ik hier wel met plaatsvervangende schaamte, ik probeer mijn kinderen op te voeden met bepaalde normen en waarden, let op naar welke school ze gaan enz.
En ondertussen zitten ze daar een taal uit te kramen die op het schoolplein in een asobuurt niet zou misstaan. Hoe moet ik dat mijn kinderen uitleggen? Daar mogen ze het wel?
Heel europa zit in crisis, iedereen werkt zich kapot en handenvol mensen zitten thuis op een houtje te bijten en ipv er wat aan te doen zitten ze daar een beetje kleuterklasje te spelen.

Wilders blijft gewoon een straatjochie, dat kun je overal al aan zien en zijn taalgebruik bewijst het telkens weer. Als er iets onverwachts gebeurt flapt ie er van alles uit.

Hier ben ik het wel mee eens, ik schaam me echt dood voor die mensen. Je kan er nog beter een stel apen neerzetten, met poep word er toch al gegooid.
Ik denk, zodra iemand gaat schelden of mensen gaat beledigen kan die gene de discussie niet meer bijbenen en weet diegene dat hij/zij de discussie al heeft verloren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:07

Spiritdancer schreef:
Het is wel duidelijk dat er een hoop mensen vallen over het taalgebruik.....er wordt gesproken over schofferen, gebrek aan fatsoen, respectloos etc.. Maar ik heb hier nog niemand gehoord over andere handelswijzen. Politici van alle partijen maken zich door de jaren heen voortdurend schuldig aan verkiezingsbedrog, stappen plotseling van hun principes af wanneer de politieke macht in het geding is en ze bemoeien zich met maar te vaak met de 'onafhankelijke' rechtspraak in NL. Alsof dat niet schofferend en respectloos is naar de kiezer. Waarom hoor je daar nooit wat over??? Dit zijn zaken die wel betrekking hebben op de inhoud......maar nu er een aantal zijn die zich bedienen van oppervlakkig taalgebruik schreeuwen we ineens moord en brand....

Half met je eens. De vraag van de TS gaat echter over het taalgebruik en onze mening erover.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:21

anneliesdj schreef:
En ondertussen zitten ze daar een taal uit te kramen die op het schoolplein in een asobuurt niet zou misstaan. Hoe moet ik dat mijn kinderen uitleggen?

Truus trut (volgens je profiel) is dan weer taalgebruik wat je wel vindt kunnen en leuk vindt. :? Afgezien van de denigrerende ondertoon van het citaat. Zeker een goed voorbeeld voor je kinderen. Zo zie je maar weer eens hoe betrekkelijk en subjectief kritiek kan zijn. Ik ben geen Wilders fan maar omdat het Wilders is, is de wereld voor veel mensen ineens te klein.....

En wat maakt het uit dat Wilders een straatjochie is.....parlement is toch een afspiegeling van het volk? Of mag je alleen maar meedoen in de politiek als je tot de upper class behoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:24

moest wel lachen toen er gister op het jeugd journaal door een kind werd gezegd dat het nu wel minder zaai was om naar te kijken :')

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:25

Alou schreef:
moest wel lachen toen er gister op het jeugd journaal door een kind werd gezegd dat het nu wel minder zaai was om naar te kijken :')

Ja je moet de jeugd toch stimuleren, zijn toch de toekomstige stemmers :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:26

Spiritdancer schreef:
anneliesdj schreef:
En ondertussen zitten ze daar een taal uit te kramen die op het schoolplein in een asobuurt niet zou misstaan. Hoe moet ik dat mijn kinderen uitleggen?

Truus trut (volgens je profiel) is dan weer taalgebruik wat je wel vindt kunnen en leuk vindt. :? Afgezien van de denigrerende ondertoon van het citaat. Zeker een goed voorbeeld voor je kinderen. Zo zie je maar weer eens hoe betrekkelijk en subjectief kritiek kan zijn. Ik ben geen Wilders fan maar omdat het Wilders is, is de wereld voor veel mensen ineens te klein.....

En wat maakt het uit dat Wilders een straatjochie is.....parlement is toch een afspiegeling van het volk? Of mag je alleen maar meedoen in de politiek als je tot de upper class behoort?

Het is geen afspiegeling van het volk, het is het stereotype pvv'er. Bovendien is dit ook een visitekaartje naar het buitenland en zij beslissen over zo'n beetje.. alles. Upper class hoeft niet en die hoort ook niet te bestaan maar als die zogenaamde 'upper class' het land goed kan regeren, waarom niet? En straatjochie's net zo goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:27

Spiritdancer schreef:

Dit zijn niet mijn woorden en de context lijkt me nogal duidelijk toch? Is niets denigrerends aan overigens, je kunt elk gewenste naam invullen, spiritdancer bv maar dat klinkt weer zo... ?

Van mij mag iedereen meedoen in de politiek zolang ze hun fatsoen kunnen houden, je hebt wel een voorbeeld af te geven. Bepaald taalgebruik is gewoon niet netjes en zeker niet in de tweede kamer.
Maarja, wat verwachten we van Wilders, die heeft zich tenslotte in de belangstelling geschreeuwd, daar kan hij nu moeilijk mee ophouden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:37

Spiritdancer schreef:
Het is wel duidelijk dat er een hoop mensen vallen over het taalgebruik.....er wordt gesproken over schofferen, gebrek aan fatsoen, respectloos etc.. Maar ik heb hier nog niemand gehoord over andere handelswijzen. Politici van alle partijen maken zich door de jaren heen voortdurend schuldig aan verkiezingsbedrog, stappen plotseling van hun principes af wanneer de politieke macht in het geding is en ze bemoeien zich met maar te vaak met de 'onafhankelijke' rechtspraak in NL. Alsof dat niet schofferend en respectloos is naar de kiezer. Waarom hoor je daar nooit wat over??? Dit zijn zaken die wel betrekking hebben op de inhoud......maar nu er een aantal zijn die zich bedienen van oppervlakkig taalgebruik schreeuwen we ineens moord en brand....

Het lijkt mij logisch dat het in een topic over het taalgebruik, niet over andere handelwijzen en de eindeloze slechtheid van politici gaat? En dat taalgebruik vind ik beschamend. Dat het in Engeland gebruikelijk is dat men elkaar in the House of Commons af en toe zelfs fysiek te lijf dreigt te gaan doet er wat mij betreft niet toe (en een vergelijking met Italië lijkt me al helemaal niet aan de orde). Misschien is het formeel niet haar taak, maar ik had toch graag gezien dat de voorzitter ingreep. Iets in de trant van: "hoe u elkaar buiten deze zaal aanspreekt laat ik aan u over, maar hier wordt onbeleefd taalgebruik niet getolereerd." Tik met het hamertje en door naar de volgende spreker.

Ondanks mogelijk OT toch even dit over de stelling dat we nooit wat horen over andere voorbeelden van schofferende en respectloze politici: daar ben ik het absoluut niet mee eens. Die stelling getuigt wat mij betreft van een erg korte-termijn en zeer selectief geheugen. De term 'kiezersbedrog' hoor ik al decennia steevast langskomen bij o.a. verkiezingsdebatten. Het rijtje ruziënde politici in mijn bewustzijn begint bij woordenwisselingen tussen Joop en Dries, maar ik kan me ook nog emotionele (hysterische huisvrouwen) episodes uit de beginjaren van GroenLinks herinneren waarvoor zelfs de grootste geitenwollensok de volgende dag met het schaamrood op de kaken liep. En dan hebben we natuurlijk nog hoogstandjes als Janmaat en Bolkestein, zonder welke kleurrijke persoonlijkheden de oudejaarsconference misschien wel nooit de plaats in de vaderlandse cultuur was gaan innemen die hij tegenwoordig heeft.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:39

anneliesdj schreef:
Maarja, wat verwachten we van Wilders, die heeft zich tenslotte in de belangstelling geschreeuwd, daar kan hij nu moeilijk mee ophouden.

Waarom niet :? ? Hij is gekomen tot waar hij is doordat mensen voor hem hebben gekozen. Schijnbaar zijn veel mensen het toch met hem eens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:42

Ik vind de vernieuwde (18+) jip en janneke taal wel een stuk duidelijker :')

Maar het gaat wel nogal ver hoor, dat ben ik met de meeste mensen eens...
en dan kom ik uit een aso-buurt, waar kindertjes van 2 tot 8 dagelijks hun eigen
moeder de huid vol schelden als ze niet naar buiten mogen oid :')

En de mannen in de 2e kamer hebben net zoals de kleine jongetjes hier gewoon
een draai om hun oren van hun moeder nodig zodat ze weer normaal doen :=

Ik ben het met veel dingen van Wilders eens, maar dat betekent niet dat de mensen
die hem gekozen hebben (ik ben niet wezen stemmen sorry, sorry) ook gelijk akkoord
gaan met ALLES wat hij zegt.

Ik verdiep me al lang niet meer in de politiek.. zoals altijd.. wordt er veel geschreeuwd.. maar
aan een hoop dingen weinig gedaan.. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:43

Dat weet ik nog zo net niet.
Ik denk dat de meesten die op hem gestemd hebben dat deden omdat hij zegt waar het op staat, niet omdat ze zijn taalgebruik zo stoer vinden of een kopvoddentax willen.
Alle andere politici draaien maar een beetje om de hete brij heen, geven ook nooit duidelijk antwoord op vragen enz.
Wilders heeft daar over het algemeen een stuk minder last van en ik denk dat dat hem stemmen heeft opgeleverd.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:46

anneliesdj schreef:
Ik denk dat de meesten die op hem gestemd hebben dat deden omdat hij zegt waar het op staat, niet omdat ze zijn taalgebruik zo stoer vinden of een kopvoddentax willen.
Alle andere politici draaien maar een beetje om de hete brij heen, geven ook nooit duidelijk antwoord op vragen enz.
Wilders heeft daar over het algemeen een stuk minder last van en ik denk dat dat hem stemmen heeft opgeleverd.

Werd ook tijd dat er eens iemand in de politiek kwam die gewoon zegt waar het op staat of niet? Die leugens en gedraai alleen maar om stemmen te winnen..... :Z

Daarbij denk ik dat toch veel mensen het met zijn standpunten eens zijn hoor :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:50

Winddancer schreef:
anneliesdj schreef:

Werd ook tijd dat er eens iemand in de politiek kwam die gewoon zegt waar het op staat of niet? Die leugens en gedraai alleen maar om stemmen te winnen..... :Z

Sorry maar ik vind dit echt eng worden, het doet mij namelijk denken aan een aantal jaar geleden waarbij er ook een man was die het volk er wel door heen zou lozen en het volk moed gaf, en uiteindelijk de democratie verruilde voor een dictatuur. En volgensmij zei Wilders ook nog redelijk recent dat er een eind aan de democratie moest komen.

En volgensmij is een baan in de politiek niet de makkelijkste vanwege alle regels. Ik heb liever iemand die de mensenrechten respecteerd.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:51

anneliesdj schreef:

Dat is inderdaad wel zo. :j

Men kan hoog en laag springen maar het is gewoon zo dat het volk wel massaal PVV stemt. En dan kan daar allemaal sociologische kul bijgehaald worden zoals "ze zijn grotendeels laagopgeleid" (wat juist niet zo is gebleken overigens), maar het feit blijft gewoon dat de PVV een groot deel van het volk vertegenwoordigt.
En dat heeft niet eens per se iets met de standpunten te maken, maar met het feit dat de rest er nooit wat van gebakken heeft en de PVV een nieuwe wind kon laten waaien: de moeite waard om te proberen als de rest toch niet uit de verf komt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:54

Ik mag dan wel niet op Wilders gestemd hebben, maar ik heb er wel om kunnen lachen. De vraag is alleen "Hoe serieus moet je dit kabinet nog nemen"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:58

Danique_G schreef:

Sorry maar ik vind dit echt eng worden, het doet mij namelijk denken aan een aantal jaar geleden waarbij er ook een man was die het volk er wel door heen zou lozen en het volk moed gaf, en uiteindelijk de democratie verruilde voor een dictatuur. En volgensmij zei Wilders ook nog redelijk recent dat er een eind aan de democratie moest komen.

En volgensmij is een baan in de politiek niet de makkelijkste vanwege alle regels. Ik heb liever iemand die de mensenrechten respecteerd.[/quote]
Pim Fortuyn had veel goeds kunnen doen voor NL, die had veel goede plannen, had ook geen blad voor de mond maar bleef wel fatsoenlijk. Had bovendien wel betere dingen om zich druk om te maken dan 'kopvoddentax'.
Wat dat is wat Wilders nu doet; met veel belofte's heeft hij een plekje gewonnen en het enige wat hij nu doet is zich druk maken om ale rechten die moslims hebben, al het andere wat hij belooft heeft vergeet hij voor het gemak maar even.

Ik denk dat dat ook de reden is dan NL nu achter Wilders aan rent, hij doet veel mensen denken aan Pim en de meeste mensen hopen natuurlijk dat hij af kan maken waar Pim begonnen is.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:05

Danique_G schreef:
Winddancer schreef:

En volgensmij is een baan in de politiek niet de makkelijkste vanwege alle regels. Ik heb liever iemand die de mensenrechten respecteerd.

Eng? Waarom eng? En wie bedoel je daarmee? Een aantal jaren geleden kunnen veel mensen zijn... 10 jaar, 50 jaar?

En eerlijk gezegd kan ik nergens terug vinden waar Wilders mij mijn rechten ontneemt :?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:10

Winddancer schreef:
Danique_G schreef:

Eng? Waarom eng? En wie bedoel je daarmee? Een aantal jaren geleden kunnen veel mensen zijn... 10 jaar, 50 jaar?

En eerlijk gezegd kan ik nergens terug vinden waar Wilders mij mijn rechten ontneemt :?

Nee niet die van jou(denk ik), maar wel die van onschuldige moslims wel. Hij heeft wel een beetje rascistische trekjes, hij behandelt mensen niet gelijk en daarom vind ik het een vreemde vent. Ik moet er niets van hebben ook al ben ik ook vaak geen fan van vervelende buitenlanders. Ik bedoelde dat het wel erg veel lijkt op waarom Hitler ook is gekozen in Duitsland daarom vind ik het eng en al helemaal dat hij steeds meer stemmen wint.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:12

Als mensen het niet op inhoud kunnen winnen of beargumenteren, dan gaan ze vaak op de man spelen.
Wilders doet al tijden niet anders. Het is net een venijnig kreng. Dat heeft niets te maken met zeggen waar het op staat, dat kan ook op een fatsoenlijke en intelligente manier in plaats van met de botte bijl persoonlijk worden. En dat weet Wilders ook, maar hij kiest er niet voor. Zo trekt hij aandacht en een bepaalde groep mensen die er gevoelig voor is. Voor mij toont zijn grote mond zijn zwakte. En onfatsoen. Ik wil hem daarom niet aan het roer zien, los van zijn denkbeelden. Ik vind zijn gedrag simpelweg niet getuigen van een hoog iq of eq. Een politicus moet meer in zijn mars hebben dan oneliners en een onbeschofte mond. Dat laatste is juist niet gewenst voor een policitus, want politiek is samenwerken. En dat kan die man niet.

Daarnaast vind ik dat er weer veel te veel aandacht aan zijn kunstjes wordt besteed door de media. Dat is precies waar hij op uit is.
Net als bij kinderen: verkeerd gedrag negeren :(:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:12

Winddancer schreef:
anneliesdj schreef:

Dan nog hoor ik weinig inhoudelijks uit zijn mond komen, poedels ed daar hebben wij niet zoveel aan :+ imo kun je best zeggen waar het op staat, maar dat kan ook op een respectvolle manier toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:14

JuliaMaria schreef:
Men kan hoog en laag springen maar het is gewoon zo dat het volk wel massaal PVV stemt.

En toch ken ik IRL nog steeds niemand die pvv stemt :? Misschien omdat ik niet in de stad woon?
Maar goed, ontopic, ik vond het een zeer trieste vertoning en maak me oprecht zorgen over de toekomst van NL, en dan heb ik het niet alleen over de financiele toekomst, maar ook over de "tokkie mentaliteit".

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:16

Danique_G schreef:
Nee niet die van jou(denk ik), maar wel die van onschuldige moslims wel. Hij heeft wel een beetje rascistische trekjes, hij behandelt mensen niet gelijk en daarom vind ik het een vreemde vent. Ik moet er niets van hebben ook al ben ik ook vaak geen fan van vervelende buitenlanders. Ik bedoelde dat het wel erg veel lijkt op waarom Hitler ook is gekozen in Duitsland daarom vind ik het eng en al helemaal dat hij steeds meer stemmen wint.

Ja dat is zijn mening en daar ben ik het ook wel mee eens. Hij durft wel uit te komen voor zijn mening!
En Hitler is een heel ander verhaal dan Wilders ;)